החיים בקראוון - (כמעט) בית על גלגלים

תמונה ראשית עבור: החיים בקראוון - (כמעט) בית על גלגלים - תמונת קאבר

אני לוקחת אתנחתא קלה, ובטרם אמשיך את תיאור קורותינו במסע, אקדיש רשומה אחת לקראוון שלנו, ולחיים שלנו בו, כמשפחה, במשך שישה חודשים.

אז, בקצרה, מה זה בעצם קראוון?

קראוון הוא למעשה יחידת דיור עצמאית על גלגלים. לרוב יהיו לה את כל המערכות הדרושות לקיום עצמאי ונוח בשטח, ללא תלות בחיבורים קבועים לתשתיות - שירותים/ מקלחת/ מים חמים/מיכלי מים/ מיכלי ביוב/ גז לחימום/ סוללה/ גנרטור/ מטבח מצוייד ומאובזר/ מזגן ולעתים אפילו מערכת בידור ומוזיקה, מקלחת חיצונית ומטבח חיצוני נוסף.

הקראוונים (=RV, recreational vehicle) נחלקים לשני סוגים עיקריים-

רכבים ממש (= motorhome, שנעים בגודלם בין וואנים לאוטובוסים);

וקראוונים נגררים (travel trailer או 5th wheel. הסוג השני מרווח יותר בד”כ מהראשון ויציב יותר לגרירה, אבל דורש חיבור מיוחד לרכב שתופס מקום על חשבון תא המטען וגם על חשבון חלק מהמושבים. לכן, אם אתם, כמונו, שישה ומעלה, יהיה לכם קשה למצוא רכב גם עם מספיק מושבים וגם שיכול לגרור 5th wheel).

כל סוגי הקראוונים יכולים להגיע עם סלייד (= חלק מהקראוון, לרוב החלק המרכזי, שיוצא החוצה בלחיצת כפתור ושמגדיל, בעת החניה, את שטח המחיה הפנימי), אחד או יותר, או בלעדיו.

אנחנו, כפי שציינתי בעבר, בחרנו לטייל עם קראוון נגרר, travel trailer. העדפנו את האפשרות לנתק את הקראוון מהאוטו מדי פעם ולטייל רק עם הרכב. היו לזה יתרונות הן בפן הכלכלי (עלות דלק זולה יותר בימים הללו), הן בפן המרחבי (באותו גודל של קראוון מקבלים הרבה יותר שטח מחיה) והן בפן הטיולי (גישה נוחה למקומות עם גישה מוגבלת).

היתרונות שאחרים מציינים לטיול בקראוון מסוג motorhome על פני כזה עם קראוון נגרר, של נסיעות ארוכות כשהילדים ישנים במיטות, או אפשרות להיכנס לשירותים או להוציא משהו מהמקרר בזמן נסיעה אינם ולא יהיו לעולם רלוונטיים עבורנו. אני יודעת שכבר ציינתי את זה ושזה נשמע קצת תקליט שחוק (ובשימוש במילה תקליט, ככה ברגע, הסגרתי את עתיקותי...angel), אבל (ובאמת מעבר להיבט החוקי), באמת לא ברור לי ולא אבין לעולם, איך אנשים מוכנים, כדי להגיע ולבקר במקומות (נפלאים ומופלאים ככל שיהיו), לסכן את מי שאמור להיות הכי יקר ללבם. מישהו מהם חשב פעם על גזר הדין של הילדים האלה אם, חלילה, תקרה תאונה? מישהו חסין לזה?

ואחרי המניפסט הזה (שבכל פעם שהנושא עולה, אני חשה חובה מוסרית להציגו), נחזור לענייננו...לינה בקראוון...

כל קראוון הוא בעל כושר הלנה שונה ואין בהכרח מתאם ישר בין הגודל של הקראוון לכושר זה. יש קראוונים ענקיים עם מיטה זוגית אחת ויש כאלה קומפקטיים שיכולים להלין גם שישה. העניין הוא, שבין המיטות, שנחשבות כמקום לינה בקראוון, נכללים גם הספה הנפתחת, אם יש, והרבה פעמים גם שולחן האוכל, שמתקפל והופך למיטה זוגית בזמן השינה.

לנו כמשפחה, לא התאים לפתוח ולקפל מיטות על בסיס יומי, וגם לא התאימו להרכב המשפחתי שלנו מיטות זוגיות (בטח שלא כאלה של קראוון, קטנות מהממוצע). מעבר לזה, היה לנו חשוב שלכל ילדה תהיה מיטה משלה, פינה פרטית של שקט, כדי לקרוא, לשחק ולנוח בכל רגע שתרצה בכך, כשאנחנו בקראוון.

לכן, ובהתאם לאמור קודם, חיפשנו קראוון שמוגדר ל- 8-10 לנים. בקראוונים כאלה, לרוב, יש מיטות קומותיים, מה שהתאים לנו בדיוק.

אז מה היה בקראוון שלנו?

הקראוון עצמו, היה ארוך למדי. אורכו כ- 30 פיט (=9 מטרים) ובתוספת ווי הגרירה והבמפרים, כ- 10 מטרים. כדי לגרור קראוון כזה בנוחות, יש צורך להתאים לו ולרכב הגורר מייצבים מיוחדים שמקלים על הגרירה של הקראוון.

מבחינת אבזור, על אף שהקראוון לא היה מדגם חדש במיוחד (שנת ייצור 2007), הוא היה מאובזר היטב.

הייתה לו מקלחת חיצונית, היו לו תאי אכסון חיצוניים עם נעילה (למזוודות הריקות/כיסאות מתקפלים/ מנגל/עצים ופחמים/חומרי ניקוי ותחזוקה ועוד ציוד שלא צריך להיות נגיש כל העת), וסוכך גדול, שניתן היה לפתוח ולשחק ולשבת בצלו.

לבנות היה חדר קטן משלהן, עם ארבע מיטות (שתי מיטות קומותים) וארון בגדים. כשקנינו את הקראוון לא היו מעקות למיטות ואנחנו בנינו והרכבנו מעקות כאלה. קישטנו קצת את החדר במדבקות קיר צבעוניות והוא הפך נעים למגורים.

לנו היה חדר משלנו בצדו השני של הקראוון. עם מיטה זוגית (queen size) ומערכת ארוניות מצד ומעל המיטה.

החלל המרכזי, עם סלייד מרווח, כלל מטבח מלא ומאובזר, ספת סלון מרווחת (שנפתחת למיטה זוגית) ושולחן אוכל עם שני ספסלים זוגיים (שלושה ילדים יושבים על ספסל כזה בנוח), חדרון מקלחת עם אמבטיה קטנה, אסלה (רגילה עם ניאגרה) וכיור עם ארון.

לצורך ההמחשה, גודל החלל המרכזי, של הסלון, המקלחת והמטבח היה בחניה כ- 2.8*4 מטרים, גודל של חדר מרווח בדירה, מה שאפשר לבנות לשחק, (וגם להשתולל) ולקרוא בנוחות בזמן שמישהו בישל במטבח או רצה להתקלח/לארגן דברים אחרים במקביל.

המטבח כלל, חוץ מארונות ומגירות, גם כיור עם מים זורמים וביוב, תנור שעובד על גז, כיריים, מיקרוגל ומקרר, כולל מקפיא, בנפח די גדול (קטן ממקרר ביתי גדול, אבל גדול בהרבה ממיני בר שבמלונות). המקרר, יכול היה לפעול על חשמל (12V מהסוללה בזמן נסיעות, 110V כשחונים עם חיבורים) או על גז (בחניית שטח יבשה) ותכולתו הספיקה לנו לאוכל שדורש קירור, פירות וירקות לכמה ימים בלי בעיה.

התאורה בקראוון וגם הסלייד עבדו על חשמל 12V, כך שבחניה ללא גנרטור, ניתן היה להשתמש בתאורה ולפתוח את הסלייד באמצעות המצבר. המצבר חזר ונטען בכל פעם כשחנינו עם חיבורים לחשמל.

עוד היו לנו בקראוון, חלונות נפתחים ומרושתים, דלת כפולה ומרושתת, מזגן, פתחי אוורור בתקרה, מערכת שמע, שניתן היה לחבר אליה לפטופ או נייד, עם רמקולים מובנים בתקרה, חימום רצפתי על גז וכמובן מערכת חימום מים למקלחת.

אנחנו דאגנו להתקין בנוסף, כדי שנוכל לישון בשקט, גם גלאי עשן וגלאי פחמן חד חמצני. גלאי העשן היה יעיל במיוחד blushlaugh, וכמעט בכל בישול שיצר קצת עשן נדרשה תורנות כיבוי של הצפצוף הצורמני שלו.

לקראוון היו שלושה מיכלים גדולים – אחד למים נקיים, שני למים אפורים (=מים שנאספים מכיור המטבח, כיור המקלחת והמקלחת) ושלישי למים שחורים (=השירותים).

החיים בקראוון היו נוחים מאד לרוב. למקלחות צריך היה להתרגל - בין אם לקיצוב במים החמים (וצורך להמתין בין מקלחת למקלחת כדי שיתחממו), ובין אם לזרם החלש מאד לעתים (בעיקר באזורים קרים, בהם המים הקרים היו קפואים ממש והשפיעו מאד על טמפרטורת המים הכללית בברז, מה שאילץ מקלחת בזרם חלש, כך שהמים החמים יורגשו בכלל).

מבחינת חפצים, הכל היה מאוחסן בארונות, מסודר ונגיש. לבנות היה, בנוסף לארון הבגדים בחדר, גם ארון למשחקים בחלל המרכזי, ובסלון הייתה ארונית לחוברות, דפים וחומרי יצירה, שהיו מאד נוחים ושימושיים. כשכמות הצעצועים גדלה, הוספנו ארונית מגירות פלסטיק רחבה מוולמארט. היה מאד נוח כשלכל דבר היה מקום והיה כיף לישון במיטות קבועות ונוחות, עם מצעים כמו בבית.

התחזוקה של הקראוון גם היא דומה לתחזוקה של בית. מסדרים ומנקים לפי הצורך ובגלל שהשטח קטן והבלגן נוטה להפריע יותר, מקפידים לסדר ולהחזיר דברים למקום (או שלא angel, ואז הכל נראה כמו אחרי מלחמה...ואני אחסוך מכם את התמונות הקשות).

עוד צריך, כעניין שבשגרה, לתחזק מערכות (מים וביוב), לחבר ולנתק את הקראוון בחניונים, להוריד ג'קים לייצוב, לנתק ולחבר את האוטו והמייצבים ועוד. זו אמנם לא עבודה רבה וגם הבנות נהנו לקחת חלק במה שהיה ניתן, אבל היא גוזלת קצת זמן בכל בוקר של מעברים.

ולגבי אוכל? למרות שלא אחת אכלנו אוכל זבל בחוץ, את עיקר הארוחות אכלנו בקראוון. יכולנו לבשל מה שרצינו, גם באמצע שום מקום, החל מחביתות וביצים וסלט כמו בבית (ולא כמו באמריקה...) עובר בתבשילים ובמוקפצים וכלה במאפים היישר מהתנור (אוכל בעיקר. התנור לא היה מדויק מספיק כדי לאפות עוגות. לשרוף עגות הוא דווקא הצליח...).

ודי הרבה פעמים, האוכל והמשחקים גלשו החוצה, כמו בפיקניק מתמשך…

במקומות בהם שהינו יותר מלילה אחד נהגנו לישון בחניונים מסודרים (לפעמים עם חיבורים מלאים (=ביוב, מים וחשמל), ולפעמים ללא חיבורים כלל, כמו ברוקיז הקנדיים) וכשהיינו בדרכים, במעברים מנקודה לנקודה, העברנו הרבה מהלילות בחניונים של וולמארט סופרסנטר. החניונים הללו גדולים מאד וקל יחסית להיכנס אליהם עם מפלצת כמו הקראוון.

כללית, הזמן שבו ניתן לחנות בחניה יבשה משתנה מקראוון לקראוון בתלות בגודל המיכלים שלו, כמות המשתמשים בו, גודל המצבר וקיומו או העדרו של גנרטור וכמו כן תלוי במיקום שבו נמצאים (אם יש באזור מקום לריקון/מילוי או לא).

בקראוון שלנו, ששימש שישה, המיכלים והמצבר (ללא שימוש בגנרטור) הספיקו לשלושה ימים, לכל היותר, בלי טעינת מצבר, מילוי מים, או ריקון מים אפורים.

מבחינת חשמל – בחניה יבשה בלי גנרטור חזק, אי אפשר להפעיל מכשירי חשמל עם הספק גבוה, כמו מזגן, מיקרוגל או טוסטר. אפשר להדליק אורות/מאוורר/לטעון ניידים/להפעיל סלייד או מקרר 12V.

בחלקו הראשון של הטיול, כשעוד לא היה לנו גנרטור, המצבר היה מתרוקן כבר אחרי שלושה לילות בחניה יבשה, ועם התרוקנותו, כלום לא עבד (אורות/סלייד/משאבות) ונדרשה טעינה מחדש.

מבחינת מיכלי המים הנקיים והאפורים- אחרי שלושה ימי חניה יבשה (כולל מקלחות קצרות מאד), האחד התרוקן לחלוטין והאחר התמלא. לעומת זאת, מיכל המים השחורים – לא הגיע אף פעם למצב של מיכל מלא (ואת המיכל הזה, ממילא, מומלץ שלא לרוקן כל יום).

הקראוון מצויד גם במערכת גז. חוץ מהכיריים והתנור, משתמשים בגז גם מערכת החימום (שעבדה אצלנו שעות נוספות באזורים קרים), מערכת חימום המים, וגם המקרר בחניה יבשה. לנו היו שני מכלי גז, ונהגנו לגשת ולמלא גז בכל פעם שאחד מהם התרוקן.

אחרי כמה לילות של לינה ללא חיבורים, ביקרנו ב- dump station, תחנה עם עמדות לריקון מי הביוב ולמילוי מים נקיים, או שחנינו בפארק קראוונים עם חיבורים מלאים ורוקנו ומילאנו כל מה שצריך...

כאן, למשל, אנחנו מחכים לתורנו לתחנת הריקון בחניון הקראוונים בג'ספר, אחרי חניה של כמה לילות בחניה יבשה:

במבחן המציאות, הטיול עם קראוון נגרר עמד לחלוטין בציפיות שהיו לנו.

היו הרבה דברים טובים, אבל נפלאות במיוחד היו ההפסקות בטבע, ליד גינות או אגמים, באמצע שום מקום. לפעמים זה היה כדי לאכול צהרים, לפעמים סתם כדי לנוח או כדי לתת לבנות זמן להשתולל ולהוציא אנרגיה וכדי לפצל נסיעה. ככה סתם בדרך, לצדם של נופים משכרים.

וחוץ מלאכול ולישון גם שיחקנו, למדנו, קראנו, השתוללנו וחגגנו ימי הולדת בקראוון, כמעט כמו בבית.

ולפעמים גם זכינו לביקורים מפתיעים:

כפי שניתן להבין, היה לנו נפלא לטייל באופן הזה.

על אף (ואולי בגלל?) תקלות שקרו בדרך, החל בהתרוקנות המצבר באמצע שום מקום (כמעט) כשהסלייד פתוח, עובר בפיוזים שרופים, פאנצ'רים ונזקים אחרים, וכלה באיסוף מי גשמים לשימוש כשמיכל המים התרוקן (אמיתי!) ובסתימות במערכת הביוב (כן. גם לקראוונים אפשר לעשות חוקן...), לא היינו משנים דבר בחוויה.

ולשמחתנו, למצבים כאלה, לפחות, לא הגענו (מתוך הסרט RV, בכיכובו של רובין וויליאמס ז”ל):

7

בכלל, נראה לי, שטיול עם קראוון הוא מהדברים האלה, שאו שאת/ה אוהב/ת אותם ומתמכר/ת להם, או שממש ממש לא.

אנחנו, כך נראה, שייכים לקבוצה הראשונה…

בפוסט הבא, המשך המסע לאלסקה, דרך החוף המערבי.

אהבת? הנה ההזדמנות שלך לפרגן

רוצה לעקוב אחר הבלוג של FamilyTrip?

הפוסט הבא ›
11. ארהב וקנדה 2013 - בדרך אל קרייטר לייק עוברים ב- Craters of the moon ובבויזי
11. ארה"ב וקנדה 2013 - בדרך אל קרייטר לייק עוברים ב- Craters of the moon ובבויזי
מתוך הבלוג של FamilyTrip
24-02-2017
קרא מאוחר יותר
‹ הפוסט הקודם
10. ארהב וקנדה 2013 - מבקרים בילוסטון עם פתיחת הכבישים הראשונים בשמורה
10. ארה"ב וקנדה 2013 - מבקרים בילוסטון עם פתיחת הכבישים הראשונים בשמורה
מתוך הבלוג של FamilyTrip
10-02-2017
קרא מאוחר יותר
לכל הפוסטים של FamilyTrip »

תגובות

רוצה להגיב לזה? יש להתחבר לאתר:

 

תגובות פייסבוק

סגור
0

בחרת להירשם לעידכונים על:

    כדי שנשלח לך את התכנים הנכונים בזמן המתאים לנסיעה שלך, כדאי לציין:
    או תאריך אחר בו נפסיק לשלוח עידכונים.

    אולי תרצה להירשם ליעדים נוספים בהם התעניינת לאחרונה:

    כדי להשלים את התהליך אנא:

    או התחבר\הירשם לאתר
    ×