עפתי לתרמילאים

אטרקציות מרכזיות בקונמינג וסביבתה

קונמינג היא העיר המרכזית המקשרת את חבל יונאן לכל הערים התיירותיות בסביבה ואל הפרובינציות השכנות. תיירים מתקבצים אליה מכל האזור בדרכם להמשך הטיול ברחבי סין והאזור. בכתבה שלפניכם תמצאו את האטרקציות והמקומות בהם כדאי לבקר, בעיר ובסביבתה.
איילת רגב - בוגרת החוג למזרח אסיה, עדכון - פרידה דיין - כתבת למטייל
תמונה ראשית עבור: אטרקציות מרכזיות בקונמינג וסביבתה

למי שמגיע לעיר ברכבת כדאי לדעת כי קו 23 מוביל למלון Kun Hu אחד משני המלונות החביבים על רוב המטיילים המגיעים לעיר (השני הוא קמילה הוטל). השיפוצים בעיר, כמו בהרבה מקומות אחרים בסין הם די תמידים לכן אל תתפלאו אם רחובות המצויים במפה כבר לא קיימים במציאות, דבר שעלול קצת לבלבל בהתמצאות בעיר אבל אל דאגה, מסתדרים. המרחקים במרכז העיר לא ממש גדולים ולכן נעים ונוח לטייל ברגל. למי שעד כה לא הסתדר עם האוכל הסיני, מובטח כי יוכל למצוא בבתי הקפה והמסעדות ליד הגסט האוסים גם תפריטים באנגלית. משפר קצת את מצב הרוח למישהו?

Yuantong Si

מקדש יואנטונג בצפון העיר, ליד גרין לייק פארק הינו המקדש הבודהיסטי הגדול בקונמינג. המקדש נבנה לפני למעלה מ-1000 שנים כשקונמינג היתה חלק מממלכת Nanzhao התאילנדית. מלך הממלכה, Yimou Xun, בנה את המקדש בין השנים 780 ל-807 וקרא לו בשם Putuoluo אולם תחת שולשת יואן (1271-1368) הוחלף השם לשמו הנוכחי. במרוצת השנים המקדש שופץ וחודש ולכן רק חלק קטן נותר מהארכיטקטורה המקורית.

הקומפלקס והגנים סובבים פאביליון מתומן במרכזה של כיכר עם בריכה גדולה המקושרת באמצעות גשרים ושבילים. בצד אחג הגשרים ישנו מקדש Daxon שבראש הגג שלו משלובים שני דרקונים גדולים. בחלק האחורי של הקומפלקס, ב"אולם הבודהה הגדול" ניצב פסלו של בודהה סקרמוני- מתנה ממלך תאילנד. באולם ישנם גם סממנים ארכטקטורים בסגנון תאי מסורתי. כדאי לנסות לברר מתי ערך במקום טקס מסורתי ולצפות בו.
שעות פתיחה: 08:00 עד 17:00. בראשון וב-15 לחודש המקדש פתוח בין 05:30 ל- 17:00.
 תחבורה: קו אוטובוס 85 או 101

שוק הפרחים והציפורים

שוק זה מהווה חלק קטן בתוך מספר רב של רחובות וסמטאות במרכז העיר שם נעשה ניסיון לשמר חלק מבתי העץ הבנויים בסגנון מסורתי. בשוק ניתן למצוא עבודות עץ, כלובי ציפורים, מגוון פרחים ועוד. בהתחלה נדמה כאילו מגיעים לסתם שוק אבל בחוץ, אפשר למצוא את השילוט באנגלית שמעיד שהגעתם למקום הנכון. השוטטות בין הסמטאות של השוק כייפית מאוד. יש שם המון עבודות פיסול בעץ וגם אם התרמיל כבד, שווה לשקול לקנות ולעשות חבילה לארץ... למעט שתי אטרקציות עיקריות אלו, רוב הפעילות מתבססת על יציאה מחוץ לעיר.

אגם דיאן

מבין האטרקציות מחוץ לקונמינג, אגם דיאן (Lake Dian) נחשב לאתר הטבע מספר 2 (מקדים אותו רק יער האבן). שטח האגם 300 קמ"ר ואורכו 40 קילומטרים. פני השטח ותצורת הנוף משתנה ככל שנעים מערבה, שם נמצאות הגבעות המערביות (הידועות גם בשם Sleeping Beauty Hills).

מהגבעות המערביות נשקף נוף מרהיב של כל אזורי הכפר ואין זה פלא שמקדשים רבים נבנו פה לכבוד האלים ואלות של קונמינג. בין המקדשים אפשר להזכיר את מקדש חווהטינג (Huating si) שנמצא 15 קילומטרים מהעיר, ולאחריו במעלה הדרך, מקדש טאיחווה (Taihua si) ומקדש סן צ`ינג אך המפורסם מכל הוא מקדש שער הדרקון שנחצב בצוק הסלע ע"י נזירים דאואיסטים בין השנים 1781 ל-1835 .

מקדש הזהב

כ- 11 קילומטרים מחוץ לעיר, על מרומי הר מינגפנג נמצא מקדש הזהב (Golden Temple - הידוע גם בשם ארמון Taihe או חדר ההרמוניה העלאית) אשר נבנה ע"י נזירים דאואיסטים ב-1604 (תקופת שושלת מינג). צ`ן יונגבין, מושל יונאן באותם ימים, החליט להקים את המקדש לכבוד האל הדאואיסטי דז`ה שה Zi Shi. רוב המבנה עשוי מנחושת בעוד שהבסיס עשוי משיש לבן אך בשל הבזק אור השמש קיבל את השם מקדש הזהב. על ההר ישנו כעבור שלושה עשורים הועתק המקדש בשלמותו להר Jizu ומאוחר יותר ב- 1670 מקדש חדש עוצב בידי וו סן גווי אך זה נהרס באמצע המאה ה-19 בקרבות של מורדים מוסלמים.

בשנת 1890 החלה הבנייה של המקדש כפי שהוא קיים כיום, כשלשם בנייתו השתמשו ב- 250 טונות של ברונזה מוצקה. גובהו של המקדש 6.7 מטרים ורוחבו 7.8 מטרים והוא נחשב למקדש הגדול ביותר שנבנה אי פעם מברונזה בסין. למעט מערכת המדרגות והמעקים, שהם עשויים שיש, כל שאר המבנה -לרבות הקירות, העמודים, פסלי הבודהה, המזבחות ואף שלט הכניסה -כולם עשויים מברונזה. מקדש נוסף על ההר הוא מקדש טונג ווה Tongwa (שפירושו מקדש הרעפים האדומים).

מקדש עץ הבמבוק

כ- 12 קילומטרים צפונית מערבית לעיר, על מרומי גבעות יואן (Yu`an Hill) ניצב מקדש הבמבוק (Bamboo Temple Qiongzhu Si). על פי האגדה שני נסיכים של ממלכת Nanzhao (תחת שלטון שושלת טאנג) יצאו לצוד בגבעות בשנת 638. הם הלכו במעמקי היער שם פגשו קבוצה של נזירים בעלי תויי פנים אדמדמים ואפורים שנשאו מקלות במבוק. בעודם מתפעלים והמומים נעלמו הנזירים כלא היו בין העננים בהותירם מאחור רק מקלות ההליכה שלהם נטועים באדמה. מקלות אלו במהרה הצמיחו ענפי במבוק חדשים והפכו ליער עצי במבוק מרהיב. כדי לכבד את המפגש העל טבעי, הקדיחו האחים את הימים הבאים לבניית מקדש בודהיסטי וקראו לו מקדש הבמבוק.

על פי תיעודים היסטורים המקדש נבנה ב- 1280 במהלך שלטונו של קובלאי חאן (הקיסר הראשון של שושלת יואן), כמקדש זן בודהיסטי זמן קצר לאחר החשיפה לתורת הזן (בסביבות 1279). במאה ה- 15 נשרף המקדש ושופץ בין השנים 1883 ל- 1890. המבנה החדש כלל5 אגפים- מקדש מלך השמים (Tian wang si), פאביליון Fanyin, פאביליון Tiantailai, מקדש Daxiong ופאביליון Huayan. הקישוט העיקרי של המקדש הוא 500 פסלי חימר שפוסלו ברחבי המקדש בידי הפסל לי גוואנג קסיו Li Guangxiu וע"י תלמידי בסוף המאה ה- 19. כמו כן יש פסל של בודהה רוכב, פסלים של בעלי חיים (כלבים, צבים וכו`)

יער האבן

כ- 126 ק"מ מדרום מזרח לבירת החבל, קונמינג, נפרס יער האבן Shi Lin על שטח של 350 קמ"ר שרבים מכתירים אותו כפלא הראשון בעולם בשל יופיו הטבעי. מיד בכניסה לפארק מתגלה הנוף הקרסטי האופייני למקום שכולל תצורות נוף גיאולוגיות רבות. אגדה סינית מספרת כי בני אלמוות ריסקו את ההר והפכוהו למבוך לנאהבים שביקשו לעצמם פרטיות. המקומיים לא חסכו בדמיונם כדי לתת לסלעים, לגבעות ולפסגות שמות וכך על שלטים המפוזרים ברחבי הפארק אפשר למצוא את המילים כבשה, חרבות, פרצוף של איל ועוד. נפלא להלך בשטח הפארק (המשתרע על פני 300 קמ"ר) ולהפעיל לבד את יד הדמיון. חלק מהסלעים נישאים לגובה של 30 מטרים ועשויים אבן גיר. התצוגות הן תוצר של פעילות קרסטית של רוח ומים במשך אלפי שנים. מלבד השיטוט בין הסלעים ומסביב ל"אגם פסגות החרב" אפשר בדרך החוצה לא לצאת מהשער, אלא להלך לאורך גדת האגם שתוביל אתכם ביו בתי מיעוט ה- Sani המתגוררים בסמוך. כך תוכלו להציץ אל עולמם ולראות מקרוב את מלאכת היד שבנות המקום מתמחות בה (טוויה וריקמה), לראות את הלבוש הצבעוני הייחודי להם הכולל צבעים חיים וססגוניים- בעיקר גווני ורוד, צהוב ואדום.

הנערים הסאנים ידועים במיומנותם וכשרונם בתחומי הריקוד והשירה. מידי ערב, לקראת השקיעה, נערים ונערות מתקבצים יחדיו במרכז הכפר הסמוך לאתר ויוצאים במחול וניגונים. הבנים מנגנים בכלי מיתר והבנות מתופפות. ברי המזל יוזמנו להשתתף בארוע. למי שמזדמן לביקור ביער ב- 24 ליוני מובטחת חגיגה של ממש. זהו התאריך של פסטיבל המיעוט הסאני הגדול ביותר - פסטיבל הלפידים- והיער כולו נעטף באווירת חג לבבית במיוחד. הופעות ותחרויות מסורתיות מתקיימות לצד האגם- למשל תחרות בה אנשםי צריכים לגעת באדמה בכל דרך אפשרית מבלבד דריכה עם כפות הרגלים, תחרויות כדור ועוד. בשעות הערב, הציעירים מחזיקים בידם לפידים יוצאים במרדף אחרי הבנות הצעירות להציע להן נישואים. מסורת זו מתקיימת כבר שנים רבות. מומלץ לא לנסוע בטיול מאורגן אלא להתארגן כמה אנשים ולנסוע בתחבורה ציבורית (40 יואן לערך, נכון למרס 2002). כניסה 80 יואן (נכון למרס 2002). המראות בין נקיקי האבן שווים את המחיר.

כפר מלאכותי למיעוטים הסינים

כפר מלאכותי  (Yunnan Nationalities Village) שנבנה כדי לשמר את מסורת ומאפייני 26 המיעוטים שחיו ביונאן. הכפר עצמו מטופח ואפשר לראות בו 8 סגנונות בנייה שונים האופיינים למיעוטים, מלבושים וטקסים שונים, אם כי לא ממש ניתן ללמוד ולקבל אינפורמציה עליהם ואורחות חייהם. בין הכפרים תראו כפר למיעוטי ה- Dai, Bai, Jino, Lahu, וכן אולם בו מתקיימות הופעות מחול ושירה מסורתית. הכפר נמצא ליד אגם Dianchi. אפשר לצאת מהכפר וללכת כברת דרך לעבר רכבל שממרומיו אפשר לצפות על הגבעות המערביות (50 יואן, לא ממש זול וגם לא ממש חובה), עדיף להמשיך לכיוון פארק Hai geng שמקיף את האגם ואת כפרי המיעוטים.
הגעה: מינובוס , קו 44 מהעיר וחזרה
 כניסה: 35 יואן לערך.

הערת אגב
 רבים מהמטיילים בוחרים לחתוך ישירות מקונמינג לגוולין (יאנגשו). צריך להביא בחשבון שהנסיעה ברכבת לגווילין ארוכה מאוד. לרוב, הרכבת אינה ממוזגת וזה מקשה על הנסיעה במיוחד בקיץ. אפשר לפצל את הדרך. לנסוע ברכבת עד Naning ומשם להמשיך 5 שעות באוטובוס עד גוולין.