אל ברגן הגענו לאחר מסע של שבוע בפיורדים מהעיר אלסונד בה נחתנו.

על החלק הראשון אפשר לקרוא כאן

על החלק השני אפשר לקרוא כאן

הגענו בשעת צהריים מאוחרת אל המלון המרכזי והמומלץ-

לינה: Augustin Hotel BERGEN

.​ברגן - Bergen

ברגן היא עיר נמל יפהפיה באמת ,בירת חבל הפיורדים, על שפת האוקיינוס האטלנטי , מוקפת 7 הרים, גשומה לרוב-עם מעל ל-300 ימי גשם בשנה. אנחנו "נפלנו" על יומיים שטופים שמש לאחר הגשם שליווה אותנו קודם. רבים מפרבריה נמצאים במעלה ההרים או על איים. העיר שהוקמה ב- 1070 , הפכה לצומת מסחרי חשוב. בימי הביניים הייתה הגדולה ביותר בסקנדינביה. במאות ה-14-17 שלטה במסחר ברית ערי ההנזה, (Hanse) - ברית של סוחרים בצפון גרמניה ווהים הבלטי. כמו אלסונד, סבלה אף היא משריפות רבות ( ולכן כנסיות נבנו בה מאבן). אך גם לאחר השריפות הקפידו לבנות ולשמר את הארכיטקטורה המסורתית.

רובע הרציף הישן בריגן (Bryggen) המרשים שבנמל הישן של ברגן- הוא תמצית הרעיון הזה. 64 מבנים שפונו ממשכנות העוני, שופצו ושוקמו , חלקפ הפך לחנויות וגלריות, או משרדים קטנים ובתי קפה, בחלק יש שכונות מגורים יפות (וסגורות..) ובשיטוט בסמטאות היפות שלו, שמאחורי הפסדה הצבעונית המפורסמת הפונה למפרץ- רואים את בתי הסוחרים עם החבל/ עגורן להעלאת הסחורות למחסנים למעלה.אפשר כמעט לדמיין את התקופה. כנסיית האבן Mariakirken, על שני מגדליה היפים- נמצאת בסמוך, אך סגורה נכון לקיץ 2014 לרגל שיפוץ נרחב.

**ברגן קארד: לשכת התיירות של ברגן נמצא מול נמל - אפשר לקנות שם את הכרטיס המקנה כניסה 24 שעות לרוב המוזיאונים ונסיעה חינם באוטובוס וברכבת קלה. : Vagsallmenningen 1-

24 שעות: מבוגר - 200 NOK, ילד (5-15) - 75 NOK. אנחנו הסתדרנו בלי הכרטיס.

הפניקולר להר פלויין (Floibanen/ Mount Flen)
 היה תור ארוך, והבנים התחילו לטפס ברגל לפסגת ההר פלויין (320 מטר גובהו). – במקום נסיעה של 8 דק'...

אני והקטנה נשברנו באמצע העליה (היה חם,..) אבל לא פספסנו את תצפית הנוף הנפלאה על העיר וסביבותיה. הבנים כמובן חזרו עם תמונות יפות יותר ממבט גבוה יותר. יש המון מסלולים רגליים היוצאים מהפסגה. (מומלץ שביל מס' 2 מסתובב סביב אגם Skomakerdiket במסלול שאורכו 1.6 ק"מ.–חצי שעה הלוך ושוב). אם אתם עולים בפניקולר אל תשכחו לבקש את המפה בקופות למטה Vetrlidsallmenning 21.

כיכר טורגלמנינגןTorgallmenningen -

כיכר מלבנית, עטורה בבתי קפה, מסעדות וחנויות. הכיכר סמוכה לנמל ברגן ,במרכזה פסל של יורדי הים הנורווגים, הוויקינגים. ממול שוק הדגים- כך שבכל טיול רגלי בעיר, תמיד מגיעים אליה.

מוזיאון ברגן לאמנות  (Bergen Kunstmuseum)
 במוזיאון מספר אוספי אמנות – האוסף העירוני, אוסף סטנרסן ואוסף ראסמוס מאיירס – המוצגים בשלושה מבנים ברחוב ראסמוס מאיירס. יצירות מהמאה ה-15 ואילך לצד אמנות עכשווית, בהן ציורים של מונק, פיקאסו וחואן מירו. הכרטיס תקף ליומיים או ל-24 ש', למעשה קיבלנו מדבקה על החולצה איתה נכנסנו לכל מבנה בנפרד. חביב. Rasmus Meyers alle 3, 7 & 9.

האקווריום של ברגןBergen Aquarium-

האקווריום נמצא בנורדנס (Nordnes) בקצה הדרום מערבי של נמל ברגן, הליכה של כ-20 דק' –קילומר וחצי- משוק הדגים שבמרכז המפרץ. בכניסה בריכות גדולות בהן ניתן לראות כלבי ים ופינגווינים. יש גם שעות האכלה והופעה-תצוגה של כלבי הים. האטרקציה הגדולה הייתה כלב ים קטן שנולד ועובר שיעורי שחייה מתישים עם הוריו . אומרים שאוסף הדגים וחסרי החוליות הוא מהגדולים באירופה-בפועל זה לא באמת ניכר . האקווריום חביב, אולי יותר לילדים צעירים, אבל ראינו כבר מרשימים ממנו. יש גם סרטים בנושאי טבע שונים המוקרנים כל הזמן.

מחירי הכניסה גבוהים כרגיל: מבוגר - 100 קרונה, ילד (3-14) 50 קרונה. נסו את הכרטיס המשפחתי, אנחנו נכנסו עם 3 ילדים.. Nordnesbakken 4 אוטובוס: קו 4 .

אחרי יומיים בעיר המקסימה הזו, נפרדים- וטסים ללונדון!

החבורה העליזה נפרדת- חלק ממשיכים לאמסטרדם וחזרה לארץ, האחרים טסים ללונדון לאיזורים שונים ולזמנים שונים. אז עוד לא ידענו שטיסת איזיג'ט שלנו תבוטל בשל הטיל שנחת ביהוד..בני המזל הצליחו להגיע לארץ עוד קודם.  עוד נפגש בלונדון ביומיים הקרובים לבילוי וארוחות יחד, אבל הטיול המשותף מסתיים!

לונדון

ימים 8-14: לונדון

לינה: Premier Inn London Kensington Olympia

לאתר המלון

התארחנו 5 ימים במלון הנחמד בשכונת קנסינגטון, נוח, נעים, צוות צעיר ונמרץ שעוזר בכל עניין.

החדרים מעט צפופים- הטריפל מרווח ועלה כמו הזוגי. היו ימים חמים- והמיזוג היה חשוב מאוד. ארוחת בוקר נחמדה מאוד בסגנון בופה. הכי חשוב- המלון ממוקם 5 דק' הליכה מתחנת Earl's Court

על הקו הירוק- 4 תחנות מויקטורי, 6 תחנות מווסט מיניסטר. כמובן שנוח יותר לגור במרכז אוקספורד, אבל יחסית למחיר- התמורה הולמת.

5 ימים מלאים בילינו בלונדון, היינו מעט מאוכזבים. למה? אולי שילוב של כמה גורמים: הרבה שנים לא היינו בעיר, הציפיות והגעגועים היו גבוהים ומה לעשות, העיר השתנתה מאוד, האווירה, האוכלוסיה, הצפיפות. להוסיף לזה את עומס התיירים של הקיץ, ואת העובדה שהגענו רווים מטיול טבע מדהים בנורווגיה, ואי אפשר להתעלם מהטלביזיה שמשדרת ללא הפסקה חדשות מעזה..

דווקא השמש חייכה אלינו.. 5 ימים של שמש זורחת בלונדון, בלי גשם. הסתובבנו המון ברגל, למרות שהיה לנו תמיד נסיעות חפשי בשל כרטיס ה-travelcard (מומלץ). יש המון חומר באתר על לונדון ואין כאן יומרה להחליף את המידע, רק להוסיף קצת בנימה אישית מתוך החוויות שלנו.

את טקס חילופי המשמרות לא הלכנו לראות, דווקא את הסוסים בפתח בניין ה -Horse Guards משמר הסוסים המלכותי בווייטהול ביקרנו כמה פעמים. יש גם טקס בקיץ בכל יום ב-11:00 (ביום ראשון ב-10:00), פחות מתוייר מארמון בקינגהאם.

צמוד לו,ומשתרע עד בקינגהאם- פארק סנט ג'יימס  (St. James's Park) – פארק יפהפה, עם עצי ענק, אגם שקט ואוכלוסיית ברווזים וברבורים שמתוחזקת בקפדנות מהמאה ה-19 (במרכז הפארק אפשר לראות את ביתו העתיק של האחראי על הברווזים- צימר באמצע העיר!, גם סנאים יש, לא הרבה- אחרי 4 פעמים בפארק אנחנו כבר יודעים בדיוק היכן למצוא אותם ומי הסנאי שאוכל מהידיים בוטנים(מה לעזעזל נעשה עם המידע הזה?..), קיוסקים עם גלידה ומקופלת ורק אם היו מפזרים יותר ספסלים בפארק היה מושלם.

הגענו לעיר ביום ראשון וכל הרחובות הצמודים לפארק נסגרו לתנועה לצורך קיום תחרויות ספורט- ריצה, קפיצת מכשולים וכו'. היה קשה לשכנע את הילדים לעזוב. זה הכיף בעיר גדולה- שתמיד משהו לא צפוי קורה.

יום ראשון היום- אז נסענו למזרח העיר ל שוק בריק ליין- Brick Lane Market ("סמטת הלבנים..")

השוק פועל כשוק אוכל בימי א' בבוקר בלבדנמצא בלב האזור הבנגלי-הודי של לונדון באיסט אנד, ומציע עתיקות, חנויות טרנדיות, אופי עממי ותרבות "אנדר-גראונד" הלונדונית. השוק היה מלא באנשים, בצפיפות לא אנושית כמעט, לאורך כל המדרכות ישבו אנשים ואכלו והחויה הייתה רחוקה מלהיות נעימה. אולי ביום אחר בזמן אחר . אנחנו ברחנו משם. קרוב אליו שוק פטיקוט ליין (Petticoat Lane)

חזרנו למרכז, ל--Trafalgar Squareכיכר טרפלגר-מקום מצוין לשבת על מדרגות הגלריה הלאומית ולהביט בתיאטרון הרחוב: אפשר להסתכל בנסיונות הנואשים של מצטלמים לטפס על האריות שבכיכר,במזרקות השונות ובתנועה האינטנסיבית של האוטובוסים האדומים ובכלל סביב הכיכר.

מרחק הליכה קצר- ומגיעים לPiccadilly Circus- - כיכר פיקדילי

פה הצפיפות על מדרגות המזרקה שבכיכר ממש מטורפת, שלטי הענק המוארים מזכירים את הטיימס-סקוור, ותמיד תמיד יש חבורת ברייקדנס שנותנת הופעה בכיכר.Ripley's Believe It or Not בפינה ממול

Lillywhitesוכמובן- בילינו לא מעט בחנות הספורט האטרקטיבית בת 6 הקומות בפינה-.

מפיקדילי מתפתל לו כלפי אוקספורד סירקוס- ריג'נט סטריט (Regent Street) – ביום ראשון בקיץ הרחוב הופך למדרחוב עם המון אטרקציות חמודות להפליא (כמו מסלול תצוגת דוגמנות שמופיע על כל המסכים ברחוב ועוברי אורח אקראיים מוזמנים לצעוד ולתת הופעה.. יש אפילו זוג כלבים מפונפנים להשאלה...) את דפנות הרחוב מאיישות רשתות אופנה רבות וכמובן גם חנות הצעצועים המפורסמת המליס (Hamleys) . W1B 5BT 188–196 Regent Street

יום אחר שוטטנו בשוק קובנט גרדן  (Covent Garden Market )

(למעשה 3 שווקים (Jubilee Market, East Colonnade Market, Apple Market: וצפינו במופעי חוצות בכיכר הסמוכה. ביקרנו, כמובן,במקדש התפוח-Apple Store- Covent Garden שעל פינת רחוב ג'יימס

1-7 The Piazza, Westminister..

שם נקלענו לפרמיירה לסרט החדש "שומרי הגלקסיה" m&mלחנות Leicester squareודרך

מקתדרלת סנט פול- St. Paul's Cathedral , פרי תכנונו של האדריכל כריסטופר רן Wren-- שאף קבור בה, ירדנו לכיוון הנהר, אל Millennium Bridge- מ- : 2000 הגשר הראשון שנבנה בעיר מאז השלמתו של ה-Tower Bridge בשנת 1894. למרבה המבוכה- נסגר הגשר לשיפוצים יומיים אחרי הפתיחה החגיגית ביוני 2000, לאחר שהקהל הגדול שעלה על הגשר גרם לתנודות לא רצויות. הוא נפתח שוב כמה חודשים מאוחר יותר. בגדה הדרומית, ממש מולו *גלריית טייט לאמנות מודרנית- Tate Modern בתכנון-herzog & de meuron 2000- הממוקמת בבניין עצום ששימש תחנת כוח לחשמל, אולם הטורבינות הוא החלל הענק שאכלס בעבר את הטורבינות של תחנת הכוח, ומחבר בחלל גבוה את כל קומות התצוגות.המבט מהמוזיאון אל הגדה הצפונית- מרשים!

Bankside SE1.פתוח:10:00-18:00. כניסה חינם.

מאחוריו הולך ונבנה פרוייקט מגורים מעניין ולידו- 43 Holland Street, London Marcus Campbell. חנות ספרי אמנות סמוכה לטייט, בקומת קרקע צהובה.

יום אחר נשארנו ב"שכונה " שלנו- בקריית המוזיאונים בקנסינגטון  (South Kensington)

מוזיאון המדע-Science Museum- המפורסם של לונדון המציג את עולם המדע והטכנולוגיה בדרך חווייתית עם פעילויות והתנסויות מרתקות- דווקא לא עשה רושם רב על הנוער שלנו..( להוציא אולי את גלריית התעופה -המכילה אוסף מגוון של מטוסים ואת סיפורתולדות התעופה Exhibition Road, London SW7(

דווקא  מוזיאון הטבע- Natural History Museum-הרשים אותם יותר.

במוזיאון ישנם כ-70 מיליון מוצגים שונים המחולקים ל-5 אוספים בסיסיים. חקר הצומח (הבוטניקה), חקר החרקים (אנטומולוגיה), חקר המינרל והגיאולוגיה, חקר הדינוזאורים (פלאונטולוגיה) וחקר החי (זואולוגיה). לדעתי הכל מוצג בדרכים חכמות ונגישות. אבל היה יום חם ואין מערכת מיזוג אויר במוזיאון מה שהקשה מאוד על הביקור..

התרכזנו במסלול הכחול- מגוון החיים המדהים שעל פני כדור הארץ- דינוזאורים, חסרי חוליות עד ללוייתן הכחול. (לא להחמיץ את הטי-רקס הרובוטי!)וחלק מהמסלול האדום- חקר הפלנטה כוחות הטבע המעצבים אותה, האוצרות שאנו לוקחים ממנה.(אבני החן) הכניסה למסע למרכז כדור הארץ דרך מדרגות נעות העולות אל כדור אדום לוהט כבטן כדור הארץ.

-2009מרכז דארווין מ-- "פקעת" (Cocoon) של 8 קומות מבטון וסביבה מעטפת זכוכית- לא נכנסנו לאכזבתי הרבה.. המעלית לא פעלה וזו הדרך היחידה להגיע למעלה- לדברי שומרי המוזיאון- כדי להתחיל את המסלול הספירלי למטה .פתוח 10:00-17:50. כניסה חינם. Cromwell Rd, London

אחרי הסיור במוזיאונים, החלטנו לטייל קצת בפארק קנסינגטון.

*גלריית סרפנטיין וגלריית סרפנטיין סאקלר- Serpentine Galleries

גלריה ציבורית לאמנות מודרנית ובת-זמננו שנוסדה ב-1970, שוכנת בבניין אלגנטי - במקורו בית-תה - גני קנסינגטון על גבול הייד פארק. בתערוכות שלה משתתפים אמנים ואירועי תרבות.

הגלריות השונות- משני עברי הגשר.(במסוך לפינת הזיכרון לנסיכה דיאנה)

לקראת כל קיץ מוזמן אדריכל או אמן ידוע לתכנן מבנה זמני (Pavilion) מחוץ לגלריה, השנה -2014 האמן הנבחר הוא האדריכל הצ'יליאני סמיליאן ראדיץ (Radić), והפביליון שלו הוקם ומארח אירועים שונים - בין 26 ביוני ל-19 באוקטובר, קפה מאולתר וסתם פינת ישיבה מוצלת ואחרת.אם אתם בסביבה- תכנסו..

ההליכה בפארק הייתה נעימה, וכך מצאנו עצמינו הולכים דרך קנסינגטון להייד פארק המחובר אלין , עד לmarble arch ו-Oxford Street- ושוב, לפרימרק  (Primark)- 499-517 Oxford Street..

בוקר אחר התפצלנו- הבנות נסעו לחוות קצת זוועות ב"צינוק של לונדון"- London Dungeon-

והבנים נסעו למוזיאון הרכב-London Motor Museum‏ פתוח 10:00-18:00 3 Nestles Ave Hayes, Middlesex UB3 4S. (לא לבלבל עם מוזיאון התחבורה שליד הקובנט גרדן) זה המוזיאון ה אולטימטיבי לחובבי רכב עם אוסף ייחודי של מכוניות אמריקאיות ובריטיות קלאסיות ( מלונדון פדינגטון יש רכבות סדירות העוצרות ב-Hayes and Harlington Station (5 דקות הליכה למוזיאון). -Travelcards ללא תוספת.

הקטנה ואני נכנסנו למרתפי הצינוק של לונדון, ל-90 דק' של סיור מזוכיסטי בהיסטוריה של לונדון דרך חוויות אימה, גועל, זוועות והרבה הומור שחור. התחלנו בשיט בתעלות הביוב, דרך המגפה השחורה ועכברי הדבר של ימי הביניים שדהרו בין רגלינו..(משבי רוח בחושך..), מבלי שחסכו מאיתנו את הסירחון והטחב של התקופה, דרך כ-20 תחנות ונקודות ציון חשובות בתולדות העיר, מבויימים ומשוחקים עם צוות גדול של שחקנים שמקבלים את פניך בכל תחנה, מבהילים אותך, מחרידים את שלוותך, בוחרים ללא התראה חברים מהקבוצה (שגילו רוח ספורטיבית ראויה לציון..),תוך הדגמות של ניתוח ללא הרדמה (עדיין מרגישה את העלוקות ש"ברחו" מהקופסא ונעו תחת הספסלים..), שיטות עינויים וחקירות ממרתפי המלך, בית משפט שרירותי במאה ה-18 שדן את כולם, ביקור מחלחל במספרה חשוכה כשהמספריים של הספר נושבות בעורפך, הוצאה להורג של כל הקבוצה על עמוד תלייה (סטייל הבלק ממבה בלונה פארק..)ועד פגישה מצמררת עם הקורבן האחרון של ג'ק המרטש בסמטאות וויטשאפל, שלא לומר איתו בעצמו... טוב, די ספויילרים. יצאנו צוחקות בהיסטריה אחרי המסע המטורף הזה וניחמנו את עצמנו עם גלידה ליד שפת התמזה...

(לא לקטנים מדי. צריך להבין אנגלית טובה. כרטיסים מוזלים באינטרנט)

בצהריים נפגשים כולם בביג בן (אחלה מקום מפגש, אבל צפוף בטירוף!!)-לשייט לגריניץ'

ממש ממול יש את מעגן הסירות של אוטובוסי הנהר - Thames Clippers, השטים לאורך התמזה עד אחרי גריניץ'. יש כרטיס משפחתי ויש הנחה ל-travelcard. חינם למחזיקי London Pass..

השיט עצמו נעים מאוד, מבט אחר תמיד על עיר מכיוון הנהר. לונדון מתגלה מצד זה גם בכיעורם של מבניה האפורים-חומים. דווקא באיזור הדוקלנד'ס, מעט לפני הפיתול הגדול של הנהר- יש המון פרוייקטי מגורים מעניינים ויפים יותר. וזוהי רק ההתחלה: ממזרח לקנרי וורף מתוכננת שכונה עם שימושים מעורבים - השכונה החדשה תכלול למעלה מ-3,000 בתים, 240,000 מטר מרובע של שטחי מסחר משרדים, 100 חנויות, אירוח ועוד - כולם יחוברו ע"י 3.6 דונם של מרחב ציבורי. גורד שחקים גלילי שתוכנן על ידי הרצוג ודה מרון יהיה אחד משלושה בנייני מגורים בני 56 קומות המתוכננים בשלב 1 של התכנית.

השייט עובר בסמוך לספינת המלחמה 'בלפסט '-HMS Belfast. ולבית העירייה של לונדון

- (2002) GLA City Hall- השוכן בגדה הדרומית של התמזה ( מבנה נטוי,מעוגל ונטוי, עשוי זכוכית ומתכת, תוכנן ע"י סר נורמן פוסטר. )

המעבר תחת גשר לונדון הוא כמובן מרשים, הסירה גם מסתובבת כדי לעגון בתחנה הסמוכה לגשר, ואז מתגלה מבט יפה יותר אל מתחת לגשר. השיט מלווה בהסברים מעניינים ולא מעיקים שניתנים בהתנדבות (ואתם מתבקשים להוסיף תשר אם נהנתם..),

אחד המבנים המרשימים בשייט הוא בניין ה SHARD השארד (רסיס,) כיום גורד השחקים הגבוה ביותר באירופה- 310 מ'. 27 קומות משרדים, מלון חמישה כוכבים בן 18 קומות, 10 דירות יוקרה ענקיות ו-4 קומות תצפית. יזם -- ארווין סלר ואדריכל רנזו פיאנו. כמובן, כמו כל בניין חדש בלונדון- מעורר ויכוחים וסערות ו"זוכה " לכינויי גנאי..(יש תצפית במחיר שערורייתי..)

ממש לפני שעגנו בגריניץ'- הציע הכרוז להמשיך עוד תחנה בתוספת תשלום 2 יורו ל- Thames Barrier Park (פארק עצום מעוצב ונראה מעניין),ובדרך לראות את כיפת המילניום- הענקית שנבנתה לקראת 2000 והוסבה ל--O2- מרכז אירועים ומופעים . בגלל השעה היחסית מאוחרת, נצמדנו לתכנית המקורית והתחלנו את הביקור בגריניץ' בשוק גריניץ' המקורה (10:00-17:30 .שני סגור), שם מצאנו דוכן פלאפל אלג'יראי ושיחת נימוסין על המלחמות והפוליטיקה בפרט ובכלל..

ממשיכים לקומפלקס הבניינים של קולג' הימי המלכותי הישן (Old Royal Naval College), בתכנונו של האדריכל כריסטופר רן. פתוח 10:00-17:00 כניסה חינם. במרכז המבקרים שבכניסה לקולג' יש תצוגת קבע לא אטרקטיבית ,חנות מזכרות, קפה ומבשלת בירה ודוכן מידע לתיירים.

"האולם המצויר" (Painted Hall) על תקרתו היפה היה סגור לצערנו לכן המשכנו לכנסייה שמולו.

חלפנו על פני המוזיאון הימי הלאומי (National Maritime Museum) ו-בית המלכה (Queen's House) ,והתחלנו להעפיל אל הגבעה והסיבה האמיתית שהביאה אותנו עד הלום-

מצפה הכוכבים המלכותי (Royal Observatory), כדי לראות, לדרוך ולצלם את קו האורך 0 המפורסם!!! Meridian Courtyard.ממרומי הגבעה יש תצפית יפה על פיתול הנהר הבולט ביותר בלונדון- על אי הכלבים שממול Isle of Dogs המוקף מ-3 צדדים בנהר התמזה.

כמעט שקיעה ואנחנו גולשים מהגבעה, עוברים ומתרשמים מספינת המפרשים קאטי סארק . (ביום מוזיאון .כניסה בתשלום).ויורדים במדרגות אינסופיות אל רציף תחנת ה-DLR, אל הרכבת הקלה של הדוקלנד'ס העוברת מתחת לנהר אל ה"סיטי" החדש והשוקק של העיר- איזור הקנרי וורף (Canary Wharf) בדוקלנדס Docklands, , איזור הרציפים של הנמל הישן של לונדון.

זהו רובע העסקים והפיננסים הגדול בלונדון, לצד ה"סיטי" המרכזי, גדוש בבניינים גבוהים כמו One Canada Square- ( "קאנארי וורף טאואר") שתכנן סזאר פלי, 244 מ',שהיה עד לא מזמן הבניין הגבוה ביותר. הסתובבנו בין המבנים המרשימים, המחוברים תת קרקעית בקניונים אינסופיים ומתחברים גם ל-2 תחנות ה-DLR, ישבנו בכיכר המרכזית עם כל אנשי העסקים שירדו להתאוורר קצת, ועקבנו אחרי כותרות החדשות ה"רצות" על אחד הבניינים ("ישראל מפציצה בעזה"),

ירדנו אל תחנת התחתית השקופה שתכנן סר נורמן פוסטר, (Jubilee Line), הצצנו בפרוייקט המעניין החדש

Crossrail Project-canary wharf פרוייקט תחבורתי- מסחרי עצום ומשמעותי בשלבי ביצוע מתקדמים.

וחזרנו לעיר לאיזור ה"סיטי" עם ה-DLR. ניסינו להתקרב ולקבל מבט טוב יותר על המבנה המיוחד בן 40 הקומות של פוסטר-30 St Mary Axe- Swiss Re Tower המכונה "הגרקין",(the Gherkin) על שם זן של מלפפון קטן ופחוס המשמש להכנת חמוצים – ללא ספק המגדל המושך תשומת לב ביותר בקו הרקיע של העיר או בכינויו הבוטה יותר- The Crystal Phallus "..

כבר חושך, וכל אנשי העסקים של הסיטי,או לפחות אלה שלא ממהרים הבייתה- עוצרים לכוסית או שתיים בשוק לידנהול  (Leadenhall Market)המואר והמזמין עם סמטאות האבן מקוּרות הזכוכית הויקטוריאני.

סוף הטיול השתבש לנו כי נפלנו בדיוק על 48 השעות שרוב חברות התעופה הזרות ביטלו טיסות לארץ ..איזיג'ט סימסו לנו בערב על ביטול הטיסה של מחר בבוקר, ומאותו רגע התחיל ניסיון מתסכל- לקבל מהם תשובות/ תחליפים/ הנחיות איך לפעול..שוחחנו טלפונית עם כל הפקידים ואחראי המשמרת בבומביי, עד שהתייאשנו וקנינו כרטיס טיסה במחיר אסטרונומי בחברה הלאומית שלנו, כבר כל-כך רצינו לחזור. (בדיעבד,הסתבר שאיזיג'ט פעלו בהגינות ובימים אלה הם מחזירים לנו את סכום הטיסה חזרה לארץ במקום זו שביטלו...)