לאחרונה שבתי מטיול באמסטרדם וסביבתה הקרובה אליו יצאתי עם בני הבוגר שזו לו הפעם הראשונה בה הוא מבקר בעיר. טיסות אל-על התאימו לנו מבחינת השעות כך שבילינו 5 ימים מלאים. בחרנו לסוע לאמסטרדם שהיא עיר תיירותית, קומפקטית וליברלית המכונה גם "ונציה של הצפון" וכמדומני שהצלחנו למצות אותה. זוהי עיר בעלת אווירה עכשוויות ותוססת, אוהבת חיים ונהנתנית. עיר נעימה ואטרקטיבית.
 בשטח קטן המרושת תעלות פזורים מבנים מרשימים ומוזיאונים רבים אך גם קופי-שופס ואתרים אחרים שהופכים את העיר למקום מחויך וידידותי.

IMG_8688.jpgPicture 095.jpg

היום הראשון

טיסת אל-על יוצאת השכם בבקר כך שבשעה 11:00 כבר טיילנו ברחובות. בחרתי במלון רדיסון בלו Radisson Blu (ראה טיפים) שנמצא ליד כיכר דאם אך ברחוב צדדי ושקט. מזג האוויר האיר לנו פנים במהלך כל הימים. מידי פעם בצבצה השמש מבעד לעננים, גשם לא ירד ונעים היה לטייל. גילינו עיר קסומה ורומנטית. הבתים הצרים בעלי הגגות המשולשים, הכנסיות העתיקות ותעלות המים הרבות גרמו לנו להתאהב בעיר ממבט ראשון.

לפני שנסענו הזמנו מהארץ סדנת גבינות ב-Reypenaer (ראה טיפים). הגענו לחנות גבינות מהודרת. בקומת המרתף של החנות היו מוכנים שישה שולחנות לשניים כל אחד. על השולחנות הונחו שישה גושי גבינות שונים, כוסות יין ומים ודף הערכה. מדריכה צעירה ויפה הסבירה על הרקע המשפחתי של יצרנית הגבינות בליווי סרטון ואז החלה טעימת גבינות מלווה ביינות תואמים. כל גבינה קיבלה הסבר על תהליך ייצורה ומידת התיישנותה: מחודשיים עד שנתיים וחצי. לאחר שטעמנו, בלי הגבלה, התבקשנו לדרג את הגבינות על פי טעמנו. כשהפכנו את הדף הסתבר שזוהי תעודה המאשרת כי אנו "מומחים"בטעימת גבינות. היתה זו פתיחה נהדרת לימים מופלאים.

משם מיהרנו להגיע לבית אנה פרנק. הזמנו את הסיור מראש והגענו עם השובר מה שחסך לנו שעות של המתנה בתור לקניית כרטיסים. הבית מרשים ביותר גם למי שביקר בו כבר בעבר. בבית הסתתרו בני משפחת פרנק ו-4 דיירים נוספים בין השנים 1942-44. את היומן ניהלה אנה במשך 25 החודשים ששהתה במחבוא. אל הקומה השניה עולים בגרם מדרגות צר ומגיעים לחדר קטן ובו ארון ספרים. הארון מתגלה ככניסה סודית אל מקום המחבוא. החדרים כמעט ריקים לחלוטין על פי דרישת אוטו פרנק שחזר מהתופת. מאחר והגרמנים רוקנו את הבנין הוא סרב בתוקף להכניס אליו רהיטים מאולתרים. נותרו סימנים מעטים לחיים שהתנהלו בבית. קווי עפרון על משקוף הדלת, המסמנים את השינויים שחלו בגובהן של מרגוט ואנה במהלך השנתיים, מפה של אזור נחיתת בנות הברית בנורמנדי ועל קירות חדרה של אנה מודבקים צילומי שחקנים ושחקניות קולנוע מאותה תקופה. המבקרים עוברים על פני חדר האמבטיה, המטבח ועליית הגג.
 הביקור בבית הוא חוויה רגשית קשה ומיטלטלת.

כשיצאנו התחיל להחשיך ואנו שמנו פעמינו לעבר כיכר דאם Dam Square היא הכיכר הראשית של העיר. נראה כי כל חיי העיר כולה מתנהלים סביבה. הכיכר היא לב העיר. במרכזה ניצב אובליסק לזכר הרוגי מלחמת העולם השניה ובצד שמאל ארמון המלוכה הסגור לרגל שיפוצים. לקראת חג המולד מתקיים במקום לונה-פארק ענק במשך כל היום והלילה עם שלל אורות וצבעים. הכיכר הומה אדם, מקומיים ותיירים כאחד. התיישבנו על אחד הספסלים ובהינו בעוברים ושבים. בני אדם מכל גווני הקשת עברו על פנינו: "זרוקים" בתלבושות מוזרות, זוגות חד-מיניים מחובקים, גברים בחליפות ונשים אלגנטיות, פושטי יד ותרמילאים שישבו לרגלי האנדרטה. יונים התעופפו סביב מחכות לגרגירים. למרות העומס התנועה בכבישים זרמה בסדר מופתי במסלולי נסיעה נפרדים לחשמליות, למכוניות ולאוטובוסים. בסמוך למדרכה מסלול מיוחד לאופנים, סמלה של אמסטרדם.

בשולי הכיכר מספר חנויות המתמחות בצי'פס. גביעי ענק עם צי'פס ורוטב על פי בחירה

היום השני

את היום החלטנו להקדיש לשיטוט רגלי בעיר להכרת כיכרותיה, תעלותיה ושווקיה. התחלנו בשוק הפרחים הצף שרבים כבר הספידו אותו. אמנם חנוית השוק נמצאות בתוך דוברות בתעלת סינגל העתיקה אך הם מקובעים לגדות התעלה ונראים יותר כחנויות פרחים. השוק מציע למכירה את כל הצומח והפורח בהולנד בכל הצבעים והצורות. פרחים טריים ופרחים מיובשים, פרחי פלסטיק ופרחי עץ, בצלי צבעונים בכל גודל וצורה, צמחי נוי ואפילו עצי בונסאי באריזות קטנות. ריחות הפרחים נישאים למרחקים. כל כך נהננו שהלכנו הלוך וחזור.

המשכנו לכיכר Thorbeckeplein. זוהי כיכר גדולה ויפה שממנה ניתן לראות 15 גשרים בבת-אחת. עמדנו עם הגב לכיכר וראינו לפנינו 6 גשרים בשורה. לשמאלנו נחשפנו לעוד 6 גשרים אחד אחרי השני ולימיננו עוד שניים. מאחר ועמדנו על גשר הוא הגשר ה-15. המראה מצא חן בעינינו מאד לכן חזרנו לשם גם באחד הערבים כאשר רוב הגשרים מוארים בנורות קטנות.
 מכאן הדרך לשוק אלברט קאופ Albert Kuyp Market היתה קצרה. זהו השוק המפורסם ביותר בעיר המציע סחורה מגוונת ביותר: מצרכי מזון, ביגוד, הנעלה, תיקים ואביזרים לבית. מאחורי הדוכנים נמצאות חנויות. האוירה המשוחררת של העיר לא פוסחת גם על שוקולדים אירוטיים...

המוני תיירים מציפים את השוק ונסיונות להתמקח על המחיר עולים בתוהו. לשוק מגיעים כדי להריח, לטעום ולרכוש מזכרות.
 מכאן, באווירה עליזה ושמחה הלכנו אל עבר השלט המפורסם I AMSTERDAM שנמצא מאחורי מוזיאון Rijksmuseum. מאחר והגענו בצהרים המקום המה מאנשים שכולם רצו להצטלם ליד השלט. לכן חזרנו לשם למחרת בבקר וחוץ ממנקה הבקר המקום היה ריק לחלוטין.

מכאן הדרך לשכונת יורדאן היא נוה צדק של אמסטרדם. שכונה שקטה ויפה, משרה אוירה של רוגע. רוב הבתים בני שתי קומות בלבד ועשרות בתי-קפה, מסעדות ואפילו שוק נחמד Noordermarket שנמצא ברחבה שלפני הכנסיה ומשנה פניו כמעט בכל יום.

לצד הכנסיה ראינו תור ארוך של אנשים משתרך לפני בית-קפה Vinkel (ראה טיפים). מסתבר שפאי התפוחים הטוב ביותר באמסטרדם נמכר בבית-קפה זה ולכן הצטרפנו לתור ולא הצטערנו. שולחנות בפנים ובחוץ מלאים עד אפס מקום. העוגה אכן מוצלחת וטעימה ביותר מוגשת עם "הר" של קצפת. קצב מכירת העוגות הוא כה מדהים עד שאתה מקבל אותה כשהיא עדיין מעט חמה. בשהותנו הקצרה בעיר חזרנו פעמיים נוספות לאכול את העוגה.
 כנסיית ווסטרקרק Westerkerk נמצאת בלב השכונה והיא נחשבת לאחת הכנסיות היפות והמרשימו בהולנד. היא נבנתה בין השנים 1620-38 ובראש הצריח נמצא הכתר המלכותי שהוענק לעיר ע"י הקיסר מקסימיליאן.

לסיומו של היום ערכנו סיור ערב ב"רובע החלונות האדומים" Red Light District. נשים צעירות ומבוגרות יותר ממוצא אפריקני או לטיני, מלוכסנות עיניים ובהירות עור מציגות את מרכולתן בתוך חדרים מוארים באור אדום. חלון מכוסה הוא סימן להתרחשות פנימה ואז האור כבה. הרחובות היו מלאים בתיירים סקרניים שרצו כמונו לבקר במקום לשם החוויה. הוזהרנו מראש כי אין לצלם בשטח. הרובע נמצא בחלק העתיק של אסטרדם וקיים כבר מאות שנים. בצד החלונות בתי-קפה עמוסים, חנויות סקס קטנות המוכרות ספרות פורנוגרפית ואביזרי מין שונים, מועדוני לילה ותאטראות המציעים מופעי סקס.

היום השלישי

התחלנו את היום במוזיאון ואן-גוך. את הכרטיסים הזמנו מהארץ כך שמיד נכנסנו. הסיור במוזיאון, בלווי ערכת שמע, ארך למעלה משלוש שעות. במוזיאון כ-200 תמונות שמן ן-600 רישומים של ואן-גוך מתקופות שונות בחייו. המוזיאון ידידותי לצופה ויש בו הרבה מאד הסברים. כיתות שלמות של תלמידי בתי ספר מקומיים ביקרו במקום. כל תלמיד קיבל ערכה אותה היה צריך למלא מול התמונות השונות. השקט והעניין שגילו התלמידים גרמו לי לחוש רגשי קנאה...

מהמוזיאון חזרנו לכיכר דאם ולמפגש עם מדריכה מצוינת של חברת Newamsterdam. יצאנו לסיור מודרך בסמטאות העיר ובאתרים פחות מתויירים. הסיור נמשך 3 שעות והיה מרתק ביותר. גם את הסיור הזה הזמנו מהארץ בעלות סמלית של 3 יורו. לקראת סוף הסיור התבקשנו לתת למדריכה טיפ על פי מידת שביעות הרצון. בסיור השתתפו כ-20 איש ממדינות שונות בעולם ומעבר לסיור היה המפגש איתם מעניין מאד.
 במהלך הסיור הסבה המדריכה את תשומת ליבנו לרוחב הבתים. בעבר שילמו מיסים לפי רוחב הבנין. לכן בתים רבים נבנו בצורה מלבנית - ארוכים מאד אבל בעלי חזית צרה. הבית הצר בעולם נמצא ברחוב סינגל 7 ורוחבו מטר אחד בלבד.

בקצה כל בית למעלה נמצא וו המחובר לקורה הבולטת החוצה. מאחר והבתים כל כך צרים אי אפשר להעלות רהיטים ומשאות כבדים דרך חדרי המדרגות לכן מחברים לוו כננות וחבלים ומעלים חיצונית את החפצים.
 תשומת לב מיוחדת הוקדשה לאופניים. אמסטרדם היא בירת האופניים של אירופה ומצויים בה, לדברי המדריכה, למעלה מחצי מליון זוגות. רוב זוגות האופניים פשוטים כיאה לעיר מישורית. אופניים המיועדים להשכרה - צבעם ירוק כדי להקל על הנהגים לזהות תיירים ולהיזהר יותר. משחק נפוץ ומקובל בין הילדים לעבור ליד הגדרות אליהן קשורות האופניים ולמצוא זוגות בלתי קשורים. אלה מוצאים מיד את מקומם בתוך התעלות תוך תחרות בין הילדים מי מצליח להשפריץ גבוה יותר. כל שנה מוציאה העיריה כ-2,000 זוגות אופניים מתוך התעלות.

Picture 052.jpg

Picture 078.jpg

עירית אמסטרדם, בנסיונה לדלל את תנועת כלי הרכב הפרטיים במרכז העיר מטילה קנסות כבדים על מבצעי עבירות תנועה וחניה ומצד שני מעודדת את הרכיבה באופניים באופן שהרוכבים נהנים מזכות קדימה לפני כולם פרט להולכי רגל. בעיר בעיות חניה קשות. לעיתים חונה מכונית ס"מ מעטים מגדת התעלה

המדריכה הציעה לנו להצטרף למחרת לסיור מודרך ברובע החלונות האדומים ולמרות שכבר ביקרנו בו החלטנו להצטרף.
 כשהערב ירד פנינו לרציפי הספינות שליד תחנת הרכבת משם יוצאים סיורי שייט ליליים. גם לסיור זה קנינו כרטיסים מראש (ראה טיפים) ועלינו על הספינה. הסיור נמשך כשעה והוא עובר בתעלות המוארות. הסברים נשמעים ב-4 שפות. הסיור נחמד ומעניין ומעניק לעיר מימד נוסף.

השייט עובר ליד בתי סירות בהם חיים רבים מהתושבים. הסירות מחולקות לחדרים קטנים שלפחות מבחוץ נראים מטופחים ומעוצבים. גג הסירה משמש לעיתים כגינה ירוקה מלאת צמחים ופרחים, כיסאות נח פרושים ולעיתים אף "מנגל" הכל לרווחת הדיירים.

Picture 162.jpg

היום הרביעי

בחרנו לצאת מעט מהעיר הגדולה לעיר קטנה יותר הנמצאת 22 ק"מ דרומית - הארלם. נסענו ברכבת כ-20 דקות. תחנת הרכבת באמסטרדם דומה בעיצובה יותר לארמון אשר לתחנת נוסעים. היא עוצבה ע"י האדריכל שעיצב את הריקסמוזיאום ובנייתה הושלמה בסוף המאה ה-19. IMG_8766.jpg
כשירדנו מהרכבת בהארלם (בסביבות השעה 9 בבקר) העיר עדיין נמה את שנתה. מסתבר שרוב החנויות והשווקים נפתחים אחרי השעה עשר. הגענו לכיכר השוק הגדולה Grote Market . כיכר גדולה ומרהיבה מוקפת בנינים עתיקים בעלי גמלונים בראשם. במרכז הכיכר פסלו של לאורנס קוסטר (המאה ה-15) כשיד ימינו
 מונפת באויר. ההולנדים מייחסים לו את המצאת מכונת הדפוס הראשונה 10 שנים לפני יוהן גוטנברג

נכנסנו לכנסיית באבו הקדוש St. Bavokerk. כנסית גדולה מאד שנבנתה בין השנים 1390-1520. הכנסיה עצמה, לבד מגודלה, לא יפה במיוחד אך יש בה אורגן שנבנה ב-1738 וזכה למוניטין בינלאומי כאחד הטובים בעולם. אנשי הכנסיה מתגאים בכך שמוצרט ניגן עליו בצעירותו.

צמוד לכנסיה ראינו את בית הדגים ששימש בעבר כשוק הדגים והיום מתקיימות בו תערוכות. לידו בית הבשר שנבנה בסגנון הרנסנס ושימש כשוק הבשר.
מול הכנסיה ניצב בגאון בית העיריה המפואר שנבנה במאה ה-13 כביתן ציד ומהמאה ה-14 משמש כבית העיריה. במרכז הכיכר התקיים שוק בגדים ונעלים חביב שאי אפשר היה לפסוח עליו ובו מצאנו נעלי בית חורפיות אצל מוכר חביב שזיהה מיד את שפתנו והציג עצמו כשכננו ממצרים (הוא חי בהולנד למעלה מ-20 שנה).
 בעיר עצמה רשת מדרחובים ענפה שבכולם חנויות מרהיבות .בחנות של C&A בילינו למעלה משעתיים וקנינו מתנות לכולם. השארנו את הקניות בחנות והמשכנו לשוטט. הגענו ללשכת התיירות וביקשנו מסלול חצרות פנימיות (ראה טיפים). זהו מסלול מסומן של 13 חצרות פנימיות אותן מטפחים תושבים מקומיים. אמנם לא נכנסנו לכל החצרות אך אלה שראינו מצאו חן בעינינו מאד.

במסגרת השיטוט הגענו לרחוב Groot Heiligland שהוא רחוב של בתי מגורים עתיקים (מהמאה ה-17) ובאחד מהם נמצא המוזיאון של פראנס האלס (ראה טיפים). זהו המוזיאון החשוב ביותר בעיר ואחד הידועים בהולנד. המוזיאון שוכן בבית מחסה לשעבר לקשישים שנבנה ב-1608 ובמאה ה-19 שימש כבית יתומים. מעל שער הכניסה המפואר 3 פסלים ובחצר הפנימית גן יפה. פראנס האלס שחי בין השנים 1582-1666 צייר בעיקר דיוקנאות.

Picture 191.jpgIMG_8791.jpg

שבנו לכיכר המרכזית והתרווחנו בבית-קפה נחמד צופים בעוברים ושבים.
 בשעות אחה"צ המאוחרות שבנו ברכבת לאמסטרדם ישר לכיכר דאם ולסיור המודרך ברובע החלונות האדומים. במסגרת הסיור למדנו כי אמסטרדם היא אחת הערים המעטות בעולם המערבי המתירות קיום רובע מסוג זה. ממשלת הולנד אף הגדילה לעשות כאשר החליטה בשנת 1996 לגבות מיסים מהנשים העובדות ולהתנות את המשך עבודתן בפיקוח רפואי צמוד. בדירות המגורים שמעל חיות משפחות נורמטיביות המגדלות ילדים. לכן ראינו ברובע גני ילדים ואפילו בית ספר. שמענו סיפורים מאלפים על אמצעי ההגנה של הנשים ועל המעורבות המשטרתית המוגברת. הסיור מאד מעניין ומוסיף פרטים פיקנטיים שבשיטוט רגיל לא נחשפים אליו. היום החמישי והאחרון
את היום בחרנו להקדיש לרובע היהודי. התחלנו ברובע ניומרקט Nieuwmarkt אשר בו התגורו בעבר מרבית יהודי העיר. בעת גירוש ספרד הגיעו יהודים רבים להולנד שהיתה ידועה כמדינה סובלנית המקבלת אליה זרים. בעיר הוקמו מוסדות דת שונים. במאה ה-17 היגרו להולנד יהודים נוספים בעיקר מפולין וגרמניה. כשפלשו הגרמנים להולנד ב-1940 התגוררו בשטחה כ-140,000 יהודים. כ-110,000 הובלו למחנות השמדה ובתום המלחמה שרדו מהם 6,000 בלבד.
 הגענו תחילה לכיכר רמברנדט. כיכר עמוסה בבתי-קפה ומסעדות. במרכז הכיכר פסל של רמברנדט מ-1852.

מהכיכר חצינו את "הגשר הכחול" המתוח על נהר אמסטל בדרכנו לכיכר ווטרלו. בכיכר ניצב מבנה גדול, מודרני בעל חזית לבנה המשמש כמשכן האופרה הלאומית ולהקת הבלט הלאומית. צמוד לו בית העיריה החדש. המבנים הללו ממש לא משתלבים בנוף העיר. בכיכר שוק פישפשים נחמד וגדול בו ניתן למצוא כמעט הכל מרהיטים, בגדים, בולים, דיסקים ועוד ועוד.

בצד הכיכר ניצבת אנדרטת שיש שחורה שהוקמה לזכר הלוחמים היהודים שנפלו במלחמת העולם השניה. בצד האנדרטה חקוקות מילות הנביא ירמיהו:

"מי יתן ראשי מים
ועיני מקור דמעה
ואבכה יומם ולילה
 את חללי בת עמי"

ליד האנדרטה ניצב פסלו של הפילוסוף ברוך שפינוזה (1632-1677). שפינוזה בן למשפחת אנוסים שנמלטה לאמסטרדם. תחילה הוקיעו אותו על הגותו הרציונליסטית שנגדה את האמונה היהודית והוא הוחרם ונאלץ לעזוב את אמסטרדם. הוא חי בדוחק ונפטר בגיל 45. אך בסוף המאה ה-18 סללה הגותו את תפיסת העולם והוא הוכרז כאחד מגדולי הפילוסופים.
 בכיכר הסמוכה ניצב פסלו של "פועל הנמל" לזכר שביתתם של עובדי נמל אמסטרדם כמחאה על הגירוש הראשון של יהודי העיר. שביתתם דוכאה באכזריות ע"י הגרמנים.

בהמשך הרחוב ניצב המוזיאון ההיסטורי היהודי שמפאת קוצר הזמן החלטנו לוותר עליו. לפניו מגן דוד גדול ניצב על עמוד.

פנינו לעבר בית הכנסת הפורטוגזי שהוקם בשנת 1675. זהו בית כנסת גדול ומפואר. העמודים המרכזיים תומכים בכיפת העץ הגדולה. האור חודר מבעד לחלונות ובערב מואר בית הכנסת בנברשות בדולח התלויות מהתקרה. האור מגיע מ-613 נרות הנמצאים בפמוטי נחושת. בספריית בית הכנסת שמור הנוסח המקורי של כתב החרם נגד שפינוזה. בית הכנסת הוכרז ע"י שלטונות הולנד כאתר לאומי מוגן עוד לפני הכיבוש הגרמני והוא לא נפגע במלחמה. בשטח בית הכנסת נמצאים: חדר נרות, חדר טהרה, סוכה, מקווה טהרה, מטבח, חדר אוצרות הקהילה ובית כנסת לתקופת החורף שאז מגיעים פחות מתפללים. הסיור בבית הכנסת כולל ערכת שמע והוא מאד מעניין.

מכאן חזרנו פעם אחרונה לבית קפה Vinkel לפאי התפוחים המדהים כדי שיהיה לנו מתוק בפה לפני עוזבנו את העיר החביבה הזו.
 שבנו למלון ונסענו לשדה התעופה לטיסת הלילה של אל-על לארץ.

לסיכום

אמסטרדם עיר נפלאה לטיול בעונה זו של השנה. העצים משירים עליהם והופכים צהובים, השמש מציצה מידי פעם, מזג האוויר מצוין קריר ונעים. זוהי עיר מעניינת, יפה וחביבה. תושביה מדברים כולם אנגלית מצוינת וקל מאד להתמצא בה. אמסטרדם מוצפת חנויות יוקרה ושווקים מכל המינים והסוגים.

בתכנון הטיול נעזרתי רבות בטיפים של אתר "למטייל".