מתי לנסוע ומתי לראות לוויתנים 


 מקובל שעונות השפל בתיירות לאיים הן בחודש אוקטובר ובחודש מאי – ואז ניתן למצוא את המחירים הזולים ביותר. לעומת זאת, עונות השיא בתיירות הן גם עונות השיא במחירים ואלו החודשים ינואר ואוגוסט. חודש ינואר גם נחשב לשיא העונה החמה באיים – מה שמשפיע על התנהגות חלק מבעלי החיים, יש כאלו שזו עונת הייחום שלהם. נושא העונה חשוב מבחינת המחירים כי בעונות השפל המחירים זולים יותר בסדר גודל של כ-300 דולר לקרוז ובערך ב-10% במחיר הטיסה לאיים.

גלאפגוס. צילום: אריק הישןגלאפגוס. צילום: אריק הישן


לווייתנים: בזמן הקרוז ניתן לראות לוויתנים, אבל זה רק בעונה שלהם, בסביבות החודשים אוגוסט-ספטמבר וגם אז זה ענין של מזל. אם זה חשוב לכם - תכננו בהתאם. לחילופין, ניתן לראות את יונקי הענק הללו בשייט זול שיוצא מהכפר פורטו-לופז וכמובן, גם זה רק בעונה.

לתחילת הכתבה

הכל על קרוז בגלאפגוס


סוגי טיולים: הטיול הנפוץ ביותר זה קרוז - דהיינו שייט בין האיים. יש מספר סוגים של קרוזים למספר ימים משתנה. מה שיותר ארוך, גם יותר יקר, אבל כמובן רואים בו יותר. מקובל לכלול את יום ההגעה ויום החזרה בספירת הימים. בכל הקרוזים משלבים שחיה עם שנורקלים כדי לראות דגים, וירידה לאיים שונים כדי לראות בעלי חיים יבשתיים וציפורים וגם תופעות גיאולוגיות שונות.

איך נעשה הקרוז: השייט בין האיים נעשה ברובו בלילה כשאתם ישנים. לפנות בוקר הספינה עוגנת קרוב לאחד האיים והטיולים נעשים בשעות היום. הספינה מצוידת בסירות גומי ל-8-10 איש והירידה לאיים או היציאה לשנרקול נעשית בעזרת הסירות הללו, שגם יחזירו אתכם לספינה הגדולה.

סוגי קרוזים: פרט לחלוקה לפי ימים, הקרוזים מתחלקים לפי סוג הספינה. הסוג הפשוט ביותר והזול ביותר הוא "אקונומיקו" ואחריו בסדר עולה זה "טוריסט", “טוריסט סופיריור" והכי-הכי זה הפירסט-קלאס. מחיר ההפלגה נקבע על פי רמת הספינה ומספר ימי השייט, רמת הספינה מעידה על טיב האוכל בהפלגה, איכות המדריך והחדרים. צריך לשים לב שלפעמים המחיר כולל את הטיסה לאיים ולפעמים לא. ישנה עוד חלוקה של הקרוזים והיא החלוקה בין קרוז שנעשה באיזור הצפוני של הגאלאפגוס ובין זה שנעשה באזור הדרומי של האיים. החלוקה הזו מאפשרת לבעלי הספינות לחסוך בדלק, כי מרחקי השייט קטנים יותר. לרוב גם לא מספרים לתייר על החלוקה הזו והמטייל מגיע לעובדה מוגמרת. מה עדיף? אין לי תשובה מוחצת. יש דעות לכאן ולכאן. אני טיילתי באזור הצפוני ומאד נהנתי. בדרומי לא טיילתי. באופן כללי – מארגני השייט משתדלים שהתייר יראה מה שיותר. מספר הנוסעים בקרוז מושפע גם מסוג הספינה. לרוב בספינות מסוג קאטאמארן יהיו רק 10 נוסעים ובאחרות 16, אבל יש גם ספינות גדולות שלוקחות 24 נוסעים. ככל שיש יותר נוסעים ההיכרות איתם קלושה יותר וזה אולי, לאחדים מאיתנו, פחות נעים.

האם לחכות לרגע האחרון? כולם חושבים שברגע האחרון הם יקבלו "דיל" מצוין ומחיר זול של הקרוז. זה הגיוני כי בעלי הספינות רוצים למלא את הספינה ואם יש הפלגה שיוצאת מחר וחסר להם נוסע אחד – כדאי להם לרדת במחיר כדי למלא את הקרוז. מצד שני – יתכן שלא תמצאו "מציאה" ותצטרכו להמתין כמה ימים עד שיהיה מקום בקרוז. בתקופות העמוסות הקרוזים מתמלאים מהר. בקיצור: אם יש לכם זמן, אבל אין לכם כסף – תחפשו "דיל". אחרת, חבל על הסיכון שלא תמצאו וזמנכם יתבטל.

האם חייבים להרשם לקרוז דרך סוכן נסיעות? כן. בעלי הספינות לא מסתובבים על המזח ומחפשים נוסעים. הקשר הוא דרך סוכני נסיעות שיש המונים מהם בכל מקום שיש בו תיירים. חשוב להשוות מחירים בין כמה סוכני נסיעות, כי יתכן וסוכן הנסיעות עובד דרך סוכן נסיעות נוסף וזה כמובן "גוזר קופון" ולכן המחיר גבוה יותר.

לתחילת הכתבה

אז איך בוחרים קרוז? 


 מה שצריך להשפיע קודם כל הוא התקציב שלכם. אם תקציבכם דל, עליכם להסתפק במינימום. בעיקרון, עדיף קרוז עם מספר נוסעים לא גדול. למי שמעוניין לצלול או לשנרקל - יש ספינות שכוללות במחיר גם את ציוד השנרקול. יש ספינות שזה לא כלול והספינה משכירה ציוד במחיר של 5 דולר ליום. כדאי לבדוק מה נכלל ומה לא. יש ספינות שמשכירות גם חליפות לצרכי ה"שנרקול" וזה בעיקר טוב כשהמים קרים במיוחד. כמו כן, חשוב שתבדקו את סוג האוכל שתקבלו ואת הכמות. אם יש לכם דרישות אוכל מיוחדות (למשל: צמחונים) תבדקו אם זה ניתן. שתיה בבקבוקים – בירה, קולה, ובדומה – נמכרת על הספינות ואינה נכללת במחיר הקרוז.


ועוד כמה טיפים: אם אתם רוצים להשאר בגאלפגוס עוד כמה ימים זה אפשרי ולא חסרים שם מלונות. מומלץ להמשיך לטייל לאחר שתסיימו את הקרוז ולא לפניו וכך כבר תכירו קצת את האזור.

אם אתם רגישים לתנודות הים – קנו כדורים נגד מחלת ים (אפשר באיים אם מגיעים לפני הקרוז). חבל לסבול כי זה יכול לקלקל את הקרוז. המחירים באיים יקרים יותר מאשר באקוודור היבשתית. אז אם אתם חייבים סיגריות או משהו אחר – תביאו איתכם. שימו לב – אסור להכניס לאיים דברי אוכל טריים (כמו פירות). דברים משומרים מותר רק אם הם סגורים. זה כדי לא לפגוע במערכת האקולוגית של האיים.

הטיסה לגאלאפגוס מהעיר גואייקיל קצרה יותר ולכן גם קצת זולה יותר בהשוואה לטיסה מקיטו. ההפרש אינו גדול בהשוואה לטיסה מקיטו – אבל גם 20-30 דולר הם משמעותיים.

 לכניסה לאיים יש מחיר: 110 דולר. הכסף נגבה בעת הכניסה לאיים בשדה התעופה וחשוב שתביאו שטרות קטנים. מחשש לזיופים, שטרות של 100 דולר לא מתקבלים. זה כלל שנכון לכל אקוודור ובמכשירי משיכת הכספים בבנקים נותנים רק שטרות של 20 דולר ומטה. וכן, יש מכשירי משיכת כסף באי הגדול - סנטה קרוז.

גלאפגוס. צילום: אריק הישןגלאפגוס. צילום: אריק הישן


 אם אתם רוצים לצלם בזמן השנרקול (בעצם צילום מתחת למים) – תביאו אתכם מצלמה מתאימה או כיסוי הולם למצלמה שלכם.

לתחילת הכתבה

טיול עצמאי בגלאפגוס


 בטיול עצמאי אתם טסים לאחד האיים שיש בו שדה תעופה (סנטה קרוז או סן קריסטובל) ומטיילים בכוחות עצמכם.

אופציה ראשונה: מטיילים באי אליו מגיעים: יש מעט מאד אתרים שפתוחים לתיירים לטיול עצמאי. ברוב המקרים תצטרכו לשכור מונית (מין טנדר כפול מושב עם תא מטען פתוח) וכל נהגי המוניות נחשבים גם ל"מדריכי טיול". הם לא ידעו להסביר הרבה, אבל יקחו אתכם ויראו לכם את המקומות באי. התפקיד האמיתי שלהם – להשגיח שלא תצאו מהדרכים המסומנות, לא תתקרבו לבעלי חיים ולא תפגעו בטבע. המחיר נתון למשא ומתן והוא בסביבות 20 דולר לשעה ואם אתם בחבורה אז זו הוצאה שמתחלקת בין כולכם.

אופציה שניה: סוכני הנסיעות באיים הגדולים מארגנים טיולי יום בסירות לאיים סמוכים. יום כזה יורכב לרוב משעתיים הפלגה לכל כיוון, ועוד שעה לארוחת צהריים ובערך 3 שעות לטיול באי אליו נוסעים. המחיר הוא בין 70-120 דולר לאדם. לדעתי – נשאר בטיול כזה מעט מאד זמן לטיול עצמו והרוב זה שייט.

אופציה שלישית: לחובבי הצלילה שביניכם. איי הגאלאפגוס ידועים באתרי הצלילה שלהם. סוכני הנסיעות שבאיים עצמם מארגנים שייט לשם צלילה לאתרים השונים. היציאה היא לרוב ליום שלם, כשהסוכנות גם מספקת את ציוד הצלילה. המחיר, החל מ-200 דולר ומעלה ליום והוא תלוי במרחק שצריכה הספינה לנסוע, בכמות הצלילות, איכות הציוד ועוד. צריך לזכור – טיול מסוג קרוז אינו כולל צלילות, אלא רק שנרקול ולכן לחובבי הצלילות כדאי לחשוב על אופציה זו בנוסף לקרוז.

אופציה רביעית: לטייל באי גדול אחד, שיש בו שירותי תיירות ומשם לנסוע ב"סירה-טקסי" לאי גדול אחר וכן הלאה. יש בסך הכל כארבעה איים שזה מתאפשר לגביהם ומהם ניתן לעשות את האופציות האחרות.
עולה 25-30 דולר לאדם

 סיכום: אם לא תקחו קרוז, תגלו שבשילוב עניין השכרת הנהג או ההגעה (חוץ מנושא הצלילה), בצירוף מלון ואוכל – הקרוז אינו יקר בהרבה. צריך לזכור שמחיר הקרוז כולל גם לינה ואוכל ומדריך. יתרון נוסף לקרוז – מגיעים לאיים רחוקים מהאיים המרכזיים ולכן רואים דברים, שבאופן אחר אין אופציה לראותם. צריך לזכור שהטיול לכאן הוא לרובינו משהו של פעם בחיים ולכן ההשקעה כדאית.

לתחילת הכתבה

רוצים לקרוא עוד על טיול בדרום אמריקה? הכתבות הבאות עשויות לעניין אתכם: