יום 4- מוזיאון ההרמיטאז', אושינריום ובילוי בעיר
מתחילים את הבוקר, אחרי הארוחה המסורתית במלון- ממש קרוב, בחצר פנימית באחד הבניינים שעל המוייקה
מוזיאון פושקין - Pushkin Muzey
הבית בו התגורר המשורר בשנה האחרונה לחייו, עד למותו בדו-קרב עם אציל צרפתי, שניהל רומן עם אשתו נטליה. במרכז החצר עומד פסלו- ולרגליו זרי פרחים שמניחים אוהביו.
 פתוח: ג' - א' 10:40 - 17:00.כתובת 191186, Naberezhnaya Reki Moyki 12

כמה דקות משם, נכנסים לחצר הפנימית של ארמון החורף הירוק -לבן, אל:
מוזיאון ההרמיטאז' Hermitage- ' Эрмитаж
• כתובת: Dvortsovaya Ploshchad 34
• מטרו: Nevskiy Prospekt
• מחיר:400 רובל ,ילדים חינם. (היינו ביום שלישי הראשון בחודש, בפועל הכניסה לא הייתה בחינם, ככתוב באתר.)

למודי נסיון מהתורים הקשים בארמון קתרינה אתמול, שמחנו לגלות שני תורים מקבילים שהתקדמו דיי מהר. חצי שעה ואנחנו בפנים- בתוך מוזיאון עצום בגודלו, המשתרע על פני שישה בניינים , ביניהם ארמון החורף המפואר שחלק מחדריו נשמרו על חפציהם, עוצב אף הוא ע"י רסטרלי בסגנון הבארוק, כארמון עם חזית בירוק ולבן.
קטרינה הגדולה הייתה המלכה הראשונה שקבעה בארמון המורחב את משכנה ואת האוסף בן 255 ציורים שלה.

קשה לומר מה מרשים יותר בביקור- הארמון עצמו או האוצרות האמנותיים שבתוכו...
בביקור של 3 שעות ראינו רק מעט מתוך מה שהמוזיאון מציע...
 (הילדים מיצו את החוויה בהרבה פחות מזה, תפסו ספסל מהודר באחת הקומות וצללו לתוך הסמרטפונים שלהם..)

מבחינתי, מעבר לאולמות ולחדרי הארמון המעוצבים והמרשימים, גולת הכותרת היא האוסף הלא גדול של ציורים אימפרסיוניסטיים מהמערב. אוסף זה נשמר במרתפי המוזיאון בלי שאיש ידע על קיומו במערב ונחשף ב-1995 .
אלו ציורים שאינם מוכרים או נכון יותר-אינם מפורסמים- אך כבר מרחוק אפשר לזהות מי צייר אותם!!! (רנואר,מאטיס, פיקאסו, סזאן, ואן-גוך ואוסף יפהפה של גוגן...) זה כמו לפגוש אחים- תאומים של מישהו שאתה מכיר טוב!
***ביציאה מההרמיטאז', ראינו סאגווי להשכרה בכיכר המוזיאון- והחבר'ה- כולל הקטנה- יצאו לסיבוב ניצחון בכיכר!
(כך נשכחו ברגע אחד שלוש שעות של ציפייה להורים ..)

היעד הבא-
סנט פטרסבורג Oceanarium,
האושינריום שנפתח ב-2006 ,שוכן בתוך מרכז קניות קטן ,כולל אוסף של דגים אקזוטיים וטרופיים ויצורים ימיים אחרים. 33 אקווריומים בכל הגדלים, המכילים כמעט 150 מינים של דגים, יונקי ים ויצורים ימיים אחרים. האקווריום של הכרישים ומסלול ההליכה מתחתם היה הכי מרשים בעיני כולנו.
מצד שני- בלי ילדים, לא חייבים...
 86, Ulitsa Marata, תחנת מטרו: Zvenigorodskaya ,פתוח: 10:00-22:00, 450/250 רובל.(תלוי בשעה)
 אתר:www.saint-petersburg.com/museums/oceanarium/

מחליטים היום בערב לנסות משהו קצת אחר, ויוצאים למסעדה גאורגית מומלצת Bagrationi.
עברנו וראינו אותה כבר כמה פעמים, בעיקול המוייקה קרוב למלון שלנו.
 המלצר מודיע לנו שייקח שעה להכין את המנות וכך עובר לו ערב נעים יחד..

יום 5 - מצודת פטר ופול, גן חיות ,גן הקיץ ושיט תעלות:
את הבוקר מתחילים בחציית גשר טרוצקי ,לכיוון אי- המבצר שנבנה ב-1703 להגנת העיר מפני שבדיה, אך שימש במרבית שנותיו ככלא מצמרר לעצירים פוליטים ולמתנגדי המשטר.
בדרך למצודה, ב-12:00 בדיוק נשמעת יריית התותח המסורתית מהמבצר. כמו בכל יום.
 (אתמול שמענו אותה מרעידה את חלונות ההרמיטאז'...).

מצודת פטר ופול - Petropavlovskaya krepost
מסיירים בתוך המתחם על מבניו השונים ודרך שער בתוך החומה יוצאים לתצפית מנמל המצודה, אל העיר וארמון החורף. מקיפים את המצודה דרך חופי המשתזפים (יש אפילו מתחם סגור של ארמונות פיסול בחול...)
 לא נכנסנו אל תוך המבנים והסתפקנו בשיטוט בתוך המתחם ובתצפית מהגדה שלו לכיוון העיר.

הליכה קצרה משם- ואנחנו כבר בגן החיות של העיר:
Leningrad Zoo* , סנט פטרסבורג- парк Александровский, 1, Санкт-Петербург, Россия
גן החיות לנינגרד בסנט פטרסבורג שוכן כחלק מהעיר ההסטורית,בשטח של 7.4 דונם. גן החיות הופצץ במלחמת העולם ה-2. נפתח מחדש ב- 1944 ישנן תכניות להעבירו מחוץ לעיר כדי לתת לחיות מרחב גדול יותר- מביקור במקום עולה כי זה צעד הכרחי !
אין כמעט עיר שלא הלכנו לראות את גן החיות שלה- וזה של סנט פטרסבורג, שייך לגני החיות שכמעט פסו מהעולם- ובצדק: צפוף, חסר אמצעים, חיות בכלובים...(אין כמו גן החיות של פראג...)
• פתוח: 10:00-20:00 מחיר: מבוגר - 350 רובל, , ילדי בית ספר - 100
 • פארק אלכסנדר ( Alexander Park) תחנת המטרו Gorkovskaya

משלימים את הקפת הגדה וחוצים דרך גשר BITZIEVOY אל  Vasilyevsky Ostrov
מן הנייבה מתפצלות שתי זרועות קרוב לשפך שלה לים הפיני: הנייבה הגדולה והנייבה הקטנה,החובקות את האי וסילייבסקי בנקודת תצפית מיוחדת - סטרלקה (Strelka) -"ראש החץ". משני צידי האתר עומדים עמודי רוסטרל -שני עמודי מגדלור זהים,הנראים היטב למי שמשייט בנייבה. זוהי נקודה חביבה מאוד על צלמי החתונות- ובכל רגע נתון כמעט אפשר להבחין לפחות בשתי לימוזינות, עם פמליית אנשים הלבושים במיטב בגדיהם- מלווים את צמד החתן-כלה..מהמקום נשקפת מצודת פול במלוא תפארתה.. וגם ההרמיטא'ז.
 האוניברסיטה של פטרבורג מאכלסת רבים ממבני האי וסילייבסקי.
ממשיכים ועולים על הגשר Dvortsovi Mostשוב אל כיכר הארמון, דרך התעלה הקטנה היפה-תעלת החורף,
העוברת בין מבני ההרמיטאז', מתחת ל-גשר האוהבים המקושת,מקום בו נשפך נהר המויקה אל הנייבה .
מספרים שכאן התאבדה בקפיצה למים נערה עם לב שבור. מאז נקרא הגשר - גשר האוהבים.
(המון גשרים עמוסים ב"מנעולי אהבה" קטנים, שלפעמים נמכרים בדוכנים ממש ליד)

מחליטים לחפש שייט באיזור תעלת פונטנקה (FONTANKAׁׂ) הרחבה, וצועדים לשם דרך-
גן הקיץ של פיוטר הגדול Letniy Sad
 הגן הוא למעשה פארק גדול ויפה, רובו בתוך יער דליל,היושב על גדות הנייבה . מוקף ממזרח בפונטנקה וממערב בתעלה המחברת את המוייקה עם הנייבה ומפרידה בינו לבין שדה מארס- םארס (MARSOVO POLE)-פארק גדול נוסף המהווה אתר הנצחה לנופלים במהפכת 1917. שדרות רחבות ושבילים,פסלים ומזרקות. עם פסלו של קרילוב ,בקצה הפארק. בקצה האחר- אגם שהגישה איליו חסומה. הכניסה חפשית למרות השערים.

שייט תעלות ונהרות, יש המון חברות, גם המחירים שונים וגם נתיבי השייט לא אחידים. משך הזמן כשעה ורבע,
המחיר סביב 600 רובל (ילד קצת פחות), אי אפשר כמעט מלהמלט מסיור ברוסית, ועדיין- זה מקסים ולא כדאי לוותר!
 השייט שלנו יצא ב-21:00, בנתיב שכלל גם הקפת התעלה המפרידה את מבצר פטר ופול, כך הספקנו לראות את הקרניים האחרונות של שקיעת השמש...
ואת ההרמיטאז' באור רך של שקיעה..

את האי ואסילייבסקי
ואת כנסיית הדם השפוך, שראינו כבר מליון פעם- אבל לא מלמטה...

כשמכירים את העיר טוב ברגליים כפי שאנחנו למדנו בימים האחרונים- לראות פתאום הכל מזוית אחרת, מהנהר והתעלות- היה ממש מרגש!

חזרנו דרך שדרות נייבסקי כמובן, חוצים את גשר אניצ'קוב Anichkov Most, אולי הגשר היפה ביותר בעיר
 החוצה את נחל הפונטנקה (Fontanka) עם ארבעת הסוסים, שניים מכל צד של הנהר. סיפרתי לקטנה על הפסל קלודט שניקולאי הזמין ממנו שוב ושוב את אותם סוסים עד שסירב לפסלם באותה התנוחה. עברנו , בחושך כבר, בכיכר אוסטרובסקי -Ostroskogo Ploshad עם פסלה של יקטרינה ה-2 שיצר הפסל מיקשין (Mikeshin) ב- 1873. אשת הרזל והגברים הסרים לפקודתה (היא מפוסלת בקנה מידה גדול יותר מהגברים שלרגליה, שלא יהיו טעויות..) הפסל נמצא בגינה קטנה ויפה, על השדרות הגדולות ונעים לשבת על הספסלים המוארים גם בערב.

עצרנו לקפה/ שוקו ועוגות באחד מבתי הקפה בשדרות נייבסקי,
 המשכנו דרך BANKOVSKY BRIDGE- גשר הבנק החוצה את תעלת גריבויידובה ומעוטר משני צידיו בדמויות של גריפונים -; אריות מכונפים ומוזהבים, מ- 1790.
 שם כבר פגשנו חבורת שיכורים לא כל-כך נעימה ,ויתרנו על המשך הטיול הליילי- והמשכנו ישר למלון.

יום 6- כנסיית הדם השפוך ,המוזאון הרוסי/ המשחתת אורורה, כנסיית קזאן
 יום אחרון בעיר, הליילה טסים למוסקבה. check out אחרי ארוחת הבוקרף משאירים את החפצים בחדר המזוודות ליד הקבלה- ואנחנו כבר יוצאים לכיוון-
כנסיית מושיענו על הדם השפוך- Khram Spas na Krovi- Храм Спаса на Крови
(או כנסיית "הגואל שעל הדם")- הכנסייה המרשימה בעלת הכיפות הצבעוניות היא הבולטת והיפה בכנסיות סנט פטרסבורג. עברנו על פניה כבר מספר פעמים, תמיד יש התרחשויות בכיכר המקיפה אותה, תמיד יש נגנים וזמרים ורוכלים ושוק מזכרות יפה בצמוד אליה. היא הוקמה בשנת 1883 בהוראת הצאר אלכסנדר ה-3, לזכרו של אביו שנרצח ממש במקום זה.(לכן היא גם "סוטה" מעט מקו הבניינים שעל התעלה ופורצת פנימה אל התעלה...
(מקום ההתנקשות מגודר בחלק מהכנסייה כאיזור שנשמר עם אבני הרחוב עליהן נשפך דמו של הצאר.) הכנסייה לא גדולה , אך מרשימה ומיוחדת מאוד מבפנים-כ-7,500 מ"ר של פסיפסים המתארים סצינות מהברית הישנה ומהברית החדשה, עם מעט הכוונה גם הילדים זיהו את סיפורי התנ"ך המוכרים!
כתובת: Naberezhnaya Kanala Griboyedova 2 (אי אפשר לפספס אותה!)
 הביקור היה מרשים.. נדמה לי שאפילו לילדים..

עושר הצבעים בחוץ לא מתקרב אפילו לחגיגה שיש בפנים..

מכאן התפצלו דרכינו- הבנים יצאו לכיוון המשחתת "אורורה" ממנה דקות לפני השעה 22.00 בליל ה- 7 בנובמבר 1917 נורה פגז אחד ויחיד מהתותח לכיוון הארמון ובישר את תחילת ההתקפה של המורדים המהפכנים על ארמון החורף. (נהנו מאוד משם המשיכו גם למוזיאון הצבאי והתנסו במטווחים..)

והבנות הלכו דרך כיכר האמנויות, למוזיאון הרוסי (Gosudarstvenniy Russkiy muzey).
 לצפות באוסף הגדול בעולם של אמנות רוסית, באוסף המרשים של האיקונות מהמאה ה-12 ובעבודות של שגאל, קנדינסקי ומלביץ'. המוזיאון שוכן בארמון מיכאילובסקי סאבור (Mikhailovsky Sobor) - שתוכנן ע"י האדריכל האיטלקי קרלו רוסי ומהווה תפאורה מוארת בליילה לגנים הנפלאים - גני מיכאילוב עם גדר הברזל המרהיבה!.
Nzhenernaya Ulitsa 4 פתוח: ד'-א' 17:00-10:00,ג'- סגור, ב' וערבי חג 16:00-10:00
שעה וחצי היה זמן מתאים לשתינו, אני יכולתי להשאר עוד... מומלץ!

נפגשנו שוב,(אחרי שרכשנו בבושקה בצורת משפחת פינגווינים) והבנים- משקפות קטנות במוזיאון הצבאי-
 עשינו סיבוב פרידה בשדרות נייבסקי, פגשנו שוב את המכוניות המוכרות מהימים האחרונים..

הגענו בדיוק לתפילת המלאכים ב-קתדרלת קזאן занский кафедральный собор
• בכל יום בשעה 18.00- מתחילה שעת התפילה שבחלקה שירת מקהלה הנשמעת בדיוק כמו שירת מלאכים. הקהל הוא קהל מאמינים ברובו, הרבה נשים במטפחות צבעוניות, מעט תיירים- לכן גם אסור לצלם, ושומר קפדן שומר על כלל זה. המאמינים מתקבצים באיזור הסגור בשער, האחרים יכולים להסתובב בחופשיות בכנסיה העצומה, ולהאזין לשירת המקהלה. זה היה סיום יפה לביקור בעיר.
שדרות נייבסקי 2, כיכר קזאנסקאיה פתוח: א'-שבת 9:00-8:30

מיהרנו למלון לקחת את הדברים, התלבטנו לרגע האם לקחת מונית- (לחמישה המחיר היה דומה למטרו ואוטובוס)
אבל מכיון שהרגשנו כבר כל-כך בבית בעיר הזו, והנסיעה לשדה התעופה כל-כך פשוטה וקלה- בחרנו במטרו.
כאן הייתה הטעות, אך לא יכולנו לדעת..
במס' השניות שלקח לנו להכנס לקרון הרכבת בתחנת NEVSKY PROSPEKT, שנייה לפני שהדלתות נסגרו, בחור צעיר ותקיף שדחף אותי בכניסה, שלח יד ,פתח את הפאוץ' שהלכתי איתו צמוד לגוף, הוציא את האייפון 5 היפה שלי, וחמק מהקרון הצפוף ממש כשהדלתות נסגרו !!! צעקתי, כולם ראו, אף אחד לא קם, כמובן. הרכבת המשיכה ואני איבדתי את האוצר הגדול ביותר- התמונות שצילמתי כל הטיול...
כשירדנו, פנינו לתחנת המשטרה במטרו- הרי כל התחנות מצולמות, יש עשרות שוטרים.. נקלענו לסצינה קפקאית מטורפת עם שוטרים שלא יודעים אנגלית, עציר במעצר שמנסה לתרגם ,שוטרים יודעי אנגלית שמגיעים אחרי 20 דק' וטוענים שלכתוב דו"ח ייקח יותר משעתיים. פתאום הרגשתי רחוק מאוד מהבית..
 ויתרנו והחלטנו להגיע לטיסה שלנו לפני שנפסיד גם אותה...