פיליפינים - תשעה ימים של כיף

חזרתי מטיול של 9 ימים בפיליפינים, הרבה טרקים במקומות יפים ומפגשים עם האוכלוסיה המקומית. להלן הדברים שעשיתי וטיפים על המדינה כולל המלצות לחסכון בכסף נכון לאמצע חודש אפריל 2008.
יוסי טוביאס
תמונה ראשית עבור: פיליפינים - תשעה ימים של כיף
© רתם סוננברג

מתחילים את הטרק בצפון לוזון

בנוואי הוא הכפר המפורסם ביותר. מומלץ מאוד לעשות את הטראק של HAPAO ולא לשכוח לסיים במעיינות החמים (Hot Springs). לא צריך מדריך באזור, הכיוון מאוד ברור, להישאר קרוב לנחל ולא לעלות יותר מדי לכיוון ההר. אפשר לתת סוכריות לילדים כי עוברים דרך הבתים של המקומיים. טרייסקול למקום עולה 600-650, תלוי בנהג ובכח המיקוח שלכם. יש את Tam-An Village שנמצא מאחורי המלון של בנאווי: חולפים על פני הכניסה וממשיכים עד הסוף, תראו את המדרגות מצד ימין שלכם, אין סיכוי לפספס. את כל עבודות העץ כדאי לקנות משם, גם בגלל המחיר וגם בגלל העושר הרב. אפשר לדבר עם אחד הזקנים (הבקתה הראשונה שנתקלים מצד שמאל) שיראה לכם שלד של אבותיו תמורת 100 פסו.

מומלץ לעשות את הטראק לכפר בטאד, אפשר להישאר לישון בכפר (יש מקום נחמד שקוראים לו סיימון, וגם לבעלים) אך אני בחרתי לחזור חזרה. כמה טיפים בנושא: הכפר עצמו הפך להיות קצת מסחרי ולכן התושבים לא הכי נעימים ורוצים כסף כדי להדריך אתכם, בגדול לא צריך אותם. מבקשים מהטרייסקול לייקח אתכם לצומת (600 פסו) ויחכה לכם שם כשתחזרו. משם מתחילים בטיפוס של שעה (למיטיבי לכת 40 דקות) עד שמגיעים לפסגה ושם יש כמה קיוסקים קטנים (מומלץ להצטייד בהרבה שתיה לפני כי המחירים שם גבוהים יחסית, 60 פסו לבקבוק מים גדול לעומת 20-30 במקומות אחרים). משם מתחילים לרדת בשביל ברור עד שמגיעים לכפר עצמו. הכפר נמצא על צלע הר ולכן צריך לרדת הרבה מדרגות ולטפס הרבה. הירידה עצמה מאוד חדה ואני כבר אומר לכם לאכול טוב ולהתכונן להליכה קשה וטיפוס קשה! אחרי זה, כמו שאמרתי, או לישון בכפר או לחזור לצומת ועם הטרייסקול חזרה.

יש אכסניה וגם מסעדה בשם Poeple, מאוד מומלץ לאכול שם, לא יודע לגבי השינה אבל הבנתי שאחלה שם. אני ישנתי במקום שנקרא Banaue View In, המחיר לראש בדורם הוא 300 פסו, כשאני הייתי המקלחות לא עבדו והתקלחתי עם דלי מים (שזה סוג של חוויה) ומים חמים היו בערב ובבוקר, כי רק אז מחממים. בגדול המקום משקיף על הכפר אז מאוד כדי לבוא לשם. אחרי כל זה המשכתי לסגאדה. הדרך לעשות זאת היא לנסוע בגיפני שיוצא ב- 08:30 ליד משרד התיירים ושנוסע ל- Bontoc. אני נסעתי על הגג וזה כיף לא נורמלי - לא להידחס בפנים וגם להרגיש את האוויר בחוץ.

מה אפשר לעשות בסגאדה

יש 3 דברים מרכזיים לעשות בכפר זה:

לראות את הקברים התלויים (מתחילים לרדת מנקודת רישום התיירים למטה ואז רואים 3 ארונות על צלע ההר), וגם לראות את הקברים בכניסה הראשונה למערה (ממשיכים עם הכביש כל הזמן כמה קילומטרים עד אשר רואים ירידה מבטון. יש שם מוכרים של מים אז אי אפשר לפספס, הולכים עם השביל ומגיעים אליהם).

לראות את Echo Valley (מהמקום לפני שמגיעים להרשמת התיירים, יש תחנה ששם יורדים מהגיפני, מסתכלים לכיוון ההר ממול, הולכים לכיוון הפסגה ועוברים את הכנסיה משמאל ונכנסים לבית קברות, חוצים אותו עד למעלה ושם יש כבר שלט שאתם במקום.

לראות את הסלעים המיוחדים של המערה. אני מאוד ממליץ לעשות את ה- Cave Connection, זה לחתוך עד הסלעים דרך המערה, מאוד כיף ומאוד מעניין עם ירידות ועליות ועם חברים, ממש נחמד. המחיר לזה עולה 800 למדריך, עד 4 אנשים. אם תבחרו רק לראות את הסלעים בלי לעבור במערה זה יעלה לכם 400.

אני ישנתי בסגאדה גסט האוס, מאוד נחמד והמחיר בדורם 200 לראש. אם עולים 100 מטר למעלה מצד ימין יש מסעדה מאוד טובה ומומלצת. מפה אני בחרתי לחזור למנילה: הדרך לעשות זאת היא לקחת אוטובוס לכיוון Bagiuo, האוטובוסים לשם יוצאים מ 5 בבוקר ועד 9 בכל שעה עגולה, הנסיעה לשם היא כ 6 וחצי שעות. משם לוקחים מונית ל- Victory Liner. שם כל 20 דקות יוצא אוטובוס למנילה (24 שעות). אפשר לבחור בדרך אחרת והיא לחזור לBontoc ומשם לקחת את האוטובוס היחיד למנילה שיוצא ב 15:00.

מטיילים במנילה והסביבה

במנילה ישנתי במלאטה גסט האוס, היה נחמד אך נתקלתי בלא מעט ג`וקים בשהותי אז להיזהר מזה. בכל מקרה עדיף לעלות לכיוון הקניון באותו רחוב 150 מטר למעלה ל-Stargate גסט האוס, הוא נותן הרבה יותר. אני שילמתי לחדר במאלאטה 1100 פסו (עם מקלחת ושירותים פנימי אך לא ממוזג!).יש עוד גסט האוס נחמד בין שני האחרים שתיארתי ששמו Friends. שני היעדים המרכזיים נמצאים מסביב למנילה, האחד הוא הר הגעש של טאאל. לא כדי לקחת את הסיור המודרך כי היוא מאוד יקר, מומלץ לעשות את הטיול לבד וכך הוא ייצא משהו בסביבות ה- 2000 פסו. אז ככה:

לקחת מונית בבוקר לחברת האוטובוסים Jam Liner, לעלות שם על אוטובוס לכיוון Tanauan (בסביבות 90 פסו), יורדים בצומת העיר, ממשיכים 100 מטר קדימה ומגיעים לצומת גדולה, שם לוקחים שמאלה והולכים 300 מטר עד שמגיעים לתחנת הגיפני הגדולה בשוק (אפשר גם לשאול איפה הגיפני נמצאים, כולם יגידו לכם בתוך השוק). שם שואלים על גיפני לכיוון Talisay (יעלה לכם 25 פסו כיוון). איך שמתחילים לראות את אגם TAAL מצד שמאל ואת ההר געש כמובן אפשר לרדת, תכנסו לאחד מהמלונות הקטנים שם ותמצאו סירה להשכרה (1000-1500) אני שילמתי 1200 בשביל הסירה (Bangka), הבנתי שאם נוסעים עד התחנה האחרונה, אז צריך לקחת מונית או כלי רכב חזרה לאגם - אז עדיף לרדת בדרך.

השיוט לוקח 30 דקות. כאשר מגיעים לשם ינסו לעבוד עליכם ולמכור לכם סוס ב- 1500. חברים לא להילחץ או להיכנע, המחיר הוא 500 ולא יותר, לפחות מה שאני שילמתי. כמו כן, מי שאוהב טרקים קשים בהרים אז כדי לו לעלות ברגל, זה עניין של 20 דקות על הסוס ובערך שעתיים כיוון אחד ברגל. מי שחוזר כדאי לסיים בסביבות 15:00 כדי שיהיה זמן לחזור, כי הגיפני האחרונים מטאליסאי יוצאים בסביבות 18:00. בחזור כל אוטובוס של כל חברה שעובר טוב לכם כדי להגיע למנילה, ומשם כבר מונית למלון.

היעד השני הוא השיוט בפאגסאנג`אן, אני אישית לא עשיתי אותו אבל שמעתי שהוא יפה מאוד ומתוייר מאוד. עוד מקום שאני יכול להמליץ עליו כעל יעד מעניין מאוד הוא בית הקברות הסיני במנילה, להגיע אליו זה קל, אני הגעתי עם הרכת הקלה, מאיפה שלא תיהיו יורדים בתחנה שנקראת A.Santos (אני לא זוכר אם זה Santos Aba או Santos Abo) שם כאשר יורדים לרחוב פונים שמאלה והולכים כ- 7 מטר, ואז יהיה פניה לרחוב שמאלה בזווית 45 מעלות, ותראו מגרש כדור סל שזוהי חצר בית ספר. ממשיכים עד המגרש ופונים שמאלה ושם מולכם בית הקברות. אתם חייבים מדריך שם, יש שם אחד ששמו אדי או בעברית אודי, הוא מכיר ישראלים אז הוא יודע כמה תיאורים בעברית. הסיור שלו מעניין והוא שווה את הכסף. אני שילמתי לו 450 פסו (זה מה שהוא ביקש).

ולסיכום כמה אזהרות: אם נכנסים לבר, תשתדלו לשתות בבקבוק ולראות מי פותח אותו או לבקש לפתוח אותו לידכם כי אין לדעת מה מכניסים לתוכו. שמעתי סיפורים רבים על אונס ושוד זרים וגם כל הסיפורים על חיתוך איברים הולך שם חזק! בנוסף, במנילה העוני גדול ולכן גם הפשע. לא להתפלא לראות את השומרים של הקניון מסתובבים עם שוט גאן בחוץ ובפנים, אני יכול לומר שאנשי הקהילה אמרו לי לא ללכת לבד למקומות ולא לתת להם לסחוב אותי לכל מיני פינות חשוכות. בגדול, סעו, תהנו תצליחו ותייצגו אותנו בכבוד.

טיפים

שער ההחלפה בשדה התעופה הוא לא רע בכלל ובזמני היה 41.1 פסו לדולר אחד. ביציאה מהמדינה צריך לשלם 18$ אז לא לשכוח לקחת אתכם כסף לטיסה חזרה. כאשר מגיעים לשדה כדאי לעלות לאזור של הטיסות היוצאות (זה בדיוק מעל, עולים כמה מדרגות ויוצאים) - משם המוניות זולות הרבה יותר. בכל מקרה, תמיד - אבל תמיד - להפעיל מונה! מחיר פתיחה של מונית הוא 25 פסו ביום ו-30 בלילה. עליי עבדו פעם אחת והתחילו עם 100. להיות מנומסים תמיד ולא להתעצבן כי בסך הכל האנשים הם טובים ומנסים לעזור כמה שיותר. לדעתי להיות במנילה 3 ימים ולא יותר. לאוטובוסים לצפון להתלבש היטב כי מקפיאים אותם בצורה מפחידה, ממש לקחת שמיכה או מעיל. לגבי חגים: הייתי בתקופת פסח וחיפשתי את הקהילה היהודית שם, אז יש בית כנסת אחד במנילה ששמו בית יעקב - חפשו את הכתובת ואת הטלפון באינטרנט.