עפתי לתרמילאים

קוסקו - העיר והאטרקציות סביבה

קוסקו ידועה כעיר הבירה העתיקה של שבט האינקה וכאחת הערים החשובות בתרבות זו. העיר הינה שילוב של עיר עתיקה ושל עיר ספרדית קולוניאלית. בעיר ישנם מקומות בילוי בשפע ומסעדות מגוונות ורבות.
מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: קוסקו - העיר והאטרקציות סביבה

מבוא לקוסקו

קוסקו ידועה כעיר הבירה העתיקה של שבט האינקה. אחת מהערים הכי חשובות בתרבות זו ובתקופות עברו בכלל. העיר עצמה היא בעצם שילוב של עיר עתיקה ושל עיר ספרדית קולוניאלית - רבים מהקירות, מהקשתות ומהמבנים בעיר הם מזמני האינקה כשלצדם פזורות בעיר כנסיות וסתם מבנים ספרדיים.

קוסקו נמצאת בגובה של 3320 מטר מעל פני הים ולמי מכם שלו זאת תהיה הפעם הראשנה בגבהים כאלה, מומלץ להסתגל במשך כמה ימים לפני שיוצאים לטרק כלשהו באזור.

מעבר להיותה עיר כל כך מרתקת מבחינה תרבותית והיסטורית, העיר היא מחוז חפצם של מטיילים רבים ונחשבת לעיר הכי ישראלית בדרום אמריקה. בעיר ישנם מקומות בילוי בשפע ומסעדות מגוונות ורבות. קוסקו בעצם נראית אירופאית ומודרנית לכל דבר. מעבר לכל זה, העיר היא מרכז אטרקציות באזור ובכל פרו בכלל.

בקוסקו ישנם אתרים ארכיאולוגים רבים ומעניינים, למשל הסאקסאווימן (Sacsayhuaman), פוקה פוקרה (Pukapukara), קנקו (Quenqo) וטמבו מצ`י (Tambo machay). ניתן לבקר בהם באופן עצמאי או לקחת את סיור המודרך The city tour. הסיור מגיע גם לקתדרלה המדהימה שנמצאת בכיכר הראשית (ב- Plaza de armas), כמו כן הוא מגיע למקדש השמש ולמקדש הירח.

הסיור עולה 5 דולר (נכון לדצמבר 2002). אך אינו כולל את הכניסה לאתרים - בשביל זה יש לקנות את ``כרטיס האתרים של קוסקו`` שעלותו 10 דולר, לסטודנטים 5 דולר (נכון ליוני 2002). הכרטיס מאפשר כניסה ל-16 אתרים ומוזיאונים בקוסקו, גם אם מבקרים לבד באתרים יש צורך לקנות כרטיס זה.

כשעתיים נסיעה מקוסקו באוטובוס, נמצאת פיסק (Pisac). זוהי עיר קטנה ונחמדה, בימי ראשון, שלישי וחמישי יש שם שוק ענק ומקסים בו המקומיים מוכרים עבודות יד- מאוד מומלץ להגיע לשוק. פיסק ממוקמת בעמק, ומעליה על צלע ההר ישנו אתר ארכיאולוגי (או ליתר דיוק הריסות) שנקרא ``הפארק הארכיאולוגי של פיסק``. הפארק נכלל ב``כרטיס האתרים של קוסקו``.

ספורט אתגרי בקוסקו

ניתן לטפס/להתנסות בטיפוס צוקים/ סנפלינג/ משולב. יום טיפוס עם מדריך וציוד מקצועי, עולה 25 דולר לערך. מתארגנות קבוצות דרך הבית של פיסטוק. כמו כן ניתן לעשות רפטינג (יום אחד או ארבעה ימים) - חוויה מדהימה, מפחידה, ממריצה, הכי טובה שיש! את ארבעת הימים עושים בנהר אפורימק (הנחשב לאחד מנהרות ראפטינג הטובים בעולם), שבקניון אפורימק. ישנן ארבע חברות שמארגנות רפטינג: חברת Instinct, חברת Arik adventure, Mayuc ו- Swissraft כל החברות בדרך כלל מסכימות על מחיר קבוע, יש כאלה שנותנות קלטת וידאו/תמונות/חולצה ללא תשלום נוסף וברמת העקרון כולן אותו דבר, גם ברמת בטחון.

הראפטים (הסירות של הראפטינג) הם בדרך כלל ל- 5 או 7 אנשים ומדריך. המחירים לארבעה ימים נעים בין 150-200 דולר, תלוי בעונה ובביקוש (המחירים נכונים לדצמבר 2007). המחיר כולל אוהלים, אוכל, מדריכים מקצוענים, חליפות גומי, אפודות הצלה, צלם וכל הציוד הקשור לראפטינג. לעיתים החברות מוסיפות גימיקים כמו סנפלינג, בנג`י מגשר לא גבוה (25 מ`) או דאקי (ראפט זוגי) בשביל למשוך אליהן.

בנוסף, ניתן לעשות בקוסקו באנג`י מגובה 120 מטר וסופרמן (באנג`י הפוך), במחיר של 50$ לאחד מהם או 90$ לשניהם (נכון ל-2007). אפשר גם לצאת לטיולי טרקטורונים ואופנועים בסביבת ההרים הסובבים את קוסקו ולצפות בעיר המרהיבה מלמעלה. חשוב לא לוותר על קסדות ולהשתדל לא להשאיר את הדרכון בתור פיקדון אצל סוכנויות הטיולים. טיול יפהפה ומומלץ לחובבי האופניים שבכם הוא טיול של יום אחד לאיזור מכרות המלח "מאראס" (Las Salinas de Maras), טיול שכולל רכיבת דאון היל ורכיבה טכנית.

על כל האטרקציות הללו ניתן לקבל מידע מפורט בסוכנויות הטיולים הפזורות ברחוב sapi, סביב הפלאזה וב"סמטת המציקים" אותה תלמדו להכיר היטב בשהותכם בקוסקו.

קוסקו היא גם מקור יציאה לג`ונגלים. מהעיר יוצאים שני כבישים אל האזורים העמוקים של הג`ונגל (אפשר גם בטיסה). פארק מאנו (Manu Park) הוא פארק השוכן על גדות נהר ריו מדרה דה דיוס (Rio Madre de Dios).

הסיור למאנו עולה בממוצע 60 דולר ליום (נכון לדצמבר 2002), לא ניתן להכנס ללא מדריך מורשה. ניתן גם לצאת לפורטו מאלדונאדו, זהו ג`ונגל זול יותר, בסביבות 30-40 דולר ליום (נכון לדצמבר 2002). את כל הסיורים האלו ניתן לסגור בכל אחת מהחברות שנמצאות ברחוב פלאטרוס בקוסקו. בבית של פיסטוק מתארגנות קבוצות עם מדריך בעל 15 שנות ניסיון דובר ספרדית ומעט עברית.

בילוי בעיר

בקוסקו יש שפע רב של אכסניות ורבות מהן מזוהות עם הישראלים. מחיר לינה ללילה נע החל מ-10 סול ללילה. באכסניות רבות ניתן למצוא שירותים נלווים כגון: כביסות, ארוחות בוקר ושירותי טלפון ואינטרנט.

אוכל
כמו שצוין למעלה, קוסקו היא העיר הכי ישראלית בדרום אמריקה דבר אשר מתבטא גם באוכל. בקוסקו תוכלו למצוא מגוון מסעדות עם מאכלים שיזכירו לכם את הבית כמו: שניצל וצ`יפס, ג`חנון, מלוואח, מעורב ירושלמי, שוארמה ועוד. גם לשומרי הכשרות יש פתרון בדמות המסעדה הכשרה הסמוכה לבית חב"ד, שנפתחה ביוזמתם של אנשי בית חב"ד בקוסקו.

מספר מקומות מומלצים לאכול בהם:
מסעדת נרגילה- מציעה מגוון ארוחות עסקיות זולות וטעימות. ממוקמת בסמטת המציקים (רחוב procuradores)

חלום כחול- גם כן מציעה מגוון ארוחות עסקיות, ברקע לעתים משודרים סרטי בורקס ישראלים. ניתן להזמין ג`חנון מספר ימים מראש.

הכשרה- מסעדה בשרית אוכל ישראלי כשר וטעים -חומוס, פלאפל, סביח ועוד. המחירים נמוכים ויש גם אינטרנט חינם בעברית.
 כתובת: 291 calle granada

מרתה- למרתה יש דוכן סנדוויצ`ים קטן ברחוב sapi הנפתח כל יום בצהריים. יהיה קשה לפספס את הדוכן מכיוון ששלטים גדולים בעברית מעטרים אותו. אצל מרתה כל סנדוויץ` מוכן באהבה וניתן לשים בתוכו כל מה שרק תרצו. בשעות העומס יש תור ארוך ורבים מהלקוחות לא מסתפקים בסיבוב אחד.

חיי לילה
 בקוסקו מגוון של מועדונים ופאבים הפועלים במשך כל השבוע. רוב מקומות הבילוי נמצאים בקרבת הפלאזה ולא תהיה לכם בעיה למצוא אותם. במועדונים יש בשעות הערב שיעורי סלסה הניתנים בחינם ומי שרוצה להשתפר יכול לקחת שיעורים פרטיים אצל המורים. בתום השיעורים יתחילו המסיבות.

המועדונים העיקריים בקוסקו:
 מועדון ה- Up Town- המועדון המועדף על הישראלים, במועדון מושמעת גם מוזיקה ישראלית. הכניסה לישראלים בחינם. מועדון מאמא אפריקה, נמצא בצד השני של הפלאזה. לא רחוק ממנו נמצאים גם המועדונים מאמא אמריקה ומיתולוג`י.

שמירה על קשר

אינטרנט ודרכי תקשורת
 בקוסקו יש שפע של בתי אינטרנט קפה והשימוש בהם זול מאוד. בחלק מהמקומות ניתן למצוא מקלדות בעברית. לא בכל מקום ניתן לצרוב דיסקים. להתקשר לארץ ניתן או מטלפונים ציבוריים באמצעות כרטיסי חיוג או באמצעות טלפון בתשלום.

קהילה יהודית
 בית חב"ד בקוסקו נמצא בכתובת -; calle Granada 291 בניהול הרב עופר ויעל קריפור שמשמשים גם אוזן קשבת. מקיימים קידוש וסעודה בכל יום שישי- הרשמה במקום. מומלץ בחום!

בריאות
שירותי הבריאות בקוסקו הם ברמה בינונית. המקום המועדף על הישראלים לקבלת טיפול הוא: קליניקה פאן אמריקנה (clinica pan Americana). המקום פתוח 24 שעות ביממה. בלילה לא תמיד יש רופא. עובדים עם חברות הביטוח הישראליות.

כתובת: larapa c1-7
טלפונים: 270000
 9765303/4

קניות
קוסקו היא מקום מושלם לעשות קניות! קחו מונית עד לקצה של אבנידה סול (av. sol) שם תוכלו למצוא מספר גדול של שווקים שמוכרים חפצי אומנות מדהימים, בגדים, הרבה מוצרים מצמר אלפקה ועוד טונות של שטויות שאפשר לקנות. המחירים מצחיקים ותוכלו להתמקח ולצאת משם ממש בזול. בסוף אבינדה סול תמצאו מבנה גדול שנקרא שוק הארטסניה, שם תמצאו שוב את חנויות האומנות ממש בזול- מקום טוב לקניית מתנות.

שוק בסגנון אחר לגמרי הוא שוק מולינו (molino)- שוק גדול ובו תמצאו הכל- ממוצרי חשמל קטנים ודיסקים של הופעות חיות לדי. וי. די ועד חיקויים לבילבונג ואדידס. ישנו שוק של ימי שבת שנקרא באראטיליו- זהו שוק רחוב די גדול בשכונת סנטיאגו, קרוב מאוד למרכז. הוא מעין שילוב של שוק פישפשים/גנבים. מוצאים שם כמעט הכל אבל צריך מאוד להזהר מכייסים. אם אתם בתחילת הטיול לא כדאי להתפרע עם הקניות וכדאי להשאיר מקום בתיק למזכרות ממדינות אחרות.

מידע שימושי
 בקוסקו פועלים שני משרדים המנוהלים ע"י ישראלים. בשניהם תוכלו לקבל מידע ואינפורמציה על הפעילויות האפשריות בסביבה:

1. המשרד של חביטוש בניהולו של רועי.
  2. הבית של פיסטוק בניהולם של מירי ותומר.