באוגוסט 2012 היינו בטיול משפחתי לבלגיה של שבועיים וחצי.
את סיפור הטיול פרסמתי מטעמי קריאות בפוסט נפרד (כך שיהיה כתוב כמו 'סיפור').
בפוסט הזה אני מפרט את כל המסקנות שלי מהטיול, הטיפים שאספתי, וכל הפרטים על המלונות והאטרקציות שהיינו

אני ממליץ להתחיל בלקרוא את סיפור הטיול כאן

תובנות ומסקנות

בלגיה

בלגיה היא מדינה יפה, ויעד לנהדר לטיולי משפחות.
למי שמחפש טיולי אטרקציות -; יש כאלה הרבה בבלגיה, ומרוכזות יחסית. איזור הארדנים הוא מגרש משחקים אחד גדול מלא אטרקציות מכל הסוגים. מחוץ לאיזור יש עוד הרבה.
מה שאהבתי הוא שמצאנו גם שפע אטרקציות לילדים הקטנים שלנו. יש גם הרבה לילדים גדולים יותר.
 לעיון נוסף - הרצתי שרשור בפורום משפחות בנושא

פסטיבלים

אנחנו שילבנו הרבה פסטיבלים (ימי ביניים, רכבות קיטור, מרוץ אמבטיות, כדורים פורחים). היה לנו מאד נחמד. רכבות הקיטור היה העלוב שבהם (אם כי עדיין היה נחמד), האמבטיות היה הטוב שבהם. בסופו של דבר, הפסטיבלים היו נהדרים כי בחרנו בכך. במידה מסויימת תכננו את הטיול מסביב לפסטיבלים, כלומר דאגנו לישון קרוב (או מצאנו פסטיבל קרוב ללינה), פינינו את היום, התכוננו נפשית (קליפים מיו טיוב) ונכנסנו לאוירה. זה אפשר לנו מאד להנות מהפסטיבלים. אם לעומת זאת היינו לחוצים בזמן, נוסעים הרבה ומתעייפים וכו', אני מניח שהיינו נהנים הרבה פחות.

אורך הטיול

הפעם הטיול היה יחסית ארוך ( 16 ימים נטו, 17 ברוטו). ואני מודה שהתחלתי להתעייף, ולקראת הסוף הרגשתי שלא היה נורא עם היה קצר יותר ביום או יומיים. אבל מצד שני זה היה כיף לא נורמאלי, ובהחלט מרגישים את ההבדל בין טיול של 7-10 ימים לטיול של שבועיים ויותר. בזכות הטיול הארוך יכולנו להרשות לעצמנו באמת לנוח ונפוש בכפר הנופש, בלי הסטופר ביד.
בקיצור -; אם אתם יכולים להרשות לעצמכם (כסף, ימי חופש) -; תלכו על שבועיים. אני בהחלט אנסה להמשיך בטיולים ארוכים בעתיד (אם אני אוכל).

ילדים קטנים

אין מה להגיד -; קשה קשה קשה. טיילנו איתם כבר כמה פעמים, אבל פעם ראשונה שאנחנו עם 3 ילדים, ופעם ראשונה שאנחנו עם בת שנה. טיילנו כבר פעמיים עם ילדים בני פחות מחצי שנה. אבל אז הם די סוג של מטען -; מעבירים אותם ממקום למקום. אין להם יותר מדי עניין בטיול, והם לא מאד מפריעים. גילאי 9 חודשים עד שנתיים הם בעייתיים. כבר יש להם רצונות (ויכולת כזו או אחרת לבטא אותם) אבל אין להם יכולות. שלנו למשל עוד לא הלכה, לא יכולה לאכול לבד (למרות שהיא רוצה) וכו'. מה שגזל הרבה הרבה אנרגיה מאיתנו. אבל לדעתי זה עדיין כיף משפחתי, ואני בהחלט מתכוון להמשיך לטייל איתם בעתיד. אני לא חושב ששיטת הסבתא היא פתרון טוב.

שילוב טיול ונופש

לנו מאד התאים השילוב של טיול אקטיבי עם נופש פסיבי בכפר. לא הרגשנו שמשעמם לנו בכפר, ולא הרגשנו בזבוז עצום של זמן וכסף. גם הודות לטיול היחסית ארוך. מאידך, המנוחה בכפר מאד עזרה לכולנו להרגע. לילדים להשתולל, ולנו לנוח. השילוב גם של כפר הנופש נתן לנו לגיטימציה לקצץ יחסית באטרקציות בשאר הימים. ויתרנו על שיט בארדנים (כי בנינו על סירת פדלים בכפר). היינו מעט יחסית בגינות ציבוריות וכו'. והילדים בהחלט קיבלו את זה בהבנה.

טיול עירוני עם ילדים

היו לנו 5 ימים של טיול עירוני עם הילדים -; בריסל, מכלן, אנטוורפן וברוז' (יומיים). כולנו נהננו, כולל הילדים. ביקרנו בקתדרלות, אבל ביקורים קצרים בכל אחת. דיברנו עם הילדים על מה הם רואים, הראנו על דברים מיוחדים (כמו העוגב, העמדה של הכומר וכו'). הם בהחלט נהנו מזה. לא נכנסנו למוזיאונים לאומנות וכדומה (האמת שגם אותי זה לא מושך). כן נכנסנו לחנויות, כולל חנויות בגדים. זה אכן פחות מעניין אותם. אבל הם היו מוקסמים בחנות כלי נגינה, שקעו לחלוטין בחנות של דיסני, אבל אפילו בחנויות כמו Hema (סוג של הכל לבית) הם נהנו כשנתנו להם להסתובב בחלקים שעניינו אותם (צעצועים ומכשירי כתיבה). כמובן שמקומם של הגלידה/שוקולד/וופל בלדי לא נפקד וטרם לאוירה הכללית.
גם בעיר אפשר למצוא לפעמים גינה ציבורית. גם בעיר אפשר לעשות פיקניק (בגינה, בכיכר וכו'), וכך לתת לילדים מרחק וזמן להתפרק. הילדים נהנים גם מאומני הרחוב לסוגיהם, שנמצאים לרוב בכיכרות עם ספסלים, פסלים וכו'. וכך יכולנו לעצור בככר כזה, לארוחה קלה או גלידה, למנוחה, או לפיצול קל (אחד ההורים שומר על הילדים בככר והשני בחנויות)

טיסה בסוף החופש הגדול

אנחנו חזרנו ביום האחרון של החופש הגדול, בערב, כלומר בפועל הגענו הביתה בערך 12 שעות לפני בית ספר. זה היה קצת גבולי. רצנו בערב לדאוג שיהיה בבית רכיבים לסנדוויצים בבוקר, היינו חייבים לסיים את כל ההכנות לבית הספר לפני הטיול (למרות שלא פורסם מה צריך ליום הראשון). בבוקר היה קשה לקום ולהתארגן כי היינו מאד עייפים. בקיצור -; אפשרי אבל לא מומלץ. עדיף להשאיר יום לנשום.

שעות הטיסה

הטיסה שלנו הלוך הייתה ב-6 בבוקר (נחיתה ב-10). לכאורה -; מעולה משאיר את רוב היום ביעד. בפועל קודם כל צריך להביא בחשבון קרוב לשעתיים מהנחיתה עד התנעת הרכב (בייחוד עם ילדים קטנים) - איסוף המזוודות הרבות, הפסקת רענון (שירותים, משהו קל לאכול), הליכה לעמדת ההשכרה, תור בעמדת ההשכרה, הליכה לאוטו, קשירת כסאות בטיחות, הוצאה מהמזוודות של הציוד ליום הראשון (לפחות GPS, מוזיקה, תיק יומי וכו'), העמסת הרכב, התרגלות לאוטו וכו'. בנוסף טיסה מוקדם בבוקר אומר השכמה באמצע הלילה (במקרה שלנו 1 בלילה למבוגרים, 2 בלילה לילדים). בשעות אחר הצהריים כולם כבר גמורים (כולל הנהג!). ביום הראשון גם רוצים לעבור בסופר ולהתארגן, כך שאי אפשר להספק הרבה. אני לא אומר שטיסת ערב יותר טובה. רק לחדד שצריך להביא בחשבון שמה שלא נעשה, היום הראשון די מבוזבז.

טיפים וסיכומים:

עלויות:

הטיסה עלתה לנו בערך 3000 דולר (לא כולל דמי השינוי שאנחנו אשמים בהם).
הרכב 1000 אירו (16 ימים, פורד גלקסי)
דלק -; כ-170 אירו (1400 ק"מ)
חניה -; כ-60 אירו לכל התקופה
מלונות -; כ-2300 אירו לכל התקופה
סופר מרקט -; כ-50 אירו ליום שהם כ-800 אירו לטיול כולו
אוכל -; 40 אירו ליום (שהם כ-650 אירו לטיול כולו)-; מעט מסעדות, הרבה עוגיות, שוקולדים, שתיה וכו'.
אטרקציות -; כ-20 אירו ליום (250 לכל הטיול)
כביסה -; 100 אירו לכל התקופה
טלפוניה ואינטרנט -; כ-600 ש"ח ביטוח -; כ-600 ש"ח
מוניות לנתב"ג -; 600 ש"ח (300 לכיוון)
הצטיידות בארץ (מזון, תרופות, מטריות וכו') -; 1000 ש"ח
שונות -; 1000 ש"ח
סה"כ -; קצת למעלה מ-40,000 ש"ח

רכב ותחבורה

אנחנו צרכים רכב גדול, שאפשר להכניס בו 2 כסאות בטיחות ובוסטר, שהילדה בבוסטר תוכל לקשור את עצמה, ושיש מקום למטען. בקיצור -; מיני ואן גדול. ההצעה הכי אטרקטיבית היתה של הרץ שעלתה (אחרי כל ההנחות)כמעט 1000 אירו. ההצעה כללה ביטוח החזר השתתפות עצמית. קיבלנו פורד גלקסי דיזל גיר רגיל שכלל גם GPS, כניסת USB לרדיו, מזגן מאחור וחלונות כהים מאחור אגב תא המטען הגדול עם החלונות הכהים שימש אותנו גם כתא הלבשה לעת מצוא. ככה החלפנו לבגדי ים (וחזרה) איפה שרלוונטי.
דלק -; ליטר דיזל עלה בערך 1.5 אירו. עם זאת הייתה שונות גדולה בין המחירים. בערים הגדולות המחיר היה מאד נמוך, ומחוץ לעיר מאד גבוהה. הפער היה ברמה של עד 13 סנט לליטר (60 אגורות שלנו). יחד עם זאת, בתור תיירים עם כמות דלק שאנחנו ממלאים זה לא צריך להיות שיקול בעיניי.
 חניה -; במרכזי הערים החניה מאד יקרה ויכולה להגיע ל-20 אירו ויותר ליום. מחוץ לערים לא שילמנו בכלל חניה.
אין כבישי אגרה בבלגיה

אוכל

אנחנו אוכלים רק בשר כשר והבאנו איתנו ציידנית מלאה אוכל (שניצלים קפואים, ונקניקים/חומוס קוטג' לימים הראשונים).
הצורה שבה אכלנו השתנתה בין הכפר נופש לשאר הימים.
בכפר הנופש בגדול בישלנו לעצמנו ארוחות (למעט פעם אחת שהזמנו פיצה לארוחת ערב), כך שכל התקציב היה על סופר
בימי המלון -; איפה שהיה לנו ארוחת בוקר כלולה במחיר (בריסל -; 5 ימים) ניצלנו אותה (זו הייתה ארוחה טובה). בשאר הימים (עוד 4) אילתרנו ארוחת בוקר (או משהו קל בחדר, או סנדוויץ' ברחוב).
 ארוחות צהריים (לא בכפר הנופש) לרוב אכלנו פיקניק מאולתר שכלל אוכל מהסופר (או מהארץ בימים הראשונים), ובתגבור של צ'יפס וכדומה ממה שיש באיזור.
ארוחות ערב היו קלות (פיצה / קורנפלקס) התוצאה היא שהוצאנו יחסית הרבה כסף על סופר (כ-50 אירו ליום) ומעט כסף על אוכל בחוץ (כ-40 אירו נוספים ליום).
מה שכן, הוצאנו יחסית הרבה כסף ברחוב על שתייה קלה (מים/קולה, מעבר למה שקנינו בסופר), ופינוקים (גלידה/שוקולד/עוגיות). ביחד זה עלה בממוצע 20 אירו ליום -; כלול ב-40 אירו). אגב, שתייה ברחוב זה עסק מאד יקר. לרוב אירו וחצי עד שניים לבקבוק מים חצי ליטר, ו 2-3 אירו לבקבוק קולה של חצי ליטר.
 פעמיים בלבד אכלנו במסעדה ממש (עם שירות וכו'). פעם אחת עלה לנו 100 אירו (3 מנות עיקריות, קצת תוספות ושתיה) ופעם שניה 60 אירו (2 מנות עיקריות + שתיה). לא כולל טיפ.

כביסה

הפעם הכביסה הייתה פרוייקט מורכב יחסית. בשום מקום לא הייתה לנו מכבסה בשירות עצמי. במלונות הייתה כמובן את המכבסה של המלון בתשלום פר פריט, אבל לא נראה לי לשלם 100 אירו לכביסה משפחתית. בארץ אנחנו רגילים לעשות כביסה מדי יום. בטיול כיוונו לפעם ב-4 ימים.
בבריסל מצאנו ליד המלון מכבסה נחמדה במחיר מאד סביר (שילמנו 12 אירו למנה לא ענקית). בכפר הנופש יש שירותי כביסה (לא כל יום) במחיר מעט יותר גבוהה (שילמנו 20 אירו כל פעם). בדינאן מצאנו מכבסה יקרה (או שפשוט עשקו אותנו כי אנחנו תיירים שלא מבינים את השפה) ושילמנו 40 אירו (!). ידענו שעושקים אותנו, אבל היה חבל על הזמן של לחפש משהו אחר.
שימו לב שכשמוסרים כביסה במכבסה צריך להגיע ולחזור בשעות הפעילות. לא טריוויאלי בהתחשב שהכל נסגר ב-18:00 או קודם.

שירותים

בהרבה מקומות השירותים הם בתשלום שנע בין 20 ל-50 סנט. איפה שמשלמים לרוב השירותים נקיים. איפה שלא -; השירותים בהתאם. שימו לב שבאופן כללי משלמים גם על הילדים, וגם על החלפת חיתול בשירותים.
יש מקומות כמו מסעדות וחנויות שבהם השירותים חינם לאורחים. אם מדובר על מסעדה בהגשה אז אין בעיה. אבל יש מקומות שבהם הדרך שבה זה עובד זה קבלת זיכוי תמורת הקבלה של השירותים. למרות שחשוב לשים לב שאם קודם שילמתם על האוכל ואז הלכתם לשירותים לא תקבלו החזר. דוגמא מאד בולטת הייתה בתחנת דלק שלשם נכנסתי עם התינוקת אחרי שהקיאה. השירותים סגורים במחסום שנפתח רק אחרי ששילמתי 50 סנט (תנסו לחפש כסף מדויק כשיש לכם תינוקת בוכה ומטונפת בידיים). הקבלה נתנה לי הנחה (של 50 סנט) בחנות של תחנת הדלק. בסך הכל הוצאנו בממוצע 2-3 אירו ליום על שירותים. לא המון, אבל מגיע ל-200 ש"ח באורך טיול שלנו.
ברוב המקומות אין מחסום, אלא יש מישהו שגובה כסף(ואז הוא גם נותן עודף). היו מקרים שבהם העדפתי לשלם ביציאה (למשל אם באים עם ידיים מלוכלכות), והיו מקרים שלקחתי עודף בשירות עצמי.

שעות הפעילות

הבלגים חיים טוב. רוב המקומות, חנויות ואטרקציות פתוחים מ-10:00 בבוקר ועד 18:00. במרכזי הערים החנויות הגדולות יותר פתוחות מעט יותר (התרשמתי שעד 18:30, גג 19:00). סופרמרקטים גדולים פתוחים מ-9:00 עד 20:00, קטנים יותר פחות. התרשמתי שהמאפיות נפתחות בסביבות 8:00 בבוקר, לעיתים קודם, לעיתים אחר כך. לא התרשמתי מאחידות מסויימת. עם זאת לא נתקלתי כמעט במקומות (למעט מוזיאון הצבא) שסגורים בצהריים.

מזומן וכרטיסי אשראי

הצטיידנו מראש בכרטיסי אשראי עם צ'יפ (ויזה ומסטרקארד). הרוב המוחלט של המקומות קיבל אותם בלי בעיה. היו מעט מקומות (ובכלל זה תחנות דלק וסופר מרקט אחד) שלא הסכימו לקבל כרטיס אשראי לא מקומי.
לקחנו איתנו כ-800 אירו במזומן שבסוף לא הספיקו ומשכנו עוד בכספומט. לא הייתה שום בעיה עם כספומטים. מתוך הסכום שבמזומן כ-250 אירו היו למקומות שסרבו לכרטיסי אשראי, והיתר לכל התשלומים הקטנים.

מה להביא מהבית / לקנות בסופר ביום הראשון

קודם כל שימו לב -; כשאתם מביאים דברים מהבית שקללו פנימה את אורך הטיול. היו דברים שלא חישבתי נכון ונגמרו לנו באמצע.
- כמובן תרופות לפי מה שאתם והילדים רגילים - לא לשכוח תיק עזרה ראשונה קטן שיהיה עליכם כל הזמן וכולל כמה פלסטרים. אנחנו משתמשים גם בטראומיל שתמיד עלינו, וגם כדורים לכאב ראש למבוגרים
- אוכל -; אם אתם מתכוונים לבשל כדאי להביא אוכל ישראלי -; אין שום בעיה להשיג פסטה בכל מקום. פתיתים זה יותר מורכב. גם קוסקוס זה יותר מורכב.
- בהמשך -; גם תבלינים מהבית (רק אם מבשלים). שוב אין שום בעיה להשיג מלח, פלפל ושמן זית. יש בעיה עם תבלינים אחרים.
- קפה / שוקו- אם אתם (או הילדים) בררנים -; תביאו את הקפה והשוקולית מהבית לא תופס הרבה מקום ומשדרג את החוויה
- אוכל לתינוקות. אם צריך תחליף חלב או גרבר -; יש להם טעם שונה לגמרי במקומות שונים, אז שווה להביא והרבה מהבית
- כלי רחצה לכל המשפחה -; בייחוד אם הילדים רגילים לשמפו מהבית וכו'.
- אם רלוונטי -; טבליות למדיח / מכונת כביסה -; תמיד חבל לקנות אריזה של 30 בשביל להפעיל את המדיח פעמיים
- שקיות זיפ לוק -; אנחנו משתמשים לכל דבר. לארוז את הדרכונים בתיק, סנדוויצים על הגב, שאריות של אוכל במקרר וכו'.
- כלים חד פעמיים ושקיות מלח קטנות -; לפיקניק מאולתר, לארוחה במלון, סתם לחתוך מלפפון בשוק ולשדרג אותו עם קצת מלח
- מגבונים -; למגבונים בחו"ל יש תחושה אחרת -; לדעתי הרבה פחות נעימים. תביאו הרבה מגבונים! ·
- חיתולים לעומת זאת אין בדרך כלל בעיה להשיג. יעלה כמובן טיפה יותר, אבל לדעתי לא שווה לסחוב כמות

להשאיר באוטו

חשוב להשאיר באוטו באופן קבוע בגדי החלפה לכולם. תביאו בחשבון שבטיול מתלכלכים יותר. אוכלים יותר ברחוב, הרבה מאכלים נוזלים (שוקולד, גלידה, קטשופ, פיצה). גם לנו המבוגרים זה חשוב, כי הילדים ילכלכו אותנו.
 בנוסף כדאי לשמור סט קצר / ארוך למקרה שטעינו בהבנת מזג האויר.
בקבוק מים (ליטר וחצי) מאד חשוב. הרי תמיד הילדים יזכרו שהם צמאים כשנגיע לאוטו מיד אחרי שנגמרו לנו המים. זה גם טוב לרחוץ ידיים וכו'. הגלידה שנתנו להם בדרך לאוטו תתן את אותותיה כשנגיע.
בגדי ים + מגבת. אף פעם אתם לא יודעים על איזה אטרקצית מים תיפלו. אולי ממש רחצה בחוף / נהר נחמד, אולי סתם גן שעשועים עם מתקני מים וכו'.
 ומהצד השני - מטריות ושכמיות

לשכת תיירות

שימו לב שבבלגיה יש שתי לשכות תיירות שונות -; אחת לולונים ואחת לפלנדרים.כולם ידידותיים ועוזרים, ושלחו לי חומר בדואר.
 בכל מקרה מומלץ להשתמש בחוברת שנקראת 365 - היא מכילה ריכוז עצום של אטרקציות בבלגיה כולה. יש גרסאות אלקטרוניות באתר, וגרסאות מודפסות בכל אתר תיירות. אני ביקשתי ושלחו לי הביתה לישראל.

מקורות מידע

אני נעזרתי בספר של יונית אבני בלגיהולנד
 נעזרתי רבות בסיפור הטיול של אלונה
 וגם בסיפור הטיול של גיל
 וכמובן כל פורום טיולי משפחות בלמטייל שעזר, העיר, תיקן ושפיץ

תרימו טלפון

הפרטים שיש לנו (למשל אלו שמופיעים פה / בפורום / אתר האינטרנט) לא מעודכנים ולא מלאים. מומלץ בחום להרים טלפון ליעד ולשאול את כל מה שמעניין אתכם. כמה עולה ארוחת הבוקר במלון? מה שעות הסיור במערה ביום רביעי? יש נגישות לעגלות במוזיאון? יש קפיטריה? יש כניסת USB ברדיו באוטו? אילו פעילויות יש בכפר הנופש?
לפני הטיול שלחתי הרבה מיילים, וגם הרמתי טלפון כמה פעמים. לרוב קיבלתי תשובות אדיבות וענייניות. גם במהלך הטיול לצלצתי כמה פעמים למקומות לברר פרטים. למעט מקום אחד שלא ידעו אנגלית, כולם עזרו לי גם בטלפון.
אז לא להתעצל, ולא להתקמצן (הרי שיחות הטלפון מהארץ זה גרושים) - דברו איתם.
למשל חיפשתי וחיפשתי אם יש אטרקציה סביב כיבוי אש עבור הבן שלי. לא מצאתי. פניתי ללשכת התיירות של בלגיה (365 - פרטים בהמשך). הם ענו לי שהם לא מכירים שום אטרקציה בסגנון, אבל אני מוזמן לנסות את מזלי באחת התחנות הפזורות בבלגיה, וכך עשיתי.
פניתי גם ללשכת התיירות של דינאן לברר פרטים על הפסטיבל כמו שעות ומיקום מדוייק, למלון בדינאן על מנת לוודא שיהיה לי תצפית מהחדר לפסטיבל האמבטיות, למלון בבריסל לוודא שאפשר יהיה לנצל את הפריזר שלהם לציידנית שלנו, ולבדוק כמה יעלו לי כל האקסטרות (חניה, ארוחת בוקר, אינטרנט), לתחנה של הרץ בבלגיה לבדוק אם באוטו יש כניסת USB, ומה התצורה המדויקת של המושבים ועוד ועוד.

פרטים:

מלון בבריסל courtyard by Marriott Brussels:

המלון מאד מאד מומלץ בעיניי, אם מתכננים לצאת מהעיר. הוא לא במרכז העיר אלא ביציאה ממנה, כך שכדי להגיע למרכז העיר נדרשת תחבורה. לנו זה לקח חצי שעה באוטובוס (קו 55). אבל מצד שני, למי שרוצה גם לצאת מהעיר, תוך דקה כבר נוסעים במהירות כבר שעולה ל-80 קמ"ש, ופחות מ-3 דקות ואתם על כביש הטבעת. הוא גם ממוקם 10 דקות משדה התעופה. למי שמחפש (כמונו) מקום מרכזי בבלגיה לטיול כוכב עם גיחה לבריסל -; מיקום נהדר.
המלון הוא מלון עסקים ברמה גבוהה. החדרים מאד מרווחים (מותר 3 בחדר, אבל מבחינת מקום אין בעיה ל-4, ואפילו 5 בלחץ). רמת הגימור גבוהה כולל שפע מגבות, טלביזיהLCD גדולה, טלפון באמבטיה וכו'. בחדר יש ארון גדול ושפע מקומות אחסון, ויש מקרר קטן (מיניבר ריק).
כמו כל מלון עסקים, המחיר צונח בסוף שבוע. כשאנחנו היינו (אוגוסט 2012) היה תעריף של 59 אירו ללילה לחדר, או 69 כולל ארוחת בוקר וחניה. הזמנו חדר אחד כזה ואחד כזה (כי ילדים אוכלים בחינם והיה לנו רק אוטו אחד). ובסך הכל 128 אירו ללילה כולל ארוחת בוקר וחניה.
באמצע השבוע התעריף זינק ל-99 אירו ללילה ללא חניה וללא ארוחת בוקר. החניה עולה 16 אירו ליום (שעתיים ראשונות חינם).
ארוחת הבוקר בהחלט טובה וכוללת ביצים, גבינות, בשר, מעדני חלב, לחמים וקוראסונים. אי אפשר להשוות את זה לארוחות הבוקר של מלונות הפאר באילת, אבל במונחים אירופאיים היא ברמה גבוהה.
יש חניון חופשי בצמוד למלון, אבל הזהירו אותנו שיש בו פריצות (ואכן היו שברי זכוכיות באחת החניות), אז ללילה הבודד שהיה לנו באמצע שבוע שילמנו לחניה. אני לא יודע עד כמה צריך לפחד, ומה הייתי עושה אם היה מדובר על כמה לילות ולא על אחד.
ארוחת הבוקר (אם לא בדיל) בהחלט יקרה (22 אירו לאדם, ילדים חינם) ואני בספק אם היא שווה את הכסף. כך שביום הבודד שהיינו באמצע השבוע ויתרנו על האוכל.
במלון יש בר שמגיש גם מבחר מנות (ובכללן כמובן פיצה). לא ניסיתי לדגום אותו. כמו ברוב מלונות העסקים הוא כולל תפריט בהתאם (מבחר משקאות אלכוהוליים וכמה נשנושים, ללא מבחר ארוחות רציני).
אין שירות חדרים, וכמובן שאין פעילויות לילדים.
האינטרנט היה מאד יקר (סביבות 10 אירו ליום) ולא ניצלתי.
בצמוד למלון יש תחנת דלק זולה יחסית, ובמרחק של 5 דקות הליכה יש סופר ענק של Carrefour ובתוך המתחם של הסופר גם מכבסה (בשירות מלא), ו-2 מסעדות קטנות (קפיטריה וטברנה)
במרחק נסיעה קצר יש מספר מסעדות. לא מבחר עצום, אבל ניתן בהחלט להסתדר. מאחורי המלון יש פארק גדול, ואני חשב שגם מתקני משחקים לילדים, אבל לא יצא לנו להכנס.
 המלון במרחק של 10 דקות משדה התעופה. למי שיש טיסת בוקר זה יתרון עצום. בערב מילאנו דלק בתחנה שליד המלון, וארגנו את האוטו בנחת (כולל פירוק כל מה שצריך ונקיון בסיסי). בבוקר נסענו נסיעה קצרצרה.
למגיעים עם הרכב -; שימו לב שהכניסה לחניון היא מאחורי המלון מרחוב Avenue Constant Permeke ולא ברחוב הראשי היכן שהכניסה ללובי (יש שני מקומות חניה לצורך צ'ק אין בחזית).
 אתר המלון:
 מפה מגוגל:

מלון בדינאנט Ibis Dinant

המלון נחמד למדי אבל לא יותר. היתרון העיקרי שלו הוא במיקום המעולה -; על הנהר, ובמרחק של 8 דקות הליכה ממרכז העיירה (הגשר). העיירה קטנה, כך שהמלון גם לא רחוק מתחנת הרכבת אם במקרה מישהו ללא רכב.
אנחנו שילמנו 170 אירו ללילה לזוג חדרים ללא ארוחה.
אין חניה של המלון אבל בצמוד וברחוב יש חניה חופשית, ולרוב אין בעיה.
החדרים יחסית קטנים, אבל לא קלסטרופוביים. יש רק מקלחת (אין אמבטיה) אבל יש מקלחון גדול ומפואר עם ג'טים. אין ערכת קפה (גם לא קומקום) ולא מקרר. אנחנו ניצלנו את המקרר של המלון, וכל בוקר ביקשנו ספל מים חמים כדי שנכין לבד קפה. יש מזגן ומכשיר טלפון
לא ניסינו את ארוחת הבוקר כי היא לא נראתה לנו מלהיבה.
במלון למטה יש בר קטן, ויש מרפסת נחמדה מעל הטיילת שאפשר לשבת בה, לשתות משהו מהבר או לאכול מהתפריט המאד מאד מצומצם שהיה שם.
שימו לב -; אינטרנט אלחוטי חינם.
 בקיצור המלון נחמד ולא יותר, ודי יקר. מי שמחפש כבסיס לטיולים בסביבה -; אז די חבל על הכסף, יש צימרים זולים בהרבה בכפרים באיזור. מי שרוצה לבלות בדינאן, או שרוצה מקום ללילה/שניים -; מיקום נהדר.
אתר המלון: http://www.accorhotels.com/gb/hotel-3150-ibis-dinant/index.shtml
 מפה מגוגל: http://goo.gl/maps/ruO2D

כפר הנופש De Vossemeren

כפר נופש של רשת center parcs.
אנחנו שילמנו 1400 אירו לשבוע סוף אוגוסט בהזמנה מראש לוילה VIP ל-4 נפשות. המחיר כולל את הוילה והבריכה. כל השאר בתוספת תשלום.
אנחנו מאד נהננו, אבל חשוב להבין שהכפר לא נמצא בלב האטרקציות של בלגיה, אלא מרוחק מהן. למי שרוצה לבלות בכפר זה לא מפריע. למי שרוצה לנצל כבסיס לטיול כוכב -; זה לא זה.
 שימו לב שהכפר נמצא צמוד לעיר, ואין לו נגישות טובה לכבישים המהירים -; צריך לחצות את העיר. מהחניה עד לכביש הראשי יש נסיעה של 10 דקות לפחות.
כתבתי פוסט שלם לגבי כפרי הנופש באופן כללי.
 אתר המלון: http://www.centerparcs.com/EN/GB/villages/vossemeren
 מפה מגוגל: http://goo.gl/maps/D1zlF

מוזיאון המדע טכנופוליס במכלן

TECHNOPOLIS Mechelen
10-12 אירו לאדם מעל גיל 3.
פתוח עד 17:00 כל יום
מקום נהדר שילדים בכל גיל יהנו בו. הקטנים יתייחסו אליו בתור ג'ימבורי. הגדולים יוכלו להבין את המדע מאחורי המוצגים ועדיין להנות. ניתן לבלות מ-3 שעות ועד יום שלם
יש קפיטריה קטנה, ויש חניה (חופשית)
טיפ -; ממוקם מאד קרוב לכבישים הראשיים, קרוב מאד לשדה התעופה (פחות מרבע שעה נסיעה), ודי קרוב לבריסל. כך שלא חייבים יום במכלן כדי לבקר בו. ניתן לשלב למשל ביום הראשון או האחרון (בדרך לשדה התעופה).

מוזיאון כלי הנגינה בבריסל

mim
Musical Instruments Museum
Montagne de la Cour 2
B-1000 Brussels
פתוח עד 17:00. סגור בימי שני 5 אירו למבוגר, חינם לילדים
מוזיאון נחמד שבו אפשר לראות מגוון כלי גינה, ברובם עתיקים יחסית (50-300 שנה). הגימיק במקום הוא שיש שפע שקעי אוזניות (מקבלים אוזניות במקום, אבל גם שלכם יעבדו) שבהם אפשר לשמוע מוזיקה בסגנון הכלי שליד.
לא אתר חובה, אבל בהחלט נחמד. אני מודה שאחרי חצי שעה כבר התחיל לשעמם אותי (ואת הילדים) כך שאם אתם לא חובבי הז'אנר (כלי נגיהב עתיקים) תכננו על לא יותר משעה.
המוזיאון בנוי בבניין צר וגבוה, על פני כמה קומות. יש מעלית. מומלץ לעלות לקומה העליונה של המוזיאון (במעלית או ברגל) ולרדת ברגל (המעלית איטית).
 בקומה העליונה יש מסעדה עם נוף נחמד. גם אם לא לשבת לאכול, הרי שזה יכול להיות נחמד להפסקת קפה (לא ניסינו).

מוזיאון צבאי בבריסל

Royal Army and Military History Museum
Jubelpark 3
1000 Brussels (Belgium)
כניסה חופשית.
פתוח 9:00-17:00 עם הפסקת צהריים! סגור בימי שני.
מתאים לילדים צעירים ומבוגרים, פחות לבני נוער.
המוזיאון כולל כל מני תצוגות של ההסטוריה הצבאית של בלגיה. כמו שכולנו יודעים בלגיה אומנם היתה זירה לכמה קרבות גדולים (ווטרלו של נפוליאון, הקרב על הבליטה ממלחת העולם השניה), אבל הצבא הבלגי לא היה זה שכיכב בהם. כך שרוב המוזיאון די משעמם למעט חובבי הז'אנר.
אבל יש תצוגה קטנה של כמה טנקים (סביבות ה-6) והאנגר מטוסים יפה ומרשים, ולכן זה כן מתאים לילדים. שימו לב שבאופן כללי אסור לטפס על הטנקים והמטוסים למעט שני מטוסים מסויימים. מחוץ למוזיאון יש כמה תותחים ישנים שכן אפשר לטפס עליהם אז זה שימח את הילדים.
בהאנגר המטוסים היה בית קפה קטן. לא דגמתי אותו
 אפשר לשוטט שעה - שעה וחצי. לחובבי הז'אנר או לילדים קטנים גם שלוש שעות. אנחנו היינו שעתיים וחצי.

מוזיאון מכוניות בבריסל autoworld

AUTOWORLD
Parc du Cinquantenaire 11
1000 Brussels
פתוח כל יום עד 18:00 (בקיץ) או 17:00 (בחורף)
9 אירו למבוגר(מגיל 12), חצי מחיר מגיל 6.
תצוגה ענקית של מכוניות, כולל ענתיקות (שנות ה-20 וה-30) ועד ימינו.
ברמה הבסיסית זו רק תצוגת מכוניות. אין מתקנים, אסור להכנס למכוניות.
בילוי חביב של שעה, גג שעתיים עם דגש כמובן על בנים.
היות והמחיר גבוהה יחסית לתמורה, ממש לא הייתי מסווג כאטרקצית חובה. משתלב טוב עם המוזיאון הצבאי כי הם דלת ליד דלת.

מוזיאון הצעצועים במכלן

Speelgoed Museum Toymuseum Mechelen
Nekkerspoelstraat 21 B-2800 Mechelen
5-8 אירו לאדם
מוזיאון מאד חביב. כולל 3 קומות של תצוגה של צעצועים לאורך השנים. הדגש כמובן הוא על המאה ה-20. יש שם את כל צעצועי הילדות שאנחנו המבוגרים זוכרים, ומעלה לנו הרבה נוסטלגיה.
לילדים הקטנים יש פינות משחקים כמו לגו וכדומה פזורות לאורך המוזיאון.
לתחושתי לא מתאים לבני נוער, כן מתאים לילדים קטנים יותר (פינות משחק), ולמבוגרים (נוסטלגיה).
יש במקום קפיטריה, אבל כמעט נטולת אוכל. מספיק לקפה בערך. אבל אנחנו עשינו בקפיטריה פיקניק עם אוכל שהבאנו איתנו ולא נראה היה שמפריע למישהו. בקפיטריה יש גם פינת משחק שמתאימה עד גיל 10 בערך, כך שהילדים יכולים לשחק בזמן שהגדולים שותים קפה. חניה ברחוב ב-4 אירו ליום.
 שימו לב -; לא נמצא במרכז העיר אבל כן במרחק הליכה (עשר דקות עד רבע שעה). אנחנו ניצלנו את החניה הזולה יחסית ליד המוזיאון והלכנו ברגל למרכז העיר.

רכבת הקיטור בסופנטין Spontin

כאמור אנחנו היינו בפסטיבל שהיה מעט יותר מיוחד. לא משהו מדהים, אבל בסופו של דבר בהחלט חוויה לראות ולנסוע ברכבת קיטור ישנה (ובקרונות הישנים). לעבור במנהרה עם חלון פתוח (כך שהקיטור מציף את הקרון) וכו'.
הבנתי שבדרך כלל הם מאד ידידותיים ומאפשרים לטפס לקטר וכו'. אבל אנחנו היינו ביום של פסטיבל המוני יותר אז זה לא היה רלוונטי.
שימו לב שאפשר לנסוע ברכבת קיטור בעיקר בסופי שבוע וחגים.
יש עוד כמה רכבות קיטור בבלגיה. המפורסם הוא רכבת שלושת העמקים, אבל פחות השתלב לנו בתוכניות.
 בכל מקרה מצאתי אתר נחמד שמרכז את כל אפשרויות הרכבות בבלגיה (אגב גם במדינות אחרות).

פסטיבל ימי הביניים

אנחנו היינו בפסטיבל בHorst
. http://www.pynnockriddershorst.be/
7 אירו למבוגר, 7 לילד
היה כאמור מאד נחמד. בילוי חביב של אחר הצהריים. לא משהו שהו חובה, אבל מהנה ביותר.
חלק מהמקומיים מתלבשים בהתאם אז אם יש לכם משהו בארון שעשוי להתאים שווה אולי להביא אתכם.
 שימו לב שהיות והפסטיבלים האלה מתקיימים 'בשטח', הרי שלא בהכרח יש מבחר גדול של אוכל, שירותים וכו'.
בפסטיבל שלנו היו כמה דוכני מזכרות במחיר מופקע, דוכן מזון מוגבל ביותר (המבורגר / וופל / גלידה. אפילו לא צ'יפס). היתה במקום גם מסעדה שנראתה מאד עמוסה (לא דגמנו).
זיוה פרסמה בזמנו לינק להרבה פסטיבלים כאלה, כך שתמצאו מה שנוח לכם:

מתחם Chevetogne

10 אירו לאדם מגיל 6
ממוקם בארדנים
מתחם ענקי מלא פעילויות לילדים במגוון סוגים. החל ממגרשי ספורט דרך מיני גולף, מגלשות וכדומה, חוף ים, סירות משוטים, בריכת שחייה, רכבת תיירים, תחמי משחקים מעץ ועוד ועוד. מאד קשה לי לתאר, בין היתר כי לא הבנו עד הסוף.
במקום יש כ-40 נקודות עניין תחנות. את רובן לא ניתן לראות מהכביש וצריך לחנות וללכת ברגל. היות ולא הבנו עד הסוף לא ידענו במה לבחור. חשוב לעשות שיעורי בית עם דוברי צרפתית!
מאד מומלץ ליום של כיף עם הילדים.
היו במתחם כמה מסעדות
די באקראי עצרנו בשלושה מקומות:
בראשון היה פארק הרפתקאות קטן מעץ -; חבלים, גשרים, בקתה וכו'.
מקום שני הוא במרכז המתחם שם יש גינת משחקים ענקים שמחולקת לכמה מתחמים (אפשר לבלות רק בה יום שלם). במתחם הזה יש גם בית קפה והמבורגריה.
מקום שלישי הוא 'חוף ים' שבו יש חול ים וקצת מים. זה לא מתחם גדול, אבל ילדים קטנים ישמחו להעביר בו שעתיים-שלוש(אם לא קר מדי)
בנוסף היינו ברכבת התיירים של המתחם (חינם)
 ניתן להתרשם במפה מהמקומות שהיינו בהםA מתקני העץ, B גינת המשחקים ו-C חוף הים.

פארק בניסמאס Parc Communal Nismes

פארק עירוני גדול, שחוץ מהמדשאה הגדולה כולל תעלה ואגם שאפשר לשוט בהם (סירות מנוע חשמליות בנהיגה עצמית), ומספר מתקני שעשועים עם מים שבהם נרטבים (משאבות מים עם סכרים, מזרקות וכו').
לא ראיתי מתקני משחקים רגילים (נדנות ומגלשות), ואין במקום שירותים.
ביום חם או אפילו חמים זה בהחלט בילוי חביב של שעתיים או יותר. לא לשכוח בגדי ים לילדים.
בכניסה לפארק היתה חניה. להבנתי היא חופשית (אנחנו לפחות לא שילמנו).
אני מניח שבימי שבתון עשוי להיות מלא. אנחנו היינו באמצע השבוע והפארק היה ריק. לא היתה בעית חניה, ולא חיכינו בתור לסירה.
 לגבי השכרת סירות -; בילוי חביב ולא יותר במחיר סביר (לא זוכר). שימו לב שאת הסירות מקבלים מחוץ לפארק (מעבר לגשר בכניסה), בעוד שהתשלום מתבצע בכלל בלשכת התיירות שנמצאת ברחוב אחר (2 דקות הליכה מנקודת ההשכרה). צריך גם להפקיד פקדון בלשכת התיירות (כלומר צריך לחזור לשם).
במפה מסומנים: A לשכת התיירות (שבה משלמים על הסירות) , B נקודת השכרת הסירות, ו-C החניה. מתקני המים בצמוד לנקודה C (מתחת לעצים).

מכלן - Mechelen

עיר נחמדה. יש את המרכז העתיק שבו מסתובבים ברגל (שימו לב התנועה ברכב מוגבלת). יש חניונים במרכז (יקרים, לא בדקתי).
 כמו כל המרכזים העתיקים יש רחובות נחמדים (ברובם מדרחובים), קתדרלה ומגדל פעמונים מרשים (500+ מדרגות). במדרחובים תמצאו חנויות אופנה, אבל גם הרבה בתי קפה וחנויות נחמדות יותר.
העיר מאד קרובה לבריסל (20 דקות נסיעה) ובאמצע הדרך בין בריסל לאנטוורפן.
אנחנו הסתובבנו 3-4 שעות במרכז., וביקרנו במגדל הפעמונים, מוזיאון הצעצועים (מרחק הליכה והחניה לידו הרבה יותר זולה), ובמוזיאון המדע (מרחק נסיעה).

ברוז' Brugge

עיר יפיפיה. פשוט כיף לשוטט בה. יש כמובן קתדרלה ומגדל פעמונים (כמו תמיד),
המון המון חנויות שוקולד, כולל אפשרות לראות איך מייצרים בעבודת יד שוקולד, עוגיות וממתקים. כמובן חנויות האופנה וכדומה.
יש חניון גדול במרכז centrum במחיר של כ-9 אירו ליום
חוץ מזה שפשוט כיף לשוטט (אנחנו חזרנו ליום נוסף מרוב שהיה כיף), יש בעיר 3 גימיקים שאני ראיתי:
- נסיעה בכרכרה פרטית -; סיבוב קבוע של כחצי שעה בעלות של כ-40 אירו לכרכרה. האמת נראה לי מיותר. הכרכרה נוסעת מהר וקשה לשמוע את ההסברים של הרכב. לא ניסינו. למעוניינים -; יוצאים מכיכר השוק,ויש תור ארוך יחסית.
- שייט מודרך בתעלות העיר -; כחצי שעה בעלות של כ-5 אירו לאדם. אנחנו מאד נהננו. יש מגוון חברות (כולן מציעות אותו שיט באותו מחיר), ולרוב מחכים לתחילת השיט הבא (אפשר פשוט לשאול מתי זה).
- שיט לעיר Damme - לא ניסיתי

מערת הנטיפים Netpune

LES GROTTES DE NEPTUNE
RUE DE L'ADUJOIR, 24 5660 PETIGNY (Couvin)
5-8 אירו לאדם
מערת נטיפים נחמדה ולא מדהימה. ברמת הנטיפים לא מאד מרשים (הרבה פחות ממערת שורק בארץ)
סיור מודרך בלבד שנמשך 45 דקות (יש גם אנגלית). הסיור כולל שני גימיקים -; הראשון הוא שיט תת קרקעי והשני מופע אורות. השייט הוא העצם סירה שנדחפת ע"י מישהו שהולך במים, ונמשך כמה דקות בסך הכל. יש שני מופעי אורות שבהם מאירים כל מיני נטיפים. אחד בשלב ההליכה הרגלי, והשני בשלב השייט והוא הרבה יותר מרשים (כולל גם מוזיקה ומפל מים שמופיע פתאום) בסיכום מקום חביב ומתאים במיוחד לילדים קטנים שאין להם סבלנות למערה גדולה יותר, ונהנים מהגימיקים יותר מאשר הנטיפים.
 משתלב טוב מבחינת מיקום עם רכבת הקיטור של שלושת העמקים (לא היינו) והפארק בניסמאס (כולם במרחק של פחות מחצי שעה אחד מהשני).

לונה פארק בהולנד DippieDoe

Familiepark Aquabest
Ekkersweijer 1
5681 RZ BEST
 ממוקם ליד איינהובן, מאד קרוב לבלגיה
10-12 אירו לאדם
 זהו לונה פארק קטן שמאד מתאים לילדים קטנים. יש גי'מבורי גדול, יש כמה קרוסלות של ילדים קטנים, קרוסלת שרשראות גדולה, מכוניות מתנגשות, רכבת הרים לילדים קטנים ועוד אחת לילדים גדולים וכו'. מאד נהננו.

יש גם שני מזונים.
המקום על שפת אגם ואם הבנתי נכון כלל גם חוף פרטי, אבל לא ניסינו ולא בררנו פרטים.

שטיח הפרחים בבריסל

שטיח הפרחים בבריסל הוא ארוע שמתרחש פעם בשנתיים באוגוסט (שנים זוגיות).
בכיכר המרכזית (Grand Place) 'שותלים' המון המון פרחים בצורה גיאומטרית שמזכירה שטיח. לא ניתן להכנס או לגעת, והכל מגודר ומסתכלם מעבר לגדר. בלילה יש גם משחקי תאורה.
באתר האינטרנט ניתן להתרשם מהתמונות.
זה אומנם מרשים מאד (השטיח מאד גדול!), אבל אני מודה שלא עשה לי את זה. אם אתם בבריסל אז אל תפספסו (אבל הרי בכל מקרה תגיעו לכיכר הגדולה כי זה המרכז). אם לא -; לדעתי האישית לא שווה לנסוע במיוחד, אבל אני מודה שיש רבים שלא מסכימים איתי.

מרוץ האמבטיות

Dinant Bathtub Regatta
כל שנה ב-15 אוגוסט הפנינג הזוי שבמרכזו שיט בנהר של רפסודות בבניה עצמית. השיט הוא החלק השולי, והרפסודות המעניינות בצורות שונות, ההשפרצות (כולל על הקהל) וזריקת האנשים למים הם העיקר.
אם אתם בארדנים בתקופה הרלוונטית -; מומלץ בחום.
 שימו לב שהתנועה ברכב בעיר מאד בעייתית. רחובות רבים סגורים, וחניות מבוטלות.

פסטיבל כדורים פורחים

אנחנו היינו בפסטיבל בגרייב Grave שבהולנד
אירוע נחמד שבמהלכו ניפחו כ-20 כדורים פורחים והם המריאו לשמים. במקום היו כמה דוכנים עם מזון ומזכרות, שני מתנפחים לילדים והרבה דשא למי שרוצה פיקניק. שימו לב שבפועל ההמראה היא בערב (במקרה שלנו בסביבות 19:00). האירוע כולו נמשך כשעה עד שעתיים מהרגע שמוציאים את הכדורים מהטנדרים ועד שהם בורחים מכם בשמיים. יש הרבה פסטיבלים כאלה, כולל באותו סוף שבוע היה גם פסטיבל במרחק של 200 ק"מ משם בגרמניה. חיפוש פשוט בגוגל ימצא לכם שלל פסטיבלים כאלה.
 למשל אתר זה מרכז רשימה של פסטיבלים בכל העולם:

מקומות נוספים שלא נכנסו לטיול

היו עוד כמה מקומות ששקלתי בחיוב, אבל בסוף לא הגענו אליהם (הם היו ברשימת אתרי הגיבוי). כך שאני לא יכול לתת חוות דעת ממקור ראשון.

דירה בבריסל Housing

היתה דירה בבריסל שתכננו עליה. האמת שכבר הזמנו, אבל אז היתה ירידת מחיר במלון שראינו בבריסל ולכן בצער רב ויתרנו עליה. אחד מהדברים שאהבתי בדירה היה ציונים מאד גבוהים בבוקינג 8.9, שיש בה מכונת כביסה ומייבש בתוך הדירה (!) וחניה פרטית.

לונה פארק Bobbejaanland

אחד מהלונה פארקים הגדולים בבלגיה. בסוך הלכנו ללונה פארק הקטן בהולנד שהסתדר לנו בדרך. אבל בהחלט שקלנו את המקום הזה

לונה פארק ודולפינריום Boudewijn

ליד העיר ברוז'. שילוב של דולפינריום ולונה פארק. האמת היא שתכננו להגיע אליו ביום האחרון אבל בסוף ירד גשם אז ויתרנו

מוזיאון פתוח Bokrijk

אתר הקרב Waterloo

תכננו לעלות לגבעה, ולראות את הפנורמה
 מאד קרוב לבריסל, אבל בסוף ביום הרלוונטי יצאנו מאוחר מדי מבריסל (כי הינו צרכים לאסוף כביסה) ונאלצנו לוותר.

מעלית הסירות

נמצא על הציר מבריסל לפריז.
 נראה היה לנו שעדיף בהרבה להגיע ביום ראשון כשיש שייט ולא הצליח לנו, ובסוף ויתרנו לגמרי.

מערות הנטיפם Grotte de Han

מערה גדולה ומרשימה, לא רחוק מדינאן. בחרנו בסוך במערה הקטנה יותר שנראתה לנו רלוונטית יותר לילדים הקטנים.

רכבת הקיטור של שלושת העמקים

שוב, בחרנו בסוף ברכבת אחרת

אופני רכבת

האתר לא רחוק מדינאן, ובהחלט שקלנו. אבל נראה היה לנו שגיך הילדים גבולי מדי, וכך זה נשאר בתוכניות הגיבוי.