עפתי לתרמילאים

בעקבות שר הטבעות

קדחת הסרט ``שר הטבעות`` שמכה בניו זילנד, סוחפת גם את עופר. אחרי הצפייה בבכורת הסרט יוצא הבחור אל ממלכת מורדור שבפארק הלאומי טונגרירו, לטרק בארצו של שר האופל. וגם- פרטים שלא ידעתם על ``שר הטבעות- הסרט``.
judb
תמונה ראשית עבור: בעקבות שר הטבעות

הקדמה

קרוב לשנתיים שמדינה שלמה נמצאת בטירוף אחרי דבר אחד - הסרטת שלושת חלקי הטרילוגיה של "שר הטבעות" פה, בניו זילנד. מדינה שלמה בטירוף. יותר מעשרים אלף ניו זילנדים השתתפו בהכנת הסרט- שחקנים, ניצבים, תאורנים, מאפרים ובעלי מקצועות שונים ומיוחדים כמו מפסלים באבן, מאמני סוסים, מאמני סייף, נפחים, בוני מודלים ועוד ועוד. גופים וארגונים שונים כמו הצבא והתזמורת הפילהרמונית של ניו זילנד נרתמו למשימה ותרמו למאמץ הלאומי. קחו למשל את נשות מועדון הסריגה של וולינגטון- הן עבדו יומם ולילה כדי לסרוג את חליפות הצמר של 15 אלף ניצבים. במדינה שכל אוכלוסייתה בקושי ארבעה מיליון איש, כל אחד מכיר מישהו שתרם את חלקו בצורה זו או אחרת לסרט.

פיטר ג`קסון, הבמאי, שהסריט את סרטו הראשון במטבח של אמא שלו בעזרת מצלמה יד שנייה, נחשב היום בניו זילנד לגיבור לאומי. את מה שעשה בזמנו "קרוקודיל דנדי" לאוסטרליה, עושה היום בגדול "שר הטבעות" לניו זילנד. שלושת סרטי הטרילוגיה הוסרטו ביותר ממאה אתרי צילום בכל רחבי ניו זילנד- בביצות, באגמים, על פסגות הרים ובמרבדי שלג עמוקים. שלוש השעות של הסרט הראשון בסדרה "אחוות הטבעת" הן פרסומת חיה למדינה. הממשלה הבינה את הפוטנציאל הכלכלי-תיירותי שגלום בסרט, ו-4.5 מיליון דולר כבר הושקעו בשיווק תיירותי של ניו זילנד בעקבות הסרט. באוקלנד נפתחה סוכנות נסיעות מיוחדת שמתמחה בטיולים בעקבות "שר הטבעות" לכל מעריציו המושבעים של טולקין והסרט.

טאופו

אני נמצא בעיירה Taupo בערב הבכורה. רון, שחר ותום דאגו להצטייד בכרטיסים כבר אתמול. שני האחרונים, חובבי טולקין מושבעים, דאגו לאכול ולתדלק בכל המקומות שבהם מקבלים במתנה מזכרות שקשורות בסרט. הבכורה בוולינגטון הבירה מתחילה בשעה עשר בלילה, מה שאומר שביתר רחבי ניו זילנד הבכורה תחכה לשעה 12 בלילה - וזה סרט של שלוש שעות... וכך, בשלוש ומשהו בבוקר, אחרי שצפינו במעלליהם של פרודו, סם, גנדלף, בילבו ושות, יצאנו לרחובות טאופו החשוכים, בדרך למיטה המיוחלת, כששחר ורון עושים השוואות בין הספר והסרט כל הדרך.

הפארק הלאומי טונגרירו

שעה נסיעה דרומה מטאופו ומגיעים לממלכת מורדור- ארצו של סאורון, שר האופל. פה, בפארק הלאומי טונגרירו, צולמו כמה מסצנות הקרב של הסרט ופה גם נמצא הר הגעש דום (הר הגזרה), בלב ליבה של ממלכת האופל. פרודו ההוביט ינסה להביא לכאן את הטבעת, להשליך אותה ללבה הרותחת ובכך להיפטר ממנה לעולמי עד (מה שיקרה כנראה רק בדצמבר 2004 כשהסרט השלישי ייצא לאקרנים). פיטר ג`קסון כיבד טאבו מאורי כשצילם סצנות של קרבות בהרי הגעש של הפארק הלאומי טונגרירו. הוא היה צריך להימנע מלצלם את הפסגות של שלושת הרי הגעש שבשמורה- רופאהו, נהרוי וטונגרירו, ולא היה יכול להראות אותם בצורתם הטבעית.

ההליכה בפארק משלימה את מה שלא מראים בסרט. אני הולך על השביל, מימיני הר רופאהו שחלקיו העליונים עוד מכוסים שלג. בצהרי יום שטוף שמש בחורף 96` התפרץ ההר הזה, לתדהמתם של אלפי הגולשים שעשו סקי על המדרונות שלו. עונת הסקי הסתיימה באותו הרגע. משמאלי- הר נהרוי, חרוט געשי מושלם שבהתפרצות האחרונה שלו (פברואר 75`) פלט עשן ואפר לגובה של 13 ק"מ לתוך האטמוספרה. כאילו בכוונה, שם מישהו באמצע את אגמי Tama ומפלי טרנקי על מנת לגוון את הנוף הגעשי השחור שמסביב. היום הראשון של הטרק שלי בשמורת הטונגרירו הסתיים בבקתת Oteurere (אחת מתשע הבקתות שנמצאות בשטח הפארק לנוחות המטיילים) בחברתם של גרמנים, בריטים, אמריקאים וישראלים נוספים.

אגב, הטרק הזה נקרא Tongariro Northen Circuit והוא לוקח בין יומיים לארבעה ימים (תלוי כמה שעות אתם הולכים ביום, כמה טיולים צדדיים תעשו, וכמובן- במזג האוויר). מי שזה לא מתאים לו, יכול לעשות טרק של יום אחד (אם כי זה יום ארוך וקשה) שעובר בחלק היפה ביותר של הטרק הארוך. הטרק הזה נקרא Tongariro Crossing והוא טוען לכתר "טרק היום היפה ביותר בניו זילנד". המראות שבדרך כוללים את הפסגות של נהרוי וטונגרירו מקרוב קרוב (מי שרוצה יכול גם לטפס אליהן), את הלוע הדרומי והלוע האדום שהיו פעילים בעבר, את האגם הכחול היפה והדובדבן שבקצפת- אגמי הברקת Emerald Lakes - שלושה אגמי טורקיז יפהפיים.

אני לא יודע איך, אבל השמש זרחה עליי בטרק הזה, ואנשים שעשו את הטרק לפניי, אחריי ואפילו איתי באותו הזמן, צעדו בערפל, בגשם, ואפילו בברד.

הדרך דרומה כאילו לקוחה מסצנה מפחידה מתוך הסרט: כשעננים וערפל מלווים אותי (מי אמר שקיץ עכשיו?), מדי פעם סלעים שהתדרדרו חוסמים נתיב אחד על הכביש, מה שקורה אחרי גשם ממושך.

עוד עצירה לפני וולינגטון במוזיאון המכוניות Southward Car Museum. מאה וחמישים המכוניות הענתיקות שבתצוגה כוללות את הרולס רויס של מרלן דיטריך, מרצדס בנץ מסוף המאה ה-19 והמכונית המשוריינת של אל קפונה ובאגסי סיגל, עדיין מחוררת מכמה פגיעות של כדורים.

וולינגטון

וולינגטון, עיר הבירה של ניו זילנד, לא מהווה אטרקציה תיירותית של ממש. בזמן הסרטת "שר הטבעות" לעומת זאת, העיר נהפכה לאטרקטיבית במיוחד. מחצבה שבשטח העיר הייתה המיקום לסט הכי גדול בסרט. בגלל הקירבה לאזורי מגורים הצוות ציפה לכמה תלונות מהתושבים המקומיים. ובכן, היו שלוש פניות: האחת מאדם שהיה סקרן לגבי צילום סרטים ורצה סיור על הסט, ושתי הפניות האחרות מאזרחים שהתלוננו (בחוסר רצון) על אורות מבהיקים שחדרו לסלון שלהם ומנעו מהם לישון. ומוולינגטון, עם מעבורת, בעקבות "שר הטבעות" לאי הדרומי, שבו צולמו מרבית הסצנות שבסרט.

עובדות על הסרט

• שלושת הסרטים הוסרטו בלמעלה מ-100 אתרי צילום וכללו יותר מ-350 סטים. הצילומים לקחו שנה וחודשיים.
  • פיטר ג`קסון, הבמאי, סגר עסקה עם חברת התקשורת טלקום שאיפשרה לו להשתמש בלוויינים שלהם על מנת לראות מה קורה בכל אתרי הצילום, מכל אחד מאתרי הצילום.
  • הכפר של ההוביטים הוקם בחווה, שנה לפני תחילת הצילומים על מנת לתת לצמחיה זמן לצמוח ולהיראות אותנטית.
  • העיירה Twizel שבאי הדרומי הייתה המקום בו צולמו סצינות הקרב הענקיות. בנקודת זמן מסויימת יותר מ-800 ניצבים היו מעורבים בצילום סצנה שהסרטתה נמשכה כחודש ימים. במשך הזמן הזה צוות הצילום והשחקנים אכלו כ-7260 ק"ג של תפוחי אדמה, המשמעות של ארוחת בוקר הייתה 1440 ביצים ו-400 כיכרות לחם, בעוד בארוחת הצהריים חוסלו 770 ק"ג של בשר.
  • אף פעם בהיסטוריה של הוליווד לא הוסרט סרט המשך (ובמקרה הזה שני סרטי המשך) לפני שהסרט הראשון שוחרר לאקרנים.
  • הסרטים עלו כ-650 מיליון דולר ניו זילנדי. הסרט הקודם שעלה כל כך הרבה היה "טיטאניק", בתקציב של 420 מיליון דולר "בלבד".
  • התקציב הגדול ביותר של הבמאי פיטר ג`קסון לפני "שר הטבעות", היה 17 מיליון דולר לסרט בשם Frighteners.
  • הסרט הראשון של פיטר ג`קסון, Bad Taste, הוסרט עם מצלמה יד שנייה ובעזרת בובות מכפפות גומי שהוכנו במטבח של אמא שלו.
  • הסופר ג`.ר.ר טולקין, מחבר "שר הטבעות", כתב את שלושת הספרים במשך 12 שנה ויצר ז`אנר תרבותי ובידורי חדש לזמנו- הפנטזיה. ספרו של הפרופסור ללשונות אנגליות עתיקות הפך לאחד הספרים הפופולרים ביותר במאה ה-20. הוא מכר את זכויות ההסרטה ב-1968 עבור 10,000 פאונד בלבד.
  • באפריל 2000 שוחרר פרומו מהסרט לאינטרנט ונצפה ע"י 1.67 מיליון איש ב-24 השעות הראשונות - שיא עולמי לצפייה באינטרנט.
  • באפריל 99` התחילו המיונים ל-15,000 הניצבים שבסרט. אנשים גבוהים במיוחד או נמוכים במיוחד- אנא הגישו מועמדות.
  • באוקטובר 2001 הוקם מועדון מעריצי "שר הטבעות" כשפיטר ג`קסון מבטיח ששמות ראשוני המצטרפים יופיעו בגרסת ה-DVD של הסרט. הראשון שהצטרף למועדון היה אחד בשם אלייג`ה ווד (כוכב הסרט).