עפתי לתרמילאים

הקומבמלה בהודו - פסטיבל הפסטיבלים

הודו היא מדינה בה כל יום הוא פסטיבל, כל בוקר הוא חגיגה וכל ארוחה היא סיבה למסיבה. לכן, החגים הדתיים בהם תוכלו לבקר במהלך חופשה בהודו, הם חוויה בלתי נשכחת בעוצמתם ובכמות החוגגים העצומה. אחת הדוגמאות הטובות לכך הוא פסטיבל הקומבמלה, הפסטיבל הדתי הגדול ורב המשתתפים ביותר בעולם.
אליק חודי
תמונה ראשית עבור: הקומבמלה בהודו - פסטיבל הפסטיבלים

הרקע המיתולוגי של הקומבמלה

המקור של פסטיבל הקומבמלה, כמו חגים רבים אחרים בהודו, הוא סיפור מיתולוגי, אחד מיני רבים, על מלחמת האלים בשדים, מלחמת הטוב ברע ועל הניצחון הבלתי נמנע של הצודק. ההודים מאמינים כי בשחר היקום זממו השדים לחבוץ מתוך ים החלב האינסופי נקטר אלמוות עוצמתי. למרות העימותים ביניהם, החליטו גם האלים להתגייס למשימה, שכן אף אחד מן הצדדים לא יכול היה לבצעה לבדו. וכך, במשך 12 ימים, המקבילים ל-12 שנות חיי אדם, חבצו האלים והשדים בכוחות משותפים את הנקטר המיוחד. משהגיעה המשימה לסיומה רצה, כמובן, כל צד את הנקטר לעצמו, מה שגרר מלחמה עקובה מדם אך הירואית להפליא. בסופו של דבר, ניצחו האלים, זכו בנקטר החיים ונותרו בני אלמוות. עוד על פי האמונה, טפטפו במהלך הקרב המדובר ארבע טיפות מן הנקטר אל תוך נהרות בארבעה מקומות שונים בהודו - אוג'יין (Ujjain), אלהאבאד (Allhabad), נאסיק (Nasik) והארידוואר (Haridwar) ובמקומות הללו נערך הפסטיבל מידי שלוש שנים, בכל פעם בעיר אחרת מתוך הארבע. כך, בכל אחת מן הערים הקדושות נחגג הפסטיבל אחת ל-12 שנים.

הקומבמלה, צילום: אליק חודיהקומבמלה, צילום: אליק חודי

אירועי הקומבמלה

במהלך החגיגות מתכנסים מיליוני מאמינים הינדים, מכל רחבי תת היבשת ההודית, לכינוס הדתי העצום הזה. בגלל כמות האנשים העצומה המגיעה לחגוג את האירוע, מוקמת בכל פעם עיר שלמה של אוהלים ומדובר במחזה עוצר נשימה. עשרות ואף מאות אלפי סאדוהים, הלוא הם כהני דת מכל הסוגים, מגיעים לכאן להיטהר, לתת את ברכותיהם לעם ולהציג לראווה את סגפנותם ואת התקדמותם הרוחנית. ביניהם, תמיד ניתן למצוא סגפנים, אשר נדרו נדר לעמוד במשך 20 שנה על רגל אחת, סאדוהים ערומים, אשר ויתרו על כל מנעמי החיים ועל לבושם לטובת התעלות רוחנית, מגידי עתידות, אנשי דת מחופשים בדמויות אלים ועוד כהנה וכהנה. רגעי השיא בפסטיבל והימים בהם עיר הקומבמלה עמוסה עד אפס מקום, הם ימי הטבילה בנהר. ישנם מספר תאריכים במהלך הפסטיבל אשר בהם, על פי האסטרולוגיה ההודית, טבילה במימי הנהר נחשבת למטהרת ביותר. אז מגיעים לכאן ההודים בהמוניהם בניסיון להשיג עוד נקודה של טוהר בקורות החיים שלהם.

הארידוואר - מוקד הפסטיבל ב-2010

פסטיבל הקומבמלה הקרוב יתקיים בשנת 2013 בעיר אלאהאבאד. הפסטיבל האחרון התקיים בשנת 2010 בעיר הארידוואר, על גדות הגנגס ולמרגלות ההימלאיה. הארידוואר היא עיר מיוחדת בפני עצמה, וללא קשר לפסטיבל מומלץ לקפוץ לביקור בה. בשל קדושתה, היא משמשת בכל ימות השנה כמוקד עליה לרגל מרכזי ביותר עבור ההודים. זוהי עיר גדולה וסואנת, הממוקמת כחצי שעה נסיעה מן העיירה התיירותית רישיקש (Rishikesh). הארידוואר, בניגוד לרישיקש, שמרה על אופייה ה"הודי", המקומי וכמעט שלא ניתן לחוש בה את השפעות התיירות המערבית. בעיר, ובעיקר על גדות הנהר, מתקיימים מדי יום טקסים דתיים אותנטיים ולא כאלה המשמשים בידור לתיירים. אם אתם רוצים לראות מעט מהודו האמיתית, זה המקום בו תוכלו להיות "זבוב על הקיר" ולחזות באורח חיים מיוחד.

הגת המרכזית בהארידוואר נקראת "האר-קי-פאירי", כלומר, "עקבותיו של אלוהים". על פי המסורת, טביעת רגלו של האל וישנו נמצאת במקום, כיום בעומק הנהר. במקדשים הקטנים שעל הגת ישנם חיקויים של טביעת הרגל. לעת ערב מתמלאת הגת במאות אנשים הנאספים לקראת טקס הגנגה-ארטי (פולחן הנהר). מומלץ להגיע לפני הטקס, לצפות בהתארגנויות ולתפוס מקום ישיבה נוח לצפייה בטקס.

ברחבי הגת ישנם ברהמינים (כהני דת) רבים, המציעים את שירותיהם לעולי הרגל. הברהמינים מברכים לחיי נישואין מוצלחים, לבריאות טובה, לפרנסה ולכל מה שרק אפשר. המאמינים בפנייתם לאל אומרים "שיווה (או אל אחר), קח ממני את כל הבעיות שלי". מקום נוסף שעשוי להוות מוקד עניין הוא גת שריפת הגופות, בה מתרחשת כל הפעילות הפולחנית סביב הטקס ומנהגי האבלות המקובלים כמו הכנת הגופה, גילוח ראשם של האבלים ועוד. אתרים מעניינים נוספים בעיר הם המקדשים צ'אנדה דווי ומאנסה דווי, הממוקמים על ראש גבעות הצופות על העיר. אל המקדשים הללו ניתן להגיע בעזרת רכבל ואפשר להשקיף מהם על העיר ועל הפעילות המתרחשת במקדשים עצמם.

כוהן דת בקומבמלה, צילום: אליק חודיכוהן דת בקומבמלה, צילום: אליק חודי

למרות שהארידוואר היא עיר מרתקת ויוצאת דופן, מומלץ ללון דווקא ברישיקש או, למעשה, בחלקים הכפריים יותר שלה - ראם-ג'ולה, ולקשמן-ג'ולה. הסיבה לכך היא שזהו אזור מתוייר יותר, אך גם כפרי ושקט יותר וניתן למצוא בו בתי מלון וגסטהאוסים שסביר יותר להניח שיענו לדרישותיכם. כאן גם תוכלו ליהנות מן הטבע אשר מושפע מנהר הגנגס ומקרבתה של רישיקש להרים וליערות ירוקי העד שבאזור.

דרכי ההגעה לרישיקש ולהארידוואר מגוונות וניתן להגיע למקום ברכבת נוחה ומהירה מדלהי. מומלץ לבקר באזור בחודשים אוקטובר ועד מרץ. בשאר ימות השנה מזג האוויר באזור חם ולח והשהות פחות נעימה.