מידע שימושי על מחוז יונאן

במאמץ מרוכז ובשירשור אינסופי כמעט נאספו מיטב הטיפים על מחוז יונאן המופלא. מה לעשות ולראות, איפה האוכל הכי טוב, מקומות לינה ואיטרנט. לשרותכם.
``הסינים`` של פורום אסיה ששרשרו: תומר, נועה, שי, רחל, רום, ענת, שגיא, yoni, נירית, omer ואפרת (שגם אספה הכל ביחד).
תמונה ראשית עבור: מידע שימושי על מחוז יונאן
© Depositphoto

מידע כללי

יונאן (yunnan) המחוז המתוייר ביותר בסין, נמצא בדרום מערב הארץ וגובל בבורמה ממערב, לאוס מדרום וטיבט מצפון מערב. האזור מחולק לכמה אזורים גיאוגרפיים שונים, העיקריים בהם הם אזור הרמה הטיבטית הגבוה (2000-3500 מ`) היבש יחסית, נמצא בצפון המחוז, והאזור הדרומי נקרא שישואנבאנה הוא אזור של גבעות טרופיות (מזכיר את צפון תאילנד ולאוס). ביונאן תוכלו למצוא את האוכלוסיה המגוונת ביותר בסין. מיעוטים שונים ומשונים שכל אחד מהם מתלבש בתלבושתו המסורתית וחוגג את חגיו המעניינים.

עונות מומלצות: כל העונות עם דגשים קלים: באזור הצפוני של הרמה הטיבטית יש סכנה שבחורף הכבישים סגורים בשל השלגים, צריך לבדוק מראש אם הדרך פתוחה למעבר. ביולי-אוגוסט אזור שישואנבאנה חם והביל ופחות נעים לטיול.

מעברי גבול מיונאן:

לאוס- מעבר הגבול, נמצא במחוז בוטן בצפון לאוס, ובדרום יונאן (אזור שישואנגבאנה), מעבר הגבול בעיירה בוטן בלאוס אל העיירה מוחאן בסין ומשם בערך 4 שעות נסיעה לג`ינחונג. ויזה לסין מתוך לאוס ניתן לעשות בשגרירות הסינית בויאנטיאן (עדיף ללכת ישר לשגרירות, הסוכנויות לוקחות עמלות גבוהות מדי).

ויאטנם- מעבר הגבול נמצא בין העיר הויטנאמית לאו קאי לעיר הסינית חקואו (דרום מזרח יונאן). ויזה לויטנאם ניתן לעשות בנאנינג, ויזה לסין אפשר לעשות גם בהאנוי וגם בייגון לוקח 4 ימי עבודה (אלא אם כן משלמים יותר). ללאו קאי ניתן להגיע ברכבת לילה שלוקחת 12 שעות בערך ויוצאת מהאנוי. בצד הסיני אוטובוס לקונמינג (10 שעות נסיעה).

בורמה- על-פי הלונלי פלנט, יש אפשרות לעבור מסין לבורמה אך לא להפך. את הפרטים העדכניים כדאי לברר בקונמינג (בירת יונאן) וגם להוציא שם את הויזה לבורמה. מעבר הגבול נמצא בין הערים רוילי (Ruili) בצד הסיני ו-Mu-se בבורמה לעיר Laishio. אין מידע באתר על מישהו שעשה מסלול כזה. נשמח לעידכונים.

קונמינג

קונמינג (Kunming) היא עיר הבירה של מחוז יונאן, לכשעצמה היא אינה מרתקת אולי, אך יש בה מספר אתרים נחמדים, היא מהווה נקודת יציאה להרבה אזורים, והחשוב ביותר - האוירה שם היא בין הטובות בסין ולעיתים מזכירה בנינוחות יותר את תאילנד, מאשר את הארץ המרכזית.

לראות ולעשות: מספר מוזאונים ופגודות, מקדש yuantong שבתוך העיר, ופגודת הבמבוק שמחוץ לעיר (צריך לקחת מונית, אז כדאי להתארגן בחבורה, אבל זאת אחת המפגודות היותר נחמדות בסין, ולכן לדעתי זה שווה את המאמץ). יש את שוק הפרחים והציפורים (וכמובן גם מזכרות), חנויות בגדים, DVD ומוזיקה, ומה לא. בצמוד לעיר בצד מערב נמצאות הגבעות המערביות (אליהן ניתן להגיע באוטובוס מס` 5 מתחנת האוטובוס המערבית. מדובר בגבעה שמשקיפה על העיר, ניתן לקחת מיניבוס לפיסגה, או לטפס ברגל, ולראות את כל המקדשים והגנים שפזורים בדרך.

האטרקציה הגדולה ביותר של קונמינג כלל לא נמצאת בתוכה. מדובר ביער האבן (Shilin) - דונמים רבים של סלעים באין ספור צורות וצבעים, שמאפשרים שוטטות של יום (ויש גם כאלה שנשארים לישון). הגעה על-ידי רכבת או אוטובוס (שגם הוא יוצא מתחנת הרכבת) בערך 3 שעות לכיוון ברכבת, כשעה וקצת באוטובוס. אוטובוס 71 מגיע ממרכז העיר למקדש הזהב. וותרו על מוזיאון קונמינג.

לינה: מקומות לינה: המקום המפורסם ביותר הוא מלון קמילה שנמצא ב-No.96, Dong Feng Road East ומפורסם בעיקר בבופה משובח בארוחות הבוקר (במלון קמליה גם נמצאת הקונסוליה של לאוס). ה-HUMP שממוקם ב-Jinmabiji Area Jinbi Road נפתח לא מזמן מחדש. זהו GUEST HOUSE שממוקם בדיוק במרכז העיר, משקיף על כיכר שכל בוקר זקנים עושים בה קונגפו מתחת לשני שערים עתיקים (או משוחזרים), בדיוק מול קניון וליד הרובע המוסלמי (אמממממ... איזה שיפודים). גם במרחק הליכה משוק הציפורים.
 לא לישון ב-KUNHU! לחלק מכם היה ברור ללכת ישר לישון בקמילה אבל בתור אחד שטייל עם חברה ורצה פרטיות בחדר זוגי, הקונהו נראה תחילה כאופציה היחידה. מקום מגעיל, שרותים מבין המגעילים בסין, שרות לא משהו בכלל. בסופו של דבר גם ככה ישנו בדורמס.

אוכל: קונמינג היא אימפריה של אוכל, מכל הטעמים והסוגים... קודם כל יש את אטריות `מעבר לגשר` שזה מרק אטריות לא ממש שונה מכל מרק אטריות אחר, אבל ניתן להשיג אותו רק בקונמינג, זה מרק אטריות מהביל שזורקים לתוכו כל מיני דברים טריים (כולל בשר) והם מתבשלים להנאתכם.

אוכל ברובע המסולמי: לא רחוק מהמרכז, ברחוב הראשי יש הרבה דוכנים שמוכרים שישקבאבים וכד`. גם יש מאפיות שעושות ממתקים מעולים, לחמים ועוד מבחר מאפים (לא הכי מלהיבים). יש שם שיפודים מצוינים מכל הסוגים וכמובן את ה-pulled noudles. גם הטופו על האש טעים. באיזור המוסלמי (ליד ה-HUMP) יש את נציגי המיעוט הוויגרי (שהגיעו משינג`יאנג) וישמחו להכין לכם שיפודים עתירי בשר. הם ישמחו עוד יותר אם תגידו להם סלאם עליכום (לא בצחוק). באותו האזור אפשר גם להשיג מצרך נדיר מאד בסין- לחם!!! כן - הלחם השינג`יאנגי על מגוון צורותיו. הולך נהדר עם הבשר! ניתן גם למצוא שם ג`אודז`ה (שזה כיסוני בצק מאודים, מבושלים או מטוגנים) ובאוד`זי (שזה לחמניות ממולאות מאודות) טובים.

Hot pot - אומנם זה מיוחד לסצ`ואן אבל לא רחוק מהקמיליה יש מספר מסעדות הוט-פוט `שרות עצמי`: על השולחן מונח מבער ועליו קערה מלאה ברוטב עם המון חריף (`bu lajio`=לא חריף, למרות שזה חלק מהחוויה, וגם בכל מקרה תקבלו חריף...) והמון שמן. לוקחים שיפודים עם ירקות או בשר ומבשלים לעצמכם על השולחן.

למי שמתגעגע לבישול עצמאי - יש בדורמס` שבקמיליה מטבח, ומוצרים ניתן לקנות בכל מקום, אבל ברחוב הראשי (בבניין של המקדונלד`ס) יש סופר carefour ע-נ-ק, ששם יש את כל מה שתחפשו... עוד אטרקצייה בקונמינג שלא כדאי לוותר עלייה).

באזור האוניברסיטה יש כמה בתי קפה מומלצים: סלבדור (הבעלים המקוריים מדאלי) עם הסנדביצ`ים המעולים, הבראוניס הטובה במזרח והגלידות המדהימות. גם ב-french caffe עם ארוחת בוקר לא רעה.

בדרך לקמליה, ממש מתחת לגשר העכביש שליד ההולידי-אין נמצאת מסעדת פועלים קטנטנה שעושה את הבאו-דזה הכי טובים בסין (או שלא הכי טובים, אבל מאוד טובים). חוצמזה, בשוק הקטן שליד הקמליה אפשר למצוא דוכני אוכל טובים וזולים ודוכן אחד לממכר לחם אמיתי. בכל רחבי העיר ניתן למצוא מקומות של מוקפצים לפי בחירתכם, שימו לב שהאוכל שם מ-א-ד חריף!!!

אינטרנט: יש אינטרנט בסניף המרכזי של צ`ינה טלקום, ולמרות שזה חברה גדולה המחירים סבירים (בערך 5 יואן). בבאר הסמוך לקמליה יש אינטרנט עם שני מחשבים XP (6 יואן לשעה) ובקמיליה אם מישהו צריך אינטרנט חירום (10 יואן לשעה). במעלה הרחוב (מהיציאה של הקמיליה שמאלה) בצומת המרומזרת יש חצר בית קפה ומצידה גרם מדרגות המוביל לחדר אינטרנט גדול 2-3 יואן לשעה. ממש לייד קמיליה הוטל יש תחנה מרכזית ובקומה השניה יש אינטרנט זול מהיר וחדש עם מצלמות מסכים שטוחים וכ``ו במחיר מצחיק ביחס לקמיליה.

דאלי

טוב,קודם כל דאלי (Dali) זאת העיר עם העננים הכי מדהימים שיש. (ביום טוב, כמובן). כדאי לשים לב לזה. מה שנקרא ``דאלי העתיקה`` (Dali מופרדת מהעיר המודרנית: Xiaguan) זה מקום נחמד ויפה עם מדרחובים גדולים ומקסימים, שערים ענקיים יפים. המון שופינג, תיירים סינים ותירס חם על מקל.

לראות ולעשות:יש שם בסביבה את מנזר הקונג-פו wuwe si שנמצא במקום ממש יפה, כמו בתוך יער, ויש בו קבוצת ילדים, מכל הגילאים, שעוסקים בקונג-פו. יש כאלה שעולים רק לצפות בילדים שמתאמנים בו ויש כאלה שנשארים שם כמה ימים. אני ממליצה למי שנוסע לשם רק לראות-להגיע אחה``צ, קצת לפני השעה 16:00. הם מתאמנים ובסביבות השעה 18:00 אוכלים ארוחת ערב-מומלץ להשאר לארוחה כי לפני האוכל הם עושים כמו מין טקס כזה והאווירה מיוחדת.
 יש את האגם בדאלי שיש כאלה ששוכרים אופניים ונוסעים לשם או לחלופין, המסע באופניים ממש מומלץ יוצאים קצת מבועת התיירות של דאלי ורואים קצת כפרים אמיתיים בדרך, בכלל בדאלי כדאי להסתובב באופניים, אבל אפשר לקחת אוטובוס. מאוד נחמד להסתובב שם. האטרקציה המרכזית באגם היא דייג בעזרת קורמורנים. חוץ מזה, אני ממליצה על מקום שנקרא דזונגחה סה-מקדש השלום והצדק- זה נמצא על הר ומשקיף על כל האזור. ביום עם ראות טובה- הנוף מקסים. אפשר-או לטפס את ההר, או לקחת רכבל לפיסגה, או (מה שאני עשיתי...) לעלות למעלה ברכבל ולרדת ברגל. (גם קצת התברברנו שם והגענו לכל מיני שדות אורז ממש מגניבים שלא היו במסלול...). ביום ב` יש שוק בעיירה די קרובה בשם SHAPING, ניתן לקחת אוטובוס מהכביש מחוץ לעיר. השוק נחמד, אבל נהיה ממש ממוסחר. יש דבר שמפורסם בכל סין ומכל סין באים לדאלי בגללו- מסאג`ים, ולא סתם מסאג`ים- מסאג` חירשים!! יש שם קבוצה של חירשים שעושים מסאג`ים מעולים. אולי מסאג` קצת חזק אבל שווה (מאוד שווה). 3 הפגודות: כל מי שהיה שם אמר שאין מה להכנס וחבל על הכסף! הם באמת הגזימו: לראות 3 פגודות, שאפשר גם לראות מהכביש עולה יותר מהעיר האסורה!!!

לינה: באמת שבדקתי הרבה גסט-האוסים אבל באמת הכי כדאי זה גסט האוס מס.5. (נקרא OLD DALI FOUR SEASONS INN). נכון, הצוות שם לא תמיד סימפטי (במילים עדינות), אבל מאוד זול שם: דורמס של 4 מיטות-מזרונים רכים-15 יואן, מזרונים פחות רכים (אבל ממש בסדר)-10 יואן. ארוחת בוקר-10 יואן-מומלץ (היוגורט הטוב ביותר).

על ההר, קצת מעל תחנת הרכבל העליון והמקדש יש אכסניה שנקראת higherland inn ומנהלת אותה בחורה מקסימה בשם מלאני (סינית אבל סופר מצחיקה), שקט נפשי, מערה טאואיסטית ועז בשם משה. מגיעים עם הרכבל או עם סוסים. כדאי להתקשר לפני מהחנות שנמצאת בצומת הראשית ליד ה``בירדי`` ולברר אם יש מקום למעלה.
GH3 - הקוריאני ממש לא מומלץ, אבל אפשר לאכול במקום אוכל קוריאני!
 אנחנו הגענו בעקבות המלצה ל-TIBETIAN LODGE שהיה ממש סבבה: יש להם חדרים זוגיים קטנטנים ב-60Y, ואחרים בגודל נורמלי ב-100Y.
 במרכז דאלי העתיקה, JIM`S GUEST-HOUSE מקום מומלץ ביותר לישון בו. אחלה חדרים זוגיים/שלושה מרווחים סביב ה-40 יוהאן לזוג 60 לשלושה. מעבר לכך, האינטרנט חופשי והבעלים אדיב מאד.

אוכל: ב-JIMS PEACE GUESTHOUSE יש אוכל מצוין. יותר ספציפית-יש שם את ה ``yak stew`` נזיד טיבטי שאני לא יודע כמה זה טיבטי אבל מנה ענקית ומדהימה. הפיצריה הכי הכי טעימה במזרח, סטלה, ברחוב של גסט האוס no.4. פיצות ט-עי-מות. 21 Huguo Rd. במבוק קפה (Bamboo cafe) ברחוב הממשיך מזרחה מה``בירדי``, אוכל נהדר ונאשי החמודה חייכנית תמיד, RenMingRoad 71.

ליג`יאנג

ליג`יאנג נפגעה מרעידת אדמה חזקה ב-1997 והוקמה בשנית משוחזרת כביום היוולדה. מאז הפכה למרכז תיירותי משגשג גם לתיירים וגם לסינים. ומקום טוב לצאת ממנו לטיולים בצפון יונאן.

לראות ולעשות: שווה לשכור אופניים ולנסוע לבאישה ומקדש יופנג. אל תשלמו כסף בכניסה לשו-חה, פשוט תעקפו את השער וסעו אל הכפר הישן. החדש לא מעניין.

לינה: גסטהאוס טוב של ה-IYH בהמשך השביל מהדונגבה האוס בעיר העתיקה. אם תצליחו למצוא גסטהאוס משפחתי קטן בשם 69 inn עוד יותר טוב.
רצוי למצוא GH בייתי - ליג`יאנג היא אחת מהערים הבודדות בסין שהיצור הזה קיים, ולכן רצוי לנצל את זה עד תם! איך שיורדים מהאוטובוס מתנפלים עליכם אין ספור ``תועמלנים`` של GH, בתכל`ס - כולם די אותו הדבר: זולים נחמדים ונקיים.
 אנחנו הכי אהבנו את XIANG GE YUN - המחיר היה מצויין, הבעלים: מאמא ופאפא מקסימים, מאמא בישלה לנו כל בוקר ארוחה מצויינת (בערך בחמישית המחיר מהארוחות בבתי הקפה), ואם רוצים אז גם ארוחת ערב מצויינת. רק להרחיק את החתולים מהמצעים (מניסיון...). מלון מומלץ נוסף בתוך העיר העתיקה: first bend inn עם חאן נעים בפנים כ-25-30 יואן למיטה.

אינטרנט: עדיף לצאת מחוץ לעיר העתיקה. יותר זול ויותר מהיר. יש האנגר גדול מול תחנת האוטובוס הקרובה לכניסה לעיר העתיקה.

אוכל: קפה ועוגות בפראג קפה. איטלקי בבלו-פאפאיה (ליד גשר האבן העתיק) אוכל סיני קצת יקר אבל מעולה במישי בר. למידע לכו למישי או לדונגבה האוס. אוכל מערבי, סיני וקוראני מצויין יש בסאקורה (הבעלים היא קים - קוראנית אך דוברת אנגלית מצויינת). הם גם פתחו סניף אי שם בקונמינג. הלזניות שלהם יזכרו לנצח!!!

ערוץ הנמר המדלג

צפונית לליג`יאנג, כשעה נסיעה, הנמצא אחד הטרקים המרשימים של סין. ערוץ הנמר המקפץ (Tiger leaping gorge), אחד הקניונים העמוקים ביותר בעולם והיאנג צה החום זורם בתוכו בגעש. את הטרק אפשר להתחיל משני כיוונים שונים ולעשות אותו כשניים עד ארבעה חמישה ימים. (מקובל שלושה ימים, שני לילות). בהתאם לתכנון אפשר להשאיר את הציוד בבית מלון בליג`יאנג או באחד המקומות בתחילת המסלול. כשלוש עשעות באוטובוס מליג`יאנג העיר: Qiaotou (עוברים את הכביש ומתחילים במסלול מזרחה, מסיימים ב-Daju). או להגיע לעיר Daju לעבור עם המעבורת את היאנג צה ולהתחיל משם ללכת מערבה. המסלול אינו קשה ואינו מסוכן, קיימות כמה אופציות לירידה מהשבילים וטיול מחוץ למסלול- מומלץ לקחת מדריך לחלקים אלו. הטרק בנוי בשיטת ``בתי התה`` כלומר לאורך המסלול פזורים גסט האוסים קטנים של המיעוט הנאשי והאנשים שם חייכנים עד אין קץ וישמחו להלין ולהאכיל אתכם.

הגסט האוסים המומלצים: naxi guest house כשלוש שעות מ-Qiaotou. משפחה חמה תירסים מיובשים וחצר משחקים. five fingers mountain guest house. כ-7 שעות הליכה איטית מ-נאשי. עוד מומלץ להגיע ל-Qiaotou בצהריים וללכת עד לגסטהאוס Tea horse caravan המקום נחמד מאוד.

אופציות הארכה: אפשר להאריך את הטרק בעוד מספר ימים לכיוון baoshan עיר האבנים ויש הממשיכים עד אגם לוגו. מ-walnut grove אפשר להמשיך לכפר חאבה ואז לבאישוויטאי וז`ונגדיאן. לשאול את שון בוולנאט גרוב על פרטים מדוייקים.

עוד מצפון לליג`יאנג

אגם לוגו- אפשר לוותר, אבל אם אתם מתעקשים, לא לישון בכפר המרכזי אלא ללכת לכיוון חצי אי שלתראו משם (לי-גה) ולמצוא home stay. אפשר לחצות את האגם בסירה או להקיף ברגל אל מחוז סיצ`ואן. מהאגם יש אוטובוס לשיצ`אנג ומשם רכבת לצ`נגדו (מסלול מעניין, לא מתוייר בכלל ומומלץ לבעלי סבלנות ויכולת תיקשור בפנטומימה או בסינית).

באושאן-שיטואוצ`נג (עיר האבן) - קשה למצוא, אבל הכי שווה בכל יוננאן. לשאול מישהו בליגי`אנג איך למצוא את האוטובוס וכמשגיעים לחפש את ה-Mu family guesthouse

לימינג- פנינה לא מוכרת ביונאן. קחו אוטובוס לז`ונגדיאן או Qiaotou ובקשו לרדת בפנייה ללימינג משם חכו לטרמפ. עמק צר של תצורות סלע אדום מוזרות. מאד שווה. יש כמה גסטהאוסים.

backdoor Yunnan - הדרך המערבית בין יונאן לסיצ`ואן

הדרך המקובלת להגיע מיונאן לסיצ`ואן זאת רכבת לילה מצפון יונאן לצ`נגדו (בירת סיצ`ואן). קיימת דרך פחות מקובלת של מעבר מיונאן דרך אזור מערב סיצ`ואן- אזור טיבטי מדהים (אותנטי במידה מסוימת אפילו יותר מטיבט...)- הדרך מפורטת בלונלי פלנט: מ-zhongdian ל-xiangcheng, ומשם ל-Litang - עיירה טיבטית מדהימה. משם אפשר לטייל באזור המערבי יותר של סיצ`ואן קרוב לגבול הטיבטי, או למשוך מזרחה ל-changDu בירת סיצ`ואן (דרך kangding). מאוד ממליץ על הדרך הזאת, אם כי בעייתי למי שסובל מגבהים או מנסיעות אוטובוס ארוכות ולא קלות... הדרך נחסמת כנראה בנובמבר-דצמבר.

Zhongdian: עד לפני כמה שנים היתה עיירה עם חלק סיני חדש וחלק טיבטי ישן וחביב, אולם בשנים האחרונות היא גם נהפכה למפלצת תיירותית.. לא רחוק ממנה יש מנזר טיבטי די מרשים בשם SONGZANLIN, ובצמוד לו כפר טיבטי קצת יותר אותנטי. מגיעים על-ידי אוטובוס מס` 3, שיוצא מהחלק העתיק של העיר. אם אתם רואים בחורות מאופרות בכבדות עם שמלות נוצצות שמחזיקות גדיים בני יומם עם סרט ורוד על הראש - הרי הן טיבטיות אותנטיות (או לפחות זה מה שהמוני הסינים שפוקדים את המנזר חושבים...). המקום נפלא למרות שמעבד קצת מהקסם בגלל היחצון הרב של הסינים כ-SHANGRI LA. סינים רבים מגיעים לשם ומתאכזבים. המקדש הטיבטי הענק מדהים ביופיו. כל האזור יפיפה. כפרים טיבטים טיפוסיים במרחק נסיעת אופניים. גם האגמים העונתיים שווים ביקור. פה היה לי close encounter עם יק ענק ומפחיד. תחנת האוטובוסים חדשה ויעילה. מקומות לישון: IYH, tibet hotel וה-dragon cloud כולם אחד ליד השני באזור טוב עם הרבה מסעדות ומכבסות (אחד מהמקומות היחידים בסין שראיתי מכבסות אחת ליד השניה).

מז`ונגדיאן ניתן להמשיך לליג`יאנג, קונמינג, דצ`ין (בדרך יפיפיה) , Panzhijua (ומשם לתפוס רכבת לקונמינג), ו-Daocheng או Xiangcheng שהן כבר חלק מה-Back Door Yunnan.

deqin: מי שפיספס שיחזור מהר. ל-deqin מגיעים באוטובוס שאפשר לתפוס ב-zhongdian. הנסיעה מדהימה. 6 שעות עם נוף מדהים של פסגות בגובה 5-6 ק``מ. הכל לבן משלג וירוק. בדרך עוברים פס של 4000 ומשהו מטר. למה לנסוע ל- DEQIN? האיזור הוא איזור טיבטי. יש שם הר קדוש לבודהיסטים בגובה 6,700. עולי רגל מגיעים לשם כדי לסגוד להר ולמפלי SHENPU שלמרגלותיו. גם נהר ה-MECKONG מתחיל את דרכו פה למרגלות ההרים. בגדול, אפשר לטרק שם מ-3 ימים ועד המסלול המלה של 12 יום. הנופים מדהימים ומגוונים (בהחלט מתחרים עם ההימאליה הנפאלית) והמקומיים ישמחו לארח כל אדם. הטרק יכול להיות 5-6 ימים (הקורה הקטנה) או 12-13 יום (הקורה הגדולה) ישנים אצל משפחות טיבטיות או בקמפינג.

מומלץ לא ללון ב-Deqin עצמה אלא ב-Feilaisi Viewpoint שנמצא כמה קילומטרים אחרי. ממקום זה יש נוף פנורמי לכל הפסגות שבאזור ולנהר המקונג. כמו כן אפשר לעשות פה HOME STAY- כלומר לנון בבית פרטי ולא באכסניה. אם כן רוצים לישון ב-GH, כל מה שצריך לעשות זה לחצות את הכביש ולפנות שמאלה, כשיוצאים מהתחנה. כמה עשרות מטרים משם יש מקום חביב, בעלת המקום יודעת כמה מילים באנגלית. יש בסביבה גם אינטרנט.

כל הדרך ל-Deqin עצמה היא עליה הדרגתית. אז בד``כ לא סובלים ממחלת גבהים אבל מחלת גבהים משפיע אחרת על כל אחד. בטרק מתחילים בגובה 2600 ועולים לפס שנמצא ב-3600. עליה קשה אבל שווה כל טיפה של זיעה. אח``כ יורדים חזרה ל-3100 שזה גובה סביר ביותר.

xiangcheng יש גסט האוס מקסים שנקרא coffee tea הוא שייך למשפחה חמה ודואגת. נשארתי שם שבת והם ממש דאגו לי, שחקו איתי ולקחו אותי לטייל איתם למנזר המקומי, לא הגדול והמוכר. הם גם עוזרים לקנות כרטיס הלאה. הכי טוב שיש!!!

Tengchong: עיר קטנה ועתיקה אך לא מתויירת. ניתן לשכור אופניים ולהסתובב בסביבה.

Doacheng יותר ממומלץ, יש יותר מה לעשות ולראות בה: אזור כמו פארק ידינג, שפיספסתי לצערי.

שישואנבאנה

שישואנבאנה (Xishuangbanna) הוא איזור בדרום מחוז יונאן, גובל בלאוס בורמה וויטנאם (ולכן גם הוא נחשב לחלק ממשולש הזהב). יש באיזור הרבה שבטי מיעוטים שהיגרו מאותן מדינות (העיקרי - דאי), רוב האנשים בכפרים אפילו לא מדברים סינית, או שהסינית שלהם מאד דלה, אז כדאי להתחיל להתאמן על התאילנדית! עיר הבירה: ג`ינגהונג - הגעה: אוטובוס מקונמינג. לי זה לקח 19 שעות, יש שמועות על אוטובוסים ישירים (רק של 12 שעות).

meimei - קפה מומלץ. אפשר לשכור מדריכים לטרקים דרך הבתי קפה, זה יוצא קצת יותר יקר אז תעשו את החשבון שלכם. הגן הבטוני ממוקד על צמחי מרפא אבל כל השלטים שם בסינית אז אם אתם לא קוראים סינית שוטף אז לא תפיקו מזה הרבה...
 אטרקציות: גן בוטאני (אם ממש משתעממים), לשכור אופנים באחד מבתי הקפה, ולצאת מהעיר, לדווש על המקונג בין כפרים ויערות גשם. בגדול נחמד. הרבה אנשים מדוושים לכיוון GALANBA - 30 ק``מ, לוקח כמה שעות, אבל זה לא נורא כי הכל בירידה. אפשר להעמיס את האופנים על אוטובוס ולחזור ככה.

לינה: Banna Hotel (כתוב מבחוץ שישואנגבאנה, אז לא להתבלבל), Bamboo Inn. לא רחוק ממלון באנה יש הרבה בתי קפה, יש שם מערבים, אופניים להשכרה, ו``צינורות מידע`` לגבי טיולים באיזור, פסטיבלים (חייבים לשאול עליהם, כי יש מלא שבטים שונים ולכל אחד פסטיבל ססגוני כלשהוא באיזה שהם תאריכים), שווקים וכו`. אותם בתי קפה יכולים גם לארגן סיורים מודרכים לאתרים מרתקים כמו ``עץ בן 1000 שנים``, וכו`.
 גאלאנבה- עיירה חביבה, די משעממת (לפחות במבט ראשון) אבל הרבה יותר שקטה ורגועה. אם יש זמן אז אולי כדאי להעביר כמה ימים.

טרק נחמד שעושים בכפרים בסביבה: לוקחים אוטובוס ל-Damenlong, מעבירים שם את הלילה, ובלונלי כתוב לאן כדאי להמשיך אח``כ, כשבתכל`ס נשארים לישון בבתים של מקומיים (אחרי שעושים להם פרצופים של מיסכנים), הם ממש מכניסי אורחים, כך שזאת חוויה מאלפת, רק לא לשכוח להשאיר קצת כסף כשעוזבים! ממשיכים ע``פ המסלול של הלונלי, נשארים לישון איפה שרוצים בכפרים. ניתן לסיים ב-BULANGSHAN ולקחת משם אוטובוס ל-MENGHAI. בימי א` יש שוק ענק וממש יפה ב-MENGHAI אז ניתן לתזמן את הטרק כך שאת הלילה במנגהי עושים במוצ``ש, נשארים לשוק ותופסים אוטובוס לג`ינגהונג.

רווילי (Ruili) -זאת העיירה המרכזית לפני מעברי הגבול ללאוס ובורמה (אם אפשר לעבור לבורמה יבשתית). 12 שעות באוטובוס מקונמינג. יש מלא גסטהאוסים. לישראלים יש שם רע שם אז בחייאת, תתנהגו יפה.

תחבורה ביונאן

רכבות: מקונמינג מזרחה (לכיוון ננינג במחוז גוואנגשי), רכבת לילה לדאלי (שכמעט תמיד לא ניתן להשיג אליה כרטיסים) ורכבת יום לדאלי (כ-6 שעות נסיעה). חוץ מזה ההתניידות באוטובוסים (רגילים וסליפר בס). רוב התחבורה לדאלי מגיעה לדאלי המודרנית (Xiaguan), משם צריך לתפוס אוטובוס קו 4 (מתחנת האוטובוס המרכזית) או קו 8 (תחנת הרכבת) כדי להגיע לדאלי העתיקה. מדלאי לליג`יאנג יש אוטובוסים כל הזמן וכל יום. אפשר לקנות כרטיסים בכל גסט האוס או תחנת אוטובוסים. מליגי`אנג ל-Qiaotou (ערוץ דילוג נמר) יש כמה אוטובוסים יומיים. אותו אוטובוס ממשיך גם ל-Zhongdian. זונגדיאן לדצ`ין, 3-4 אוטובוסים בשעות הבוקר.

זונגדיאן לסיצואן דרך ה-Back Door:
ל-Xiangcheng יש לעיתים יותר מאוטובוס אחד שיוצא בבוקר
 ל-Doacheng יש לעיתים אוטובוס ישיר לכאן מזונגדיאן אחרת צריך להגיע דרך Xiangcheng. האוטובוס מתבטל לעיתים בגלל מזג אוויר.