טיול לפלופונס ולאתיקה – אוגוסט 2021

ב-2.8.21 בעיצומה של תקופה מאתגרת, המראנו, זוג בגילאי +55, לטיול של שבועיים בחבל הפלופונס שבדרום יוון. הטיול נערך בתקופה מיוחדת משום שהקורונה הרימה ראש שוב ותחזית מזג האוויר לשבוע הראשון של הטיול הייתה לגל חום קיצוני ביוון. יומיים לאחר הנחיתה, ב- 4.8 התחיל גם גל שריפות קיצוני ביוון, מצפון לאתונה ובפלופונס, ואתרי החדשות באינטרנט החלו להתמלא בתמונות ובכתבות המסקרות את השריפות.

נהלי הקורונה שמשתנים כל הזמן היו, במועד היציאה לטיול, פטור מבדיקת PCR לפני הטיסה ליוון למחוסנים, הצגת טופס PLF, בדיקת קורונה לפני ההמראה לישראל, בדיקת קורונה בנתב"ג וכבר מספר ימים לפני הטיסה ליוון היה ברור לנו שנדרש גם לשבוע בידוד.

אז לאור כל האילוצים, איך היה? פשוט נהדר. הטיול שתכננו וביצענו הותאם לחום הקיצוני של הימים הראשונים לטיול ואנחנו טיילנו, עם הפסקות מרובות, שתייה מרובה של מים, כובעים ומסנן קרינה גם בימים החמים. מהארץ הבאנו צידנית פלסטיק מתקפלת, צעד חשוב ביותר ומומלץ. מילאנו אותה בבקבוקי מים ובשקיות של קוביות קרח שאותן קנינו בחנויות לאורך הדרך. כך תמיד היו לנו ברכב מים קרים ולפעמים גם יוגורטים יווניים קרים מרעננים. כדי להתגונן מפני הקורונה הקפדנו לעטות מסכות במקומות סגורים ואת עשן השריפות ראינו רק פעמיים, אבל רק מרחוק וממרחק של כמה עשרות ק"מ.  ב- 2 מלונות סבלנו חלקית מהפסקות חשמל ומים שנאמר לנו שנגרמו מפגיעה של שריפה בתשתיות, אבל בסופו של דבר הטיול לא נפגע והנאתנו לא נפגמה.

אנחנו ממליצים על טיול בפלופונס, חצי האי הזה עשיר במסלולי טבע, בחופים יפים, באתרי היסטוריה, תרבות וארכיאולוגיה מעניינים ובמערות נטיפים.

את הטיול תכננתי בעזרת חומר שאספתי באינטרנט, בעזרת הספר “יוון-אתונה והיבשת” של הוצאת Eyewitness, וגם נעזרתי בהמלצות של חבר לעבודה שנסע לפלופונס כחודש לפני.

טיסות הוזמנו בתחילת יוני בחברת אל על. הטיסה המקורית הייתה אמורה לנחות באתונה ב- 09:10 בבוקר, שבוע לפני הטיסה קיבלנו הודעה מאל על על ביטול הטיסה והעברתנו לטיסה אחרת עם  נחיתה באתונה ב- 15:40. הלך לנו חצי היום הראשון אבל לא נורא, רק שיבוש קטנטן וגם על זה התגברנו.

מלונות הוזמנו דרך Booking.com , למעט 2 מלונות במקומות שבהן לא מצאתי באתר booking מלון מתאים ו-2 מלונות אלו הוזמנו דרך אתר Hotels.com.

רכב הוזמן דרך Avis, מקבוצה F (אוטומטי), פ'גו 308 או דומה לו.

משך הטיול נטו היה 13.5 ימים, מתוכם 11 ימים בפלופונס ועוד 2 וחצי ימים באתונה, שבה כבר ביקרנו בטיול קודם ובחבל אתיקה.

מסלול הטיול בפועל  הוגדר במפת MY Maps של גוגל, מה שאפשר לנווט ב- Google Maps מבלי לכתוב את שמות המקומות, אלא רק ע"י נגיעה בנקודת היעד. איך לעשות זאת, על כך אפרסם פוסט נפרד.

מפת הטיול:

מסלול הטיול

אז נתחיל בתאור הטיול...

כל התמונות צולמו על ידי, רובן במצלמת Panasonic FZ1000 ומיעוטן בסלולרי Galaxy S20 FE.

2.8

נחתנו באתונה בשעה היעודה ואחרי הצגת טופס PLF ביקורת הדרכונים וקבלת המזוודות ניגשנו לדוכן Avis. קיבלנו Audi A3 (בהחלט שדרוג מול הפ'גו 308 שהיה רשום בשובר) ויצאנו לדרכנו.

מכיוון שהשעה הייתה כבר שעת צהרים מאוחרת, החלטנו לנסוע ישירות לנפפליו Nafplioובדרך סטינו קלות מהכביש הראשי כדי לראות את הספינה הטרופה Shipwreck of the Mediterranean (מיותר) ואת תעלת קורינתוס. את התעלה ראינו כבר בטיולנו הקודם ליוון ב- 2017 אבל תמיד נחמד לעצור למספר דקות ולהתרשם ממפעל הנדסי מרשים זה.

תעלת קורינתוס

הגענו לנפפליו Nafplio, למלון Enallio Luxury Apartments ואחרי צ'ק אין נסענו להסתובב בטיילת ולאכול. בעודנו אוכלים הוחשך כל אזור הטיילת עקב הפסקת חשמל אזורית. סיימנו לאכול לאור נרות וחזרנו למלון כדי לגלות שגם שם יש הפסקת חשמל. החשמל חזר יותר מאוחר באותו ערב.

3.8

את חציו הראשון של יום הטיול השני הקדשנו לנפפליו. עקב החום ששרר באותו יום, החלטנו לוותר על עליה במדרגות למבצר פלמידי Palamidi ונסענו ברכב למבצר. הסתובבנו במבצר הענק והמרשים וגילינו את כל הפינות שבו.

מבצר פלמידי החולש על נפפליו
תצפית על העיר משער המבצר
תצפית מחומת המבצר לעיר. במפרץ רואים את האי המבוצר Boúrtzi

פגשנו במבצר 2 תיירים אוסטרליים שסיפרו לנו שאתר העיר מיקנה אינו פתוח ברצף עד 20:00 לפי שעות הפתיחה הרגילות אלא סגור בין 13:00 ל- 17:00 עקב החום ששרר. בהמשך גילינו שהטיפ המועיל הזה היה רלוונטי גם לאתרים אחרים ביוון.

מהמבצר של נפפליו חזרנו לנמל והסתובבנו ברחובות של העיר העתיקה. ביקרנו בכנסיית Aghios  Georgios שנבנתה במאה ה-16 ע"י הוונציאנים.

כנסיית Aghios  Georgios
כיכר סינדגמה (Sýntagma)

אחרי הפסקת צהריים ומנוחה מוצלת בטברנה בכיכר סינדגמה (Sýntagma), נסענו למצודת אקרונאפפליו (Akronafplio) שבעיר. נכנסנו למצודה מהכניסה שבה עולים במעלית למלון שנמצא בחלק משטח המצודה.

המגדל במצודת אקרונאפפליו
מבט מחומת אקרונאפפליו לחוף הים

לא ניתן לבקר במצודת בורצזי (Boúrtzi) שנמצאת על אי קטן במפרץ אז הסתפקנו בתצפית עליה מרחוק.

מצודת בורצזי (Boúrtzi)

משם יצאנו להמשך דרכנו לאתר העיר העתיקה מיקנה אליה נכנסנו בשעה 5, כאשר עומס החום באמת ירד והייתה רוח נעימה.

העיר העתיקה מיקנה Mycenae מרשימה ביותר, החומות המסיביות, שער האריות ובראש ובראשונה מבנה הקבר העצום של אוצר אטראוס מרשימים מאוד. שימו לב שישנן שתי כניסות לאתר, אחת לאתר הראשי של העיר והשנייה לקבר אוצר אטראוס. ביקרנו ב-2 חלקי האתר ובמוזיאון של האתר שמציג רפליקה למסכת הזהב שנמצאה בקבר אוצר אטראוס.

שער הכניסה למיקנה, החומות ושער האריות
הכניסה לקבר אוצר אטראוס

מיקנה הייתה אחת הערים החשובות בעולם העתיק באלף השני לפנה"ס. אגממנון מלך מיקנה הוא שהוביל את הצבא היווני שנלחם בטרויה, לפי המיתולוגיה היוונית.

ממיקנה המשכנו לטריפולי שבה היה מלוננו בלילה זה, Anaktorikon Boutique Hotel, מלון מומלץ במדרחוב של העיר הקטנה.

4.8

יצאנו בדרכנו דרומה לספרטה ששוכנת למרגלות רכס טייגטוס. מספרטה העתיקה לא נשאר הרבה ולאחר ביקור קצר בכל שבילי אתר העתיקות של האתר, יצאנו לדרכנו למיסטרס שבנויה על מורדות הרכס.

מיסטרס היא עיר ביזנטית עתיקה ומרשימה של מנזרים. העיר הוקמה במאה ה-13 ובמאה ה-14 הייתה העיר השנייה בגודלה ובחשיבותה באימפריה הביזנטית.

נכנסנו מהשער התחתון וטיפסנו עד מנזר פאנטאנאסה Pantanassa Monastery, ומשם המשכנו בשבילי האתר לאתרים האחרים בעיר העתיקה וביניהם מנזר פריבלפטוס וכנסיית אפנדיקו. מומלץ לדעתנו להיכנס למזרים ולכנסיות ולראות את התמשיחים (פרסקו) שבהם.

מנזר פאנטאנאסה Pantanassa Monastery

אחרי סיור מרשים בעיר התחתונה, נסענו לשער העליון לתצפית ממנו על המבצר.

מבצר מיסטראס בתצפית מהשער העליון של האתר

הביקור במיסטראס חובה. זהו אתר מרשים מאוד.

אחרי הביקור במיסטראס וארוחה קלה בטברנה בעיר החדשה נסענו בכביש המתפתל במעלה ההר ברכס טייגטוס לכיוון הכפר אנאוורטי (Anavryti‏), הכביש תלול והפיתולים חדים ופרט לנוף הנשקף מהדרך ולאתגר הנהיגה, לא מצאנו טעם לבקר בכפר זה.

הדרך לכפר אנאוורטי

חזרנו בדרכנו במורד הדרך והמשכנו דרומה למלון שלנו ב- Gythio, מלון Infinity Hotel Gytheio כשממרפסת חדרנו, נשקף הים במלא הדרו ונשקף חצי האי שעליו המגדלור וכנסיית Agios Petros.

בצענו צ'ק אין במלון ונסענו לחוף Mavrovouni Beach הסמוך והיפה כדי לרחוץ ולבלות בו.

5.8

התחלנו את היום בביקור קצר בכנסיית Agios Petros שנמצאת בחצי האי שעליו נמצא המגדלור של Gythio. לא נכנסו לפנים הכנסייה.

משם יצאנו בדרכנו מזרחה לכיוון העיר העתיקה מונמבסיה. די קרוב לגיטיו עצרנו לתצפית על הספינה הטרופה Dimitrios וירדנו לחוף כדי לראות אותה מקרוב.

המשכנו בנסיעתנו לעיירה Gefira שאליה מחובר האי של מונמבסיה Monemvasia ברצועת יבשה צרה שעליה סלול כביש גישה. מונמבסיה היא עיר עתיקה ומרשימה שנבנתה על סלע ענק בגובה של 300 מטר ובאורך של 1,800 מטר שמחובר ליבשה בלשון יבשה צרה. המקום מזכיר את סלע גיברלטר ולכן הוא מכונה גיברלטר של המזרח. העיר נשלטה ע"י האימפריה הביזנטית ובהמשך ע"י ונציה וע"י העותומנים.

האי של מונמבסיה, מבט מגפירה

נכנסנו דרך השער הראשי וטיילנו בעיר התחתית ברחוב הראשי היפה, בסמטאות הצדדיות, בכיכר הראשית ובכנסית Church of Elkomenos Christos שבה. המשכנו לכיוון Monemvasia Church of Panagia Chryssafitissa שבכיכר Chrysafitissa Square. מכיכר Chrysafitissa Square המשכנו לעבר החומות ועברנו בפתח שבחומה המזרחית לכיוון המגדלור והלכנו עד אליו.

Church of Elkomenos Christos ומעליה חומות העיר העליונה
החומה המזרחית של העיר והבתים שעל רקע המצוק של העיר העליונה
המגדלור של מונמבסיה

משם נסענו למלון שלנו בעיירה Gefira הצמודה, מלון The Flower Of Monemvasia Hotel ואחרי צ'ק אין וארוחה קלה שקנינו בצרכנייה המקומית, חזרנו למונמבסיה ועלינו בטיפוס של כ- 40 דקות בגרם מדרגות אל העיר העילית. בעיר העילית השקפנו על הנוף המרשים והלכנו לראות מקרוב את כנסיית אגיה סופיה (Agia Sophia) הביזנטית המרשימה. לא הצלחנו לראותה מבפנים משום שהיא נסגרת בשעה 15:30.

הנוף מחומות העיר העליונה
כנסיית אגיה סופיה בעיר העליונה

6.8

יצאנו בדרכנו מערבה לכיוון חבל מני. אחרי שעברנו שוב את גיטיו, סטינו מהדרך הראשית כדי לראות את כנסיית Agia Varvara הביזנטית הסמוך לחוף.

המשכנו לכיוון העיירה Areopoli עם בתי המגדלים שלה וסיירנו ברגל בעיירה שהייתה ערש מלחמת העצמאות היוונית.

משם המשכנו לביקור במערכת הנטיפים Pyrgos Dirou. התמזל מזלנו משום שהמערה הייתה סגורה בתחילת הקיץ עקב משבר הקורונה ונפתחה רק מספר ימים לפני הגעתנו. הסיור במערה כולל שיט בנהר התת קרקעי והמשך הליכה במסלול רגלי. בשל הקורונה, מבוצע מסלול שיט מקוצר, אך גם מסלול זה מרשים והחוויה של שיט בין הנטיפים מרשימה ביותר וגם המשך המסלול הרגלי מרשים לא פחות.

לאחר הביקור במערה המשכנו דרומה בחבל מני הצחיח לכיוון הכפר Vathia עם מגדליו המרשימים. עשינו תצפית מהמשך הכביש על הכפר ונכנסנו לשוטט בסמטאותיו. חלק מהסמטאות דורשות שיקום,  אבל למרות זאת הביקור בכפר מעניין מאוד והמגדלים, שנבנו כדי לשמש למלחמות בין משפחות,  בהחלט מרשימים ויפים.

הכפר Vathia - תצפית מהמשך הכביש דרומה
מגדלי הכפר Vathia

המשכנו דרומה לכיוון המפרץ של Porto Kagio, שם היה המלון שלנו ללילה הזה, מלוןAkrotiri B&B .  עשינו צ'ק אין וקיבלנו חדר שמשקיף למפרץ הקסום. ירדנו לחוף הפרטי של המלון, רחצנו ובילינו בחוף. כשחזרנו לחדר התברר שיש הפסקת חשמל ומים, נאמר לנו שהסיבה היא פגיעה בתשתיות עקב השריפות המרוחקות ושהם מפעילים גנרטור מהבוקר וישובו להפעילו בעוד שעה. אחרי שעה חזרו החשמל והמים. למרות זאת, חווית השהיה במקום מבודד זה עם החדר הצופה למפרץ והחוף הפרטי היא כמעט מושלמת ואנחנו ממליצים בחום על מקום זה ועל מלון זה.

בחוף
מהחדר במלון

7.8

יצאנו בדרכנו לנקודה הדרומית ביותר ב"אצבע" של מני, בפלופונס וביוון היבשתית. אחרי נסיעה קצרה יצאנו מהרכב והתחלנו במסלול רגלי של כ- 90 דקות הלוך וחזור לכיוון המגדלור של Cape Tenaro. המסלול קל אך אינו מוצל והוא די חד גוני אבל בסופו מגיעים למגדלור שממוקם על צוק שמשלושת עבריו ים. יפה ושווה.

המגדלור של Tenaro

משם הצפנו לכיוון העיר קלמטה ובדרך עצרנו בחוף המצוקי היפהפה, חוף Foneas Beach למנוחה ורחצה. החוף קסום ומומלץ וזהו החוף היפה ביותר מכל החופים שהיינו בהם בפלופונס.

חוף Foneas Beach
חוף Foneas Beach - מבט מהכביש

אחרי הביקור בחוף המשכנו לכיוון העיר קלמטה. ביצענו צ'ק אין במלון והלכנו לטייל בעיר. הלכנו  במדרחוב הראשי, המשכנו לכיוון כנסיית Ipapanti הגדולה ומשם למצודה (מאכזבת). בדרך חזרה מהמצודה למלון, עברנו ליד הכנסיה הביזנטית היפה Holy Apostles.

כיכר בקלמטה - צולם בגלקסי S8

המלון שלנו באותו לילה היה Kalamata Art Hotel שבמדרחוב הראשי.

8.8

יעדנו הראשון באותו בוקר היה מפלי פולילימניו Polilimnio Waterfalls. מסלול הליכה שיורד מהחניה לנחל וממשיך בערוץ הנחל ואורכו כ-1.6 ק"מ הוביל אותנו לסדרה של 4 מפלים שהרביעי שבהם הוא היפה ביותר. המסלול יפה ומומלץ, אף על פי שהמפלים אינם עוצמתיים, במיוחד בקיץ.  המפל הרביעי קסום וניתן להמשיך מעבר אליו בשביל שמטפס מעליו. אנחנו לא המשכנו.

מפלי Polilimnio

המשכנו בדרכנו לעיירה פילוס Pylos שבה ביקרנו במבצר המרשים, שמחומותיו נשקף במלוא הדרו מפרץ נבארו ובכיכר הראשית שליד נמל הסירות. בדוכן שבנמל הזמנו שייט סובב מפרץ לבוקר יום המחרת.

מפילוס המשכנו דרומה למתוני Methoni שבה ביקרנו במבצר הוונציאני ובאי המבוצר המחובר אליו בורציי. הביקור במבצר ובמיוחד בחיבור שלו לאי המבוצר ובאי המבוצר עצמו היה מאוד מרשים ויפה. מומלץ ביותר.

המשכנו לאורך החוף מזרחה עד למלון שלנו באותו ערב, מלון Hotel Golden Sun ב- Finikounda. אחרי הצ'ק אין מיהרנו לרדת לחוף הפרטי היפה של המלון למנוחה ורחצה.

9.8

יצאנו בבוקר בדרכנו חזרה לפילוס, חנינו ליד הנמל ויצאנו לשייט שהזמנו יום קודם לכן במפרץ נאברינו. במפרץ זה התרחש קרב חשוב במלחמת העצמאות היוונית ב- 1827 כאשר הצי הצרפתי ביחד עם הצי הבריטי והצי הרוסי השמידו את הצי העותומני.

הסירה שטה לקשת הסלע הטבעית הגדולה והמרשימה ועצרה כדי שנעלה במדרגות שלצידה לראש הצוק כדי לבקר באנדרטת חללי הצי הצרפתי בקרב נברינו. מקצה הצוק יש נוף מרשים.

הקשת הטבעית במפרץ נאבארינו

משם המשיכה הסירה לאי Sphaktiria, לאנדרטת סנטה רוזה משם לאנדרטה לחללי הצי הרוסי, הסירה עגנה ושוב ירדנו לבקר באנדרטה. בנקודה זו ניתן היה גם לקפוץ למים ואני ניצלתי זאת לרחצה קצרה.

משם המשיכה הסירה לאי קטנטן במפרץ שבו נמצאת האנדרטה לחללי הצי הבריטי.

סה"כ השייט חביב ביותר ומומלץ.

לאחר השייט המשכנו לכיוון שמורת הציפורים Gialova Lagoon אבל לא ראינו ציפורים (כנראה זו לא העונה) ולכן המשכנו בדרכנו לכיוון חוף Voidokilia Beach, שנחשב לאחד החופים היפים בפלופונס. אנחנו התאכזבנו. החוף חולי והמוני וחופים כאלו יש לנו די והותר בארץ. התמונות ברשת של חוף זה עם צורת הצדפה שלו, מצולמות כנראה ממרומי חורבות המבצר שלידו והן בטח לא משקפות את חוסר ההנאה שבחוף עצמו.

סיימנו את היום בנסיעה ל- Tholón ובלילה שהינו במלון Ionion Star Hotel.

10.8

יצאנו בדרכנו לכיוון רכס הרי מנלו (Menalo) ותחנתנו הראשונה הייתה מפלי Neda היפים. דרך משובשת שחלקה אבנים ועפר מובילה לנקודת ההתחלה של מסלול ההליכה שאורכו כ- 2.5 ק"מ הלוך וחזור. המסלול מוביל למפל התחתון ולא הרבה אחריו למפל העליון היפהפה.

משם המשכנו בנסיעה בדרך העולה לרכס מנלו ותחנתנו הבאה הייתה מקדש אפולו אפיקוריוס שבבאסאי. זהו אחד המקדשים ההלניסטים החשובים שנמצאו ביוון ולפיכך הוא מכוסה באוהל שיגן עליו מפגעי מזג האוויר.

לאחר הביקור במקדש המשכנו בנסיעה לעיירה Stemnitsa ומשם לעיירה Dimitsana שבה היה מלוננו, מלון Kaza Guesthouse. קיבלנו את החדר ויצאנו לשוטט קצת בסמטאות העיירה התלולות.

העיירה Dimitsana

11.8

בבוקר יצאנו בנסיעה קצרה לכיוון קניון לוסיוס Lousios. ירדנו בכביש ארוך ומתפתל בערוץ הקניון העמוק והמרשים וחנינו ליד האתר של Ancient Gortys.  משם הלכנו במסלול לאורך הנחל לכיוון מנזר Moni Agiou Ioanni Prodromou , מסלול של 5 ק"מ הלוך וחזור. המסלול יפהפה ומוצל ברובו. עד הגשר ומתקן המים העתיק של המנזר המסלול קל ומשם הוא ממשיך עד למנזר בעלייה תלולה ומאמצת. ביקרנו במנזר ושוחחנו עם אחד הנזירים. המנזר "תלוי" על קיר המצוק וזהו בהחלט אתר חובה ומסלול מומלץ ביותר לטיול רגלי.

אחרי הביקור במנזר חזרנו לרכב ונסענו לכיוון טריפולי. בדרך ביקרנו במערת נטיפים Kapsia, מערה יפה שנפתחה לקהל רק ב- 2010 וכדאי מאוד, אם נמצאים באזור העיר טריפולי לעשות סטייה מהדרך כדי לבקר בה. במהלך הסיור קיבלנו הסברים מעניינים על המערה ועל הסביבה שמוצפת בכל חורף מחדש.

משם המשכנו לטריפולי ואת הלילה העברנו במלון Anaktorikon Boutique Hotel שבו שהינו גם בלילה השני של הטיול.

12.8

יצאנו בדרכנו מטריפולי לכיוון אתונה ונסענו דרך נפפליו לכיוון אפידאורוס, העיר של אסקלפיוס, אל הרפואה היווני, כדי לבקר בעיר ההלניסטית המעניינת שתכננו לבקר בה בתחילת הטיול, אך בשל שינוי מועד הטיסה דחינו אותה לסופו.

ביקרנו באתר הראשי של אפידאורוס עם התיאטרון היווני המרשים ועם שרידי המבנים והמקדשים האחרים שבו. קצת חבל שהמבנה העגול Thólos היה תחת שיפוצים, מוקף בפיגומים ולכן היה קשה להתרשם ממנו. אנחנו ממליצים על ביקור באתר זה.

התאטרון הגדול באתר המרכזי

משם המשכנו לתיאטרון הקטן של  אפידאורוס שנמצא במרחק של מספר ק"מ משם קרוב לחוף הים. זהו תיאטרון קטן ופחות מרשים מזה שבאתר המרכזי.

התאטרון הקטן
נוף אפידאורוס והמפרץ שלה ממעלה הדרך

לאחר הביקור באפידאורוס יצאנו בדרכנו לאתונה ותחנתנו הבאה הייתה המנזר הביזנטי המעניין Byzantine Monastery of Daphni שנמצא בפרברי אתונה. הגענו רבע שעה לפני סגירת האתר למבקרים (15:30) והצלחנו להיכנס לביקור.

המנזר הביזנטי של דפני בפרברי אתונה

משם נסענו לגבעת  Lycabettus ואחרי עלייה תלולה ברכב ברחובות הגבעה הגענו לתחנת הקרונית שבה המשכנו את העליה לראש הגבעה שהיא הגבוהה ביותר באזור אתונה. כל אתונה נפרשה לרגלינו והתצפית הייתה יפה אך לאחר כ-10 דקות הרגשנו שמיצינו את האתר וירדנו בחזרה. רצינו לרדת ברגל אבל השבילים נחסמו בטענה מוזרה של סכנת שריפות ולכן ירדנו בקרונית.

נוף אתונה מגבעת Lycabettus
הכנסיה בראש גבעת Lycabettus

משם נסענו לעשות צ'ק אין במלון שלנו ל-2 הלילות הקרובים, Central Hotel ואחרי קבלת החדר הלכנו לכיוון שכונת Monastiraki, טיילנו בין החנויות והדוכנים וביקרנו בספריה העתיקה של  אדריאנוס Hadrian's Library. באגורה ביקרנו בפעם הקודמת ולכן ויתרנו עליה הפעם.

13.8

את הבוקר התחלנו בבדיקת PCR לקורונה בבית החולים Athens Hospital, שהוזמנה מראש עוד מהארץ, דרך האינטרנט. התור הוזמן מראש לשעה 07:15 כיוון שלא רצינו להמתין עם נבדקים רבים שחלקם אולי חולים ולכן בחרנו בתור הראשון בבוקר, מה שהסתבר כצעד מצוין מן ההיבט של ניצול הזמן. מונית מהמלון לביה"ח עלתה פחות מ-4 יורו ולאחר המתנה קצרה (הגענו לפני שפתחו) נבדקנו ולקחנו מונית בחזרה למלון. הבדיקה עצמה נעשית מחוץ לכניסה לביה"ח.

אחרי ארוחת בוקר במלון הלכנו לכיוון כנסיית Metropolis הגדולה, הקתדרלה הראשית של אתונה וכנסיית פאנאיה גורגופיקוס הקטנה שצמודה אליה.

המשכנו לכיוון Monastiraki שעוד הייתה רדומה וחצינו את השכונה כדי להגיע לרובע היהודי ולבקר באנדרטת השואה. זו אנדרטה צנועה אך מרגשת.

אנדרטת השואה - מגן דוד מפורק

מאזור זה גם השקפנו על עתיקות רובע קרמיקוס.

לא רחוק מהאנדרטה נמצא בית הכנסת הספרדי של אתונה, החלטנו ללכת לראות אותו ושאלנו את השומר האם ניתן לבקר בו. השומר תהה על קנקננו, ביקש דרכונים ואז קרא לאחראי מטעם הקהילה, בחור נחמד שסיפר לנו על עצמו ועל הקהילה ועשה לנו סיור בביה"כ. מחוץ למבנה, ברחוב יש "ספר" ובו שמות חסידי אומות עולם שהצילו יהודים ביוון בזמן השואה, ביניהם גם ראש הכנסייה היוונית אורתודוקסית שפסל שלו נמצא גם ברחבה שליד כנסיית Metropolis, הכנסייה הראשית של אתונה.

בית הכנסת הספרדי של אתונה

חזרנו בחזרה לכיכר סינטגמה Syntagma Square כדי לפגוש בקתרינה, המדריכה של חברתGrafityulלסיור של אוכל וגרפיטי שאותו הזמנו עוד מהארץ. הסיור היה חביב וחלקו הגדול היה בשכונת Psiri המעניינת עם ציורי הגרפיטי המעניינים שבה. קתרינה סיפרה לנו על אתונה מנקודת מבטה. היה יפה ומעניין.

לאחר סיום הסיור שוטטנו עוד קצת בשכונה ולאחר מנוחה באחד מבתי הקפה חזרנו דרך שכונת Monastiraki ומדרחוב Ermou, שבו נמצאים חנויות המותג ובתי הכלבו, למלון.

אחרי מנוחה בחדר עלינו לארוחת ערב במסעדת הגג של המלון שלנו, Central Hotel  כשאנחנו נהנים מרוח נעימה ומתצפית יפה וקרובה על האקרופוליס לאור הדמדומים, לאור השקיעה ולאור תאורת הלילה המלאכותית. דקות מועטות לפני שעלינו לגג קיבלנו מיילים עם תוצאות שליליות לבדיקת הקורונה. יפה ומושלם.

האקרופוליס ממסעדת הגג במלון
שקיעה באתונה, ממסעדת הגג במלון

14.8

נפרדנו מהמלון ונסענו ברכב לשכונת Psiri כדי לעשות בה סיבוב רגלי נוסף.  מצאנו חניון והסתובבנו בשכונה. נחמד.

לאחר מכן יצאנו מאתונה ונסענו לאורך הריוויירה של העיר ובהמשך לאורך החוף עד שהגענו לאגם Vouliagmeni. זהו אגם שמקבל את מימיו ממקורות תת קרקעיים, חלקם מי ים מלוחים וחלקם מי מעיינות מההרים ובשל הרכב המים שלו נחשב לספא מאז המאה ה-19. באגם גם יש דגים קטנים שממש עושים SPA דגים. הכניסה בתשלום והמתקנים נוחים (כסאות נוח, מיטות שיזוף, מלתחות). התרחצנו באגם ונחנו לצידו. בילוי ומנוחה של שעתיים.

משם המשכנו בנסיעה לקצה המזרחי של אזור אטיקה, מקדש פוסידון שב- Cape Sounion. שרידי המקדש מרשימים והמיקום בראש צוק סחוף רוחות המוקף מ-3 עבריו בים, מרשים ביותר.

לאחר הביקור במקדש המשכנו בדרכנו למלון Acropol Hotel שנמצא בשכונת Chalandri, מרחק נסיעה קצר משדה התעופה הבינ"ל של אתונה.

15.8

יצאנו בבוקר לכיוון שדה התעופה של אתונה, החזרנו את הרכב וטסנו לארץ.

תם הטיול וחזרנו מלאי חוויות לארץ.

איפה לא היינו?

בשלב התכנון החלטנו לוותר על אולימפיה משום שחשבנו שמינון האתרים הארכיאולוגים הגיע למכסתו. בדיעבד זו הייתה החלטה טובה משום שאזור אולימפיה היה מוכה שריפות והגישה אליו ממילא נחסמה, ככל הידוע לנו, לפחות בחלק מהימים.

באזור קניון לוסיוס ישנם מנזרים נוספים שאפשר לבקר בהם.  אנחנו היינו רק באחד מהם וכנראה ביפה ביותר אבל מי שעומד לרשותו יותר זמן יכול לבקר בנוספים.

לא היינו בגשר ריו-אנטיריו בקצה הצפון מערבי של הפלופונס ולא נסענו בכביש החוף הצפוני של הפלופונס מגשר ריו-אנטיריו לקורינתוס משום שעשינו זאת בטיולנו הקודם ב- 2017.

גם בעתיקות קורינתוס ביקרנו ב- 2017 ולכן ויתרנו עליהם הפעם.

ויתרנו על הרכבת מדיאקופטו לקלבריטה.

באקרופוליס ובמקדש זאוס האולימפי שבאתונה ביקרנו בטיול קודם אך לא הפעם.

מזג האוויר

אוגוסט הוא חודש חם בפלופונס, בוודאי לא אידיאלי ומי שיכול לטייל בחודשי השנה האחרים, כדאי שישקול זאת.

בימים הראשונים נתקלנו בגל חום קיצוני שכמותו לא היה עשרות שנים ביוון. הטמפרטורה ביום טיולנו השני היגיעה ל- 46 מעלות צלזיוס! (מצרף תמונה מהדשבורד של הרכב כדי שתאמינו...), ובכל זאת, שתייה מרובה, מנוחה והתרעננות בים אפשרו לנו לטייל ולהנות מהטיול.