עפתי לתרמילאים

גלישה בחופי דרום אפריקה

דרום אפריקה מוכרת בזכות משאבי הטבע העשירים שלה, בראשם - פחם, זהב ויהלומים; בקרב קהילת הגולשים בעולם, היא ידועה קודם כל בזכות הגלים המצוינים שחופיה הנפלאים מזמנים. טיול לאורך חופיה של המדינה, מזמן מפגש עם גלים מכל הסוגים, והרבה חוויות מלהיבות ומלאות אתגר.
נמרוד גליקמן
תמונה ראשית עבור: גלישה בחופי דרום אפריקה
© רתם סוננברג

מתחילים לגלוש בדרום אפריקה

לדרום אפריקה הגעתי לראשונה בשנת 1982, במסגרת עבודתו של אבי- ימאי בצי הסוחר הישראלי. לאחר הפלגה ארוכה, בת שמונה-עשרה ימים בלב ים, התקרבנו לעבר יעדנו- העיר דרבן (Durban). אט אט, החלו להתגלות בפנינו נופי העיר, מאחורי רצועת חוף שנדמתה כאינסופית, עם גורדי שחקים נישאים, ארכיטקטורה מהודרת, כבישים מהירים ותנועה סואנת להפליא. בעודנו מתקרבים לפתח הנמל, השקפתי מגשר התצפית הגבוה של האוניה, והבחנתי לראשונה ב"פסים" המסודרים של הסוול (Swell) המרשים, כשהם נשברים בסדר מופתי על החוף. מיד הבנתי, שהמקום הזה עומד לזמן לי הרפתקה מופלאה.

דרבן היא אחת מחמש הערים הגדולות בדרום אפריקה- זוהי עיר מודרנית ותזזיתית, עם אוכלוסיה מגוונת, רחובות סואנים, מרכזי קניות עמוסים, בתי מלון מפוארים, מסעדות נהדרות (במחירים זולים) ושפע של חנויות גלישה ומפעלי גלשנים. אך מעל לכל- דרבן מציעה מגוון עשיר של חופים, המזמנים שבירות חוף שמאליות וימניות, בהתאם לכיוון הסוול. כך למשל, באזור הבלאפ (Bluff)- אחד מחופי העיר, מזומנת לגולשים שבירת ריף נהדרת, המאפשרת גלישה בצינורות מכובדים למדי.

מהעיר דרבן מומלץ לרדת דרומה, לאורך החוף, עד לעיירה איסט לונדון (East London), שם שוכן הנאהון ריף (Nahoon Reef)- חוף מצוין, המזמן `נקודת שבירה` (Point Break) טובה במיוחד, לאורך של כ-400-300 מטר. החיפוש אחר הגל המושלם, יוביל אותנו דרומה, עד לפורט אליזבת (Port Elizabeth) - עיר המהווה את שער הכניסה לדרך הגנים (Garden Route) המקסימה, כשהיא מציעה שבירות רבות לאורך חופיה. כן, היא מהווה נקודת חנייה טובה בדרך לג`פריס ביי (Jeffrey`s Bay), ומציעה (מלבד גלים מצוינים, כמובן) חיי לילה מלהיבים, בתי קזינו, אירועי תרבות ועוד.

ג'פריס ביי - הגלים הטובים בעולם

אחרי שמבקרים בעיר ומבלים בחופיה, ממשיכים בכיוון דרום-מערב, עד שמגיעים, לאחר שעה קלה, לג`פריס ביי, המציע את הגלים הטובים בעולם! כבר בכניסה לעיירה, מרגישים ביופיו ובייחודיותו של המקום - כאן לא תמצאו אנשים חנוטים בחליפות עסקים, אלא מקומיים ומטיילים, המסתובבים יחפים לאורך החוף, אוספים צדפים ומתענגים על מזג האוויר הנעים. בין יולי לאוקטובר, ניתן להבחין במפרצים שלאורך העיירה, בלווייתנים המתקרבים לחוף עם צאצאיהם.

חופי ג`פריס ביי, מציעים חווית גלישה מדהימה, עם גלים מעולים, ודולפינים הנצפים במקום כמעט מדי יום. בחוף `סופר טיובס`(Super Tubs), ניתן להתענג על גלים ארוכים, בעלי עוצמה אדירה, אך גם גולשים פחות מנוסים ימצאו אתרים מתאימים, עם שבירות יותר סלחניות. מדי שנה, בשיא העונה (מהלך חודש יולי), מארחת העיירה את ה`בילבונג פרו` (Billabong Pro) - תחרות בסבב העולמי-מקצועני (ASP).

מג`פריס ביי ממשיכים לכיוון דרום-מערב, דרך נייזנה (Knysna)- עיר הקיט המפורסמת ביותר בדרום אפריקה. מכאן ניתן להמשיך מערבה, לאורך החוף, ולהגיע לאחר כשעה, לויקטוריה ביי (Victoria Bay), המכונה בפי המקומיים- `ויק ביי` (Vic Bay). דרך יפהפייה ומפותלת, העוברת דרך וואדי צר למדי, מובילה מן הכביש הראשי אל החוף. מחנים את הרכב במגרש החנייה, וצועדים ברגל לאורך הרציף, עד שמגיעים לקצה המפרץ. מכאן, הדרך למים קצרה, אך לא בהכרח פשוטה- סלעים חדים פזורים ברחבי האזור, כשיש להקפיד לנעול מגפי גלישה (על מנת להימנע מפציעות וזיהומים) ולתזמן את הקפיצה למים בין הגלים.

צד זה של החוף, מתהדר בגלים טובים עד טובים מאוד, המתאפיינים בשבירה ימנית, כשהם מגיעים לגבהים של עד 3.5-3 מטר. ניתן לגלוש גם בצידו השני של המפרץ (המזמן שבירה שמאלית), אך כדאי לקחת בחשבון, כי מספר כרישים נצפו בו בעבר, וכי כמה גולשים כבר הספיקו לערוך עימם היכרות מקרוב...

מויק ביי ממשיכים בנסיעה ל`סטיל ביי` (Stil Bay)- עיירת נופש, המצויה במרחק של כחצי שעת נסיעה מן הכביש הראשי (N2). מיד עם הכניסה לעיירה פונים ימינה, עוברים את הגשר וממשיכים עד סוף הכביש, עד שמגיעים לחוף הגלישה, שם ניתן להבחין בגלים מרשימים, המגיעים לגובה של עד מטר וחצי. לעתים, מגיעים הגלים לגובה רב בהרבה, אז נוצר סחף חזק למדי, כשיש לחתור כל הזמן, על מנת להישאר צמוד ל`נקודת השבירה`. ככלל, מציע החוף פינוק אמיתי לחובבי הגלישה, עם גלים ארוכים ומיעוט של גולשים.

קייפ טאון - גולשי הגאות והשפל

במרחק ארבע שעות נסיעה מסטיל ביי, שוכנת העיר קייפ טאון (Cape Town)- השנייה בגודלה בדרום אפריקה, וללא ספק זכאית לתואר - "היפה במדינה". המבנה הטופוגרפי של האזור מזמן חופי גלישה רבים סביב העיר, המשתרעים על פני שני אוקיינוסים (האוקיינוס ההודי והאוקיינוס האטלנטי). על הגולשים במקום להצטייד בחליפה טובה, כיוון שטמפרטורת המים השוררת בחופי האוקיינוס האטלנטי, נעה סביב ה-10ºc, במשך כל השנה. חופי קייפ טאון נחשבים לעקביים ביותר בדרום אפריקה (מבחינת הגלים שהם מזמנים), הודות למבנה האזור, הבנוי ממפרצים רבים, הפונים למספר כיוונים. יחד עם זאת, יתכן יום מסוים בו אין גלים במרבית החופים, בעוד שחוף אחד זוכה לגלים מצוינים; מאידך, יתכן כי רוב החופים יזמנו גלים טובים למדי, בעוד שאחרים יוותרו מיותמים, מאחר והרוח לא מאפשרת את יצירתם של גלים מספקים לגלישה.

בעת הגלישה בחופי קייפ טאון, יש לקחת בחשבון את זמני הגאות והשפל - בחופים מסוימים (דוגמת חוף "הסלע" (The Rock), הסמוך למגדלור שב-Green Point), אין כמעט אפשרות לגלוש בעת השפל, מאחר והמים רדודים מדי ושכבת האצות הענקיות לא מאפשרת מעבר גלשנים (ו/או גלישה בכלל). בכל מקרה - מומלץ לגולשים להתעדכן ב"קו הגלישה" (Surf Line), המספק סקירה מצוינת על מצב הגלים בכל החופים, בהתאם לזמני הגאות והשפל (המידע מתעדכן לפחות פעמיים ביום). חוף דנג`נס (Dangeons, מציע את הגלים הגבוהים ביותר ביבשת אפריקה, עם גלים שמתחילים להישבר רק כשהם מגיעים לגובה של 4 מטרים; מספר ימים בשנה, מזנקים הגלים בחוף לגובה של 10 מטרים ויותר! המבקשים לגלוש באזור, יוצאים ממעגן הסירות בעיירה סמוכה (Hout Bay), מאחר והגלים נשברים במרחק של 2,000-1,000 מטר מהחוף!

מונחים, עונות וטיפים

מונחים שכדאי להכיר:

• סוול (Swell)- גלים הנוצרים בלב ים, כשהם מתקרבים לחוף באופן מסודר (בצורת "פסים"), ולא כסערה; גלים אלו נחשבים לטובים ביותר לגלישה.
  • שבירת חוף- גלים המתנפצים על רצועת חוף פתוחה.
  • שבירת ריף- גלים הנשברים באזור מסוים, מעל ריף רדוד או קבוצת סלעים; מצב זה, מזמן בדרך כלל גלים חלולים וחזקים.
  • צינורות- גלים חלולים, שניתן לגלוש בתוכם, הנוצרים בדרך כלל בעת שבירת ריף.
  • נקודת שבירה (Break Point)- גל הנשבר בנקודה מסוימת בחוף; בשל מבנה ייחודי של הקרקעית, השבירה חוזרת על עצמה בכל פעם באותה נקודה.

עונות לגלישה ומזג אוויר:
 בקיץ הדרום אפריקאי הגשום, מבלים הגולשים בעיקר בחופים המזרחיים, הנושקים לאוקיינוס ההודי (עם טמפרטורת מים ממוצעת של 24-17ºc); בתקופה זו, מזמנות הסופות והסערות הטרופיות את ציקלון הסוול (Cyclon Swell). עונת החורף (היבשה יחסית), נחשבת למבורכת ביותר בקרב הגולשים, הפונים בעיקר לצידה המערבי של המדינה, לאורך חופי האוקיינוס האטלנטי (עם טמפרטורת מים ממוצעת של 14-10ºc). שקעי לחץ ברומטרי במים, יוצרים את הגראונד סוול (Ground Swell) המעולים, המזמנים חוויית גלישה נהדרת.
טיפים לגולשים בדרום אפריקה:

• בדרום אפריקה היצע גדול של ציוד גלישה, מכל הסוגים, במחירים נמוכים מאשר בארץ.
  • מומלץ ביותר להתייעץ עם גולשים מקומיים, אשר מכירים את החופים על בוריים, ויכולים לספק מידע רב ערך - שבירות גלים, סחף, הימצאות כרישים, זמני גאות ושפל, מקומות כניסה למים ועוד.
  • הדרך הקלה והנוחה (במיוחד אם את/ה לא לבד) לטיול גלישה בדרום אפריקה, היא על ידי שכירת רכב (המוצע במחירים הגיוניים למדי).
  • במידה ומטיילים ברכב שכור- מומלץ לשים לב היכן מחנים את הרכב, ולהקשיב להמלצות הגולשים המקומיים (אחרת, יתכן ומישהו יחמוד את הרכב, בזמן שהותכם במים!).
  • מומלץ להצטייד בגלשן נוסף לזה הרגיל- גבוה יותר וחזק יותר.
  • רצוי לא לגלוש בשעת השקיעה- זמן סעודת הכרישים (Sharks feeding time).
  • אין לגלוש בחוף בו מצויים כלבי ים רבים.
  • מומלץ לא לגלוש עם חתכים פתוחים.
  • כדאי לדעת - מחיר לינה באכסניה ממוצעת, נע סביב 10-8$ ללילה.

הכתבה באדיבות: מגזין גיאוגרפי לתיירות אחרת בארץ ובעולם. להזמנת מנוי לחץ כאן!