עפתי לתרמילאים

ממפלי מוריצ'יסון לשמורת יער קיבלה

הדרך המדהימה ליער קיבלה, האריות, אגם אלברט, האניה הטרופה והירוק, הירוק, הירוק - בואו לטעום מהטבע הנהדר של מערב אוגנדה!
אנונימי
תמונה ראשית עבור: ממפלי מוריצ'יסון לשמורת יער קיבלה
© רתם סוננברג

ממפלי מוריצ'יסון לאגם אלברט

יום 7- יום חמישי ה- 7.3.02
בוקר טוב, התעוררנו בסמוך למפלי מרצ`יסון (Murchison). היום השכמנו קום, ב - 7:15, הדס, כרגיל, הכינה את ארוחת הבוקר, התארגנו וב - 8:30 כבר היינו בדרכנו הארוכה לכיוון יער קיבלה. היום הוא יום הנסיעה הארוך ביותר, הדרך היא אחת הדרכים היפות ביותר באוגנדה. זהו האזור הירוק ביותר באוגנדה, אזור של יערות גשם, הרים אדירים והרבה מים.

פנינו מערבה והתחלנו לנסוע לכיוון אגם אלברט (Lake Albert). כעבור 17 ק"מ, כאילו כדי לפתוח לנו את היום בצורה חגיגית, נתקלנו בקבוצת אריות: שלוש לביאות ואריה ששכב בצד, בצל, מבלי נוע. יש להבין כי באוגנדה אין הרבה אריות, במיוחד לא בצד זה של הנילוס, כך שמראה זה היה מפתיע ומרענן. נפרדנו מהאריות והמשכנו בדרכנו. כעבור כ - 50 ק"מ פנינו דרומה, מימיננו כבר ניתן היה לראות את אגם אלברט, אליו מגיע הנילוס וממשיך הלאה, צפונה, לכיוון סודן. האגם נמצא בגובה של 620 מטרים מעל פני הים ומזכיר מאד את הכינרת (מלבד גודלו). לאחר 40ק"מ של דרך העוברת בין ביצות, חתכנו ימינה בשביל צידי, המשכנו עוד כ - 8 ק"מ לעבר עיירת הדייגים הקטנה הממוקמת על האגם וצופה לצידו השני, לכיוון קונגו. מראה הנוף בעיירה מרהיב: האגם לפנינו ואחריו הרי Bleus הנמצאים בקונגו המתנשאים לגובה עצום.

רכס הרים עצום זה מתפרש עד האופק. הלכנו לצפות בספינה טרופה הנמצאת במקום, אשר שימשה פעם להעברת אנשים מצד אחד לצד השני של האגם (לקונגו). הספינה הייתה שייכת בעבר לחברת הרכבות של אוגנדה עד לפני 50 שנה כאשר שבקה חיים. קצין משטרה במקום מסביר לנו כי המנוע של האונייה עדיין עובד ורק גוף האנייה (אכול כולו) הוציא את האנייה משימוש. במקום זה, משני צידי האגם חיים עד היום בני שבט אחד. כאשר האו"ם חילקו את האזור למדינות שונות, קל היה להם לשים את הגבול על האגם, דבר שיצר הפרדה בתוך שטח שבט זה שכיום אינם יכולים להגיע אחד לשני. אנגליה נתנה את אוגנדה וצרפת את קונגו. כיום כבר קיימים תכנונים להפעלה מחודשת של הקו ההיסטורי, אך אין לדעת באפריקה כמה זמן הדבר ייקח, ובני השבט עדיין מפולגים. התיישבנו ליד האנייה, פתחנו אבטיח, נחנו קצת והמשכנו בדרכנו הארוכה. בשל קרבתנו למים שקע הג`יפ, אל לאחר שילוב 4X4 הוא יצא בלי כל בעיה.

איזור הוימה ופורט פורטל

עלינו על הרכבים והמשכנו דרומה, הסביבה נעשית ירוקה יותר ויותר ככל שאנו מתקדמים, כבר ניתן כמעט לשכוח את חבל הקרמוג`ה הצחיח בו היינו לפני ימים ספורים. מצד ימין שלנו קונגו מלווה אותנו כל הזמן בגווני הירוק והחום שלה. קשה לתאר את יופי הנוף הירוק העשיר כל כך. לאחר 20 ק"מ הגענו לאזור של שבט הבוניורו (Bonyuro) . שבט זה היה בעבר אחד השבטים החזקים ביותר באוגנדה, והיה האחרון אשר התנגד להחלטת האירופאים כי מלך שבט הבוגנדה יהיה לנשיא הראשון. כמובן שהתעקשות זו ואומץ לב זה טופלו על ידי האירופאים בברוטליות אכזרית עד אשר נשברו בני השבט (או הומתו). אזור זה הוא אזור שקט, כיום לא ניתן להבין את מאורעות העבר ובני השבט נחמדים ואדיבים (כיאה לאנשי הרים).

עצרנו לסיבוב בשוק בעיר הבירה של האזור הנקראת Hoima, שם עדיין יושב מלך השבט (כיום זהו תפקיד סמלי בלבד). ירדנו מהרכבים והתפזרנו לסיבוב בשוק ונפגשנו כעבור חצי שעה, מעט יותר רעננים ושבעים. המשכנו בדרכנו וכעבור דקות ספורות הגענו לבית ספר, עצרתי את הרכבים ומיד התקבצו סביבנו מאות ילדים שרצו מהכיתות על מנת לחזות בנו. המורים ניסו להחזירם לכיתות, אך כשסימנו להם כי אין בעיה הוא נתנו לילדים להתענג למראה הלבנים שנחתו להם בחצר בית הספר.

המשכנו בכביש העולה ומתפתל דרומה. מימיננו כבר ניתן לראות את רכס הרי הירח הידועים שילוו אותנו בימים הקרובים. יש שם טרק מדהים, אך לא מומלץ בשל המצב הביטחוני שם כרגע גובה ההרים מגיע עד 5100 מטרים, ועל פסגתם יש שלג תמידי. ההרים יושבים על גבול אוגנדה- קונגו. האזור בו אנו נוסעים הוא אחד האזורים העיקריים לגידול תה באוגנדה ולכן ניתן לראות שדות תה מכל עבר הנפרשים עד לאופק, מסודרים שורות שורות ועובדים מקומיים בשדה נראים פזורים למרחקים. המראה מקסים - סביבנו עמקים ורכסים שלמים מכוסים בשדות תה ירוקים הנראים עד האופק. המשכנו עד הגענו לעיר Fort Portal, בירת שבט הטורו.

על שבט זה מולך מלך עד היום. המלך הנוכחי שולט כבר 11 שנים, ועלה לכס המלוכה כאשר היה בן שנה. כן, הבנתם נכון - הוא בן 12 כיום, לאחר 11 שנים של שלטון. רצינו לפגוש אותו, אך נאמר לנו כי קשה מאד להשיג אותו בשעות אלו של היום מכיוון שהוא בבית ספר. "מאוכזבים" מפספוס המלך, עצרנו בעיר, קנינו מצרכים, עזבנו את העיר ופנינו לשביל קטן ומלא בורות הפונה לכיוון יער הגשם קיבלה. לאחר 25 דקות של נסיעה הגענו לכפר אשר במרכזו מגרש כדורגל, שבו התנהל משחק באותם רגעים ממש. עצרנו על מנת להתרשם מרמת הכדורגל האפריקאי, וניתן לומר כי לא היינו בטוחים לחלוטין אם מדובר בכדורגל או ברוגבי, בכל אופן המקומיים הצופים נראו מרוגשים ועצבניים לפחות כמו קהל אוהדים ישראלי עצבני.

יער קיבלה

המשכנו דרומה בין מטעי תה, עולים ויורדים בין הגבעות והעמקים, הכל ירוק עד מסביב והטמפרטורות היורדות מסמלות על תחילתו של יער הגשם קיבלה, אליו אנו מתקרבים. עוד כמה ק"מ והגבעות המיוערות של היער כבר בבירור לפנינו. לפני שהבנו והרגשנו כבר היינו בלב יער גשם, קולות חיות מסביבנו, והטמפרטורה ירדה משמעותית. אנו חשים כבר את סוף היום המתקרב והעלמות השמש ניכרת בקרירות מסביב. המשכנו עוד כמה ק"מ עד שהגענו לשמורת הטבע קיבלה (Kibale). הקמנו מאהל בקרחת יער ומיד התקבצו סביבנו כמה קופים אדומי זנב שנראו מדסקסים ביניהם בנוגע לחבורת הלבנים שלפניהם, כאילו מקיימים ישיבת חירום על מנת לדון במצב. הם לא נראו כאילו הגיעו להסכמה גורפת ולכן כנראה החליטו להישאר וסתם לבהות בנו.

יער קיבלה הוא יער גשם בו חיים זנים רבים של חיות ג`ונגל. בשמורה חיים 15 סוגי קופים, 150 סוגי פרפרים צבעוניים מרהיבים, כ - 30 סוגי עופות וגולת הכותרת - השימפנזים, מעל 900 שימפנזים חיים רק בשטח השמורה, דבר העושה אותה לשמורת השימפנזים הגדולה בעולם. במקום, קמפינג המסודר ביותר באוגנדה ובקתת מטבח מסודרת עם עצים בהם ניתן להשתמש. הדלקת המדורה לא קלה כלל וכלל שכן העצים לחים לחלוטין רוב הזמן, אך יש לציין לטובה (שוב) את הדס אשר התעקשה והדליקה לנו מדורה גאה תוך פחות מ - 10 דקות.
 ארגנו ארוחת ערב והתיישבנו מסביב למדורה לשחק משחקי חברה: כל אחד מציג קטע, כאשר עוצרים אותו בתנועה (Freeze), אשר ממנה המשתתף אחריו צריך להמשיך. מאד מאד משעשע. ניתן היה לראות מהצד כי החבר`ה כבר מרגישים הרבה יותר קרובים ומגובשים, וזה כיף. בסופו של דבר, היום הארוך שבר את כולנו, ונכנסנו לאוהלים לשנת לילה מתוקה, בין קולות הקופים והציפורים.

מחר מחכה לנו יום של הרפתקאות בין השימפנזים ובדרך לפארק Queen Elizabeth, אז שיהיה לכם לילה טוב ונתראה מחר...