עפתי לתרמילאים

יוון - פסגה רומנטית על האולימפוס

הר האולימפוס, משכנם של האלים במיתולוגיה היוונית, הוא בעל פסגה, שאליה ניתן להעפיל בטיפוס לא קל. עם זאת, הטיפוס אינו מיועד אך ורק למטפסי הרים מדופלמים, אלא גם למטיילים. הנה טיול אל פסגת ההר, עם שיא רומנטי במיוחד.
הדר בלישה
תמונה ראשית עבור: יוון - פסגה רומנטית על האולימפוס
© איתמר ברק

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-08/04/2021

• ישראלים יכולים להכנס ליוון, אך תחת התנאים הבאים: מחוסנים ומחלימים יכולים להכנס, ללא צורך בבידוד, לאחר הצגת אישור על כך + בדיקת קורונה מה-72 שעות האחרונות.
  • לא מחוסנים, נדרשים להציג בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולהכנס לבידוד ל-7 ימים.
  • לפני היציאה מישראל ליוון יש למלא ולשלוח 2 טפסים עד 24 שעות לפני ההגעה: טופס הצהרת נוסע ליציאה מישראל וטופס כניסה לשלטונות יוון.
  • חזרה לישראל : יש למלא ולשלוח טופס כניסה ארצה, עד 24 שעות לפני הטיסה לארץ.
  • חובה לעטות מסכות.
  • המסעדות פתוחות למשלוחים בלבד והברים סגורים.
  • אין לצאת מבית המלון למעט לצורך רכישת מזון או רופא או רכישת תרופות וגם זאת לאחר משלוח SMS למספר 13033 עם ציון הסיבה ליציאתך מהבית.
  • כל העסקים הלא חיוניים סגורים.
  • ישנו עוצר לילי בין השעות 21:00-05:00 ובאיזורים מסויימים העוצר מתחיל כבר מהשעה 18:00.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

הכנות ויציאה אל הטיפוס

עבורי, היה זה חלום ישן לטפס על הר האולימפוס שביוון, למרות שמאז התחלתי לחלום על כך, כבר הזדמן לי לטפס על הרים גבוהים יותר ורחוקים יותר, אך החלום בעודו נשאר. בחודש אוגוסט 2009 יצאנו, אני ובן זוגי עומר, בטיסה מישראל ליוון, על מטוס חברת התעופה "אולימפיק" (כמה סימלי). רכישת הכרטיס נעשתה בהתראה של שבוע, כך שזוג הכרטיסים עלה 946 דולר.

הדרך לשמורת האולימפוס: משדה התעופה באתונה ישנן שתי אפשרויות נסיעה לתחנת הרכבת המרכזית "לריסיס" או כמו שהם יכולים לקרוא לה לריסה: הראשונה היא באוטובוס (קו X95) והחלפה למטרו. הנסיעה המשולבת הזו אורכת כשעה וחצי, כולל הליכה קלה ברגל ליד בניין הפרלמנט. אפשרות ההגעה הנוספת היא באמצעות רכבת הפרברים, שנקראת "פרוסטיאקוס". הנסיעה בה משדה התעופה אורכת כשעה. מתחנת הרכבת לריסיס יש לקחת רכבת לעיירה ליטוחורו - אם יש קו ישיר לשם, זה עדיף. אם לא, אז גם העיר קטריני יכולה להתאים (היא נמצאת במרחק של כ-10 ק"מ מליטוחורו). נמסר לנו ברכבת, שיש לומר לכרטיסן, בתחילת הנסיעה, שאנו רוצים לרדת בליטוחורו, שכן אם יש עוד כמה נוסעים שרוצים לרדת בתחנה זו, הרכבת תעצור שם. כבר בשדה התעופה ניתן לברר בביתן לשכת התיירות היוונית את שעות הרכבות שנוסעות צפונה, לכיוון קטריני (כאמור, העיר הגדולה, יחסית, הקרובה לאולימפוס) וליטוחורו. הנסיעה מאתונה לליטוחורו, במקרה המהיר, תארך כ-4 שעות. יש לקחת בחשבון, שיום שני הוא יום עמוס יחסית ברכבות (כמו יום א' אצלנו) ולכן עשויה להיות בעיה של מקום בישיבה ברכבת. לכן, כדאי להזמין מראש, אם אפשר. אם לא - לא נורא, תמיד אפשר לשבת בקרון הקפיטריה, תמורת רכישת קולה ומבטים זועפים של המוכר...

ליטוחורו היא העיירה הסמוכה לשמורת האולימפוס ונמצאת למרגלותיה. זוהי עיירת קיט נחמדה ובה מסעדות, מלונות, סופר-מרקטים, מאפיות וכל מה שתייר צריך, לפני שהוא מעפיל אל האולימפוס. היציאה לדרך מתחילה רק מהמסעדה שבכניסה למסלול, כ-18 ק"מ במעלה ההר. מהעיירה ליטוחורו ניתן להגיע למעלה ברכב ולחנות בכניסה. לחילופין, ניתן להגיע למעלה בטרמפ או במונית (בהתאם לתקציב / סבלנות). הטרק עצמו לוקח לפחות יומיים! אני אפילו הייתי ממליצה לשריין לו שלושה ימים, למקרה שתרצו לחזור לליטוחורו ברגל. מסלול זה, היוצא מהמסעדה שבכניסה לשמורה, הוא יפה ביותר ועובר בין הרים ומעיינות. אנחנו לא הספקנו לעשות אותו, אך הוא לוקח כ-3 שעות הליכה, במגמת ירידה.

היום הראשון: טיפוס עד אמצע הדרך

מגמת ההליכה ביום הראשון היא של עליה מתמדת והמסלול הוא יפה ומסומן היטב. לאחר כ-3 שעות הליכה מהמסעדה שבכניסה, מגיעים לגסטהאוס הראשון שנקרא Refugee A. ניתן לאכול שם ארוחת צהריים ולהמשיך לגסטהאוס הבא. במידה ורוצים להישאר לישון שם, כדאי להזמין מקום מראש, בייחוד בסופי השבוע הנוצריים (בין שבת לראשון) - יוונים רבים מגיעים אל המקום, אפילו לא על מנת להמשיך ולטפס, אלא רק כדי לבלות שם לילה ולרדת בחזרה (מספר הטלפון: (3023520/81687+). האפשרות לישון שם היא רלוונטית למי שנמצא בכושר די טוב. בהמשך היום, לאחר שמשאירים בגסטהאוס את הדברים הלא נחוצים, מטפסים לפסגת האולימפוס (במשך כ-4 שעות) ואז יורדים חזרה לישון שם (עוד כשעה וחצי). הגסטהאוס סוגר את שעריו בשעה 20:00 וב-22:00 יש כיבוי אורות. האופי הכללי של כל שלושת ה-Refugees בשמורה הוא שיש מן חדר אוכל, בו כולם אוכלים את מה שמזמינים מהמטבח, מתוך תפריט די קבוע. בלילה ישנים, אחד ליד השני, בחדר מיטות רחב ידיים, כ-30 איש יחדיו. מקבלים מיטות מוצעות, כריות ושמיכת צמר דקה. בכל מקרה, ניתן להקים אוהלים בחוץ - זה יוצא זול יותר. הלינה עולה 12 יורו ללילה.

אנחנו העדפנו להמשיך ולעלות אל אחד מה-Refugees הגבוהים יותר, כי לא היינו בטוחים שיישאר לנו כח לטפס לפסגה ואז לחזור. החלטה זו התבררה בדיעבד כנבונה מאוד, במקרה שלנו. לאחר כשלוש וחצי שעות טיפוס נוספות הגענו ל-Refugee C (טלפון: 306937361689+), כך שאת הטיפוס לפסגה עצמה השארנו ליום המחרת. שני הגסטהאוסים העליונים (Refugee C -; Cristos Kakalos והשני -; Giosos Apostolides) נמצאים כ-500 מטרים אחד מהשני. Giosos הוא גדול יותר (עם כ-80 מיטות) ואילו Kakalos, בו אנו התאכסנו, הוא יותר קטן ומשפחתי (כ-20 מיטות).

המקום הזה הוא פחות פורמלי מן האחרים - בעוד שהכללים בגסטהאוסים האחרים כוללים כיבוי אורות בשעה 22:00, אצלנו היוונים עוד שתו בירות, שרו וניגנו עם הגיטרה ועשו שמח בחדר האוכל בשעה 01:00 בלילה. האוכל ב-Kakalo היה טעים מאוד -; אוכלים את מה שיש בסירים באותו היום ומצטופפים יחד, עם הרבה מטיילים מכל מיני מקומות בעולם, בעיקר עם הרבה יוונים, שמגיעים לשם כמה פעמים בשנה. מנהל את המקום, בנחמדות שיא, בחור בשם מייק, אליו ניתן לפנות בכל שאלה או בקשה לטיפים. הוא או כל אחד אחר מצוות הגסטהאוס ישמחו מאוד לענות. יש אפשרות להקמת אוהלים בחוץ -; למי שאוהב יותר להתחבר לטבע... הגסטהאוס נמצא על מעין מישור, המכונה "Plato of Moses". על אחת הגבעות הסמוכות נמצאים שרידי כנסיה עתיקה ביותר (לא עלינו לשם).

היום השני: שני שיאים בפסגה אחת

הנוף, הנשקף בשעת הזריחה מה-Refugees הגבוהים (ביניהם זה שאנו התאכסנו בו), הוא הרבה יותר מרשים מזה הנשקף מן התחתון- Refugee A. על כן, למחרת היום התעוררנו מעט לפני הזריחה וטיפסנו על גבעונת סמוכה לגסטהאוס, כדי לראות את השמש עולה מן הים, מצד מזרח - תופעה מאוד משונה עבור ישראלים, המורגלים לראות את השמש שוקעת בים ולא זורחת ממנו...

לאחר התארגנות קלה ותדרוך הרגעה ממייק (מיד תבינו למה) יצאנו לדרך, לטיפוס החלק האחרון בהר. להר האולימפוס יש מעין חמש פסגות, הסמוכות זו לזו:

• Skolio - גובה 2,912 מ'
  • Skala -; גובה 2,866 מ'
  • Mytikas -; הפסגה הגבוהה ביותר, 2,918 מ'
  • Stefani -; גובה 2,909 מ'
  • Prilias -; גובה 2,786.

יש שתי דרכים להגיע אל הפסגה הגבוהה ביותר (Mytikas): אחת היא ארוכה ומישורית יחסית והשניה היא קצרה ותלולה. אנחנו בחרנו בתלולה, כי היא הייתה יותר קרובה לגסטהאוס וגם כי האמנו שנצליח לעשות זאת, ללא פחד... אכן, מדובר ב-200 מטרים די תלולים, בשיפוע של 45 מעלות (כפי שמסרו לנו יודעי דבר). הטיפוס אפשרי ללא חבלים, אך ראיתי טבעות בסלע שמרמזות כי ניתן גם להיעזר בהן. העלייה בהחלט דורשת מיומנויות טיפוס, יציבות וקואורדינציה בסיסיות. כדאי להשאיר את התיקים הכבדים למטה ולקחת רק את מינימום הציוד ההכרחי. יש לעקוב אחר סימני הדרך בהר, להיצמד לסלעים, להיות עירניים ולשים לב טוב בדיוק היכן מניחים כל יד ורגל. הטיפוס היה, בסופו של דבר, אקסטרימי וחוויתי והיווה עבורנו נקודת שיא ואתגר בטיול. למרות הפחד הכרוך בכך, אני שמחה שעשינו זאת.

נקודת השיא השנייה עבורנו הייתה על פסגת ההר -; שם קיבלתי הצעת נישואין! קשה היה לסרב להצעה שכזו, מחשש לנפילה בלתי מוסברת מהפסגה... וכך, חסרת אוויר (תרתי משמע) נותר לי להשיב בחיוב וקיבלנו את ברכת האלים (אנו מקווים לפחות). את 200 המטרים הללו לוקח כשעה לעלות ובערך את אותו הזמן גם לרדת. לחבר'ה אחראים במיוחד -; מומלץ להביא קסדות קלות, כי מתגלגלות פה ושם אבנים מהמטפסים שלפנים (ניתן לשאול מהגסטהאוס, אך אחר כך צריך להחזיר וזה קצת רחוק). ניתן גם להיצמד למטפסים אחרים. מומלץ מאוד להצטייד במשהו חם ללבוש בפסגה, כי אפילו שחם שם בחוץ, אז שם למעלה די קריר.

ירידה ונופש על החוף לסיום

את הירידה מן הפסגה עשינו באותה הדרך בה עלינו. יש לרדת בצורת ישיבה, עם הגב לכיוון ההר ולא הפוך (ראו סרטון). ניתן גם לבחור בדרך הארוכה יותר -; במידה ואין תיקים שמחכים לכם למטה.

מכאן, המשך הדרך הוא במגמת ירידה -; למעשה, חזרה על העקבות של היום הקודם. ניתן לעצור ב-Refugee A לארוחת צהריים קלה ולהמשיך להתגלגל מטה, שזה עניין לא קל בכלל. כפי שכתבתי קודם, ניתן גם לשריין יום נוסף למסלול ולהישאר לישון ב-A וכך לחצות את הירידה מטה ליומיים ולמחרת היום להספיק לחזור לליטוחורו ברגל, כפי שהומלץ במקומות שונים. כ-5 ק"מ מליטוחורו, מצד מזרח, נמצא קו החוף עליו שוכנות העיירות פלקה ולפטוקריה, שהן יופי של מקומות (נטולי ישראלים לחלוטין) לנפוש בהם, לאחר הטרק. בעיירות אלו יש שפע של בתי הארחה ומסעדות. ההתניידות בהן נעשית בקלות על אופניים. כל אלו נכונים בעונת הקיץ, אז טיילנו. כמובן שבזמן השלגים הסיפור אחר לגמרי ורצוי לצלצל לגסטהאוסים שציינתי בכתבה לשם התייעצות. אתר שימושי למטיילים ומטפסים באזור: www.olympus-climbing.gr.

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-08/04/2021

• חזרה לישראל : יש למלא ולשלוח טופס כניסה ארצה, עד 24 שעות לפני הטיסה לארץ.
  • חובה לעטות מסכות.
  • המסעדות פתוחות למשלוחים בלבד והברים סגורים.
  • כל העסקים הלא חיוניים סגורים.