טיול תרמילאי בוינה - איך עושים את זה

וינה, על ארמונותיה, נהרותיה ונערותיה, היא עיר שבהחלט שווה ביקור. הרחובות הנקיים והאזרחים הידידותיים ומסבירי הפנים הופכים את העיר ליעד תיירותי, שחבל לפסוח עליו – גם לתרמילאי דל התקציב. למרות שרמת המחירים בוינה ועלות המחיה בה הן לא נמוכות, יש לעיר המון מה להציע לתרמילאים, אפילו במחירים סבירים יחסית לאירופה. כיוון שאתרי העיר מרוכזים ברדיוס קטן יחסית, ניתן לראות את רובם בכמה ימים. הנה מדריך לטיול תרמילאי בעיר קלאסית.
יאיר בן דוד
תמונה ראשית עבור: טיול תרמילאי בוינה - איך עושים את זה
WienTourismus-Lois Lammerhuber

הגעה אל העיר ומציאת מקום לינה

אל וינה הגעתי משדה התעופה, הנמצא במרחק 15 דקות מהעיר. אם יש משהו לומר לשבחה של וינה וניכר מייד עם הכניסה לעיר, הוא התחבורה המפותחת שלה: רכבת תחתית לכל אתר ואתר בעיר, במחיר של 1.7 יורו לנסיעה. הנסיעה משדה התעופה לעיר תעלה 3.4 יורו (כרטיס כפול -; נסיעה למרכז העיר + נסיעה ליעד הסופי שלכם). אני התחלתי את הטיול בוינה בחיפוש אחר גסטהאוס -; ויש רבים כאלו בוינה, אם כי מחירם כבד יחסית -; 20 יורו בממוצע לאדם בחדר שינה משותף. האזור המשופע ביותר בגסטהאוסים נקרא Westbanhoff, והוא נמצע במרחק 10 דקות נסיעה ממרכז העיר. אזור יפה מבחינה ארכיטקטונית בפני עצמו, ושווה סיור קצר.

הגסטהאוסים שאני ניסיתי היו:

• Hostel Ruthensteiner: גסטהאוס נחמד וחברותי. כאן תקבלו מיטה בחדר משותף ב-19 יורו וארוחת בוקר ב-2.5. האווירה בגסטהאוס מאפשרת לרכוש חברים ושותפים עתידיים לטיול או שותפים לישיבה על אוטקריגר -; הגולסטאר של אוסטריה -; בלילות הקרים.
    כתובת: רחוב Robert Hamerling Gasse 24
    אתר: www.hostelruthensteiner.com
  • Wombat`s City Hostel Vienna: גסטהאוס המוני קצת יותר. הגיל השכיח בגסטהאוס זה הוא נמוך יותר -; וסובב סביב ה-20. הגסטהאוס מציע שירותים נוספים ואטרקטיביים כמו פאב פרטי עם הופעות חיות (אני צפיתי בהופעה של להקת ביט בוקס מקומית מוצלחת), חדר אוכל ברמה גבוהה יותר ואינטרנט זול יותר.
    כתובת: Mariahilfer Straße 137, A-1150 Vienna
    אתר: www.wombats-hostels.com/vienna
  • Westend City Hostel. מיוחד פחות ויקר יותר -; מומלץ רק אם החדרים בגסטהאוסים האחרים נמצאים בתפוסה מלאה.
    כתובת: Fuegergasse 3
    אתר: www.westendhostel.at

אם אתם באים משדה התעופה -; בקשו רשימה של גסטהאוסים בדסק האינפורמציה. דרך נוספת להשתכן באוסטריה -; זולה יותר ואפילו יעילה יותר מבחינת הנגישות לעיר, היא מציאת מקום לינה ואירוח דרך אחד ממועדוני המטיילים באינטרנט -; "Hospitality Club" או "Couch Surfing", מה שייתן לכם גם לינה חינם וגם קונטאקט ואפשרות לסיור מודרך בוינה. ראוי לציין כי שני האתרים הללו משופעים בוינאים צעירים, שרוצים לארח. אם תפנו מספיק זמן מראש ואתם לא זאב רוזנשטיין -; לא נראה שתהיה לכם בעיה למצוא ספה בחינם.

תחבורה והתמצאות

התיור בוינה יחסית קל, מכיוון שרוב הבניינים, הארמונות, התיאטראות והמוזיאונים מרוכזים ברדיוס קטן, פחות או יותר, מהכיכר המרכזית סטפאן פלאץ. כלומר, וינה היא עיר של מרכז אחד. רוב המבנים העתיקים מוקפים ברחוב, שהיווה בעבר את החומה המקיפה את העיר ומכונה "הטבעת". התנועה בעיר אפשרית ברגל, בכרכרות (לבעלי ההון שבינינו) והדרך המומלצת מכולן -; באופניים.

במאמר מוסגר על רכיבת אופניים בוינה -; כמו ערים מתקדמות אחרות בעולם, עיריית וינה מפעילה שירות "סיטי בייק", המאפשר לשכור אופניים תמורת יורו אחד לשעה (שעה ראשונה בחינם). את האופניים ניתן לשכור בכל דוכן ברחבי העיר, בעזרת כרטיס אשראי (האוסטרי האקראי והחביב שלידכם יסביר לכם איך עושים את זה). ניתן להחזיר את האופניים בכל דוכן בו תבחרו -; כך תוכלו לטייל בשבילי האופניים הרבים הפזורים בעיר (עיריות ישראל -; תלמדו) במחיר מצחיק יחסית לתייר, כלומר לראות יותר - בפחות.

מה כדאי לראות ולעשות בעיר?

• העיר העתיקה -; כדאי להתחיל את הסיור בעיר העתיקה בסטפאן פלאץ, הכיכר המרכזית - גיאוגרפית ורוחנית. להיכנס לכנסייה המרשימה, להתרשם מההמון בכיכר וללכת לאורך הרחובות המקיפים. בכל מקום אליו תפנו, תמצאו כנסיות בנויות לתלפיות, ארמונות מזדקרים, פסלי ברונזה מרשימים וגנים מטופחים. אסור לדלג על ארמון המלוכה, שמזכיר ברישומו את ארמון וורסאי (לא הייתי שם, אבל כך שמעתי מפי השמועה). היום הוא משמש כבניין הפרלמנט ומוקף בפסלי ברונזה של פרנץ יוזף ה-X ומריה תרזה -; הקיסרים שהפכו את בירת האימפריה האוסטרו-הונגארית למה שהיא. כדאי גם להגיע אל בניין העירייה הגרנדיוזי -; הראטהאוס, שנמצא על גבול הטבעת, אל מוזיאון אלברטינה על שלל תצוגותיו, וכן לבניין האופרה (לא בושה ללכת לאופרה פעם בחיים). הייתי מכניס בין אתרי החובה גם את אוניברסיטת וינה -; מוסד עתיק מרשים ומריח מתרבות השכלה. המתבונן בפסלי המוסד יוכל להבחין בכך שכל גדולי העולם של תקופת "הנאורות" עברו בוינה. הסטודטים שבינינו יקבלו פרופורציה -; כיצד באמת צריכה להיראות אוניברסיטה. לגבי הדרכה בעיר - בעלי ההון שבינינו יוכלו לקבל סיור מודרך ברחובותיה של העיר -; באמצעות הכירכרות החונות ברחבת סטפאן פלאץ ויוצאות לסיור מודרך אחד לזמן מוגבל. העניים יצטרכו להסתפק בהסבר -; הלא רע בכלל - של הלונלי פלאנט.
  • סיור לאורך הדנובה -; הגדות המטופחות והסלולות בשבילי אופניים וכן הגשרים המרשימים הופכים את הדנובה ליעד סיור בפני עצמו. הדנובה רחוקה כמרחק 30 דקות הליכה (למיטיבי לכת) מהעיר העתיקה ומומלץ להגיע לנהר באופניים או בעזרת רכבת. הדנובה עצמה נטולת נקודות ציון משמעותיות כמו העיר עצמה, אולם הרוגע והשלווה שהנהר משרה ומראה היוניון סיטי בצד השני של העיר הופכים את הנהר עצמו ליעד מומלץ לביקור.
  • בשולי העיר -; אני הייתי ממליץ לדגום את האזורים שמחוץ למרכז העיר בשני סוגים של סיורים:
    • סיור בתי קפה בשדרת מריה הילפר האופנתית - זהו האזור אליו מתנקז כל מי שמחשיב את עצמו ואינו נמצא במרכז. זהו רחוב עמוס בחנויות, בתי קפה, דוכני ספרים ומועדונים. סיור ברחוב מלמד, שלמרות התרבות הוינאית העשירה והמפוארת, נותני הטון כאן הם דווקא מקדונלד`ס וזמרי ראפ מצפון מנהטן ומהברונקס.
    • סיור ברובעי המהגרים -; לא מרשים אבל חשוב. סיור באיזורים הסמוכים לדנובה יראה לכם פנים אחרות של וינה -; או של תורכיה. בניינים עלובים יותר, רחובות נטושים יותר, ואוכלוסיה מסורתית יותר. מסעדות רבות באזור מגישות אוכל תורכי, שהוא באופן עקרוני טוב וזול יותר מזה האוסטרי (או שזו רק הקיבה שלנו שהתרגלה). למרות חוסר הייחוד של הרובעים הללו, צריך לזכור שחלקים ניכרים של וינה נראים כך והיכרות עם העיר גוזרת היכרות גם עם הפנים הפחות מטופחות שלה.
  • פרויד ומוצרט - עוד שתי המלצות חשובות הקשורות בוינה: למרות שהעיר מלאה בבתים של אנשי שם, שניים מהשמות המוכרים יותר למטייל בעיר הם מוצרט ופרויד. שווה לבקר בבית פרויד, ולו רק כדי להכיר את מקורה של תרבות הפסיכו -; אנליזה, שתופסת חלק נכבד כל כך מחיינו. באשר למוצארט -; הרי שהעיר מלאה בפסלים, גנים, בניינים ותערוכות על שם הוירטואוז הצעיר. לכל מקום אליו תפנו, תיתקלו בספסרים, המנסים למכור כרטיסים לקונצרטים ואופרות, המוקדשים ליצירותיו של מוצרט. רק כדי להבהיר כמה דמותו של מוצרט חשובה בהקשר של וינה, נזכיר כי הלהיט היחיד שיצא מהעיר הזו והגיע להשמעה ברמה בין לאומית (מלבד להיטי מוזיקה קלאסית) הוא Rock me Amadeus של הזמר האוסטרי פאלקו.
  • גנים ציבוריים - גניה הציבוריים של וינה הם תענוג לרוכבי אופניים. הפארק העירוני והפארק מול ארמון שנברון, הם מקומות אידיאליים לסיור אופניים ואף לקריאת ספר טוב, כמנוחה לנשמה. ישנם עוד פארקים רבים מספור, בייחוד לאורך הדנובה ותעלותיה, ומי שרוצה בכל, יכול לבלות יום שלם מחוץ לרעש העירוני בוינה. אזהרה לגברים שבינינו: הוינאיות יפות להפליא ונראות כאילו יצאו מפס ייצור להשבחה גנטית. לא רק זאת, אלא שהמודעות האופנתית שלהן מפותחת מאוד -; כנהוג בערי אירופה. לרוכבי האופניים שבינינו מומלץ להתמקד בשבילי האופניים ולא להיות מוסח בקלות -; כדי לא לראות מוסך בקלות. בהקשר זה יש לציין כי בחורה אוקראינית, שפגשתי באקראי ברחוב (ושהפכה לשותפתי לזמן מסויים) אמרה לי שבקייב הבנות יפות יותר, או בלשונה: "אם אתה חושב שהבנות פה יפות כדאי שתבוא לטיול בקייב", אבל גם את הפרופורציה לא צריך לקחת בצורה מוגזמת.

לצאת מוינה

מי, שלמרות מה שיש לוינה להציע, רוצה לצאת ממנה לערי בירה אחרות ברחבי אירופה -; יוכל לעשות זאת דרך תחנת ה- Eurolines, המספקת קווי אוטובוס לכמעט כל עיר באירופה (יש לציין כי המבחר המוצע בתחנה עצמה -; גדול מהמבחר שניתן לראות באינטרנט. לכן, גם אם לא מצאתם באינטרנט אוטובוס ליעד אותו אתם מחפשים, שווה לקפוץ לתחנה המרכזית לתשאול). אני המשכתי מאוסטריה באוטובוס לילה נוח במיוחד לסרייבו -; עיר שונה בתכלית שאליה כדאי להתייחס בנפרד. אם אתם רוצים לדעת איך לצאת מוינה מבלי להכנס לאוברדראפט -; אפשר לפנות אלי.