עפתי לתרמילאים

שמורת הלוהלואה - אומפולוזי

שמורת Hluhluwe-Umfolozi הינה השמורה הגדולה ביותר במדינת קוואזולו-נטאל. בשמורה יש אזורים הרריים, שטחי יער, ביצות, סוואנה ושני נהרות שמימיהם זורמים כל השנה. השמורה הוקמה על מנת להציל את הקרנף רחב השפה של נטאל.
ד"ר אבי ארבל. כתבה זו לקוחה ממגזין "טבע הדברים", גליון יבשות מספר 3.
תמונה ראשית עבור: שמורת הלוהלואה - אומפולוזי
© רתם סוננברג

שמורת הלוהלואה - אומפולזי

דרום אפריקה משופעת בשמורות טבע ובגנים לאומיים, שחלקם שייכים למדינה וחלקם שמורות טבע פרטיות המעניקות למבקרים בהן שפע של חוויות ופגישות מרתקות עם בעלי חיים, תמורת תשלום גבוה למדיי. השמורה עליה אמליץ הפעם היא שמורת טבע ציבורית שהכניסה אליה כרוכה בתשלום צנוע של דולרים אחדים, והיא מציעה למבקר בה שפע מרהיב של נופים ופגישות עם בעלי חיים.

שמורת הלוהלואה-אומפולוזי (Hluhluwe-Umfolozi) היא השמורה הגדולה ביותר במדינת קוואזולו-נטאל ושטחה 960 קילומטרים רבועים. בעבר היו כאן שתי שמורות נפרדות, אך לפני עשר שנים הן חוברו לשמורה אחת גדולה יותר, עובדה החוסכת למבקר כאן דמי כניסה כפולים. בשמורה יש אזורים הרריים, שטחי יער, ביצות, סוואנה ושני נהרות שמימיהם זורמים כל השנה. השמורה נמצאת ליד העיירה שלושלואה ובמרחק כשלוש שעות נסיעה מדרבן, העיר הגדולה בקוואזולו-נטאל, השוכנת על שפת האוקיינוס ההודי.

שמורת אומפולוזי הוקמה על מנת להציל את הקרנף רחב השפה של נטאל. בשנת 1922 נותרו ברחבי השמורה רק 20 מן הקרנפים הענקיים ונוחי המזג הללו, והציד שלהם נאסר לחלוטין. בשנת 1965 כבר נספרו ברחבי השמורה יותר מ- 600 קרנפים רחבי שפה המכונים באנגלית "קרנפים לבנים". מכאן הם הופצו לשמורות טבע שונות בדרום אפריקה ובמדינות אחרות. היום מונה אוכלוסייתם העולמית יותר מ- 5,000 פרטים והם הקרנפים המצויים ביותר בעולם. גם בפארק הספארי שברמת גן חיים כ- 20 קרנפים רחבי שפה וביניהם גם קרנפים צברים רבים. בשמורת שלושלואה-אומפולוזי חיה האוכלוסייה הגדולה ביותר בעולם של הקרנפים הללו, ובמהלך הסיור בשמורה כמעט תמיד פוגשים בהם. נדיר יותר הוא הקרנף המצוי, שאוכלוסייתו העולמית עומדת על כ- 2,000 פרטים בלבד. קרנף זה, שבעבר היה נפוץ מאוד באפריקה, ניצוד בשל קרניו וכיום הוא נדיר למדיי, וגם בשמורת הלוהלואה- אומפולוזי פוגשים בו לעיתים רחוקות.

השמורה עשירה בבעלי חיים שונים: זברות מצויות, ג`ירפות אנגוליות, פילים אפריקניים, תאואים אפריקניים, אריות ונמרים, ובשעת סיור ברכב ברחבי השמורה פוגשים רבים מהם. יש בשמורה פקחים החמושים בנשק חם, ומדריכים מיומנים המכירים היטב את שביליה ואת המקומות ה"טובים" שבהם אפשר לצפות בחיות.

בשמורה חיות אנטילופות רבות ומובן שהאימפלות הן האנטילופות הנפוצות ביותר- כמו ברוב שמורות הטבע של אפריקה. אך האנטילופה המרשימה ביותר בשמורה זו היא קודו ניאלה, אנטילופה יפהפייה השוכנת בסבכי היער ולכן קשה להבחין בה. הזכר השחרחר עטור פסים לבנים ועל ראשו צמד קרניים מרשימות שאורכן מגיע עד ל- 65 סנטימטרים. הנקבה חומה ומפוספסת, חסרת קרניים, קטנה ועדינה יותר. אגדה מקומית מספרת שכאשר אלוהים סיים את מעשה הבריאה, הוא הזמין את כל החיות כדי להתפעל ממעשה ידיו. מראהו של קודו ניאלה גרם לו להתרגשות כה רבה, עד שנגע במצחו ובירך אותו. מאז נושא קודו ניאלה על מצחו שני כתמים לבנים, דמויי משקפיים, זכר למגע ידו של בורא העולם. ברחבי השמורה חיים כ- 8,000 פרטים של קודו ניאלה ומי שמתאזר בסבלנות אף יצליח לראות כמה מהם. צילום של קודו ניאלה הוא משימה כמעט בלתי אפשרית, כיוון שהוא מעדיף להסתתר בסבך המוצל ועצירת רכב בסמוך מביאה מידית למנוסתו.

בשמורה יש רשת של דרכים סלולות ודרכי עפר שחלקן עבירות גם לרכב רגיל. ברחבי השמורה פזורים אתרי פיקניק, נקודות תצפית לנופי השמורה, מסעדות ואתרי לינה הנחלקים ללודג`ים ולקמפינגים.

אתרים נוספים באיזור

בקוואזולו-נטאל יש עוד כמה אטרקציות שלא כדאי להחמיצן, ביניהן העיר היפהפייה דרבן על שווקיה הססגוניים וחופיה המשובחים. מצויים כאן גם גן בוטני משובח עם אוסף מרשים של ציקסים, פארק נחשים, פארק עופות של נהר אומגני, והאקווריום- עולם הים שמתקיימות בו הופעות מרשימות של דולפינים. יש באזור שמורות טבע נוספות וביניהן מפרץ קוזי Kosy Bay, סנטה לוצ`יה, St. Lucia שמורת מקוזי Mkuzi ועוד, וכולן שוות ביקור.

ביקור באזור חייב לכלול גם ביקור באחד מכפרי בני שבט זולו. שבט זה הוא הגדול בדרום אפריקה ורוב בניו חיים בערים ובכפרים גדולים וזנחו את אורח החיים המסורתי. ברחבי מדינת קוואזולו- נטאל הוקמו כמה כפרים לדוגמה וביניהם דמזולו Dumazulu, כפר הזולו המסורתי הגדול ביותר בדרום אפריקה. הכפר נמצא ליד העיירה שלושלואה ויש בו לודג` ללינה, כפר לדוגמה ומופעי ריקודים סוערים.

בסיור מאורגן שנערך בין בתי הכפר, אפשר ללמוד על אורח החיים המסורתי של בני השבט ולצפות בנערות קולעות סלים, בקדריות המייצרות כלי חרס ובלוחמים הצעירים המדגימים את כלי הנשק ואת המגינים הגדולים של השבט זולו. מחיר הביקור בכפר הזולו כולל ארוחה, הוא כ- 20 דולרים (נכון לשנת 2000), ומחיר הלינה בלודג` בכפר כ- 50 דולרים (נכון לשנת 2000). בביקורי במקום התרשמתי במיוחד מפגישה עם הסנגומה Sangoma, רופאת הכשפים, ועם הניאנגה Nyanga, איש תרופות העשבים. הסנגומה טיפלה בגבי הדואב, ואני מוכרח לומר שאף שלא החלמתי, נהניתי מאוד מן הטיפול המסור.