להלן סיכום הטיול בהולנד - אוגוסט 2010 כמו שפורסם בפורום טיולי משפחות:

טוב, אז חזרנו משבוע וחצי בהולנד. היה כיף כיף כיף!
תודה לכולם על הרעיונות, העצות, ההמלצות וההארות (וגם כמה הערות).
לא אתן פה סקירה מלאה וסיכום טיול, כי רבים עשו זאת לפני. אתרכז יותר בטיפים. סליחה מראש אם זה נשמע שלילי, הדברים הטובים כתבו כבר לפני.
אבל בכל זאת -; מי אנחנו ומה עשינו:
מי אנחנו: אמא, אבא, בת 5 ובן שנתיים
מתי: 20 עד 30 באוגוסט
 לאן: הולנד (ראביט היל לכל התקופה)

מסלול בכללי:

•יום שישי -; טיסה באייר ברלין לדיסלדורף, אוטו ובדרך להולנד. תיכננו להגיע ב-15:00 להאט לו, אבל אחרנו בגלל שעצרנו לאוכל ונאלצנו לוותר. נסענו למלון והתמקמנו.
•שבת -; אמסטרדם. רצינו לחנות בארנה, אבל לא היה מקום בחנה וסע. בכל זאת חנינו שם, ושילמנו 24 אירו חניה לכל היום, ו-14 אירו לכרטיסי נסיעה. הסתובבנו באמסטרדם, בנורד מרקט -; היה מאד נחמד, ואז ברחובות הקטנים (nine streets)
•ראשון -; המוזיאון הפתוח בארנהם. וקינחנו בהאט לו. אפשר בהחלט לבלות במוזיאון הפתוח יום שלם. אנחנו קיצרנו כדי להספיק לארמון (לא פחות משעתיים, לא יותר משלוש).
•שני -; תכננו אפטלינג (כמובן) אבל לאור הגשם הבינוני העברנו את התוכניות לדולפינריום. נכון, זה לא Sea World, אבל זה נחמד מאד, ולא מעייף כמו Sea World. הגשם קצת הפריע, כי חלק מהמופעים לא מקורים. גם כל מתקני המשחק לילדים היו רטובים. המשכנו לקניון בטביה סטאד. מאד התאכזבנו. אומנם ראינו המון ישראלים עם הרבה שקיות, אבל אנחנו יצאנו כמעט בידים ריקות. הקניון לא מקורה (outlet), ואין מתקני משחק לילדים. אין גם רחבת מזון, אם כי יש שלוש או ארבע מסעדות ובכללן מקדונלדס.
•שלישי -; אפטלינג. כיף לכל גיל. התינוק בן השנתיים השתולל על הקרוסלות, הגדולה נהנתה ביער האגדות ומכל הקרוסלות. האווירה כיפית. מאד מזכיר את דיסנילנד (מוזיקה בכל פינה, תהלוכות קטנות ונחמדות וכו'). הבעיות -; יקר מאד ורחוק. אם מתעייפים, כדאי לעשות סיבוב באגם -; שיט של חצי שעה שמאפשר לנוח קצת.
•רביעי -; אוטראכט. מאד נהננו ורצינו לחזור לעוד יום (אבל לא הסתדר). מוזיאון הרכבות היה נהדר. בחוץ יש מתקני משחקים שהילדים לא רצו לעזוב. העיר עצמה מאד כיפית להסתובב -; מדרחובים עם תעלות. וויתרנו על מגדל הפעמונים, ועזבנו את הסיור במוזיאון תיבות הנגינה באמצע כי הקטנצ'יק היה קרציה. המוזיאון עצמו לא שווה בלי סיור, כי רק בסיור מפעילים את תיבות הנגינה. הסיור נמשך כשעה ומתחיל כל שעה בערך. הסיור עצמו חינם.
•חמישי -; רצינו לנסוע להורן (שוק הגבינות) ואיזור כפרי הדייגים, אבל זה היה יום גשם כבד מאד. נסענו לגן החיות בורחר והתאכזבנו. אומנם יש שטח מקורה מאד נחמד (אם כי אין בה כל כך הרבה חיות), אבל השאר לא. בספארי יש מסלול הליכה מוגבה ומקורה, אבל ללא קירות. מתאים ליום גשם קל, אבל לא ליום סערה כמו שהיינו. עזבנו מוקדם, ומצאנו מחסה בקניון מקורה באפלדורן. הילדים בילו שעה וחצי בחנות צעצועים. אגב, זה היה המקום היחיד שאליו לא הגענו לפי המלצות ישראליות, ולכן בו לא נתקלנו בישראלים.
•שישי -; פתחנו בשוק הגבינות באלקמאר. היה גשם קל שלא נורא הפריע, אבל המטריות של כולם מאד הפריעו והסתירו. אולי בגלל הגשם מצאנו חניה מאד קרוב, אבל מוגבלת לשעתיים. הסתובבנו קצת באלקמאר. המשכנו לזנזה-סכאנס והספקנו להסתובב שם קצת.
•שבת -; אמסטרדם. חנינו בארנה (הפעם בחנה וסע). התחלנו משוק הפרחים הצף (נחמד, אבל לא מדהים), והלכנו ברגל עד ככר דאם. משם נסענו למוזיאון נמו. במוזיאון היה סבבה, ואפשר לבלות שם שעות רבות. אבל -; היה מלא, והיה תור כדי לגעת הכל מוצג. אולי בגלל סוף השבוע. קינחנו בשיט תעלות של שעה. היה נחמד, אבל תכלס ממצא את עצמו די מהר. שייט של חצי שעה (אם תמצאו כזה) עדיף.
•ראשון -; שוב אמסטרדם, שוב חניון ארנה. מוזיאון ואן גוך (משעמם את הילדים), וטיול במדרחוב.
 •שני -; רצינו לנסוע לחיטהורן, אבל בגלל הגשם ויתרנו. הרוב המוחלט של האתרים סגורים בשני, ולכן בסוף נסענו לכיוון דיסלדורף. טיילנו שם ברחוב החנויות הראשי (פראדה, לואי ויטון, טומי, ...) וחסכנו המון כסף בזה שלא קנינו.

אוטו, דלק, GPS וכו'

רציתי אוטו אוטומטי וגדול. אף סוכנות בארץ לא הציע לי כזה במחיר סביר.
אחת מהסיבות שבחרנו לטוס דרך דיסלדורף היתה שבגרמניה היה יותר מבחר של מכוניות.
בסוף הזמנתי ישורות מיורפוקאר העולמית. הזמנתי מרצדס E סטיישן אוטומטית (LWAR).
כשהגענו לדלפק הציעו לי להחליף (ללא תוספת תשלום) לרכב גדול יותר (ואן) עם מנוע דיזל (שיהיה מקום להרבה ציוד שהבאנו) פולקסווגן מוליטיואן, דגם פחות מוכר בארץ -; קבוצה LVAR. שילמנו 680 אירו ל-11 יום.
אומנם לא היה ביטול השתתפות עצמית (השתתפות עצמית של 1000 אירו'), אבל מחיר מאד אטרקטיבי.
 נעזרנו בהנחה של 10% לחברי מועדון הנוסע המתמיד של חברת דלתא (לא עולה כסף להצטרף):
אגב הפקידה במקום אמרה לנו שאין לנו צורך בתשלום על נהג נוסף (לבני זוג נשואים) וכך חסכה לנו 70 אירו. כל האתרים שבררתי בארץ אמרו שצריך לשלם נהג נוסף.
בהתחלה הואן היה לנו גדול ומסורבל, אבל כשהתחיל הגשם ראינו את היתרון. רצנו כולנו לאוטו ונכנסנו פנימה דרך הדלת הגדולה, ואז רק התחלנו להתקלף מהמעילים, לקשור את הילדים בכסאות וכו'.

דלק -; כאמור היה לנו דיזל -; 6 ש"ח לליטר. הוצאנו סה"כ כאלף ש"ח על דלק.

GPS -; באוטו היה GPS (הזמנו מראש אוטו עם GPS). אומנם לקח כמה דקות להבין איך הוא עובד, אבל הוא היה הרבה יותר נוח מהGPS שהבאנו מהבית. המסך יותר גדול, הוא כלל עדכוני תנועה, הוא גם כלל ניווט בתוך חניונים (אני מניח שבאמצעות מצפן ומד הקילומטרים של האוטו) מה שמאד עזר. ביקשנו מראש בחברת ההשכרה שיעבירו לנו לאנגלית.

כסאות בטיחות -; הבנו מהארץ. שימו לב -; יש חברות תעופה שבהן כסאות הבטיחות נחשבים פריטי מטען, ויש כאלה שהם אקסטרה.

ראביט היל

ישנו ביחידה מסוג 4E
המקום מאד נחמד, החדרים לא נורא צפופים (אבל לא נורא מרווחים).
שימו לב לשעות הפתיחה של השירותים השונים. המכולת למשל פתוחה ברוב הימים משמונה בבוקר על שש בערב. משרד הקבלה עוד פחות.
בגשם שביל הגישה לצימר שלנו הפך לבוץ, וחלק ממגרש החניה היה שלולית גדולה. לא נעים (אם כי לא סוף העולם)
 בדיעבד המיקום של ראביט היל לא טוב. רוב הימים נסענו מערבה (אמסטרדם, כפרי דייגים, אוטראכט ואפטלינג). כמעט כל יום היה לנו שעה נסיעה לכל כיוון. עדיף לדעתי לישון באיזור אמרסופט.

כביסה:
1. אומנם יש מכבסה בשירות עצמי, אבל בשעות הערב כל המכונות היו מלאות, היה צריך לחכות.
2. מכונת הכביסה עובדת על אסימונים שיש לקנות מראש בקבלה (בשעות הפתיחה של הקבלה) -; 4.5 אירו לאסימון.
3. המייבש עובד על מטבעות (10 סנט ו-50 סנט) -; 1 אירו לשעה.
4. אין בחדר הכביסה אבקת כביסה. יש להצטייד מראש.
 5. על פי ההצהרה חדר הכביסה פתוח בין 9 בבוקר ל-9 בערב. עם זאת אני ניסיתי גם ב-6 בבוקר וב-10 בלילה והיה פתוח. לא יודע אם זה תמיד ככה או שהיה לי מזל.

אם אתם מתכננים לנצל הרבה את המטבחון:
1. המקרר קטן (מיני)
2. הכל צפוף יחסית -; יש מקום רק לאדם אחד במטבח.
3. אין הרבה כלי אחסון (לאוכל מוכן, שאריות וכו'). מומלץ להצטייד בשקיות זיפלוק.
4. יש מספיק צלחות, כוסות, סכום ספלים וכו'. יש גם מספר כלי הגשה.
5. צריך להצטייד בכל הבסיסים -; מלח, פלפל, שמן.
 6. אגב משפחה שפגשתי אמרה שהם משתמשים בכלים חד פעמיים גם בחדר כדי לחסוף את הכאב ראש של לרחוץ כלים.

מה כדאי להצטייד (מהבית או מהסופר המקומי):
1. עוד אשפתונים -; מקבלים 1 נוסף. אנחנו היינו 10 ימים, תעשו את החשבון שלכם.
2. נוזל כלים -; מקבלים דוגמית. מספיק לסוף שבוע, לא לעשרה ימים.
3. מגבות בריכה
4. מגבות רחצה (אם לא הזמנתם)
5. כלי רחצה -; מקבלים כמו בכל מלון, אבל אין אספקה נוספת.
6. צרכי מזון אהובים
7. ניר טואלט -; מקבלים 2 גלילים.
 8. כבל רשת למחשב -; לא מקבלים, ועולה 9 אירו.

מכולת:
1. המכולת לא גדולה (מיני מרקט), אבל יש הכל, אם כי לא במגוון גדול.
2. אין שום אוכל כשר (למי שמעוניין)
 3. יש מעט צעצועים (ציוד בריכה, בועות סבון, טושים, מכוניות וכו'). מספיק כדי שלא יהיה שווה לסחוב הרבה.

כסף ועלויות

רוב המקומות מקבלים כרטיסי אשראי ללא בעיה -; אבל, חשוב לשאול.
חלק מהמקומות לא מוכנים, אלא רק כרטיסי חיוב. זה כולל למשל את הסופר מרקטים של אלבט היין (הרשת הגדולה ביותר), כלבו HEMA, וגן החיות.
רוב המקומות לא קיבלו שטרות של 200 אירו, ועיקמו מאד את הפרצוף על שטרות של 100 אירו.

עלות (לשני מבוגרים, ילד ותינוק)
• טיסה (איר ברלין לדיסלדורף, הוזמן 4 חודשים מראש) -; 6600 ש"ח
• שונות -; 2000 ש"ח
 סה"כ -; 23,000 ש"ח

גשם

אנחנו נפלנו על שבוע גשום מאד ששיבש לנו את רוב התוכניות.
 היה יום אחד גשום מאד (כזה שאין בארץ כל שנה), שלושה ימים גשומים (כמו שיא החורף בארץ), ושלושה ימים עם גשם קל / לפרקים.
שימו לב -; כל חצי יום עומד בפני עצמו. יכול להיות בוקר כזה ואחה"צ אחר.

ליום גשם כבד -; עזבו, אל תצאו מהמלון. נהיגה קשה, ריצה בגשם מהחניה לאתר, וכו'. לדעתי לא שווה את ההשקעה.
ימים גשומים -; אפשר את גן החיות בורחר (בגשם הכבד מטיילים בפנים, הגשם הקל בספארי (מסלול עם גג) וכשאין גשם מטיילים בחוץ. אפשר גם את אוטראכט -; מוזיאון הרכבת מקורה ברובו וגם הוג קטרין.
גשם קל -; אפשר טיול עירוני באמסטרדם או דברים אחרים.

שימו לב -; אומנם ההולנדים רגילים לגשם, אבל מן הסתם אטרקציות רבות פעילות פחות בגשם (מתקני משחק רטובים, הופעות רחוב מצטמצמות וכו').

רצוי להביא מעילים. לא לסמוך רק על שכמיות. היה לנו קר ורטוב.

שעות פתיחה

רוב האתרים והחנויות פתוחים מ-10 בבוקר עד 6 בערב. חלקם יותר (גן חיות) וחלקם פחות (זנזהסכאנס). חצי שעה לפני שעת הסגירה הרשמית כבר מתחילים לסגור. מה שאומר שתכלס קשה מאד להספיק שני דברים באותו יום. אם תוסיפו נסיעה מהמלון אז 10 בבוקר דורש לקום מוקדם יחסית (תלוי בתוכניות ארוחת הבוקר שלכם). ואם תוסיפו זמן לארוחת צהריים, אז היום די קצר.
 ביום הראשון למשל הגענו ב-16:00 להאט לו וכבר לא נתנו לנו להיכנס כי עוד שעה סוגרים.

כשרות

אנחנו לא דתיים, אבל אוכלים רק בשר כשר. באופן כללי יש רק באמסטרדם. מחוץ לאמסטרדם לא מצאנו כלום (אם כי הבנתי שגם בהאג יש).
 אנחנו הבאנו הרבה אוכל מהבית. אבל באמסטרדם יש איזור יהודי (לא בלב העיר) שאין בעיה להגיע אליו עם אוטו. הסופרים הרגילים שם (אלא שפתוחים גם בשבת) מחזיקים אוכל כשר (כולל נקניקים, שניצלים של ממה עוף, בורקסים, חומוס של מיקי וכו'). אחד כזה שאנחנו ניצלנו הוא C1000 ברחוב Kastelenstraat.

תחבורה וחניה

חנייה מאד מאד יקרה. היו ימים ששילמנו למעלה מ-20 אירו על חניה (זנזהסכאנס 7ואפטלינג אירו, אלקמאר ואוטראכט ברחוב 3 אירו לשעה, אמסטרדם (ביום שלא היה מקום) 2.5 אירו שעה ל 8 שעות).
רק באמסטרדם יצא לנו לנסוע בתחבורה ציבורים. כרטיס רגיל טוב לשעה, מה שמאפשר להגיע לאן שרוצים ועולה 2.5 אירו. כרטיס יומי עולה 7 אירו. בתוך אמסטרדם שווה לעשות בצהריים דילוג עם טראם. חוסך הליכה (וגם מעניין את הילדים).
 לא ניסיתי, אבל בהחלט יכול להיות ששוה לנסוע לאמסטרדם ברכבת (מרחוק, לא ברכבת תחתית מהחנה וסע). לא בררתי פרטים ומחיר, אבל יכול לחסוך הרבה כאב ראש.