עפתי לתרמילאים

ארגנטינה וצ'ילה - שלושה שבועות של שכרון חושים

צריך ללכת על האיכות, לא על הכמות. זה המשפט שחותם את הכתבה על שתי מדינות שכנות - צ`ילה וארגנטינה ועל שני חברים, בסביבות גיל הארבעים, שיצאו לטייל בהן. על הנופים המרהיבים והטרקים המהפנטים עם כמות מוגבלת של זמן, אך עם איכות נופים בלתי נתפסת.
דודי ארדיטי
תמונה ראשית עבור: ארגנטינה וצ'ילה - שלושה שבועות של שכרון חושים
© דניאל ריקרדו

תכנון הטיול לצ`ילה וארגנטינה

לאחר שבועות ארוכים של תכנון, ארגון, קניית ציוד, וישיבה אינסופית באתרי אינטרנט שונים ומשונים יצאנו סוף סוף לדרך. השארנו בבית אישה ילדים וכלב. נסענו לטיול תרמילאים משודרג. שני חברים, בני 40 שיצאו לטיול של אחרי צבא באיחור של כ- 20 שנה. חלום של הרבה שנים מתגשם, בתזמון שרק הגורל מאפשר.

לרשותנו עמדו שלושה שבועות בלבד, עקב אילוצים משפחתיים ועבודה. לאחר תכנון, התייעצות ומחשבה מעמיקה החלטנו ללכת על הדובדבן שבקצפת. ארגנטינה הייתה היעד מלכתחילה ובהמשך נוספה גם צ`ילה. יהיו מן הסתם כאלו שיחלקו עלי ויגידו שיש מקומות יפים יותר ואטרקטיבים יותר. יכול להיות, אבל זו הייתה הבחירה שלנו ובדיעבד היינו בוחרים את אותו הדבר ולא מצטערים לרגע. עקב מגבלת הזמן ופחות מגבלות התקציב, המסלול כלל מספר טיסות פנימיות.

תחילת המסלול באיזור ברילוצ`ה

הגעה לבואנוס איירס בערב. טיסה למחרת בבקר לברילוצ`ה, בברילוצ`ה שכרנו רכב לשלושה ימים. נסענו לכיוון Cerro Otto, אל בולסון, הר טרונדור, Villa la Angostura וחזרנו חזרה לברילוצ`ה דרך אגם Traful. אזהרה: הדרכים משובשות ולא סלולות (ברובן). יש לקחת בחשבון זמן נסיעה איטי.

מסעדות בדרך: ב -Villa la Angostura  מסעדת  ,Las Varasהנמצאת ברחוב הראשי - הסטייק הכי טוב שאכלתי בטיול (ואכלתי..). 750 גרם ב - 45 פסו. פשוט מדהים וטעים. בברילוצ`ה Parilla de Tony  ברח` סן מרטין (מצויינת) וכמובן את De Alberto.

ביומנו האחרון בברילוצ`ה עשינו את סיור חציית האגמים לצ`ילה. סיור מדהים ביופיו, מיוחד מאוד. הסיור עולה 230$ ובסופו מגיעים לפוארטו מונט בצ`ילה.

ישנו בלילה בהוסטל Tren Del Sur  - הוסטל נעים, משרה אווירה ביתית וחמימה.

טרק ה - W לטורוסים

למחרת, טסנו לפונטה ארנס ומשם באוטובוס לפוארטו נטלס. יש מספר חברות אוטובוסים, הנוסעות באופן סדיר לפוארטו נטלס בשעות קבועות. משך הנסיעה 3 שעות ומחיר כ- 4000 פסו צ`יליאני. בפוארטו נטלס ישנו בהוסטל Erratic Rock 2  - הוסטל נחמד שלהבדיל מהראשון הוא שקט יותר ומיועד לזוגות, פחות המוני ורועש ויותר ביתי וחמים. צל"ש מיוחד למרסלה, מנהלת ההוסטל, שדאגה לנו בצורה יוצאת מן הכלל לכרטיסי אוטובוס לטורוסים, לאל קלאפטה, לכביסה ואפילו דאגה להסיע אותנו ברכבה הפרטי לסופרמרקט, כדי שנספיק להצטייד במזון לפני שעת הסגירה. פשוט מעל ומעבר למצופה.

למחרת בשעה 07:30 היינו כבר בדרכנו לTorres Del Paine, שם תיכננו לעשות את טרק ה - W. הכניסה לפארק עולה כ - 15,000 פסו וצריך להירשם בכניסה וכמובן לרשום את תאריך החזרה. התחלנו את הטרק ממזרח למערב כלומר ה - W הרגיל, שלפי דעתי עדיף מכיוון שבהליכה בצלע האופקית הכיוון במגמת ירידה בדרך כלל.

ביום הראשון עלינו עד  קמפ - Torresשלמרגלות הטורוסים, כשעתיים וחצי הליכה. השארנו שם את הציוד וטיפסנו עד לתצפית. פשוט מראה נפלא ומרשים. הראות לא היתה במיטבה והתחיל להיות קר. לכן ירדנו חזרה למחנה, שם התארגנו לשינה באוהל (הרפוחיו צ`יליאנו היה סגור משום מה). ביום השני ירדנו מהטורוסים לכיוון רפוחיו Los Cuernos כ - 6 שעות הליכה. הגענו לרפוחיו, שילמנו 19,000 פסו וקיבלנו את הזכות למיטה אמיתית עם מקלחת. לאחר הלילה הקפוא והלא קל שעברנו, זה היה שדרוג רציני בתנאים. הרפוחיו היה חמים ונעים. יש מטבח מצוייד, שאפשר להיעזר בכליו וכן כירת גז. התחברנו עם המבשלת הצ`יליאנית הנחמדה ותמורת כמה תיונים עם נענע שהבאנו, זכינו ללחם מעשה ידיה ולפרוטקציה במטבח.

בלילה התחיל לרדת גשם זלעפות. בנוסף, גילינו שהקטמראן יוצא פעם אחת ביום בצהרים ולא יוצא בערב. דבר זה קצת שינה לנו את התוכניות, מכיוון שזמננו מוגבל וגם התחזית לימים הבאים לא בישרה טובות. החלטנו לקצר את הטרק ולהגיע ישר לקטמראן, שמפליג מרפוחיו Pehoe בשעה 12:30. יצאנו בערך ב - 09:00 בבקר בגשם שוטף, לפנינו היתה הליכה של כ - 4.5 שעות. הלכנו במלוא הקצב שמזג האוויר איפשר לנו ולמזלנו, לאחר כשעתיים, החל להשתפר. אז פשוט רצנו, בכדי לספיק לקטמראן ולא לחכות 24 שעות נוספות.

לבסוף הגענו קצת לפני הדקה התשעים. ב - 12:15 הגענו לרפוחיו וראינו את הקטמראן מפליג לאיטו על פני האגם. הצטערנו שלא עשינו את הטרק במלואו ואת היום שהתווסף הוספנו לטרק בפיץ רוי - דבר שבדיעבד התברר כמוצלח מאוד.

טרק הפיץ רוי

חזרנו לפוארטו נטלס ולמחרת בבקר כבר היינו בדרכנו לאל קלפאטה בארגנטינה (11,000 פסו). באל קלאפטה התאכסנו בהוסטל קלפאטה - מקום נחמד ברמה סבירה וקרוב למרכז (בכל המקומות התאכסנו בחדר זוגי עם שירותים צמודים). למחרת, הפלגנו לשייט בין הקרחונים Upsala ,Spagtzini. השייט עולה כ - 100$ ומדהים ביופיו, מיוחד ונותן הרגשה שאתה בסוף העולם - לא לוותר!

ביום שלאחר השייט נסענו לאל צ`אלטן לטרק הפיץ רוי. אל צ`אלטן היא עיירה קטנה (אפילו מאוד), אין שם בנקים וחלפנים אז מומלץ להביא מספיק כסף. יש בעיירה הנידחת והמבודדת הזו משהו קסום, בעיקר שכל קיומה הוא בזכות טרק הפיץ רוי. ביום שהגענו ירד גשם ללא הפסקה, מה שנתן לנו קצת מנוחה וזמן לקרוא ספרים ולישון. מסעדה טובה יש ברחוב הראשי שנקראת Mi Vieje ובה סטייקים טובים.

למחרת, מזג האוויר האיר לנו פנים ויצאנו לטרק הפיץ רוי. הטרק מדהים ולא קשה במיוחד. אנחנו היינו בתחילת הסתיו והצבעים פשוט מהממים. הכל כתום, אדום, צהוב, ירוק, כשברקע ההרים המושלגים. כמו גלויה. מומלץ עד מאוד. את הטרק השני ללגונה  Torreעשינו ביום השני (שנשאר לנו מהטורס דל פאינה).

טיפ קטן: יש שני שבילים לתחילת המסלול מאל צ`אלטן צפון ומהמרכז. המלצתי היא להתחיל מאל צ`אלטן מרכז. השביל הצפוני מתחיל בעליה תלולה וארוכה, לעומת המרכז, שמתחיל בעלייה מתונה יותר. כמו ביום שלפניו, מזג האוויר היה מדהים, ראות מצוינת וכמובן נוף מדהים. הגענו עד הלגונה והמשכנו לאורך המצוק בגדה הימנית, לכיוון התצפית. תפסנו סלע ופשוט ישבנו שעה ארוכה, הקשבנו לשקט וצפינו על הקרחון המדהים. שני טרקים מומלצים מאוד. לא לוותר.

מפלי האיגואסו היפים

נפרדנו מאל צ`אלטן חזרה לאל קאלפטה ומשם טיסה למפלי האיגואסו דרך בואנוס איירס. השינוי של מזג האוויר היה קיצוני. ממזג אוויר קר וקפוא בפטגוניה למזג אוויר חם, לח וטרופי באיגואסו. כשהגענו עברנו מייד לצד הברזילאי, שם יש תצפית פנורמית יותר ורואים את המפלים בפרספקטיבה רחבה יותר. חצי יום מספיק בצד הברזילאי, אבל לפי דעתי צריך להיות בשני הצדדים. בלילה ישנו בצד הברזילאי. ולמחרת ביקרנו בצד הארגנטינאי. המפלים בצד הארגנטינאי מרשימים מאוד, במיוחד "גרונו של השטן" - חוויה עוצמתית ומהפנטת. שטנו בסירות אל תוך המפלים - חוויה מרעננת ומיוחדת בחום הטרופי.

גם למחרת נכנסנו לאיגואסו להשלים את המסלולים שלא הספקנו לעשות. מחיר הכרטיס ביום השני הוא 50% פחות מהיום הראשון (30 פסו לעומת 60), אבל ביציאה ביום הראשון צריך להחתים את הכרטיס.

הביקור במפלי האיגואסו חתם את הטיול המדהים שלנו. הספקנו הרבה ואת כל מה שתיכננו. אין מילים לתאר את היופי ועוצמתו של הטבע במקומות הללו. זוהי חוויה מומלצת מאוד ואפשר לראות הרבה בשלושה שבועות. צריך ללכת על האיכות ולא על הכמות.