עפתי לתרמילאים

הכרות עם אזור הפיורדלנד

אזור הפיורדלנד, המתפרש בפינה הדרום-מערבית של האי הדרומי, הוא עולם קסום ואחד מיעדי התיירות הפופולריים ביותר בניו זילנד. הפיורד מילפורד סאונד, אגמי מירור לייקס ועוד אתרי טבע רבים הופכים את האזור לאחד השיאים בטיול בניו זילנד.
צוות למטייל ברשת
תמונה ראשית עבור: הכרות עם אזור הפיורדלנד
© מאורי הירש

אזור הפיורדלנד, המתפרש בפינה הדרום-מערבית של האי הדרומי, הוא עולם קסום ואחד מיעדי התיירות הפופולריים ביותר בניו זילנד. האזור מתפאר בכמה מהנופים היפים במדינה: פיורדים מרהיבים, מפלים מרשימים, הרים המכוסים ביערות צפופים, שפע אגמים ונהרות ועיירות קטנות הטובלות בנוף היפהפה הזה. עבור מטיילים הרפתקנים וחובבי טבע אזור הפיורדלנד הוא גן עדן של ממש. מטיילים מכל העולם באים לגלות את יופי המקום וליהנות ממגוון הפעילויות הרחב: הטרקים המפורסמים וביניהם מילפורד טרק האגדי; שיט במיצרים ובאגמים, טיסות נוף מרהיבות ונסיעות בשבילים הקסומים. אזור הפיורדלנד מתאפיין באוכלוסייה דלילה, כבישים מעטים וטבע בתולי. תמונת הנוף הפראית וההררית היא תוצאה של תהליך מתמשך בן 500 מיליון שנים. הפיורדים, האטרקציה המרכזית בפארק, נוצרו במהלך מספר תקופות קרח. לאחר שנמס הקרח, הציף הים את העמקים שלאורך החוף ואת החללים שבפנים הארץ, כשהוא יוצר את האגמים העצומים באזור. הסלעים באזור גם הם מבין העתיקים במדינה. הכלכלה באזור הפיורדלנד מבוססת בעיקר על תעשיית התיירות המשגשגת ולצידה דיג, חקלאות, יערנות ופיתוח כוח הידרואלקטרי.

הפארק הלאומי פיורדלנד, המכסה למעלה מ-12 מיליון דונם, הוא הפארק הגדול ביותר בניו זילנד ואחד הגדולים בעולם כולו. הוא מתמתח מ-Martins Bay וה-Hollyford Valley שבצפון, ועד ל-Preservation Inlet בדרום ומאגמי טי אנו Te Anau במזרח ועד ל-14 הפיורדים השוכנים לאורך קו החוף המשונן, ממערב. הפארק הוא מקום נידח, שלו ומלא השראה. בגלל כמות הגשם האדירה, שופע המקום בנחלים וצמחייה עשירה. בסוף עונת האביב מתכסים המדרונים הגבוהים בפרחי בר וצמחים הרריים. הפארק משמש כמחסה למגוון רחב של חרקים - מזבובי החול הנוראיים ועד לפרפרים הססגוניים. כמו כן ניתן למצוא באזור ציפורים ייחודיות ונדירות וכן מושבות כלבי ים ופינגווינים.

הפארק מהווה מוקד עלייה לרגל למטיילים מכל העולם, המגיעים לצעוד במסלולים השונים שמציע הפארק. לכל הטרקים יש להתכונן מראש - לארגן ציוד מתאים ולתאם את ההשתתפות מול מרכזי המידע באזור. מספר המשתתפים בטרקים מוגבל ובשל הפופולריות הרבה חובה להזמין מקום מראש, בייחוד בעונת השיא.

מבחר מסלולי ההליכה גדול ומגוון, החל בטרקים המפורסמים ובהתאם גם העמוסים- מילפורד - הנחשב לאחד הטרקים הטובים בעולם ! רוטברן (Routeburn), קפלר ( Kepler) ומסלול הוליפורד ( Hollyford) - ועד למסלולים הקצרים הפחות נודעים. טרק המילפורד בן ה-54 ק"מ, ארבעה ימי הליכה, נודע כ"מסלול ההליכה היפה בעולם". יערות מכוסי אזוב, נוף הרים מרהיב, מפלים רמים, עולם חי עשיר ונוף נפלא, הם שהעניקו את התואר הנכבד לטרק זה. הטרק זוכה לפופולריות עצומה גם בשל היותו קל יחסית ובקתות התרמילאים שלאורכו המספקות קורת גג, מה שהופך אותו למתאים גם עבור טיול משפחות. כדי למנוע את הצפתו של המילפורד טרק בתיירים שיפגעו בטבע היפהפה, מגביל ה-DOC, ארגון שמירת הטבע של ניו זילנד, את מספר היוצאים לטרק ל-50 מדי יום. רשימת ההזמנות לטרק, בין סוף אוקטובר לאמצע אפריל, נסגרת במהירות, לעיתים אף חודשים רבים מראש. ההרשמה לטרק בטלפון 03-249-8514, פקס 03-249-8515, או בדואר האלקטרוני.

פני הקרקע הגסים המאפיינים את אזור הפיורדלנד גורמים למזג אוויר הפכפך ובלתי צפוי. עניין שבשגרה הוא שיום בהיר ושטוף שמש הופך בין רגע למעונן וקודר. ממטרי גשם בלתי פוסקים גם הם מראה נפוץ - הפיורדלנד הוא אחד האזורים הגשומים ביותר בכדור הארץ! אך האקלים הסוער הוא חלק בלתי נפרד מהפיורדלנד ותורם רבות לייחודו של האזור. העונה הקרה והיבשה היא בין מאי לאוגוסט, והחמה יותר היא בין נובמבר לפברואר. בחודשי הקיץ היו מוכנים לפגוש את זבובי החול הטורדניים. העיירה טי אנו Te Anau משמשת כמרכז המסחרי של אזור הפיורדלנד ובסיס היציאה העיקרי אל הפארק הלאומי. היא שוכנת על הגדה הדרום-מזרחית של אגם טי אנו העצום, המתפרש לאורך 60 ק"מ, 10 ק"מ רוחב ו- 417 מטרים עומק. את שמו קיבל האגם ממערות "Te Ana-au" ("מערות המים הזורמים"), שהתגלו בגדתו המערבית. כאתר תיירות פופולרי, מציעה טי אנו למבקרים בה מגוון מקומות לינה ושפע פעילויות, כגון: שיט באגם, ביקור במערות, מסלולי הליכה, טיסות נוף ועוד. מרכז המבקרים המועיל של הפארק Fiordland National Park Visitor Centre, השוכן ב-Lake Front Drive, מציג תערוכות מעניינות ומספק מידע מקיף על הפעילויות השונות באזור והטרקים בפארק. זהו גם המקום להזמנת מקום לטרקים הגדולים. המרכז פתוח בעונת הקיץ מדי יום בין השעות 8:00 ל-20:00 ובחורף בין 9:00 ל-16:30. טלפון: 249-8514, דואר אלקטרוני.

מוקד עניין נוסף, הנמצא מדרום לעיירה על הכביש המהיר ל-Manapouri , הוא מרכז חיות הבר של טי אנו Te Anau Wildlife Centre. תוכלו לשוטט בנחת בין המתחמים השונים ולצפות במגוון הציפורים הרחב, כולל מספר סוגים נדירים ביותר. המרכז פתוח מהזריחה ועד השקיעה. הכניסה ללא תשלום. המערות, על שמן נקראת העיירה, שוכנות בצדו המערבי של האגם. סיורים מאורגנים יוצאים אל המערות, הנגישות על ידי סירה בלבד, בהם ניתן לראות את ה-Glow-worms, תולעים המאירות בחושך, המשוות לתקרת המערה מראה של שמיים זרועי כוכבים.

119 קילומטרים מחברים בין טי אנו למילפורד, באחד הכבישים היפים ביותר שמציעה ניו זילנד. הנסיעה, האורכת כשעתיים וחצי, מזמנת תמונת נוף מגוונת: נהרות, אגמים, יערות, ערוצים וכמובן שפע הרים המעניקים לפיורדלנד את אופיו הייחודי. במקומות רבים לאורך הכביש אפשר למצוא נקודות תצפית ומסלולי הליכה צדדיים. אחד מהם הוא ה-Mirror Lakes, כ-58 ק"מ מטה-אנו, בו טיילת עץ מובילה דרך יער יפה לשורת אגמים קטנים המשקפים את הנוף הסובב אותם במזג אוויר שקט. לקראת קצהו, חולף הכביש בתוך 1.2 הק"מ של מנהרת Homer המפורסמת. ביציאה ממנה נגלה מראה עמק Cleaddau המתחבר אל מילפורד סאונד Milford Sound הקסום.

מבין 14 הפיורדים המפארים את אזור הפיורדלנד, מילפורד סאונד הוא המפורסם ביותר ואחד מיעדי התיירות הפופולריים ביותר בניו זילנד. שילוב פסיפסי של הרים ומים הוא המעניק למקום את מראהו הדרמטי. הפיורד היפהפה, המתפרש לאורך 22 ק"מ, הוא עמק קרחוני שנחצב מתחת לפני הים והוצף במימיו. כתפאורת רקע מושלמת, מתנשאות מסביב לפיורד פסגות מושלגות, המשתקפות במים השלווים. Mitre Peak היא הפסגה המפורסמת, המתנשאת לגובה 1,695 מטרים ומהווה את אחד מסמליה המוכרים של ניו זילנד. הפיורד היפהפה מספק מגוון עצום של פעילויות, כגון דיג, צלילה וטיסת נופים. עם זאת, הדרך הטובה ביותר לחקור את יופי המקום היא באמצעות שיט של מספר שעות. במהלכו, תחלפו על פני קירות אבן המרקיעים שחקים לגובה 1,500 מטר (וצונחים 265 מטרים מתחת לפני הים), תתרשמו מהמפלים השוצפים ועם קצת מזל תצפו בכלבי הים הרובצים על הסלעים, בדולפינים המבקרים מעת לעת במימי הפיורד ובפינגווינים השלווים. הסירות השונות יוצאות מהמפרץ בסוף הכביש, משם גם מתחילים סיורי קייאקים לפיורד.

מתחת למימי מילפורד סאונד מתנהל לו עולם תת ימי מופלא. כתוצאה מכמות הגשמים השנתית הגדולה באזור הפיורדלנד, מתכסה הים בשכבת מים מתוקים. עובדה זו, בשילוב עם מבנהו הצר של הפיורד, גורמת לתופעה ייחודית המוכרת כ"התגלות מים עמוקים" - סביבה בעלת אופי ועולם תת ימי דומים לאלו המאפיינים את מימיו העמוקים של האוקיינוס - אך בזכות האזורים הרדודים יותר בפיורד, ניתן לצפות מקרוב בעולם ייחודי זה. המצפה התת ימי Underwater Observatory, השוכן במפרץ Harrison, מספק הצצה מרתקת אל שפע האלמוגים ומיני הדגים השונים, הנמצאים בסביבתם הטבעית.

בסמוך למילפורד סאונד ממוקמים מספר בניינים המשמשים כמרכז התיירותי של מילפורד סאונד. תוכלו למצוא שם מספר מקומות לינה, מסעדות, חנויות ומשרדים המארגנים סיורים ואטרקציות באזור. דובטפול סאונד ( Doubtful Sound), הפיורד העמוק ביותר מבין הפיורדים הדרומיים, זוכה לכמות מבקרים קטנה יותר. הפיורד השליו, שאורכו פי שלוש מזה של המילפורד סאונד, ידוע בטבע היפהפה והבתולי שלו ובשפע בעלי החיים המתגוררים בסביבתו. האזור, הממוקם בלב הפארק הלאומי, מתפאר ביערות, הרים, השתקפויות נפלאות של הנוף במים, מפלים עצומים הנוצרים לאחר הגשמים החזקים, ודולפינים המשתעשעים במים ומלווים את כלי השיט. את שמו קיבל הפיורד מקפטיין קוק, שצפה עליו מהחוף ב-1770, במהלך מסעו הראשון לניו זילנד. הוא קרא למקום Doubtful, כלומר מוטל בספק, בגלל חששו שלא יהיה ניתן לשוט במימי הפיורד בשל הרוחות החלשות. הפעילויות הפופולריות במקום הן שיט, צלילה וצפייה בבעלי חיים כגון כלבי ים, פינגווינים ודולפינים.

השיט לדאוטפול סאונד יוצא מהעיירה הקטנה מאנאפורי (Manapouri), השוכנת 19 ק"מ מדרום לטי אנו, שוכנת לפתחו של נהר Waiau ולגדותיו של אגם מאנאפורי, האגם השני בעומקו במדינה. כשברקע פסגות הרי קפלר Kepler Mountains המכוסות שלג ובתוך מי הקריסטל הצלולים פזורים איים מיוערים, יוצר האגם תמונת נוף מרהיבה. העיירה משמשת כבסיס יציאה לטיולים בפארק ומציעה למבקרים בה שלל פעילויות, כגון דיג טרוטות, שיט ושחייה. Fiordland Travel Visitor Centre, מרכז המבקרים השוכן בחזית הנהר ב-Pearl Harbour, מציע סיורים מודרכים, שיט ושרותי הסעות, וכן מספק אינפורמציה באשר למסלולי הליכה קצרים באזור. המרכז פתוח מדי יום. טלפון: 03-249-6602