עפתי לתרמילאים

זרקור על קו סמוי

קו סמוי, האי השלישי בגודלו בתאילנד (שטחו 247 קמ"ר) שוכן במימיו החמימים של מפרץ תאילנד כ- 644 ק"מ דרומית לבנגקוק. זהו האי הגדול והמוכר ביותר בפרובינציית סורטאני (Surat Thani), הפרובינציה הגדולה ביותר בדרום תאילנד. הפרובינציה מתפרשת על פני 12,890 ק"מ רבועים ונקראת גם "הפרובינציה של מאה האיים".
צוות למטייל ברשת
תמונה ראשית עבור: זרקור על קו סמוי

חופים, חופים

בזכות חופיו הלבנים והארוכים, מימיו הכחלחלים והלגונות השקטות שלו המעוטרות בעצי דקל, נחשב קו סמוי לגן עדן טרופי ולאחת מרצועות החוף הפופולריות והטובות ביותר בדרום מזרח אסיה. מאז המאה ה- 18 ביקרו בקו סמוי עשרות סוחרים סינים שבאו לסחור בכותנה ובאגוזי קוקוס, שני המוצרים המסורתיים העיקריים שמיצרים המקומיים, אנשי ה-Chao-Samui.

האי נפתח לתיירים בשנות השישים המאוחרות, ובמשך יותר מעשור נשאר בתולי, כשרק תרמילאים מעטים עוצרים בו, אך השקט לא שרר באי הרבה זמן. כבר בשנות השמונים המוקדמות משך אליו האי עשרות משקיעים תאילנדים וזרים, שהחליפו את בקתות הבמבוק בבונגלוסים ובמלונות פאר שנבנו במיוחד לתיירים העשירים. כיום קו סמוי הפכה לאחד היעדים התיירותיים המרכזיים בתאילנד ומדי שנה מבקרים ב- 240 המלונות והבונגלוסים שלה יותר מ- 500,000 תיירים.

מאז פתיחת נמל התעופה בקו סמוי בשנת 1989 הפך האי מגן עדן לתרמילאים למקום נופש יוקרתי ומסחרי. כעת מחליפים את התרמילאים, שעברו ליעדים מבודדים יותר, קבוצות גדולות של תיירים. בעקבות נהירת התיירים לאי עלו המחירים במסעדות ובבתי המלון בצורה משמעותית, לדוגמא ארוחה תאילנדית מסורתית שבכל תאילנד עולה כ- 15 באט עולה בקו סמוי 80 באט. אך למרות כל השינויים נותרו חופי קו סמוי מדהימים כשהיו, ופנים האי מתאפיין עדיין בג`ונגלים רבים ובעצי קוקוס. התקופה המומלצת לבקר בקו סמוי היא בין החודשים ינואר ליוני, מחודש יולי ועד סוף השנה יורדים גשמים באי. בחודשים נובמבר ודצמבר הגשומים במיוחד בקו סמוי מומלץ מאוד לא להגיע לאי.

חוף Nathon הוא שער הכניסה ומרכז העסקים של קו סמוי, ויש בו ריכוז גדול של בתי קפה, מסעדות, בתי מלון, סוכנויות נסיעות ובנקים. אל תתרשמו לא נכון מההמוניות ומהבלגן ששורר ב- Nathon, במרחק של כמה קילומטרים משם מחכים לכם חופים חלומיים ומים כחולים כחולים. כשני קילומטרים מדרום ל- Nathon נמצאים מפלי Hin Lad הקטנים ומספר בריכות רחצה. ניתן להגיע אל המפלים לאחר טיפוס של חצי שעה בשביל צר במעבה הג`ונגל. המפלים אמנם נחבאים אך הם מספקים את מי השתייה ל-Nathon. אופנוענים יכולים לנסות לנסוע בדרך הדרומית למפלים ולהגיע לפסגת ההר ל- Samui Highlands Bungalows שמספקים שתייה קרה, נוף מדהים וחדרים ללינה. השביל המטפס אל הפסגה עובר דרך מטעים ושדות של פרחי בר.

חוף Chaweng הוא החוף הארוך והיפה ביותר בקו סמוי והוא מכוסה כמעט לחלוטין בבונגלוסים, מלונות פאר, מסעדות, חנויות צלילה, מינימרקטים, פאבים ודיסקוטקים. יחד עם זאת הוא עדיין מצליח לשמור על אווירה רגועה ואקזוטית. במהלך היום ניתן לרבוץ בחוף, להנות ממסאז` תאילנדי שמוצע בפרוטות, משייקים צוננים ומקלחי תירס על האש שנמכרים בכל מקום בחוף. בלילה אפשר לבלות במספר דיסקוטקים שהבולטים בהם הם ה- Green Mango והרגאיי פאב, או לחלופין לצפות בסרטים עכשוויים במסעדות שעל החוף.

חוף פופולרי נוסף בקו סמוי (פחות פופולרי מצ`אוונג) הוא חוף Lamai שלא מצטיין במלונות אסתטיים ובכבישים נוחים. החוף ארוך ויפה וניתן לבקר בכפר הדייגים הנמצא בקצה הצפוני שלו. הבונגלוסים, הנמצאים במרכז החוף, צפופים וחיי הלילה בחוף מסתכמים במועדונים רעשניים ובפאבים המלאים בזונות. שלא כמו בצ`וואנג, מחירי הבונגלוסים בלמאי לא יקרים במיוחד, והבונגלוסים המרוחקים מהמרכז מספקים אווירה רגועה ונעימה. גם בלמאי יש את כל השירותים הנחוצים לתיירים, בנקים, סופרמרקטים, חנויות ספרים, סוכנויות להשכרת אופנועים וג`יפים, מסעדות ופאבים רבים.

תעשיית הקוקוס בקו סמוי מפותחת מאוד והיא מהווה את התעסוקה העיקרית של 35,000 יושבי האי. כמעט כל סוג של עץ קוקוס גדל על האי, והאגוזים מנוצלים כמעט עד תום, את הציפה אוכלים, עם החלב מבשלים, ובסיבים משתמשים לבניית סכך ולבניית מיטות. בין ענפי העצים ניתן להבחין בקופים רבים שמטלטלים את העצים עד שנופלים אגוזי הקוקוס, ואז הם בורחים עם השלל. ההיקף של קו סמוי מגיע ל- 70 ק"מ וניתן להקיף את האי ביום אחד. מומלץ לעשות זאת באמצעות אופנוע או רכב מושכרים, אך יש לנהוג בזהירות כי הכביש שמקיף את קו סמוי ידוע כמסוכן, וקרו בו תאונות רבות.

מומלץ להתחיל את הסיור באי במפרץ Chong Mon שנשקף ממנו נופו המרהיב של כל האי. משם כדאי להמשיך לחוף הבודהה הגדול, שבו נמצא פסל הבודהה המפורסם ביותר בקו סמוי, המתנשא לגובה של שנים עשר מטרים, ומוקף בבקתות מדיטציה קטנות. החוף נמצא ממערב למפרץ Chong Mon וניתן להגיע אליו בקלות מהדרך הראשית. הדרך הממשיכה מערבה עוברת דרך בונגלוסים ומלונות רבים, שירותי סירות לקופנגן, ומרכז למדיטציה.

מזה זמן רב חוף Bophut הוא החוף המועדף על התרמילאים, אם זה בגלל המיקום המבודד שלו או אם זה בגלל ה- "Magic Mashroom" הגדלות בו לגדלים דמיוניים, והמוגשות בו בבתי קפה מקומיים במרקים ובאומלטים... כיום לאחר בנייה מסיבית החוף עמוס בבתי מלון מפוארים ובבונגלוסים יקרים, אם תשאלו את המקומיים על פטריות הפלא תיתקלו במבטים מחייכים ובסיפורים נוסטלגיים על הימים הטובים שהיו בחוף עד לשנות השמונים. נחמד לבקר גם בעיר Bophut ולהנות מהמסעדות הצרפתיות ומחנויות הספרים המשומשים.

חוף Mae Nam נמצא במרחק של כ- 12 ק"מ מרציף המעבורת, בין Nathon לחוף צ`אוונג. החוף ארוך צר ומבודד, ויחסית לא "קולקל" ע"י התיירים. במרכז Ban Mae Nam יש מספר מסעדות, קונדיטוריה, מכבסות, מרפאות ותחנות דלק. בפינה הדרומית מערבית של קו סמוי שוכן לו מפרץ Phang Ka הקטן והיפה. סמוך אליו נמצא חוף Tong Yang שמימיו עמוסים באלמוגים וניתן לצפות ממנו בשקיעות מדהימות. מחוף Thong Krut ניתן לצאת עם סירה אל האיים הסמוכים Ko Katen ו- Ko Mat Sum, שניהם מוקפים בשוניות אלמוגים יפות וניתן לצלול סביבם.

מפלים ופארקים

בעיני רבים, המפלים היפים ביותר בקו סמוי, הם מפלי Na Muang, שליד Ban Thurian - כפר דייגים סיני קטן שהתפרסם בזכות עצי ה- Durian העצומים שלו. המפלים זורמים מגובה של שלושים מטרים ומומלץ לבקר בהם בסוף עונת הגשמים בסוף חודש דצמבר. במרחק של כ- 200 מטרים מהכפר הקטן נמצא Hua Thanon שבו ניתן לראות כמה שוניות אלמוגים שעוצבו בדמותו של בודהה.

במרחק של קילומטר משם נמצאת Silangu - פגודה מכובדת מאוד שבה נמצאים חלק משרידי עצמותיו של בודהה. בפגודה נערכים קורסי ויפאסנה מסורתיים למבקרים מערביים. בקצה הדרומי של חוף למאי נמצאים Hin Yai ו- Hin Ta , "סלע סבא" ו"סלע סבתא". אלו שתי צורות גיאולוגיות מוזרות שדומות דמיון מפתיע לאברי הרבייה הנשיים והגבריים... שלט גדול ומצחיק שכתוב עליו "Wonderfull Rock" מכוון אל הסלעים המשונים האלה, מומלץ מאוד להגיע לשם!

במקדש למאי הממוקם בקצה הצפוני של חוף למאי יש מרכז תרבותי קטן המוקדש ליצירות האמנות המקומיות של אנשי קו סמוי הרואים את עצמם כשונים מ"בני דודיהם" הצפוניים. חדר התצוגה העשוי מעץ עמוס בפנסים ישנים, גרמופונים, כלי חרס, בובות וכלים ישנים שהשתמשו בהם בעבר בתעשיית הקוקוס. צפון מערבית לקו סמוי נמצא הפארק הימי הלאומי Angthong, קבוצת איים קטנה ויפה שכוללת ארבעים איים קטנים המתפרשים על כ- 250 ק"מ רבועים. Angthong הוכרז כפארק ימי לאומי בשנת 1980 כדי להגן על שוניות האלמוגים ועל דגי המקרל השטים במים בחודשים פברואר עד אפריל.

בפארק היפהפה יש גם עשרות חופים בתוליים ומפרצים ירוקים- כחלחלים. ניתן להגיע אל הפארק בסיורים שיוצאים מ- Nathon הכוללים עצירות בשוניות אלמוגים בדרך כדי לצלול לפני שמגיעים אל הפארק. סוכנויות שונות ב- Nathon ובחופי קו סמוי מציעות טיולים יומיים לפארק בין השעות 8:00- 17:30 , בפארק יש מסעדה קטנה ואגם של מים מתוקים. לסיכום קו סמוי היא גן עדן טרופי לאוהבי הפינוקים, השמש, הים,האוכל הטוב, השלווה ואגוזי הקוקוס. אין תענוג גדול יותר מרביצה על החולות הלבנים כשביד אחת שייק אבטיח, ביד השניה קלח תירס, מאחורייך תאילנדית שמעסה לך את הגב וממול המים הכי צלולים וכחולים בעולם, סעו ותהנו!