בעת טיול עם ילדים קטנים תמיד עולה השאלה – כדאי לקחת עגלה? שווה לסחוב את כסאות הבטיחות מהארץ? הרי זה נורא מסורבל והילד כבר גדול.

העצות להלן ניתנו על סמך הניסיון שלי עם ילדים עד גיל 8.

קודם כל, אם אתם שוקלים לקחת, כנראה יש סיבה, ולכן התשובה היא כן – שווה לקחת.

עגלות ילדים

טיול בחו"ל מתאפיין בימים שלמים 'על הרגליים', וזאת גם ללא טראקים. תחשבו לדוגמא על יום טיול עירוני. מתי אתם יושבים? באוטו בדרך (אם לא ישנתם בעיר), אולי באוטובוס/רכבת (אם יש קטע כזה), במסעדה להפסקת צהריים, וזהו. פה ושם כמה דקות על ספסל בקרן רחוב, ואולי עוד הפסקה אחת בבית קפה (אם פרגנתם לעצמכם). ילדים בגיל שלוש, ארבע ואפילו חמש יתקשו ביום כזה ארוך. שלא לדבר על האפשרות לתפוס תנומה בעגלה, או להעמיס עליה את התיק והקניות. ולא לשכוח שבחו"ל הימים שלנו הם גם ארוכים מאד. שילמנו הרבה כסף ויש הרבה מה לראות אז לא חוזרים למלון -6 בערב, אלא ב-8 ואפילו 10. העגלה תאפשר לילדים הקטנים יותר לנמנם בערב כשאתם עוד מסתובבים. או לנוח בעגלה בזמן ההליכה הארוכה בערב לאוטו / מלון.
 הרי אפילו בנתב"ג יש לנו שעתיים / שלוש על הרגליים (מרגע שיצאנו מהאוטו/מונית ועד שסיימנו אל הסיבוב בדיוטי פרי והתיישבנו ליד שער היציאה), לרוב בשעות הלילה (צפון אמריקה) או הבוקר המוקדמות (אירופה).

ובכל זאת למה לא לקחת טיולון?

  • מסורבל להסחב איתו
  • בעייתי במסלולים לא סלולים / מרובי מדרגות (ערים עתיקות באירופה, רכבת תחתית)
  • יש מקומות שצריך להשאיר אותו בצד או לקפל ולהסחב איתו מקופל
  • תופס עוד מקום ברכב השכור

המסקנה לדעתי היא שהיתרונות עולים על החסרונות. גם אם לפני שנה כבר אפסנתם את הטיולון בבוידעם (גיל שנתיים וחצי?) הרי שלטיול בחו"ל שווה לאוורר אותו.
 אבל שוב זה כמובן תלוי בכל גילאי הילדים. אני בספק אם אני אקח עגלה כשהילד הקטן ביותר יהיה בן 6. בין היתר זה אומר שהאחרים שלו יהיו כבר יותר גדולים, אז אם בסוף היום מגיע רגע שהקטן צריך עזרה, הגדולים יכולים גם לעזור (למשל לסחוב את התיק כשאבא סוחב את הילד). אבל כשיש ילד בן 3 אז בן ה-6 נהנה מהעגלה גם.
איזו עגלה לקחת? העגלה הגדולה או הטיולון הקל?

לרוב אני נתקל בהמלצה לקחת טיולון קל בקיפול מטריה. היתרון הברור של הטיולון הקל הוא שהוא תופס פחות מקום. אני לא פוסל את ההמלצה, אבל ישנם מספר שיקולים נוספים:

  • גיל הילד – לרוב לטיולון יש גלגלים קטנים ומושב קטן יחסית, מה שמקשה על ההתניידות עם ילד גדול יחסית (בן 5, 20 קילו). באופן מפתיע, דווקא העגלה שמיועדת לגיל צעיר יותר, היא הרבה פעמים גדולה יותר.
  • האם יש ילד נוסף? הרי לרובנו יש יותר מילד אחד. לעיתים גם הגדול מתעייף (בייחוד עם ה'גדול' רק בן 4-5). איך מסתדרים עם שניהם? אם הקטן הוא תינוק, ניתם לסחוב אותו במנשא חזה, ואת הגדול בעגלה, אבל אם הקטן כבר לא תינוק, הרי שננסה לדחוס את שניהם לעגלה. בעגלות לפעמים יש מקום לילד נוסף – על מגש ההורים, מלפנים על מגש הילד, בעמידה על הגלגל האחורי וכו'. בטיולון הקטן זה לא ילך. אגב, אם יש 'קטן' בן שנתיים ו'גדול' בן 5, הרי שנוכל לעיתים לקחת את הקטן על הכתפיים, והגדול בעגלה. הפוך זה יותר קשה.
  • לאן נוסעים (אירופה או ארה"ב) – החסרונות העיקריים של עגלה הם משקל ומקום. בארה"ב הם פחות באים לידי ביטוי. הרכב גדול וזול, ובכל מקום יש נגישות לנכים כך שלא צריך להעלות את העגלה במדרגות. בארה"ב לרוב הטיול יותר ארוך, והחשיבות הנוחות עולה.
  • שבילים לא חלקים - אם מתוכנן גם טיול בשבילי עפר, או בשבילים לא סלולים (כמו הרחובות המרוצפים הלב הערים העתיקות באירופה), הרי שגלגלים גדולים ככל האפשר יעזרו (עם עדיפות לגלגלי האויר הגדולים). גם פה יש לעיתים יתרון לעגלה על פני הטיולון.

בתמונה ניתן לראות איך מעמיסים 3 ילדים על עגלה אחת ׁ(גילאים שנה עד 7). על טיולון זה לא היה מצליח: IMG_0217.JPG

עריכת ניסוי בארץ
אם אתם עדיין מתלבטים איזה עגלה לקחת ואם בכלל, אני ממליץ לנסות לעשות ניסוי בארץ. חודש לפני הנסיעה תעשו יום טיול עירוני בארץ עם הילדים. אני ממליץ על יום בירושלים (אלא אם כן אתם ירושלמים כמובן). העיר העתיקה היא מקרה מבחן נהדר לעבירות של העגלה (רחוב מרוצף + הרבה מדרגות). אם תשלבו יום כזה בטיול רגלי בעיר (משכנות שאננים, מחנה יהודה וכו') תקבלו גם יום ארוך ותראו איך הילדים מתמודדים איתו, והאם הילד הגדול זקוק גם לעגלה.
כמובן שמבחן עבירות ניתן לעשות גם במקומות אחרים. לפני אחד מהטיולים, שהתלבטתי עם לקחת את הטיולון או העגלה (הקטן כבר היה בן שנתיים וחצי) עשינו טיול בזכרון יעקב. המדרחוב המרוצף העמיד אתגר גדול מדי בפני הטיולון, ובעקבות כך אנחנו החלטנו לקחת את העגלה.
 מבחן אחר של לראות איך הילדים מתמודדים עם יום ארוך עם או בלי העגלה ניתן לעשות בכל עיר בארץ. בתל אביב למשל ניתן לעשות טיול רגלי משוק הכרמל, דרך המדרחוב של נחלת בנימין, חזרה לקינג ג'ורג' עד הדיזינגוף סנטר (תוך עצירה בגינה), ואם יש כוח, אפשר להמשיך בדיזינגוף - או לכיוון עזריאלי, או לכיוון ארלוזרוב. אחרי טיול כזה של 5 שעות תראו איך הסתדרתם מבחינת העגלה (האם צריך בכלל, כמה ילדים ישבו בה, איך הסתדרתם בינהם וכו'). ניתן כמובן לעשות טיולים דומים גם בכל עיר אחרת.

האם משלמים על עגלה בחברת התעופה?

שאלה טובה. זה מאד תלוי בחברת התעופה, וכנראה גם בפקיד בצ'ק אין. כל החברות שבדקתי מאפשרות עגלה בחינם לתינוקות עד גיל שנתיים (גם חברות הלאו קוסט).
מעל גיל שנתיים יש מדיניות שונה לחברות שונות. אלעל למשל לא מתייחסת לנושא הזה. לדעתי באופן רשמי עגלה נחשבת כפריט מטען, אבל בפועל הפקיד בצ'ק אין יכול להתעלם ממנה. יש חברות שמציינות במפורש שעגלה היא חינם (בריטיש, איזי ג'ט, אייר פראנס), ויש חברות שלא כותבות כלום (אלעל, לופטהאנזה)
לעיתים כורכים את נושא העגלה וכסא הבטיחות. לדוגמא באלעל אפשר לקחת לתינוק (בחינם) או עגלה או כסא אבל לא שניהם.
 חשוב לבדוק טוב לפי הכרטיסים שלכם, וגילאי הילדים שלכם.
איפה מוסרים ואיפה מקבלים את העגלה בשדה התעופה?

על פי רב את העגלה תמסרו בשער היציאה, ממש לפני העליה למטוס (לאחר שתמסרו את הבורדינג פאס). כך אתם יכולים להסתובב איתה בשדה בתעופה. מקום קבלת העגלה אינו קבוע, בחלק מהשדות, כולל נתב"ג, העגלה תגיע לשער לאחר הירידה מהמטוס. שימו לב שתצטרכו לחכות לה כמה דקות. בנתב"ג לאחר שעולים מהשרוול, ולפני שיוצאים לאולם הגדול יש מעלית, וממנה יצאו העגלות (יש גם שלט קטן). בחלק אחר של השדות, תקבלו את העגלה יחד עם המטען, מה שאומר גם אחרי ביקורת דרכונים.

חשוב לבדוק איפה תקבלו את העגלה. אל תתביישו לשאול עוד פעם ועוד פעם, גם את צוות האויר, וגם את צוות הקרקע של השדה מיד לאחר הנחיתה. בשביל זה כדאי לברר מראש את השמות בשפה המקומית (באנגלית זה יקרא stroller, pushchairs, buggy, pram).
 שימו לב, אם יש לכם קונקשיין, תבררו טוב טוב מה קורה עם העגלה באמצע. לפעמים העגלה עוברת ישר, ואז אין לכם אותה באמצע (קורה עם העגלה מגיעה כחלק מהמטען), ולפעמים אתם צריכים לאסוף אותה (כשמקבלים את העגלה בשער). לפעמים יש לכם בחירה. חשוב לוודא בשלב בצ'ק אין (ושוב לאחר הנחיתה).

איך אורזים את העגלה

חשוב מאד לארוז את העגלה. אתם יודעים מה קורה למזוודות כשאתם לא לידן, אותו דבר קורה גם לעגלות. תזכרו גם שחברת התעופה לא מכסה נזק לכבודה חריגה. פעם גררו (כנראה) את שלנו העגלה על רצפת הבטון של המסלולים, והגומי של הידיות נהרס. לא מכוסה כמובן. כל פעם אני רואה ליד ערמת העגלות חלקים שבורים.
דבר ראשון, פרקו כל חלק אפשרי והשאירו אותו בבית או אירזו במזוודה. המגש של העגלה, הכיסוי הנוסף וכו'. כמו תמיד, עדיף לארוז בתיק ייעודי. אם אין לכם תיק מקורי, אני קניתי תמורת 10 דולר תיק 'גנרי' לטיולון. ניתן לקנות בחנויות שמתמחות בציוד ילדים, בעיקר בחו"ל. חפשו בגוגל "stroller travel bag".
אפשר גם צ'ימידן, או דברים בסגנון. ואם אין אף פתרון אחר - תשקלו פשוט לעטוף את העגלה עם המון ניילון נצמד.
 בכל מקרה תזכרו – שלב מסירה העגלה הוא לחוץ יחסית שכן הוא נעשה בשער, ממש רגע לפני העליה, כשהאנשים מאחוריכם מנסים להכנס. אם אתם רוצים לעשות את זה רגוע יותר, אתם יכולים לארוז את העגלה 5 דקות קודם, לפני שנעמדים בתור לכניסה למטוס.
ועוד דבר - לא משנה מה סוג האריזה שבחרתם (תיק, ניילון נצמד וכו') - תרגלו בבית - תוודאו שהעגלה נכנסת, שאתם יודעים איך לפרק ולהרכיב את מה שצריך וכו'. זה בייחוד חשוב אם העגלה בקושי נכנסת, וצריך 'להנדס' אותה פנימה.

שכירת עגלה / קניית עגלה לצורך הטיול

יש מקומות שבהם ניתן לשכור עגלה על בסיס יומי. מדובר בעיקר על פארקי שעשועים גדולים (דיסני, אפטלינג וכו'). זה מאד נוח אם אין לכם עגלה, והילד בן 4 או 5 למשל. יום שלם על הרגליים בפארק כזה יגמור אותו לחלוטין. בפארקים מדובר לעיתים על עגלה מיוחדת שלא מיועדת לתינוקות אלא עגלת ישיבה מפלסטיק, לרוב עם עיצוב 'מגניב' שמתאים לאווירה. אבל יש מקומות שיש גם עגלה 'רגילה'. מחיר ההשכרה מתחיל ב-10 דולר ליום (תלוי בפארק)
יש גם מקומות אחרים שבהם ניתן לשכור עגלה רגילה. לדוגמא ניו יורק, אורלנדו וכו'. חפשו בגוגל "stroller rental nyc" או משהו בסגנון. הפעם מדובר לרוב על עגלת ילדים רגילה. המחירים עדיין לא זולים. זה פתרון טוב למי שרוצה לשכור לכמה ימים.
 עוד אפשרות היא לקנות עגלה לצורך הטיול. בארה"ב בעיקר ניתן לקנות טיולון פשוט החל מ-20 דולר בחנויות וולמארט ודומיהן. במחיר כזה לא תקבלו עגלת יוקרה, אלה טיולון פשוט (ללא מצב שכיבה) שיעזור לפעוט בימים הארוכים. לפני שקונים טיולון כזה לילד בן 4-5, כדאי לבדוק (בחנות) שהוא נוח לילד, ושאתם מסוגלים לדחוף אותו. לפעמים הטיולון לא עומד טוב במשקל של 20 קילו וכדומה. באירופה המחירים לרוב מעט גבוהים יותר.
אפשר גם להמר שלא נצטרך בכלל עגלה (כי הילד הכי קטן כבר בן 5) ואם נראה שצץ הצורך לקנון טיולון כזה.

השארת העגלה בצד
בהרבה אתרי תיירות תתבקשו להשאיר את העגלה בחוץ. הן מטעמי נגישות (הרבה מדרגות, מתקנים בדיסנילנד), מטעמי מקום (המעלית של מגדל אייפל, מופעים) או סתם כי ככה מקובל (חלק מהמוזיאונים לדוגמא). לרוב אין שום בעיה להשאיר את העגלה בכניסה למקום. בחלק מהמקרים יש אפילו איזור שמיועד לעגלות. בדרך כלל לא גונבים עגלות, וגם לא יגנבו לכם את הבקבוק של התינוק או האוכל שהשארתם על העגלה. אבל כמובן - אין שום התחייבות, ובהחלט יש גניבות. אף פעם אל תשאירו חפצי ערך או דברים שנראים קורצים בעגלה (לא להשאיר תיקים למשל, אפילו אם אין בהם ארנק).

מה עם טרמפיסט?

למי שלא מכיר - טרמפיסט הוא סוג של נגרר קטן שחברים לעגלה מאחור שעליו עומד או יושב הילד הגדול. יש לו גלגלים מאחור, ומלפנים הוא מתחבר לעגלה.
לא ניסיתי אף פעם כך שאני לא יכול לתת דיווח ממקור ראשון. שמעתי על אנשים שחשבו שהוא מוצלח.
שימו לב שיש כל מני סוגי טרמפיסטים - מתקפלים או קבועים, עם אפשרות לישיבה, או עמידה בלבד וכו'.
בכל מקרה חשבו לבדוק את הנוחות של הטרמפיסט המסויים שלכם (או שאתם שוקלים לקנות). לטרמפיסט יש מגבלות במדרגות, טיפוס וירידת מדרכות, וסתם באיזורים פחות סלולים. שווה לנסות בבית. לחבר אותו לעגלה, ולצאת עם הילדים ליום טיול כזה או אחר בארץ.

להלן ההתייחסות של אורן מרום - מהדמויות הבולטות בפורום משפחות, ומטייל ותיק עם ילדים לנושא הטרמפיסט. כמו שניתן לראות הוא היה מאד מרוצה:
השורות הבאות נכתבות על סמך חוויה מוצלחת משנת 2001, אבל אם 11 שנים אחרי אנו זוכרים היטב ולטובה את השימוש בטרמפיסט, הרי שזה מדבר בעד עצמו...
"טרמפיסט לטיולון" או "טרמפיסט לעגלה" (חיפוש בגוגל עם צירופי המילים הללו יניב תמונות ודוגמאות רבות) הינו אביזר מודולרי בעל שני גלגלים, "המתלבש" על העגלה מאחור וכך הילד הגדול יותר מבין השניים יכול לשבת במהופך על מעין דרגש (עם הגב לגב העגלה ופניו להורה המסיע) או לעמוד. הדגם שאנו רכשנו בזמנו, לפני 11 שנים, היה קטן וקומפקטי כך שהיה קל לסחוב אותו והוא גם ממש לא היה יקר אז. נעזרנו היטב בטרמפיסט הזה בטיול של 11 ימים בהולנד ובלגיה, בשנת 2011, כשהגדול שלנו היה בן 5 ואחותו הקטנה בת כמעט שנתיים וזה עבד נהדר. היה מאוד נוח וחסך לנו המון קיטורי "אני עייף, אין לי כוח ללכת, רוצה לשבת" וכדומה... הקטע המדהים שביום האחרון שלנו באמסטרדם, כשעה לפני היציאה לשדה התעופה, הטרמפיסט נשבר לשניים ופשוט זרקנו שם לפח.. הטרמפיסט עשה את שלו בכבוד ומאחר ולא היה יקר בזמנו, לא נעצבנו יתר על המידה... גם לא היינו צריכים לסחוב אותו חזרה איתנו לארץ.. פתר לנו בעיה!

אגב, מאחר ולאורך כל הטיול הסתובבנו עם הטרמפיסט "הנגרר" הקטן כשהוא מחובר לטיולון, אז כשהילד הגדול יותר הלך לבד, היינו פשוט מניחים את תיק התינוק על הטרמפיסט. בכל מקרה, בטיולים קצרים או כשלא היה בו צורך, פשוט פירקנו אותו והשארנו בתא המטען של הרכב.... כאשר יש לדוגמא מדרגות רבות, כדאי לפרק אותו ולהחזיק אותו ביד אבל אנחנו חרשנו איתו במדרכות וסמטאות וכדומה. מבחינת מי שיושב עליו, הנחת המוצא היא שזה יותר למנוחה, כי כאשר הילד יושב עליו הוא עם הגב לעגלה ועם הפנים להורה שמסיע את העגלה כך שהוא לא רואה יותר מדי את הנוף שלפניו. מאידך, במידה ויעמוד, הוא עם הפנים קדימה ואין בעיה של שדה ראיה אך להורה יותר נוח לסחוב את העגלה במצב ישיבה... זה מצוין למשל, אם הילד אוכל גלידה תוך כדי טיול ברחובות העיר. כך שני הילדים יושבים בטיולון ואוכלים ומלקקים בנחת ונוח להם ונוח לכם... הטרמפיסט מאוד יציב ונוח ואין בעיה גם לרוץ איתו במדרכה ישרה, אם רוצים לשעשע קצת את הילדים. במדרגות, לעומת זאת, ממש לא מומלץ..

בשורה התחתונה, כאשר יש שני ילדים ופער הגילאים סביר והילד הגדול בן 5 עד 6, זה פתרון מעולה.. אגב, כשאני מסתכל על אחד מילדיי, שהיום הוא בן 8 וחצי, אין לי ספק שהוא היה "חוגג" על טרמפיסט כזה, אם הייתי מוסיף כזה לטיולון של אחותו בת השלוש...
 הערה חשובה: אנו תמיד מעלים איתנו למטוס את הטיולון ולא שולחים אותו עם המטען. כלומר, בפתח המטוס או בקצה השרוול הטילון נמסר לאנשי צוות קרקע ועם הנחיתה, הטיולון תמיד ממתין ליד כבש המדרגות או בקצה השרוול. את הטרמפיסט קיפלנו והצמדנו היטב עם חבלים קשורים ורצועות קשירה ומתיחה לטיולון המקופל וכך גם קיבלנו אותו עם הנחיתה, אבל זה כבר תלוי בדגם הטיולון ודגם הטרמפיסט וצורת הקיפול.. יש היום מספיק רצועות ואביזרי קשירה ומתיחה שמתקפלים בקלות והם אסתטיים ונוחים לתפעול ואח"כ פשוט משאירים במזודה.. 

כסאות בטיחות

האם שווה לקחת את כסאות הבטיחות מהבית או לשכור מחברת ההשכרה?

ההמלצה הגורפת בקרב מכרים – אם אתם שוכרים אוטו לכל או רוב הטיול תביאו מהארץ. אם אתם שוכרים אוטו ליום/יומיים, והילדים גדולים יחסית – אפשר לשכור. למה?

  • חברות ההשכרה גובות הרבה כסף תמורת הכסא – החל מ-5 דולר ליום. ליום יומיים זה לא נורא לשבוע שבועיים...
  • אין שום אחריות לאיזה כסא, באיזה מצב וכמה נקי תקבלו אותו. וכשאין אחריות, התוצאה בהתאם
  • חברת ההשכרה בכלל לא מבטיחה שיהיה לה. זה על בסיס כל הקודם זוכה. אומנם לא שמעתי באופן אישי על מישהו שהיתה לו בעיה אבל האפשרות קיימת
  • הילדים ירגישו יותר בנוח בכסא שלהם

עוד דבר שחשוב לזכור בייחוד אם לא שוכרים רכב בכל הטיול זה נושא המוניות. בארץ (לנתב"ג וחזרה), או בחו"ל (בשלבים שאין רכב). בלי קשר להוראת החוק (כל מדינה והחוקים שלה) הרבה יותר בטוח עם כסא. ולא קל להשיג מכונית עם כסא בטיחות (ולעיתים זה הרבה יותר יקר).

האם לקחת בוסטר גב או רק מושב

תלוי כמובן בגיל הילד. אבל תביאו בחשבון שסביר להניח שתרצו שהילד ישן באוטו (גם אם הוא יותר גדול). יש הרבה נסיעות ארוכות. בוסטר גב מקל על האפשרות לישון (יש על מה להשען).
האם משלמים על כסא בחברת התעופה?

פה החוקים כבר פחות ברורים, ויש הבדלים גדולים בין חברות התעופה (לפחות מבחינת המדיניות הרשמית). יתכנו הבדלים גדולים בין כסא לתינוק (עד גיל שנתיים), לילד, ולבוסטר לילד גדול. לתחושתי חלק מחברות התעופה משאירות את הסעיף הזה עמום בכוונה, ונותנות שיקול דעת לפקיד. לדוגמא בבירור שערכתי עם אחת מהחברות נמסר לי שאם 'הפקיד בצ'ק אין השתכנע שהילד צריך כסא זה יהיה בחינם'. הם לא פרטו שיקולים אובייקטיביים. שימו לב שאם יש לכם יותר מילד אחד, תתכן השפעה גדולה על המחיר.
היום (מאי 2013) אלעל לא מאפשרת כסאות בחינם. עד גיל שנתיים אפשר לקחת כסא או עגלה (אבל לא שניהם). מעל גיל שנתיים רק עגלה. מה שאני עשיתי לא מזמן באלעל זה לקחתי לתינוק את הכסא שלו, ולילד הגדול יותר לקחתי עגלה וככה היה לי את שניהם. את הבוסטר של הגדול שמתי בתוך המזוודה.
אגב אם קלו כל הקיצים, אפשר לשקול לקחת את הבוסטר כמטען יד.
 בכל מקרה תתעדכנו בהתאם לחברה ולכרטיס שלכם, ובהתאם לצירוף הילדים שלכם.
איפה מוסרים ואיפה מקבלים את הכסא בשדה התעופה?

כסא הוא כמו כל כבודה אחרת - נמסר ונאסף יחד עם המזוודות. יחד עם זאת, הרבה פעמים הוא יחשב ככבודה חריגה, ולכן לאחר הצ'ק אין תאלצו למסור אותו בדלפק מיוחד, ולאסוף אותו בכבודה חריגה. יש שדות תעופה שהכסא אינו כבודה חריגה. בצ'ק אין יגידו לכם. באיסוף – שימו עין על שני המקומות. יש אפשרות לעלות את הכסא למטוס, אם הוא מאושר על ידי FAA. באופן אישי לא ראיתי אנשים עושים את זה, אז אין לי דעה.

איך אורזים את כסא הבטיחות?

אותם כללים כמו העגלה – תיק יעודי או צ'ימידן. בוסטר ניתן גם להכניס במזוודה (לפרק את הגב). אם אין לכם שום אריזה, אני ממליץ לקחת ניילון נצמד (גליל לכל כסא לכל כיוון), ופשוט לניילן. זה רחוק מלהיות מושלם, אבל זה יותר טוב מכלום.
לא לפחד לפרק טיפה את הכסא. למשל הכסא שלי הופך לבוסטר על ידי פירוק הבסיס (חצי דקה עבודה). כשמפרידים את שני החלקים יותר קל להכניס לצ'ימידן(את שניהם). בוסטר גב לרוב מתפרק לשני חלקים. לסלקל אפשר לפרק את הבסיס (ואולי להשאיר בבית) וכו'.
 לאחרונה גילית את התיקים הגדולים של קרוקס (כמו שאפשר לראות בתמונה למטה). כסא הבטיחות שלי נכנס בו בקלות יחסית, וזה שומר עליו לא רע (וגם גורם לכך שמתייחסים לכסא כאל מזוודה רגילה ולא כאל כבודה חריגה). בתיק אחר כזה הכנסתי שני בוסטרים (אחד עם גב אחד בלי) ועוד נשאר מקום למעילים וציוד נוסף. שלחתי אותו על תקן מזוודה של 10 קילו.
צריך בכלל כסאות בטיחות? מה אומר החוק במקום אליו אנחנו נוסעים?

בכל מקרה, חשוב לבדוק מה הדרישות החוקיות במקום אליו אנחנו נוסעים. כמו שאנחנו בודקים שינויים אחרים בחוקי התנועה. ככלל חוקי כסאות הבטיחות בישראל נחשבים מחמירים, ולכן עם תעמדו בדרישות הישראליות, סביר להניח שתעמדו בדרישות המקומיות. החריג הבולט הוא מקומות שדורשים בוסטר עד גיל 12 (חלק ממדינות מערב אירופה)
 שימו לב, הבטיחות היא בשבילכם ובשביל הילדים שלכם, לא בשביל השוטר. אז גם אם נסעתם למדינה שאין בה חובת כסאות בטיחות, או שהחובה נגמרת בגיל 4, אתם באמת רוצים לסכן את ילדיכם? תזכרו שמדובר לרוב על נסיעות ארוכות, ושאתם לא רגילים לרכב / חוקים / כבישים / תרבות נהיגה, מה שאומר שפוטנציאל התאונות הרציניות עולה.
ואיך מתניידים עם הכל?

כסאות בטיחות ועגלה הם מטבעם גדולים, מסורבלים, ולא יושבים טוב על העגלה של המזוודות. איך סוחבים הכל?
 באוטו - כסאות הבטיחות קשורים במושבים ועליהם יש ילדים, אז זה קל. העגלה בתא המטען יחד עם המזוודות. בנסיעות הארוכות עם המזוודות, לא לפחד לפרק את העגלה/גלגלים (עם מתפרק) כדי שיהיה מקום.
 בשדה התעופה - עגלה של שדה התעופה, עליה המזוודות, ועליהן כסאות הבטיחות. מומלץ לקשור את הכל עם רצועות קשירה / גומיות. מאד מאד נוח. כשמגיעים לדלפק דוחפים מהר את הגומיות לכיס הצדדי של המזוודה. כשאוספים מהמסוע מוציאים את הגומיות וקושרים שוב.
 שימו לב - לעיתים יותר נוח לקפל את העגלה ולהעמיס גם אותה על עגלת שדה התעופה, ושהילד ילך ברגל / מנשא חזה. לא תמיד יש מספיק מבוגרים לדחוף את העגלות (לפעמים צריך שתי עגלות, לפעמים יש שני ילדים, לפעמים מבוגר אחד...)
שימו לב (2) - בחלק משדות התעופה יש מעליות עם דלתות צרות (למשל בחניון השכרת רכב בדיסלדורף). תשתדלו להניח את הציוד לאורך ולא לרוחב.

 בתמונה ניתן לראות מזוודה + 2 כסאות בטיחות + בוסטר גב + עגלה ארוזים כולם על עגלה של שדה תעופה וקשורים עם גומיה:
20120826_085050.jpg