עפתי לתרמילאים

צ`יינה טאון בסינגפור: מדריך מזורז לביקור ברובע

רובע הצ`יינה טאון נולד בתחילת המאה התשע עשרה, כשהגיעו לאזור מהגרים מסין. עד מהרה, מילאו התרבות, הפולחן, מוצרי המזון והחפצים השונים את הרחובות הצרים והצפופים. כיום הרובע נחשב למרכז תרבות המרתק ביותר בסינגפור.
צוות למטייל ברשת
תמונה ראשית עבור: צ`יינה טאון בסינגפור: מדריך מזורז לביקור ברובע
© גיל חן

הקדמה

צ`יינה טאון (Chinatown) הוא הרובע המרתק ביותר בסינגפור, וגם נחשב למרכז התרבות. על שני קמ"ר, מקובצים באופן הכי אקלקטי, מקדשים שונים, חנויות קטנטנות, מסעדות ובתי תה. הרובע תחום ברחובות New Bridge ממערב, Neil ו-Maxwell מדרום, Cecil street ממזרח והנהר מצפון.

בתחילת המאה התשע עשרה, נולד הרובע הזה כשהגיעו לאזור מהגרים מסין. עד מהרה, מילאו התרבות, פולחן, מוצרי מזון וחפצים שונים את הרחובות הצרים והצפופים. באמצע המאה העשרים, עם קבלת עצמאותה, ששו רשויות סינגפור ל"גלח" את כל הרבעים הישנים הללו, לשפץ, ולבנות במקומם קניוני ענק ובניני משרדים. רבים הגיבו במחאה, אבל רק לא מזמן השתכנעו הרשויות, שטעו, ושהמגמה צריכה להיות של שימור וטיפוח המבנים ההיסטוריים הללו.

צ`יינהטאון נראית מאז כמעין בת כלאיים: מחד, יש בה מבנים צבעוניים, ישנים, חנויות שבהן ביצי שלו, ג`ינסנג, דגים מיובשים ותרופות סיניות מסורתיות, ומאידך, אנשי עסקים, אזורי קניות מודרניים מערביים וכל מה שמאפיין מרכז אורבני בימינו.

מסלול טיול ברובע

רדו בתחנת הרכבת שנקראית, Tangon Pagar, ולכו בעקבות השלטים ל- Maxwell Road, זהו החלק הדרומי של צ`יינה טאון. חצו את רחוב מקסוול, ותגיעו לרחוב- Telok Ayer. שם הרחוב בעברית ה"מעגן המימי", המרמז על עברו של האזור. כיום מעידים על כך רק מקומות הפולחן השונים, שהוקמו בזמנו, כשהגיעו ספנים וסוחרים בני דתות שונות.

הכנסיה הסינית המתודיסטית Chinese Mathodist Church תתגלה לכם ברחוב זה, בלובן צלבים וגג פגודה סיני. המשיכו במעלה הרחוב, אל המקדש הסיני המפורסם Thian Hock Keng Temple זהו מקדש ה"שמחה השמימית", מבנה עצום, שבפתחו ניצבים שני אריות ושומרות גם רוחות הדלת, מפני כל רע. חבורת דרקונים על הגג, והקרמיקה הצבעונית שבחוץ הופכים אותו למפואר ומלא הוד. ברחוב Amoy , הסמוך, מקדש Sian Chai Kang, שכולו, כולל דרקוניו צבועים אדום. ממשיכים ברחוב עד Cross St, למקדש חבוי נוסף Fuk Tak Chi, עמוס לעייפה מקלוני קטורת סינית של המאמינים. ברחוב Phillip מיד תבחינו במקדש הסיני Wak Hai Cheng Bio, כלומר, מקדש "הים הרוגע". שם המתבקש ביחס למצב הספנות דאז. כיאה למקדש סיני, הגג עמוס אורנמנטים,וגם מוצגים עליו סצינות מחיי הכפר.

בחלק שנקרא Tanjong Pagar , עשו שיפוץ ושינוי מקצה אל קצה. בעבר, רחובות אלו איכלסו מאורות אופיום ואנשי עולם תחתון, כיום מבנים משוחזרים צבועים בגווני פסטל רכים וחנויות תיירותיות. כאן תוכלו למצוא בתי תה רבים. הם מרוכזים לאורך Neil Road. ב-Tea Chapter תזכו אפילו להנות מהתה באותו כס עליו ישבה המלכה אליזבת בכבודה ובעצמה, כשביקרה כאן. כמובן שהמקום עטור תמונות מהאירוע המרגש. ידוע שהסינים לוקחים את התה שלהם ברצינות, תוכלו לרכוש תיון והם יסייעו בכל היתר. מחירים לתיון כזה יכולים להגיע גם עד סכום של עשרות דולרים.

South Bridge Road אזור שציפורני השיפוץ לא הגיעו אליו, ובו חנויות ואווירה שונה. ברחוב South Bridge Rd, מספר 267-271, היכנסו לחנות התרופות Eu Yan Sang Medical Hall המוכרים, שכבר רגילים לסקרנים דוברי אנגלית, ישמחו להציע לכם משחות חרקים לשיפור פעולת מחזור הדם שלכם, או אולי מרקחת פלא להעלמת פצעים העשויה משלפוחיות שתן של דובים ונחשים...אבני מרה של קופים לטיפול באסטמה, תרופה מיוחדת לשיפור כוח הגברא... ועוד ועוד.

מול החנות, אי אפשר לפספס את הסטופה ההינדית ששמה Sri Mariammam, פשוט משום שהיא בולטת בגובהה. מגדל צבעוני, שמורכב מאוסף דמויות היברידיות, בעלי חיים, ואנשים ונראה כקומיקס הינדי סוער. שימו לב לשלוש האלוהויות ההינדיות: בראהמה, הבורא עם שלש ראשים, וישנו המשמר, ושיווה ההורס- המוצג אוחז בבנו. מקום הפולחן ההינדי הזה בנוי בסגנון שאופייני לדרום הודו, ומוקדש לאלה מאריאמאם, פטרונית הבריאות והחוסן הגופני. שווה להיכנס פנימה ולהציץ על ציורי התקרה. במקדש שימו לב למין "ארגז חול", שמשמש לטקסי ה-Thimithi. אם יתמזל מזלכם, תהיו עדים לריטואלים אלו, שבמהלכם הולכים המאמינים על גחלים לוחשות.

לא הרחק, ב-Sago St, ממוקם ה- China Complex מבחוץ מבנה בטון לא מרשים, אך מבפנים שוק ססגוני מרתק לחפצי נוי, ביגוד מסורתי, ועוד. אין מחיר על אף מוצר, וקביעתו נעשית באמצעות מיקוח, בעזרת החשבוניה.

לחובבי שווקים מתקדמים, מומלץ לשאול על השוק- Ellenborough Market, שנמצא בקרבת מקום. בקומה השלישית שלו יש דוכני מזון מעולים.

China Street ו-Club Street, משמשים כיום למגורים. קולות המבוגרים שמשתעשעים במשחקי קוביה סיניים, וניחוחות בישול ביתי מאפינים רחובות אלה. בקצה של Club Street ישנו גם שוק פשפשים. מוכרים בכריעה מתמדת, מציעים מיני גרוטאות.