24 שעות בניו יורק

© Hackman/Depositphotos

מהו מצב הקורונה בניו יורק? נכון ל-23/11/21

• הכניסה לניו יורק, ללא בידוד, אפשרית לאזרחי ישראל
  • הכניסה למדינה מותנית בהצגת בדיקת קורונה שלילית, בתוקף של לפחות 72 שעות.
  • מי שחוסן במנה השלישית ועבר שבוע, או מי שהחלים או חוסן במנה השניה בחצי השנה האחרונה, פטור מבידוד בחזור מניו יורק.
  • כל השבים מניו יורק שאינם עונים על קרטריונים אלו, נדרשים לבידוד של שבועיים, אותו ניתן לקצר לשבוע לאחר שתי בדיקות קורונה שליליות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי ובתחבורה הציבורית.
  • התחבורה הציבורית פועלת כסדרה
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, תחת הגבלות.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים ומחלימים).
לוגו וירוס קורונה
גולשים יקרים, אנו עושים כמיטב יכולתנו להציג כאן את המידע העדכני ביותר האפשרי. כיוון שהמצב משתנה באופן תכוף, המידע המוצג כאן הוא להתרשמות בלבד ואינו מחייב. לקבלת מידע מחייב על מצב ומגבלות הקורונה ביעד הנסיעה שלכם, יש לפנות אל חברת התעופה/חברת הנסיעות או רשויות המדינה ביעד הנסיעה שלכם. תודה!

אטרקציות בחטף

ניו יורק נמצאת במקום אסטרטגי למדי. מטיילים רבים, משפחות ואנשי עסקים עוצרים בניו יורק בדרך ליעדם, החוף המערבי של ארצות הברית, קנדה או דרום אמריקה. לרוב, העצירה אינה יותר מ-24 שעות, לילה אחד בכרך, עם שלל האטרקציות שיש לניו יורק להציע. הריצה מאטרקציה אחת לשניה, בניסיון להשיג את מקסימום האתרים ביממה אינה אטרקטיבית. ואיך אפשר לראות הכל בזמן כל כך מועט? תשובה אפשרית הינה שאי אפשר. אך תשובה זו אינה מספקת. בדרך כלל, אנשים אוהבים לראות דברים מסויימים בלבד וסדר יום קצוב ומאורגן יכול להיות אטרקטיבי למדי.

אתרכז בשלושה בסנכרונים אפשריים: "אטרקציות בחטף", בו תבקרו במספר אטרקטיות השוות ביקור אם עוד לא ביקרתם, "מוזיאונים ואטרקציות", בו תבקרו במוזיאון אחד או שנים, ו-"קניות בנחת", אם ברצונכם להעביר את הזמן בקניות.כמובן שאפשר לשלב ביניהם ולהתאים את לוח הזמנים לנוחויותיכם.

לניו יורק שלושה שדות תעופה מרכזיים: קנדי (JFK) בקווינס, ניו ארק (Newark) - בניו ג`רסי ולה גארדיה (LaGuardia) בקווינס. שני שדות התעופה הראשונים הינם בינלאומיים והשלישי הינו שדה תעופה בעיקר לטיסות פנים בארצות הברית וקנדה. ישנם כמה דרכים להגיע משדות התעופה למנהטן. הקלה והיקרה ביותר הינה לקחת מונית לעיר. מקנדי למרכז מנהטן, למשל, המחיר הינו 60 דולר לכיוון אחד. הנסיעה יכולה להיות אטרקטיבית אם נוסעים עם כמה אנשים נוספים. דרך נוספת הינה לקחת את אחד המיניבוסים המחכים בשדות התעופה. בדרך כלל הם עושים עצירה ליד מלון זה או אחר, והתשלום בסביבות ה-15 דולר, הרבה יותר זול ומשתלם מלקחת מונית. הדרך הזולה ביותר להגיע מקנדי למנהטן היא בעזרת הסבווי. בתור תייר בניו יורק, סביר להניח שתקנו כרטיס יומי או שבועי לסבווי. אם תקנו אותו בתחנה שבשדה התעופה (כדי להגיע לתחנה תאלצו לנסוע בתוך השדה תעופה עם אוטובוס של השדה בחינם), תוכלו להשתמש בכרטיס, ולכן, תאורטית, הנסיעה לעיר תהיה חינם. אותו התרגיל כאשר מגיעים מלה גארדיה, רק שבמקום סבווי ישנו אוטובוס המביא אותכם למנהטן.

אתחיל בסינכרון הראשון, "אטרקציות בחטף". מספר האטרקציות בניו יורק הינו עצום. מטיילים, המגיעים ל-24 שעות, אינם יכולים להנות מכולם. לכן כדאי להתרכז באתרים הפופולריים והאהובים עלי ביותר אשר לניו יורק יש להציע. אני ממליץ להתחיל באיזור הפיננסי של ניו יורק (The Financial District), להתרשם מוול-סטריט (Wall Street), בעיקר אם אתם מגיעים בשעות הבוקר ביום חול. סכומי הכסף המתגלגלים במשרדי העסקים ובבורסת ניו יורק הממוקמת בוול סטריט אינם ניתנים לתפיסה. משם אפשר להמשיך לבטרי פארק (Battery Park), פיסת קרקע מלאכותית בקצהו התחתון של מנהטן ועליה פארק יפהפה.

משם אפשר לקחת את המעבורת לפסל החרות ולאליס אילנד. הסיור כולו עולה כעשרה דולרים למבוגר וכולל שתי עצירות בליברטי אילנד עליו ממוקם פסל החרות ובאליס אילנד. לפסל החרות לא תוכלו לעלות בימים אלו. הקומות העליונות סגורות בגלל המצב הבטחוני, אבל הנוף של מנהטן שיתגלה לכם מהאי עצמו הינו עוצר נשימה. מוזיאון ההגירה באליס איילנד הינו מרתק. אליס איילנד היתה התחנה הראשונה בארצות הברית ל-12 מיליון מהגרים בשנים 1892 - 1954.

אפשרות נוספת היא לקחת את המעבורת לסטטן איילנד. 70,000 נוסעים משתמשים במעבורת מדי יום והשירות חינם. השייט לוקח כ-25 דקות לכל כיוון והנוף מרשים ביותר. אפשר לקחת את המעבורת, להגיע לסטטן איילנד, ומיד לקחת את המעבורת החזרה למנהטן.

אחד האתרים הפופולרים ביותר בניו יורק והמועדף עלי מכל שאר האתרים הינו גשר ברוקלין (Brooklyn Bridge) הנמצא צפונית לאיזור הפיננסי של ניו יורק. הגשר העובר מעל האיסט ריבר (The East River) ומקשר את מנהטן לברוקלין, ואורכו כ-1,800 מטר. מה מיוחד כל כך בגשר, שמכתיר אותו לאחד מאתרי התיירות הפופולריים בניו יורק? הגשר הינו גשר תלוי, בעל שני מפלסים. התחתון לכלי תחבורה והעליון להולכי רגל ולרוכבי אופניים. מאמצע הגשר, יתגלה לפניכם נוף יפהפה של איזור העסקים של ניו יורק, ומידטאון מנהטן. ניו יורקרים רבים מנצלים את המסלול המרהיב לריצה ותיירים מנצלים מיקום אסטרטגי זה ללקיחת תמונות.

בשעות אחר הצהריים תוכלו לבחור משלל האטרקציות שלמרכז מנהטן יש להציע. אפשר להתחיל בטיימס סקוור, לב איזור התיאטראות של ניו יורק, ולהמשיך לכיוון הסנטרל פארק. בסנטרל פארק תוכלו להשכיר אופניים או רולרבלייד, להסתובב החלקיו השונים של הפארק, שמושך תיירים בכל ימות השבוע.
 משם לקחת את הסבווי ולחזור לרחוב ה-34 והשדרה החמישית, לאמפר סטייט בילדינג (The Empire State Building). אני חייב להזהיר שהעמידה בתור לאמפייר סטייט בילדינג יכולה להגיע אף למספר שעות בימי חג, אך בימי חול בדרך כלל התור אינו ארוך במיוחד. אני זוכר את הפעם שהגעתי לבניין, זה היה בתקופת החגים, ונאלצתי להעביר שלוש שעות עד שהגעתי למצפה. כדי לגרום למבקרים להשאר ולא לוותר ולעזוב, סטנדפיסט עמד בצד התור עם מקרופון ושיעשע את הממתינים. הזמן הממומלץ להגיע לאמפיר סטייט בילדינג הוא בשעות הערב המוקדמות לפני רדת החשיכה. קחו בחשבון את הזמן שיקח לכם לעמוד בתור. כך תוכלו להנות מהנוף כאשר עדיין מואר, לחוות בשקיעה מהקומה ה-86 ולראות את שלל האורות של ניו יורק בשעות החשיכה.

מוזיאונים ואטרקציות

הסינכרון השני הינו "מוזיאונים ואטרקציות". ישנם מספר מוזיאונים מצויינים בניו יורק. רובם מרוכזים מסביב לסנטרל פארק. מוזיאון המטרופוליטן לאומנות (The Metropolitan Museum of Art) ממוקם בשדרה החמישית והרחוב ה-82, בצידו המזרחי של הסנטרל פארק. המוזיאון מכיל אוספי אומנות משלל תקופות והינו חוויה גם לאלה מבינינו שאינם חובבי אומנות מושבעים. בגלל גודלו העצום של המוזיאון אני בדרך כלל ממליץ לבקר באתר האינטרנט של המוזיאון ולבחור כמה תערוכות מסויימות אותן אתם מעוניינים לראות.

אפשרות נוספת היא לקחת את הסיור המאורגן של המוזיאון, שבדרך כלל מסביר על כמה מוצגים בודדים. הכניסה הממומלצת למוזיאון עולה 12 דולרים למבוגר. אני מדגיש שהתשלום "מומלץ", דבר אשר למדתי רק בזמן האחרון. לרוב המוזיאונים בניו יורק התשלום הוא המלצה, מה שאומר שאינם מוכרחים לשלם את מלוא הסכום בכניסה. למוזיאון שלוחה נוספת בקצהו הצפוני של האי, הקלויסטרס (The Cloisters), וממוקם בתוך פארק טריון (Tryon Park). הכרטיס למטרופוליטן ולמנזר משותף, ואפשר להתחיל את היום דווקא בפארק טריון ובמנזר ואח"כ להמשיך למטרופוליטן. הבניין מכיל אלמנטים מחמישה מנזרים צרפתיים שונים מימי הביניים. במנזר עצמו יותר מ-6,000 מוצגי אומנות שונים. פארק טריון הוא אחד הפארקים המועדפים עלי במנהטן. המיקום של הפארק, בקצהו בצפוני של האי, והיכולת לראות את האיסט ריבר וההדסון ריבר מאותה נקודה, היא מיוחדת במינה.

מוזיאון גוגנהיים (Guggenheim) ממוקם בשדרה החמישית והרחוב ה-89 (כמה רחובות מעל המטרופוליטן) בצידו המזרחי של הפארק. בניין המוזיאון עוצב בצורת זיגוראט הפוך (מגדל אשורי ובבלי עתיק בצורת פרמידה), יצירת מופת משל עצמה. מומלץ לעלות בעזרת מעלית לקומה העליונה ומשם להתחיל לרדת בצורה מעגלית תוך כדי התבוננות במוצגים וכניסה לחדרים השונים, המציגים תערוכות קבועות ומתחלפות.

The Frick Collection הינו מוזיאון נוסף מומלץ באיזור. הוא ממוקם בין מדיסון והשדרה החמישית ברחוב ה-70, באפר איסט סייד (The Upper East Side). המוזיאון מכיל מבחר מהקולקציה הפרטית של הנרי קליי פריק (Henry Cley Frick), כ-1,100 פריטי אומנות שונים (תמונות, פסלים ושאר חפצי אומנות) ממקומות, מזמנים ומאמנים שונים.

בצידו המערבי של הפארק, ברחוב ה-79, ממוקם מוזיאון ההיסטוריה (American Museum of Natural History). המוזיאון מושלם לחובבי המדע וההיסטוריה. מבחר התצוגות עצום ובין ביתר כולל דינוזאורים למניהם, מאובנים, מינרלים, חלל ועוד. מרכז רוז לארץ וחלל (Rose Center for Earth and Space) כולל את היידן פלניטריום (Hayden Planetarium), שלו תצוגת וירטואל הריאליטי המרשימה ביותר בעולם, או לפחות כך המוזיאון מצהיר.

קניות בנחת

הסינכרון השלישי הינו יום קניות במנהטן. הכל תלוי בתקציב העומד לרשותכם. אם הנכם מעוניינים להסתכל בחלונות ראווה, המקום המושלם בשבילכם הוא השדרה החמישית. שם תמצאו סניפים של כל מעצב שמחשיב את עצמו. כאשר תכנסו לחנות מסויימת, יקדמו את פניכם בברכת שלום לבבית בפתח החנות, דבר שהיה מוזר בשבילי בפעמים הראשונות. אפשר להתחיל באיזור רוקפלר סנטר (לא לשכוח שיש מתחם נוסף תת קרקעי), להמשיך בשדרה החמישית עד לרחוב ה-57 ולהמשיך ברחוב זה עד ללקסינגטון (Lexington). משם אפשר להמשיך אל תוך האפר איסט סייד במעלה השדרה.

בנוסף, אפשר לבקר בחנויות הענק "Macy's" הנמצאת במידטאון, ברחוב ה-42 ו-"Bloomingdales" הממוקמת ברחוב ה-59 ולקסינגטון. שם תוכלו למצוא כל דבר שתחפצו. ב-Macy's תוכלו לקבל הנחת קונים בינלאומיים של 11% (An International Shopper Saving Card) על רוב המוצרים בחנות. כל מה שתצטרכו לעשות הוא רק להביא איתכם את הדרכון וללכת למשרד המחלק את הכרטיס ההנחות, הנמצא בתוך החנות. בתור חובב צילום מושבע, אני חייב להזכיר את חנות מוצרי הצילום הגדולה ביותר בניו יורק בבעלות יהודית, H&B. החנות נמצאת השדרה התשיעית בין הרחובות ה-33 וה-34 ואין דבר הקשור לצילום שאין בה.
 חנויות הצעצועים הטובות הינן Toys "R" Us (בטיימס סקוור) ו-FAO Schwarz הממוקם בשדרה החמישית ורחוב ה-59, בדיוק בפינה הדרום מזרחית של הסנטרל פארק. ב- Toys "R" Us תמצאו גלגל ענק לילדים בתוך החנות (בגובה שתי קומות)! מגוון הצעצועים בשתי החנויות הללו עצום וגם מבוגרים נהנים לבקר בהן.

ברחוב ה-8 תוכלו למצוא חנויות נעליים לרוב, ואם חפצתם בדברים קצת פחות שגרתיים ויותר זרוקים ואופיינים לניו יורק, כדאי לכם להגיע לרחוב סנט מרקס (רחוב ה-8 בין השדרה השלישית לראשונה). שם תמצאו זוגות משקפיים, כובעים, צעיפים, דיסקים, תיקים ועוד. אם חפצתם להסתובב בעיר תוך התבוננות בחנויות ראווה ובהתקלות בזמר/ת או שחקן/ית מפורסמים, תגיעו לאפר ווסט סייד (The Upper West Side). יש באיזור הזה קסם מסויים, אולי מפני שכולנו מכירים אותו מהסדרות הטלוויזיה או מהסרטים.

יום אחד בניו יורק יכול להיות מתסכל מפני שלא תצליחו לבקר בכל המקומות שתכננתם להיות. מספר אתרים מצומצם עדיף על פני ריצה ממקום למקום רק בשביל הידיעה שהצלחתם לראות את כל המקומות שתכננתם לפני הביקור. בחרו באיזורים בודדים והתרכזו בהם. אל תנסו לכסות את כל האיזורים השונים בעיר ובכך לפספס את קסמה של העיר.

מהו מצב הקורונה בניו יורק? נכון ל-23/11/21

• הכניסה לניו יורק, ללא בידוד, אפשרית לאזרחי ישראל
  • הכניסה למדינה מותנית בהצגת בדיקת קורונה שלילית, בתוקף של לפחות 72 שעות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי ובתחבורה הציבורית.
  • התחבורה הציבורית פועלת כסדרה
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, תחת הגבלות.