עפתי לתרמילאים

האטרקציות המרכזיות של דרום מערב אוגנדה

שמורת בווינדי מציעה את אחת החוויות המסעירות ביותר שמאפיינות את אוגנדה - סיורי גורילות. באיזורה יש מספר אתרים ששווה להקר בהם: פארק הרי הגעש מגהינגה, פארק קווין אליזבת, ואגם בוניוני הנפלא. על כל אלה - בכתבה שלפניכם.
נעמה מורג
תמונה ראשית עבור: האטרקציות המרכזיות של דרום מערב אוגנדה
© רתם סוננברג

אגם בוניוני

Lake Bunyonyi - אגם יפהפה באזור קבלה (Kabale), שמסביבו גבעות ירוקות ובמרכזו שוכנים איים רבים. רוב האנשים מגיעים לשם בעיקר על מנת לנוח ולהרגע, אך יש שם שפע של אפשרויות נוספות- ניתן לשכור קאנו ליום ולהסתובב בין האיים (באחד האיים יש מודיעין, שם תוכלו לקבל מידע לגבי האזורים שכדאי לשוט אליהם), אפשר לשכור אופניים או לצאת ברגל לטיול באזור ולצפות במיני הציפורים הרבים. אכסניה נחמדה מאד היא Lake Bunyonyi Overland Camp, שמשכירה קאנו ואופניים ומציעה פעיולויות נוספות, כגון סיור בכפר פיגמים (Effes), דייג ועוד.

תחבורה: אוטובוסים יוצאים מקמפלה לכיוון קבלה באופן סדיר. מקבלה, לעומת זאת, כמעט ואין תחבורה ציבורית המגיעה לאגם. יתכן ותמצאו מטאטו שיקח אתכם לשם. במידה ולא, ניתן לשכור מונית (אם מדובר במספר אנשים יתכן והנסיעה תהיה יותר זולה מנסיעה במטאטו), או לחפש משאיות שמגיעות לאגם עם אספקת מזון (המשאיות יוצאות בצהריים מה-Highland Business Center בקבלה).

הפארקים בווינדי ומגהינגה

Bwindi & Mgahinga - שני הפארקים האלה מציעים את אחת החוויות המסעירות ביותר שמאפיינות את אוגנדה- סיורי גורילות. בשנים האחרונות נעשים מאמצים רבים לשמר את גורילות ההרים, שפחות מ-700 מהן נשארו בטבע. הגורילות לא מתרבות בשבי ומשערים, שללא פיקוח נאות על ציד יכחד המין תוך 25 שנה. סיורי הגורילות עוזרים במשימה: הכסף שהתיירים משלמים עובר ל-U.W.A למען שימור בתי הגידול של הגורילות. כמו כן, 20% מהכסף ניתן לכפרים שבסביבת הפארקים- האנשים באזור מאד עניים ובמשך שנים נהגו לצוד את הגורילות ולמכור אותן. ה-U.W.A החליטו, שהדרך הטובה ביותר להלחם בתופעה היא באמצעות עזרה למקומיים, מתוך הנחה שהם לא ינסו לפגוע בגורילות כל עוד הם מקבלים כסף.

עם זאת, מכיוון שהגורילות מאוד דומות לנו במבנה הגנטי שלהן, הרי שיש לנו היכולת להעביר להן מחלות. ולכן הטילו ב-U.W.A הגבלות מאד חמורות על הביקור:

• כל קבוצת גורילות (המונה בדרך כלל שמונה פרטים) נצפית על ידי קבוצת מטיילים אחת בכל יום.קבוצת המטיילים לא תמנה יותר מ-6 מטיילים (בנוסף יתווספו אליהם מדריך ומאבטחים).
  • מהרגע שנצפית הגורילה הראשונה בקבוצה, מותר לשהות ליד הגורילות במשך שעה בדיוק.
  • אסור להגיע חולים או מצוננים לסיור. במידה ואדם החל את הסיור ולא דיווח על מחלה וזו תתגלה במהלך הסיור- לא יוכל אותו אדם לראות את הגורילות וכספו לא יוחזר לו. עם זאת, אם לפני תחילת הסיור יידע אותו אדם את המדריך על המחלה, יקבל את כספו חזרה או שיקבע לו מועד חדש לסיור.

הסיורים וההגבלות נתנו את אותותיהם ובתחילת 2004 פורסם כי אוכלוסיית הגורילות עלתה ב-17%. על מנת להרשם לסיור יש להגיע למשרדי ה-U.W.A בקמפלה עם כסף מזומן (שילינגים או דולרים) ודרכון. הסיורים מאוד יקרים: סיור בבווינדי עולה $275 ואילו סיור במגהינגה עולה $220. מדובר רק על הסיור עצמו- על הלינה והאוכל תצטרכו לשלם בעצמכם וכך גם על הנסיעה לשם ובחזרה. בתקופות עמוסות תיירים ניתן להירשם כסטנד-ביי לסיורים בחצי מעלות הסיור, להגיע לפארק ולהמתין עד שמתפנה מקום ברגע האחרון באחת הקבוצות (בשל מחלה או כל סיבה אחרת). יש לקחת בחשבון כי ההמתנה יכולה להארך מספר ימים.

דרכי הגעה לפארקים: מקמפלה קחו אוטובוס או מטאטו לקבלה. זה החלק הקל- משם הדברים רק מסתבכים. אין תחבורה ציבורית שמגיעה לפארקים ואתם תצטרכו לסמוך על הרבה מזל או לחילופין, לשלם הרבה. נסיעה לבווינדי: במידה ובחרתם לנסוע בתחבורה ציבורית, תוכלו לקחת Pick up לכיוון Butogota. הנסיעה תעלה לכם כ-5000 שילינג. עם זאת, המרחק מבוטוגוטה לבווינדי הוא 17 ק"מ- מטיילים רבים בוחרים ללכת אותו ברגל, שכן האפשרות השניה היא לשלם $20 על מונית (אם אתם בוחרים ללכת ברגל, כדאי לזכור שסיור הגורילות מתחיל מאוד מוקדם בבוקר, אז כדאי לקחת זאת בחשבון). מסיבה זו בוחרים מטיילים רבים לשכור מונית עוד מקבלה- מונית כזו תעלה כ-$25. אפשרויות הנסיעה למגהינגה זהות: נסיעה בתחבורה ציבורית זולה עד קיסורו, שרחוקה כ-15 ק"מ ממגהינגה. על מנת להגיע לפארק תאלצו ללכת את אותם 15 ק"מ או לשלם סכומים מופקעים. הנופים בדרך, אגב, מדהימים- כדאי לשמור את המצלמה בהישג יד!

פארק קווין אליזבת

Queen Elizabeth National Park - הפארק, שנמצא בחלקה המערבי של אוגנדה, אינו מרשים כמו השמורות של טנזניה או קניה. החיות הרבות שחיו בו מתו בתקופת שלטונו של אמין. בשנים האחרונות עולה בהדרגה מספר החיות שם, אבל אל תצפו לראות שם נמרים, קרנפים ודומיהם- הסיכויים קלושים. עם זאת, הפארק עצמו מאוד יפה ויש בו אפשרויות רבות שלא תזכו להן בספארים בארצות השכנות. לדוגמה- שייט לחופי האגם, בו תזכו לראות היפופוטמים מקרוב, עדרי באפלו מתרחצים ומגוון עצום של ציפורים. ב-Ishasha, החלק הדרומי של הפארק, אולי תראו אריות שמטפסים על עצים, מחזה שנחשב לנדיר במיוחד, וב-Chambura Gorge תוכלו לעשות סיור רגלי עם מדריך, לראות מינים רבים של קופים ובמקרים רבים גם שימפנזים.

כדי להגיע לפארק קחו טקסי מקמפלה לכיוון Kasese ובקשו לרדת בקטנגורו, כפר קטן שצמוד לגבולות השמורה. שם ודאי תמצאו מי שיסיע אתכם לפארק עבור סכום סמלי. את כל אחת מהפעילויות שהוזכרו וכן Game Drive תוכלו להזמין במשרדים, שנמצאים בתוך השמורה. מוטב להזמין מקום להפלגה של אחר הצהריים, אז מגיעות חיות רבות לשתות ממימי האגם. לחצו כאן לאתר הבית של הפארק.