עפתי לתרמילאים

פונדיצ'רי - עפתי! - המלצות על טיולי תרמילאים

עיירת החוף הקולוניאלית פונדיצ'ירי מציעה הזדמנות ייחודית ליהנות מניחוח צרפתי ומפינוקים שבדרך כלל לא רואים בהודו. אומנם, זוהי בעיקר עיירת מעבר ואין כאן המון מה לעשות, אך בדרככם ליעד הבא אל תוותרו על כמה ימים של אוכל ומנוחה בפונדיצ'ירי!
קובי סרדס - מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: פונדיצ'רי - עפתי! -  המלצות על טיולי תרמילאים

מבוא

פונדיצ'ירי (Pondicherry) או בשמה החדש פודוצ'רי (Puducherry), אותו קיבלה ב-2006, היא עיירת חוף יפה במדינת טאמיל נאדו. בעיר, המכונה גם "פונדי" , תמצאו טיילת מרשימה לאורך החוף, פארקים ירוקים ואדריכלות צרפתית מיוחדת. פונדי היא מושבה צרפתית לשעבר והיא אינה דומה לאף מקום אחר שראיתם בהודו. שנים התקיימה העיר כמובלעת קולוניאלית צרפתית, עד שלפני כחמישים שנה ויתרו הצרפתים על השליטה בה.

עד היום שומרת העיר על הניחוח הצרפתי לצד הטעם ההודי הטיפוסי שאנו מכירים. בפונדי כל המאפיינים של עיר הודית טיפוסית: ריקשות, רחובות חנוקים, המולה, צפצופים, מקדשים ורעש. במרחק הליכה של כמה דקות, בחציית כביש אחד, נגיע לצרפת. הרובע הצרפתי הנושק לחוף הים הוא נקי ומטופח ושם תמצאו את דגלי צרפת המפוזרים בפינות שונות, רחובות משורטטים ששמותיהם מסתיימים ב-Rue (רחוב בצרפתית), מסלולי אופניים ונוף אירופאי לחלוטין. ברובע הצרפתי מסעדות רבות ומצוינות, המגישות אוכל אירופאי הכולל קוראסונים, סלטים, בגטים, גבינות, סטייקים מעולים ועוד. בשולי הרחובות יש קונדיטוריות ומאפיות רבות עם מאפים, עוגות וארוחות בוקר שאין כמותן בהודו.

החלק הצרפתי נמצא בצד המזרחי של העיר, והחלק ההודי נמצא במערב. השילוב בין הודו לצרפת מעורר תמיהה ומעניין מאוד לראות את שני העולמות הללו נפגשים. רוב המטיילים מגיעים לעיר כשהם בדרכם לצ'נאי (הנמצאת כשלוש שעות נסיעה מפה) או חוזרים ממנה. יש מספר אטרקציות בפונדיצ'ירי, אבל הדגש פה הוא להתפנק, בדרך ליעד הבא!

לישון

מקומות הלינה פזורים בכל רחבי העיר, מגסטהאוסים פשוטים בצד המערבי ועד לבתים קולוניאליים מרשימים בצד המזרחי. המחירים בפונדי הם בינוניים-יקרים. בעיר קיים אשראם מוכר וידוע בשם "סרי אורובינדו", והוא מחזיק בכמה גסטהאוסים במחירים זולים אשר פתוחים לציבור הרחב, במידה ואתם מעוניינים במקום לינה זול. אם תחליטו לבחור בגסטהאוס ששייך לאשראם, תצטרכו לציית לכללי המקום הכוללים בין השאר כיבוי אורות ואיסור על שתיית אלכוהול.

Park Guest House – הגסטהאוס המובחר מבין אלה של האשראם שנהנה ממיקום על שפת הים. החדרים בסיסיים ופשוטים, אך פונים לכיוון הים ויש להם מרפסות. המתחם עצמו מוקף בדשא ירוק. על חדר תשלמו פה ארבע מאות רופי ומעלה, סכום הנחשב לזול בפונדי.

• כתובת: 1, Goubert Avenue Beach Road
  • טלפון: 914132224644+

Hotel Continental – גסטהאוס קטן במיקום טוב ברובע הצרפתי ליד הים. החדרים בסיסיים, יש מים חמים בבאקט ובר המגיש בירות זולות על הגג. המחירים פה נחשבים זולים ונעים סביב האלף רופי.

• כתובת: 48 Labourdonnais St
  • טלפון: 914132225828+

ganga guest house – עוד גסטהאוס בטווח המחירים הזול. ממוקם במרכז הרובע הצרפתי. הגסטהאוס נמצא בתוך בית ישן וצבעוני המקושט בכרזות של בוליווד. יש מסעדה ושירות חדרים.

• כתובת: No 479 A, Bharathi Street, Pondicherry Bazaar
  • טלפון: 914132222675+

Raj Residency – מלון נעים במרכז העיר, ליד תחנת האוטובוסים בצד ההודי. החדרים מעוצבים ונקיים ושירותי המלון כוללים אינטרנט, שירות חדרים, כביסה וניקיון.

• כתובת: Cheran street 26, Mullai Nagar, Opposite to new bus stand
  • טלפון: 914132202201+
  • אתר אינטרנט: www.rajresidency.com

L'Escale – למעוניינים להתפנק. מלון הבנוי בסגנון צרפתי באווירה נעימה ושונה. החדרים מתחילים מאלף חמש מאות ואם תוסיפו מעט תוכלו להשתדרג לחדרים שבקומה השנייה עם מרפסת שצופה לים.

• כתובת: 31 Dumas Street
  • טלפון: 919345854445+

לאכול

מגוון המסעדות וסוגי האוכל הרבים בפונדי יפתיעו אתכם לטובה. יש מסעדות מצוינות בעיר המגישות אוכל צרפתי, ומכיוון שהעיר אינה כפופה למערכת המיסים של טאמיל נאדו, ניתן למצוא בה אלכוהול במחירים סבירים וגם בשר אדום, דבר נדיר בהודו. עם זאת, הצד השני של המטבע הוא שתשלמו פה יותר על אוכל. בפונדיצ'ירי יוצאים להפסקת צהריים ארוכה, ממש כמו באירופה, לכן רוב המסעדות סגורות משעה שתיים בצהריים עד שש לערך.

Café Des Arts - בית קפה נעים ואירופאי, תחת כיפת השמיים. מגיש אספרסו מצוין לצד קרפים, סוגי לחמים שונים, גבינות וקרוק מאדאם מעולה. מחירי המנות נעים בין מאה חמישים למאתיים רופי, וזה כולל את הכריכים, סלטים ומתוקים.

• כתובת: Suffren Street 10 | White Town
  • טלפון: 919994481914+

Satsanga – מסעדה פופולרית מאוד בקרב התיירים, נמצאת בחצר האחורית של גסטהאוס עם אותו השם. האוירה נעימה מאוד והתפריט כולל ארוחות בוקר ומנות צרפתיות ואיטלקיות. תמצאו פה מבחר מנות כמו ביף בורגיניון, פסטה קרבונרה, אויסטרים, רביולי וגולת הכותרת סטייק בשר עם צ'יפס. המחירים סבירים ונעים בין מאה חמישים רופי לשלוש מאות חמישים רופי למנה.

• כתובת: No. 54, Labourdonnais Street
  • טלפון: 91413224572+

Surguru - אחת המסעדות הפופולריות בפונדי, המתמחה בהכנת אוכל של דרום הודו. אם התגעגעתם לאוכל הודי פה תמצאו את מבוקשכם. המסעדה צמחונית ומציעה מנות כגון טאלי, ביריאני, באג'י, אורז מטוגן ועוד. המסעדה ממוזגת, נעימה וקוצרת שבחים רבים מצד התיירים באזור. המחירים ממוצעים כיאה לאוכל הודי.

• כתובת: No. 99, Mission Street, Opp. Voc School
  • טלפון: 914134308082+
  • שעות פתיחה: 10:30-23:30

Rendezvous Cafe Restaurant - עוד מסעדה ידועה בפונדיצ'ירי, ממוקמת ברובע הצרפתי ליד הים. המסעדה מתמחה באוכל צרפתי ואיטלקי ומציעה אווירה אירופאית נעימה. בתפריט תמצאו מנות של פירות ים, המבורגרים, פסטות, פיצות, פיש אנד צ'יפס, קישים ועוד, לצד מבחר של יינות ובירות. לדעת מבקרים ותיירים רבים זוהי אחת המסעדות הטובות ביותר בעיר. המחירים מעט יותר יקרים מהממוצע ופה תשלמו כשלוש מאות רופי לאדם.

• כתובת: #30, Rue Suffren Street
  • טלפון: 914132227677+
  • שעות פתיחה: 11:00-15:30; 18:30-22:30

Baker Street – מאפייה פופולרית בפונדי. פה תמצאו מגוון רחב ביותר של מתוקים ומאפים הכולל קוראסון שוקולד ושקדים, בגטים, דונאטס, בריוש, עוגיות מקרונס, קישים, עוגות, מיצים סחוטים במקום וארוחות בוקר. המקום אמנם פתוח עד השעה עשר, אך סביב השעה שבע בערב כבר אוזלים רוב המאפים, לכן מומלץ להגיע לפה מוקדם. מחירים זולים יחסית להיצע המאפים של המקום והפריטים פה מתחילים מארבעים רופי ומגיעים עד למאה חמישים.

• כתובת: Bussy Street, LAL Bahadur Street
  • טלפון: 914136458888+
  • שעות פתיחה: 07:00-22:00
  • אתר אינטרנט: www.baker-street.co.in

מה לעשות בלילה

בניגוד לערים אחרות במדינת טאמיל נאדו, שהולכות לישון מוקדם, בפונדיצ'ירי ישנם כמה בתי קפה הפתוחים 24 שעות ביממה, בהחלט שינוי מרענן, זוהי האטרקציה הלילית מכיוון שכמעט ואין ברים או מועדונים. בלילה אפשר למצוא גם אנשים רבים המטיילים באיזור הטיילת של העיר.

Blue Line – מסעדה הנמצאת בתוך מלון La Promenade, הממוקם בקרבת החוף. המסעדה מציעה בופה מדי ערב ופתוחה כל הלילה למשקאות, כריכים ומאפים.

• כתובת: No 23, Gourbert Avenue, Inside Hotel Promenade, Pondicherry Bazaar
  • טלפון: 914132227750+

Le Café – בית קפה נעים בסגנון צרפתי הממוקם בטיילת, ליד הפסל של גאנדי וצופה אל הים. תוכלו למצוא שם מאפים, קוראסונים, אספרסו, כריכים, משקאות קפה קרים כמו בבית, המבורגרים וצ'יפס. פתוח 24 שעות.

• כתובת: Goubert Avenue, Beach Road
  • טלפון: 914132223854+

S Three Bar – בר זה הנמצא בתוך מלון ריצ'מונד בעיר (Richmond Hotel), מציע מגוון בירות מהחבית, יינות וקוטיילים.

אטרקציות בעיר

מלבד מנוחה, שלווה ונהנתנות, אפשר למצוא בפונדיצ'ירי כמה אטרקציות:

אשראם סרי אורובינדו (Sri Aurobindo Ashram) – הפנינה של העיר וממוקם במרכזה. אשראם זה נוסד ב-1926 על ידי סרי אורובינדו ואישה צרפתייה המכונה "האם" (Mother). האשראם משלב רוחניות לצד מדע מודרני ומציע בין השאר הצגות, הרצאות והקרנת סרטים. בחצר האשראם נמצאים שני הקברים של מייסדי המקום ומשמשים כמקום פולחן. אם תרצו לקחת חלק פעיל באשראם תוכלו ללון בגסטהאוסים שהוא מציע, וכמובן שתוכלו גם רק לבקר. ביקור באשראם בשעות הפתיחה הוא חופשי ולא עולה כסף.

• כתובת: Marine St, White Town
  • טלפון: 914132233604+
  • שעות פתיחה: 08:00-12:00; 14:00-18:00

למידע נוסף קיים מרכז מידע (Bureau Central) שינדב לכם את כל הפרטים שתצטרכו, כולל רשימת הגסטהאוסים של האשראם -

הרובע הצרפתי – סיור עצמאי ברובע הצרפתי ייתן לכם הזדמנות לראות בניינים מתפוררים, רחובות רחבים וגנים ירוקים כמו באירופה. מומלץ לצאת לדרך מהטיילת שעל הים לכיוון דרום, לחלוף על פני הפסל של גאנדי ולהמשיך לתוך פארק באהאראטהי (Bharathi Park).

כנסיות ומקדשים – ברחובות העיר יש כנסיות ומקדשים רבים שנבנו בידי מיסיונרים צרפתיים וביניהן:

כנסיית הלב הקדוש (the Sacred Heart of Jesus) – נבנתה ב-1902 והיא אחת הכנסיות המרשימות ביותר בעיר. העיצוב מיוחד וכולל אדריכלות גותית, חלונות ויטראז' והרבה מאוד צבעים. הכניסה חופשית.

• כתובת: 132 Subbaiah Salai, Sacred Heart Square
  • שעות פתיחה: 07:00-18:30; בימי ראשון - 08:00-18:30

Manakula Vinayagar Temple – מקדש קטן המוקדש לאל "גנש" וממוקם בחלק הצרפתי של העיר, ליד הים. מחוץ למקדש נמצאת פילה המברכת את המתפללים עם החדק שלה. הכניסה חופשית.

• כתובת: Manakula Vinayagar Street
  • שעות פתיחה: 05:45-12:30; 16:00-21:30

אטרקציות קרובות

אורוויל (Auroville) – יישוב עירוני שנוסד ב-1968 במרחק כשישה קילומטרים מפונדיצ'ירי. יישוב זה הוא בעצם קהילה רוחנית בינלאומית, מעין קיבוץ גלויות של אנשים מכל העולם שבאו לחיות חיי שיתוף. אורוויל מורכבת מיותר משמונים יישובים כפריים כשלכל אחד מהם תחום עבודה ומומחיות משלו, כגון גידול צמחי מרפא, פיתוח אנרגיה ירוקה ועוד. במרכז הקהילה עומד ה'מאטרימאנדיר' (Matrimandir) והוא גולת הכותרת של המקום. מדובר במבנה מרהיב, עגול ומוזהב שמשמש כאולם התבוננות ומדיטציה. המבנה מרוצף שיש לבן ובתוכו מוצב גוש הבדולח הגדול בעולם. בגג האולם יש מראה המכוונת את קרני השמש פנימה. את המבנה מקיפים גנים ירוקים ומטופחים וניתן לסייר באזור ולראות את המבנה מבחוץ. אם תרצו להיכנס פנימה, מדובר בפרוצדורה לא פשוטה הכרוכה בהתייצבות במרכז המבקרים וקביעת פגישה, הכוללת צפייה בסרטון הסברה והרצאה קצרה. הכניסה לגנים חופשית והם נמצאים במרכז המבקרים של אורוויל.

• המרכז פתוח בשעות 09:30-17:00 ובימי ראשון 09:30-13:3.0.
  • למידע נוסף היכנסו לאתר של מרכז המבקרים: www.auroville.org
  • טלפון במרכז המבקרים: 91413262 2239+

Ousteri Lake (גם: Osudu Lake) – אגם נחמד הנמצא כעשרה קילומטרים מפונדיצ'ירי. אגם הוא תחנת מעבר של ציפורים נודדות ובעונה הנכונה ניתן לזהות שם מספר סוגים של ציפורים. בנוסף תוכלו להשכיר סירת פדלים לסיבוב קצר בתמורה לכחמישים רופי. ניתן להגיע עם ריקשה או קטנוע.

Paradise Beach – חוף יפה ומאוד נקי במרחק של כשבעה קילומטרים מפונדיצ'ירי. לעומת החוף שבתוך העיר, שלא מיועד לרחצה, פה תוכלו לשחות ובנוסף תמצאו גם ספורט ימי כמו בננה, סקי מים וכדורעף. כדי להגיע לחוף יש לקחת ריקשה או קטנוע ולהגיע למקום שנקרא Chunnambar – Boat house, שנמצא קרוב מאוד לפונדי. משם יש לקחת מעבורת קטנה או סירת מנוע שתיקח אתכם עד לחוף (כרבע שעה). המעבורת עולה כמאה חמישים רופי ואילו סירת המנוע יקרה יותר, אך מתאימה לארבעה אנשים ואפשר להתחלק. שימו לב שניתן להישאר בחוף עד השעה חמש בערב, לכן מומלץ לא להגיע מאוחר מדי.

קניות ושווקים

קניות

חווית הקניות בפונדיצ'ירי משעשעת כיוון שהיא שילוב של שוק הודי ממוצע עם חנויות יוקרה מערביות. איזור הקניות העיקרי בפונדי מתרכז סביב רחוב מישון (Mission Street). ברחוב זה ממוקמות חנויות רבות זו לצד זו, הבולטות שביניהן:

Kalki – אאוטלט שבו תמצאו נעליים, בגדים, נרות, שמנים, מוצרי קוסמטיקה, תכשיטים ועוד.

• כתובת: 132 Mission St
  • טלפון: 914132339166+

Casablanca – אאוטלט ענקי בן שלוש קומות. פה תמצאו הכל מהכל, החל מחגורות ונעליים ועד צעצועים וכלים לבית. כשתתעייפו תוכלו לנוח בבית קפה ובפיצה האט, שנמצאים גם הם במתחם.

• כתובת: 165 Mission Street
  • טלפון: 914132226495+

Titanic Factory – פה תמצאו מותגים כמו ג'וצי, ראלף לורן, גאפ, טומי הילפיגר ועוד. המחירים יפתיעו אתכם ומאוד. מומלץ.

• כתובת: 33 Aambalathadayar Madam Street
  • טלפון: 914132342075+

שווקים

M.G Road) Mahatma Gandhi Road) – מלבד חנויות רבות אותן תוכלו למצוא ברחוב זה, בימי ראשון יש שוק גדול וססגוני, עם יותר ממאה דוכנים. גם שם תוכלו למצוא הכל מהכל: בגדים, צעיפים, כלי אוכל, נעליים ועוד פריטים רבים. לפרטים על מיקום מדויק שאלו את עובדי הגסטהאוס או נהגי הריקשות.

אירועים ומועדים

Masi Magam – פסטיבל שנחגג בכל רחבי טאמיל נאדו בפברואר. שם הפסטיבל הוא על שם כוכב מתוך הכוכבים הנמצאים באסטרולוגיה ההודית. כשהכוכב נופל על ירח מלא בחודש Masi נחגג הפסטיבל. בפונדי החגיגות נערכות בחוף הים שבעיר, אנשים רבים טובלים ונכנסים למים ובלילה יש תהלוכת מכוניות מקושטות ומוארות.

Yoga Festival – כל שנה בין התאריכים הרביעי לינואר, לשביעי בינואר נערך פסטיבל היוגה. יוגיסטים מכל העולם מגיעים לפונדיצ'ירי לשלושה ימים של הרצאות, הופעות, שיעורי יוגה וסגנון חיים בריא. פסטיבל זה מאורגן על ידי משרד התיירות של העיר.

Mask Festival - פסטיבל הנחגג כל שנה סביב אפריל-מאי בעקבות ההשפעה הצרפתית של פונדי. אנשי העיר מתחפשים ויוצאים לרחובות למצעד ססגוני, שבשיאו עליהם לבצע ריקוד מדויק למוזיקת חצוצרות רועשת.

איך להגיע

פונדיצ'ירי מקושרת היטב לסביבה וניתן להגיע אליה בקלות כמעט מכל מקום באזור. עקב הקרבה שלה לצ'נאי, שהיא עיר גדולה ומרכזית, רוב המטיילים מגיעים אליה בדרכם מצ'נאי דרומה או בכיוון ההפוך.

אוטובוס – ישנם אוטובוסים רבים היוצאים מפונדי לסביבה מדי יום. האוטובוסים הנפוצים ביותר הם לצ'נאי ובנגלור ויש כמה כאלה ביום. צ'נאי נמצאת במרחק של כמאה שישים קילומטרים צפונה והנסיעה באוטובוס אורכת כשלוש שעות. אוטובוס מקומי יעלה כשישים רופי, בעוד שאוטובוס תיירים מפנק יעלה כשלוש מאות רופי. בנגלור נמצאת במרחק של כשלוש מאות קילומטרים ונסיעת אוטובוס בכיוון זה אורכת כשש-שבע שעות. נסיעה באוטובוס תיירים דלוקס תעלה סביב חמש מאות רופי ומעלה. לעומת זאת אם תעדיפו אוטובוס מקומי תשלמו כמאה שלושים רופי.
 מידע נוסף על אוטובוסים והזמנות ניתן לבצע באתר של החברה: www.redbus.in

רכבת – תחנת הרכבת של פונדיצ'ירי נמצאת במרכז העיר במרחק של כקילומטר וחצי מאשראם סרי אורובינדו. ישנן כמה רכבות יומיות מצ'נאי ומבנגלור אך הנסיעות האלה ארוכות יותר מנסיעות האוטובוס, ולכן מומלצות פחות. אם בכל זאת תרצו להגיע מצ'נאי או לצ'נאי ברכבת תשלמו פחות ממאה חמישים רופי על הנסיעה.מבנגלור ברכבת תשלמו כמאתיים חמישים רופי והנסיעה תיארך כתשע שעות.
 האתר של הרכבת למידע והזמנות: www.indianrail.gov.in

מטוס – קיים שדה תעופה בפונדיצ'ירי, אך הוא משמש בעיקר מטוסים קטנים של בית הספר לטיסה. בעבר החברה ההודית Spicejet טסה לפה מרחבי הודו, אך ב-2014 הפסיקה את פעילותה. כרגע יש שאיפה לקיים טיסות פנים בעתיד ויש להתעדכן בנושא. לשדה התעופה בצ'נאי מגיעות טיסות מכל רחבי המדינה ומשם אפשר לקחת אוטובוס או מונית. מונית לפונדי עולה כשלושת אלפים לרופי.

תחבורה מקומית

מרכז העיר הוא קטן ורוב האתרים המרכזיים נמצאים סמוך זה לזה, לכן אין בעיה להסתובב ברגל. עוד דרך מומלצת להתנייד היא אופניים או קטנוע. ניתן להשכיר אותם ברחובות המרכזיים שבעיר. קטנוע יעלה כשלוש מאות רופי ליום ואופניים פחות ממאה רופי. יש הרבה ריקשות בפונדי והנסיעות בתוך העיר הן בדרך כלל זולות ולא מגיעות ליותר ממאה רופי.

מזג אויר

פונדיצ'ירי היא מקום חם ולח כמעט כל השנה. כמו שאר דרום הודו, גם פה העונה המומלצת לביקור היא בין אוקטובר לפברואר, בחודשים אלה מזג האוויר יחסית נעים ולא חם מדי. ממרץ כבר מתחמם מאוד ועד יוני הטמפרטורות מגיעות לארבעים מעלות. מיולי עד ספטמבר זוהי עונת המונסונים הגשומה, כשבאוקטובר הגשמים נפסקים ומזג האוויר מתאזן.

המלצת זהב

מדינת טאמיל נאדו היא מדינה בעלת אופי הודי טיפוסי. פונדיצ'ירי מאוד שונה בנוף הזה, נצלו אותה למען שקט, שלווה ורוגע. בעיר הזאת תוכלו להתפנק במחירים מצחיקים. על שפת הים ברובע הצרפתי יש מלונות נעימים שבשילוב עם האוכל הצרפתי המיוחד, יתנו לכם תחושה שאתם באירופה. אם יוצא לכם להגיע לפה, נצלו את העיר למנוחה ואגירת כוחות להמשך הטיול, לא תמצאו עוד מקום כמו זה בהודו.

נותני שירותים

לשכת תיירות – לשכת התיירות נמצאת במרכז העיר ועובדיה אדיבים וישמחו לעזור לכם עם כל שאלה.

משטרת התיירים – Grand Bazar Police station ממוקמת במרכז העיר ותוכל לסייע במקרה הצורך.

השכרת קטנוע ואופניים – ניתן להשכיר בקלות אופניים או קטנוע בסוכנויות הממוקמות לאורך הרחובות הראשיים: M.G Road ו–Mission St.

כסף – ברחבי העיר פזורות סוכנויות נסיעות בהן אפשר לגהץ את האשראי ולקבל מזומן, בנוסף אפשר לפדות המחאות נוסעים. ברחבי העיר יש כספומטים רבים ואין בעיה למשוך כסף.

בית חולים – New Medical Center הוא מרכז רפואי הממוקם בלב העיר.

• כתובת: No 470 ,MG road
  • טלפון: 413-2225287 91+
  • מייל: info@nmcpondy.com

מה הכי לא כדאי בעיר

כדי לנצל את הפוטנציאל של פונדיצ'ירי עד תום, מומלץ לא ללון בצד ההודי שבעיר. הצד ההודי הוא עיר הודית לכל דבר, חבל לפספס את האווירה השונה והמיוחדת שיש בצד הצרפתי, אבל יש לקחת בחשבון כי מדובר בסכומים גבוהים יותר.

בטיחות ואזהרות

מרכז העיר עם כל המלונות והגסטהאוסים נמצא מטרים ספורים מתחנת האוטובוסים. כשתרדו מהאוטובוס (יתכן ולפנות בוקר) יעוטו עליכם נהגי ריקשות רבים שישכנעו אתכם לנסוע איתם לגסטהאוס. אם ברצונכם ללון בצד ההודי, אין שום צורך בריקשה, כל המלונות נמצאים במרחק הליכה מהתחנה. לעומת זאת, אם אתם רוצים להגיע לצד הצרפתי כדאי לקחת ריקשה שתיקח אתכם לכיוון הים, הוא מעט רחוק יותר.