נסיעה משפחתית לסנט פטרסבורג עדיין לא מאוד נפוצה, גם רוב התיירים שרואים בעיר מאורגנים בקבוצות.
עם הכנה טובה, העיר קלה מאוד לטיול ומציעה המון אפשרויות...
הנוסעים: זוג הורים, תאומים בני 15, ובת 10. מנוסים ואוהבים (בינתיים) את הטיולים המשפחתיים..
 התמונות כולן- צילומים שלהם( כי את שלי שדד מקצוען במטרו של סנט פטרסבורג..)

סנט פטרסבורג- מגיעים!
חיפשנו חופשה משפחתית אורבנית בעיר קצת אחרת , ידידותית למשתמש, ששמה הולך לפניה, עם אפשרות לצאת גם מחוץ לעיר , להכיר משהו חדש ומסקרן, הטיסות היו זולות ,במיוחד לאור מחירי הקיץ, וחניית הביניים של AEROFLOT ל-25 שעות במוסקבה הייתה הזדמנות להציץ גם בעיר הגדולה הזו..
 קצת חששנו- כי אף אחד לא דובר רוסית במשפחה, אז תלינו חודש מראש את טבלת האותיות הקיריליות המצויינת של ויקיפדיה על המקרר, אנחנו התייאשנו- אבל הילדים למדו קצת לזהות..

he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%9C%D7%A4%D7%91%D7%99%D7%AA_%D7%A7%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%9C%D7%99

לא התאכזבנו!
 סנט פטרבורג התגלתה כעיר יפהפייה עטורה בבניינים מרשימים, ארמונות וכנסיות מרתקות, אוצרות אין-סופיים במוזיאונים שלה, רחובות ושדרות מטופחות ,פארקים וגנים שנעים לטייל בהם- בעיר ומחוץ לה, הנהר עליו בנויה העיר (הנייבה הגדולה והנייבה הקטנה,והדלתה המתפצלת למויקה והפונטנקה). הגשרים הרבים ותעלות המים שנתנו לה את השם "ונציה של הצפון". עיר שההיסטוריה -בת 310 שנה בדיוק- טבועה בה ומעשירה את הביקור וההיכרות איתה..עירו של הצאר פטר הגדול !

* מפה אינטראקטיבית של העיר סנט פטרסבורג:
www.hot-map.com/sankt-petersburg
* ומפה מוחשית תלת מימדית של המרכז- להבנה ראשונית את העיר:
www.mytripolog.com/wp-content/uploads/2012/08/st-petersburg-tourist-attractions-map.jpg

יום 1- שוטטות אקראית בעיר
נחתנו בבוקר אחרי טיסת ליילה נעימה (פלשבק ל-80's) עם החברה הרוסית...
משדה התעופה לקחנו אוטובוס לתחנת המטרו MOSKOVSKAYA -קו M2 כחול
שבע תחנות ואנחנו כבר ב-NEVSKY PROSPEKT התחנה אולי הכי מרכזית בעיר!
המטרו עצמו- קל להתמצאות , זול ,כמעט בכל התחנות הראשיות כתוב גם באותיות לטיניות, קונים אסימונים
,עוברים את השוטרים השומרים על המעברים ועוקבים אחרי סימון התחנה הסופית כמו בכל תחתית בעולם.
5 קוים (1-אדום,2-כחול,3-ירוק,4-כתום,5-סגול). מפת תחנות- ואתם מסודרים.
 בגלל שהמטרו חפור עמוק מתחת לתעלות (עד 105 מ' !) יורדים/ עולים במהלכים אינסופיים ומרשימים מאוד..
פחות משעה וחצי ואנחנו כבר במלון המרכזי שלנו לימים הבאים-
Nevsky Grand Hotel
 Bolshaya Konyushennaya Str.10, Tsentralny district, 191186
www.booking.com/hotel/ru/nevsky-grand.he.html

הייתה לנו הזמנה לדירה במלון מרוחק יותר, קצת לפני שיצאנו הודיעו לנו שהמלון עובר שיפוצים והחלטנו לותר על קולות הפטישים ולהחליף מיקום. בירכנו על ההחלטה כל יום: למלון- NEVSKY יש מיקום מושלם, קרוב להכל, ברחוב שוקק חיים עם פאבים ומסעדות אבל צדדי, דקה משד' נייבסקי, ארוחות בוקר נפלאות ומחירים סבירים.

לפני 11 בבוקר. והחדרים עדיין לא מוכנים כמובן. בימים הבאים למדנו שכאן קמים מאוחר כי מבלים עד מאוחר.
 השארנו את החפצים ויצאנו להסתובב אקראית:

בשדרות נייבסקי - Nevskiy Prospect
 ה
שדרות הרחבות החצות את העיר , הן לב-ליבה של סנט פטרבורג, מרכז תנועת הולכי הרגל והרכב בעיר, (מסוכן לחצות- נוסעים בהן במהירות מטורפת! יש מעברים תת קרקעיים אבל רצוי ללכת מראש על הגדה הרצויה..) משכן חנויות המותגים, המסעדות ובתי הקפה וגם כמה מהאתרים החשובים של העיר. זה המקום אליו כולם יוצאים בערב (באור יום!) לפעמים קשה למצוא שולחן בבית קפה, (מאחר שהיינו 6 ערבים- ראינו כל יום את נהג הפורשה האדומה "טס" פעמיים בשדרות ואז מחנה את הרכב מול בנין זינגר ליד תעלת גריבויידובה, החוצה את שדרות נייבסקי..)
 קתדרלת קזאן- занский кафедральный собор נק' ציון בשדרה-מבנה גדול קשתי העוטף גן פרחים
 • ממש ממול, על גדת תעלת גריבויידובה, עומד "בית זינגר" -;אחד המבנים היפים בשדרה-עשוי גרניט, עם פסל אטלס זכוכית ופלדה .
*גאסטיני דבור Gostiny Dvor - נייבסקי 35- מעין קניון חנויות חלקו פתוח-חלקו סגור, תופס "בלוק" שלם בשד'
* Yeliseyevsky Gastronom- מס' 56- חנות בוטיק יפהפייה עם חלון ראווה אקטיבי-בסגנון אר-נובו מ-1901

המשכנו לכיוון כיכר הארמון - DVORTSOVAYA PLOSHCHAD
הכיכר המרכזית של העיר מדרום לנייבה ולארמון החורף עם מוזיאון ההרמיטאג'.
 במבט ראשון נראתה עצומה, לאט-לאט היכרנו אותה בשעות שונות של היום, מלאה באנשים, בכירכרות סוסים, בליילה הופכת לאתר פעלולים של אופנוענים..

המבנה המעוגל שעוטף את הכיכר מצידה השני ,מול ארמון החורף-המטה הכללי של הצבא הרוסי הישן. במרכזו שער עם מרכבת סוסים לציון הניצחון על נפוליאון במאה ה-19, דומה להפליא לזו בפאריס...
 במרכז הכיכר- עמוד בגובה 50 מ' שנבנה לכבודו של הצאר אלכסנדר הראשון, עם מלאך בדמותו של אלכסנדר, מכריע נחש, בעודו אוחז בצלב. על המונומנט שומרים כמעט קבוע שני שוטרים שמתעלמים לחלוטין מכל הפרות הסדר האחרות המתרחשות בכיכר..(תחרויות אופנוענים ופעלולים?..)

מטיילים קצת לאורך נהר הנייבה, בגדה הקרובה לארמון ולהרמיטאז',

ממשיכים פנימה לאורך המוייקה,התעלה היפה ביותר לדעתי בעיר.

אחרי מנוחה קצרה בחדרים שלנו (סוף-סוף!)- יוצאים שוב לחפש משהו לאכול. העיר פתאום מתמלאת אנשים שכנראה סיימו לעבוד, בחורות יפות ומטופחות, כולן על עקבים גבוהים !,בתי הקפה מתמלאים, אופנועים טסים בשדרה וגם הפורשה כבר חונה במקום הקבוע...

אוגוסט כבר מחוץ לתקופתה"לילות הלבנים"(מסוף יוני, לתקופה של כ-3 שבועות, השמש כמעט אינה שוקעת)
 עכשיו מחשיך אחרי 23:00, והשמש זורחת בסביבות השעה 4:30 לפנות בוקר. כל סדר היום שלנו במשך הביקור השתנה בהתאם לשעות האלה וגם זו הייתה חוויה- בטח עבור הילדים!

יום 2-ארמון פטרהוף ותצפית על העיר:
 יום ראשון היום והחלטנו להרחיק מחוץ לעיר למתחם פטרהוף - מתחם גנים וארמונות(Peterhof) дворцово- парковый ансамбль Петергоф (רחוב: Петергоф - Petergof, Russia, Saint Petersburg, Petergof, ploshchad' Razvodnaya. בסופשבוע המקום עמוס יותר, אבל גם שמח יותר.
 * אתר: www.saint-petersburg.com/peterhof/

החלטנו להתפנק בכיוון אחד - ולקחת רחפת! השייט חווייתי מאוד...ויקר!
ספינת הידרופייל מהמזח שמול חזית מוזיאון ההרמיטאז' על הנייבה. המחיר 650 רובל, (300 לילד בית ספר).
 שיט כיפי בספינה נוחה ומהירה- כחצי שעה עם הנמל בגנים התחתונים. בדרך עוברים ליד הנמל הגדול של העיר וצופים בספינות הקרוזים העצומות העוגנות בסמוך. במימי המפרץ פוגשים הרבה יאכטות וסירות מנוע..

וזו הרחפת שחוזרת מפטרהוף..
 • מתחם פטרהוף (Peterhof)נמצא כ-30 ק"מ מסנט פטרסבורג, על שפת הים הפיני, הוקם במאה ה-18 ע"י הצאר פטר הגדול והיווה מתחם בילוי קייצי של הקיסרים והצארים הרוסיים, טובל כולו בגנים מרהיבים עם שלל מזרקות, פסלים מוזהבים ובריכות שיקוף ואינסוף שבילים. הגנים מחולקים למתחם עליון ומתחם תחתון- שנחשב למתחם המזרקות הגדול בעולם, ומרשים מאוד בשלל המזרקות שבו כשבמרכזן פסלו של שמשון הגיבור המוזהב על רקע הארמון הבארוקי המרכזי.. מראש החלטנו לבקר רק בגנים מתוך ידיעה שיש גבול לכמות הארמונות שהילדים יסכימו לראות. בגנים היו סנאים, לא רבים, במיוחד בשבילים השקטים והצדדיים יותר.

התעלה הגדולה המרשימה לכל אורכה עד מפרץ פינלנד ומעגן הרחפות בנמל הקטן.

אפשר לטפס על הסוללה ולטייל לאורך חוף המפרץ הפיני.

ועוד מבט פרידה מהגנים שהתמלאו בינתיים בהמונים...

• המתחם פתוח: 10:30-11:00 מזרקות פועלות: 11:00-17:00
דרכי הגעה ,חוץ מדרך הים עם הרחפת-
• Minibus : From Metro ";Avtovo" : Minibuses 224, 300, 424, 424-A
From Metro ";Leninskiy Prospekt" : Minibuses 103 (K-224), 420
From Metro";Prospekt Veteranov" : Minibuses 343, 639 -;б
From Metro";Baltiyskaya" :Minibus 404 (קו 1 אדום)
From Metro ";Avtovo" : Buses 200, 210

חזרנו לעיר עם מיניבוס ("סדרן" עבודה בכביש שמול הארמון- ממלא מיניבוסים ומקבל 100 רובל מכל נהג..)
30 רובל למי שיושב,פחות למי שעומד. דרך שיכונים אינסופיים ואנונימיים בפרברים. יום שמש יפה, סופשבוע, וכולם יוצאים להשתזף בכל פיסת מדשאה אפשרית. מראות סוריאליסטים לפעמים... (שיכון,דשא, המונים בביקיני בשולי הדרך..) אף אחד לא מדבר אנגלית- אבל כולם מבינים את המילה מטרו..

החלטנו לרדת באיזור אחר בעיר- כיכר סנייה Sennaya Ploshchad (כיכר השחת)
כיכר סוחרי השחת בעבר היום מודרנית ונבנית מחדש . מרכז הספר "החטא ועונשו" על שלל דמויותיו של דוסטוייבסקי. דווקא רציתי ללכת בעקבותיהם לכמה סמטאות, אבל הילדים העדיפו סניף חדיש של מזון מהיר בצורת כוכב...

מהכיכר המשכנו לקתדרלת יצחק הקדוש. Isaakevsky Sobor
הקתדרלה המרשימה בעלת הכיפה הגבוהה- הנמצאת בסמוך לבניין האדמירלות .
 לא נכנסנו פנימה, אבל טיפסנו גבוה במדרגות לתצפית מדהימה על כל גגות העיר !!! (בתשלום- 150 רובל)

וזה הנוף מלמעלה, 360 מעלות מסביב לכיפה:

לכיוון כיכר הארמון ועמוד אלכסנדר:

לכיוון כנסיית הדם השפוך החולשת על קו הרקיע של העיר:

המנופים של הנמל הגדול:

והכיכר שלפני הכנסייה (בעבודות):

ירדנו מהתצפית לכיוון כיכר הדקבריסטים Ploschad Dekabristov( כיכר הסנאט) ובניין המנז' (Manege) הלבן -כיום מבנה לתערוכות מתחלפות, שבחזיתו פסלי שיש מהמיתולוגיה היוונית.בניין קלאסי, נקי וצנוע.
 וכאן, על גדת הנייבה- נמצא הפסל המפורסם, אחד מאתרי העיר המוכרים ביותר, עליו כתב פושקין את הפואמה-
פרש הברונזה -Mednyi Vcadnuk
 הפסל הוזמן ע"י יקטרינה מהפסל הצרפתי פלקונט (Falconet) כמחווה לפיוטר הראשון ב-1782. בין הכיכר ומאחורי בניין האדמירלות פרושים גנים בהם בילינו קצת, מקשיבים ללהקה בוליביאנית ,לבושים כמו נבאחו ושרים שירים דרום- אמריקאים מהאנדים...(דוכנים של אוכל ושתייה נמצאים בכל מקום. וגם דוכני "חמצוצים" בכל הצבעים והטעמים. הרבה פעמים רואים את בעליהם עסוקים בחישובי כמויות וחשבונות עם מחברת ועיפרון..בסוף היום אפשר לחזות בהם דוחפים את עגלת המכירה חזרה.)
התעכבנו עוד קצת בכיכר הארמון- הילדים רצו לראות עוד פעלולי רכיבה-
 חזרנו למלון מאוחר, כשהחשיך.

יום 3- ארמון קטרינה בעיירה פושקין, מודל מיני-רוסיה וליילה לבן עם פתיחת הגשרים:
קמנו טיפה יותר מאוחר, מתרגלים לזמנים של העיר הזו...ארוחת בוקר במלון למשל- עד 11:00..עכשיו ברור למה!
היום שוב נוסעים מחוץ לעיר, לעיירה הסמוכה פושקין, במרחק של כ-25 ק"מ דרומית-מזרחית לפטרבורג. הקרוייה על שמו של אלכסנדר פושקין, גדול משורריה של רוסיה. לקחנו מיניבוס מתחנת המטרו MOSKVSKAYA. חצי שעה עד העיירה והארמון. הדרך עצמה עוברת באיזורים כפריים יותר, בנוף גבעות חביב, באיזור הנקרא "איזור התהילה" בו נעצר הצבא הגרמני בחורף 1941 .
ארמון יקטרינה (ברוסית: Ек'атерининский дворец)
 The Great Palace of Tsarskoye Selo -the Catherine Palace-7, Sadovaya Ulitsa, Pushkin
פושקין הייתה מעון הקיט של אצולת פטרבורג. במרכז העיירה, במתחם גנים סגור, נמצא הארמון המוזהב בסגנון הרוקוקו של יקטרינה ,בסמוך לארמון אלכסנדר .האדריכל- ראסטרלי (Rastrelli). בחזיתו הארוכה של הארמון- 325 מ של תכלת לבן וזהב, קבועות 60 דמויות של אטלס הנושא על גבו את הארמון...
 כדי להצטרף לתור של הארמון- צריך תחילה לקנות כרטיסים לגנים, אינפורמציה שקשה להבין מעובדי הארמון הזועפים..התור בשמש כמעט שבר אותנו (את הילדים בהחלט כן!), אבל הסיוט השתלם- שכן הארמון התגלה כאחד היפים שראינו, על שלל חדריו המרוהטים ומאובזרים !

החזית המקושטת בהגזמת רוקוקו טיפוסית- ובכל זאת מלאה עדינות ויופי!
התור בחזית הארמון מתארך..אין ספק שכדאי לבוא לפני פתיחת הארמון!

אולם הנשפים הגדול שעיצב ראסטלי- המצופה בעלי זהב בשטח של כ-1,000 מ"ר,מסנוור את עיני האורחים בשלל השתקפויות של 696 מנורות מאירות בנברשות ומראות וציורי תקרה עם ניצחונותיה של רוסיה.
גולת הכותרת של הארמון היפהפה הוא:
חדר הענבר (Yantarnaya Komnata) -"הפלא השמיני של העולם" -;חלל שלם שמהווה יצירת אמנות מרהיבה,עשוי כולו לוחות ענבר מעוטרים בשברי במראות ובזהב, צמודים זה לזה שנפתח מחדש ב-2003 לאחר יותר מ-20 שנות עבודות שחזור,לאחר שאוצרותיו נשדדו על ידי הנאצים בזמן המצור על העיר ב-1941.
בארמון אפשר לצלם ,את חדר הענבר אסור. שומרים קפדנים שומרים בכל מקום.
(כשיש לחץ מבקרים בארמון לא תמיד מכניסים מבקרים בודדים אליו אלא רק קבוצות.)

• הארמון פתוח:12:00-16:00. סגור ביום שלישי. ביום שני פתוח גם בין -20:00 19:00-.320 רובל למבוגר, 120 ילד.
• פארק קטרינה פתוח 07:00-23:00 בתשלום. פארק אלכסנדר ללא תשלום.

חזרנו במיניבוס (25 רובל בישיבה..)לעיר לקראת 18:00, תוך הבטחה לבקר במקום מ"הרשימה של הילדים"...
כך מצאנו את דרכנו למתחם החדש והמדהים:
«Производственно-образовательный центр «ГРАНД МАКЕТ-"Grand Layout Russia"
 (שאנחנו קראנו לו בפשטות- מיני רוסיה)
חלל גדול,תעשייתי, עם עמודים שקצת מפריעים, עשרות רכבות נוסעות, מתוזמנות עם מאות כלי רכב , אנשים מיניאטורים (שבדרך לחלל התצוגה אפשר לראות איך צובעים אותם ובודקים אמינות של כל רכיב.), ביחס של 1:87, מקצועי, מרשים ועשוי היטב! גן עדן לכל מי שחלם אי פעם על רכבת חשמלית- ממש לא לילדים בלבד!..

האמת? קצת מסובך להגיע לשם,כי גם ברח' מקביל, גם מי שלא נבהל כשפונים אליו באנגלית- לא יודע במה מדובר...גם כשמראים לו תמונה של המקום ואת השם ברוסית...מזל שהוצאתי מפה עם תיאור דרך מהאתר:
www.grandmaket.ru/en/
פתוח 10:00- 20:00
• כתובת:- Цветочная ул. 16 Tsvetochnaya ulitsa 16,
 • מטרו moskovskye vorota (כ-400 מ'- 15 דק' הליכה-צריך רק לדעת לאן..).

וזה מרכז הבקרה ששולט על התנועה.. אפשר גם להציץ ולראות מצידי המודל איך הכל עובד.
המון פרטים קטנים, מאות סצינות שמאחורי כל אחת עומדת הרבה מחשבה !

ואפשר גם להפעיל סצינות ע"י כפתורים, ולצלם חופשי,...

מדי פעם האור כבה, נשמעים רעמים וסירנות ,אורות ליילה נדלקים וכל התפאורה משתנה לחלוטין!

היינו שם כשעתיים ויצאנו מלאי התפעלות מהאתר המושקע!

עצרנו שוב מול המלון, טיפה באלכסון במקום אוטנטי וחמוד-
pyshki -Пышки בית קפה קטן שיורדים אליו ממפלס הרחוב, תכליתי מאוד- מוכר מעין סופגניות בכמויות ובמחירים מצחיקים, אנשים באים יחד, מזמינים צלחות עמוסות פישקי ספוגי שמן עם אבקת סוכר ו(פעם ביקשתי קפה ובעלת המקום כמעט צעקה עליי:"קופי נייט!!)
Bolshaya Konyushennaya 25

חזרנו למלון ב-21:00 ומכיון שהרגשנו ממש עירנים ומלאי אדרנלין, החלטנו שנתקלח,נלך לאכול ונחכה היום לגשרים שייפתחו (כמו בכל יום) בשעה 1:30 בליילה!

החושך יורד והגשרים נפתחים - החוויה הגדולה של הלילה מתחילה בסביבות השעה 1:30, מקדימה לה תהלוכת ספינות תיירים המגיעות בזו אחר זו לחזות בגשרים הנפתחים. אנחנו עומדים בטיילת הנייבה, בחושך, עם עוד מספר לא מבוטל של אנשים- ומחכים לאוניות הגדולות.. ארבעת הגשרים שאפשר לראות מאיזור ההרמיטאז' כבר מורמים- טונות של אספלט וברזל עומדים אנכית באויר כדי לאפשר לאוניות הענקיות להיכנס ולצאת מהנייבה לנמל של סנט פטרסבורג .אנשים מפריחים כדורים פורחים עשויים נייר ובתוכם אש- וכולנו עסוקים במעקב אחריהם כשפתאום מתחילות להגיע אוניות המשא הגדולות ולנווט עצמן לתוך הנתיבים הצרים של קטעי הגשר המורמים...האמת? מחזה מרשים, אחת החוויות שנחקקו בלב ביותר מהביקור בעיר הנפלאה הזו!
נתיבי השיט נשארים פתוחים עד השעה חמש בבוקר. אנחנו חזרנו למיטות שלנו הרבה קודם !!!...

על המשך הטיול אפשר לקרוא כאן:
family.lametayel.co.il/%D7%A1%D7%A0%D7%98+%D7%A4%D7%98%D7%A8%D7%A1%D7%91%D7%95%D7%A8%D7%92+%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%A1%D7%A7%D7%91%D7%94+%D7%90%D7%95%D7%92%D7%95%D7%A1%D7%98+2013+%D7%97%D7%9C%D7%A7+2