טיפים לכפרים של רשת center parcs

באוגוסט 2012 ביקרנו בכפר De Vossemeren של רשת Center Parcs בבלגיה. אבל לפי הבנתי הכפרים בכל אירופה דומים (כן, גם De Eemhof בהולנד), אז אני מרשה לעצמי להתייחס באופן כללי:

הרעיון הבסיסי הוא שאלו כפרי נופש (במידה מסויימת בסגנון club med. תיכף נתייחס להבדלים), כלומר באים לכפר לכמה ימים ולא יוצאים במהלכם מהכפר. יחד עם זאת ישראלים רבים משתמשים בכפר כבסיס ללינה לטיול כוכב, וכל יום יוצאים לטייל בסביבה. זה כמובן סוג של בזבזוז כסף וזמן, כי תמורת השירותים שהכפר מציע (גם הבסיסיים) העלות של לינה בכפר היא יחסית גבוהה, והמיקום לא תמיד אידאלי מה שגורם לבזבוז זמן. ובכל זאת רבים (כולל אותי בהולנד) עושים את זה.

העקרונות של הכפר:

הכפר עצמו כולל וילות. כל וילה היא מבנה, לרוב חד קומתי ומחובר בחלקו (דו משפחתי / רכבת). הוילות כוללות חדרי שינה, סלון ומטבחון, כך שניתן להחלט לבשל ולאכול בוילה (את כל / חלק מהארוחות). הוילות אומנם לא מרווחות, אבל לא קלסטרופוביות, כך שניתן לבלות חלק מהזמן בוילה, בפנים או בחצר (פרטים בהמשך). אין שירות בוילות במהלך השהות (לא נקיון ולא החלפת מצעים מגבות).
 בנוסף מציע הכפר שלל פעילויות ומתקנים, חלקן בחינם וחלקן בתשלום, בריכה (פארק מים קטן), מעט חנויות (מזון / בגדים / צעצועים) וכמה מסעדות (מבורגר ופיצה ועד מסעדת גריל).
בנוסף הכפר מציע שירותים נוספים כמו השכרת אופניים, שירותי כביסה, צילום ע"י צלמים מקצועיים ועוד.
 בכפר עצמו התנועה היא רגלית / אופניים וברמה הבסיסית אסור להכנס עם אוטו.
 הוילות מושכרות בימי שישי ושני בלבד. ניתם לשכור סוף שבוע, אמצע שבוע, או שבוע (אפשר גם יותר עם רוצים, אבך ךא התרשמתי שיש הנחה). ברור שאפשר להגיע או לעזוב קודם, אבל חייבים לשלם לפי התקופות.

איך בנוי הכפר:

כמון שכל כפר בנוי טיפה אחרת, אבל ברמה הבסיסית בכפר יש את האיזור המרכזי (הכיפה Dome). זה איזור גדול ומקורה שבו מרוכזות המסעדות, חנויות, פארק המים, ורוב המתחמים המקורים (מגרשי ספורט, מועדון הילדים וכו'). מכל מקום בכפר ניתן להגיע למרכז תוך פחות מ-10 דקות הליכה, שכן הוא במרכז.
מחוץ למרכז נמצא את הוילות שמרוכזות לפי איזורים ומתחמים, וכן מעט מתקנים נוספים.
המתקנים הלא מקורים (מגרשי הספורט, מיני גולף, פעילויות ימיות וכו') נמצאות כמובן מחוץ לכיפה, אבל רובן בסמוך לה במרכז. בכפר שהיינו רק פינת החי והמכבסה הייו מרוחקות ממש מהמרכז. אני מניח שבכפרים שונים זה יהיה טיפה שונה, אבל שומרים על העקרון.
התוצאה היא שכדי להנות מהכפר עצמו, לא ממש חשוב איפה הוילה שלנו, כי כאמור הכל נמצא באמצע.
לעומת זאת לכפר יש כניסה אחת, באחד הצדדים, ובה נמצאת החניה (כאמור לא אמורים להכנס עם הרכב לכפר). מי שמתכנן לצאת מהכפר במהלך השהות, מומלץ שיבחר וילה קרוב יחסית לכניסה. האידאל הוא על השביל העובר בין הכניסה למרכז.
 הליכה של כל הכפר מצד לצד תקח כרבע שעה עד 20 דקות (תלוי בקצב).

רמות הכפרים

לרשת יש מבחר כפרים (למעלה מ-20) בהולנד, צרפת, בלגיה וגרמניה (יש גם בבריטניה, אבל הבנתי שזה לא בדיוק אותו דבר). יש כפרים ברמות שונות. הרשת נותנת ציונים בפרפרים (בדומה לכוכבים). הכפר שאנחנו היינו בו הוא 5 פרפרים, וכך גם De Eemhof הפופולרי בהולנד. כפרים ברמה יותר נמוכה יהיו מן הסתם שונים מהתיאור שלי פה, אז שימו לב.

הוילות

בכפר יש כמה סוגי וילות שנבדלות קודם כל במספר החדרים, אבל גם ברמת הגימור. יש וילות ל-4 נפשות (שני חדרי שינה) 6 נפשות (3 חדרי שינה) ו-8 נפשות (4 חדרי שינה). בכפרים שונים יש שמות שונים לרמת גימור אבל לרוב מדובר על 3 רמות: Comfort שהיא הבסיסית, Premium שהיא מעט יותר גבוהה ו-VIP שהיא הכי גבוהה. ההבדים יהיו בעיצוב, ברמת המטבח, ובשירותים השונים. בחלק מהכפרים יהיו רמות נוספות או סוגים אחרים. אגב חלק מהוילות נגישות לנכים (מסומן מראש).
לדוגמא אנחנו ישנו בוילת VIP. העיצוב כלל רצפת פרקט בחדרים, חיפויי עץ יוקרתיים, ריהוט ברמה גבוהה יחסית, מיקרוגל בציפוי נירוסטה ולא לבן וכו'. מבחינת שירותים נוספים הוילה שלנו כללה סאונה קטנה בתוך חדר האמבטיה, סט סבונים יוקרתי במקום הבסיסי (שכולל למשל מלח אמבט), מיקרו גל משוכלל יותר, מדיח כלים, מכשיר DVD וטלביזיה LCD, וכו'. כמובן שוילות ברמה נמוכה יותר יכללו מעט פחות דברים.
בכל מקרה באתר האינטרנט של הרשת והכפר ניתן לראות את כל הוילות, השירותים שהן כולות, ואפילו שרטוט של הוילה.
כל הוילות (בכל הגדלים והרמות) כוללות מטבחון סלון וחדר אמבטיה, מחסן קטן (לאחסון המזוודות), כלי ניקוי (מטאטא, שואב אבק וכו') עגלת שוק שניתן להסתובב איתה בכפר (לקניות או כדי לסחוב את המגבות כשהולכים לבריכה) וכו'. לכל הוילות יש חצר קטנה ופרטית שכוללת ריהוט גן (שולחן וכסאות) ובהתאם למזג האויר מאד נחמד לשבת בחוץ. למרות שהוילות מחוברות בינהן, הן בנויות בדירוג כך שכשיושבים בחצר מרגישים לבד (לא רואים אף אחד).
 השירות הבסיסי לא כולל מצעים ומגבות. ניתן לקבל בתשלום מצעים ומגבות (כ-6 אירו לסט מצעים לאדם, וכ-6 אירו לסט מגבות לאדם). בתוספת תשלום נוספת ניתן לקבל מיטות מסודרות ביום הראשון (אחרת אתם צרכים לסדר את המצעים) -; עשוי להיות שימושי למי שטס ישר לכפר הנופש ומגיע בערב מאוחר.

ספציפית לגבי וילות ה-VIP:

בנוסף לעיצוב/אבזור העודף של וילות ה VIP הן מקבלות שני שירותים נוספים -; שקית עם עיתון ולחמניות טריות על הבוקר, ושובר לחנות של הכפר (אנחנו היינו שבוע וקיבלנו שני שוברים על סך 12 אירו כל אחד). שקית הלחמניות היא לא משהו מדהים, אבל בהחלט היה נחמד בארוחת הבוקר היא כללה תכולה משתנה אבל לרוב היא כללה לחמניה אחת או יותר לכל אדם (חומות למבוגרים ולבנות לילדים), וקוראסון או משהו מתוק אחר לכל אדם (קוראסון חמאה למבוגרים, שוקולד או דונאט לילדים). חשוב רק לציין שהם מתחייבים שהשקית תגיע בין 8 ל-9 בבוקר. למי שמתכנן לאכול/לצאת מוקדם זנ בהחלט נתון חשוב. בפועל היא הגיע בין 7:45 ל-8:20. עיתון קיבלנו באנגלית (עיתון בריטי), והוא הלך לפח המחזור כמו שהגיע.
 בנוסף וילות VIP מגיעות כסטנדרט עם מגבות ומצעים מסודרים.

פארק המים

פארק המים הוא כמובן גולת הכותרת של הכפר. הוא כולל בריכה מרכזית ומספר בריכות / איזורים נוספות (בריכת פעוטות, ג'קוזי חם וכו'), ויש מספר מגלשות. בכפר שאנחנו היינו הייתה מגלשה מרכזית גדולה, ועוד סביבות ה-5 מעט קטנות יותר. הייתה בריכה חיצונית קטנה, מסלול זרימה עם שיפועים בחוץ (מעין מגלשת מים ללא מגלשה), מסלול עם זרם מקורה (שבו אתה נסחף עם הזרם לאורך המסלול). במתחם הפעוטות היו שלל מתקנים (מגלשות קטנות, בית קטן, חיות וכו'), כך שגם בת ה-7 שלי נהנתה בו.
 יש מזנון קטן בתוך הבריכה עצמה (המבורגר/גלידה).
 אגב בתוך פארק המים יש קומפרסור למילוי אויר במתנפחים (אז לא צריך להתאמץ בחדר). יש גם לוקרים (פקדון של אירו שמוחזר בעת החזרת המפתח).
הכניסה לבריכה היא אך ורק דרך תאי ההלבשה, ומבקשים לא להסתובב עם נעליים בשטח הבריכה (לתשומת לב מלווים).
מהבריכה יש גם כניסה לסאונה (בתוספת תשלום). ביקרתי בה לא בשעות הפעילות ונראה מתחם גדול ומרווח, אבל זה לא לא הקטע שלי אז אני לא יודע לשפוט. למי שמעוניין בסאונה - היא פתוחה מעט מאד שעות למי שרוצה לבוא לבוש (בגד ים) והרבה שעות בעירום בלבד. למרות הגיחוכים שאני כבר שומע הרי שאנחנו הישראלים די שמרנים.

פעילויות נוספות (מעבר לבריכה):

אם אתם לא מתכננים להיות בכפר בשעות היום (אלא לטייל בחוץ, ולהגיע לכפר בערב), הרי שתסתפקו בבריכה (שנסגרת מאוחר לרוב). אם אתם רוצים לבלות את היום בכפר, הרי שאפשר להתעניין בפעילויות מעבר לבריכה.

wannabe : לגילאי 4-10 יש משחק תפקידים שנקרא wannabe ('אני רוצה להיות'). יש שלל פעילויות כאלו כמו פיראטים, אבירים ונסיכות, טבחים וכו'. אלו פעילויות שמתאימות לגיל 4-10 בערך. אנחנו היינו בכמה כאלה. כל סדנא נמשכת שעה וחצי עד שעתיים. המדריכים מדברים את השפה המקומית אבל גם שפות נוספות. אצלנו למשל היתה הדרכה בהולנדית (שפת המקום), צרפתית, גרמנית ואנגלית. ברמה הבסיסית הפעילות היא ללא מבוגרים (קצת חופש להורים) אבל אנחנו נשארנו כדי לתרגם לילדים מאנגלית לעברית. הילדים פחות נהנו, אבל המבוגרים הרגישו שזה קצת עלוב. למשל היתה סדנת טבחים של cup cakes. בפועל הילדים קישטו עוגיה מוכנה, ולא אפו אותה. סדנת הפיראטים כללה חיפוש אוצרות, ובפועל רצנו כולנו אחרי המדריך מצד לצד ושרנו שירים של פיראטים. בנוסף שימו לב למגבלת השפה. אם יש הצגה בהולנדית או שירי ילדים בהולנדית, אז גם אם יש תרגום זה לא יעזור יותר מדי. ועדיין כמו שציינתי הילדים שלי נהנו (בני 4 ו-7). בסיום כל סדנא כזו הילדים קיבלו מזכרת או תעודה וכמובן שמחו מאד.

רכיבה על פוני: בפארק שאנחנו היינו היה גם רכיבה על פוני. כן, אותו רעיון כמו בארץ. הילדים מאד נהנו

שחיית תינוקות: היה גם שיעור של שעה בשחיית תינוקות. לקחנו את התינוקת והיא נהנתה. אם כי שוב חשוב לזכור שאם שרים שיר ילדים בהולנדית אז התינוק ואתם לא מכירים. למי שזו פעם ראשונה עם תינוק במים זה יכול להיות חוויה. למנוסים יותר -; נחמד ולא יותר.

לילדים הגדולים יותר יש פעילויות מעט יותר אתגריות: חץ וקשת, אומגה, סנדת Fear Factor,פעילות על חבלים בגובה רב, סוג של ראפטינג בפארק המים (בשעות שהוא סגור) ועוד.

לכל המשפחה
יש באולינג, מיני גולף ועוד.

פעילויות מים: יש גם שלל פעילויות מים כמו סירות פדלים, גלשני רוח, קיאקים, סירות בננה וכו'. מן הסתם כל פארק יציע תפריט טיפה שונה. שימו לב שיש מגבלות גיל לרוב הפעילויות, אם כי לא התרשמתי שאוכפים אותן.

ספורט: בפארק יש גם שלל מגרשי ספורט כולל כמובן טניס, סקווש, בדמיגטון ועוד. לא בררתי מה נהלי ההזמנה.

כל הפעילויות בתשלום נוסף 3-10 אירו לפעילות. כדאי מאד להרשם מראש, עדיף שבוע לפני שמגיעים. יום אחרי שהגענו כבר לא היה מקום בחלק מהפעילויות שרצינו. לחלק מהפעילויות לא ניתן להרשם מראש וצריך להגיע ולהמתין. אני ממליץ לברר מראש מה האפשרויות, לתכנן בבית, ולברר מראש למה צריך להרשם.
למי שמזמין את כפר הנופש כמה חודשים מראש (שלושה או ארבעה, לא זוכר) יש הטבה בצורת קופונים Toppings. 4 קופונים שכל אחד טוב לפעילות אחת לפי בחירתכם (לפעילויות היקרות נדרשים שני קופונים כאלו). הטבה ששווה כ-20 אירו. שימו לב שגם אם יש קופון, עדיין צריך להרשם מראש.

רוב הפעילויות מוצעות בשעות מוגבלות בלבד. למשל הסדנאות של הילדים -; יש אומנם כמה ביום, אבל מכל סוג סדנא יש בערך פעמיים בשבוע. אומגה היה פעם ביומיים, חץ וקשת גם. אנחנו למשל לא הצלחנו לשלב בלוח הזמנים שלנו חץ וקשת למבוגרים. למרות שהיינו בכפר 4 ימים מלאים (כלומר בלי לצאת) לא היה קבוצה שהתאימה לי בשעות (התנגש עם פעילויות של הילדים).

אין פעילויות נוספות בימי התחלופה (שני ושישי)

החנויות:

כאמור יש חנות אופנה,צעצועים ומזון.
חנות המזון היא כמו מינימרקט קטן. יש שם פינת מאפה עם לחמניות טריות וכמובן קוראסונים,כמה סוגי גבינות, בשר ונקניקים, שימורים, מים, שתיה קלה, כמה סוגי משקאות חריפים, חומרי ניקוי ועוד. המחירים יקרים כמובן ביחס לסופרים הזולים, אבל לא בשמיים. בדומה ליחס המחירים בארץ בין הסופר השכונתי לסופר באיזור התעשייה. אם אתם לא בררנים ולא מתכוונים לבשל הרבה, אתם יכולים להסתפק בסופר בכפר.
 חנות הצעצועים כוללת מבחר מצומצם בלבד. לא הייתי בונה עליה כדי להעסיק את הילדים, אבל כן יכול לעזור בשעת חירום, או למזכרות.
ציוד בריכה (מצופים, כדור וכו') - בחנות הצעצועים ובתחם ובבריכה עצמה ניתן לקנות מצופים מכמה סוגים. המחיר דומה למה שתשתלמו בבריכה בארץ (כלומר כפול ממה שתשלמו בחנות צעצועים בארץ).
 חנות האופנה מצומצמת, ומתאימה למשעוממים בלבד. אבל כן יש בה בגדי ים אם נתקעתם.

מסעדות

יש במתחם כמה מסעדות. בכפר שאנחנו היינו בו היתה את מסעדת הכפר, שפתוחה לארוחת בוקר וערב (בופה בלבד). היו גם מסעדת גריל, בית קפה, בורגריה ופנקייקים. היה גם בר.

שעות:

רוב הכפר מתעורר ב-10 בבוקר. פארק המים נפתח ב-10 בבוקר, וכך גם חנויות הצעצועים והבגדים. רוב הפעילויות גם מתחילות החל ב-10 בבוקר. רוב הדברים גם נסגרים ב-18:00: הפעילויות השונות, שוב חנויות הצעצועים והבגדים. פארק המים נסגר מאוחר (21:00 באוגוסט). חנות המזון פתוחה מ-8 בבוקר עד 20:00.
יש כמה פעילויות שמתחרחשות בכוונה לפני 10 בבוקר, בשעה שפארק המים סגור. אלא הם שחיית התינוקות (8:30 בסאונה), וראפטינג לילדים (8:30 בפארק המים). אולי גם משהו נוסף.
המסעדה הראשית (בופה) נפתחת לארוחת בוקר ב-8:30. היא גם סגורה לצהריים.מסעדת הגריל פתוחה רק בערב, ואפילו הפיצות זמינות רק אחרי 17:00.

שימו לב שיש הרבה דברים שלא זמינים כל יום. למשל חלק מהפעילויות זמינות רק פעם או פעמיים בשבוע, וגם זה לשעה/שעתיים.
כביסה למשל היא בשירות מלא בלבד (אם כי במחיר סביר). ניתן למסור את הכביסה פעם ביומיים בערך בין 10 ל-12 בבוקר (אנחנו בחרנו לאסוף את הכביסה בקבלה הראשית שפתוחה 24 שעות ביממה).
 שוב אני מזכיר שבכפרים שונים ובעונות שונות יהיו זמנים מעט שונים

מה מקבלים, מה להביא:

מצעים ומגבות אנחנו בחרנו לשכור במקום. מגבות לבריכה לעומת זאת הבאנו מהבית כאלו שיאפשר לנו לזרוק אם נרצה בסוף הטיול.
כאמור היינו בבקתת VIP אז יתכן שהדברים מעט שונים אבל:
 כלי רחצה -; קיבלנו סט סבונים בסיסי כמו במלונות, אבל אין תוספת / תחלופה. לא מדגדג משפחה שלמה לשבוע
מגבות -; סט לאדם כולל מגבת גוף ומגבת ידיים. לא פחות ולא יותר. אנחנו אספנו את כל מגבות הידיים כך שהיו לנו לבכיור האמבטיה, לבשירותים (היה החדר נפרד), וכו'.
מטבח -; קיבלנו (במסגרת ה-VIP, אחרת בתוספת תשלום) סט שכלל שתי מגבות מטבח, סמרטוט, ספוג לכלים ו6 טבליות מדיח. לא היה נוזל כלים לשטיפה ביד, ו-6 טבליות הספיקו ל-3 ימים בלבד. אז קנינו גם וגם.
כלי אוכל (צלחות, סכום, כוסות, ספלים, כוסות יין) היו בשפע. גם סירים מחבתות, תרבד וכו' לא היה חסר לנו.
כלי אכסון בקושי היו, אז אם אתם מבשלים וזקוקים לכלים לשאריות מזון, קחו בחשבון. אנחנו בכל מקרה מביאים איתנו שקיות זיפ לוק שעוזרות גם בזה.
לא מקבלים שום אוכל מכל סוג. גם לא מלח או שמן. הכל צריך לקנות או להביא. אם אתם לא מתכוונים לבשל, אתם יכולים להביא מהבית שקיות מלח של בתי קפה. אם אתם מתכוונים לבשל -; תפרגנו לעמצכם מלחייה מלאה ב-5 שקלים.
אם אתם מתכוונים לבשל מומלץ לחשוב על אוכל ישראלי שהילדים אוהבים -; פתיתים, שקדי מרק, פירורי לחם לשניצלים, תבלינים מהארץ (מלח ופלפל תמצאו שם, אבל בהרט לא) וכו'.
 ציוד בריכה (מצופים, כדור וכו'). ניתן אומנם לקבל בחינם חגורות הצלה לילדים, (לא ממש נוחות) ולקנות בחנות, אבל שווה להביא מהבית במחיר עממי יותר.

מכוניות:

כאמור ברמה הכללית אין תנועה של רכבים בכפר למעט בהגעה ובעזיבה. בפועל יש שני ימי תחלופה בשבוע (שני ושישי), כך שבהם הכניסה לרכבים היא חופשית (גם אם אתם בכפר כל השבוע ולא התחלפתם ביום הזה). בנוסף ניתן לקבל לפעמים אישור להכנס עם הרכב. בראש וראשונה מדובר על נכים. אבל גם מקרים מיוחדים. לדוגמא חזרנו לילה אחד אחרי 22:00, עם שלושה ילדים ישנים באוטו, אחרי שהתינוקת הקיאה בדרך. אישתי ניגשה לקבלה וסיפרה את הסיפור ומיד נתנו לנו להכנס עם הרכב וביקשו שנוציא בבוקר (הייתי מוכן גם להוציא אותו בלילה אבל אמרו שלא צריך). שמעתי על מקרים של אנשים שהגיעו בגשם עם ילדים ישנים וגם ויתרו להם. בקיצור -; לא לבנות על זה, אבל אם יש לכם 'מקרה הומניטרי' שווה לשאול.
בנוסף, חשוב כמובן להזהר בעת התנועה בשבילי הכפר כי יש מעט מכוניות (יש גם מכוניות שירות של הכפר עצמו, ברובן חשמליות).
 מה שכן, המיעוט הבולט של הרכבים מאד נעים.

אופניים:

ניתן לשכור במקום אופניים. לא ניסיתי, אבל ראיתי שלל אפשרויות לילדים כולל אופני מבוגרים עם שני כסאות ילדים (מלפנים או מאחור), אופני ילדים (אני חושב שראיתי גם עם גלגלי עזר אבל לא בטוח), ולדעתי היו גם עגלות מגררות לאופניים, אבל שוב אני לא בטוח.
המחיר - עד 20 אירו לשבוע.

יש גם רכב גולף חשמלי במחיר גבוה בהרבה (160-200 אירו לשבוע).

הזמנה

אנחנו בחרנו להזמין ישירות מהרשת. ניתן להזמין גם מגרייבר שהוא הסוכן המקומי בישראל.
בהזמנה ישירה יש לשלם הכל מראש. שילמנו 25% בשלב ההזמנה, והשאר חודש לפני ההגעה. ייתכן שסוכנים מציאים תנאים שונים.
 אים החזר כספי במקרה של ביטול.

בירור פרטים:

לפני שהזמנו וגם אחרי דיברתי הרבה פעמים עם הכפר (בטלפון ובמייל) כדי להבין מה האפשרויות, שעות, מחירים וכו'. ברוב הפעמים ענו לי באדיבות ובאריכות.
 בנוסף יש אפליקציה של הכפר לאנדרואיד ולאייפון שניתן לראות בה את כל שעות הפתיחה השבוע. לא ניצלנו אותה בפועל בזמן אמת (פשוט כי כל המידע היה במפה שנתנו לנו), אבל כן היה לי נוח בבית להתרשם מראש מהאפשרויות ושעות הפעילות. זו ממש לא אפליקציה מדהימהף אבל זה עזר קצת.