Festa da Iemanja

ענבל מבקר באילהאוס ואיטקרה ומוצא עצמו באמצע פסטיבל ססגוני לכבוד אלת הים.
ענבל טובי
תמונה ראשית עבור: Festa da Iemanja

אילהאוס ואיטקרה

"Be the change that you want to see in the world"
 Gandhi

30.1.01-Ilheus, העיר בה גר ותיאר Jorge Amado, סופר הרומנים הכי מפורסם של ברזיל, בספרו "Gabriela, Cravo e Canela" (גבריאלה, ציפורן וקינמון). 22:00- מתחת לחלוני מתקיימת בשיא המרץ, כבר יותר משעתיים, כפיה דתית נוסח ברזיל. כמה חברה מהכנסייה הסמוכה, עם להקת מנגנים ורמקולים ענקיים, זועקים בקול ניחר משהו בסגנון "Jesus פה! Jesus שם! Jesus עכשיו וכל הזמן". יותר חמור מכך, הם גם מנסים לשיר את זה מידי פעם...עד כמה שזכור לי ביקשתי חדר עבור שניים, אז למה הם דוחפים לי גם את Jesus ככה לחדר? בסוף עוד אצטרך לשלם על שלושה. Ilheus עצמה היא סתם עיר. לא בשר ולא חלב. לא שווה עצירה.

31.1.01 Itacare, עיירה קולוניאלית קטנה שחבויה לה אי שם לאורך החוף, צפונית ל- Ilheus. עד לפני כמה שנים הגישה אליה הייתה קשה מאוד ולכן גם לא היו תיירים. עם סלילת כביש אספלט חדש זמן הנסיעה מ- Ilheus התקצר מארבע שעות לשעה וחצי ובעקבות הכביש באו גם התיירים. למרות הכביש החדש הדרך עצמה מדהימה. הכביש חוצה מטעי קקאו ענקיים וכפרים קטנים. לאוטובוס עצמו אין תחנות והאוטובוס עוצר לכל מי שעומד בצד הדרך ומאותת לנהג. כח המשיכה העיקרי של Itacare הוא עשרות החופים היפהפיים בסביבתה. חלקם חופי האוקיינוס וחלקם חופי הנהר. לרוב החופים הגישה ללא רכב היא קשה, אולם בצעדה לא ארוכה במיוחד בדרך מדהימה הצלחנו לראות את רובם. מחר נעזוב לסלבדור, יש שם פסטיבל דתי גדול, ואחריו אחזור שוב לאזור כי ישנם עדיין כמה מקומות אותם אני רוצה לראות.

פסטיבל לאלת הים

2.2.01 Festa da Iemanja היא הסיבה בגללה אנחנו בסלבדור כעת. Iemanja היא אלת הים והצדק, חצי אישה וחצי דג בדת ה- Candanble ופעם בשנה, ש"במקרה" יצא היום, מתאספים כל המאמינים ומגישים לה מנחה בצורת פרחים, מראות, בושם ותכשיטים כי היא מאוד אוהבת להיראות יפה, להתגנדר. מאחר וסלבדור היא המרכז הגדול ביותר של דת הקנדומבלה בברזיל, הפסטיבל בה הוא גם הכי יפה וסוער. לא משנה באיזה מילים ובכמה שפות עדיין לא אוכל להעביר לכם את האווירה שהייתה ברחובות. כיאה לאלת הים, החגיגה נערכת על שפת הים. החל משעות הבוקר המאוחרות מתחילים להתאסף מאות אלפי מאמינים וסתם סקרנים, כמוני, ברחובות הסמוכים כשרובם לבושים בלבן. טור ענק של אנשים בידיהם זרי פרחים ושאר המתנות ממתינים לתורם להניחם במה שנראה כנקודת איסוף. לא הצלחתי להתקרב בגלל כמות האנשים אבל מה שכן ראיתי הוא שחבורת מתופפים גרמה לכולם להתנועע לפי קצב תופים חודר עצמות ולב. אישה בלבוש בהייני נושאת פרחים כמנחה לאלת הים - lemanja.

הרחוב הראשי לאורך החוף, שהיה סגור לתנועת כלי רכב, היה לנחשול אחד ענק של אנשים שכולם מתנועעים לכל מוסיקה מחרישת אוזניים שבקעה מהבארים והמסעדות לאורכו. כל מסעדה והמוסיקה שלה. האנשים נעצרים מול הרמקולים הענקיים, רוקדים שיר או שניים ועוברים לרמקולים הבאים. מידי פעם עוברת ברחוב להקת מתופפים, להקת רקדנים, מכוניות עמוסות בעשרות רמקולים מהם בוקעת מוסיקה מחרישת אוזניים, תהלוכות של אנשים מחופשים וסתם כל קבוצת נגנים של איזה קונסבטוריון מקומי שחושבת שיש לה מה לתרום לאווירה. מאחורי כל מקור מוסיקה כזה משתרכת חבורת מעריצים שרוקדת ומשתוללת מאחוריהם. כששתי קבוצות כאלו נפגשות הן נעצרות אחת מול השניה ומתחילה תחרות לראות מי סוחף את הקהל יותר. המפסידה עוזבת עם הזנב מקופל בין הרגליים לקול תרועות המנצחים. והכל הכל מלווה בכאלו כמויות של בירה שאם ניתן היה להפוך אותם למים ניתן היה לפתור את בעיית המים של ישראל ב- 10 שנים הבאות. בינתיים על שפת הים אנשים ממלאים סירות קטנות במתנות של כל אותם עשרות אלפי המאמינים.

בשעה מסוימת, אשר אמורה הייתה להיות ב- 17:00 אולם כידוע פה זמן הוא מונח מאוד גמיש, על פי אות מוסכם החלו הסירות להפליג לכיוון הים שם הם "יעניקו, את המתנות ל- Iemanja, אלת הים. יעניקו היא מילה יפה ל"יזרקו את הכל לים". וכמובן כל הזמן הזה המוסיקה והבירה לא מפסיקים לזרום. כמו שאמרתי בהתחלה, בעזרת מילים בלבד לא אצליח להעביר את האווירה שריחפה באוויר ולכן אסיים תיאור עלוב זה בציטוט מפיו של Joe Black (בראד פיט בסרט Meeting joe black) "אם תקחו את מה שאמרתי ותכפילו באינסוף, עדיין לא יהיה לכם מושג קלוש על מה אני מדבר".

תוספת: זה לא קשור לפה אבל כבר כתבתי על דת הקנדובלה אז אוסיף משהו ששכחתי לספר לכם על אג`ודה. בדת הקנדובלה ישנם מגידי עתידות שחוזים את העתיד בעזרת צדפות. Buziu זה נקרא. מסביב לשולחן עגול מונחת שרשרת חרוזים בצבעים שונים שכל אחד מהם אמור לסמל משהו אחר. בתוך עיגול ישנם תמונות ושמות של האלים בדת הקנדובלה, מטבעות כסף, קלפים ועוד אביזרים, ה"קורא" מחזיק בידיו כ- 20 צדפות קטנות ותוך מלמול משפטים בלתי ברורים, שלו אני מקווה שהם כן, הוא מנער אותם בידיו כאילו היו קוביות לפני זריקה במשחק שש בש. לפי מיקום נפילתם נקבעת הצלחתך בעסקים, איזה אל מגן עליך (עלי מגן Ossoxi, אל הציד), חיי האהבה, חברות וכדומה.

בקיצור הכל. לא אשתף אתכם במסקנות אבל יצאתי בדיוק כמו שנכנסתי. לא מאמין בשטויות האלו.