עפתי לתרמילאים

שמורת Picos de Europa

הכל על אחת השמורות הנפלאות בספרד - גיאולוגיה, הסטוריה, צמחיה ובעלי חיים, מאכלים מקומיים ופולקלור, ואינספור מסלולי הליכה ואפשרויות לטיול כמובן
אייל הנדל
תמונה ראשית עבור: שמורת Picos de Europa

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-21/09/2021

• נכון לתאריך עדכון זה, ספרד הוגדרה כמדינה כתומה.
  • מי שחוסן במנה השלישית ועבר שבוע, או מי שהחלים או חוסן במנה השניה בחצי השנה האחרונה, פטור מבידוד בחזור מספרד.
  • כל השבים מספרד שאינם עונים על קרטריונים אלו, נדרשים לבידוד של שבועיים, אותו ניתן לקצר לשבוע לאחר שתי בדיקות קורונה שליליות.
  • כל השבים לישראל מספרד (גם מחוסנים ומחלימים) נדרשים לבידוד של שבועיים, אותו ניתן לקצר לשבוע לאחר שתי בדיקות קורונה שליליות.
  • הכניסה לספרד אפשרית לאזרחי ישראל, ללא חובת בידוד. יש להציג תעודת חיסון או תוצאה שלילית שבוצעה עד 48 שעות לפני הטיסה.
  • לפני היציאה מישראל יש למלא ולשלוח טופס הצהרת נוסע ליציאה מישראל לינק .
  • לפני הכניסה לספרד יש למלא פרטים ולחתום אלקטרונית או באתר Travel Health Travel או לאחר הורדת האפליקציה לטלפון הסלולרי Android או iOs . לאחר החתימה עליו תקבלו קוד QR אותו יש להציג עם הכניסה למדינה.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת באופן מצומצם
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, תחת הגבלות.
  • עסקים פתוחים, אך תחת הגבלות.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים ומחלימים).
לוגו וירוס קורונה
גולשים יקרים, אנו עושים כמיטב יכולתנו להציג כאן את המידע העדכני ביותר האפשרי. כיוון שהמצב משתנה באופן תכוף, המידע המוצג כאן הוא להתרשמות בלבד ואינו מחייב. לקבלת מידע מחייב על מצב ומגבלות הקורונה ביעד הנסיעה שלכם, יש לפנות אל חברת התעופה/חברת הנסיעות או רשויות המדינה ביעד הנסיעה שלכם. תודה!

רקע לשמורה

לפני מעל 300 מיליון שנה, הסלע הגירי שעיצב חלק זה של כדור הארץ, המוכר כ- Picos de Europa, סבל מלחצים אדירים מצד מאסות גיאולוגיות. לחצים אלו רוממו את הסלע לשפת ה-Cordillera Cantabrica (ה"מסדרון" הצפוני הנמשך ממזרח למערב עד לשרשרת ההרים הפירינאיים). עם חלוף הזמן, המים, הקרח וכמובן גם האדם, היו אחראים לעיצוב רקמה סלעית זו, אשר בשל ייחודה הגיאולוגי ומשאביה הנופיים, מרכיבה כיום את הפארק הלאומי Picos de Europa.

חבל הארץ, בשל נופו המתפתל ואקלימו הקשה, היה לאורך שנים המבצר האחרון לכיבוש. כאן מצאו גדודים רבים את המחסום הגיאוגרפי, הקלימטולוגי והצבאי שעצר את התקדמותם. קשיי חבל הארץ באים לידי ביטוי גם, בחלוקה האדמיניסטרטיבית, המחלקת אותו בין שלושה מחוזות שונים: Asturias, Cantabria ו-Leon, כאשר פסגת הTesorero- (2570 מ`) מהווה את נקודת מפגש המחוזות. שלוש הוא גם מספר הרכסים אשר נבדלים זה מזה בהתהוות גיאולוגית זו. הרכס המערבי- Mazico del Cornion, המוגבל על ידי הגאיות של הנהרות Sella ו-Cares, הינו הגדול בממדיו ולדעת רבים המרשים ביותר מבין שלושתם, בשל מגוון יחידות הנוף בתוכו, הכוללות יערות, כרי מרעה גבוהים עם צריפי רועים (majadas), גאיות, אגמים והרים מרשימים.

הנקודה הגבוה ברכס הינה פסגת Torre de Santa de Castilla ברום של 2596 מטר. הרכס המזרחי- Mazico de Andara, התחום על ידי נהרות Deva ו-Duje, הינו הקטן, המתון והנמוך מבין הרכסים, אולם עדיין בעל פסגות המתרוממות לרום שמעל 2000 מטר. הרכס המרכזי- Mazico de los Urreles, הבלתי צפוי מבין השלושה, מהווה ספינה מרכזית בקתדרלה טבעית זו, אשר הסלע החשוף בו שולט על הצומח. הרכס מוגבל על ידי נהרות Cares ו-Duje, וכולל את הפסגה הגבוהה בשמורה, Torre de Cerredo (2648 מטר). הנוף הסלעי והמחוספס, המשתנה בפתאומיות מקירות אבן ועד אגני סלע (jous), נותן מראה ירחי. ברכס שוכן סמלה של השמורה, פסגת El Naranjo de Bulnes הידועה גם כ- Pico Urriellu ברום 2519 מטר מעל פני הים, במרכז הגיאוגרפי של הרכס.

אמנם פיזית אלו שלושה רכסים, אולם הם יחידת נוף אחת, המתהווה מהחיבור של המרכיבים הגיאולוגיים, הידרולוגיים, אקלימיים, קרקעיים, חי וצומח, היסטוריים ותרבותיים. מכל פרספקטיבה נבחרת: אדמיניסטרטיבית, פוליטית, תרבותית, ספורטיבית, משפטית, תמיד הדיבור הוא ברבים: `פסגות אירופה`, los Picos de Europa. בשנת 1916, ד"ר Pedro Pidal, הציג באופן רשמי את תפיסתו לגבי שמורות טבע לאומיות כמרחב פיזי טבעי, המשמש לשימור דורות עתידיים של חי וצומח, כך שבשנת 1918 בעקבות תפיסה זו הוכרזה השמורה הלאומית הראשונה בספרד-Parque Nacional de la Montana de Covadonga בשטח של 16,925 הקטרים, אשר תפסה את מקומה על רוב השטח של הרכס המערבי.

השמורה, על ממדיה העכשוויים, הוכרזה בשנת 1995 על שטח של 64,660 הקטרים המכילים את שלושת הרכסים ושטחים מיוערים סמוכים להם, על פי קרטריונים מודרניים לפיהם, מטרת השמורה לשמר ולהבטיח את המשך קיומו של היער המקומי המכונה Bosque Atlantico Caducifolio כחלק ממערכת אקולוגית. חתך דרך הרכס מגלה מספר מדרגות הנבדלות זו מזו בשל מאפייני הגובה.

המדרגה הראשונה- המדרגה האלפינית (piso alpino) נעה בגובה בין 2200 ל- 2646 מטר. מתחתיה המדרגה התת-אלפינית (piso subalpino) בין 1700 עד 2200 מטר, המדרגה ההררית (piso montano) בין 500 ל- 1700 מטר ולבסוף המדרגה הגבעית (piso colino) הנעה בין הגבהים 75 עד 500 מטר מעל פני הים. חלוקה זו מגדירה את סיווג צורות האבן, החי והצומח באופן ברור. קירות סלע משונן, כמעט וחשוף לגמרי במדרגה העליונה, מכוסה שלג וקרח במשך מרבית השנה ומוכה שמש במשך חודשי הקיץ. מעט מאד צומח מצליח להתאקלם בתנאים קיצוניים אלו. במדרגה התת-אלפינית ניתן להבחין במשטחי ערער (enebro rastrero) נרחבים, המשתרעים על כרים של סלע משונן ואבני מפולת היוצרים מדרגות עבור החי, ביניהם שולט עז ההרים (rebeco), אשר מוצא במרחב זה בית גידול בטוח, רחוק מעיניים סקרניות ומאיימות. המדרגה ההררית מספקת כר לפעילות מרעה ואת המזון עבור עדרי הבקר השולטים בנוף המדרגה. המדרגה התחתונה, בה מסתיימים הגאיות העמוקים, ובה זורמים מי הפשרת השלגים שמקורם במדרגות העליונות, מהווה בסיס לכל ההיררכיה הזאת, ומגדירה את המרחב ליחידות השונות. על אף היות שטח השמורה קטן יחסית, 400 ק"מ ריבועיים בלבד, Picos de Europa מהווים אחד המקומות התת-קרקעיים המעניינים על פני כדור הארץ.

תחת הרכסים המוצקים נוצר עולם שלם של תהומות ומנהרות מרושתות, הנוצר כתוצאה מהארוזיה שיוצרים המים המחלחלים בסלע. תחת ההר נמצא את התהום התת-קרקעי הרביעי בגודלו בעולם, Torca del Cerro, בעל שינוי עומק אנכי בן 1589 מטר (נכון לשנת 1998, שכן התהליך דינאמי), ועוד עשרה תהומות נוספים העוברים את 1100- המטרים לעומק. רשת המנהרות, Red del Toneyo, היא תוצאה של סדרת תהומות אשר התחברו ליחידה אחת בת 19 קילומטרים, בעלת באר אנכית בעלת עומק של 309 מטר.

חי וצומח

בין קבוצות בעלי החיים, קבוצת החולייתנים הינה המוכרת ביותר בקרב מטיילים. המגוון עצום, החל מדובים (oso), אשר הינם מבקרים מזדמנים, תרנגולי בר (urogallo), זאבים (lobo), נשרים (aguila real), יעלי ההרים (rebeco), איילים (corzo), צבאים (ciervo), עופות דורסים יומיים וליליים (aves rapaces), סנאים (ardilla), חתולי הבר ההררי (gato montes), שועלים (zorro), סוגים שונים של נחשים, לטאות ובעלי חיים אמפיביים כצבים וצפרדעים ועוד. מבין כל אלה, נוכחותם של קבוצת העופות היא הבולטת ביותר וניתן לצפות במגוון, המשתנה על פי מדרגת הגובה, בכל שעה במשך היממה. עם זאת, אין ספק כי היעלים (Rupicapra pyrenaica) הינם המייצגים ביותר מבין קבוצת בעלי החיים עם 6500 פריטים לערך, אשר הסתגלו לנוף הסלעי והתלול ושולטים בו ללא עוררין.

הצומח, אשר הינו הבסיס ההכרחי בשרשרת המזון מהווה אחד מהנכסים ההכרחיים לקיום השמורה. נוכחות הצומח תלויה בראש ובראשונה במינים היסודיים, אשר עם הירקבותם משמשים חומר דישון עבור המינים המפותחים יותר. ביניהם נמצא סוגים שונים של פטריות (hongo), אצות (alga), טחב ואזוב (liquen), היוצרים את המתווה הראשוני על פני הקרקע. ללא מינים אלו, לא תיתכן התקיימותו של החורש הטבעי, המורכב מיערות אלונים, אלוני השעם (alcornoque), עצי דפנה (laurel), עצי טילייה (tilo), עצי ערמונים (castano) ועצי מילה (fresno).

עם זאת, בעקבות המחסור בפני קרקע חשופים ובשל פינוי שטחים נרחבים לצורך מרעה, מכסה היער פחות מ- 20 אחוז מכלל שטח השמורה, בעיקר במדרגות הנמוכות שם היער מוצא הגנה מפני האקלים הקיצוני, בגאיות העמוקים. במקומות אלו גדלים מינים רבים של צמחיית גדות נהרות (אפילו מספר מינים ים-תיכוניים), החיים יחד עם עצי השעם, עצי המילה, עצי הטילייה ועם שיחי ערבה ובוקיצה. הצירוף ההרמוני בין החי לצומח אינו תוצאה מקרית. המינים השונים מתקשרים, שכן לכל צרכים משותפים כטמפרטורה, מים, אור טבעי, מזון והגנה. כל זאת בתוך הגבולות המקסימאליים והמינימאליים הסבילים. המטייל, אשר יהא ברשותו הזמן, הסבלנות, ההקשבה ומשקפת, יוכל להתבונן לא רק במגוון עשיר של צומח לאורך כל השנה, אלא גם במגוון החי, במיוחד בשבילים הפנימיים, הפחות מטויילים.

לרשות המטייל 190 קילומטרים של היקף, מהם הוא יכול לבחור מהיכן לחדור לשמורה. כבישים ומעברי הרים בעלי שיפועים איתנים, הדורשים נהיגה זהירה ואחראית, הן בעליות והן בירידות, שכן מרבית הכבישים לא המשכיים אלא ללא מוצא. ניתן לתפוס את ממדי השמורה מתוך הסתכלות חיצונית, אולם חדירה לעומק המרחב, באמצעות שבילי המטיילים, מעברי ההרים הצרים והנתיבים המורשים מאפשרים להתחבר עם הטבע, להפיק את המירב ולקבל את עיקרון השימור שעל פיו הוכרזה השמורה בשנת 1995.

אפשרויות הטיול
בשמורה עצומות, החל משבילים קצרים וקלים המיועדים לכל, וכלה בשבילים ארוכים וקשים המיועדים למיטיבי לכת בעלי כושר גופני ויצר הרפתקני. אם זאת דבר אחד משותף יש לכל המשעולים: בכל צעד בהם, הם כולם חושפים ומגלים את הפנים הרבות של Picos de Europa.

ביקור בשמורה - מידע כללי

שמורת Picos de Europa ממוקמת 15 ק"מ דרומה ממפרץ ביסקיה ושטחה הכולל הינו כ- 500 קמ"ר, המחולקים בין שלושה מחוזות: Asturias (277 קמ"ר), Cantabria (131 קמ"ר) ו-Castilla y Leon (94 קמ"ר). אורך השמורה ממזרח למערב 40 ק"מ, ורוחבה 20 ק"מ. השרשרת מופרדת לשלושה רכסים ע"י גאיות עמוקים ונהרות. לשמורה שלוש כניסות ראשיות (לכל מחוז). הכניסה למחוז Asturias היא דרך העיירה Arenas de Cabrales, הכניסה למחוז Cantabria דרך העיירה Potes והכניסה למחוז Castilla y Leon נעשית דרך העיירה Posada de Valdeon.

בכל אחת מהעיירות הללו ניתן לקבל מידע אודות השמורה. ב- Posada de Valdeon נמצא מרכז המידע הראשי של השמורה בו ניתן לקבל מידע אודות המלצות ומידע על מסלולים יומיים ורב-יומיים (מבחינת אורך, קושי וציוד הכרחי), בקתות בהן ניתן ללון בשמורה ותחזית מזג אוויר. המרכז נמצא ב-Travesia de los Llanos (טלפון:987740549). עיירה זו מהווה את נקודת החדירה הנוחה לתוך הרכס המרכזי והרכס המערבי. בעיירה Cangas de Onis (במחוז Asturias) נמצא מרכז מידע נוסף ב-Avenida Covadonga 43 (טלפון:985848614), הנותן מידע אודות העיירה והשמורה. מהעיירה ניתן לחדור לרכס המערבי של השמורה. המרכז האדמיניסטרטיבי של השמורה ממוקם בעיר Oviedo (במחוז Asturias) בכתובת: calle Arquitecto Reguera 13/1 33004 (טלפון:985241412, פקס: 985255376).

החודשים יולי, אוגוסט וספטמבר הינם החודשים המתאימים ביותר לטיולים רגליים, עם כי הן רועי הצאן והן פקחי השמורה תמימי דעים לגבי כך שספטמבר, הבהיר והחמים, הוא התקופה האידיאלית כיוון שהטמפרטורות נמוכות משמעותית מהחום של הקיץ, וגם כיוון שכמות המטיילים פוחתת במידה ניכרת מאד. עם זאת, יש לתת את הדעת לעובדה כי מזג האוויר יכול להשתנות ללא התראה ויתכנו סופות וגשמים גם בקיץ. מומלץ מאד להזמין מקום בבקתות ההרים השונות מראש (ניתן לעשות זאת בעזרת מרכזי המידע), במיוחד עם מדובר על חודש אוגוסט. בקתות ההרים מאורגנות ביעילות, ומציעות מעבר לאפשרות לינה גם ארוחות חמות ומכירת שימורי מזון. קיבולת הבקתות נעה בין 3 אנשים בבקתה הקטנה ביותר ועד 96 בגדולה מביניהן. כמעט בכולן מקלחות וטלפון (אם לא אזי קיים קשר רדיו). המחירים משתנים בהתאם לקרבה למקומות יישוב, שכן ההספקה מגיעה על גבי חמורים או על ידי בני אדם. ערפל, אשר הינו תופעה מטאורולוגית נפוצה, יכול להקשות מאד על כושר הניווט, במיוחד כשנמצאים בעומק הרכס (שכן נקודות התייחסות מוסתרות על ידי הערפל).

כמו כן גשם מגביר את הסכנה במסלולים, שכן אבן הגיר הופכת למאוד חלקלקה במגע עם מים. מומלץ מאד להצטייד בכל טיול בעומק הרכס במפה טופוגראפית מתאימה (המפה המומלצת הינה בהוצאת Miguel Angel Adrados) ובמצפן, שכן כפי שנאמר, בתנאי ערפל (המתפתחים תכופות הן בקיץ) קל מאד לאבד את הכיוון. על כן נדרש גם ניסיון ניווט כשמטיילים בשבילים הפנימיים והלא ראשיים (בד"כ לא מסומנים). כמו כן רצוי להצטייד בביגוד חם ומתאים לתנאי גשם ורטיבות. יש לתת את הדעת לעובדה, שלמרות שפע המים, הם נדירים בגבהים של מעל 1500 מטר שכן המים מחלחלים מהר מאד ובקלות. מכאן שיש להצטייד במספיק מי שתייה בכל טיול ברכס הגבוה.

נקודות ציון

הגיאולוגיה של Picos de Europa

קרסטיפיקציה, שינוי הצורה של נוף אבן גיר כתוצאה מחלחול מי גשמים ומי המסת קרחונים, מהווה את הפעילות הגיאולוגית הבולטת והמאפיינת ביותר ב-Picos de Europa. בנוסף ליצירת אינסוף הבקיעים, הסדקים והמערות, תהליך הארוזיה של המים הפועלים על אבן הגיר יוצרים גם גאיות וערוצי נהרות. המים מסתננים בקלות דרך האבן הנקבובית ופורצים הלאה במקומות בלתי צפויים. רכסי ההרים מהווים גן עדן עבור מטפסי סלעים אשר נמשכים לאינספור הפסגות, כל אחת מאתגרת בפני עצמה, וכמו כן נמשכים לירידה לעומקן של מערות תת-קרקעיות. Rio & Garganta de Cares:

נהר Cares מתחיל 16 ק"מ דרומית לכפר Cain, על יד Pico Gildar (2078 מטר), וזורם דרך עמק Valdeon, העיירה Posada de Valdeon, הכפר Cordinanes ואינספור שדות מרעה. הנהר מגיע ל-Cain ול-Garganta de Cares (ה"גרון" של Cares) בנקודה הצרה ביותר שלו, שם הוא חוצה את הגיא לאורך של 10 ק"מ עד לכפר Poncebos. מנקודה זו ממשיך הנהר לזרום באפיק רחב ושקט יותר, ביורדו לעיירה Arenas de Cabrales וממשיך 26 ק"מ נוספים עד למפגש עם נהר Deva סמוך לעיירה Panes.

מפעל הנדסי ראוי לציון, שביל ברוחב 3 מטר, סותת ופוסל מקירות האבן של הגיא הצר לכל אורכו (העבודה הסתיימה בשנת 1946), במטרה לאפשר גישה לתעלה Canal de Cares, שנבנתה על ידי חברת החשמל Viesgo בשנת 1921. התעלה נמשכת מ-Cain עד Camarmena, ממנה המים מוזרמים בצינורות אל עבר המפעל ההידרואלקטרי ב-Poncebos, 230 מטר מתחת. לפני הקמת המעבר, הדרך היחידה להגיע מ-Cain לעבר Poncebos ולהיפך היה במסלול שעובר ברכס המרכזי, דרך הררית ותלולה.

מערות ב-Picos the Europa

רבים מהמטיילים לאורכם ולרוחבם של רכסי Picos the Europa אינם מודעים כלל לעובדה, כי ממש מתחת לרגליהם סלע הגיר מנוקב במערכת מערות אשר נוצרו בהשפעת הארוזיה שיצרו מי הגשמים. חקירת מערכת מנהרות אלו החלה בשנת 1918 אולם לא התפתחה עד שנות ה- 60, תקופה בה המחקר הגיע לשיאו במספר מהלכים אמיצים מצד חוקרים. +בשנת 1985, חברים מ- Oxford University`s Cave Club ירדו לעומק של 1135 מטר במערכת Sistema del Jito אשר נמצאת בעומק הרכס המערבי.במהלך ההליכה לאורכה של Garganta de Cares, עוברים דרך El Farfao, נביעה טבעית אשר מתפרצת מתוך בקע בקיר הסלע. חוקרים מאמינים כי זו נקודת פריצה טבעית של המים שניגרים ב-Sima del Trave, המערה העמוקה ביותר (1441 מטר) אשר נחקרה בספרד, והרביעית בעומקה שנחקרה ברחבי העולם.

מרכז המבקרים
בעיירה Cangas de Onis מספק מידע אודות מערכת המערות, אפשרויות והיתרים לחדור לתוך מערות ומידע אודות מועדונים העוסקים בחקר מערות.

הקולינאריה של Picos de Europa

בעקבות כמות עדרי בעלי החיים המניבים חלב, הרועים בשדות המרעה הגבוהים, האזור מצטיין ביצור מוצרי חלב וגבינה במיוחד. הגבינה המפורסמת ביותר, Queso de Cabrales, מיוצרת בחלקים הצפוניים של Picos de Europa. זוהי גבינה חצי-קשה ממשפחת הגבינות הכחולות.העובש בגבינה מהווה גורם מכריע לתהליך ההבשלה האורך שלושה עד שישה חודשים. הגבינה, העשויה חלב פרות, עזים וכבשים, מונחת בתוך מערות עם 90 אחוז לחות וטמפרטורה של 8 עד 12 מעלות. את הגבינות ניתן למצוא במחלבות בכפרים המייצרים או במרכולים והצרכניות.

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-21/09/2021

• נכון לתאריך עדכון זה, ספרד הוגדרה כמדינה כתומה.
  • לפני היציאה מישראל יש למלא ולשלוח טופס הצהרת נוסע ליציאה מישראל לינק .
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת באופן מצומצם
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, תחת הגבלות.
  • עסקים פתוחים, אך תחת הגבלות.