מדריך לרכבת הטרנס סיבירית

המסע הארוך של הרכבת הטרנס סיבירית יכול להפוך ממיתוס למציאות, עם הכנה נכונה ומידע שימושי. בכתבה הבאה תמצאו תשובה על כמעט כל שאלה ותרגישו שעשיתם צעד קדימה אל עבר חציית רוסיה.

צוות למטייל ברשת
תמונה ראשית עבור: מדריך לרכבת הטרנס סיבירית  - תמונת קאבר
© גיל חן

בכתבה זו:

 יוצאים לטיול תרמילאים? כל המידע לטיול שלכם ב"עפתי" >>


הקדמה

נסיעה ברכבת מתל-אביב לחיפה או מירושלים לבאר-שבע לא נשמעת מעניינת במיוחד. אבל מה אם בעולם ישנה נסיעה קצת שונה, נסיעה אחת בה חוצים 7 אזורי זמן שונים? נסיעה אחת המתפתלת בין יערות מושלגים לדיונות מדבריות? נסיעה אחת שלעומתה כל דרך יבשתית תראה לכם כמו חציית כביש שומם. יש אומרים שזו נסיעת הרכבת הרומנטית בעולם, יש אומרים שאלו היו שבעת הימים המוזרים והארוכים ביותר בחייהם. אבל כל אחד שחצה את רוסיה בדרך יבשתית יגיד לכם, כי את נסיעת הרכבת הזאת - הוא לעולם לא ישכח !!

מהי בעצם הרכבת הטרנס-סבירית? הרכבת היא כלי התחבורה היחידי המאפשר חצייה יבשתית ממזרח רוסיה למערבה. בעבר הרכבת הייתה האופציה היחידה (בנוסף לדרך המשי) המאפשרת מעבר מהיר של נוסעים או סחורות מארצות המערב של אירופה לאימפריה הסינית או לארצות המזרח הרחוק השונות. כיום הרכבת הינה אמצעי מרתק (וזול) לאנשי עסקים הסובבים את העולם או מטיילים נועזים הרוצים קצת גיוון בטיול.

לפני שניגשים לנסיעה יש לעסוק בהכנות שלפני. תלוי כמובן בכיוון הנסיעה שלכם ואיפה תהיה תחנתכם הסופית, אבל חשוב שתזכרו שהרכבת חוצה שלוש מדינות שונות : רוסיה, מונגוליה וסין.

לתחילת הכתבה

 

התארגנות למסע

ויזה
ראשית יש להכין שלוש ויזות שונות מראש על מנת לא להיתקע בגבול ובמקרה הגרוע להישלח חזרה על-ידי משטרת הגבולות לנקודת ההתחלה. נכון לעכשיו למונגוליה מטיילים עם דרכון ישראלי לא מחויבים בויזה מראש אך יש להתעדכן -בסוכנויות הנסיעות השונות (כמו איסתא) או דרך רון אורן שחי ומנהל סוכנות מטיילים בבירה אולן בטור - בשל השינויים התמידיים במדיניות. לסין ניתן לעשות ויזה מהארץ דרך השגרירות או סוכנויות הנסיעות השונות וחשוב לתכנן מראש את מועד הגעתכם למדינה, על מנת שלא תקדימו את מועד הויזה הכתוב מה שיגרור התעכבויות מיותרות בנקודות הגבול.

הבעיה היא הויזה לרוסיה. על מנת להשיג ויזת תייר (המקובלת בין מטיילים) למדינה זו יש ל"הוכיח" כי הנכם תיירים וכדי "להוכיח" זאת, עליכם להזמין מראש מקומות לינה בכל הערים בהן אתם מתכננים לשהות !! בויזה יצוין כל עיר או ישוב בו אתם מתכוונים ללון במהלך טיולכם. כמובן ש"הזמנות" אלו יהיו יקרות ויגבילו אתכם ביכולת התמרון שלכם בטיול, אך אין ברירה, רוסיה היא עדיין מדינה בעלת אסכולה קומוניסטית מה שאומר שישנו מעקב על כל תייר שנכנס למדינה. אם ברצונכם לחסוך בכסף ישנה אלטרנטיבה: במוסקבה וסנט. פיטרסבורג ישנם מלונות שבתמורה לתשלום סמלי, הם שולחים לכם בפקס "הזמנה" אשר בה הם מתחייבים כי אתם תלונו אצלם ובזאת הם מהווים חסות לשהותכם ברוסיה. ישנן רשתות של בתי מלון בערים שונות ברחבי רוסיה לאורך המסילה הטרנס-סבירית. ליותר מידע אפשר להסתכל בחוברת ה- Lonely -Planet , בחוברת מצוינים מספר כתובות אשר ניתן ליצור עימם קשר דרך האינטרנט (לצורך קבלת מידע נוסף או רישום). עם ההזמנה שקיבלתם אתם ניגשים לשגרירות ומגישים בקשה לויזה. ההזמנה היא דבר הכרחי ביותר לצורך קבלת הויזה - בלי הזמנה, אין ויזה.

אם אתם מבקשים את הויזה בסין או מונגוליה, זו הדרך היחידה להשיג את הויזה (אלא אם כן תשלמו הון לחברת נסיעות סינית/מונגולית שסביר להניח שתגנוב מכם כפול כסף). אם אתם נמצאים בחו"ל ובחרתם להתמודד עם אנשי השגרירות לבדכם, היו בטוחים כי ביום קבלת הויזה יהיו בארנקכם כ-USD 77 במזומן ( נכון לינואר 2003). אם החלטתם מראש על תאריכי הנסיעה, ואם נסיעת הרכבת היא יעדכם ההתחלתי מומלץ מאוד לארגן את הויזה מהארץ, דרך האינטרנט או דרך חברת נסיעות (שתטפל בכם בעברית/אנגלית ולא סינית/רוסית/מונגולית). ....

ויזת טרנזית (מעבר) - ויזה של 7 עד 10 ימים שבנוסף לימי הנסיעה ברכבת יהיו לכם עוד 3-4 ימים להתארגנות. לויזה זו אין צורך בהזמנה, אך יש להראות את כרטיס היציאה שלכם מרוסיה (אוויר, יבשה או ים) על מנת "להוכיח" כי אינכם מתכוונים להישאר ברוסיה מעל שהצהרתם.יש להתעדכן בשגרירות לגבי מספר הימים הנוספים לזמן הנסיעה עצמה.

חיסונים
מעבר בשלוש מדינות משמע גם שלושה אזורים שונים לגמרי המחייבים התייחסות להיבט הבריאותי. חשוב להיות בטוחים כי הינכם מכוסים מכל הפינות וחוסנתם לגרוע מכל. אפשר לקבל ייעוץ וחיסונים במרכזי בריאות למטיילים.

ביגוד ואוכל
הצטיידו בביגוד בהתאם לעונה בה אתם מתכננים את נסיעתכם, אם בחרתם לנסוע בחורף זכרו כי גם נפוליון וגם הצבא הגרמני לא שרדו את החורף הרוסי(!), הצטיידו בהתאם. משך הנסיעה הינו 7 ימים ולילות שבהם יהיו לכם אפשריות מוגבלות לקניית אוכל ושתייה (פעם ביום, ורק נודלס או ככרות לחם) לכן רצוי להצטייד מראש בכמות אוכל בסיסית של נודלס, אורז ולחם וכמובן מים מינרלים (במהלך הנסיעה ישנה אספקה רציפה של מים מורחתים).

חפצים אלמנטרים אך חשובים שמומלץ לקחת:

  • Phase-Book ברוסית (רב האנשים ברכבת הם רוסים, כולל הצוות).
  • קלפים או לוח שח-מט, על -מנת לשבור את הקרח עם המקומיים.
  • כפכפים או סנדלים. ברכבת לא הולכים עם נעליים.
  • נייר טואלט. חבל שתעמדו עשר דקות בתור לשירותים ואז תגלו כי בפנים אין נייר טואלט.
  • מגבונים לחים. אלא אם כן תהיו בקרונות הסינים, האפשרות היחידה "למלקחת" תהיה המגבונים.
  • ספרי קריאה ומוזיקה. יהיה לכם הרבה זמן פנוי !!!
  • תיק צד יומי על מנת להסליק את הציוד היקר לכם.
  • כפפות, צעיף, כובע וביגוד חם. שתרדו מהרכבת בעצירות, בחורף, הטמפרטורות יהיו בסביבות העשרים-שלושים... מתחת לאפס !
  • מנעול לתיקים

לתחילת הכתבה

 

כרטיסים

רכישת כרטיס
לפני שנוגעים במחיר הכרטיס יש להבין את סוגי הרכבות והמסלולים השונים המיוחסים ל - טרנס-סבירית.
ישנם שלושה סוגי מסלולים המתפרשים לאורך שלוש מדינות:

Trans-Siberian: המסע הקלאסי אשר שינה את דרך המחשבה בכל הקשור לתנועה בין-יבשתית, ממנו החלו מיליוני אנשים מרחבי העולם לחצות את יבשת אסיה. כיום מסלול זה נפוץ פחות ומיועד בעיקר לקהל האנשים המגיעים למזרח המרוחק של רוסיה. המסילה מחברת בין בירת רוסיה לבין VLADIVOSTOK הנמצאת במשולש הגבולות של רוסיה-סין-צפון קוריאה. המסילה חוצה "רק" את רוסיה ואורכה הכולל עומד על 9,289 ק"מ !! סה"כ 7 ימי נסיעה. דרך זו מומלצת בעיקר לאלו שיעדם העיקרי הוא יפן.

Trans-Mongolain : הדרך הנפוצה ביותר בימנו ו"המהירה" ביותר. המסע מתחיל במוסקבה, דרך בירת מונגוליה (אולן בטר) ומסתיים בבירת סין, בייג`ינג. היתרון של מסלול הוא בכך שזו האופציה הזולה ביותר והמהירה ביותר, "רק" - 5 ימים. יש אפשרות לבצע עצירה באולן בטר ולטייל במונגוליה. החיסרון הוא שיש להתכונן ולעשות שיעורי בית לשלוש מדינות שונות (במידה וממשיכים לסין). סה"כ אורך המסילה 7,865 ק"מ.

Trans-Manchurian : מסלול המתחיל במוסקבה ומסתיים בבייג`ינג. מסלול זה בד"כ מהווה אלטרנטיבה לאלו שנכשלו לקנות כרטיסים לרכבת ה- Trans-Mongolain או לאלו המעדיפים לדלג על מונגוליה. הרכבת חוצה את מעבר הגבול בין רוסיה לסין בעיירה Zabaikalsk ובכך עוקפת את מונגוליה. אורך המסילה הינו 9001 ק"מ וזמן המסע עומד על שבעה ימים.

  • המסלול בין מוסקבה ל- Ulan Ude (אזור אגם בייקל) זהה בשלושת הרכבות אך מעיירה זו השלוש מתפצלות לכיוון שונים: מזרח רוסיה, מונגוליה וסין.
  • את שלושת המסלולים הנ"ל ניתן לבצע ממוסקבה כיעד התחלתי או כיעד סופי.
  • ניתן לרדת מהרכבת בערים המוגדרות מראש ולטייל באזור לפי שיקול הדעת אך הדבר כרוך בתוספת תשלום והתאמה לויזה.

את הכרטיסים ניתן לרכוש מסוכנויות נסיעות העובדות בשיתוף פעולה עם סוכנויות רוסיות במוסקבה. בתחנת הרכבת הראשית במוסקבה ניתן לרכוש כרטיסים גם כן ואף במחיר מוזל אך בתקופות עמוסות (כגון חודשי הקיץ) יש להזמין כרטיס מספר שבועות מראש. בנוסף, בכל המדינות בהן עוברת הרכבת (סין, מונגוליה) ניתן לרכוש כרטיסים בתחנות הרכבת הראשיות. כמובן שהאינטרנט הינו אמצעי נוח מאוד להזמנת כרטיסים, בעיקר אם מתכננים את הנסיעה מהארץ ויש אפשרות לקבוע את תאריכי הנסיעה מראש.

ברכבת ישנם שלושה סוגי קרונות והמחירים בהתאם:

  1. קרונות העץ הסינים - אלו למעשה קרונות היוקרה ברכבת. כל תא מורכב משתי מיטות, יש שירותים, ספה ואף ניתן להתקלח בקרון (מה שבמחלקות אחרות נשאר לחלומות הפרועים). ניתן לנעול את התאים מפנים ומבחוץ ובנוסף ישנו שירות חדרים. הקרונות הסינים לא מופעלים בכל מסלול וכן בהתאם לעונות השנה (בחורף, עקב מספר מועט של נוסעים, כנראה לא יופעלו). רק תיירים, אנשי עסקים ובכירים במאפיה הרוסית J
     
  2. מחלקה ראשונה- שתי מיטות בתא. יותר מרווח אך מבחינת תנאים כגון שירותים, שירות וניקיון, זהה לחלוטין למחלקה ראשונה. ישנם 2 שירותים לקרון אך פחות אנשים נלחמים בתור !!. בעיקר תיירים ואנשי עסקים מקומיים.
     
  3. מחלקה שנייה - 4 מיטות בתא. החיסרון הגדול של המחלקה השנייה הינו בזמן עונת הקיץ העמוסה כאשר הרכבת גדושה עד אפס מקום. בעונה זו צפוף מאוד ולעיתים יש להצטרף לתור ארוך הממתין לשירותים (במיוחד בשעות הבוקר). ישנם 2 שירותים בכל קרון, מה שאומר 2 שירותים ל 60 איש !! (כפול נוסעים מהמחלקה הראשונה). הצפיפות מתבטאת גם בתוך התא כשלכל נוסע ישנו תחום מוגדר לחפציו שבמקרה הטוב מספיק לחצי. למרות חסרון זה, המחלקה השנייה היא הפופולארית ביותר בין השלוש עקב המחיר הזול יחסית. בעיקר אנשי עסקים מקומיים ומעט תיירים.


להלן המחירים ב-USD, לכיוון אחד בנסיעה רצופה:

קצת השראה לטיולים שלך

סוג קרון / סוג רכבת הטרנס - סבירית הטרנס -מונגולית הטרנס - מנצ`ורית
קרון סיני + 900
 
400 500
מחלקה I
 
500-600 250 300
מחלקה II 400 170 190


ניתן לקנות כרטיס גם דרך האינטרנט באתרים של מערכת הרכבות באירופה או של משרד הרכבות ברוסיה. רוב האתרים באינטרנט מקשרים אתכם עם חברות נסיעות המציאות חבילות הכוללות לרב: ויזה לרוסיה, כרטיס לרכבת והזמנת מקום במספר מלונות ברחבי רוסיה. חבילה זו, ללא ספק תעלה לכם כפול מהמחיר שיצטבר אילו תתעסקו בעצמכם בכל הנוגע לויזה, כרטיסים והזמנת מלונות מראש, אך תחסוך מכם את כל כאב הראש בלהתמודד בעצמכם מול השגרירות או תחנות הרכבת. דוגמא לאתר המציע חבילות -מונקישריין.קום, זהו אתר בו ישנם הסברים רבים לגבי הרכבת וכן מספר חבילות הכוללות שילוב של הויזה עם הכרטיס והזמנת מלונות מראש.

לתחילת הכתבה

 

אטרקציות וביטחון

אטרקציות, מוקדי משיכה
במסלול הרכבת יש לא מעט אטרקציות לתיירים וניתן בהחלט להפוך את הנסיעה לטיול בפני עצמו. האטרקציה המרכזית המושכת תיירים הינה האגם העמוק בעולם, אגם בייקל. בתקופת החורף האגם, שהוא כפול בגודלו ממדינת ישראל, קפוא ברובו. סביב האגם מתרוממים הרים מושלגים והחופים אינם אלא קרחונים הניצבים בשולי האגם. לאגם צבעים רבים בשל עומקו הרב והעובדה כי בחודשי החורף הוא קופא בשלבים לפי הטמפרטורות הצונחות מטה. האגם בהחלט שווה ביקור וניתן לבקר בו כטיול צד של מספר ימים לנסיעת הרכבת. החיסרון היחידי מלבד הכסף שיש להוציא (סיביר לא זולה כלל) הוא כמובן הקור העז. אם החלטתם כי אתם מבקרים באגם בחודשי החורף תדעו כי תראו את אחד המחזות היפים בעולם, אך תדעו גם כי משימה זו אינה קלה כלל. עליכם להצטייד בהתאם, בעיקר בביגוד חם מכף רגל ועד ראש. (אל תדאגו לגבי מלונות, מסעדות, מוזיאונים או מבנים ציבוריים אחרים - הכול מחומם). בחודש ינואר הטמפרטורות צונחות עד למינוס 50!!

ההחלטה לעצור באגם לשם טיול כרוכה בהכנות נוספות מראש כגון: ויזות שמתאימות לערים הסובבות את האגם על מנת שתוכלו לישון במלונות ולפרוט כסף בבנקים. במידה והעיר בה אתם מתכוונים לישון לא תופיע במסמך הויזה שלכם, שום מלון לא יקבל אתכם והמשטרה אף יכולה לגרש אתכם חזרה למקום ממנו הגעתם. כל זה יכול להימנע בתכנון לוגיסטי נכון. בהתאם לתנאי האקלים העדכניים, מגבלות הזמן והכסף, עשו את ההחלטה האם לבצע את הנסיעה רצופה או לעצור לטיולי צד.

בטחון אישי
למרות השם המרתיע שיצא לה בעולם, הרכבת הטרנס-סיבירית יכולה להיות חוויה מהנה ולא מסוכנת כלל, אך על מנת לסיים את שבעת ימי הנסיעה שלמים ובריאים ובעיקר עם הארנק עדיין בכיס, יש לפעול על פי מספר כללים שאתם תקבעו לעצמכם. הכי חשוב שתזכרו שאין לבטוח באיש מלבד עצמכם. אנשים שתפגשו, מקומיים או תיירים לא תמיד יחשפו בפניכם את פרצופם האמיתי ולא מעט מטיילים נפלו ברשתם של נוכלים. ישנו הבדל גדול בין החורף לקיץ כאשר בחודשי הקיץ הרכבת גדושה בנוסעים ויש להיזהר כפליים ובעיקר יש לשים לב לחבריכם לתא (בד"כ אחד או שניים) . את התאים לא ניתן לנעול (למעט הקרונות הסינים היוקרתיים) ולכן את הכסף/ מסמכים/ מצלמה עדיף תמיד ל"הסליק" בתיק גב נוח ושמיש שמאפשר להסתובב איתו, אף בתוך הרכבת (תחשבו פעמיים לפני שאתם משוויצים עם התמונות). תשמרו על פרופיל נמוך לגבי כל הנוגע למצבכם הכלכלי אם בזמן הנסיעה ואם בכלל.

המקום בו צריך להיזהר במיוחד הינו מעברי הגבול בין המדינות השונות. מומלץ לבדוק את התיק היטב ואף את האזור שלכם בתא לפני ההגעה לעיירות הגבול. היזהרו כי חבריכם לתא לא ידחפו לכם סמים לתיק או ישימו לכם נשק מתחת לכרית מיד לפני שמשמר הגבולות מגיע לבדיקה. דברים אלו נדירים ביותר אך בגבול אין לקחת סיכונים ויהיו בטוחים לגמרי כי אתם "נקיים. מה-11 לספטמבר 2001 השתנו כל החוקים לגבי פרטיות הפרט בחיפוש בגבולות ולשוטרים ישנה הזכות לחפש בחפציכם האישיים.

הרוסים, המונגולים והסינים נוטים להשתכר בערבים, תכינו את עצמכם לכמות רבה של וודקה אך זכרו, לעולם אל תשתכרו ברכבת, שיכרות אומרת אובדן שליטה, מה שהופך אתכם לטרף קל למקומיים. לבחורות מומלץ לא לנסוע לבד, עקב הטרדות מיניות. ברכבת ישנן הרבה נשים ובחורות צעירות אך אלו לרב לא נוסעות בגפן. אם בחרתן לנסוע לבד, אין ממה לפחד, אני אישית לא שמעתי על אף מקרה הטרדה מיני, אך עקב רמות האלכוהול הגבוהות, השתדלו להיות ערניות לסובב אתכן. בפן החזותי שמרו על פרופיל נמוך וחשבו כי אתן נמצאות בשכונת מאה שערים ובפן הבטיחותי, אני אישית הייתי ממליץ על גז מדמיע שיהיה אצלכם בכיס תמיד, רק ליתר בטחון. השורה התחתונה הינה שתתנו להיגיון הפשוט להנחות אתכם ואל תבינו דבר כמובן מאליו.

אני מקווה כי כל הנתונים הנ"ל לא הרתיעו אתכם מלבחור ברכבת הטרנס-סבירית. תכינו את עצמכם לשבוע של דיבורים ושתיקות, אידיליה ולחץ, הרפתקנות ושעמום ושלג ומדבר. הנסיעה במיוחד מומלצת למי שרוצה קצת גיוון בטיול ודרך מעניינת לבחון את המדינה הגדולה בעולם עם האזורים המרוחקים ביותר מציביליזציה. אם בחרתם לנסוע לבד אתם צריכים הרבה סבלנות ופתיחות, לנסוע לבד זו הדרך הטובה ביותר להכיר וללמוד תרבויות חדשות וברכבת יש לכם הזדמנות לבחון שלוש תרבויות שונות : רוסית, מונגולית וסינית. מה שתראו זו המהות האמיתית של העמים, מה שלרב לא תהיה לכם את הזדמנות בטיולים רגילים ברחבי המדינות.  אנשים שונים נוסעים ברכבת ליעדים שונים ולכל אחד יש את הסיבה שלו להעדפת נסיעה של שבוע ברכבת על פני טיסה של 7 שעות. הכי חשוב שתיזהרו במהלך מסעכם ואני מבטיח לכם כי את השבוע שתבלו בחציית יבשת אסיה, תזכרו תמיד.

בכל מדינה יש תעריף שונה לכרטיס. המחיר הינו קבוע אך המדינות השונות פועלות לפי הנורמות שקובעות בעיקר חברות הנסיעות המקומיות המעלות את המחירים בהתאם. לדוגמא: קניית כרטיס דרך חברת נסיעות בסין יהיה זול בהרבה מאשר כרטיס הנקנה בחברת נסיעות במזרח אירופה, ההפרש יכול להגיע עד לעשרות דולרים. כרטיס ניתן לרכוש בתחנות הרכבת או בסוכנויות השונות בבייג`ינג או באולן בטר.  אם ברצונכם לחסוך כסף, ישנה אפשרות לקחת אוטובוס מבייג`ינג עד לאולן בטר ומשם לקנות כרטיס ל- Trans-Mongolian (ולהיפך) .
 

סין לתרמילאים - כל מה שצריך לדעת על טיול בסין >>

לתחילת הכתבה

הדפס|
קרא מאוחר יותר
| שמור לעצמי| שלח |סרוק לנייד

תגובות

רוצה להגיב לזה? יש להתחבר לאתר:

 

האם ניתן לרדת במונגוליה לטייל ולהמשיך לסין

השב  · 
השב · 

ל-abc

השב  · 

הזמנת מקום ברכבת הטרנס סיברית

השב  · 

תודה על המידע

השב  · 

כתבה נהדרת- תודה!

השב  · 

תגובות פייסבוק

הזמנת חופשה לסיביר

הזמנת מלון השוואה בין מאות אתרים ברחבי העולם הזמנת טיסה כל האתרים המובילים במקום אחד ביטוח נסיעות דרך למטייל יוצאים לחו"ל בראש שקט
סגור
0

בחרת להירשם לעידכונים על:

    כדי שנשלח לך את התכנים הנכונים בזמן המתאים לנסיעה שלך, כדאי לציין:
    או תאריך אחר בו נפסיק לשלוח עידכונים.

    אולי תרצה להירשם ליעדים נוספים בהם התעניינת לאחרונה:

    כדי להשלים את התהליך אנא:

    או התחבר\הירשם לאתר
    ×