כל המשפחה רוכבת בלי רישיון ובלי קסדה
חופשת החלומות שלכם בתאילנד, הכוללת לעיתים שכירת אופנוע וטיול עצמאי בין נופים קסומים עלולה להסתיים קצת אחרת מכפי שתכננתם. הנתונים מראים, כי באי קוסמוי מתרחשות 160 פגיעות רציניות של אופנועים בחודש ובין שניים לחמישה רוכבים מוצאים את מותם בכביש. חוקי התנועה כמעט ואינם נאכפים והחוק מחייב לחבוש קסדה וזהו - אין חובה שתהיה רכוסה. הקנסות אשר ניתנים לעוברים על החוק הם זניחים - אי חבישת קסדה: עד 1,000 באהט (כ-120 ש"ח), נהיגה ללא רישיון: עד 1,000 באהט (כ-120 ש"ח), נהיגה ללא מספר: עד 2,000 באהט (כ-240 ש"ח) והסכומים הללו, מן הסתם, אינם מרתיעים מלעבור עליהם. תיירים וזרים אמורים לשאת עמם צילום דרכון בכל עת ואת רישיון הנהיגה הבינלאומי שלהם בעת נהיגה. קוד ההתנהגות על הכביש שאנחנו רגילים לראות במערב לא קיים בתאילנד.
ממלכה של סכנות בכבישים: אפשר להוציא כאן רישיון לרכב דו-גלגלי עד 110 סמ"ק מגיל 15 ולמכונית או אופנוע מעל 110 סמ"ק מגיל 18. בגלל העלויות הנמוכות, התאילנדים מניידים משפחות שלמות על רכב דו-גלגלי ופעמים רבות תוכלו לראות הורים ושני ילדים על קטנוע אחד. תוכלו לראות סביבכם כלי רכב בלי לוחיות רישוי, בלי מספר. מכוניות, משאיות ודו-גלגליים דוהרים במהירויות גבוהות, נצמדים אחד לשני, כך שרק סנטימטרים ספורים מפרידים בין כלי הרכב, עוקפים בעיקולים שבהם אין ראות מספיקה וכדומה. זה גם לא נדיר לראות כלי רכב נעים לכיוונך בצד הלא נכון של הכביש, ולא מדובר בתיירים שהתבלבלו בכיוון הנהיגה, אלא במקומיים שכך נוח להם לרכוב.
אווירת החופש נותנת את התחושה שהכל כאן אפשרי ואז יש סיכוי שתתנו גז ותאבדו שליטה על האופנוע. הדרכים באיים מסוכבות לנהיגה, תמצאו את עצמכם בין כלי רכב רבים, הדרכים צרות ומפותלות, לא תמיד הדרך מוארת ובטוחה, הרבה נהגים סביב נוהגים שיכורים ומאבדים שליטה על הרכב, לא כל הנהגים רגילים לנהוג בצד שמאל של הכביש ושלא נדבר על נהיגה בלילה, שהופכת לסכנה של ממש. בכבישים עצמם יש בורות, עבודות בדרכים וחול על הכביש. קשה לשלוט על האופנוע כשיש חול יבש על הכביש או אחרי גשם. זה מאוד נפוץ לראות כאן מישהו שנפצע ביום הראשון ששכר אופנוע, אפילו 100 מטר אחרי החנות...
רוכבים על אופנוע בתאילנד? קחו את הדרך הבטוחה
איך נמנעים מתאונה? אל תנהגו בלילה, אם אתם לא מכירים היטב את הכביש. אל תשתו לפני שאתם עולים לאופנוע. רכבו לאט. רצוי שלא תרדו מהכבישים הסלולים לשטח. כדאי גם שתעדכנו אחרים אם אתם יוצאים לרכיבה ארוכה. אם מישהו נצמד אליכם מאחור אל תשחקו משחקי אגו, זה עשוי לגרום להתנגשות. אם אתם מעורבים בהתנגשות, במיוחד עם תאילנדי: אל תילחצו, אל תרימו את הקול ואל תרימו ידיים. מצב כזה עלול להתדרדר במהירות ולצאת משליטה. אם יצאתם עם האופנוע, שימו אצלכם בארנק פרטים מזהים ופרטים של המלון לצורך איתור במידה ומשהו יקרה בדרך. גם למסיבה - קחו אתכם פרטים מזהים. אם יש מידע רפואי שחשוב לדעת עליכם, כמו אלרגיה לתרופות או סוג דם - קחו אותו אתכם.
דברים שלא כולם עושים, אבל אתם כן: רכבו רק עם קסדה, רק אם יש לכם רישיון וניסיון, סעו בזהירות, אל תשכרו אופנוע גדול ואל תעלו עליו כשאתם יוצאים לשתות. כשאתם על הכביש, נהגו בזהירות, השתמשו במראות כדי לראות מה קורה מאחוריכם והיו מוכנים לכל הפתעה בדרך. לפני שאתם שוכרים אופנוע, עשו סיבוב על אחד מהמוניות-על-אופנוע. זה יתן לכם מושג על מצב הכבישים והתנהגות המקומיים. אל תרכיבו נוסעים אם אתם לא מנוסים בכך ואל תרכיבו נוסעים שאינם יודעים להיות מורכבים.
- מי שלא יודע לנהוג על אופנוע - שלא ינהג על אופנוע. כמו שבארץ היה לוקח לכם זמן ללמוד לנהוג על אופנוע - גם כאן זה יקח לכם זמן וזה נעשה בלי מדריך צמוד וסביבה מוגנת.
- אופנוע לא יודע לסלוח - ברכב אפשר לתקן טעויות, אך באופנוע, גם במהירות נמוכה - אתם עלולים למצוא את עצמכם משלמים ביוקר על הטעות הכי קטנה.
- הפוך על הפוך - בתאילנד נוהגים בצד שמאל של הכביש, בכיוון הפוך מבישראל. האינסטינקטים שלנו כנהגים וכרוכבים הפוכים ביחס לנהיגה כאן: בא מולכם מישהו, אתם צריכים לשבור שמאלה - אבל מתוך אינסטינקט אתם שוברים ימינה ויש התנגשות.
- בלי משחקים - זה לא המקום לשחרר את האדרנלין בכביש. שכירת אופנועים לכיף או לריגוש מסוכנת מדי. זו דרך נהדרת לראות את האי, זה כלי להגעה ממקום למקום ולא לבדיקת גבולות.
- היו עירניים ואחראיים - התלבשו כמו שצריך לקראת נסיעה, כדי למנוע פגיעות קשות במקרה של נפילה. חיבשו קסדה טובה (אפשר לקנות חדשה ב-50 שקל), אל תתפתו לשטויות ברכיבה עם חברים, אל תעשו תחרויות ומהלכים מסוכנים בזמן הנסיעה.
סכנה! מתי לא מומלץ לרכוב? הזמן הכי מסוכן לרכוב הוא בשעות הקטנות של הלילה, אז הכבישים מלאים בסכנות ממונעות ושתויות. לא יקרה כלום אם תקחו מונית ותשמרו על עצמכם. העונה הגשומה (בדרום: מאי עד דצמבר, כשהגשמים הכבדים ביותר הם בספטמבר-נובמבר) יוצרת דרכים רטובות ומסוכנות.
לחסוך הוצאות מיותרות! מה בודקים לפני שכירת אופנוע?
איך לוודא שהאופנוע תקין? ברוב המקומות לא בודקים את האופנועים באופן שוטף ולא עושים להם טיפולים שוטפים, רק מחליפים כשמשהו נשבר. הרבה פעמים המנוע לא במצב אידיאלי ובטח לא מתאים לרכיבת שטח. כשאתם שוכרים דו-גלגלי כדאי לכם לצלם אותו לפני, כדי שלא יאשימו אתכם, כשתחזירו אותו, בגרימת שריטות או חבלות, שהיו עליו מקודם. זה לא קשור לבטיחות של הרכיבה שלכם, אבל זה כן חשוב לבטיחות של חשבון הבנק שלכם. לפני שאתם עולים עליו, בדקו תקינות, לפחות של אורות, בלמים, שרשרת וגלגלים. אם אתם לא יודעים לבדוק את האופנוע בעצמכם, תביאו אתכם מישהו שכן. כששוכרים אופנוע מחוייבים להשאיר דרכון כעירבון, בחלק מהמקומות, וצריך לשלם את הנזקים שנגרמו לאופנוע (במידה ונגרמו) לפני שמקבלים את הדרכון בחזרה. אם האופנוע היה מעורב בתאונה, זה עלול להגיע לעלויות גבוהות וכן אם היה מעורב בתאונה אדם אחר.
מה עם ביטוח? חשוב לרכוש ביטוח שמכסה רכיבה על אופנועים. קחו בחשבון שבהרבה מקרים הביטוח לא מכסה מקרים של נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול או רכיבה ללא קסדה, על אף הרחבתו לאופנועים. טיפולים רפואיים באחד מבתי החולים הפרטיים (שהם הטובים יותר) יכולים לעלות הון, גם במקרה של פגיעה קלה.
מה עם איזו אחות רחמניה? לא פועלים באי קוסמוי אמבולנסים ממשלתיים, אלא לכל אזור יש שירותי הצלה מקומיים, המתופעלים על ידי מתנדבים. בקופנגן יש צוות של כעשרה מתנדבים, בקוסמוי יש כ-300. אם מישהו יגיע לפנות אתכם הוא ישאל אם יש לכם ביטוח ואם הוא מכסה רכיבה על אופנוע ולאן תרצו שיפנו אתכם. בעלי ביטוח מגיעים לבתי החולים הפרטיים, הנחשבים לטובים מאוד. חסרי ביטוח מפונים לבית החולים הממשלתי בנאטון (Nathon). אם יש לכם ביטוח, כדאי שהפרטים שלו יהיו נגישים בארנק, למקרה שאתם מחוסרי הכרה. העברה של פצוע מקופנגן מקופנגן אל בתי החולים הטובים יותר שנמצאים בקוסמוי, לבית חולים מרוחק נעשית דרך הים, למשל -; עוד סיבה שלא כדאי להיפצע שם.
- ורד שביט כתבה על רכיבה בתאילנד - "שקיעה ורודה, ים כחול, תחבושת לבנה".
לתחילת הכתבה
לפניך כתבות נוספות על תאילנד שעשויות לעניין אותך: