טרק ההאמפ רידג' בפיורדלנד

רון וזוגתו טיילו את ה-Hump Ridge Track, טרק חדש (יחסית) ומבטיח, ``אחד הטרקים הכי שווים היום באיזור פיורדלנד, ובניו-זילנד כולה..``. הטרק ממוקם ליד העיירה Tuatapere, ואתם מוזמנים לקרוא במה מדובר, מה יש לחפש שם ומהו המסלול המומלץ. קדימה, לדרך!
רון מהריק
תמונה ראשית עבור: טרק ההאמפ רידג' בפיורדלנד
© מאורי הירש

על מה מדובר?

בטיול שלנו (הכותב וזוגתו) בניו-זילנד, השיחות הסטנדרטיות סטייל "איזה-טרקים-עשיתם" נתקעו די מהר - התברר שאנשים לא שמעו על Hump Ridge. אז אמנם מדובר במסלול חדש יחסית, אבל מאז 2001 עבר בכל זאת קצת זמן, ומסתבר שהשמועה מתפשטת די לאט. חבל, כי מדובר באחד הטרקים הכי שווים היום באיזור פיורדלנד, ובניו-זילנד כולה. אז בואו נתאמן על זה ביחד: "מילפורד - רוטברן - קפלר - האמפ רידג`". יפה.

Tuatapere Hump Ridge Track, או בקיצור THRT, הוא מסלול שמופעל באופן פרטי על ידי הקהילה בעיירה Tuatapere. המטרה שלהם היא להפוך את היישוב למוקד תיירות, אבל יש עוד הרבה עבודה לעשות שם, ונכון ל-2005 המקום היה כל-כך יבשושי שחתכנו ממנו חזרה ל-Te Anau מיד עם סיום הטיול (המרחק בין השתיים הוא כשעה נסיעה). המסלול פחות-או-יותר מעגלי, וצמוד לחוף הדרומי של פיורדלנד. האורך המלא 55 ק"מ, ב-3 ימים. מטיילים עצלנים (כמונו) יכולים לקבל הקפצה שחוסכת 6 ק"מ בהתחלה ועוד 6 ק"מ (אותה הדרך בכיוון ההפוך) בסוף. זו רק אחת ממספר אופציות פינוק שאפשר לקבל. פרטים בהמשך...

אז מה יש לחפש שם בעצם?
נופים - כמו בכל טרק ניו-זילנדי יש לא מעט הליכה ביער, אבל בניגוד לרובם יש גם קטע ארוך של צעידה על קו הרכס עם נוף פנורמי פנטסטי. הפסגות של פיורדלנד גובלות כאן ב-180 מעלות של אוקיינוס, דבר שלא קיים באף מסלול אחר ששמעתי עליו.
חופים - קצת ביום הראשון, לינה על הים ביום השני, וקטעים של טיול-חוף ביום השלישי.
היסטוריה - גשרי-עץ ענקיים, מכונות ומתקנים ששימשו פעם את כורתי היערות (בינתיים הכורתים הסתלקו, והיער חזר ובגדול).
גיוון - חברו את כל הנ"ל, תוסיפו אופצייה לשחייה עם דולפינים (חינם), ותקבלו משהו יותר מגוון מהנוסחה הקיווית המצויינת-אך-סטנדרטית של עוד יער ועוד אגם ועוד נהר...
 פינוקים - המסלול בפירוש לא קל, אבל גם לא מתוכנן לבחון את כושר ההישרדות שלכם. ההליכה מאומצת אך לא בעייתית, הבקתות גורמות למבנים המפוארים ביותר של DOC להיראות עלובים בהשוואה, הריינג`רים יבשלו לכם דייסה לארוחת בוקר, ואת הפק"לים הכבדים אפשר לשנע ממקום למקום בהליקופטר תמורת 45 דולר ליום (נכון לזמן כתיבת שורות אלה. וזה שווה כל סנט).

תיאור המסלול

היום הראשון: מתחילים בקטע שטוח של 6 ק"מ - שעתיים הליכה או כ-45 דקות של נסיעה קופצנית בג`יפ. הצועדים יכולים בחלק מהדרך לבחור בין הליכה על החוף לשביל בתוך היער. רוב שאר היום הוא טיפוס לגובה בין העצים, מהסוג שהקיווים כל-כך אוהבים, פלוס מדרכה (boardwalk) בלתי-נגמרת... זה הקטע הראשון בו שמחנו שהשק"שים, האוכל, אוסף הסלעים והצדפים ושאר הציוד ההכרחי שולחו למעלה במסוק. אמנם עשינו בניו-זילנד מסלולים קשים יותר עם ציוד מלא על הגב, אבל העליה כאן היתה מייאשת מספיק שהתלבטנו אם לא היה עדיף לארוז גם את עצמנו בתרמיל ולהסתנן להליקופטר... לקראת סוף היום יוצאים מהיער ונהנים מהנוף. יש side-trip לאחת הפסגות, במרחק קצר מהבקתה, שהוא כנראה ההיי-לייט של כל הטרק. כמו רוב שותפינו לדרך טיפסנו לשם פעמיים - פעם אחת מיד אחרי ההתמקמות בבקתה, ופעם שניה לקראת השקיעה.

למרות השם הלא-מפתה - Okaka - הבקתה (בעצם לודג` על צלע ההר) היא אטרקציה בפני עצמה, ורק בשבילה היה שווה לטפס עד כאן. עם נוף פתוח לים, לאונג` גדול פלוס מרפסת שכמעט תלויה באוויר, ומטבח שמזכיר הוסטל טוב יותר מאשר בקתה באמצע הכלום, מה עוד צריך בסוף יום שכזה?

היום השני: יום ארוך (לקח לנו שבע וחצי שעות) שבתחילתו הולכים על הרכס, בהמשך יורדים לגובה פני הים ובסיום צועדים כשעתיים מתישות על פסי-רכבת נטושים עד לבקתה. יופי של נוף בבוקר (בתלות במזג האוויר כמובן), ובסוף היום מי שנשארה לו אנרגיה יכול לרדת לחוף לשחות על להקת דולפינים שגרה שם באופן קבוע. הבקתה ממוקמ ביישוב נטוש של כורתי עצים. במקור קראו לו Mussel Beach, בהמשך שינו לשם הנוכחי Port Craig, אבל האמת היא שהמקום צריך היה להיקרא "סנדפליי סיטי"... בשום מקום לא ראינו כל-כך הרבה זבובי-חול. למרבה המזל, כמו ב-Okaka גם כאן המגורים מתוחזקים טיפ-טופ, בפרט יש רשתות שלמות על כל החלונות ואפשר לברוח ללאונג` או לחדר כדי להתחבא מהשטנים הקטנים... Port Craig הוא אתר היסטורי מוכרז, ונשארו בו שרידים מהכפר וממפעל עיבוד העץ שפעל במקום בין 1917 ל-1930. איך הם החזיקו ממעמד 13 שנה עם הזבובים האלה, לא ברור בכלל.

היום השלישי: יום קצר יחסית ולא קשה. ממשיכים לאורך החוף, חלק ביער וחלק על החוף ממש, עד לנקודת הסיום או האיסוף.

לוגיסטיקה

אתר הטרק: www.humpridgetrack.co.nz. מומלץ לקרוא ולהתרשם, כי העסק עדיין בהרצה ומדי פעם יש חידושים.

לגבי כיווני הליכה ונהלי רישום, מה שצריך להבין הוא ש-Hump Ridge מבוסס על מסלול חדש שהוכן במיוחד, שמתחיל ונגמר במסלול ותיק יותר בשם South Coast Track. המפה באתר האינטרנט מתארת את העניין הזה באופן ברור. הכיוון המומלץ להליכה הוא זה שתואר למעלה (קודם Okaka אחר כך Port Craig), אבל לא אמורה להיות בעיה למי שמעדיף ללכת הפוך. בנוסף, על ה-South Coast track יש קצת מתקנים של DOC, בפרט יש בקתה קטנה ב-Port Craig שאפשר לישון בה בכרבע ממחיר הבקתה של האמפ רידג` (10 דולר לעומת 40). כמובן שהתנאים לא זהים - כל מה שתקבלו בבקתה של DOC, במקרה הטוב, זה מקום לישון ותנור-חימום. יש אפילו בקתה נוספת, ליד גשר Percy Burn, ששייכת לעמותה היסטורית, ומי שרוצה רשאי לישון בה בחינם. הבקתה הזו עוד יותר גמדית ובסיסית מזו של DOC, אבל המיקום שלה מאפשר (למי שיש לו הרבה יותר כושר מאשר כסף) ללכת את כל הטרק בלי להתקרב לבקתות היקרות.

ל-Okaka ו-Port Craig (המפוארת, לא זו של DOC) יש חובת רישום מראש - אפשר להירשם דרך האינטרנט או בטלפון. המחיר בעונת 2005 עמד על 40 דולר נ"ז ללילה, כלומר קצת פחות מה-Great Walks של פיורדלנד. למחיר הלינה תוכלו להוסיף הסעות בקצה המסלול ו/או הטסת ציוד. קיימת חבילה יקרה יותר בשם Freedom Plus, שכוללת את הפינוקים הנ"ל, פלוס מקלחות חמות בבקתות והשכרת שקי שינה. יש גם אופציה של טיול מודרך, כולל ארוחות וחדרים פרטיים - למי שמוכן להשקיע 1,200 דולר בעניין... למעוניינים בהסעה לקיצור המסלול, כדאי להקדים ולהודיע למשרד - קורה לפעמים שיש יותר ביקוש מאשר מקום בג`יפ.

מבחינת ציוד נחוץ, ההבדל העיקרי לעומת טרקים אחרים הוא שהמטבח בבקתות מצויד בכירות גז, צלחות וכוסות וסכו"מ, סירים ומחבתות ושאר אמצעי בישול לשימוש המטיילים. בעצם גם אוכל לא חסר בו, אבל הוא נמצא שם לטובת אנשי הטיול המודרך בלבד.

אז ארבע שנים אחרי הפתיחה, Hump Ridge הוא סוג של "סוד גלוי". ברוב הימים אין אפילו תפוסה מלאה בבקתות, זאת אומרת שמספיק להזמין מקום כמה ימים מראש. לא נהיה מופתעים אם תוך כמה שנים העומס שם יתקרב לרמות של מילפורד, המחירים יזנקו, וכדי להשיג כרטיס בהתראה קצרה תצטרכו לשחד מישהו. אז אם אתם בסביבה, נצלו את ההזדמנות ולא תצטערו!

לאתר הטרק שבו תיאור מסלול ותמונות - לחצו כאן.