בלגרד – העיר הלבנה – סרביה איפה? מתי? מי שמע? מי ראה? היו פה ושם איזכורים באתרי תיירות אבל ודאי לא מהיעדים המתויירים ,המוכרים והידועים.

בטיסתי הקודמת לסלוניקי עיינתי מתוך שעמום ביעדי ישראייר לאירופה ומצאתי שאחד היעדים שטרם ביקרתי היא העיר בלגרד. קראתי מעט מידע, עניינתי חברה והזמנתי כרטיסים.

אז התחילה העבודה “הקשה” של הכנת מסלול ואתרי ביקור…

בלגרד, בירת סרביה הייתה אחת משש מדינות יוגוסלביה לשעבר. תוך כדי קריאה נחשפתי להיסטוריה מעניינת ומורכבת של אזור הבלקן.

האזור נשלט ע”י האימפריה העותומנית בין המאות 14-16. בסוף המאה ה-17 מתחזקת האימפריה האוסטרו-הונגרית ומחלישה את העותומנים.

החל מאמצע המאה ה-19 מתחילים להתגבש רעיונות של תחיה לאומית סלבית ובתום מלחמת העולם הראשונה מוקמת “ממלכת הסרבים, הקרואטים והסלובנים” עד שינוי שמה של המדינה בשנת 1929 ליוגוסלביה.

בשנת 1946 יוגוסלביה מוגדרת כמדינה פדרלית הכוללת שש רפובליקות עממיות בראשה עומד יוסיף ברוז המכונה טיטו.

השלטון קומוניסטי-סוציאליסטי אך שומר על עצמאות מהגוש הסובייטי. כשברית המועצות מתפרקת מואצים תהליכים לאומיים: סלובניה, קרואטיה ומקדוניה מכריזות על עצמאותן בשנת 1991. שנה אחר כך מכריזה בוסניה על עצמאותה. סרביה ומונטנגרו מכריזות על עצמן “הרפובליקה הפדרלית של יוגוסלביה”.

בשנת 1999 הסרבים מגרשים והורגים המוני אלבנים בקוסובו. נאט”ו מתערבת ומבצעת התקפות אוויריות בקוסובו ובסרביה. דוגמא להפצצות נראה במרכז העיר ברחוב Kaeza Milosa. הבניינים הללו ניצבים הרוסים ושוממים בהחלטת העיריה שנובעת מהרצון לשמר ולהראות את ההיסטוריה

משנת 2001 אין יותר קרבות באזור. מונטנגרו מכריזה על עצמאותה ב-2006 וכעבור יומיים עושה זאת גם סרביה. מ-2008 גם קוסובו עצמאית.

בתחילת העשור הנוכחי החלו תיירים לחזור לאזור בקצב שהולך וגובר. תחילה לקרואטיה וסלובניה ובהדרגה גם למונטנגרו ומקדוניה. סרביה עדיין אינה יעד תיירותי מאד מבוקש אבל מרגע שהתחילו להגיע אליה טיסות ישירות מישראל (ישראייר ו-Air Serbia) יותר ויותר תיירים מוצאים את דרכה אליה.

ברוכים הבאים לבלגרד!

חברת פיאט הקימה לאחרונה מפעל ליצור מכוניות בסרביה ואלו מקדמות את פני התייר

בלגרד בירת סרביה עדיין זולה יחסית לערי הבירה הסובבות אותה. בעיר תחושה של התחדשות. גשרים שהופצצו שופצו או נבנו מחדש, מעבר לדנובה הולכת ונבנית שכונת מגורים שאפתנית שנקראת “בלגרד על המים” הכוללת עשרות דירות מגורים ומרכזי סחר. העיר מציעה למבקריה נופים נהדרים של נהר הדנובה, פארקים רחבי ידיים, בנינים קלסיים משופצים, חנויות יוקרה, מרכזי קניות מודרניים,חיי לילה ואוכל משובח.

בל נטעה רוב הבניינים שהוקמו בשנות ה-50 עדיין אפורים ומלוכלכים

טיילנו בעיר גם בלילה ברחובות צדדיים ובכל מקום תחושת ביטחון. מדריך מקומי שאיתו הסתובבנו אמר שלתושבים נמאס מאלימות. אפשר להסתובב חופשי בלילה בכל מקום. הדבר היחיד שיכול לתקוף הוא כלב עזוב.. אבל גם בכזה לא נתקלנו.

סרביה אינה חברה באיחוד האירופי המטבע הוא דינר סרבי. נכון להיום 1,000 דינר = 35 ש”ח. ברחבי העיר עשרות דוכני המרת מטבע. בכל חנות או בית קפה אפשר לשלם באשראי.

טיול בעיר

העיר ירוקה תרתי משמע. בכל פינה פארק, שדרה או סתם פרחים ועציצים. מדי כמה ימים יורד גשם (גם בקיץ) ולכן אין צורך בטפטפות, ממטרות וכו'. הכל ירוק ירוק..

ואפילו הגרפיטי מחייכים...

בחרנו להתאכסן במלון Envoy קרוב לכיכר הרפובליקה במרכז העיר. מלון מצויין בדרגת 4 כוכבים עם ארוחת בקר מפנקת. מלון מוקפד אפילו באופן בו העמידו את כדי השתייה

מאחר והגענו לפנות ערב יצאנו אל הכיכר ההומה. כיכר הרפובליקה (Trg Republike) גדולה, מוצפת בתי קפה ומסעדות ובמרכזה פסלו של הנסיך מיכאילו הוא מיכאילו אוברנוביץ שהצליח לסלק את התורכים העותמנים מסרביה. אצבעו המושטת קדימה מסמנת לתורכים לעזוב את סרביה ולחזור לאיסטנבול.

וביום

הפסל הוצב במקום שבו ניצב בעבר שער העיר ממנו יצאו באותה תקופה לאיסטנבול.

מאחורי הפסל התאטרון הלאומי ומעבר לכביש בניין האופרה

קנז מיכאלובה

המדרחוב הראשי של העיר על שמו של מיכאילו שהכרנו קודם לכן. לאורך המדרחוב חנויות מעצבים, רשתות אופנה, בתי קפה ומסעדות. והמחירים ממש לא זולים…

המצודה של בלגרד (Beogradska Tvrdava) ופארק קלמגדן (Kalemegdan Park)

המצודה של בלגרד נבנתה ונהרסה ללא הפסקה החל מהמאה ה-1. במקור נבנתה כמוצב רומי מול התחברות הנהרות סאבה ודנובה כדי לאפשר לרומאים נקודת שליטה אסטרטגית.

במהלך השנים היא נבזזה, נהרסה ונבנתה מחדש. מרחוק נראה פסל ויקטור

פארק קאלמגדן מקיף את המצודה. יש בו טיילות, מקומות לפיקניק, מגרשי שעשועים לילדים, מוזיאון צבאי, גן חיות ופארק דינוזאורים. רכבת קטנה נוסעת בין שבילי הגן

מהנקודה הגבוהה ביותר בפארק נשקף אחד הנופים היפים ביותר בו נהר הסאבה נשפך אל נהר הדנובה. הסאבה אמנם לא ארוך אך הוא “אחראי” על אספקת המים הרבה ביותר לדנובה

באותה נקודה ניצב “פסל ויקטור” בגובה 14 מ'. הפסל מסמל את הניצחונות הסרבים במלחמות הבלקן ובמיוחד שחרור בלגרד מעול האימפריה העותמנית. הפסל מתאר גבר עירום שבידו האחת אוחז בז טורף ובשנייה חרב.

התכנית המקורית הייתה להציב את הפסל בכיכר טרזיה במרכז העיר אך קולות שמרניים (בייחוד נשים) התנגדו לכך מאחר והפסל עירום. הפשרה שהושגה הייתה להציב את ויקטור על עמוד גבוה בפארק כך שהעירום שלו לא יבלוט יותר מדי.

הפסל נחנך בשנת 1928 – והפך להיות אחד מסמלי העיר. הוא נראה לרחוק ברחבי הפארק ומשייט על הנהר

בניני הממשל

הפרלמנט

הפרלמנט שהוא גם בית המחוקקים של סרביה מורכב מ-250 נציגים הנבחרים בבחירות חשאיות מידי 4 שנים. זהו אחד המבנים היפים ביותר בעיר. תחילת בנייתו בשנת 1907 אך כתוצאה מעיכובים ושינויים הבנייה הסתיימה רק ב-1936

הבניין נמצא בשדרת המלך אלכסנדר

בית הנשיא

בית הנשיא נקרא גם הארמון החדש Novi Dvor בניין מפואר שנבנה במיוחד לשושלת המלוכה בין השנים 1911-1922. כשמשפחת המלוכה עזבה שימש הארמון כמוזיאון ואחר כך הפך לבניין ממשלתי שכיום יושב בו נשיא סרביה והוא משמש כארמון הנשיא הרשמי. מסביב לבית גנים מטופחים ומזרקות.

בניין העיריה

הארמון הישן Novi Dvor הוא בית העירייה של היום. הוקם בסוף המאה ה-19 ונועד במקור לשמש ארמון פרטי לשליטי סרביה. הוא מעוצב בסגנון ניאו-רנסנסי ועשיר במאפיינים איטלקיים.

שלושת המבנים נמצאים סמוך זה לזה. לצערי לא נכנסנו פנימה אולם גם הקפתם יפה ומעניינת

מזרקת טרזיה Terazije Fountain ומלון מוסקבה

המזרקה נמצאת בחזית מלון מוסקבה וסביבה כיכר באותו שם. הכיכר והמזרקה הם אתר היסטורי שמזכיר את התקופה בה מים לא הגיעו לברזים. שריד למגדלי המים הקדומים של העיר. עד 1860 לא היו בעיר מזרקות לשתייה ומגדלי המים סיפקו מים לתושבים. המגדלים כונו “סולמות מים” שזה פרוש המלה טרזיה.

מלון מוסקבה Hotel Moskva

אחד מסמלי העיר ומהאתרים היותר מזוהים עם העיר. הוקם בשנת 1908 בסיוע כספי של הרוסים. בשנת 1941 הפך למפקדה ולמטה של הגסטפו הנאצי ושוחרר רק ב-1944

בחזית המלון בית קפה גדול עם מבחר עוגות טעימות.

מוזיאון ניקולה טסלה רחוב Krunska 51

המוזיאון הוקם ע”י קרוב משפחתו של טסלה שנולד בסרביה בשנת 1856 אך מת ערירי בארה”ב בשנת 1943. טסלה היה פיזיקאי ומהנדס חשמל שנחשב לממציא זרם החילופין החשמלי. הוא היה זה שהאיר את העולם והביא את נורת החשמל של אדיסון לכל מקום. טסלה הוכיח שזרם חשמלי חילופי יכול לעבור בגוף האדם ולהשאירו בריא ושלם. עובדה זו מודגמת יפה במוזיאון.

המציא את שפופרת טסלה המלאה גז לתאורה, איפשר את המצאת הטלויזיה והרדיו ועוד המצאות רבות ומענינות.

הביקור מתחיל בסרט על חייו. בקומה השניה נמצא הכד ובו אפרו של טסלה.

הסרבים רוחשים לו הרבה כבוד ולראיה שמו הרשמי של שדה התעופה הוא: שדה התעופה ע”י ניקולה טסלה בלגרד

המוזיאון פתוח כל יום (חוץ מיום שני) בין השעות 10:00-20:00

כנסיית סנט סאבה St. Sava

רחוב Ktusedolska 2a פתוחה כל יום משעה 7:00 עד 19:00

הכנסייה הענקית הזו נבנית מאז 1935 ומוקדשת למייסד הכנסייה הסרבית האורתודוכסית הקדוש הנוצרי סאבה. חיצונית הכנסייה גמורה ועשויה משיש לבן בוהק בצורת קאפלות עגולות גדולות.

עיצוב הפנים טרם הושלם אך החלל העצום יוכל בעתיד להכיל עד 14,000 מתפללים בו זמנית.

זו הכנסייה האורתודוכסית הגדולה בעולם ושנייה בגודלה בנצרות המזרחית (הראשונה ברוסיה)

אזור סקאדארליה Skadarlija

זהו האזור הבוהמי של בלגרד במרכזו רחוב סקאדארסקה Skadarska שהוא מדרחוב מרוצף אבנים. יש בו הרבה מאד מסעדות ובתי קפה, הבירה נשפכת כיין, גלריות וחניות בוטיק מעניינות. נגני רחוב מנעימים את זמן המטיילים והסועדים. אוירה חופשית ומשוחררת

שייט על הדנובה והסאבה

פקיד הקבלה במלון הזמין לנו את השייט לשעה שש בערב. מקום המפגש בקצה רחוב קנז מיכאילובה ויחד עם מדריך השייט ירדנו לנמל. השייט נמשך כשעה וחצי ולמרות שהיה חם היה מהנה. מראות בלגרד הישנה ומולה בלגרד החדשה, המצודה ופסל ויקטור, גדות הדנובה השופעים צמחיה ירוקה ומפגש הנהרות. קבלנו הסברים מבחור סרבי צעיר שלומד היסטוריה באוניברסיטה ולכן לומד גם עברית מקראית…

השתקפויות וציורי קיר

בתים רבים מצופים בזכוכית וזו משקפת את העומד מולה.

חלק משיפוץ העיר הם ציורי ענק על הבתים כמעט בכל פינה

הנקודה היהודית

כמו בכל טיול שלי משתדלת להגיע לנקודה היהודית באופן מיוחד באירופה. מסתבר שהקהילה היהודית בבלגרד הייתה מרכז תורני חשוב במאות 16-17. בשנים שלאחר מכן הורע והוטב מצב היהודים תלוי בהחלטתו של השליט.

התקופה שבין שתי מלחמות העולם הייתה תקופת רווחה. היהודים היו שותפים במועצת העיר ובממשלה.

בהפגזה הראשונה של הגרמנים על העיר באפריל 1941 נחרבה שכונת היהודים דורצל והחל “טיהור” העיר מיהודיה. גברים נחטפו ונכלאו במחנה ריכוז סיימישטה בסוף 1941. בחודש מרץ 1942 נשלחו משאיות גז מברלין לבלגרד ועד תחילת מאי נרצחו כל הנשים והילדים. בלגרד טוהרה מיהודים. מתוך 12,000 יהודים שחיו בעיר הושמדו למעלה מעשרת אלפים. רק 1,200 מיהודי העיר שרדו חלקם הצטרפו לפרטיזנים של טיטו.

הגרמנים פוצצו את בתי הכנסת חוץ מאחד “סוכת שלום”. בית כנסת זה שרד מאחר ושימש כבית בושת לגרמנים.

בית הכנסת נמצא ברחוב Marsala Birjuzova 19

מכאן המשכנו למוזיאון היהודי Jewish History Museum שנמצא בבית עלוב וישן בקומה שנייה ברחוב Kraija Petra 71a

המוזיאון אינו גדול ומכיל פרטים על יהודי יוגוסלביה בכלל ובלגרד בפרט. לא מצאתי אודותיו בשום המלצה לביקור וחבל!!!

בכניסה מוצב פסל משה אוחז בלוחות הברית ומאחוריו אוסף יודאיקה ממיטב המסורת היהודית וכן מגילות קלף של ספר תורה

פסל עץ מעניין של פועל שמסמל את האומנות החברתית, התרבותית, והפוליטית במחצית הראשונה של המאה ה-20

בארונות גדולים ומסודרים נמצאים העתקים של מאמרים ומסמכים העוסקים בעליית היטלר לשלטון ורדיפות היהודים באירופה

מפת כיבוש יוגוסלביה ובה מצויינים אזורי הכיבוש, מחנות ההשמדה והריכוז בתי הסוהר והמקומות בהם נרצחו יהודים ברצח המוני

צילומים מאושוויץ ובוכנוולד, גופות בקברי המונים, בגדים מקוריים של הכלואים ועוד מוצגים רבים

יצאנו מהמוזיאון בלב כבד ולדעתי כל מי שמגיע לעיר לא רק כדי לבלות ולקנות חייב לעצמו את הביקור.

על גדת הדנובה הוצבה לפני מספר שנים אנדרטה לזכר יהודי בלגרד. לצערי חלפנו על פניה תוך כדי השייט ולכן התמונה אינה שלי

שווקים מומלצים:

Bajloni ברובע Dorcol מעבר לסקאדארליה

השוק קרוי על שם משפחה שהקימה במקום מבשלות בירה לפני מלחמת העולם השניה. בשוק מבחר גבינות ונקניקים, פירות אביזרי בית ומטבח. שוק מקומי לחלוטין.

שוק Zeleni Venac

נמצא ממש ליד מלון מוסקבה שוק מקורה

מסעדות מומלצות

Casa Nova

מסעדה מעולה בסגנון צרפתי איטלקי. מנות יפות, מבחר גדול ושירות מעולה

Dva Jelena

מסעדה מעולה עם מאכלים אותנתיים ברבים. מומלץ לשבת בחוץ ולהקשיב לחבורות המנגנים. נמצאת ברובע סקאדארליה

Toro

מסעדה מיוחדת שנמצאת בנמל. יפה לשבת בה בשעת השקיעה. מומלץ להזמין מקום מראש. אנחנו הזמנו ארוחת טעימות ואל השולחן זרמו מנות קטנות ומגוונות עד שבקשנו להפסיק

אחרי הארוחה טיול לאורך הרציף – תענוג

זהו שלושה ימים ארוכים ויפים הגיעו לסיומם.

לסיכום:

בהחלט יעד מומלץ לכל אלו שכבר ביקרו בבודפשט, פרג, וינה וערים דומות נוספות. עדיין ניתן לראות רחובות ובתים כפי שהיו לפני שנות דור וטרם שופצו בצד אתרים יפים ומיוחדים.