אתונה, בירת יוון, כל כך קרובה שעד היום לא מצאתי זמן לבקר בה… תמיד דחיתי בתירוץ כזה או אחר. בקיץ האחרון, בעת שטיילנו בצפון-מערב יוון בחבל הארץ אבריטניה טסנו לאתונה אך ישנו מחוץ לעיר כדי שנוכל לצאת מוקדם בבקר ליעדנו. באותו רגע החלטתי – היעד הבא בתכנית – אתונה. כך מצאתי את עצמי מטיילת ארבעה ימים נהדרים, עם חברתי לטיולים.

כמו לכל עיר, גם לאתונה יש פינות גלויות ופינות נסתרות. הפינות הגלויות הן אתרי החובה בהם ביקרנו באדיקות…עד כמה שהספיק לנו הזמן. כדי להגיע אל הפינות הנסתרות נעזרנו במקומי חביב שטייל איתנו שעות ארוכות.

המלון בו השתכנו Amalia (מצויין) נמצא מול הגנים הלאומיים. ריאה ירוקה גדולה, מטופחת ויפה הכוללת פסלים, מזרקות, גן חיות קטן ושטחי דשא ושבילי אופניים.

קרוב לגנים הפרלמנט היווני שבחזיתו אנדרטה לזכר החייל האלמוני. ביום ראשון בשעה 11:30 מתקיים טקס חילופי משמרות במתכונת מורחבת. בשאר ימי השבוע טקס קצר כל שעה עגולה. זה השרות הצבאי של קבוצת השומרים (אורך השרות 9 חודשים בלבד) סוג של הצגה שמשמרת מסורת

בערב מואר הפרלמנט באור יקרות

הפרלמנט, נבנה תחילה כארמון למלכי יוון במחצית המאה ה-19. הוא נחנך ע”י המלך אוטו מבוואריה שהומלך על ידי המעצמות (שנתנו חסותן ליוון) אחרי שיוון הכריזה עצמאות מהאימפריה העותומנית. אוטו גורש מיוון כמה שנים מאוחר יותר והמלוכה הופסקה. הפרלמנט הועבר לכאן ממבנהו הקודם שהיה קטן יותר ברחוב Stadiou 13 ומשמש כיום כמוזיאון הלאומי ההיסטורי

באחד הרחובות היותר רועשים וסואנים בעיר Panepistimiou נמצאים שלושה מבנים שביקור בעיר מבלי לראותם לא יהיה מושלם. הבניינים בני למעלה ממאה ושלושים שנה כל כך יפים שאפשר לעמוד שעות ולהתבונן בהם. כל פרט, כל פסל ותמונה מעוררים התפעלות.

האקדמיה הלאומית למדעים שבנייתה הסתיימה בשנת 1887 ונחשבת למבנה הניאו קלסי היפה בעולם

במרכז הגמלון מעל העמודים זאוס בכבודו ובעצמו

המבנה כולו עשוי שיש. בחזית בראש עמודי שיש ניצבים אפולו המחזיק בידו לירה ומולו ניצבת אתנה אלת החכמה. משני צידי הבניין פסליהם של אפלטון המחזיק עט בידו וסוקרטס החושב.

אילו מחשבות התרוצצו במוחו הקודח של סוקרטס? כמה עוצמה ויופי בפסל אחד עשוי כולו שיש

המבנה הסמוך האוניברסיטה שהוקמה בשנת 1837 ומשמשת כיום כמרכז לארבעה חוגים: תיאולוגיה, משפטים, רפואה ואמנויות.

בציור הקיר בכניסה המלך אוטו עם שפם ולידו גברת המייצגת את החכמה

המבנה השלישי הספריה הלאומית משנת 1890 אליה מובילים 2 גרמי מדרגות בסגנון רנסנס. כיום הבניין מאוכלס בחלקו מאחר והספריה גדלה, נוספו אמצעים טכנולוגים והמקום היה צר מלהכיל . הספריה החדשה נמצאת במרכז סטאברוס ניארקוס שהוקם בשנת 2012 אך תהליך המעבר טרם הושלם.

כמה בתים משם, באותו רחוב, ניצבת הקתדרלה הקתולית היחידה בעיר על שם איוס דיוניסוס.

לצערי הגעתי בשעות שהכנסיה הייתה סגורה. לעומת זאת ביקרתי בקתדרלת המטרופוליטן של הבשורה – הכנסייה האורתודוכסית הגדולה בעיר ברחוב Mitropoleos

מרבית היוונים משתייכים לזרם היווני-אורתודוכסי מה שהביא אותי להתעמק קצת בהבדלים בין הכנסיות הקתולית והאורתודוכסית. הפיצול הגדול בעולם הנוצרי חל בשנת 1054. הקתולים (המערב אירופאים) דרשו להוסיף למשפט “רוח הקודש נאצלה מן האב” את המילים “ומין הבן”. האורתודוכסים סרבו חד משמעית.

שפות התפילה, הלטינית במערב והיוונית במזרח הגדילו את הפער ביניהם.

הארכיבישוף של רומא ראה עצמו חשוב הרבה יותר מהארכיבישוף המזרחי מה שהגדיל את האיבה בין הפלגים.

ההבדל המשמעותי ביותר הוא האמונה המערבית כי האפיפיור היושב בוותיקן ברומא הוא שליח האל עלי אדמות מה שממש לא מקובל על האורתודכסים. הם עצמם נחלקו לרוב על פי מדינות כשביוון שלטת הכנסיה היוונית-אורתודוכסית.

הכנסיות שונות זו מזו מבחינה חזותית. קל לזהות כנסיה אורתודכסית בה יש מחיצה בין המתפללים והכומר ומרובים ציורי האיקונות הדו-מימדיים. הכנסיות הקתוליות מקושטות יותר ומכילות הרבה מאד פסלים בצד הציורים.

עוד פרטים וסיפורים על ההבדלים ניתן לקרוא , בין היתר, בכתבתו של ניסים חיימוב

ערב ראשון בעיר

היוונים האורתודוכסים חוגגים את חג המולד ב-25.12 כמו הקתולים (ולא ב-7.1 כמו האורתודוכסים המזרחיים).האווירה ברחוב שמחה ועליזה. הרחובות מוארים, החנויות מקושטות, ההמונים מסתובבים עם שקיות מכל הסוגים והמינים.

בניגוד לבירות האירופאיות הקלסיות כאן יש שוק חג מולד אחד וגם הוא מיועד בעיקר לילדים וכניסה אליו בתשלום. השוק נמצא ברובע Gazi (קצת מרוחק מהמרכז) במרכז תרבות טכנופוליס. אם לא היה מוצב במקום עץ חג מולד ספק אם אפשר לקרוא לזה שוק חג מולד. אפילו יין חם, מסימני החג, מצאנו בדוכן אחד בלבד. מאכזב למדי

בית קפה אחד Little Kook הגדיל לקשט את חזיתו ואת הסמטה הסמוכה אליו וכנראה בגלל שהמקום כל כך מקושט הגיעו לכאן המונים. אל בית הקפה פנימה אי אפשר היה להיכנס וגם לא כדי להציץ. ממילא התגובות היו פחות מלהיבות

בלילה

וביום

המרכז ההיסטורי של העיר מתפרס בין הכיכרות: אומוניה (Omonia), מונוסטראקי (Monastiraki), סינטאגמה (Syntagma) וכמובן רובע הפאלקה (Plaka) והאקרופוליס.

הכיכר הראשית כיכר סינטיגמה – כיכר החוקה לזכר החוקה שהעניק המלך הראשון של יוון אוטו לעם היווני בעקבות מרד שפרץ בכיכר בספטמבר 1843. (התמונה מהאינטרנט)

הכיכר מוקפת כבישים ועמוסה בכל שעות היום והלילה. בתוך הכיכר מקומות ישיבה, מזרקות מים, בתי קפה עצים ומדשאות. ביום שהגענו התקיים משחק כדורסל מקומי בין שתי קבוצות נכים על כיסאות גלגלים. באותו ערב ובאותו מקום התקיימה הפגנה המונית. הכיכר סואנת ורועשת. כל הרשתות פועלות בה 24 שעות ביממה: מקדונלדס, KFC, סטרבקס ורבות אחרות.

חציית הכיכר, דרך הירידה למטרו לכוון הפרלמנט, מובילה למוזיאון ארכיאולוגי מדהים שנמצא בעת שחפרו את המקום. ממצאים שהתגלו מוצגים בקירות זכוכית ענקיים המהווים את קירות התחנה. נמצאים שם חלקים מאמת מים, שלד אדם, כדים וכלי עבודה. אפשר להסתובב כאן שעה ארוכה ולנסות להבין כמה התרגשות ושמחה הציפה את בוני התחנה בכל גילוי וגילוי

מהכיכר יוצא רחוב הקניות הראשי היפה והאלגנטי Eramou. רחוב ארמו הוסב למדרחוב ומרכז הרבה חנויות מותגים בינלאומיים כמו זארה, H&M, מנגו, מרקס אנד ספנסר ואחרות וכן חנויות של מעצבים מקומיים. לידם חנויות לממכר מזון ובתי קפה. המחירים אינם זולים.

זאת לדוגמא חנות עצומה שהיא גם מעדניה וגם מסעדה/בית קפה בעיצוב מדהים כשקירות המקום “מצופים” צמחיה

בהמשך רחוב ארמו נמצאת כיכר מונסטיראקי שגם היא כמו קודמתה סואנת ורועשת אבל המיוחד שבה היא התצפית על האקרופוליס המתנשא במלוא הדרו.

אפשר להסתובב בכיכר שעה ארוכה ולהינות מטיפוסים שונים ומלהקות נגני רחוב

מומלץ לעלות לאחת המסעדות, לקומה העליונה, המשקיפה על האקרופליס. מראה מהפנט

אתונה מוצפת בגרפיטי. כל קיר או תריס של חנות מצוירים. ברשות או שלא… גרפיטי אחד צוייר בשנת 2016 ונשמר כציור “קדוש” הכלב קנלוס ברחוב Riga Palamidou

הכלב היפה שענד על צווארו קולר כחול שקבל מאחד המתנדבים שחיסן כלבים משוטטים, הצטרף למאבק העממי לצד המפגינים נגד הרפורמה הכלכלית שהייתה צפויה בתחילת העשור. הכלב התרוצץ בין סילוני מים וגז מדמיע ונהג לחצוץ בגופו בין המפגינים והשוטרים. הכלב מת בשנת 2014 ונקבר בשטח האוניברסיטה.

מהכיכר נמשך שוק הפשפשים Monastiraki Flea Market המתקיים מאז שנת 1910. השוק פעיל במיוחד בימי א' אך מרבית החנויות (הדוכנים פחות) פתוחות כל השבוע. לטייל בשוק הפשפשים כמו לטייל בתוך נוסטלגיה… כל מה שראיתי, דמיינתי, היה לי וכו' ניתן למצוא: תכשיטים, מנורות, בגדים, כלי מטבח ועתיקות (הומלץ לנו להימנע מלרכוש עתיקות מאחר והן מזויפות או אסור להוציא אותן מיוון). בקיצור חוויה נחמדה שבקלות יכולה להמשך שעה ויותר

ממשיכות להסתובב ומוצאות עצמנו בשכונה המפורסמת ביותר ביוון שכונת הפלאקה Plaka השוכנת למרגלות האקרופוליס. שכונה ציורית עתיקה ובליינית הנמצאת במורדות הצפוניים של האקרופוליס. שוטטות ללא מטרה בסימטאות שחלקן משוקמות, יפות ומטופחות לצד כאלה שטרם הספיקו ותוך כדי תצפיות יפות על הריסות יוון העתיקה נותנות לשכונה את אופיה המיוחד

דרך שרידי האגורה

לעבר השכונה הציורית והקסומה אנפיוטיקה Anafiotika למרגלות הצד הצפוני של האקרופוליס. ייחודה של השכונה נובע מהסיבה שהביאה להקמתה והשפיעה על המבנה שלה. השכונה החלה להבנות באמצע המאה ה-19 ע”י בעלי מקצוע בתחום הבניה מהאי אנאפי שהוזמנו לאתונה לבנות את ארמונו של מלך אתונה אוטו פרידריך האוסטרי. אוטו בחר לבנות ארמון ענק ולצורך זה נאלץ להביא פועלים מהאי אנאפי. מאחר והבניה נמשכה זמן ממושך נאלצו הפועלים לבנות לעצמם מקום מגורים. הם בחרו לבנות בתים שהזכירו להם את האווירה והנוף של ביתם באי. החוק העותומני, שלפיו אם הספקת להקים מבנה עם גג בין שעת השקיעה לשעת הזריחה שייך לך גרם לפועלים לבנות במרץ בשטח נטוש מבנים שהזכירו להם את הבית. סימטאות צרות, לעיתים ברוחב אדם, עם גגות שטוחים הצבועים לרוב בלבן.

ואלו תיבות הדאר של השכונה כי אין ביכולתו של הדוור להגיע לכל אחד מהבתים

וגם ציורי גרפיטי מיוחדים לא פסחו על בתי השכונה

השיטוט בסמטאות הצרות המרוצפות אבן בינות לבתים הקטנים עם החלונות הצבעוניים, עציצי הגרניום, שיחי הבוגונוויליה ועשרות החתולים

מוביל לנקודות תצפית מרהיבות אל עבר גבעת הזאבים ליקאבטוס Lycabettus

נסיעה קצרה במונית הביאה אותנו קרוב לפסגה. נותרה עליה קצרה במדרגות והנוף החל להתגלות

עוד מעט קט ואנו על הפסגה – 277 מ' גובהה.

האגדה מספרת ששמה של הגבעה בא מהעובדה שעל הגבעה חיו בזמנו זאבים רבים. כיום זוהי אחת מנקודות התצפית היפות ביותר על העיר. בראש הגבעה כנסיה לבנה ולידה דגל יוון שמורד מידי ערב בטקס קצר. שעה מומלצת להגעה: לקראת שקיעה. הגענו בערך בשלוש וחצי ואחרי שסבבנו את הגבעה וצילמנו מכל הכיוונים

ירדנו מעט לבית קפה סמוך לחכות לשקיעה וזו אכן הגיעה והמראה מרהיב. עשרות אנשים התקבצו ובאו ולצידם צלמים מקצועיים עם עדשות טלסקופיות שישבו מרוכזים, צופים אל עבר השקיעה

חצי יום הקדשנו למוזיאון האקרופוליס החדש New Acropolis Museum שנחשב ובצדק לאחד מהיפים בעולם בעושר תצוגותיו ובמבנהו שהתאים עצמו לסביבה.

זו הכניסה בתצלום ממרפסת הקומה השנייה. אל המוזיאון יורדים במדרגות. תכנן אותו אדריכל שוויצרי והוא נחנך בשנת 2009

המוזיאון נבנה מעל גבי רובע מגורים עתיק שנמצא שנחשף במהלך החפירות והוחלט להשאירו. ניתן לראותו דרך רצפת זכוכית. קומת הכניסה בנויה בצורת מדרגות מתונות העולות באיטיות אל עבר האקרופוליס ונקראת “הגלריה של מדרונות האקרופוליס”

בקומה השניה תצוגה קבועה של שרידים מהתקופה הארכאית (המאה ה-6 לפנה”ס). שרידי הפרתנון שנהרס ע”י הפרסים, אוסף פסלי שיש המתארים דמויות ובעלי חיים מהמיתולוגיה היוונית. משום מה בקומה זו לא ניתן היה לצלם.

ממרפסת התצפית מראה נפלא על האקרופוליס והפרתנון

הקומה השלישית מעוצבת במקביל לציר של הפרתנון ונוצרת תחושה של הליכה סביב שרידי המקדש שעל האקרופוליס. קירות הזכוכית המכניסים הרבה אור למתחם משקפים נוף פנורמי נפלא. לכל אורך המסדרונות נמצאים לוחות מלבניים עם תבליטים מפוסלים מהפרתנון המתארים את המיתולוגיה היוונית.

מול הקופות סרט וידאו קצר המתאר את הדרך בה הורידו את השרידים אל מתחם המוזיאון, שיפצו, צבעו והשלימו פרטים חסרים. מומלץ לצפייה.

כשיוצאים מהמוזיאון ועולים במדרגות נשקף האקרופוליס מבעד לחלונות

הנקודה היהודית

כמנהגי אינני מוותרת לפחות על אתר אחד השייך אלינו. האנדרטה לזכר השואה נמצאת במקום מרכזי ליד האקרופוליס בקצה רחוב ארמו בגינה קטנה. אתונה, הבירה האחרונה מבין בירות האיחוד האירופי שהציבה אנדרטה בשטחה במאי 2010.

האנדרטה נמצאת ליד בתי הכנסת בית שלום ועץ חיים. הקרבה לבתי הכנסת סמלית. במרץ 1944 הופצה שמועה כוזבת כי בבית הכנסת הגסטפו מחלק מצות (ערב פסח). כ-350 מיהודי העיר הגיעו. במקום מצות הם גורשו למחנה ההשמדה אושוויץ ורובם נרצחו.

האנדרטה בנויה בצורת מגן דוד שנשבר וששת משולשיו מנותקים ממרכזו וניצבים במרחקים בלתי שווים ממנו. קודקוד כל אחד מהמשולשים פונה לכיוונם של ערים וכפרים ביוון שמהם גורשו אל מותם אלפים רבים של יהודים. על כל משולש חרוטות שמות הקהילות היהודיות שהושמדו. מרכז המגן דוד שלם ומסמל את הישרדותו של גרעין הקהילה ופריחתו מחדש. הרעיון של האנדרטה יפה אך הגנה די עזובה ולא נקייה בלשון המעטה. הרגשתי לא נוח לעמוד שם. איש לא עבר שם מלבדנו.

בכניסה לגן שלט שכתב אלי וייזל בשלוש שפות: אנגלית, יוונית ולדינו וכך כתב (בתרגום חופשי)

“עצום עיניך וזכור

זכור את הרגע בו התאספו כאן, או קרוב לכאן

גברים, נשים וילדים משלנו שבאו בשלום ובאמונה

נאסרו, הוכו, נשלחו ונרצחו במחנות

שלעולמי עד ייזכרו כבושה לאנושות.

זאת רק כי היו יהודים, 6 מיליון בני אדם

שנשללה זכותם הבסיסית להיות חופשיים, שמחים, מלאי תקווה,

מתפללים ושואפי חיים.

נזכור אותם, את ייסוריהם ואת מותם.

בזוכרינו אותם אנו מונעים את מותם מחדש מידי יום.”

לצערי אותות הזמן השחיתו את הכתובת. עזבתי בתחושת החמצה. יש אנדרטה, אולי כדי לצאת ידי חובה, אבל אין טיפוח סביבה.

סמוך לאנדרטה ברחוב Melidoni ניצבים שני בתי הכנסת, מאובטחים היטב ע”י המשטרה האתונאית. נכנסנו אל בית הכנסת “עץ חיים” בו שוכנים גם משרדי הקהילה היהודית

בית הכנסת שוכן בקומה השנייה.

מולו ניצב בית הכנסת בית שלום בסגנון הספרדי שלצערי היה סגור. חזיתו שיש לבן מעוטר בסגנון ניאו-קלאסי. הוקם בשנת 1935 ושופץ בשנות ה-70

בחזיתו מיצג מתכתי בדמות ספר המכיל שמות 335 יוונים חסידי אומות העולם

הארכיבישוף היווני-אורתודוכסי דמסקינוס פפנדראו ניצב בגאון בחזית הקתדרלה של אתונה ברחוב מטרופוליאוס. גם הוא קשור ליהדות ואף זכה בעיטור חסיד אומות העולם מטעם “יד ושם” וזאת על שום מה?

הוא כיהן כארכיבישוף של אתונה כאשר במרץ 1943 הגיעו אליו שמועות על גירוש יהודי סלוניקי לפולין. הוא התכוון לפרסם מכתב פומבי אל מפקד האס-אס ביוון בגנות הנאצים ומדיניותם כנגד היהודים. מפקד האס-אס איים עליו שאם יעשה כן יוצא להורג על ידי כיתת יורים. תשובת דמסקינוס “על פי המסורת היוונית-אורתודוכסית, ההגמונים שלנו נתלים ולא נורים. אנא כבד מסורת זו”

הציטוט הזה מופיע בצד האחורי של הפסל

הוא הרבה לכתוב בשבח היהודים, תרומתם לכלכלה והיותם חלק בלתי נפרד מהקהילה היוונית. הוא קרא לאזרחי יוון לפעול להצלת היהודים והפעיל את כל קשריו בעולם הנוצרי למען היהודים.

אתונה וקולינריה

שני מושגים שהולכים שלובים זה בזה. השתדלנו להיעזר במקומיים ולמצוא את היותר מיוחדים.

לקראת חג המולד נמכרות עוגיות מיוחדות שמסמלות את בוא החג. תושבים מחכים בכיליון עיניים למועד אפיית העוגיות הללו ומזל שהתקופה שאוכלים אותן קצרה כי הן כל כך מתוקות ומלאות חמאה שיש חשש לחסימת עורקים... חלקן לבנות Kourabiyedes עוגיות חמאה עטופות בשכבה עבה של אבקת סוכר וחלקן חומות Melomakarona עוגיות דבש מצופות בסירופ דבש וצורתן מעט אליפטית.

אין בית-קפה ללא העוגיות הללו בחזית. טעמנו. מתוק מדי לטעמנו אבל מסורת כנראה לא תלויה בטעמים.

המטבח היווני ידוע בטיבו המשובח ובמרכיביו הפשוטים. מיטב תבשילי קדירה מתבשלים בסירי חרס או במיכלים חשמליים משך שעות ארוכות. הסלט היווני או הציזיקי הם פתיחה מצויינת לכל ארוחה.

המאכלים מתובלים בתבלינים טריים מיובשים כמו אורגנו, בזיליקום, פטרוזיליה וכו'. תוך כדי שוטטות נתקלנו בטור ארוך של מקומיים עומדים ומחכים בשקט ובסבלנות – חנות תבלינים, כנראה מהטובות בעיר ברחוב Evripidou 31. לראות ולא להאמין כמה אפשר לחכות בתור לתבלינים. ודאי שעמדנו… וקנינו פטריות מיובשות שריחן הגיע למרחוק…

טעמנו סוג של סופגניות שתהליך הכנתן מוצג לכל ברחוב Aiolou 87

וביקרנו במאפיית הבייגלך הטובה בעיר ברחוב Karaiskaki 23

סעדנו במסעדת Klimataria ברחוב Theatrou Sq 2 ונהננו ממוסיקה מקומית וממאכלים מקומיים המתבשלים שעות בסירים חשמליים

עוד מסעדה מומלצת Karamanlidika ברחוב Sokratous 1 גם כאן מאכלים מקומיים מצויינים

ובחזיתה חנות נקניקים מדהימה

בצד המסעדות המקומיות הייחודיות אי אפשר היה לוותר על הגירוס הלא זו השווארמה העשויה מבשר עוף, כבש או חזיר

ואיך אפשר בלי המאפה המדהים (סוג של בורקס) בכיכר המרכזית של פסירי ברחוב Iroon מלא חמאה וגבינה אותו מכינים מידי שעה מול הלקוח טרי טרי

לסיכום חווית אתונה הקצרה שלי:

אתונה אינה עיר יפה במובן האירופאי הקלאסי שאנו מכירים. בתיה, שהולכים ומשתקמים מחזירים לעיר את ימי הזהר שלה. העיר מוצפת אתרים ארכיאולוגים שאי אפשר להימנע מלחשוב כמה העיר הזו עתיקה וכמה דורות גרו ופעלו בה ומי אנחנו בתוך כל ההיסטוריה הזו.

קל להתמצא בה, בין הכיכרות, וכיף לשוטט בסימטאות. התושבים מאיר פנים, דוברי אנגלית ונכונים לעזור.

האוכל משובח והק”ג עולים בהתאמה…

שמחה שסוף סוף הגעתי לעיר ועכשיו יש לי מספיק סיבות לחזור לסיבוב יסודי ומקיף יותר.