הטיול התחיל להירקם כשמאיה שלנו, בת ה-12- מכל הדברים בעולם ביקשה משאלה אחת לבת המצווה- ללטף זברה בטבע..

כך הגענו- בהרכב המשפחתי הכולל הורים, התאומים בני ה-17 ובת המצווה- לטיול של 8 ימים מקייפטאון עד פורט אליזבת', ובהמשך- טיסת פנים ליוהנסבורג שם מצטרפת אלינו סבתא נחמה לעוד שבוע של קניון בליידה וספארי בפארק קרוגר.

סה"כ 16 יום עם טיסות,מסלול מגוון , די אינטנסיבי ומדהים בעוצמתו!

יום 1- טיסה לקייפטאון (עם אל על ליוהנסבורג וטיסת המשך עם SA לקייפטאון)

נחיתה בשדה התעופה של קייפטאון Capetown- "The Mother City"

השכרת רכב (טויוטה דרך ממסי) ונסיעה לעיר-21 ק"מ, כחצי שעה בכביש טוב.אבל צריך להתרגל לגיר ידני ולנהיגה בצד ימין..

מזג אויר יפה ושמשי מקבל אותנו, למרות שקר מאוד, ואנחנו מחליטים לנסות את מזלנו ולהעפיל עם קרונות הרכבל הפנורמים העגולים המסתובבים אל -

פסגת הר השולחן- Table mountain. רמה ארוכה של כ-3 ק"מ, בגובה 1,089 מ' חולשת פסגת על נופי העיר כולה מכל העברים. כמובן, בזמנים ש"מפת השולחן" הערפילית אינה מכסה את רמת ההר וגולשת ממנו ברוך..וזה בדיוק מה שקרה!

תוך רבע שעה הפסגה כבר הייתה אפופה לחלוטין בערפל, ואנחנו- בקרונית המסתובבת (אל תרוצו לתפוס מקום בחזית!)- טסים ישר לתוכו ! ..למעלה- קור מקפיא, ממהרים להכנס לקפיטריה הצפופה ומלאת אופטימים כמונו שמחכים שהערפל יתפוגג.. אבל הוא כאן כדי להשאר, ואנחנו יורדים (טיפה מאוכזבים..) למרגלות ההר. בשלושת הימים שהיינו בקייפטאון- העננים לא עזבו את הפסגה, גם כשהכל סביב היה שטוף שמש- כך שבדיעבר לא הצטערנו שניסינו.

אל פסגת ההר אפשר להגיע ברכבל או ברגל.

מבוגר 225R ילד עד גיל 17-110 R .פתוח 08:30-18:00 בחורף. קרונית אחרונה עולה ב-17:00

בחניה נתקלנו בפעם הראשונה בתופעת ה"וסטים הצהובים"- חבר'ה ששמים על עצמם איפודים זוהרים, מכוונים אותך באסרטיביות לחניה, מבטיחים לשמור על האוטו ומצפים לתשר של כ-10 ראנד...דווקא שילמנו להם ברצון, גם זו דרך להתפרנס..

מזג האויר משתנה ,חורף ומחשיך מוקדם. אנחנו נוסעים לפסגה ממול- מערבית להר השולחן, אל ראש האריה  (Lions Head) גובהה של הפסגה כ- 669 מ' אך עם רכב ניתן להגיע רק עד ל"זנב האריה"- שהוא למעשה ה-signal hill.

הנוף מכאן יפהפה,הנמל של העיר ואיזור האצטדיון ממש מתחתינו- להקת פניניות ממהרת למצוא מחסה מפני הגשם המתקרב במהירות, וגם אנחנו נוסעים להתפנק בדירת הפנטהאוז המקסימה שלנו לשני הלילות הקרובים: Harbouredge Apartments (הזמנה דרך BOOKING), אנחנו קצת עייפים ולמען האמת עוד טיפה חוששים להסתובב בחושך- מזמינים פיצה לארוחת ערב והולכים לישון כשמכל העברים הנופים ואורות העיר התוססת נכנסים אלינו לדירה....

יום 2- כף התקוה הטובה Cape point

יום טיול במסלול מעגלי לשמורת החוף הדרומי המפורסמת . סה"כ-145 ק"מ, 3 שעות ללא העצירות ..

קמים מוקדם מלאי אדרנלין, עדיין חושך - (השמש זורחת קצת לפני 8:00 בעונה זו ,שעות היום מצומצמות ורוצים לנצל אותן!) המנופים בנמל, במפרץ באיזור הרציפים – Waterfrons, עדיין מוארים והמראה מקסים..

דווקא בעיר הכבישים הומים די מוקדם, משתלבים בתנועה הסואנת, חולפים על פני הפנייה להר השולחן ולראש האריה, ויורדים אל העבר האחר של העיר, אל חוף האוקיינוס האטלנטי הקר, למרגלות השיפולים המערביים של הר השולחן, אל-

חוף קמפס ביי Camps Bay -
 אחת השכונות היוקרתיות של קייפטאון, עם שלל בתי קפה ומסעדות אופנתיות שכמובן סגורות עדיין. חוף הים נחשב לאופנתי ביותר בקייפטאון –חול לבן בוהק, ערפילים של זריחה, ולאט לאט מגיעים בעלי הכלבים לטיול בוקר על החוף..

אנחנו ממשיכים דרומה, לאורך החוף עוד כחצי שעה, רוצים להגיע להפלגה הראשונה היום מהנמל של HOUT BAY .

ההפלגות לאי כלבי הים  Duiker Island אכן יוצאות מהנמל הקטן של האוט ביי. בנמל יש רק נבחרת ספורטאים שנמצאת כבר על הסירה ואנחנו. המפעילים לא מבטיחים שנגיע לאי כי הים סוער ולא בטוח שניתן יהיה לצאת מהמפרץ. אנחנו עולים מהר- מה יש להפסיד ? אנחנו כאן. 70 ראנד למבוגר, 25 ראנד לילד מתחת לגיל 14.

הפלגה של כ-40 דק' כל כיוון- ואכן הגלים גבוהים, הסירה מטלטלת חזק- במיוחד כשיוצאים אל מחוץ למי המפרץ הבטוח יחסית… עשר דקות נוספות של "לונה פארק" גלי מטורף שגורמות לי לתהות האם קיבלנו החלטה נכונה, ואז מופיע האי לנגד עיננו.

אין מילים, פשוט. הסירה תופסת מקום שקט המוגן מהגלים ע"י אי דיקר עצמו ואנחנו מוצאים עצמנו בתוך מושבה עצומה של כלבי ים השוחים במים, רובצים על הסלעים, מאות מהם ,מחזה עוצר נשימה ממש. לא דומה לשום מפגש עם כלבי ים שראיתי עד היום..

חוזרים לנמל מלאי-חוויות, מנופפים לסירה הבאה היוצאת לאי, וממשיכים אל-

- Chapman's peak drive דרך אגרה הררית מפותלת ומרשימה לאורך החוף המצוקי עד לעיירה צ'פמנ'ס פיק. אך את פנינו מקדמת קבוצת סוללי-כבישים . הכביש סגור לרגל התמוטטויות .בצער רב אנחנו מסתובבים ומחפשים את דרכינו לעבר השני של לשון היבשה –דרומה אל שמורת הכף.

-Cape of Good Hope

שמורת כף התקווה הטובה וקייפ פוינט, היא לשון יבשה סלעית ארוכה החוצצת בין האוקיינוס האטלנטי למפרץ הכוזב (False Bay). נקודה בעלת חשיבות עצומה בתקופת חיפושי הדרך להקפת אפריקה בנתיב להודו ועד פתיחתה של תעלת סואץ .

מגיעים תחילה אל חוף התקוה הטובה עם השלט המפורסם. מזג אויר דרמטי וסוער תפסנו לנו היום !. חוף חלוקי נחל עצומים יפהפה, גלי אוקיינוס מתנפצים ללא רחמים אל החוף, שחפים ועופות ים , יענים, כלבי ים, שרידי אניות טרופות… רצינו להגיע לכאן בשביל הליכה של כשעה היוצא ממגרש החניה של קייפ פוינט, אך האפשרות נפסלת לאור המצב.

Fynbos זו הצמחייה השולטת בממלכת הכף (באפריקאנס: fine bush ) שיחים ירוקי-עד שמסוגלים להתמודד עם הרסס האין-סופי המלוח ,בשרניים עם פרחים שונים. זו אינה עונת פריחת הפרוטאות ועדיין הצמחייה יפהפיה , מסקרנת ומיוחדת .

כעשר דק' נסיעה משם, ב-Cape Point-שהיא הנקודה הדרומית ביותר בשמורה, מזדקר צוק אליו אפשר לטפס רגלית או עם הפניקולר "ההולנדי המעופף". טיפוס קצרצר מביא אותנו אל המגדלור הישן הצופה 360 מעלות אל נוף מרשים, עם שושנת רוחות המציינת מרחקים לערים שונות בעולם .ביום יפה כנראה אפשר לראות גם את המגדלור מכיוון הים, אך הוא הוכח כבלתי-יעיל ברוב ימות השנה ותחתיו נבנה מגדלור תחתון שנקרא ע"ש בַּרְתוֹלוֹמֵיאוֹ דִיאַז- הספן פורטוגלי שבאמת הצליח להקיף לראשונה את הכף ב-1488 תוך טעות ניווט ואפילו לא ידע זאת. צוות המלחים המבוהלים מהרעיון שיגיעו אל קצה העולם, אילץ אותו לשוב לפורטוגל ואת התהילה לתואר זה לקח תשע שנים מאוחר יותר וַאסְקוֹ דַה-גַמָה במסע הראשון להודו. ביום כמו היום אפשר להבין את הפחד של המלחים וגם את העובדה שחלפו על פני הצוק בלי לראותו... עד היום נחשב הנתיב למסוכן ואאגדות רבות נרקמות על ימים סוערים בהם רוחו של "הספן ההולנדי המרחף" על ספינתו הטרופה עדיין מחפשת את דרכה להודו…

הקורמורנים מצטופפים על מדף סלע מוגן מהרוח המטורפת..

אפילו הבבונים התוקפנים,שהמקום מלא בשלטי אזהרה מהם, לא מוציאים את אפם ביום כזה!

שמורת הכף: פתוח: 09:00-17:00 כניסה 105 ראנד למבוגר ,50 ראנד לילד עד גיל 11.

הפניקולר ה"הולנדי המעופף"- 52 R הלוך חזור, 22 ראנד לילד עד גיל 16.

בצער עוזבים את השמורה היפהפיה, אחת היפות שראינו מעולם. ממשיכים אל סיימונ'ס טאון-Simon's Town עיירת קיט יפה לחוף המפרץ. בחוף הסלעי המפורסם שלה- BOULDERS , בסמוך לשכונת מגורים, יש קולוניה של כ-3,000 פינגווינים אפריקאים. היום המקום מסודר, שמורה סגורה עם מערכת של "דקים" מעץ המרחפים מעל הדיונות ומאפשרים מעבר חופשי של הפינגווינים המתוקים מהים אל הקינים שלהם שבסבך הצמחייה ודיונות החול ולהיפך. מושבות הפינגווין האפריקאי- Spheniscus demersusנהרסו כמעט כולן ורגליהם נדחקו וצומצמו לכמה אתרים שהם עדיין יכולים לחזור ולקנן בהם- כדוגמאת שמורה זו, שגם להקימה היה כרוך במאבק עם תושבים רבים.

הפינגווינים מתוקים, נראים עסוקים תמיד, נוערים כמו חמורים- לא להאמין לקולות שהם מפיקים!

אפשר להשאר איתם שעות..

אנחנו חזרים לקייפטאון,

לאזור הרציפים- Victoria & Alfred Waterfrons
 אזור הבילויים המוביל בעיר, ,המון חנויות ומסעדות. חניונים בשפע מסביב .נוח מאוד לביקור והתמצאות.

מסיימים את היום הנפלא בארוחת ערב במתחם הסגור וחוזרים לדירה שלנו.

יום 3- יציאה מקייפטאון, איזור היין ונסיעה להרמנוס

סה"כ שעתיים וחצי,166 ק"מ עד הרמנוס.

יוצאים לסטלנבוש, עיירה הולנדית יפה באיזור היין. החלטנו מטעמי קוצר זמן, לא להשקיע זמן רב ב"ארץ היין" Winelands אבל בכל זאת רוצים לטעום קצת מהנופים בדרך: עמקים ירוקים. שורות-שורות מסודרות של גפנים,חוות חקלאיות מרשימות ויקבים עם שערי כניסה לבנים.

בסטלנבוש Stellenboschאחת הערים העתיקות ביותר בדרום אפריקה, שהוקמה במאה ה- 17, "עיר האלונים, יושבים לארוחת בוקר בבית קפה מקסים ומלא אוירה (ססיליה) על הרחוב הראשי Dorp, בחברת סטודנטיות לבושות מדי האוניברסיטה הגדולה שבעיר,ומקבלים לאחר שעה וחצי (!!!) חביתה טעימה, לחם משובח וקפה. נפלא למי שזמנו בידו…

מדרימים למרחבים של אוורברג- OVERBERG-,"מעבר להרים "בשפת האפריקאנס. דרך מפרץ גורדון (GORDON'S BAY) בעבר המזרחי של המפרץ הכוזב שהטעה את כל מחפשי הדרך להודו. בדרך עוברים בשמורת קוגלברג: חופים נטושים וגלים המתנפצים על הסלעים. מדרונות הרי הגרניט המשתפלים אל החוף מרשימים ביותר !!!. בבונים ושפני סלע על הכביש, זו כבר שגרה.

השמורה הביוספרית קוגלברג-Kogelberg Nature Reserve

קוגלברג היא שמורה מדהימה לחוף האוקיינוס. שטחה 1,000 קמ"ר ויש בה רכסי הרים גבוהים הצונחים לים, נהרות מתחתרים, , דיונות חול ואוקיינוס כמובן. השמורה מייצגת את מגוון צמחי ממלכת הכף. מספר התושבים הקבועים, כ- 38 אלף ובעונת הקיץ עוד 50 אלף ,בעלי בתי קיץ היפים.

***להרמנוס אפשר להגיע בדרך מהירה יותר מקייפטאון אבל אני ממליצה בחום להגיע מכאן- דרך קוגלברג ובטי'ס ביי. שווה כל ק"מ, ובטח טוב יותר מלחכות שעה וחצי לארוחת בוקר!

Bety's Bay-בטי'ס ביי, עיירה קטנה ומקסימה לחוף האטלנטי, במיקום מופלא!

קולוניית הפינגווינים בבטי'ס ביי היא אחת משלוש המושבות היבשתיות של הפינגווין האפריקאי ,יחד עם סימונ'ס טאון ונמיביה.

הקינים הראשונים של המושבה התגלו לראשונה ב -1982 . קינון הפינגווינים על חופי יבשת אפריקה החל לאחר הרס מקומות הקינון על האיים. תושבי העיירה תחמו את השמורה הגדולה בגדרות, למניעת גישה מטורפים יבשתיים ובני אדם. הם הקימו אגודה שלקחה את המושבה תחת חסותם והתשלום הזעום לשמורה ניתן להם (בשמחה רבה, יש לומר!) הלב מתרחב לראות את הפינגווינים נהנים ממרחבים פראיים, מפרצים מוגנים, סבך שיחים עצום עם מקומות קינון נסתרים וגישה מוגבלת ביותר למבקרים בשמורה. (זה אגב, לא מונע מהפינגווינים עצמם לפלוש לבתי הקיץ הנטושים שבמעלה הגבעה...)

עוד 45 דק' ו-50 ק"מ מביאים אותנו לעיירה המקסימה הרמנוס ולגסט האוס על צוקי המפרץ, שם אנו מקוים לראות את הלוייתנים הבאים להתחכך על הסלעים האהובים עליהם...מגיעים בשעות אור אחרונות כדי להספיק לטייל ב"נתיב הצוק" בתקווה לצפות בליוויתנים !

נקראת גם "עיר הלווייתנים"-Hermanus הרמנוס-

נמצאת על נתיב הנדידה של הלויתן הנכון - southern right whale"- אובלנה דרומית , לוייתנים המבלים את חודשי הקיץ - בקרבת אנטארקטיקה ונודדים צפונה בחורף , מגיעים למפרץ ווקר (WALKER BAY) בחודש יוני ונשארים עד דצמבר. עונת ההמלטה היא אוגוסט-ספטמבר. אז גם מתקיים כאן פסטיבל הלווייתנים שכולל מופעי רחוב ומוזיקה, פעילויות וסיורים מודרכים. מזהים אותם בזכות ה"יבלות" הלבנות שעל ראשם(סרטנים-טפילים זעירים), הגב העבה ללא סנפיר הגב ופה ענק.

-The cliff pathנתיב הצוק-

12 ק"מ של קו החוף עם שפע נקודות תצפית בלווייתנים. תצפיות בולטות בנתיב:

• Dreunkrans -חונים בבריכת פליק-Fick's Pool –צוק בסמוך לנמל החדש.
  • Gearing's Point – תצפית הנמל הישן עם טרסות צפייה על מפרץ ווקר כולו .
  • נקודת תצפית יפה Kwaaiwater הנגישה גם לרכב.
  • Siever's Point-נקודה קרובה מאוד לים עם תצפית טובה.
  • TheVoëlklip ו- Grotto תצפית מיוחדת על הסלעים הבולטים מהים.

למרבה האכזבה, לוייתנים אין !!! כולם אומרים לנו בבטחון, הם כאן הם כאן, בטוח תראו אותם..אבל אנחנו מכסים את כל איזור החוף, העיניים לא משות מהים, וכלום...

מחשיך ואנחנו מתיישבים במסעדה איטלקית אמיתית מומלצת Fabio's Ristorante

לארוחה נפלאה ולא יקרה.

לינה: Harbour Vue Guesthouse, HERMANUS.

מומלץ מאוד ! קרוב לצוק, יפה ומלא אוירה, ארוחות בוקר נפלאות!

יום 4- יום של נסיעה ארוכה ויפה, דרך הנקודה הדרומית בעולם

סה"כ 5 שעות נסיעה – 327 ק"מ.

(סטייה של 28 ק"מ נסיעה ושעה אם רוצים לבקר בשמורת דה הופ היפהפיה.)

קמים מוקדם, לפני ארוחת הבוקר, חוצים את הכביש לכיוון הצוק והעיניים שוב משוטטות לחפש לוייתנים. הולכים דרומה עד הנמל החדש, נקודה שאמורה להיות אהובה על הלווייתנים. צופים בזריחה מקסימה, בנוף נהדר של מפרץ ווקר- אבל אין לוייתנים..

חוזרים ללודג' ותוך כדי ארוחת הבוקר מספרים לברי, מנהל המקום- הוא מייד מתקשר לקולגה שלו בעבר השני של המפרץ שאומר לו : "בוודאי ! הם כאן כל הסופשבוע!!!"

כאן זה בחוף DE Kelder, ממש בדרך המתוכננת שלנו אל מפרץ האווזים.

ואכן, חצי שעה אח"כ אנחנו במפרץ השקט, צופים בהשתאות בלוייתן נכון אחד- הראשון שלנו- ששט לו בהנאה הלוך וחזור במי המפרץ ממש מתחתינו..קצה חוטם,קטע גוף, נשימות קצרות וצלילות ארוכות, סנפיר..זה הכי הרבה שאנחנו מקבלים מהיונק העצום הזה..ולא יכולנו להפסיק להביט!

עוד נסיעה קצרה אל  GANSBAAI- "מפרץ האווזים"

• מסדרון הכרישים" הנמצא בין שני איי דאייר(dyer island reserve)
  • "נקודת-הסכנה" (DANGER POINT) שמורת טבע בסופה ניצב אחד המגדלורים המרשימים ביותר. (סגור היום..)
  • ב"חוף הפנינים"-PEARLY BEACH - אין פנינים. זוהי בירת צדפת האבלון abalone היפהפיה הבוהקת כמו פנינה!.

כל החופים יפהפיים ומעניינים, מבלים בכל אחד קצת וממשיכים אל הנקודה הדרומית ביותר באפריקה:

קייפ אגולס- (Cape Agulhas)- בפורטוגזית-"מחטים"

הנקודה הדרומית ביותר ביבשת, בה נפגשים האוקיינוס האטלנטי וההודי. האוקיינוס רדוד וסלעי מאוד באזור זה, ועד למרחק של 250 ק"מ מהחוף לא עולה עומק הים על 100 מ'.מסוכן מאוד לשיט, במיוחד בשעות סערה. בסמוך ניצב מגדלור איתות. האזור עשיר מאוד בדגה ולכן מושך אליו עופות מים רבים, הניצבים על ה"מחטים" בצפייה לים…

מכאן ממשיכים על דרכי עפר אינסופיות, באיחור כבד בזמנים, יש לומר, אל -

שמורת דה הופ- (De Hoop Nature Reserve)

שמורת הטבע דה היא שמורה חופית עם חופים פראיים ומבודדים, בריכות סלע, שיחים סבוכים ואזור ביצות ואגמים המהווה בית גידול ללמעלה מ-260 מינים של ציפורים. השמורה מקיפה את איזורי הרבייה של הלויתן הנכון .מעריכים שבכל שנה חוזרים כ-120 לוויתנים למי השמורה כדי להמליט גורים. בבונים ואנטילופות מקבלים את פנינו

מגיעים אחר הצהריים אל הדיונות הגבוהות ב- Koppie Alleen, מספיקים לפגוש זוג גרמנים שמכוונים אותנו אל המפרץ שם משתעשעים להם כעשרה (!) לוייתנים !!! הדיונות מהוות נקודת תצפית מצוינת לצפייה עליהם, כי מתאר הגוף נראה גם מתחת למים כשעומדים גבוה מעליהם.

החוויה כולה מרגשת מאוד, אנחנו למעלה על הדיונה הבתולית, איתם לבד בעולם.

י

יש בשמורה עוד המון איזורים, אין ספק שצריך להקדיש לה יותר זמן, יום שלם בקלות. היא באמת יפהפיה.

יש מסלולי הליכה ומסלולי אופניים, אפשר גם לישון כאן למי שיש זמן.

אנחנו מוכרחים להתחיל בנסיעה על דרכי עפר חדשות לכיוון ה-B& Bשהזמנו, באמצע הדרך, בעיירה Riversdale.

מגיעים בחושך, ה-WAZE מציל אותנו !!! מזהה את כל הפניות בדרכי העפר לא משולטות בחושך מוחלט !!!

יום 5 - "נתיב הגנים", מוזיאונים ושמורת הטבע וויילדרנס

אנחנו רשמית ב"נתיב הגנים" ! יום רגוע ,פחות נסיעות וביקור בשמורת הטבע ווילדרנס,

סה"כ נסיעה היום- שעתיים ו-40 דק', 200 ק"מ.

פחות משעה ו-90 ק"מ מביאים אותנו לעיירת החוף מוסל- ביי. Mossel Bay. מגיעים אל מתחם המוזיאונים הקטן. לביקור קצר במתחם עם עץ הדואר המפורסם ושחזור ספינתו של דיאס.

• The Bartolomeu Dias museum complex – הוא מתחם מוזיאונים המכיל את מוזיאון הספנות הימי
  • the maritime museum דגמי ספינות בגודל אמיתי ומפות ניווט מהמאה ה- 16 ,עם העתק מרשים של ספינתו של דיאס ,הספינה שבה הפליג למפרץ מוסל ב- . מעניין להכנס לספינה ולראות את התאים, המטבח, דרגשי השינה.
  • The shell museum מוזיאון הצדפות המציג את כל סוגי הצדפות ושימושיהם לאורך השנים.
  • THE POST OFFICE TREE- העץ בו הושאר הדואר לאירופה ,שהקדים את משרד הדואר הראשון בדרום אפריקה .

חולפים על פני ג'ורג' לכיוון פארק ווילדרנס, עולים לנקודת תצפית על אחת הגבעות עם טופוגרפיה הדומה למפת אפריקה

• Wilderness-Map Of Africa- . מהצד הנגדי של נפרש מפרץ ווילדרנס והגלים הדוהרים מהים אליו..

פארק וויילדרנסWILDERNESS NATIONAL PARK-

מצד אחד חוף הים ומצד שני הרים מכוסים יערות סבוכים מרהיבים. ביניהם זורם נהר המתרחב ללגונה מקבילה לחוף לפני שנשפך לים. שמורה של אגמים קטנים,נהרות ונחלים, גן-עדן לאוהבי ציפורים: מינים רבים של עופות מקננים בפארק או חולפים בו. מתוך מסלולי הטיול הרבים בחנו במסלול משולב של שיט בקייאקים במיים רגועים והליכה ברגל.

• King Fish Trail ביותר הוא כ-40 דק' שיט בקייאק אל ראש מפל טאוו –TOUW RIVER ועוד 40 דק' הליכה על דק עץ עד המפל. כ-4 ש' סה"כ אמור לקחת כל המסלול. את הקייאקים שוכרים ב-

EDEN ADVENTURES* - "עדן הרפתקאות"-מרכז אטרקציות ופעילויות השוכן בפתח הפארק ומספק פעילויות שונות.

בפועל המסלול לוקח לנו יותר זמן מהצפוי,אבל אנחנו נהנים מאוד ! כשהמיים הופכים רדודים, מעלים את הסירות אל חלקת חוף חולית, וחוצים את הנהר ברפסודה חמודה שם מצטרפים בגדה הנגדית לשביל למפל.

מגיעים בקרני אור אחרונות לגדת הנהר בה שכרנו את הקייאקים ומגלים שאף אחד לא חיכה לנו, פשוט הלכו הבייתה...

Knysna- נייזנה- הלגונה הסגורה

עיירת קיט יפה , אולי המפורסמת ביותר בנתיב הגנים. האיסטואר - שפך נהר שהתרחב לתוך היבשת כתוצאה מכח גלי הים - נוצר כאן במפגש בין הנהר גואוקאמה עם האוקיינוס ההודי. מישורי ההצפה יוצרים בתי גידול ביצתיים בשטח של כ-13 קמ"ר .

ה"ראשים " (The Heads) - הם שני צוקי אבן-החול הניצבים בצידי הפתח הצר אל הים .

ה"ראש" המערבי הוא- "Featherbed“ – "מיטת הנוצות", שמורת טבע בבעלות פרטית, רשום כאתר מורשת ונגיש לסיורים בהפלגות מהמרינה בלבד( (WATERFRONT. את השם קיבל ההר מהספנים שחלמו לישון על מיטת נוצות רכה..

כל היופי הזה נשקף מחלון החדר שלנו בלודג' ההיסטורי הקולוניאלי Yellowwood Lodge.

אנחנו כבר רגילים להיות האורחים היחידים, אבל כאן אנחנו מקבלים שליטה מליאה על האחוזה ונשארים בה לבד לגמרי אחרי שהעובדים הולכים. היום ארוחת ערב בסניף המקומי הסמוך של רשת DEBONAIRS PIZZA הנפלאה!

יום 6- שמורת רורברג, פלטרי ביי ושמורת הציציקמה "נתיב הגנים"

יום עמוס של טיולים רגליים בשמורות טבע , ביקורים בפארקים של חיות וקצת פחות נסיעות.

סה"כ שעתיים ועשרים דק'- 125 ק"מ.

ארוחת בוקר בחדר האוכל העומד כולו לרשותינו,

ומתחילים את הבוקר בסיור קטן במרינה ובמעבר על גשר הרכב אל Thesen islands (ע"ש סוחר עצים נורבגי),רובע מגורים על מרינה שזכה בפרסי עיצוב רבים, כולל 19 איים מלאכותיים מקושרים על ידי 21 גשרים קמורים ומוקפים מים בגאות ושפל. במרינה כ-550 יחידות דיור ,רובן בתים בודדים הבנויים בסגנון אדריכלי קולוניאלי ימי, כהמשך לאדריכלות המקומית של העיר וקשריה הימיים ההיסטוריים.

נסיעה קצרה (40 דק' 40 ק"מ) אל-

The Robberg Nature Reserveשמורת הטבע רוברג-

שמורת טבע יפהפייה, חצי אי ,לשון –יבשה שפורצת בחוצפה אל האוקיינוס ומרחיבה את תחום מפרץ פלטנברג PLETTENBERG BAY. מצד אחד של לשון היבשה האוקיינוס הגועש ומתנפץ אל הסלעים, מצד שני מי המפרץ השקטים .

יש 3 מסלולים מעגליים בשמורה- כדאי לקחת מפה בכניסה, כ-40 ראנד לאדם. נעליים הליכה ומיים )

• 2.2- ק"מ- 45 דק'-THE GAP. מסלול קצר המגיע עד קטע ה"שבר" של הרכס וחוזר מעגלית אל מגרש החניה.
  • 5.6 ק"מ –3 ש'.WISTAND – הליכה לאורך הצוק עד למושבת כלבי הים. ירידה בדיונת חול תלולה לחוף המקביל.
  • 9.2 ק"מ- כ4.5- ש'.-THE POINT מסלול מאתגר ומעט מסוכן עד קצה לשון היבשה והקפתה.

עשינו את המסלול הבינוני, שבפועל לקח לנו כמעט 4 שעות ,בין השאר כי עשינו אותו בטעות הפוך ונאלצנו לטפס על הדיונה במקום להתגלגל ממנה... ראינו את אי השחפים היפה, את מפרצי החול הנקיים, את כל גווני הטוורקיז והכחול במניפות הצבעים, את כלבי הים המשתעשעים, את הדולפינים הממהרים, שפני הסלע המתוקים.. נהננו מאוד והמסלול מומלץ בחום !!!

גם כאן כולם הסכימו , כמו בכל שמורה, ש"זו השמורה הכי יפה שהיינו בה"!

ממשיכים, דרך מפרץ פלטרנברג -כ-40 דק' ו-35 ק"מ אל מרכז חתולי פרא טניקואה

Tenikwa Wildlife Awareness Centre, מרכז מומלץ מאוד למודעות לחיים בטבע של משפחת חתולי הבר. לי באופן אישי, היה חשוב מאוד לבקר רק במרכזי הצלה אמיתיים. מי שקצת "חופר" קורא על הרבה מקומות שמנצלים את החיות ואת תמימות המבקרים (ואף המתנדבים הבאים לעבוד במסגרות שונות..) בין השאר מרכזים שמגדלים גורי אריות שמתלטפים ומצטלמים עם התיירים וכמה חדשים אחר כך משוחררים בשמורות סגורות כדי להיות ניצודים ע"י "גיבורים " שמשלמים כסף רב כדי לצוד אריה באפריקה . אין גבול לרוע ולניצול.

בטניקואה זכינו לסיור מודרך של כשעה וחצי עם המדריך הנפלא Msizi , שמכיר ו"חי" את הנושא ואת החיות עצמן, שבה את ליבנו בסיפורים עליהן, נכנסנו איתו למתחם החתולים והסרוולים, וגם אל הצ'יטות . ראינו איך כולם מייד מסמנים את מאיה הקטנה שלנו כ"ארנבת", חוינו איתו את אהבתו והבנתו את חתולי הפרא. זו הייתה הזדמנות ייחודית להתקרב אל הצ'יטות, ומפגש בלתי נשכח עם שני גורי אריות- אח ואחות בנים לאריה הלבן מטימבאואטי ולאם רגילה. הגורים יצאו בהתאמה- לבן ורגילה. גורים שיגדלו בשבי ולעולם לא יחזרו לטבע אך יעזרו להבאת המודעות לאחיהם החפשיים. הייתה חויה חזקה ומרשימה.

פתוח: 09:00-17:30.סיור יוצא כל חצי שעה. אחרון ב-16:30. (יש גם הליכה עם צ'יטות בתיאום מראש!)

מחיר: R185 למבוגר. R95 לכל ילד מתחת לגיל 13 The Wild Cat Experience -

שוב, קרני אור אחרונות ואנחנו בדרך אל שמורת הטבע ציציקמה לבקתה בלודג' היפהפה שבקצה הצוק

- Misty Mountain Reserve- אנחנו האורחים היחידים בשמורה (ככה זה כשמטיילים מחוץ לעונה!)

אבל ארוחת ערב מוגשת בשעה הקבועה ...

יום 7- שמורת הציציקמה , מפרץ ג'פרי והגעה לפארק אדו

יום של טיולים רגליים בשמורת הטבע ציציקמה , ונסיעה לשמורת הפילים אדדו.

סה"כ 3.5 ש'- 222 ק"מ.

בוקר מקסים ושמשי בלודג', הטווסים והקופים בכל מקום. לווייתן שוחה למטה, שגרתי..

אחרי ארוחת בוקר ושק כביסה נקייה שקיבלנו כבונוס, חוזרים כמה ק"מ אל הכניסה לשמורה עליה חלפנו אמש.

הפארק הלאומי החופי ציציקאמה -Tsitsikama Coastal National Park

שמורה עם נוף דרמטי של חופים סלעיים, שוניות, ערוצי נהרות, יערות עבותים טבעיים ומרשימים שגולשים לים ,עצי ענק עתיקים, גן עדן של טיולים וספורט אתגרי. הפארק נפרש לאורך כ-60 ק"מ של אחד החופים היפים בדרום אפריקה.

• איזור שפך "נהר הסערות": -STORM RIVER MOUTH

The Mouth trail

בוחרים במסלול הליכה קל ומומלץ של כ-4 ק"מ המתחיל מחנות ומסעדה בקצה החניון, עובר ביער הסבוך ל מרפסת דק, ומגיע אל מוצא הנהר- איזור עם 3 גשרים תלויים הנמתכים בין גדותיו. מורדות ההרים הגולשים לנהר ולים עטופים כולם בפרח הכלה הלבן עם עליו הכהים. שפני סלע בשפע וקופים קטנים. הגלים המתנפצים והים הסוער. הכל מדהים ביופיו.

כבר אמרנו- גם זו השמורה הכי יפה…

נפרדים מהשמורה ויוצאים לכיוון שמורת הפילים אדדו דרך ג'פרי'ס ביי- Jeffreys Bay וגלי ה"טיוביס" הצינוריים המפורסמים שלה. כל שנה נערכת כאן תחרות ה'בילאבונג-פרו' המושכת גולשים מרחבי העולם.  The Billabong Pro

עוברים בחנויות המפעלים של המותגים 2A Da Gama Rd, Jeffreys Bay, 6330

מתחם של חנויות מפעל בדגש על בגדי גולשים וים. חביב, לא מדהים. הילדים קונים כמה חולצות.

יש לנו עוד נסיעה של שעה ו-45 דק' 125 ק"מ למחנה הראשי בפארק אדו.

השער נסגר בשעה 19:00, ובכל מקרה רצוי לא לנסוע בחושך.

לינה: שתי בקתות בלב שמורת הטבע של הפילים, במחנה הראשי - Addo Elephant Main Rest Camp

אוכלים ארוחת ערב במסעדה מצויינת בסמוך לקבלה.

בלילה בור המים הסמוך למחנה מואר ולעיתים אפשר לראות את החיות באות לשתות מים

יום 8- שמורת הפילים אדו Addo Elephant Reserve

השמורה שהוכרזה ב-1931, משתרעת על שטח של כ-1,640 קמ"ר, עם מגוון גדול של צמחים ובע"ח. היא כוללת את המרחב היבשתי והימי, ובזה ייחודה. האטרקציה העיקרית הם הפילים. כ-550 פילים חיים בשמורה, השלישית בגודלה בדרום אפריקה.

יש לנו יום שלם בשמורת הפילים אדדו.

מצטרפים לסיור בוקר ברכב פתוח עם ריאן, אחד ממדריכי השמורה. בשחצנות רבה הוא מספר שהוא מדריך כבר 30 שנה וסביר שנראה לא רק פילים אלא גם אריות. שעתיים חיפושים ואנחנו כבר מכירים כל חזיר בר ג'ינג'י באיזור. לא אריות ולא פילים.. גם עם נסיון צריך מזל.. בטח בספארי.

מסיימים את הסיור וממשיכים בסיור פרטי שלנו. יש לנו 3 זוגות עיניים מאחור שלא מביישות ולא מפספסות שום חיה.

גשם רב ירד כאן בשבועות האחרונים והחיות אינן תלויות במאגרי המים. בכל מקום שמתחשק להן הן יכולות לשתות ולכן קשה יותר לאתר אותן. אנחנו נוסעים בנתיבים שונים מצפון לדרום, פונים ל"לופים" בשבילי עפר צדדיים ולאחר כמה שעות מצליחים להבחין בפיל נחבא בין השיחים…

קצת לפני שמתייאשים, עומדים בצומת דרכים ומתלבטים לאן לפנות, זוג שמגיע במכונית משמאל פותח חלון ואומר- "סעו לשם, יש בעוד 200 מ' פיל, אח"כ 3 גורי אריות ואח"כ שוב פיל.."כך בדיוק, בסדר הזה מוצאים אותם, עומדים שעה ארוכה קרוב לשלושת הגורים המגודלים המדהימים האלה ומודים על הזכות הגדולה לצפות במחזה הזה !

יוצאים מהשער הדרומי- רק 35 דק' -44 ק"מ עד לצימר המומלץ שלנו בפורט אליזבט-

סערה מתקרבת,קשת אפורה מקבלת את פנינו בכניסה לעיר, גשם מתחיל לרדת אבל לנו לא אכפת.

אי אפשר לקחת מאיתנו את החוויה המדהימה שעברנו!

לינה בצימר יפה: Millbury Guest House

פורט אליזבת - PORT ELIZABETH

בגשם שוטף יוצאים בערב למסעדתold Austria לציון סיום החלק הראשון של הטיול.