עפתי לתרמילאים

אסיה - חמשת שווקי הדגים שכדאי לבקר בהם

בזמן טיול באסיה אסור לוותר על חוויה ססגונית, מרתקת וגם... ריחנית - ביקור בשוק דגים. שווקים אלו מהווים נדבך תרבותי חשוב ביבשת הגדולה בעולם. בחרנו עבורכם את חמשת השווקים הטובים ביותר באסיה.
גיא גולדנבלום - מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: אסיה - חמשת שווקי הדגים שכדאי לבקר בהם
Depositphotos/Empty Vectorist

שוק הדגים של יפן - Tsukiji

במרכז טוקיו שוכן שוק הדגים הגדול בעולם ואולי הגדול בכלל, הידוע בשם Tsukiji Fish market.

שוק הדגים הראשון ביפן נוסד לפני 350 שנה, בתקופת כהונתו של Tokugawa Leyasu. השוק סיפק מזון לקיסר ולנתיניו ומאז נסללה הדרך שהפכה את יפן לשוק הדגים הגדול בעולם. את מאכלי הים קיבל הריבון משוק בשם Uogashi. כאמור, בשנת 1918 התחוללו ביפן מהומות קשות נגד השלטון בעקבות מחסור במזון, שהותיר אזרחים רבים רעבים למוות. אחרי מאבקים ממושכים הצליח ההמון המשולהב, להפעיל לחץ על מנגנוני השלטון ולהביא לידי שינוי של השיטה הסיטונאית, על-ידי פתיחה של מרכזי שווקים גדולים בתוך הערים הגדולות.

השוק המרכזי בטוקיו הוקם בשכונה בשם Nihombashi, אך בעקבות רעידת האדמה הגדולה בשנת 1923, השוק התפרק לגורמים. לאחר רעידת האדמה, השוק עבר לשכונת Tsukiji, ומאז הוא מתפקד בשכונה כשוק המרכזי של טוקיו.

השוק משופע בשלל דגים ויש בו יותר מ - 400 סוגים של מאכלי ים. כל מה שתחלמו עליו נמצא כאן, מטונה זולה ועד מחירי קוויאר מופקעים. זהו שוק עצום ויהיה זה ניסיון כושל לתאר בכלל את היקפו ואת המשמעות שלו עבור היפנים והעולם כולו. השוק הינו בגדר נכס צאן ברזל בהיבטים של כלכלה מקומית ועולמית ותרבותית. אי אפשר לנתק את התאווה היפנית לדגה מהקונטקסט הכולל שלה, אותו קונטקסט שקושר אותה בקשרים עבותים לשושלת של שוגון, לפגודות, לאמנויות הלחימה, לשירה והעיצוב המינימלסטי ולחברה של כבוד ומסורת.

הנתונים הרשמיים על היקף המכירות ביפן הוא עצום וכדאי שתשבו היטב לפני שתקראו את הנתון הבא: היקף המכירות בשלושה השווקים המרכזיים בטוקיו שנה עומד על 5.5 ביליון דולר אמריקאי, כ - 600 מיליון יין. בכל יום נמכרים בשוק של Tskuiji לא פחות מ - 2000 טון מאכלי ים ובשנה יותר מ - 700000 טון. בשוק מועסקים יותר מ - 60000 איש והוא מהווה גם יעד מרכזי בקרב תיירים.

השוק פותח את שעריו בשעה 03:00 בלילה, שעה שבה מגיעה הדגה מכל קצוות תבל אל השכונה היפאנית. אם אתם מוכנים להיות עירניים בשעה הזו של היממה (וכדאי לכם) מובטחת לכם חוויה מדהימה, שתלווה אתכם בהמשך. למרות שהצפייה בפריקת הדגה מהאוניות אסורה לתיירים, מספיק לטעון את הדימיון במראות של אנשי עבודה יפניים, העובדים בחשכה תחת פנסים לבנים ובוהקים, כשאדים מהבילים נפלטים מפיהם והם מעמיסים על שכמם דגי טונה עצומיי מיימדים. לכל זה תוסיפו את העבודה בחורף היפני, שקור עז שולט במרחב.

לאחר הפריקה, בשעה 05:20 לערך, המטען עושה את דרכו אל עבר פלטפורמות מוגדרות ושם מתחילה מכירה פומבית של השלל. במכירה יכולים לקחת חלק רק אנשים עם רישיון לעסוק בכך. לרוב, אילו יהיו אנשים אשר מייצגים חברות או חנויות מסויימות. בשעה 07:00 מסתיימת המכירה ומה שנשאר מפוזר לדוכנים שונים בשוק.

השוק נסגר ב - 13:00 ויש כבר דוכנים רבים שסוגרים את שעריהם בשעה 11:00. הפעילות המעניינת מתקיימת בשעות הבוקר המוקדמות, בין השעות 05:00 ל - 08:00. התיירים מורשים להסתובב כאן בין השעות 05:00-06:15. יש להתעדכן על ימים בהם השוק סגור (בחגים ולעתים בימי רביעי ובין התאריכים 15-17 לאוגוסט השוק סגור). הזמן שהוקצב לתיירים כה מוגבל מפני שהיפניים הבינו, שהשוטטות של התיירים פוגעת בפעילות העסקית במקום.

• כתובת: Tsukiji 5-2-1
  • טלפון: 03-3542-1111
  • דרכי הגעה: רדו בתחנת Tsukiji ולכו ל - Exit 42, או רדו לחילופין ב - Honganji Temple Exit 10.

דגים בשוק. צילום: יעל מעוז

שוק הדגים בדרום קוריאה - Jacalchi

Jagalchi Fish Markt הינו שוק מאכלי הים הגדול בדרום קוריאה ויותר מ - 30 אחוז מהדגה עובר בשוק זה. השוק נוסד אחרי מלחמת קוריאה ומיד קיבל מעמד של שוק שמצטיין במגוון רחב של חסילונים, צדפות, תמנונים, דגים וכו'. לרוב, תראו רוכלות שעומדות מאחורי הדוכנים. הן מפלטות את האדרה של הדג, חותכות איברים, שוקלות, מנקות ועוטפות בנייר עיתון את הדג ושמות אותו בשקית.

בחברה פטריאכלית, כמו קוריאה, זה לא מפתיע לראות את המגדר הנשי מבצע את פעולות המכירה בשווקים. בנוסף, הן אחראיות על גידול וחינוך הילדים, אחראיות על תפעול המשק הביתי ובקיצור - הן עושות הכל! הנשים אשר מוכרות בשוק נקראות Jagalchi Ajjuma. כלומר, נשים נשואות באמצע החיים.

מאכלי הים תופסים את הנתח הגדול והמשמעותי ביותר בקולינריה הקוריאנית. כמובן, שאסור לשכוח את הקימצ'י המפורסם, שתמונות המנה מלוות מיד אפילו את מי שנוחת בשדה התעופה של סיאול. בשוק יש גם דגים מבושלים, אותם אפשר לאכול מתוך צלחת קטנה, שמידותיו של הדג בדרך כלל גדולות מגודל הצלחת. אם אתם בקטע של דגים נעים, לא יהיו חסרות לכם הזדמנויות לאכול כאלה בשוק. הכניסה לשוק חינם ויש לא מעט תיירים שמגיעים לכאן ומתרשמים מהאווירה.

השוק נמצא בבוסאן ובחודש אוקטובר השוק נצבע בצבעים ססגוניים בגלל פסטיבל התיירות המפורסם. בחודש זה התנועה לשוק גוברת ולכן חברות האוטובוסים והרכבות מאיצות ומגבירות את היקף התחבורה למקום. ללוחות הזמנים של הרכבות, לחצו כאן.

• שעות פתיחה: 08:00-22:00
  • דרכי הגעה: מתחנת האוטובוסים המרכזית של בוסאן יש לקחת קו Subway לנמפודונג (Nampodong) ומשם ללכת כחמש דקות לכיוון תחנת המשטרה.

שוק הדגים ג'ו שיאן - בייג'ינג

שוק הדגים של בייג'ינג, ג'ו שיאן (Beijing Ju Xian Fish Market), נמצא בדרך צדדית ובה שרשרת של דוכנים, המשתרעים על 500 מטר. בדוכנים תמצאו שפע עצום של יצורים שנמשו מהאוקיינוס. הלובסטר הינו מראה שכיח ביותר בשוק של בייג'ינג, לצד סרטנים, קרפיונים וכו'. אחת למספר דוכנים תתקלו באקווריומים עם דגים חיים בשלל צבעים.

השוק בשיאן שוקק חיים ומלא באנרגיות של מקום אחר, כזה שאנו הישראלים נרגיש בו זרים, אך נברך על ההזמנות לבקר במקום כזה ונתמלא בחדווה בגין תחושת הזרות. לעיתים תתקלו כאן בתיירים, למרות שבדרך כלל הם משוטטים בשווקים יותר תיירותיים באופיים. הקפידו לציית לכללי המקום ואל תתרגשו מיריקות פה ושם. המראה של השוק הוא מדהים: רבבות של סיניים גודשים את המקום, רוכנים מעל אקווריום של דגים חיים, בוחנים בקפידה את הדג ואז משלשלים כסף מכיסם, אבל לא לפני שהם מתמקחים על המחיר עם הרוכל. השוק של שיאן זאת חוויה מצויינת לצאת מהמעגל של הטיול השגרתי בעיר ואם תגיעו לפה תוכלו להתערבב עם המקומיים, שלא רואים תיירים כמו במקומות אחרים. החוויה נהדרת ומומלצת.

• כתובת: A1 Tian Tan West Road, Beijing
  • דרכי הגעה: קחו אוטובוס לתחנת Chong Wen Men

שוק הדגים של נגומבו - סרי לנקה

שוק הדגים בנגומבו (Ngombo) ממוקם בתוך בניין גדול. הריח יחלחל לאפכם עוד טרם כניסתכם למבנה. אם אתם אנשים עם בטן עדינה ורגישה מטוב שתוותרו על החוויה.

עם כניסתכם לבניין תבחינו מיד באטמוספירה הייחודית, שעוטפת את המקום. כל מה שאתם חושבים עליו בהקשר של שוק תוסס בעולם יקבל חזות ממשית בשוק הגדול בסרי לנקה. בתוך ויטרינות מסויימות תראו סרטנים חיים ובתוך קערות עמוקות ערימות של חסילונים מגובבים אחד על השני. לא תספיקו להסיט את מבטכם וכבר תראו דגים חיים, מצמידים את שפתם לקיר הזכוכית של האקווריום, כאקט סימבולי לפני מה שעתיד לקרות להם. מעבר לכל אלה תמצאו מסה של דגי טונה, לברקים, דגי חרב ושאר ירקות.

קחו אתכם בקבוק מים לפני שאתם נכנסים כי המקום צפוף ומחניק, אבל שווה את החוויה. תיירים רבים אינם פוקדים את המקום וסביר להניח שתהיו האדם המערבי היחידי, ולכן החוויה יכולה להיות חזקה שבעתיים. למרות שהשוק פחות מוכר מהשווקים המצויינים כאן, השוק הזה עדיין מדהים באופיו.

השוק נמצא ליד שער המבצר הגרמני. כל נהג מונית יידע לקחת אתכם למקום.

שוק הדגים של בנגקוק - תאילנד

התאילנדים מאוהבים אהבת נפש במאכלי ים ודומה שהם ניזונים רק מהייצורים הימיים. עם כזאת תאווה, לא מפליא שבבנגקוק שוכן אחד משווקי הדגים היפים באסיה. יחד עם זאת, תיירים רבים אינם יודעים על השוק הזה. מה גם שריחות הדגים לא עושים רושם חזק במיוחד, אבל אם אנו מתגברים על כך, אנו נכנסים לספירה אחרת שלא מוכרת לאדם המערבי.

בשוק אפשר גם להתיישב ולאכול בנחת. כל זאת בתנאי שיש לכם מספיק חוסן נפשי לעמוד בפני האתגר הבא: עמידה בתור עם מקומיים באחד הדוכנים, כל זאת תחת רעש חזק וניחוחות חזקים של דגים. לאחר מכן תבחרו את חיית המחמד שלכם ואת סוג הרוטב שעדיף עליכם ואז, אחרי מספר דקות, תקבלו את מבוקשכם בתוך קערה, עם רוטב מלמעלה (בדרך כלל רטוב אדום חריף). דבר אחד בטוח, אין לכם מה לחשוש בנוגע לטריות המוצרים, התחלופה כאן היא על בסיס יומי ואולי בטוחה אפילו הרבה יותר מהמקומות המתויירים.

אז במקום ללכת לעוד סרט בסיאם סנטר וב - MBK, עלו על ריקשה ותעשו משהו פחות שגרתי. כבודם של אלה במקומם מונח, אבל תנצלו את הזמן גם לביקור בשוק הדגים של בנגקוק ולא תצטערו.