עפתי לתרמילאים

קולומבו

דורין נוסעת למסע שלישי שלה באי הקסום סרי לנקה. בכתבה זו היא מבלה בעיר קולומבו.
דורין כהן
תמונה ראשית עבור: קולומבו
Depositphoto/Surangastock

נחיתה בסרי לנקה

הנחיתה בשדה התעופה של Katunayake גרמה לי להתרגשות, כאילו הייתה זו הפעם הראשונה שהגעתי לכאן. החום והלחות היו זכורים לי היטב. למודת ניסיון, מצאתי את עצמי מסבירה לשניים, שהכרתי במהלך הטיסה, כי יש למלא שאלון קצר עבור מחלקת ההגירה (שלא חילקו לנו במהלך הטיסה כי אזלו הטפסים...). עברתי את מחלקת ההגירה במהירות האפשרית, ויצאתי בדרכי אל עבר דוכן המודיעין בדרכי החוצה, כדי להצטייד בכמה עזרים חשובים כגון: מפת סרי לנקה וספר אפשרויות הלינה באי (שכולל בתי מלון, בתי ארחה, מוטלים, מסעדות ועוד).

בחוץ חיכו לי בני משפחתה של שאנטי, שהגיעו לקבל את פניי. העמסתי את מטלטלי על הטריוויל, ויצאנו בדרכנו אל הכפר הקטן Alubomulla שסמוך לעיר Panadura. המסע הזה, שלישי במספר, שונה מקודמיו. הפעם קניתי כרטיס טיסה שתוקפו עד 3 חודשים, ונסעתי במטרה לנפוש ולשרוד. לא הצבתי לעצמי מטרות או יעדים שעליי להגיע אליהם (על המפה) בסך הכל ביקשתי לקחת פסק זמן, ולהכיר את האי הקסום לעומק. הלך חיי הים-יום, התרבות, המנהגים והשפה ובקיצור להיות "סרי לנקית" מדומה לזמן מוגבל - והכל כמובן מנקודת מבט אישית וסובייקטיבית.

השבוע הראשון שלי בכפר היה איטי ושיגרתי. שוב אני מופתעת מצורת התנהלות החיים הפרימיטיבית והפשוטה, שלא לדבר על הלו"ז היומי. אני קמה מוקדם בבוקר ומתבוננת בהם..אנשי הכפר...מסדרים, מנקים ומבשלים את ארוחת הבוקר. אחר כך מצחצחים שיניים וניגשים לאכול. ארוחת הבוקר כוללת חצי כיכר לחם (לאיש) לפחות! עם תוספת של תבשיל ירקות כלשהוא חריף להחריד. אחר כך מאזינים למוסיקה או צופים בטלוויזיה. מאוחר יותר מסדרים ומבשלים שוב, והפעם את ארוחת הצהריים, נחים קלות, מארחים חברים, משחקים, ישנים או מזפזפים בין 3 הערוצים הקיימים :) לקראת ערב שוב מבשלים, ארוחת ערב, צופים בחדשות, מתקלחים בבאר שבחוץ ומעבירים את הזמן שנותר עד שיסתיימו השידורים, שזה בערך 23.00 בלילה.

בשלושת הימים האחרונים יורד פה גשם מבול...עם הפוגות קצרות בלבד. מזג האוויר הזה דווקא מוצא חן בעיניי כי לא קר!! זאת אומרת גשום אבל חמים והמאוורר עדיין עובד שעות נוספות כדי להרחיק את תנועת עשרות הזבובים מאיתנו והלאה - לגבי יתושים?! ישנם מעטים יחסית לשנה שעברה. האמת היא שאני בכלל לא יוצאת מהבית וזה הכי מבאס! לאן כבר אפשר ללכת במבול שכזה?! היום שלי הופך להיות שגרתי עוד יותר, כאשר אני לא עושה הרבה חוץ מלאכול, לישון ו...לכתוב לכם על המעט שאני עושה.

קולומבו

החידוש הכי-הכי של השבוע הראשון שלי הוא העיר Colombo- ראשית אני מתנצלת על שבאחת מכתבותיי הקודמות הצטיירה בעיניי העיר בקווים כה שליליים. היום, לעומת זאת, לאחר שהייתה לי הזדמנות להכיר את העיר קצת לעומק, התמונה יותר ורודה ואותנטית. בפעם הראשונה הגעתי לעיר ברכבת. מחיר אפסי של כ-7 רופיות הביא אותי עד לתחנת רכבת ראשית שנקראת Colombo Fort. משם התניידתי במה שאני מכנה בייאוש "קופסת סרדינים נטולת שמן" - להלן האוטובוס הציבורי. המקום הראשון שכדאי להגיע אליו הוא מודיעין התיירות Tourist Information Board שנמצא ברחוב Galle 80 ממול למלון המפורסם Oberoi Hotel. במרכז תקבלו את כל המידע הדרוש בשרות אדיב ונפלא, ואולי יבקשו גם מכם לחתום בספר המבקרים המקומי...ואז תגלו שאתם לא הישראלים הראשונים לחתום בספר, ושבאופן עקרוני הסרי לנקים מחבבים אותנו הישראלים. במרכז קיבלתי מפה נוספת ועוד כמה פרוספקטים בנושא חופי האי המשגעים, העיר הרוחנית Kandy והאזור הטרנדי העכשווי שממוקם בצפון מזרח האי (אך בשליטה מוחלטת של הממשלה והצבא) שנקרא Trincomalee או בקיצור סלנגי Trinco.

ממרכז התיירות צעדתי ברגל לכיוון מקום חשוב נוסף: משרד ההגירה (Emigration Office) שנמצא מחוץ לתחנת הרכבת Bambalapitiya בסמוך לנקודת ציון חשובה בעיר - קניון Majestic City או בקיצור MC. במשרד ההגירה תוכלו להאריך את ויזת השהייה שלכם באי לתקופה של עד 3 חודשים מיום ההגעה (בשדה התעופה מקבלים ויזה ל-30 יום בדרך כלל). עלות החידוש כ-1600 רופיות (95 רופיות=1$) והתהליך אורך כשעתיים. מומלץ להגיע עד הצהריים.

בקניון MC תמצאו חנות מצרכים ענקית Food City, דוכני מזון מהיר כמו KFC והכי חשוב - שרותי אינטרנט במחיר מוזל ואטרקטיבי של 80 רופיות לשעת גלישה!! כשגיליתי פרט חשוב זה הבנתי שעד היום שילמתי מחיר מופקע של 100 רופיות ל-14 דקות בסה"כ!! בעיר Panadura. ואגב...מאז הם לא זכו לראות יותר את זיו פניי :) באותו הקניון בקומה השלישית, מצאתי פינת חמד נוספת שמציעה למכירה עותקי DVD, VCD, CD במחירים זולים יחסית של בין 100-300 רופיות ליחידה. האיכות טובה והחיסרון היחידי הוא שלא בכולם יש תרגום לאנגלית (לחובבי הסרטים ההודיים באשר הם). מחוץ לקניון, ישנו מועדון בשם MGM שקיבל ממני תשומת לב מיוחדת כי על הקיר החיצוני שלו מתנוססת הכתובת המהודרת Only Foreigners בדיעבד התברר לי שבסך הכל מדובר בקזינו... בצמוד אליו לעומת זאת ישנה מסעדה מעניינת בשם Malay שבה אוכל טוב במחיר ממוצע - מומלץ לצהריים.

בסרי לנקה יש קטע כזה מוזר לכנות מקום קטן (מסעדה פשוטה, מכולת קטנה וכד`) בכינוי Hotel . חשדותיי התעוררו לראשונה כשהבחנתי בשלט Hotel גדול יחסית וצבעוני שהתנוסס מעל חדרון רעוע. מלון זה בטח לא...כך חשבתי אז למה השלט? ידיד מקומי שלי טרח להסביר לי שהמנהג מקורו בעבר הרחוק של האי, ושבימינו אנו הדבר תמוה גם בעיניי הדור המקומי החדש. את ארוחת הצהריים שלי אכלתי במקום מקסים ואותנטי - מסעדת Raja Bojun שממוקמת ברחוב Galle בבניין הראשי של בנק Ceylan (ממול למלון אוברוי). המקום מגיש אוכל על טהרת המטבח הסרי לנקי. מפואר ככל שיהיה, הלקוחות אינם נרתעים מלאכול בידיהם, בהתאם למסורת. במסעדה חלונות זכוכית ענקיים המשקיפים על הים. מה אגיד לכם? מומלץ בחום. והמחיר ממוצע (כ-400 רופיות לסועד).

באוניברסיטת קולומבו נפגש ידידי הסרי לנקי עם כמה מחבריו לאימון גופני של אחר הצהריים גשום. מקלחות ומלתחות הם לא ממש בהתאם לסטנדרט הסרי לנקי, אז בגדים הם החליפו בחדרון קטן ומעופש וכדי להתקלח ולהתרענן הם נעזרו בברז שבחצר. בסיום האימון עשינו את דרכנו בחזרה לכפר. אני לתומי חשבתי שנוכל לחזור ברכבת - גם זול וגם נוח. בתגובה לכך ענה לי ידידי ש"זול" זה אכן כן אבל "נוח"? ממש לא. אלא אם כן אני אוהבת את איברי גופי מפוזרים בכמה קרונות נפרדים. :). גם בסרי לנקה מסתבר שיש מה שנקרא Rush Hour בתחבורה הציבורית שכוללת: פקקי תנועה וצפיפות... אחרי הכל מדובר בכמה מיליוני סרי לנקים.

הפתרון המציאותי היה לקחת אוטובוס בין עירוני Inter City Express שעושה את דרכו מקולומבו לתחנת האוטובוסים של העיר Panadura עם מינימום תחנות בדרך. המחיר היה מופקע (לעומת הרכבת) כ-30 רופיות והנסיעה ארכה כשעה וחצי במעין מיניבוס ממוזג. אני יכולה להגיד שדעתי לגבי קולומבו התמתנה באופן משמעותי והיום אני "מאמצת" את העיר לחיקי על צדדיה החיוביים והשליליים. גם אם אלך בה לאיבוד, זה יהיה מלווה בתחושת הרפתקנות ולא רתיעה.

קולומבו היא העיר הכי תוססת באי. גם באתרי תיירות ידועים לאורך חופי האי המשגעים לא תמצאו כזה "מבחר" של חיי לילה, קניות, מאכלים, דתות, תרבויות וכו`. שלושת מועדוני הלילה המובילים הם: Blue elephant במלון הילטון, Legend בקניון MC ו- The Hut באזור Mt. Lavinia אזור Pettah הססגוני ידוע כבזאר הגדול של העיר והוא מחולק לנישות לפי סוגי הסחורה המוצעת: אלקטרוניקה, ביגוד ובדים, הנעלה, תיקים תבלינים ועוד. הגן הזואולוגי הגדול של העיר הוא חוויה מיוחדת. עשרות סוגים של ציפורים, דגים וחיות אחרות. בשעות אחר הצהריים המאוחרות מאכילים את רוב החיות שבגן, כולל האריות, הנמרים והפילים (שאגב עורכים מופע אורות ססגוני כמעט בכל ערב). באזור Colombo Fort ליד נמל העיר המפורסם ממוקמים מגוריה הרשמיים של נשיאת סרי לנקה Chandrika Kumare Thunga ואחת האטרקציות הכי יפות בעיר לדעתי "הנוף הנשקף מהמסעדה של מלון Grand Oriental" . המלון ממוקם ברחוב York ממש בקצהו האחד של הנמל. מהמסעדה נשקף נוף בלעדי של הנמל מה שמקנה אווירה ייחודית לארוחת צהריים שגרתית או איזה דרינק קטן.

מתכון למאפה מקומי

בימים אלו ממש אני מתכננת טיול לחלקו הצפוני של האי :) כרגע יש לי רק תוכנית כללית אז פרטים נוספים בקרוב...ואחת קטנה לסיום הזמני, אני שמחה להציע לכם מתכון ל"פיתה המקומית" שמקורה כמאכל הודי. את המתכון הקל למדתי מרושאן (בן משפחה) שמכין אותו נפלא. אז קדימה תשננו את השם: Roshan`s Rotee.
* הערה קטנה: בבישול הסרי לנקי הפשוט אין חשיבות רבה לכמויות מדויקות ולכן אני ממליצה לכם להיות גמישים ולהכין את הבצק באהבה.
 למלית הבצק:

• ללוש את הכל בתוספת מים.
    2 בצלים סגולים קטנים קצוצים דק
    7 עלי קארי
     1/2 קוקוס מגורר (החלק הלבן)
     1/2 2 ק"ג קמח אפיה
     1 כף מלח גדושה
  • להוסיף לבצק 3 ביצים שלמות, 2 גזרים מגוררים, גבעול סלרי וגבעול בצל ירוק קצוצים דק-דק
  • להוסיף 3 כפות שמן כדי להבריק את הבצק ולעדן אותו
  • לשטח "אגרוף" בצק על משטח מקומח ולרדד אותו דק-דק

לטגן במעט שמן על מחבת באש גבוהה מאוד!

הרוטי צריך להיות דקיק וקריספי :) ניתן להגיש בתוספת לרוטב כלשהוא, רצוי חריף :)