הטיול התחיל להירקם כשמאיה שלנו, מכל הדברים בעולם, ביקשה משאלה אחת לבת המצווה-

ללטף זברה בטבע..!

כך הגענו- בהרכב המשפחתי הכולל הורים, התאומים בני ה-17 ובת המצווה- לטיול של 8 ימים מקייפטאון עד פורט אליזבת', ובהמשך- טיסת פנים ליוהנסבורג שם מצטרפת אלינו סבתא נחמה לעוד שבוע של קניון בליידה וספארי בפארק קרוגר. סה"כ 16 יום עם טיסות,מסלול מגוון , אינטנסיבי ומדהים ביופיו ובעוצמתו!

(על החלק הראשון אפשר לקרוא כאן - חלק 1)

יום 9- טיסת פנים מפורט אליזבת' ליוהנסבורג ונסיעה מזרחה

כל הלילה יורד גשם חזק ולכן אנחנו לא מצטערים שצריך לקום מוקדם כדי לטוס צפונה לאיזור חמים יותר. הטיסה שלנו עם חב' BA/KULULA בוטלה כמה ימים קודם כך סתם, ונאלצנו להשתבץ לטיסה מוקדמת יותר באותו היום. מגיעים כמה שעות לפני שטיסת אל על עם סבתא נחמה עליה מגיעה ליוהנסבורג.

קצת (הרבה) צרות עם חב' השכרת הרכב ששריינה עבורנו רכב לא כפי שהוזמן, ואחר כך הביאה לנו רכב שרשום לו על השמשה התראה שהוא צריך טיפול 30,000 ק"מ.. (FIRST הוזמן ע"י ממסי) כל זה מעכב אותנו ב-4 ש' (!!!) והנסיעה שהייתה אמורה לקחת 3 ש', 250 ק"מ משדה התעופה עד ללודג' היפה ב- Emgwenya (בשפת הזולו-"מקום התנין".) ,התארכה בגלל פקק תנועה אימתני בעקבות תאונה ונכנסנו לחושך ולא היה נעים בכלל..

הדרכים גם שונות מאוד מהאזורים שנסענו בהם בדרך הגנים, הכבישים אינטנסיבים הרבה יותר,הנהגים נוהגים בפראות ממש, המון משאיות, עקיפות לא אחראיות..בקיצור-עם קצת עזרה מכמה שיכורים משוטטים ובליווי ניידת משטרה מקומית הגענו קצת לפני תשע בערב ללודג' שהזמנו, הצוות חיכה לנו עם ארוחת ערב ופתחנו דף חדש !.

לינה: Acra-Retreat Mountain View Lodge

יום 10-נתיב הפנורמה- מפלים בחבל מפומלנגה ובשמורת קניון בליידה.

בוקר שמשי ויפה מקבל אותנו, עם ציוץ של ציפורי שיר רבות שבאות את עצי הלודג' ומארחות לנו חברה בארוחת הבוקר הכייפית על המרפסת .

לפנינו יום של נסיעה ארוכה אך מלאה בנופים ובנקודות עצירה, תחילה בשמורה של מעבר ההרים לונג-טום, אל העיירה סאבי ובהמשך אל דרך הפנורמה המפורסמת של קניון נהר בלייד.

סה"כ 4 ש'- 290 ק"מ.

נוסעים אל מעבר LONG TOM PASS בכביש של 57 ק"מ, סלול טוב אך מפותל ודרמטי מאוד- שיא גובהה הוא 2,149 מ'. המעבר שנקרא על שם תותח "טום" קנה ארוך, בו נעזרו הבורים במלחמתם בבריטים, ניתן לראותו באחת התצפיות בכביש.

מגיעים אל העיירה החמודה והתוססת סאבי Sabie - היושבת על גדת נהר סאבי הנשפך אל פארק קרוגר ועוד נפגוש בו הרבה בהמשך. יש שוק וכמה מסעדות fast food במרכז העיירה.

אנחנו מצטיידים בtake away- וממשיכים לפיקניק ב-MAC MAC pools- כ-11 ק"מ אחרי סאבי.

חולפים על פני העיירה הקטנה גרסקופ GRASKOP - (באפריקאנס:"גבעת דשא") .

פנינו אל נתיב הפנורמה, נתיב המפלים.

כביש מספר R532 –דרך הפנורמה- דרך יפהפיה עם תצפיות נוף רבות, צמחיה ומפלי מים. אנחנו מטיילים מדרום לצפון, ולא חוזרים באותה הדרך, כפי שרוב המטיילים עושים, אלא מקיפים את סכר קניון בליידה וישנים בלודג' סמוך.

המרחב כולו מהווה את-שמורת הטבע קניון בלייד ריבר (Blyde River Canyon)

קניון נהר בלייד הוא השני בגודלו באפריקה והשלישי בעולם. אורכו 26 ק"מ ועומקו כ-760 מ', מגולף כולו באבן חול אדומה- נופים מרהיבים . בכל אחד מהאתרים- יש כבר חניה מסודרת בתשלום (עדיין מחיר סמלי) ותופעת האיפודים הצהובים הוסדרה כאן לגמרי. אי אפשר לראות את כל האתרים, צריך לבחור במה להתמקד..הבחירה שלנו הייתה באתרים אלו:

אבן הצריח, השיא-- (the Pinnacle)

עמוד קוורץ המתנשא מצמחיית הקניון לגובה 870 מ'. נקודת תצפית יפה.

חלון האלוהים-- (God's Window) תצפית נוף יפה בגובה 1,078–"חלון" בתוך יער סוב-טרופי טבעי ויפה עם מבט מזרחה אל המישורים של שמורת קרוגר עד מוזמביק.

LISBON FALLS- המפלים הגבוהים והדרמטים יותר, נגישים מאוד ושווים ביקור.

לי הזכיר קצת בעונה זו, את מפלי הגולן.

כ-20 ק"מ צפונה יותר אתר מרשים:

*בּורְקְ'ס לאק פוֹטהוֹלס- (סירי המזל של בורקה-

(Bourke's Luck Potholes)- מסלול מעגלי של כ-700 מ' על גשרי עץ מעל נופי סחף של סלעי דולמיט ומפלי מים. על פי האגדה מצא תום בורקה זהב –אפשר לראות את המקום בו משליכים המבקרים מטבעות לאחד ה"סירים". באתר הזה, נפגשים נהר האבל ונהר השמחה - נהר הטריור (Treur) ונהר הבליידה.

תשלום 35 מבוגר, 15 לילד + 8 לרכב. יש גם מרכז מבקרים. מתוייר מאוד (הרבה תיירות פנים, בתי ספר),

בכל זאת שווה להגיע!

בשמורה מסתובבים ממש המון בבונים, לא רצוי להסתובב עם אוכל ולא לשכוח לנעול את הרכב..

כשחזרנו מהמסלול, לקראת שקיעה- עשרות בבונים צעדו איתנו לכיוון החניון..

האתר האחרון בנתיב הפנורמה-

תצפית שלושת הרונדוולים- ("בית עגול") Three Rondavels

מתוך קניון בליידה מזדקרות 3 גבעות עגולות כמו בקתות אפריקאיות , ספירלות של דולמיט תוצאה של בלייה של הסלע, המצפור יפהפה, לדעתי היפה ביותר.

אנחנו מספיקים לראות בשקיעה את כל הסביבה "מוצתת" באש קרני השמש!!!

כהרגלנו, מנווטים בחושך אל הלודג' שלנו, השוכן בתוך שמורה בוטנית של 80 ד' בסמוך לסכר בליידה. השמורה גובלת בשמורת קניון בליידה וחיות בר מסתובבות בה בחפשיות. ( את הלודג' הזה, שבדיעבד היה אחד המוצלחים ביותר, מאיה בחרה בזכות הזברות שנראו בתמונות האתר מטיילות בין גני הלודג'.)

מגיעים בחושך,מחכים לנו לארוחת ערב מלאת אוירה עם האורחים הנוספים שבלודג'- מאיה קצת מאוכזבת שאין סיכוי לפגוש עכשיו את הזברות שבשבילן הגענו עד כאן . צוות הלודג' מבטיח לה שיעיר אותנו בבוקר מייד כשהזברות יגיעו..

לינה: Blyde River Canyon Lodge

יום 11- שמורת קניון בליידה ושמורת גורנזי הפרטית.

בבוקר מוקדם, דרך החלון שלנו בעליית הגג- רואים קבוצת זברות שיוצאת מסבך הצמחייה אל המדשאה הגדולה הגובלת בלודג'.

אנחנו בתוך שמורה בוטנית מדהימה, עם עצים בני מאות שנים והרים מרשימים סביב !!!.

מאיה לא יכולה להתאפק , יורדת אליהן ומתחילה במסע של רכישת אמון והתקרבות איטית .. מתוך סקרנות, מחוסר פחד מבני אדם הן נותנות לה להתקרב לאט לאט עד שאחת מהן ממש מרחרחת את ידה…

יותר מזה כבר אי אפשר לבקש..

הלודג' עצמו יפהפה ומומלץ מאוד!

היום יש לנו יום שקט ורגוע, כמעט ללא נסיעות. הכל בסביבה הקרובה-

פחות מ-8 ק"מ מביאים אותנו אל סכר קניון בלייד- Blade river dam

שבנייתו נשלמה ב-1975 . המיים נסכרים בגובה 52 מ' ויוצרים אגם אמורפי לפני הסכר.

הסביבה יפהפיה וכמעט לא מתויירת. ניתן לצאת ממנו לשיט של שעה וחצי בהזמנה מראש למפלי kadishi tufa. תצפית על 3 הרונדובלים ועל פסגת מריסקופ הסמוכה.

עוד נסיעה קצרה של כחצי שעה ואנחנו במרכז הצלה ושיקום לחיות בר (בעיקר צ'יטות)- הודספריט

Hoedspruit Endangered Species Centre ***

זהו מרכז המספק הצצה מרתקת לשימור עולם בעלי החיים. גדול יחסית, וקצת יותר מדי ממוסחר. אבל בהחלט שווה ביקור!

לאחר מצגת מבוא על המקום, עוברים לסיור רכוב ברכב ספארי פתוח עם מדריך. בכל שעתיים יוצא סיור ל-8 אנשים. נעים בין המתחמים השונים, פוגשים ציט'ות בכל הגילאים, כלבי פרא, אריות, והזדמנות לצפייה בנשרים אפריקאים נדירים !!!.

כדאי להזמין מקום מראש, כדי לא לאבד זמן המתנה !.(אנחנו הזמנו באינטרנט)

סיורים:9:00, 11:00, 15:00,13:00. 140 ראנד למבוגר, 65 לילד עד גיל 11 765** לכולנו .

Moholoholo Game Lodge)* - מרכז הצלה קרוב וזול יותר, אך סגור ביום א' לכן לא הלכנו.)

הסיור מלווה בסיפורים אישיים על חיות מסויימות- כמו הקרנף שנמצא ליד אימו שנהרגה ע"י ציידים לא חוקיים וגודל ע"י למי, הכבשה המאמצת של המרכז. כיום הוא כבר במימדים של בוגר, אך עדיין רץ בשמחה לעבר רכב הספארי, מה שהלחיץ מאוד את המדריך הטירון שלנו..

למי, ה”אמא” המאמצת..

לחלק מהצ'יטות יש פוטנציאל החזרה לטבע, למתבגרים מנסים לתת הזדמנות, אך רק אלה שילמדו בעצמם לצוד בתוך המתחמים (עכברונים למשל?)-יצליחו בפועל. אסור להאכיל אותם ביצורים חיים, בגלל חוק שאינו מאפשר לתת לחיה סיכוי של פחות מ-50% להמלט. באחד המתחמים המגודרים ניסתה לתקוף אותנו צ'יטה בקולות איום- ומאיה הבחינה בשני גורים קטנטנים שנולדו ממש בשעות האחרונות. המרכז כולו נכנס ללחץ, כל הרינג'רים התעדכנו- כנראה לא ידעו בכלל שהצ'יטה הייתה בהריון..

אין ספק, שאחד המפגשים המרתקים ביותר הוא עם להקות הנשרים האפריקאים,הנמצאים בסכנת הכחדה קשה, המגיעים לתחנת האכלה העצומה שבמרכז. המון נשרים חגים כל הזמן בשמיים, נוחתים מדי פעם לסעודה קלה בחברת עופות רבים אחרים.

בחיים לא ראיתי כל כך הרבה נשרים..

לקראת אחר הצהריים, נכנסים לשמורה הפרטית הקטנה גורנזי (Guernsey), Hoedspruit.

נוסעים בדרכי עפר מסועפות, לאחר שנכנסים דרך שער עם שמירה צבאית כבדה (נגד ציד לא חוקי)

אל דרך המחברת שמורות קטנות פרטיות עם לודג'ים מפוארים יותר או פחות. נחמד לראות איך הקופים עוברים ומדלגים משמורה לשמורה דרך העצים הגבוהים. האיזור כולו גובל מערבית לפארק קרוגר ומחולק כולו לשמורות פרטיות. החיות לא תמיד מודעות לגבולות האלה..

הלודג' שבחרנו הוא ייחודי, אקולוגי וצנוע אבל נוח וחווייתי- Ngama Tented Safari Lodge

כולל בריכת מים עמוקים חיצונית , 6 אוהלי ספארי מתוכם אנחנו מאכלסים 3, דק עם כסאות במאי. ארוחת ערב מיוחדת במתחם חיצוני קטן ומגודר סביב האש אליו מגיעים בהליכה על גשרי אש מוארים בפנסים סיניים.האוהלים מצויידים בפנסים גדולים. הייתה לנו חוויה מיוחדת וטעימה. כשחזרנו, מצאנו במיטות בין הסדינים הצחורים באוהל בקבוק חם , כמנהג רבים מהלודג'ים.

יום 12- קרוגר פארק- Kruger National Park -משער אורפן אל שער קרוגר.

קמים בבוקר לארוחת בוקר כיפית בטרסת השמש שבאוהל המרכזי. כמה אנטילופות באות לשתות מבור המים הקטן שבחזית.

היום נכנסים לשמורת קרוגר – בה נבלה 3.5 ימים, בתקווה למפגשים רבים עם חיות.

אנחנו מטיילים בסוף יולי ראשית אוגוסט. חורף- העונה היבשה. הטמפרטורות ביום נעימות מאוד, חם לפעמים, שמש חזקה, (בלילה קר!) הצמחייה נמוכה או יבשה לחלוטין (לעיתים גם אחרי שריפה!) –קל לראות יותר חיות. רוב מקורות המיים יבשים כך שהחיות נאלצות לבוא לפחות פעם ביום אל בורות המים,

כך אפשר לראות אותן.

את המסלול בנינו כך שנתחיל בנקודה הכי צפונית שלנו (שער אורפן) ונתקדם דרומה. שני לילות הוזמנו מעבר לשער קרוגר הראשי ולילה נוסף בין שני השערים הדרומיים של הפארק, בסמוך לנהר הקרוקודיל.

הפארק הוא עצום כמעט בשטחה של מדינת ישראל . אנו מטיילים רק בחלקים מהשליש הדרומי שלו, אלו החלקים המתויירים יותר- למרות שלא פוגשים הרבה רכבים בדרך.

כבר ב-ORPEN GATE יש לנו קבלת פנים חמה של עדר בפאלו. חוברים לדרך עפר S36 העוברת מצפון דרך בורות מים יבשים עד שמגיעים ל-Nhlanguleni שהוא בור מים גדול יחסית באפיק נחל אכזב, זוהי גם אחת הנקודות הבודדות בשמורה, מעבר למחנות המסודרים, בהן אפשר לצאת מהרכב ולחלץ קצת שרירים.. למעשה, נכנסים לתוך מתחם מגודר פחות או יותר ממנו ניתן לצפות על הבור. והדרמות לא מאחרות להגיע...

חזירי הבר,הבבונים התוקפנים, כמה אימפלות וג'ירף אחד זהיר מספיקים לשתות ממי הבור הנסוגים כשפתאום מגיע עדר פילים (פילות וגורים בכל הגילאים) ומגרש את כולם ! וכך עומדים להם הפילים שעה ארוכה, שותים, משפריצים, מתרחצים ומבזבזים את מי הבור היקרים בעוד כל החיות עומדות ומסתכלות ועיניהן כלות...ואנחנו מסתכלים עליהם, במחזה מרתק-מתסכל בו זמנית.

ממשיכים אל הכביש למחנה SKUKUZA . גם אנחנו נהיינו צמאים מאוד..

נוסעים בקטע קצר לאורך נהר הסאבי שעוד נשוב אליו עוד ועוד בטיול. כאן כבר כמויות החיות עצומות. הנהר מושך אליו את כל בעלי החיים, כאן המים בשפע ולא צריך להלחם. רק להיזהר מאוד מהתנינים, למשל.

לינה:  Protea Hotel Kruger Gate – מלון הממוקם על גדות נהר סאבי (Sabie). מעבר לגשר מול שער הכניסה קרוגר.

כמה דק' אחרי שמתמקמים בחדרים, נופלת עלטה על המלון. ממש כך.

הפסקת חשמל טוטלית. בלי גנרטור, בלי פנסים סיניים..מגששים דרכינו לקבלה לקחת פנסים ומגלים שכל אורחי המלון כבר יושבים סביב שולחנות מתחת לכיפת השמיים ,בחושך, לארוחת ערב...

החשמל חוזר לקראת חצות. לא לפני שאנחנו שומעים את פקידות הקבלה מספרות בחצי צחוק חצי היסטריה שליאופרד נצפה בשטח המלון..

יום 13- קרוגר פארק- משער קרוגר אל מחנה Lower Sabie + סיור לילה

בדרך אל ארוחת הבוקר מוצאים שלטים המתריאים על המצאותו של הנמר (אזהרה נוספת על אזהרת הבבונים השגרתית..)

-מה אנחנו אמורים לעשות עם זה? האמת, שהמלון ממוקם על שטח נהדר, על גדת הסאבי, תחום בגדר אותה מרבית החיות עוברות ללא בעיה. וכך מסתובבות חיות הבר של קרוגר בשטחי הבריכה, הדקים,על העצים העתיקים, במעברים בין החדרים.. למה שהנמר יהיה שונה ?

שוב נכנסים לשמורה דרך שער קרוגר,

אל תשכחו לקנות מפה בכניסה ולבדוק בלוחות עם המגנטים הצבעוניים איפה ניצפו חיות !

(גם במרכזי המחנות יש לוחות כאלה, לא שזה מבטיח משהו אבל נותן איזו אינדיקציה..)

לנו, ברכב הפולסווגן הגדול שלנו, יש את התאומים בעלי עיני הנץ. כמעט שום חיה לא חומקת מעיניהם, כל אחד מכסה צד אחר של הרכב וסורק את השטח.

סבלנות, המון סבלנות, ומזל- הרבה הרבה מזל !

בשלב מסויים אפילו ביקשנו מהם להפסיק להכריז על כל ג'ירף ופיל שרואים. לא להאמין.

בשלושה וחצי ימים בקרוגר ראינו כל כך הרבה חיות, היו לנו כל-כך הרבה מפגשים מרתקים ויחד עם זאת היו גם "לופים" שבחרנו לנסוע בהם וראינו רק פיל זכר בודד, או כמה חזירים..

H41- הוא כביש סלול המוביל בין סקוקוזה ל-Lower Sabie נתיבו צמוד לאפיק נהר הסאבי שהוא עורק החיים של האיזור, ודאי בתקופה היבשה. מכאן שהוא אחד הכבישים הטובים ביותר לצפייה בבעלי חיים, שחוצים אותו שוב ושוב אל ומהנהר... זה הופך אותו לאחד הכבישים המתויירים ביותר על הרכבים ורכבי הרינג'רים. בשנת 2000 עלה הנהר על גדותיו, שטף,סחף ועקר עצים ושינה נתיבו. עדיין רואים שרידים לכך..גשר קרוגר עצמו היה מתחת למי השטפונות!

-Lower Sabieמחנה אטרקטיבי הממוקם על גדת נהר הסאבי ומשקיף אל סכר Nhlanganzwane המושך אליו מגוון רב של בעלי חיים. מעט לפני המחנה יש אגם גדול שתמיד ניתן לצפות בו בחיות (ללא ירידה מהרכב, כמובן). במחנה אנחנו אוכלים ארוחה קלה וצופים באינסוף הציפורים הכחולות בעלות קריאת הדולפין שסביבנו. Greater Blue-Eared starling)) זרזיר כחול.

לקראת אחר הצהריים אנחנו חוזרים למלון ולשער קרוגר- ומצטרפים לסיור ליילה (או כפי שהוא נקרא:"sunset ride") של רשויות הפארק,הזדמנות לצפות בהתנהגות הלילית של החיות לאחר ששערי הפארק והמחנות נסגרים ותנועת המבקרים מפסיקה.

הסיור בן 3 שעות, ברכב ספארי גדול פתוח של כ-20 איש עם וולי, מדריך ענק, קולני ורברבן- שהצדיק כל ראנד שקיבל. נהג מיומן וסייר מובהק שלקח אותנו בדרכי עפר ברדיוס של כ-20 ק"מ ממחנה סקוקוזה, וראינו שוב ושוב את ה-BIG FIVE"" כמו שאוהבים לכנות את החיות האטרקטיביות (אריה, בפאלו,קרנף, נמר ופיל). מי קבע מי נכנס למועדון חמשת הגדולים? מה עם הג'ירף ?

שעות השקיעה אפופות אוירה מיוחדת בפארק, הטורפים שרובצים כל היום בצל מתעוררים פתאום. כל אוכלי העשב הקטנים והבינוניים נעלמים, פשוט לא רואים אותם. הפילים ממשיכים ללעוס בשקט.

וולי מוצא עקבות טריים של נמר, תוך דקות מוצא גם את הנמר ואנחנו זוכים לראותו דקות ארוכות עד שחותך את הרכב ונעלם באפיק נחל יבש. הריינג'רים נמצאים בקשר זה עם זה ומדווחים איפה ראו חיות- וכך אנו זוכים לראות גם 4 לביאות בדרך לציד, צבוע בודד, גחן, קרנפים ובפאלו. המדריך לא מפסיק להתפעל מעצמו איך הוא מוצא את כולם..

חוזרים למלון עמוסי חויות- יש אל ארוחת הערב מתחת לכיפת השמיים (אבל הפעם עם חשמל..)

יום 14- קרוגר פארק- דרומה אל קרוקודיל ברידג'

הבוקר מנסים את מזלינו בדרכים היורדות דרומה ממחנה סקוקוזה. הנוף שונה, צחיח מאוד. מעט מאוד חיות. זיקית חוצה באיטיות את הכביש…

אנחנו משנים כיוון וממשיכים על דרך עפר רוחבית בפארק S21 המתחברת קרוב למחנה סאבי . כשמתקרבים לאיזור הנהר- מבחינים במהומה- בכלל, כשרואים שתי מכוניות עוצרות יודעים שיש עניין. עדר פילים אינסופי חותך את הכביש ויורד אל הנהר במטרה לחצות אותו. זה בפני עצמו מרשים, אך הדרמה היא בשני זוגות אריות ולביאות שבדיוק תפסו את סייסטת הצהרים שלהם במקום חציית העדר וגורמים לפילים התרגשות גדולה! אריה אחד מסולק בנפנופי אזניים מאיימים,הוא משנה את מיקום הרביצה בחוסר חשק בולט. כמה פילים מוצבים לשמור על כל אחד מהטורפים בעוד האחרים ממשיכים להגיע ולחצות. יש כמובן גם הרבה פילפילונים קטנים ולכן הלחץ.

הרכבים העוצרים משני הכיוונים לא תורמים להרגעת הרוחות. המעבר הצר שנשאר בין הרכבים גורם לבהלה מצד חלק מהפילים ואפשר להבין איך כל זה יכול להתפתח לתקיפת פילים.. אבל כמובן, אף רכב לא מוותר על המקום שלו..

אנחנו ממשיכים דרומה לכיוון נהר הקרוקודיל. יש כמה נקודות תצפית ועצירה ובמחנה סומנו צפיות רבות בצ'יטות באיזור זה. זהו איזור עם נוף סוואנה פתוח יותר המושך אליו את אוכלי העשב.אכן, עדרים של גנו ואינסוף אנטילופות ואימפלות.איזור קלאסי לצ'יטה שקל לה לרוץ מרחקים קצרים ומהירים .

לצערינו, כאן לנו לא היה מזל. צ'יטה בטבע לא ראינו.

אבל פתאום, ממש לפני השקיעה- מצעד של 5 קלואים southern ground hornbill, המתוייגים כזן נכחד ויש בקשה לדווח על כל מפגש איתן, פשוט מופיעות מולינו בהליכה נינוחה..

עוד התקהלות קטנה ממש לפני היציאה דרך crocodile bridge, כמה אריות נחים לפני הלילה..

יוצאים דרך הגשר הצר הנמצא ממש על הנהר וממהרים לפני החושך ללודג' שלנו, במרלוק פארק.

לינה: NEEDLES LODGE

לודג' חמוד באוירה ביתית חמה,עם חיות בר שמגיעות למתחם הלודג'. ארוחת ערב משותפת עם בעלי הלודג'-דניס ואשתו- כמובן, לאחר שתיית יין מסורתית לפני הארוחה.מצויין למי שאוהב את הקונספט. אנחנו הרגשנו המון פעמים כל-כך מלאים מחויות שרצינו זמן לעצמינו בשקט..

יום 15- קרוגר פארק- וחזרה אל יוהנסבורג

מכיון שעשינו את כרטיס הכניסה השנתי לשמורות בדרום אפריקה-WILD CARD

היה שווה לנו בגלל הביקור בשמורות בנתיב הגנים.- לא הייתה שאלה: נכנסים לקרוגר, אפילו לכמה שעות!

הפעם נכנסנו דרך השער הדרום-מערבי של הפארק-

והחלטנו לסוע באיזור נופי קצת אחר, סביב המחנה ברג אן דל.MALELANE GATE

ה"לופ" של BERG-EN-DAL עובר באזור עם כמות המשקעים גבוהה ביותר ולכן מגוון הצמחים גדול יותר מאזורים אחרים בפארק. האיזור כולו מלא הרים וגבעות הצופים אל מישורים שטוחים אינסופיים, מזכיר מאוד את "מלך האריות"- באופק נראה ההר הגבוה בקרוגר-(Khandizwe Mountain- (839m. האיזור הוא בית גידול לנמרים רבים השוכנים במערות , אך לא ראינו אף אחד מהם..

ממשיכים מעט צפונה וזוכים להפרד מעדר הזברות הכי גדול שראינו בשמורה, מה שעשה את מאיה מאושרת!

ממש לפני יציאה סופית, זכינו למפגש מרשים עם אריה שניסה לישון – פחות מ-3 מ' מהרכב שלנו, פיהוק ועוד נסיון, עד שהחליט לשפר עמדות ועבר כמה מטרים משם , מאחורי סלע, בתקוה שלא יציקו לו שם..

יוצאים מהפארק הבלתי נשכח הזה, ומתחילים את הנסיעה חזרה לכיוון שדה התעופה של יוהנסבורג.

הפעם, למודי נסיון, באור יום עם מקדמי ביטחון וזמן למנוחה בדרך...

לינה: בטיסת ליילה של אל על הבייתה!