טיול בסין - אטרקציות בחבל סינג'יאנג

טיול בחבל סינג'יאנג טומן בחובו אטרקציות רבות ומגוונות כגון: העיר טורפן - השופעת בעמקי גפנים, העיר העתיקה לואולאן - הנחשבת למקום מסתורי, אגם קאנאס - בעל הערך ההיסטורי והתרבותי, העיר חוטן - אחת מנאות המדבר העתיקים ועוד. בכתבה הבאה, מידע אודות האתרים השונים במחוז הגדול בסין.
אתר CRI Online
תמונה ראשית עבור: טיול בסין - אטרקציות בחבל סינג'יאנג
© Depositphoto

טורפן - ארץ האש

העיר טורפן (Tulufan) נקראת "ארץ האש" והיא נמצאת באגן הנמוך, שבמרכז חבל סינג'יאנג. בטורפן עמקי גפנים, השופעים במגוון ענבים מובחרים, זאת בזכות המיקום הגיאוגרפי הייחודי לה, שמאפשר אגירת מי תהום רבים. לכן באזור זה, שפע של ענבים, אבטיחים ועוד. כמו כן, בשל האקלים היבש ומיעוט המשקעים, הפירות מכילים ריכוז גבוה של סוכרים. טורפן היא ממלכת הענבים ורבים מטיילים דווקא בה, בגלל הפירות הטעימים בסביבתה. ברחובות, בסמטאות, בחזיתות ומאחורי הבתים, סוכות גפנים פזורות ושלל כרמים עתיקים, מחוברים זה לזה ברחובותיה. הרשויות המקומיות בטורפן הקימו רחוב שלם המוקדש לענבים והוקמו בו פרוזדורי ענבים, פארק שעשועים בנושא ענבים ומוזיאון לענבים, לטובת ציבור המבקרים. תיירים המגיעים לטורפן מתהלכים בין עמקי הגפנים ואחרי שנהנו והתרשמו מיופיים של העמקים, הם בהחלט יכולים להתענג על טעמם של ענבים טריים מסוגים שונים.

טורפן ממלכת הענבים. צילום: אתר CRI Onlineטורפן ממלכת הענבים. צילום: אתר CRI Online

העיר העתיקה לואולאן

העיר העתיקה לואולאן (Loulan) ממוקמת בצפון-מערב אגם לואובו, שבדרום חבל סינג'יאנג. העיר מוקפת במדבריות ובקרומי מלח נוקשים. בעברה, שימשה לואולאן כנקודה אסטרטגית על דרך המשי, אך כיום אין היא מיושבת והסביבה שוממת. עוד במאה השנייה לפני הספירה לואולאן הייתה אחד המקומות המשגשגים ביותר באזורים המערביים, והממלכה של לואולאן עצמה שגשגה במשך 500-600 שנים, אך לפתע היא נמחקה מעל פני האדמה. השאלה כיצד נעלמה העיר העתיקה לואולאן, מעסיקה זה זמן רב ארכיאולוגים ומדענים מסין ומחוצה לה. אי לכך לואולאן נחשבת למקום מסתורי והרפתקנים מסין ומחוצה לה נמשכים אליה באופן קבוע.

מבדיקות ארכיאולוגיות עדכניות שנעשו, התגלה שלואולאן נקברה תחת המדבר, בגלל שלל סיבות, שחלקן טבעיות וחלקן הן מעשה אדם. מדובר בסיבות אשר הובילו לשינוי מסלול זרימת הנהר ולסופות חול. נראה כי נתיב הנהר העתיק זרם מצפון-מערב לדרום-מזרח וחצה את העיר. כיום נותרה רק פגודה בודהיסטית ומבנים הסמוכים לה. בנוסף, בעיר נותר מגדלור, אסם, קברים והריסות נוספות. מבין הקברים העתיקים של העיר נחשפה גם גופה שמורה היטב, מלפני 3,800 שנים, של אישה המכונה: היפה מלואולאן.

מערות אלף הבודהות

מערת אלף הבודהות (Qianfodong) של קה דזה אר (Kezi'er), מערות אלף הבודהות של באי דזה קה לי קה (Baizikelike) ומערות נוספות, הן מקדשים מפורסמים החצובים בסלע, לאורך דרך המשי בחבל סינג'יאנג. במערות ישנם פסלים וציורי קיר, כתוצאה מכור ההיתוך של התרבות הסינית, הפרסית וההודית, והם בעלי סגנון אמנותי מיוחד במינו. הפסלים והציורים ממחישים את אורח החיים והייצור של העמים השונים, אשר חיו בתקופה זו, באזור זה. פירוש השם - באי דזה קה לי קה הוא "מותני הר" ומקורו בשפה האויגורית. מערות אלף הבודהות נחצבו במאות ה-6-14 לספירה והן ממוקמות מצפון-מזרח לעיר טורפן. ציורי הקיר במערות בעלי סגנון וקומפוזיציה מוקפדת, הקווים צבעוניים ומרשימים ועיצוב הדמויות מגוון ועשיר. למרות הזמן שחלף והנזק שהמערות ספגו, יותר מ-1,200 מ"ר שטח השתמר והמערות מוכרות בעולם כאוצר חשוב, המייצג את האמנות הבודהיסטית האויגורית הקדומה.

אגם קאנאס - אגם השוכן בגאיות

אגם קאנאס (Kanasi Hu) ממוקם במחוז בורקין (Bu'erjin), אשר בצפון חבל סינג'יאנג. פירוש השם קאנאס הוא "אגם השוכן בגאיות", בשפה המונגולית. מדובר באגם אלפיני הנמצא ביערות העבותים של רכס הרי אלטאי. פני האגם בגובה של 1,374 מטרים מעל פני הים, שטחו 45.73 קמ"ר ועומקו המירבי 185.5 מטרים. הנוף באגם מדהים ותוכלו להתרשם מהפסגות המושלגות המתנשאות סביבו. באזור זה צומחים זני עצים יקרי ערך כמו: ארזית, אשוחית הדרקון, אורן קוריאני, אשוח סיני ועוד. בנוסף, זוהי סביבת המחייה היחידה לבעלי חיים ולצמחייה דרום-סיביריים בסין. בסביבת האגם קיימים כ-800 זנים של עצים, 39 מינים של חיות יבשה, 117 מיני ציפורים וארבעה מינים של דו-חיים וזוחלים. כמו כן, במי האגם שבעה מינים של דגים ויותר מ-300 מינים של חרקים. באזור יערות וערבות לסרוגין ונהרות ואגמים. אגם קאנאס הוא בעל ערך תיירותי, היסטורי, תרבותי ומדעי ומומלץ מאוד לבקר בו.

מערות אלף הבודהות. צילום: אתר CRI Onlineמערות אלף הבודהות. צילום: אתר CRI Online

חוטן - מולדת הפירות

חוטן (Hetian) היא אחת מהציוויליזציות העתיקות והמפורסמות באזורים המערביים. חוטן ממוקמת בטבורה של יבשת אירואסיה והייתה נקודה אסטרטגית בנתיב הדרומי של דרך המשי. באזור זה, תרבויות מזרח ומערב נפגשו והתמזגו וסוחרים נודדים ושליחים משלל ארצות פקדו את המקום. מדרום, חוטן נשענת על הרי קונלון ומצפון פונה לעבר מדבר טקלה מקאן. באזור זה הרים מושלגים, אגמים, ערבות, ביצות וכמובן מדבר עצום ומרהיב. בנוסף, באזור שדות רבים המרושתים בשבילים החוצים אותם. חוטן הרוויחה ביושר את הכינויים "בירת המשי", "עיר הירקן" ו"מולדת הפירות", זאת מאחר שאבני הירקן, השטיחים, המשי והפירות שלה, משובחים ובעלי מוניטין ושם הנודע למרחקים.

קשגאר - הפנינה של דרך המשי

קשגאר או בשמה המלא קה שה גה אר (Kashigaer), נקראת "הפנינה של דרך המשי" והיא אחד מנאות המדבר העתיקות ביותר במערב אגן טארים. מדובר באחת הערים ההיסטוריות והתרבותיות המפורסמות בסין ואף מהווה את אחד הבסיסים החשובים במדינה לסחורות וכותנה. בקשגאר אתרי תרבות רבים והיסטוריה ארוכה. בין האתרים המומלצים: מסגד היתכה הידוע, אחוזת הקבר המפוארת אפקחוקה - קבר הפילגש הריחנית, קבר מוחמד הקשגארי, שרידים מתקופת החאנות של יארקנד ועוד. האתרים השונים משקפים את המאפיינים התרבותיים והארכיטקטוניים של העם האויגורי. הנוף בקשגאר ייחודי ומעניין ובאזור שלל אטרקציות, כגון: טיולי מדבר, טיפוס הרים, הליכה על קרחונים ופעילויות נוספות, שהפכו למושא הערצה ועניין, למטיילים בעולם כולו.

רוצים לזכות ב-3,000 ש"ח לקניות ברשת למטייל?
בואו להכיר את חבל סינג'יאנג ואולי תזכו!