עפתי לתרמילאים

טרק הלנגטנג - עפתי! - המלצות על טיולי תרמילאים

טרק הלנגטנג הוא אחד מהטרקים הפופולאריים ביותר בנפאל, ובהחלט אפשר להבין למה. המסלול לאורכו של העמק הקרחוני המרהיב יקח אתכם בין מצוקים דרמטיים, פסגות מושלגות וקרחונים מדהימים ויתן לכם הזדמנות לחזות בצמחיה ובעלי חיים ייחודיים בסביבתם הטבעית. כל מה שצריך לדעת על טרק הלנגטנג בכתבה שלפניכם.
נעם טיראן - מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: טרק הלנגטנג - עפתי! - המלצות על טיולי תרמילאים
© עודד שרף

מבוא

מסלול טרק ה'לנגטנג' (Langtang) הפופולארי, לאורך הנהר הנושא את אותו השם, נמצא בצפונה של שמורת לנגטאנג, מרחק יריקה מהגבול הטיבטי, בה נמצאים גם טרק ה'הלמבו' (Helambu) וטרק 'האגמים הקפואים' (Gosainkunda). המסלול עצמו פשוט למדי – טיפוס הדרגתי במעלה העמק, וחזרה באותה הדרך, אבל למרות סיפור הדרך הלא מורכב – מדובר באחד המסלולים היפים בנפאל. הטרק מתחיל בסבך טרופי, אבל במהרה מפגיש את ההולכים בו עם חורש אלפיני, מצוקים דרמטיים, קרחונים ופסגות צביר הלנגטאנג הימאל (Langtang Himal) האדירות שבין נפאל ל-סין. ההליכה במסלול אורכת בד"כ 5-6 ימים, אך ניתן גם לשלב את הטרק עם מסלול האגמים הקפואים וליהנות משניים מהטרקים היפים ביותר בנפאל במחיר של אחד.
 הלנגטאנג הוא עמק קרחוני, שקיבל את צורתו עקב תנועת קרחונים אדירים, שחצבו בו והרחיבו אותו בימים עברו. הצמחיה המגוונת לאורכו כוללת יער טרופי בגבהים הנמוכים יותר, ובו עצים דוגמת עץ ה'סאל', והיא הופכת אלפינית ודלילה ככל שהגובה עולה, וכוללת צמחים דוגמת ערמון, ערער, ליבנה ורודודנדרון. בין בעלי החיים שהשמורה היא ביתם ניתן למצוא קופים, עיזי בר ("טהאר"), את ה"כבש הכחול" ("נאור", בנפאלי או "בהאראל" בהינדי), ואת הפנדה האדומה המפורסמת והחמקמקה, שפוסטרים שלה מעטרים כל אכסניה המכבדת את עצמה לאורך השביל. בנוסף, לאורך השנים נאספו דיווחים לא מעטים על תצפיות יטי – איש השלג המסתורי והחמקמק, באיזור עמק הלנגטאנג העליון.

צילום: נעם טיראן

אופי המסלול

רמת הקושי של הטרק נחשבת לדומה לזו של מסלול האגמים הקפואים, אם כי העלייה בו מתונה יותר. הנקודה הנמוכה ביותר בטרק נמצאת בגובה 1460 מ', והנקודה הגבוהה ביותר בו היא בגובה 3,870 מ' (אם כי ישנה אפשרות להעפיל גם עד לגובה 4,984 מ'). לאורך המסלול ישנו שביל אחד מרכזי וברור מאוד. יחד עם זאת מומלץ (תמיד) להביא אתכם מפה שתוכל לשמש אתכם גם בטרקים נוספים, ולו רק כדי לתכנן את ההליכה שלכם בצורה נבונה ולקבל מושג כללי על מיקומכם במהלך המסלול. ניתן לשכור גם פורטר ומדריך לטרק, אולם אין זו חובה כלל וכלל. לאורך הטרק קיימים מקומות לינה מסודרים (אחת למספר קילומטרים בודדים לכל הפחות), כך שגם אוהל, ציוד בישול ובמידה מסוימת גם שקי שינה, אינם הכרחיים.

הכנות לטרק

גם לטרק הזה יש צורך באישור TIMS ובאישור כניסה לשמורה. ניתן לרכוש את כרטיס ה-TIMS בקטמנדו, דרך סוכנויות הטיולים, או עצמאית במרכז קטמנדו, במשרדי רשות הטיולים הנפאלית. מחיר כרטיס ה-TIMS כ-2,000 רופי. את אישור הכניסה לשמורה ניתן לקנות עם כניסתכם לשמורת הלנגטנג, לפני העיירה דונצ'ה (Dunche), עבור 1,000 רופי נוספים.
 הטרק לא מחייב ציוד מיוחד, היות ולכל אורכו פזורים גסטהאוסים רבים, שהעוסקים בהם משוועים ללקוחות. יחד עם זאת, ניתן להביא אוהל ואו ציוד בישול כדי לצמצם בעלויות, ובכל אופן רצוי להביא שק"שים, גם אם בכוונתכם לישון בגסטהאוס, שכן הלילות עשויים להיות קרים ובמידה והמקום בו אתם ישנים מלא, ייתכן ותאלצו להסתפק במספר שמיכות שלא באמת יספיק לכם. חשוב מאוד להצטייד בטבליות לטיהור מים, אותן ניתן להשיג בקטמנדו וכן בערכת עזרה ראשונה. כמו כן, כדאי גם להביא חטיפים להעלאת האנרגיה (והמורל).
לרשימת ציוד מומלצת לטרקים ראו >>

מסלול הטרק

משך הזמן שתבלו בטרק תלוי בעיקר בקצב ההליכה, אם כי רוב המטיילים ישלימו אותו בכ-5-6 ימים – 3 ימי הליכה במעלה העמק ו-2 בחזרה. בנוסף, ניתן ואף רצוי להישאר יום או יומיים בכפר קיאנג'ין גומפה (Kyangjin Gumpa) שבסוף המסלול, ולערוך טיולי יום לאורך הקרחון או לאחת מנקודות התצפית הסובבות אותו. זמן ההליכה בכל יום בין 4 ל-6 שעות. חשוב לציין שהמסלול להלן הינו הצעה. ישנן נקודות עצירה לא מעטות גם בין הנקודות המתוארות כאן, וניתן בהחלט לעצור גם בהן, בהתאם לקצב ההתקדמות, העדפות שלכם ומצב הרוח.

יום ראשון: קטמנדו לסיאברו בסי (Syabru Besi, גובה – 1,460 מ') – נסיעה צפונה מקטמנדו לנקודת ההתחלה של הטרק. הנסיעה אורכת כ-8-9 שעות, ויוצאים אליה מספר אוטובוסים ביום, בשעות הבוקר. האוטובוס עוצר בדונצ'ה (Dunche, 1960 מ') – נקודת היציאה לטרק האגמים הקפואים, לפני שהוא מגיע למרכז העיירה סיאברו בסי, מרחק נסיעה של עוד כחצי שעה-שעה, בשעות אחה"צ. מומלץ להישאר ללון בעיירה, היות והאוטובוסים מגיעים לא הרבה לפני רדת החשיכה, והנסיעה עצמה תובענית ומעייפת למדי. בסיאברו בסי ניתן להצטייד במצרכים בסיסיים, במידה ושכחתם להביא אתכם משהו מקטמנדו.

יום שני: סיאברו בסי ללאמה הוטל (Lama Hotel, גובה – 2,470 מ') – העלייה ביום זה ארוכה אבל מתונה, והיא מתפרשת על פני בערך 10 ק"מ שבסופם מגיעים ל-'לאמה הוטל' – הכינוי לצביר של אכסניות עבור המטיילים. זמן ההליכה עד המקום הוא כ-4 שעות. הנוף השולט כאן הוא עדיין של הג'ונגל הנפאלי עתיר הלחות. בדרך ללאמה הוטל עוברים על פני 4-5 אכסניות נוספות, החל מהק"מ ה-4, כך שניתן לעצור גם מוקדם יותר. כמו כן – מקום הלינה הבא הוא במרחק ק"מ וחצי נוספים בלבד בגומנאצ'וק (Gumnachowk, 2769 מ') – נסו ללכת בשקט ואולי תבחינו בקופים, שמתרוצצים בין העצים לאורך השביל.

יום שלישי: לאמה הוטל ללאנגטאנג (3,430) – לאורך היום הזה הנתיב עולה בצדו הצפוני של העמק, ונפרד מקרקעיתו. אורך המסלול עד לאנגטאנג - הכפר הגדול ביותר בעמק, הוא כ-12 ק"מ, ומשך ההליכה כ-6 שעות. באזור נקודת הביקורת הצבאית בגודאטאבלה (Ghodatabela, 2,972 מ'), מרחק כ-4 ק"מ מלאמה הוטל, היער הסבוך מפנה את מקומו לצמחייה נמוכה יותר המאפיינת אזורים אלפיניים ותת אלפיניים, ועם העלייה ההדרגתית הואדי הופך מצוקי יותר. במהלך הקיץ האזור משמש ככר מרעה לעדריהם של הרועים המקומיים. בין לאמה הוטל ללנגטאנג ניתן למצוא אכסניות, בתי תה ודוכנים רבים המציעים את מרכולתם למטיילים, כך שאין חובה ללכת עד הכפר המרכזי בכדי לישון תחת קורת גג.
בלאנגטאנג גומפה (Langtang Gompa 3,230), יישוב במרחק ק"מ וחצי מלאנגטאנג ישנו מקדש צנוע, המשמש גם מקום מפגש חברתי לתושבי האיזור, שישמחו למבקרים. ניתן להשקיף מדי פעם על הנאיה קאנגה (5,857 מ') שמדרום, ועל פסגות רכס הלנגטאנג הימאל (Langtang Himal), ובהן גם הלנגטאנג לירונג (7,227 מ')

יום רביעי: לנגטאנג לקיאנג'ין גומפה (Kyangjin Gompa, 3,870 מ') – אורך המסלול הוא כ-6 ק"מ ומשך ההליכה כ-3 שעות. השביל עובר בין השדות של כפרי העמק, בהם כוסמת (שפורחת בגוון ורוד בולט במיוחד בחודשי הקיץ), תפו"א, חיטה, שעורה ולפת; ובין שדות המרעה המשמשים את היאקים המקומיים (שמצויים כאן בשפע). קיאנג'ין גומפה היא מקבץ גדול של אכסניות ובתי תה, שבקיץ הינם מקור ההכנסה היחיד כמעט של התושבים. בנוסף, פועל כאן מפעל המייצר גבינות יאק, שפתוח בדרך כלל במהלך רוב ימי הקיץ. כל איזור קיאנג'ין גומפה הוא שטח מרעה אלפיני, ולא תמצאו בו כמעט צמחיה. מרחק הליכה קצרה מקיאנג'ין גומפה, עם המשך העמק, תוכלו להשקיף על קרחון לנגשישה (Langshisha). ישנם מספר טיולי יום שניתן לצאת אליהם מקיאנג'ין גומפה, ומומלץ להישאר יום או יומיים בכפר כדי לשוטט בסביבה (בכל זאת, אם כבר הגעתם עד כאן...). בין הטיולים המומלצים:

• לנגשישה קארקה (Langshisha Kharka, 4,200 מ') – ניתן להמשיך במעלה העמק, כ-8 ק"מ מזרחית לקיאנג'ין גומפה, על סחופת הקרחון, בכדי להגיע לאחו בלאנגשישה קארקה, המספק תצפית מרהיבה על פסגת לאנגשישה רי (6,427 מ'). אפשר להספיק ללכת ולחזור את הדרך ביום, אבל ניתן גם להביא אתכם אוהל (במידה ואין לכם אוהל תוכלו לבקש מבעלי הגסטהאוס בו אתם מתאכסנים) וציוד בישול ולבלות לילה תחת כיפת השמים. שימו לב! – לנגשישה קארקה היא כנראה אחד המקומות בהם הסיכוי לחזות ביטי, אותו איש שלג הימלאי צמרירי וחמקמק, הוא מהגבוהים בעולם. דיווחים רבים על תצפיות וראיות לקיומו מתייחסים לאיזור הזה. יחד עם זאת, נכון להיום, עוד לא הוכח קיומו של היצור המסתורי.
  • קיאנג'ין רי (Kyangjin Ri, 4,773 מ'), טסרגו רי (Tsergo Ri, 4,984 מ') – שתי פסגות המשקיפות על העמק, במרחק הליכה קצרה מקיאנג'ין גומפה. ההעפלה אל כל פסגה תארוך כשעתיים ומומלץ לצאת אליהן מוקדם בבוקר, כדי להימנע מהערפילים שיורדים על העמק בשעות הצהריים, וכך ליהנות מהנופים המרשימים של הלנגטנג הימאל מצפון, ועמק הלנגטאנג ורכס הקאנג'ה לה הימאל מדרום (Kangja La Himal).
  • מחנה הבסיס של לנגטאנג לירונג (Langtang Lirung Base Camp, 4,00 מ' בערך) – כ-5 ק"מ צפונית לקיאנג'ין גומפה נמצא מחנה הבסיס של הלנגטאנג לירונג – המקום ממנו מנסים מטפסי הרים להעפיל אל פסגת ההר. ניתן להגיע אליו בהליכה קצרה לאורך קרחון לנגטאנג לירונג המרשים.

יום חמישי ושישי: מקיאנג'ין גומפה חזרה לסיאברו בסי. רוב המטיילים עוצרים ללילה בלאמה הוטל, אחרי הליכה שנמשכת כ-6 שעות בדרך כלל, ולמחרת ממשיכים עד לסיאברו בסי, אם כי ניתן, כמובן, לחלק את המסלול בצורה אחרת.

מטיילים בעמק הלנגטנג. צילום: עוז בן דוד

המשכים אופציונאליים

טרק האגמים הקפואים - מלאמה הוטל לסינגומפה (Singompa, בגובה 3300 מ') דרך טהולו סיאברו (Thulo Syabru, 2,250 מ') ובכך ניתן לשלב את טרק הלנגאנג עם טרק האגמים הקפואים (Gosainkunda). אחרי לאמה הוטל, ממשיכים לכיוון סיאברו בסי, עד פאהארה הוטל (Pahare Hotel), שאחריו השביל מתפצל דרומה במעלה הואדי התלול עד לכפר טהולו סיאברו. משם מטפסים הלאה במעלה הרכס ועוברים את קו פרשת המים (3,192 מ'), וממשיכים דרומה עד לכפר סינגומפה, על השביל המרכזי של טרק האגמים הקפואים. זמן ההליכה מלאמה הוטל לסינגומפה, לא כולל עצירות, הוא כ-8 שעות, והיום נחשב תובעני. תוכלו לקצר את ההליכה אם לא תשנו בלאמה הוטל, אלא באחת האכסניות הקרובות יותר.

טרק קאנג'ה לה – מקיאנג'ין גומפה ניתן להמשיך למסלול הרפתקני, מאתגר ותובעני דרומה, לכיוון מעבר ההרים קאנג'ה (Kangja La, 5,106 מ') לטרק מבודד ומרוחק שמעטים בלבד יוצאים אליו. חשוב להדגיש – הטרק ידוע לשמצה בקשיים בו. הוא אורך לכל הפחות 5 ימים בין קיאנג'ין גומפה למקום היישוב הבא, על כן יש להצטייד באספקה וציוד בהתאם. בנוסף – מעבר ההרים קאנג'ה הוא מסוכן ביותר, ולא מעט מטיילים נהרגו כשניסו לחצות אותו בעצמם. אל תצאו בשום פנים ואופן לטרק ללא מדריך מנוסה ואמין מאוד, ועשו זאת רק אם אתם בכושר טוב ומאוקלמים היטב.

לישון

כמו בשאר הטרקים הפופולאריים בנפאל, גם בטרק הלנגטאנג ישנו היצע רחב של מקומות המציעים חדרים ומזון למטיילים. ברוב הטרק, למעשה, לא תוכלו ללכת מעל ל-3 ק"מ מבלי להיתקל בגסטהאוס, בית תה, או דוכן לשתיה ונשנושים, כמה מהם מציעים גם מקלחות עם מים חמים (!) ואלו שלא, ישמחו לחמם עבורכם דלי עם מים חמים לרחצה. מחיר חדר ללילה ינוע לרוב סביב 200 ל-300 רופי, אולם בדרך כלל בעלי הגסטהאוסים מסכימים ל"דיל הישראלי" – מוסכם מראש שהאורחים יזמינו 2 ארוחות בגסטהאוס, ובתמורה הם לא משלמים על לינה. אנא מכם – גם כשאתם מתמקחים על מחירים, שמרו על נימוס ועל טאקט. זכרו שאתם אורחים במקום, גם אם אתם משלמים.

לאכול

המלכה הבלתי מעורערת של מנות הטרקים בנפאל היא הדאל-בהאט (Dal Bhat) – מנת אכול כפי יכולתך הכוללת תמיד אורז, מרק עדשים סמיך, קארי וירקות מוחמצים חריפים. הצוות בגסטהאוס לרוב ימשיך להעמיס אוכל על צלחתו של הסועד עד שזה יתחנן מהם להפסיק. מחירה של מנת דאל-בהאט יתחיל לרוב מ-150 רופי, והוא מטפס ככל שהגובה עולה, והכפר הופך מרוחק יותר, עד סביבות 450 הרופי. הפופולאריות של הדאל-בהאט עומדת בבסיס "מדד הדאל-בהאט" המפורסם. מחיר הדאל-בהאט, כך אומרים המטיילים באיזור, יכול לשמש גם כאינדיקציה למחירי שאר המוצרים בגסטהאוס, או בכפר נתון. מלבד דאל בהאט, ניתן למצוא גסטהאוסים שמגישים מגוון רחב של מנות החל מאוכל נפאלי וטיבטי ועד פיצות והמבורגרים. הנמיכו ציפיות ממאכלים שאינם מקומיים.

מים – מקורות מים נמצאים בשפע לאורך המסלול (ברזים בכפרים ובגסטהאוסים ונחלים הזורמים לאורכו), אך חשוב מאוד לטהר את המים טרם שתייתם באמצעות טיפות יוד או טבליות כלור שניתן לקנות בקטמנדו, ובכך לצמצם את הסיכוי להופעת מחלות מאוחר יותר. מומלץ לטייל בכל עת עם שני בקבוקי 1.5 ליטר מלאים.

טרקים ומסלולים נוספים

באיזור שמורת הלנגטאנג ישנן אופציות רבות לטרקים שונים שחלקם חיבור בין טרקים וחלקם סטייה מהמסלולים הקלאסיים. בין המסלולים המוכרים נמצאים –

טרק האגמים הקפואים (Gosainkunda) – טרק האגמים הקפואים נמצא מדרום ללנגטאנג וניתן לחבר את שניהם דרך טהולו סיאברו. בנוסף, ניתן גם לסיים את טרק הלנגטאנג, לחזור לדונצ'ה וללכת בטרק מתחילתו. למידע נוסף על הטרק >>

טרק ה'הלאמבו' (Helambu) – בסיומו של טרק האגמים ניתן להתחבר גם לטרק זה, הנחשב פשוט וקל יותר, ולהגיע כמעט עד קטמנדו. הטרק מתחיל בטהאדפטי (Thadepati, 3,690) בפיצול מהשביל הראשי, ומגיע עד לסונדריג'אל, כ-30 ק"מ צפונית לקטמנדו. הטרק עובר ברובו דרך גבעות ירוקות משופעות בטרסות אורז, ודרך כפרים רבים בהם ניתן להתרשם מחיי התושבים. על חוויותיו של תרמילאי ישראלי בטרק תוכלו לקרוא כאן

טרק 'מורשת הטאמאנג' (Tamang Heritage) – ממערב לסיאברו בסי נמצאת העיירה גולג'ונג (Goljung, 1,946 מ'), ממנה מתחיל טרק ייחודי דרך כפרי מיעוט הטאמאנג המאכלסים את האיזור. הטרק, בדומה לטרק ההלמבו, מאופין בגבהים נמוכים יחסית ובגבעות מוריקות רבות, כאשר עיקר החוויה הוא המעבר בכפרים ושהייה עם המקומיים. עוד על הטרק ניתן לקרוא כאן.

טיפוס הרים - לא כל פסגות הלנגטאנג הימאל הן בלתי נגישות בעליל. במהלך הטרק שלכם תוכלו, בעזרת ההדרכה והתכנון הנכונים, גם לחוש את הסיפוק שבהעפלה לראשו של הר ולנשום מעט אוויר פסגות. הפסגה הפופולארית ביותר לטיפוס באיזור העמק היא פסגת יאלה (Yala Peak, 5,520 מ'), שמוגדרת כ'פסגת טרקים', כלומר, פסגה שלא נדרשות יכולות טכניות מקצועיות על מנת לטפס אליה. יחד עם זאת, חשוב להדגיש שטיפוס הרים הוא ספורט מאתגר מאוד, שדורש התאקלמות מלאה וכושר גופני טוב. אל תצאו לטיפוס לפני ששהיתם זמן ניכר בגובה, ועשו זאת רק אם אתם מסוגלים לבצע בו פעילות גופנית מאומצת מאוד. הר נוסף, שמוגדר אף הוא כפסגת טרקים הוא הנאיה-קאנגה (Naya-Kanga, 5,844 מ'), המאתגר יותר, שניתן לשלב טיפוס אליו כחלק מטרק הקאנג'ה לה. חשוב להדגיש שהטרק עצמו, בלי קשר להעפלה להר, עלול להיות מסוכן מאוד, ואין לצאת אליו ללא הדרכה.
 סוכנויות רבות בקטמנדו מציעות חבילות טיול שכוללות הדרכה וציוד למטיילים. אחת מומלצת היא סוכנות Himalayan RST Expeditions:
טלפון: 14700200, 6637128
אתר אינטרנט: www.himalayanrstexpeditions.com
אימייל: info@himalayanrstexpeditions.com

איך להגיע

ניתן להגיע לסיאברו-בסי באוטובוס מקומי, אוטובוס תיירים או ג'יפ מקטמנדו. אוטובוסים יוצאים לסיאברו בסי (דרך דונצ'ה) בשעות הבוקר המוקדמות ומגיעים בשעות אחר הצהריים, בנסיעה האורכת כ-8-9 שעות. הנסיעה מתבצעת בתנאי דרך הרריים קשים, ובשל כך קרו מספר תאונות באוטובוסים המקומיים עם נפגעים והרוגים בשנים האחרונות. מומלץ להימנע משימוש באוטובוס מקומי ולהעדיף על פניו ג'יפ או כלי רכב קטן אחר (כמו מיניבוס), על מנת לעבור את הדרך בזהירות ובבטחה. ניתן לרכוש כרטיסים מראש בסוכנויות הטיולים בקטמנדו, בעלות של כ-600 רופי.

אפשרות אחרת היא לשכור ג'יפ בקטמנדו לדונצ'ה דרך סוכנויות הטיולים, אם כי המחיר עלול להגיע גם ל-10,000 רופי לג'יפ. לכן, כדאי לארגן קבוצה לנסיעה בג'יפ, על מנת להקטין את עלותו משמעותית. בנוסף, מומלץ גם לבדוק את האפשרות של מיניבוס מול סוכנויות הטיולים. רוב המיניבוסים נמצאים באיכות טובה ונעשית בקרה על כמות הנוסעים, כך שהנסיעה הרבה יותר נוחה ובטוחה.

מזג אויר

מזג האוויר בנפאל מתאים לטרקים בשתי עונות מרכזיות – מרץ עד מאי וספטמבר עד נובמבר, בשתי העונות ניתן לצאת לטרק. בחודשים דצמבר-פברואר הקור לא מאפשר הגעה לרוב המסלול, בעוד החל מסוף חודש מאי ערפילים משתלטים על המסלול והמונסונים הופכים את ההליכה לבילוי אומלל מאוד במקרה הטוב ומסוכן מאוד במקרה הרע. בכל עונה, מומלץ לצאת בשעות הבוקר המוקדמות כיוון שמזג האוויר נוטה להיות ערפילי משעות הצהריים ומקשה מאוד על הראות. מעבר לכך – גם מחוץ לעונת המונסונים ישנו סיכוי לא רע לגשם מזדמן. קחו אתכם כיסויי גשם עבור התרמילים, שכבה עליונה עמידה במים, ובגדים חמים, שכן מזג האוויר בהרים הפכפך והטמפרטורות בגובה עשויות לרדת אל מתחת לאפס, גם כשבגבהים הנמוכים חמים ונעים.

רכס הלנגטנג בתצפית ממרחק. צילום: יונתן לבנון

המלצת זהב

באיזור קיאנג'ין גומפה יש מספר מסלולים לטיולי יום. מומלץ מאוד להישאר בכפר למשך יום או יומיים ולחקור את הקרחון, הפסגות וגם את מפעל הגבינה המיוחד. אל תמהרו (אחרי הכל אתם בחופשה). היו עירניים - אולי תזכו לתפוס את היטי החמקמק בעדשת המצלמה שלכם...

נותני שירותים

לשכת תיירות – מידע שימושי תוכלו לקבל בסוכנות הטיולים הממשלתית המנפיקה את ה-TIMS והפרמיטים, שנמצאת במרכז קטמנדו. כתובת: IMPACT Building, Maitighar, Kathmandu. טלפון: 977-1-422359.

משטרת התיירים – בכניסה לשמורת הלנגטאנג תתקלו במחסום של צבא נפאל ושל רשות הטיולים הנפאלית, בה יבדקו הפרמיטים שלכם, וכך גם ביציאתכם למסלול ההליכה בסיאברו בסי ובגודאטבלה.

חברות טיולים – רוב חברות הטיולים בנפאל יוכלו לסייע לכם ביציאה לטרק (הצטיידות, פורטרים, מדריכים וסיפורי דרך מפורטים). אלו הסוכנויות הבולטות:

כסף – לאורך הטרק לא יהיה לכם איפה להחליף או להוציא כסף וחשוב להתארגן עם מספיק כסף מראש בקטמנדו. ההוצאה היומית הממוצעת לאדם היא סביב 1000-1300 רופי ליום, כולל אוכל ושינה. בכל מקרה, חשוב שיהיה אתכם כמות גדולה יותר של כסף ממה שאתם מתכננים להוציא ליתר ביטחון.

בית חולים – לאורך הטרק אין תחנות טיפול רפואי בכלל, ובמקרה של פציעה משמעותית פינוי יתבצע לקטמנדו, לרוב בתיאום מול הרשויות המקומיות וסוכנויות הטיולים. לא ניתן לרכוש תרופות לאורך הטרק וחובה להצטייד בתיק עזרה ראשונה מראש.

מה הכי לא כדאי

אל תמהרו! רוב המטיילים יסיימו את ההליכה בשעות הצהריים, גם בימים המאתגרים. יחד עם זאת – אין להקל ראש במסלול. עלייה פזיזה, או מאמץ גדול מדי עלולים לגרום למחלת גבהים, וירידה מהירה תקשה עוד יותר על מצב הברכיים שלכם. שוב – זכרו שאתם בחופשה, ומלכתחילה מומלץ לקחת את הזמן וליהנות מכל רגע שיש לכם עם הנוף והמרחבים הפתוחים.

בטיחות ואזהרות

מבחינה בריאותית, הבעיה המרכזית בה תתיקלו בטרק היא מחלת הגבהים. כדי להימנע מחוויה לא נעימה ואף מסוכנת, הקפידו להיות עירניים לתחושות הגוף שלכם ובמקרה ואתם סובלים מכאבי ראש של עוברים, סחרחורות, בחילות ושאר הסימפטומים של מחלת הגובה חשוב מאוד להפסיק לעלות ובמידה והם לא עוברים גם לרדת כמה שיותר מהר למטה ולפנות לטיפול רפואי. מומלץ להיעזר בסוכנויות הטיולים בכדי ללמוד על קצב הטיפוס המומלץ לכל יום. כלל האצבע, החל מגובה 2,500 מ' לערך, הוא לא לישון במקום הגבוה ביותר מ-500 מ' מהישוב הקודם בו ישנתם (שימו לב שביום השני ישנו טיפוס של כמעט 1,000 מ'. עשו זאת לאט ובזהירות). למידע נוסף על מחלת הגבהים ראו >>
אם אתם מגיעים מחוץ לעונה או לקראת סופה או תחילתה מזג האוויר עלול להיות מסוכן – גשמים חזקים בקיץ וקור עז בחורף. לכן, אם אתם יודעים שאתם מגיעים לכאן בתקופה בעייתית הקפידו לברר מראש האם מזג האוויר מאפשר יציאה לטרק. בנוסף, ערפל על השביל עלול להופיע בכל ימות השנה ובמקרים כאלה עדיף להימנע במידת האפשר מהליכה כיוון שהראות עלולה להיות בעייתית והסיכוי ללכת לאיבוד או להיפצע עולה.
 ישנם מטיילים שדיווחו על אלימות מצד בעלי גסטהאוסים, עקב חילוקי דעות בנושא מחירים ותשלום. מומלץ להתייעץ עם מטיילים נוספים וסוכנויות הטיולים לגבי גסטהאוסים מומלצים ובכל מקרה להימנע מלהיכנס לעימותים. כמו כן, דאגו לסכם מראש על מחיר. עשו זאת בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים וברורה לכל הצדדים. בנוסף, זכרו – ניתן להתמקח על מחירים, אבל לאחר שסוכם על מחיר, חובה לעמוד בו.

למידע נוסף והמלצות ממטיילים היכנסו למערכת הטיפים >>

קישורים רלוונטיים

• במידה ומדובר בטרק ראשון בנפאל או טרק ראשון בכלל, שווה קודם כל לקרוא את הכתבה הבאה.
  • סיפור דרך ומידע על הטרק תוכלו למצוא כאן.