עפתי לתרמילאים

שמורת יער קיבלה ופארק קווין אליזבת

בכתבה זו תמצאו מידע על איזור מערב אוגנדה: שמורת יער קיבלה, השימפנזים, הילדים, רועי הפרות והערב הקסום בפארק קווין אליזבת
אנונימי
תמונה ראשית עבור: שמורת יער קיבלה ופארק קווין אליזבת
© רתם סוננברג

יער קיבלה

יום 8- יום שישי ה - 8.3.02
בוקר טוב אוגנדה, היום אנו קמים ב - 7:00 בבוקר מכיוון שאנו צריכים כבר ב- 8:00 לצאת לסיור השימפנזים. התנועה בפארק מוגבלת לקבוצות של עד 4 אנשים על מנת לוודא כי הדבר לא יפריע לשימפנזים באזור מחייתם הטבעי. יש לציין לטובה את הטיפול בשימפנזים של ממשלת אוגנדה, המקום נשמר מכל מפגע אדם והשימפנזים זוכים לחיים נוחים בטבע, כפי שצריך להיות. יצאנו ב- 4 קבוצות, המדריך של הקבוצה בה הייתי היה מקומי בשם ג`רלד שכבר 11 שנים נמצא בפארק ומכיר כל פינה, נראה כי שום קול או תנועה ביער לא מטרידים אותו יתר על המידה. ג`רלד פילס את דרכו במהירות ומקצועיות בחיפוש אחר אחת ממשפחות השימפנזים החיות האזור זה של הפארק. הפארק הוא פארק ענק, אך המדריכים מתרכזים באזור קטן ממנו, בו חיות שתי משפחות ענקיות של שימפנזים. ג`רלד הלך במהירות ואנו השתרכנו אחריו על מנת לא לפספס דבר. כעבור שעה של הליכה מזורזת נראתה לפתע תנועה בעצים מעלינו, כאילו משהו כבד מאוד נמצא עליהם. נעמדנו במקום בשקט וצפינו ב- 6 שימפנזים היושבים על העצים. עמדנו וצפינו בהם במשך שעה ארוכה, ויכולנו לראותם משחקים ביניהם, קופצים מעץ לעץ, מנקים אחד את השני ומשוחחים בשפתם הייחודית. השימפנזים נעים בכבדות וכל תנועה שלהם על העצים מורגשת בסביבה, הן במראה והן ברעש. להקה של קופים אדומי זנב עברה אותנו בזריזות, על אף היותם לא קטנים בהרבה מהשימפנזים, הקופים אדומי הזנב נעים במהירות ובזריזות כיאה לקופים, מחזה מרהיב של תזזית חיה מעל ראשינו.

לאחר 3 סרטי צילום לאדם (קשה מאוד לצלם ביער, ואולי מתוך כל סרטי הצילום אצליח להוציא כמה תמונות ברורות) וצווארים תפוסים יצאנו משטח היער הצפוף וישבנו למנוחה קלה של בננות (פצצות אנרגיה) ושתייה קלה. עלינו על הרכבים וחזרנו ל- Fort Portal בה הסתובבנו כחצי שעה בשוק.

הפארק הלאומי קווין אליזבת

המשכנו לכיוון הפארק הלאומי Queen Elizabeth, כאשר במשך כל הדרך הרי הירח מלווים אותנו מעלינו מימין. לאחר שעה של נסיעה בנוף ירוק מאוד של יערות וצמחייה צפופה, עצרנו על גדות נהר ה- Mobuku להפסקת סנדוויצ`ים ופירות חתוכים (אננס, בננות ואבטיח). בעוד אנו יושבים הגיעו למקום זוג נערים אחים, בני 11 ו- 7, רועי צאן שליוו עדר של פרות ארוכות קרניים. הנער המבוגר יותר התיישב עמנו ושוחחנו עמו לגבי האזור. נערים אלו מעולם לא נסעו ברכב והיכרותם עם האזור הוא תוצאה של כיתות רגליים מגיל אפס. כאשר שאלנו אותו לגבי המרחק של קונגו מכאן הוא הסביר באנגלית עילגת: "קונגו רחוקה מאוד מכאן. בשביל להגיע לקונגו אתה צריך ללכת ישר, עד לעמק, לפנות שמאלה, בין ההרים, לעלות עליה, לרדת ימינה ולהמשיך עם הנחל. מאד רחוק, לפחות יומיים הליכה, פעם שהייתה שנת בצורת אבי לקח אותי לשם - מאד רחוק." היה נחמד לראות נער אשר חי את חייו בהרים ולו חכמת חיים אמיתית של חיים בטבע, בין החיות. הוא היה נראה מאושר וביני לביניכם - קצת קינאתי בו על העדר הסיבוכיות בחייו, בלי להכיר מלחמות ובלגאנים אחרים.

נפרדנו מהנערים, והמשכנו דרומה, מרחק של 40 ק"מ, עד אשר התחלנו לראות את עדרי האנטילופות וחזירי הבר שבישרו לנו על הגעתנו לשטחי פארק Queen Elizabeth. השעה היתה שעת אחר צהריים, השעה הטובה ביותר בעונה חמימה זו. הסתובבנו בשטחי הפארק וצפינו בעשרות רבות של חיות: היפופוטמים, באפלו, אנטילופות, ג`ירפות ועוד. לפני רדת החשיכה התמקמנו בשטח הקמפינג הנמצא על גדות אגם אדוארד, הקמנו את המאהל והתכוננו לקראת ארוחת הערב האחרונה שלנו בקמפינג באוגנדה. התיישבנו לאחר ארוחת הערב מסביב למדורה וכל אחד סיפר בסבב כיצד ומה הביא אותו להחלטה לנסוע לאוגנדה - הסיפורים זרמו אל תוך הלילה והיה ערב קסום. הייתי שמח לספר לכם חלק מהסיפורים אך הבטחנו לכולם כי סיפורים אלו נשארים איתם ואיתנו, אם ברצונכם לשמוע סיפורים כאלו - קדימה לארוז...
 עמוק בתוך הלילה נכנסו לאוהלים לשינת לילה אחרונה בחוץ, בין החיות המשוחחות ביניהן.

לילה טוב וקסום שיהיה לכם... נתראה מחר בדרכנו היפה חזרה לקמפלה הבירה...