עפתי לתרמילאים

שמורת Ordesa

כל מה שצריך לדעת על אפשרויות הטיול בשמורה. כיצד לתכנן מסלול הליכה באורדסה, היכן ניתן ללון בדרך ואילו בעלי חיים ותופעות גיאולוגיות ניתן לראות בתוכה.
אייל הנדל
תמונה ראשית עבור: שמורת Ordesa
© ליאור כהן

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-18/11/2021

• נכון לתאריך עדכון זה, ספרד הוגדרה כמדינה צהובה.
  • הכניסה לספרד אפשרית לאזרחי ישראל, ללא חובת בידוד. יש להציג תעודת חיסון או תוצאה שלילית שבוצעה עד 72 שעות או בדיקת אנטיגן עד 48 שעות לפני הטיסה.
  • מי שחוסן במנה השלישית ועבר שבוע, או מי שהחלים או חוסן במנה השניה בחצי השנה האחרונה, פטור מבידוד בחזור מספרד.
  • כל השבים מספרד שאינם עונים על קרטריונים אלו, נדרשים לבידוד של שבועיים, אותו ניתן לקצר לשבוע לאחר שתי בדיקות קורונה שליליות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת תחת הגבלות.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, תחת הגבלות.
  • עסקים פתוחים, אך תחת הגבלות.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים ומחלימים).
לוגו וירוס קורונה
גולשים יקרים, אנו עושים כמיטב יכולתנו להציג כאן את המידע העדכני ביותר האפשרי. כיוון שהמצב משתנה באופן תכוף, המידע המוצג כאן הוא להתרשמות בלבד ואינו מחייב. לקבלת מידע מחייב על מצב ומגבלות הקורונה ביעד הנסיעה שלכם, יש לפנות אל חברת התעופה/חברת הנסיעות או רשויות המדינה ביעד הנסיעה שלכם. תודה!

טבע בשמורת אורדסה

השמורה הלאומית Ordesa כלולה ברשת השמורות הלאומיות של ספרד. בנוסף להיותה חלק מהשמורה הביו-ספרית Ordesa-Vinamala, השמורה הוכרזה על ידי ארגון UNESCO כראויה לשימור יחד עם עוד חמישה קרחוני עד (הממוקמים בצד הצרפתי של השמורה הביו-ספרית).

עמק Ordesa הוכרז כשמורה לאומית בתאריך 16 באוגוסט 1918, שכללה שטח בן 2100 הקטרים. בתאריך 13 ביולי 1982, הורחבה השמורה ושטחה הגיע ל- 15,600 הקטרים ושונה שמה ל-Ordesa y Monte Perdido על שם רמת Monte Perdido המהווה את עיקר השטח שהוסף. השמורה הינה תופעה גיאולוגית יוצאת דופן. נוף השמורה נשלט על ידי פסגת ה- Monte Perdido (3355 מטר) המהווה את הפסגה השניה בגובהה בשרשרת הפירינאיים ורכס אבן הגיר הגדול ביותר במערב אירופה.

מראהו של רכס זה מעוצב על ידי פסגות Tres Sorores הכוללות את Monte Perdido, Cilindro ו- Pico Anisclo-Soum de Ramond המתרוממים מעל עמקי Ordesa, Anisclo, Escuain ו- Pineta. ההיסטוריה הגיאולוגית הסוערת של השמורה, יחד עם תנאי האקלים הקשים, מסבירים את המצאות הפסגות הגבוהות, המדרונות המשופעים והעמקים העמוקים. האזור מהווה מקום מגורים עבור אנשים שהיו והינם מסוגלים להתאים עצמם לתנאים אלו, תוך תהליך לימוד האופן בו יש להשתמש בצורה מושכלת במשאבי הטבע מבלי לפגוע באיזון האקולוגי. מדיניות מסורתית זו היא שאפשרה על הכרזתה של השמורה כפי שהיא מוכרת כיום. נוף השמורה מגוון, מהאזורים הגבוהים בהם רווחת הצחיחות הקיצונית המאפיינת את המדבריות הקרסטיים (עקב החלחול המהיר באבן הגיר) ועד לגאיות העמוקים, מקום בו המים המחלחלים מופיעים בנחלים ובמפלים איתנים המבתרים את הסלע ויוצרים ואדיות מכוסים ירוק עד.

האקלים בשמורה
הינו באופן כללי ים-תיכוני, אולם הפרשי הגבהים הקיצוניים בשמורה, מ- 750 מטר מעל פני הים בפתח עמק Canyon de Anisclo ועד 3355 מטר מעל פני הים על פסגת Monte Perdido, החשיפה התלולה והמשתנה של הפסגות הרבות, הלחות הגבוהה והשתנות הטמפרטורות במשך שעות היום, מסבירים את התווך הרחב של תנאי המיקרו אקלים השונים ברחבי השמורה.
 תופעת היווצרות תנאי מיקרו אקלים מקומיים הבאה בעיקר לידי ביטוי בהיפוך טמפרטורות והתרחשות רוחות, משפיעה בעיקר על תפוצת הצמחייה. כמות המשקעים השנתית בשמורה נעה בין 900 ל- 2000 מילימטר, כאשר הצטברות הקרח הגדולה ביותר מתרחשת בקרחוני Monte Perdido ו-Gruta Helada de Casteret

המוצא הגיאולוגי של השמורה מקורו בתקופה הפאליאוזואית, בה השרשרת הפירינאית לא הייתה קיימת עדיין, והאזור היה אגן ימי בתהליך התמלאות באדמת הסחף שזרמה לאגן מהשטחים היבשתיים הסמוכים. לפני 250 מיליון שנה התרוממה שכבת סחף זו ויצרה את הטווח הקדום (הידוע כ"הציר הפירינאי") המהווה בסיס לשרשרת כפי שהיא מוכרת כיום. בתקופות מאוחרות יותר, סחופת חדשה מורכבת אבן גיר נוספה לאגן, כאשר לפני כ- 35 מיליון שנה התרומם הטווח הקדום שוב, יחד עם שכבת הגיר החדשה שהתבססה בראש. כיום ניתן להבחין בשרשרת אבן הגיר (הנקראת Sierras Interiores) הכוללת את רכס Tres Sorores הממוקם בלב השמורה. שלושת העמקים העיקריים ברכס, Ordesa, Pineta ו-Gavarnie קיבלו את צורת ה-U הטיפוסית להם במהלך העידן הרבעוני כתוצאה מתהליך איכול הסלע עקב נסיגת קרחונים (לעומת עמקים בעלי צורת V הנוצרת מ"אכילת" הסלע עקב זרימת מי נהרות בהם). נסיגת הקרחונים אף יצרה במקומות מסויימים אגנים, אשר כיום מהווים לאגונות הרריות, הידועות בשמן המקומי ibones, כמו אגמי Tucarroya ו-Soum de Ramond.

מעל 1500 מינים שונים של צמחים משתכנים בשמורה המוגנת. שמורת Ordesa ו-Monte Perdido יכולה להיות מתוארת כגן בוטני אלפיני ייחודי, בו מינים שונים של צמחייה אנדמית ואאנדמית מתקיימים יחדיו. מגוון זה של צמחייה גדל בכל רחבי השמורה, על פסגות ההרים, בסדקים בסלע ומתחת לצל העצים. צמחייה זו פורחת מייד עם תחילת הפשרת השלגים. העמקים הנמוכים בדרך כלל מכוסים יער, הנשלט בעיקר על ידי עצי אשור, עצי אורן ואשוחים, כשכל קבוצה גדלה באזורים מסוימים (הנבדלים למשל בגובה ובסוג המצע), על פי הצרכים האקולוגיים של כל מין. לאורך גדות הנהרות מתרכז יער אופייני של עצי ערבה, עצי לבנה, עצי מילה ומיני צמחים אוהבי מים. אלונים ירוקי עד יחד עם עצי אשור ובוק שולטים בנוף עמק Anisclo. השמורה מהווה מקלט עבור מגוון של חי פירינאי. נכון להיום 6 מינים של בעלי חיים אמפיביים, 8 מיני זוחלים, 65 מיני עופות מקננים ו- 32 מיני יונקים נרשמו ברחבי השמורה.

בין קבוצת העופות המקננים בחלקים הגבוהים של המצוקים יש לציין את הרחם, אשר מספר זוגות בודדים נשארו ברחבי השמורה ואת הנשר המוזהב. מאז תחילת המאה ה- 20, ה-bucardo, תת-מין מקומי למשפחת היעלים מצא מקום מקלט אחרון בעמק Ordesa. במדרגות האלפיניות העליונות, קבוצת בעלי החוליות מוגבלת למספר מינים המסוגלים להחזיק מעמד בתנאי אקלים צפוני זה.

ניתן לראות בסביבת השמורה נוף שעוצב בעזרת השפעת האדם. נראה כאילו ההתיישבויות לא נכנעות לסביבה הקשה ולעיתים אף לא ידידותית. האדם עיצב נוף זה בעיקר על ידי יצירת טראסות במדרונות ההר, על ידי סכירת זרמי נהרות ליצירת כוח הידרואלקטרי ועל ידי בניית mallatas, בקתות עבור רועים ועבור העדרים. בנייה, למגורים במיוחד, שומרת על הדגם המאפיין את צפון Aragon, על פיו בתים בדרך כלל מקורים ברעפים שטוחים עשויים אבן חול המעוטרים בארובות בצורת קונוס והמחיצות החיצוניות מורכבות מקירות אבן מאסיביים.

באביב ובימי הקיץ המוקדמים מתרחשת פעילות מוגברת של עלייה לרגל, יחד עם טכסים דתיים צבעוניים נוספים. ירידי בקר, קרנבלים (כמו זה ב-Bielsa), עליות לרגל ביזאריות (כמו זו המוקדשת ל-Urbez הקדוש) מהווים ביטויים דתיים ותרבותיים אשר מאפשרים למקומיים לברוח משגרת העבודה היומיומית ולהחזיק מעמד בימי החורף הקפואים יחד עם שתיקתם הרועמת של ההרים.

מידע כללי על השמורה

התקופה שבין חודשים יוני עד ספטמבר הינה היחידה בה ניתן להבטיח מעבר נוח ובטוח דרך Collado de Anisclo האטרקטיבי (2470 מטר) בחלק המזרחי של השמורה. עם זאת, חלקים עיקריים של עמק Ordesa ניתנים למעבר במשך תקופה ארוכה יותר. חלק זה של השמורה פופולארי במיוחד בקרב מטיילים בחורף, המנוסים בהתמודדות עם תנאי שלג ומשתמשים בעמק כדרך מעבר על מנת להעפיל למדרגות העליונות של השמורה.

בתכנון מסלול בשמורה, במיוחד ברכסים הגבוהים, מומלץ להתעדכן בתחזית מזג האוויר הצפויה גם בקיץ, שכן גם בעונה זו יש פוטנציאל להתפתחות סופות רעמים המלוות בגשמים. כמו כן, יש להצטייד היטב מבחינת ביגוד ואמצעי מיגון מתאימים נגד שמש וגשם, וכן מבחינת כמויות מזון ומי השתייה. יש לתת את הדעת לכך שבאופן כמעט מוחלט מורכבת השמורה מאבן גיר, אשר מים מחלחלים בה בקלות ובמהירות בשל נקבוביות הסלע. על כן באזורים הגבוהים לא בנמצא מקווי מים או מים זורמים לצורך שתייה. כן מומלץ להצטייד במפה מתאימה אשר תסייע בניווט ובהתמצאות ברחבי השמורה. המפה המומלצת הינה Parque Nacional de Ordesa y Monte Perdido y Valle de Anisclo בקנה מידה של 1:40,000 של הוצאת PRAMES. כמו כן נפוץ השימוש במפה מהוצאת Editorial Alpina בקנה מידה זהה.
 הדרך המקובלת להיכנס לשמורה היא דרך העיירה Torla הממוקמת מערבית לשמורה. אוטובוסים יוצאים מהחניון בכניסה הדרומית לעיירה בשעות 6:00, 7:00 ו- 7:30, ובין 8:00 ל- 20:00 כל רבע שעה, ומביאים את המטיילים לאחר נסיעה בת כ- 15 דקות, ל- Pradera de Ordesa, בפתח עמק Ordesa ממנו ניתן לחדור לעומק השמורה ולרכסים הגבוהים במספר מסלולים. ב-Torla מגוון רחב של אפשרויות לינה (אתרי קמפינג, פנסיונים ומלונות). ניתן בנוסף לחדור לשמורה דרך העיירה המזרחית Bielsa (כניסה זו פחות מסודרת ופופולארית מקודמתה).

בשמורה מספר בקתות, כשהמרכזית שבהן הינה Refugio de Goriz (טלפון:974341201) המהווה בסיס יציאה להעפלה לפסגת Monte Perdido. עקב כך, הבקתה נמצאת תחת לחץ אדיר מצד מטיילים המבקשים להתאכסן בה, במיוחד בחודשים יולי ואוגוסט. בתקופה זו הכרחי להזמין מראש הן מקום שינה והן ארוחת ערב חמה. הבקתה פתוחה ומאוישת במשך כל השנה. בחלק המערבי של השמורה ממוקמת בקתה נוספת, Refugio de Pineta (טלפון:974501203) מנוהלת על ידי ה-Federacion Aragonesa de Montanismo, ממוקמת כ- 12 ק"מ מערבית ל- Biesla בתוך עמק Pineta.

חשוב לדעת, כי הקמת אוהלים אינה אסורה בתכלית בתוך שטח השמורה (בניגוד למרבית השמורות ברחבי המדינה). הפקחים מאפשרים הקמת מאהלים קטנים בין שעות השקיעה לזריחה מעל גבהים מסוימים, הנבדלים בין גזרה אחת לשנייה בשמורה: בגזרת Ordesa מעל 2100 מטר, בגזרת Pineta מעל 2500 מטר ובגזרת Anisclo ו-Escuain מעל 1800 מטר.

כמו כן, בתוך גבולות השמורה מספר מקלטים קטנים (abrigos), המותרים לשימוש כמחסה בשעת חירום בלבד. מרכז המידע למבקרים ממוקם כקילומטר מהכניסה לשמורה. המרכז מציע מידע נרחב אודות אפשרויות טיול ומסלולים בהתאם לגיל ותחזית מזג אוויר מעודכנת. במרכז צגים אינטראקטיביים אודות החי והצומח בשמורה. כמו כן, ניתן לרכוש במרכז ספרים ומפות מסלולים. שעות הפתיחה הן 9:00 עד 13:00 ו- 15:30 עד 19:00 (בחורף שעות הפתיחה מתקצרות). בעיירה Torla נמצא מרכז מידע נוסף המספק אינפורמציה דומה לזו שמסופקת במרכז המידע אשר בשמורה (שעות הפתיחה זהות). תחזית מזג אוויר מעודכנת ניתן למצוא במרכז החיזוי של הפירינאיים האראגונאזים (טלפון:906365322) המפרסם עלונים מידי יום בשעה 15:00.

ניתן לחצות את השמורה במסלול ממזרח (Refugio de Pineta) למערב (Pradera de Ordesa) במסלול הנמשך יומיים לאורך כ- 25 ק"מ. מסלול זה אינו מומלץ למי שאינו בעל כושר גופני טוב וניסיון כלשהו בהליכה בהרים, כיוון שיש בו שינויי גובה משמעותיים תוך מרחקים קצרים (המשמעות היא שהשיפועים מאד חזקים), במיוחד ביום הראשון בו עולים מתחתית עמק Pineta לעבר פס ההרים Collado de Anisclo (2470 מטר), עלייה כמעט אנכית בת 1200 מטר לאורך 2 קילומטרים בלבד. כמו כן, המסלול דורש לינה בשטח באוהל (ניתן להאריך את המסלול עם מחליטים לישון לילה שני ב- Refugio de Gorizבמקום להמשיך ל- Pradera). כאמור, מציעה השמורה מגוון רחב מאד של מסלולים, כשהפופולארי מכולם הינו ללא ספק המסלול לאורך עמק Ordesa המתחיל ומסתיים ב- Pradera de Ordesa ושיאו בסוף העמק, ב-Circo de Soaso בו נמצא המפל המרהיב Cola de Caballo (מפל "זנב הסוס") כשלפניהם קבוצת המפלים Gradas de Soaso.

תוך התבוננות בעמק מנקודה זו ניתן להבין את משמעות צורת ה-U המאפיינת עמקים שנוצרו מנסיגת קרחונים. מנקודה זו ניתן לחזור ל- Pradera de Ordesa או להמשיך במעלה הקרקס לעבר בקתת Goriz, במיוחד עם הכוונה היא לטפס לפסגת Monte Perdido (3355 מטר). מהבקתה הטיפוס אורך כ-7 שעות לאורך 7 ק"מ. טיפוס זה דורש כושר גופני טוב על מנת להתמודד עם השיפועים. כמו כן, יש להצטייד בסנדלי קרח ומקושי קרח בכל ימי השנה בעקבות הופעת הקרחון בגבהים שמעל 3000 מטר.

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-18/11/2021

• נכון לתאריך עדכון זה, ספרד הוגדרה כמדינה צהובה.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת תחת הגבלות.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, תחת הגבלות.
  • עסקים פתוחים, אך תחת הגבלות.