טיול מג`ייפור לביקניר

בדרך לג`ייאיפור (Juipur) ביקור בפאטהפור-סיקרי. בג`אייפור - ביקור במוקדי התיירות של העיר המקדש הלבן, ארמון המהרג`ה, ארמון אמבר ועוד.
פיני הריס
תמונה ראשית עבור: טיול מג`ייפור לביקניר

%|%ג`ייאיפור, ראג`סטאן

מכיוון שאת הטאג` כבר ראיתי יום קודם, הוריתי לנהג לעזוב את העיר במהירות, אלא שהיה מאד קר ואני לא הייתי מצוייד בלבוש חם זולת המעיל. בדרך דרומה עצרנו בחנות גדולה (שהומצלה ע"י גב` דר` מלהוטרה יום קודם), ויצאתי משם כעבור זמן מה מצויד להפליא בסוודר עבה, כובע צמר, צעיף וכפפות. שמח וטוב לב וכבר מרגיש חם יותר האצתי בנהג להניע. כמה ק"מ דרומית לאגרא אנו מגיעים לעיר רפאים בשם פאטהפור-סיקרי.

העיר נבנתה כבירה של שושלת המוגהול במאה ה16- על ידי הקיסר אקבר. רק 14 שנה שימשה העיר למגורים עד שהמים בבארות הפכו בלתי ראויים לשתיה והעיר ננטשה. המקום מדהים ביופיו, משמש כפארק לאומי. הבניין היחידי המשמש עדין הוא המסגד המצוי בחלקו השמאלי של רחבת החניה. הבניה באבן חול אדומה, הפיתוחים מרהיבים והגנים מטופחים. כדאי לבלות זמן בשיטוט בין הבנינים הרבים והאורוות השוממות ששימשו את המלכים הקדמונים. בכניסה לאתר ניתן לשכור מורה דרך מקומי המכיר את האתר. מכאן ועד ג`ייאיפור הנסיעה אורכת כשעתיים. הדרך מתפתלת ועולה, ומגיעה אל העיר השוכנת על שלוחה גבוהה. ערים רבות בהודו נבנו על פסגות הרים או כתפי גבעות פתרון בדוק להגנה משטפונות פתע ומכל מירע אחר שכלל לא פעם דם שודדי דרכים.

עיר הבירה של החבל. מדבר, העיר גדולה וסואנת. מסויידת בוורוד מכאן השם באנגלית: העיר הוורודה. אני מבקש מהנהג לחפש מלון מתאים (חלק מתפקידו בעיסקה) והוא עוצר מידי פעם ונחפז פנימה לשאול לפרטים. מכיוון שהקציתו לו סכום של 500-700 רופיי הוא ממשיך לחפש עד שימצא. בסופו של דבר אנו מגיעים למלון ראג`סטאן פאלאס הוטלת בקצה סמטה צרה. הכתובת של רג'סטן פאלאס הוטל: Peelwa Gards, Moti Doongri Rd, טלפון: 661542604301.

ממוקם בתוך גן של ירק עם מזרקה קטנה במרכז, החדרים פזורים בבנינים קטנים מסביב לחצר. המחיר נקבע (700 רופי ללילה, לא כולל ארוחות) ואני ניגש מיד לחדרי. סוף סוף מיטה נוחה, חדר רחצה עם טוש, כיור ובית כיסא נקיים ומצוחצחים. אפילו תנור חשמלי קטנטן היה שם ואני מיד הדלקתי אותו כי הקור החל להשפיע עלי. הטמפרטורה היתה נמוכה בסביבות 10 מעלות. מתקלח במהירות במים החמים הקולחים בזרזיפים דקים והעייפות שרחפה עלי נמוגה כבמטה קסם. מתנגב מול התנורון. שקט מסביב. מרחוק שומעים צפירת רכבת מתקרבת. במסעדה הסמוכה יושבים אורחי המלון וסועדים את ליבם. אני מתיישב ואוכל לשובע. אפילו שכחתי לשאול את הנהג אם הוא מעוניין אבל מסתבר שהוא מצא נהגים חברים בסמוך וכבר מבלה איתם. הוא יבלה, כך אגלה יותר מאוחר, את הלילה בשינה באוטו. את הכסף שנתתי לו למיטה הוא ישמור לעצמו.

שבע ורגוע אני ניגש לקבלה לחתום בספר האורחים. אני מביט לתומי בשמות המופיעים בספר לפני ועיני נתקלות בשם פאמלה מלוס אנג`לס בארה"ב. אני חוזר ובודק את השם ושואל את הפקיד איך האורחת הזו נראית. הוא מסביר לי שהיא רזה, בלונדינית עם משקפים עבות. אני מיד מרגיש את האנדרנלין זורם בעורקי. שואל לחדרה, ומיד מרים טלפון לשם. עונה לי קול אמריקאי ואני מזדהה. שקט לכמה שניות ואז מגיעה התפרצות של שמחה אתה באמת פיליפ מישראל? איך הגעת לכאן, עם מי באת? בתוך מספר דקות היא מופיעה במשרד כולה התרגשות ואנו נפגשים בפעם הראשונה. לוקח גם לי המון זמן לעכל את המיקריות הזו אבל היא מיד טוענת שזהו יד הגורל. האין זה נפלא? לפגוש ידיד בהודו הרחוקה ללא שום תכנון מוקדם?

בתוך דקות אנו יושבים ליד שולחן שותים קפה ומספרים אחד לשני את קורותינו. היא מספרת לי על תוכניותיה לימים הבאים. היא שכרה בניו-דלהי מונית עם נהג למשך שלושה שבועות וזהו היום הראשון שלה. איתה הגיע גם החבר שלה אבל הוא החליט לחזור לניו-דלהי לעניני עסקיו וכך נותרה לבד עם הנהג. מיד הצעתי להם שאני אשחרר את הנהג שלי, אשלם לו עבור היום הראשון ואצטרף לפאמלה.

%|%מקומות בילוי

מקומות הביקור בעיר כוללים את המקומות הבאים:

• מקדש הלבן: נבנה על ידי משפחת בירלא כמתנה לעיר. מרשים ביופיו. המקדש מצוייד במיזוג אויר. לא להחמיץ את המוזיאון הקטן הנמצא בקיר החיצוני למרגלות המקדש מצד שמאל.
  • ארמון המהרג`ה: ארמון טיפוסי לתקופת שלטו המוגולים בהודו. חדרים נאים, מקושטים בציורי קיר להפליא, שומרים המבקשים באקשיש כדי להצטלם, בחצר מוצגים שני מיכלי נחושת ענק. הם שימשו לאיחסון מים קדושים מהגנגס שהמהרג`ה מילא ולקח עימו בביקורו באנגליה.
  • היוה מאהל: חזית הארמון מאופיין ב5- קומותיו. החלונות פונים לכיוון הכביש. נקרא גם ארמון הרוח. שימש את נשות הארמון להצצה על רחובות העיר.
  • ג`נטר מנטר: מערך בטונדות למיפוי השמיים. נבנו על ידי המהרג`ה שהתעניין באסטרונומיה. ניתן לבחון בעזרתם את השעות במדויק. משטחים, קירות ואלכסונים אסטרונומיים מסוגים שונים כולל משטחים המכוונים לעבר המזלות בשמים ומאפשרות צפייה מדויקת. (מעניין)
  • ג`אייטור: על הכביש מג`אייפור לאמבר כדאי לעצור במתחם לזכר משפחת המהרג`ה ג`אי סונג השני. במקום מצבות בלבד שהרי הגופות נשרפו. שימו לב לקופים על העצים מסביב. מאחרי המבנים שרשרת הרים גבוהה עליהם בנויים עמדות שמירה עתיקות.
  • ארמון אמבר: כ10- ק"מ מהעיר נמצאת מצודה הבנויה על פסגת הר לצד אגם מרהיב. העלייה היא בשביל מרוצף: אפשר לעלות ברגל, בג`יפ (200 רופי) או על גבי פיל (400 רופי). העלייה על גבי הפיל הייתה חוויה בפני עצמה: מאחר שזו הפעם הראשונה בחיי שישבתי על גב החייה הענקית הזו, כל מה שנותר לי זה להחזיק בחוזקה במעקה המושב . הפיל מיטלטל מצד לצד ומאחוריו מזדנבים צלמים המנציחים אותך על הפיל ואתה מקבל את התמונה כשאתה יורד מן הביקור בארמון. בחצר הארמון ועל החומות מדלגים קופים בעלי פנים שחורות וזנבות ארוכים. הקופים מאד אגרסיביים ושינים להם חדות מאד. ולא כדאי להתקרב יותר מידי והמעונין להאכיל, שיזרוק את האוכל ולא יתקרב לקוף.
  • מוזיאון העיר: המבנה יפה מבחוץ אבל אינו שווה ביקור וחבל על הזמן.

%|%ביקניר

למחרת בבוקר שמח וטוב לב העמסתי את התרמיל שלי בארגז המונית יחד עם פאמלה ויצאנו לדרך הארוכה המונוטונית החוצה את המדבר הצפוני בדרכנו לביקניר. הדרך משעממת ומזכירה את הערבה: כביש ארוך ושומם, מפעם חולפת משאית ואוטובוס עמוס אך רוב הזמן אנו לבד בישימון. אנו עוצרים למנוחה קצרה במסעדת דרכים קטנה במפגש מעבר רכבת. מזמינים תה (עם חלב כמובן) ולועסים פיתה מקומית עם מנת עדשים.

לעת הצהרים מגיעים לעיר פונים מיד למלון ופורקים את התרמילים. העיר מזכירה מאד את באר-שבע בחלקה הישן. כבישים רחבים, רוגע, וחול. גמלים רתומים לעגלות. יורדים העירה. הארמון מרשים ביותר, גדול ומשופע באוצרות. כדאי להצטרף למדריך (בחינם) כדי לשמוע את הסיפורים מאחרי התמונות. מלון פאדמיני ניוואס (HOTEL PADMINI NIWAS), ממוקם בפאתי העיר, קומה אחת מוקף בדשאים. במקום מסעדה נאה. מחיר ללילה: בודד 550 רופי, זוג 700 רופי. טלפון: 522794. כתובת: Sadul Ganj, Bikaner