עפתי לתרמילאים

הכרות עם ג'ודפור

בשוליו של מדבר Thar נמצאת העיר ג'ודפור. עיר עתיקה צבעונית, בנוסף למבצרים ומקדשים רבים הניצבים בסביבה, הופכים את המקום לתחנה מומלצת בהודו. למי שנותר זמן בעיר מומלץ לבקר בארמון המלכה, ארמון הפנינה וארמון הפרחים.
צוות למטייל ברשת
תמונה ראשית עבור: הכרות עם ג'ודפור

בשוליו המזרחיים של מדבר Thar על טרסות חוליות שוכנת ג`ודפור. ג`ודפור הייתה בעבר מרכזה של Marwar - העיר הגדולה ביותר ב- Rajputana. רוב המבקרים בג`ודפור עוצרים בה ליום אחד, מבקרים במבצר המקומי ובארמונות ופונים מערבה אל ג`איסלמר הנמצאת במרחק של כ-300 ק"מ מג`ודפור. המבקרים שלא נשארים בעיר מפספסים את השווקים הצבעוניים בעיר העתיקה, את תיאטרוני הבובות ואת האווירה הרג`סטנית האמיתית בכפרים הסובבים את ג`ודפור.

אם אתם בוחרים להישאר בג`ודפור יותר מיום אחד ואתם מעוניינים לראות אתרים נוספים מלבד המבצר והשווקים, מומלץ לבקר בגנים הנמצאים בבירה העתיקה של מנדור בפרברי העיר. רוב המיניבוסים בג`ודפור מגיעים אל מצבת הזיכרון המלכותית של המהראג`ות הנמצאת בגנים היפים במרחק של תשעה ק"מ מצפון לג`ודפור, במנדור, הבירה של Parihar Rajputs בין המאה השישית למאה הארבע עשר. בגנים נמצא גם היכל הגיבורים שבו מוצגים דמויותיהם בגודל טבעי של אלים ושל לוחמי ה- Rajput. מאחורי הגנים מעבר לגבעה הונחו מצבות זיכרון נוספות לזכרם של לוחמי ה- Rajput.

מבצר Meherangarh בג`ודפור משמר בצורה אותנטית את תפיסת המלחמה ברג`סטן. בניגוד למבצר בג`איסלמר, המבצר בג`ודפור לא מיושב ועל השבילים המטופחים דורכים רק מבקרים שמגיעים לצפות מבעד לחומות המבצר בארמונות ובמקדשים בסביבה. Loha Pole הוא השער השישי מבין שבעת שעריו של המבצר, שעוצבו כדי לעצור אפשרות פלישה של אויבים פוטנציאלים. ליד ה- Suraj Pole ,השער האחרון במבצר, נמצאים הארמונות שהם חלק ממוזיאון Meherangarh . שמותיהם האקזוטיים של הארמונות מעידים על חברה שתוך כדי קרבות אלימים ניסתה לשמר את היופי והאלגנטיות.

ב- Jhanki Mahal ארמון המלכה, מוצג אוסף עריסות מרשים של שליטים קודמים. את כסאות המלכות מהשיש, ששימשו במשך שנים בהכתרות של מלכים שונים, ניתן לראות בארמון הפנינה
(Moti Mahal). הארמון המתוכנן והמשוכלל ביותר הוא ארמון הפרחים (Phool Mahal), שבו יש אולם ריקודים ששימש את המהראג`ה ואורחיו. על קירות האולם תלויים תמונותיהם של הרקדנים שרקדו באולם, השליטים והאלים הפופולריים. בארמונות האחרים במבצר יש תקרות מאלמוגים, מראות על הקירות ועיצובים מיוחדים.

הדרך המרתקת אל המבצר מהעיר העתיקה עוברת דרך שווקים הומים ואזורי מגורים שהרחובות בהם כה צרים עד שהולכי הרגל חייבים ללכת בטור ולהתחרות על המעבר עם העזים והתרנגולות… ניתן לבקר במבצר בקיץ מהשעה 8:30 עד 17:30 ובחורף מהשעה 9:00 עד 17:00.

קבוצת המקדשים ההינדית הגדולה ביותר ברג`סטן שוכנת בשוליה של העיר הקטנה Osian, שממוקמת במרחק של 64 ק"מ מצפון לג`ודפור. הנסיעה אל העיר מג`ודפור אורכת כשעתיים והאוטובוס עוצר על הדרך הראשית מדרום לעיר. שלושת המקדשים העתיקים ביותר הם מקדשי Vishnu and Harihara שנבנו בתקופת Pratihara במהלך המאות השמינית והתשיעית. הם מאופיינים בתגליפים דקורטיביים ובציוריהם של קרישנה וקדושים אחרים. במרכז העיר נמצא מקדש Sachiya Mata, שממנו נשקף נופה של Osian. המקדש נבנה במאה השתים עשרה והוא עדיין משמש מאמינים רבים שמתכנסים בהיכל המרכזי במקדש שנועד להתכנסויות גדולות. ההיכל המרכזי מוקדש ל- Sachiya ומוקף בפסלים קטנים של גאנש, שנקר, סוריה ווישנו.

קבוצת המקדשים השלישית נמצאת סמוך למקדש Sachiya Mata. המקדש הראשון בקבוצה זו הוא מקדש Mahavira Jain שנבנה במאה השמינית. במרחק של חמישים מטרים ממנו נמצא מקדש סוריה המוקף בפסלים גרוטסקיים של פילים. החלל הפנימי שלו כולל את פסלו של סוריה שמוקף בפסלם של גאנש ושל דורגה. במרחק של חמישים מטרים משם נמצא מקדש השמש שתגליפי העץ החיצוניים שלו לא שרדו במהלך השנים, אך החלל הפנימי שלו ותגליפי העץ הפנימיים נשמרו יפה.

אם ברצונכם להישאר ב- Osian, ניתן ללון באשראם במקדש Sachiya Maya עבור תרומה למקדש.

מצפון למבצר נמצאת Jaswant Thanda - מצבת זיכרון משיש לכבוד השליט הפופולרי Jaswant Singh השני שפיתח את ג`ודפור וביסס את כלכלתה.