הודו- גם לצעירים בני 50+ - חלק א'

כתבה זו נכתבה לטובת בני ה- 50 + הרוצים לטייל בהודו שלא במסגרת של טיול מאורגן. בחלקה הראשון של הכתבה תוכלו לקרוא כיצד להתכונן לטיול כזה? מה לקחת? התנהלות בהודו, אוכל, לינה - כל אלו ועוד בכתבה של הרצל שבתאי. לגזור, לשמור ולנסוע!
כתב וצילם: הרצל שבתאי
|
תמונה ראשית עבור: הודו- גם לצעירים בני 50+ - חלק א'

למי שמחליט לטייל בהודו אנחנו ממליצים בחום לקרוא שורות אלו וללמוד מנסיוננו. כל מידע מוקדם מסייע, אנחנו כרגיל חרשנו את אתר למטייל לפני הנסיעה כמו שאנו עושים תמיד ובשובנו שמחים להוסיף לאתר את הערך המוסף שלנו. סעו תהנו, תטעמו, תריחו ותחוו כמה שניתן יותר, התנהלו בחוכמה ובזהירות ותהנו. הודו הינה חוויה חושנית ואנטרופולוגית מרתקת. לדעתי מבינים טוב יותר את הודו אחרי שחוזרים הביתה למיטה החמה ולרמת החיים שישנה בארץ. אני מקווה שנחזור לבקר בה שוב בעתיד.  

רקע אישי

אנחנו זוג בשנות ה- 50 לחיינו, למודי טיולים ברחבי העולם אותם טיילנו כזוג, בדרך כלל בתיכנון, ניווט ונהיגה עצמית עם רכב שכור. רוב הטיולים לשבועיים, איטליה, ספרד, צ`כיה, הונגריה, רומניה, סלובניה, קרואטיה, צרפת, אנגליה, תורכיה, דרום אפריקה ותאילנד.

לאחר בדיקה מקיפה בין טיילים ובאתר למטייל החלטנו לצאת לטיול בן 19 יום בחבלי הודו המערבית והמרכזית עם הצצה קטנה צפונה. הפעם הבנו שיש להתנהל שונה מהרגיל, היות ולא היה לנו עניין לנהוג לבד עקב מצב התנועה בהודו וההמלצות הרבות להימנע מכך (החלטה שהתבררה כנבונה ביותר ובשום שלב של הטיול לא הצטערנו עליה) מאידך לא היינו מוכנים לוותר על הרצון לתכננן ולבצע את הטיול לבד וללא שותפים נוספים.

תקופת הטיול שנבחרה הייתה דצמבר, מזג האויר באזורים אותם בחרנו קריר ונוח לטיול, אין גשמי מונסון וביום השמש זורחת ומאפשרת טיול מהנה. בערב קריר יותר ויש צורך בלבוש חם (חייבים להצטייד במעיל מחמם, סוודר לא מספיק – במיוחד בצפון).

אחרי בדיקה יסודית בחרנו את המסלול המצורף בזה, מתוך רצון לטעום כמה שיותר מהמגוון העצום שיש להודו להציעה: אזורי נוף שונים, מבנים ואתרים הסטוריים בעלי גוון שונה, נוף עירוני ונוף כפרי, מקומות שיאפיינו את התרבות ההודית, הדתות בה והמקדשים השונים, נקודות מבט של חיי היום יום וגם טעימה מהאומנות ההודית. 

המסלול תוכנן על בסיס אזורים הסמוכים זה לזה כדי לעמוד בתקציב מצד אחד ולראות מקסימום הודו בזמן הנתון שעמד לרשותנו. המסלול כלל את כל האתרים הקלסיים שיש לראות בטיול ראשון להודו עם כמה תוספות (דלהי, מומבאי, טאג` מאהל, מקדשי קג`וראו, וראנאסי, רישיקש והרידוואר הקדושות להינדואיזם, ראז`אסטאן על הארמונות המבצרים והמקדשיים הג`יניים, נגיעה מרחוק בהימלייה וכו`). מנסיוננו, כדאי לתכנן את המסלול תוך כדי עיון בספר של הלונלי פלאנט כי לבדוק באיזה ימים כל אתר שאתם רוצים לבקר פתוח, למשל, מי שיגיע לאגרה ביום ששי ימצא שהטאג` מאהל סגור ביום זה.
אחרי תכנון המסלול בדקנו את מחירו עם חברות התיירות הישראליות הנוסעות להודו וקבלנו הצעות מחיר שנראו לנו גבוהות. 

בדקנו המלצות לחברות תיירות וסוכנים בהודו שהופיעו באתר למטייל. התנהלנו מולם במייל וקבלנו הצעות גם מהם (העלויות היו נמוכות בכ – 500 $ לאדם). על מנת ליעל עוד יותר את ההתנהלות החלטנו מספר החלטות:
א. שאנחנו מזמינים בעזרת סוכן בארץ את כל טיסות הפנים (4 טיסות פנים).
ב. סוגרים עם סוכן בהודו שנראה לנו מתאים את העסקה שכללה את המרכיבים הבאים:

  • בכל מקום אליו נגיע יחכה לנו נהג עם רכב מסוג וואן, Innova Toyota, רכב גדול ומרווח היושב גבוה מעל הכביש ומאפשר צפייה טובה על הדרך, בתחבורה המטורפת של הודו רכב כזה מקנה בטחון פיזי. היות ונסענו שעות רבות בכל יום, גודל ואיכות הרכב היו משמעותיים ולדעתנו לא כדאי להתפשר על רכב קטן יותר. הוצעו לנו גם מכוניות אחרות, קטנות יותר, כמו: Tata Indicia, Tata Indigo, Ambassador , במחיר מוזל יותר, אך העדפנו לא להתפשר. בואראנאסי וקאג`וראהו התפשרנו על רכב קטן יותר מסוג Tata Indicia, שכן הרכב סופק ע"י המלון וגם מרחקי הנסיעה היו קצרים בתוך היישוב עצמו.
  • בכל אתר רלוונטי לאורך הטיול ילווה אותנו מדריך דובר אנגלית.
  • הסוכן יזמין עבורנו בתי מלון ברמה של 3-4 כוכבים ברמה טובה כולל ארוחות בוקר. הוצע לנו מלונות הודיים מסורתיים (Heritage Hotels) שחלקם אכן היו ברמה נאותה וחלקם לא הצדיקו את הבחירה. המסקנה, בהודו כדאי יותר ללכת על בתי מלון מערביים ברמת ארבעה כוכבים. במלונות המסורתיים חסר חימום בחדר וזרימת המים החמים במקלחות לעיתים בעייתית.
  • הסוכן יסדר עבורנו את הנסיעה ברכבת במחלקה AC CHAIR (מושבים בדומה למושבים במטוס בקרון ממוזג).
  • תשלומי הכניסות לאתרים השונים ישולמו על ידנו על פי הבחירה לאן להכנס. סך הכל, עלות כל הכניסות שלנו הסתכמו ב – 90$ לאדם, לא חסכנו בעניין ונכנסנו לכל אתר שרצינו.
  • ארוחות צהריים והערב הם לשיקול דעתנו, החלטה שהוכחה כטובה וכדאית גם כלכלית וגם בגמישות הזמן בהתאם למצב הרעב וסדר היום.

לתחילת הכתבה

המלצות לקראת היציאה  

מה להכין:

  • מפה טובה של הודו- חובה לקנות את המדריך המקיף של הודו מסדרת מדריכי הלונלי פלאנט. הוא כולל את כל המידע שצריך מכל הבחינות. המלצה, לקנות אותו מספיק זמן לפני הטיול ולקרא את כל פרקי ההכנה הרלוונטיים. כל מילה חקוקה בסלע. התייחסו במיוחד לטיפים הכתובים בתוך הריבועים הפזורים לאורך כל הספר.
  • לסדר ויזה להודו (כ- 200 ¤ לאדם).
  • לבדוק ביטוח בריאות מתאים (בהתאם לפעילויות המתוכננות)
  • לפנות ללשכת הבריאות להתייעץ איזה חיסונים עליכם לקחת (זה גם פונקציה של משך הטיול ואיזורי הביקור בהודו).
  • חשוב ביותר לקבוע מראש בארץ מסלול טיול מדוייק הכולל רשימות של כל האתרים שאתם רוצים לראות בכל יום כדי למנוע מההודים לשכנע אתכם לראות מה שנוח להם. רשימה כזו משמעותית ביותר להצלחת הטיול, אחרת תמצאו את עצמכם מטיילים בין חנויות אומנות שהנהג או המדריך ירצו שתרכשו בהם מזכרות ובגדים.
  • חשוב לסגור עם כל סוכן שתתנהלו בפרטי פרטים מה כלול בחבילת הטיול, מנסיון יש להקפיד על פרוט המקומות בהם מבקרים בכל עיר, איזה אתר או עיר כולל מדריך מלווה ואיזה לא (אגב בכל אתר שאליו תגיעו הנהג יכול לעזור לכם לקחת מדריך מקומי אחרי משא ומתן על מחיר ורמת האנגלית שלו, כך שאתם לא מחוייבים לסבול את אותו מדריך לאורך יום שלם). מנסיוננו המדריכים בהודו ברמה מאוד ביננונית מבחינת הידע שלהם ועל כן לפעמים שווה להסתובב רק עם הספר של הלונלי פלאנט ולהרוויח חופש תנועה באתר או בעיר בה מבקרים (עם מדריך ההתנהלות בדרך כלל לפי הקצב וההכתבה שלו).אם אתם מתנהלים עם נהג מנוסה המכיר את השטח דובר אנגלית טובה, אם עשיתם עבודת הכנה טובה מה אתם רוצים לראות ואתם שולטים ומכתיבים לאן מטיילים זה מספיק בהחלט.
  • במידה ואתם מזמינים טיסה למומביי על מנת לחזור ארצה קחו בחשבון את האיחורים בטיסות הפנים בהודו עקב ערפל או מזג אוויר והתנהלו בהתאם כדי לא להפסיד את הטיסה לארץ. חשוב שתדעו שגם בדלהי וגם במומביי שדה התעופה המקומי שונה משדה התעופה הבינלאומי ודרוש פתרון תחבורתי כדי להגיע מהאחד לשני.  

לתקופת השנה בה נסענו אנחנו ממליצים לקחת אתכם את הפריטים הבאים:

  • משקפת – תמיד יש במה לצפות.
  • פנס כיס – תמיד טוב לטיול(לסיורים במערות ולהפסקות חשמל במלון, כן זה קורה לפעמים בהודו)
  • כמות טובה של חטיפים מתוקים ומלוחים לדרך כי בהודו ממש לא רצוי לאכול בצידי הדרכים וסופר מרקט או מכולת במתכונת מערבית לא תמצאו בקלות.
  • מעיל מחמם ולא כבד
  • בגדים חמים רצוי סוודר טוב
  • בגדים קלים יותר ליום (אבל לא מכנסיים קצרים)
  • כובע חם וכפפות לנוסעים צפונה
  • כובע נגד השמש לנוסעים למומביי ודרומה
  • נעלי הליכה נוחות
  • ממתיק למי שמשתמש
  • כף חשמלית, כלי לחימום המים, תה, קפה, סוכר, כוסות לשתיה חמה
  • מרק נמס בכוס בטעמים שונים – עוזר לחימום בערב
  • תרופות מתאימות - מומלץ: נגד שילשול, חום, הצטננות, כדורי מציצה לכאבי גרון (חשוב בגלל הזיהום באוויר), אנטיביוטיקה וכו`.
  • חובה נייר טואלט בתרמיל לאורך כל הדרך. לנשים מומלץ לקחת מגבונים לחים להגיינה אישית מהארץ.
  • מעביר חשמלי המתאים להודו (תקע ישראלי עם שני פינים עגולים מתאים לשקעים בהודו).
  • מטענים: לסוללות נטענות, לטלפון הנייד.
  • מצלמה טובה, יש הרבה..... מה לצלם.
  • לא צריך להעמיס יותר מידי ביגוד כי בכל מלון בו שוהים יותר מלילה אחד ניתן לתת את הבגדים לכביסה עבור מחירים נמוכים ביותר (תחתונים 1 שקל, גופיה 3 שקל, חולצה 5 שקל וכו`). 

לתחילת הכתבה


 

הצעות לגבי ההתנהלות בהודו 

את הודו צריך לקחת כמו שהיא ולא להשוות לסטנדרטים מערביים, ככול שתקדימו לעשות זאת תהנו יותר ממה שאתם רואים וחווים. מדובר בצפיפות רבה בכל מקום, במראות קשים של נכים, משפחות שלמות ללא בית - גרות ברחוב, רמת הנקיון בכל מקום ירודה עד ירודה מאוד (אפילו באזורי קייט פופולריים), הרעש ברחובות ובכבישים מחריש אוזניים, זיהום האויר בעיקר בערים הצפופות חונק ובלתי נסבל, הקצב האיטי של ההתנהלות שלהם קשה לחוסר הסבלנות הישראלית (זמן הוא אופציה, לא חייבים לעמוד בו, שום טיסה או רכבת שנסענו לא יצאה בזמן, תמיד היה אחור של שעה-שעתיים וטיסה אחת בוטלה כליל ונאלצנו לחפש דרך אלטרנטיבית להגיע מקג`וראו לוראנאסי), חוסר שילוט באנגלית בדרכים ובאתרים, מצב השירותים ירוד מאוד בכל מקום, הייחס הדביק של הקבצנים והילדים המקווים שתתנו להם דבר מה, ההתחנפות של נותני השירותים כדי לקבל טיפ גדול יותר ועוד ועוד ועוד.

הנמיכו ציפיות לגבי הרחובות, הכפרים והערים, הודו מוזנחת מאוד. פרט לאתרים הסטוריים, מצודות וארמונות והעיר החדשה של ניו דלהי הכל יראה לכם מוזנח עד להחריד (ברמות שונות של הזנחה), אפילו מעורר רחמים ומתסכל. למי שאוהב נקיון אסטטיקה ונופים אלפיניים המלצתנו שלא יסע להודו, הוא יסבול ולא יהנה. 

בנושא התחבורה- הכינו את עצמכם נפשית לחוויה קשה. תשתית כבישים ירודה מאוד, העומס בכבישים מטורף, צפיפות בלתי נסבלת לאורך כל הדרך (גם בין מקומות הישוב השונים), יש רגעי פחד לא מעטים עד שמתרגלים לסגנון הנהיגה של רוב הנהגים ההודים (היו ימים שלא הרשנו לעצמנו לנמנם ברכב בגלל המתח של הנהיגה בדרך), שימוש אין סופי שאי אפשר לתאר במילים של צופרי כלי הרכב (ההודים קודם לומדים לצפור ואחר כך לנהוג). מהירות נסיעה איטית מאוד כתוצאה מדרך מרובה במהמורות, במשאיות, בבעלי חיים (פרות, קופים, עיזים, שוורים, גמלים, חזירים ועוד – תלוי באזור), כלי רכב יצירתיים ובלתי שגרתיים כמוהם לא ראיתם בשום טיול קודם להודו, הולכי רגל, נהגי ריקשות, טוקטוקים (ריקשה ממונעת) וודאי שכחתי עוד כמה דוגמאות. 

מרחק של 200 ק"מ מדלהי למאסורי לקח לנו 6-7 -שעות נסיעה, על כן תכננו את הטיול בהתאם. בהודו, לפחות בחלק שטיילנו בו אין אוטוסטרדות. למרות זאת העדפנו לנסוע ברכב ולא ברכבת. רואים ומבינים את הודו האוטנטית, את רמת החיים והתרבות טוב יותר במעבר בין הכפרים והעיירות, נסיעה כזו מאפשרת עצירה במקומות ומצבים לא צפויים שהם הבסיס לכל טיול מוצלח.

תתנהלו עם ההודים בחביבות ובכבוד אך בזהירות ואולי אפילו במעט חשדנות, אורח החיים שלהם שונה, נושא המעמדות בא לידי ביטוי בכל התנהלות שתצפו. נסו להבין אותו ואל תיכפו עליהם את הסטנדרטים הישראלים (סחבקיות)- זה מביא אותם במבוכה. מצד שני בדקו ואמתו היטב כל מידע שאתם מקבלים, גם מהנהג או המדריך שאתם נותנים בו אמון, מנסיוננו גם אם הם סופר נחמדים ונראים לכם אמינים מאוד גם הם לא חפים מאינטרסים. קחו בחשבון שאתם יכולים לסמוך בעיקרון בעיקר על עצמכם ועל אינטואיציה בריאה.

הציפיות של ההודים מהתייר המערבי הוא לפיצוי כספי על כל דבר שהם עושים עבורו, החל משמירת הנעליים בכניסה למקדש, דרך שרות חדרים במלון, סחיבת המזוודות ועוד ועוד. תחליטו איך אתם רוצים לתגמל אבל אל תרגישו רע אם יעשו לכם פרצוף חמוץ. אנחנו הגענו למסקנה שהתייר המערבי הוא "הקופה הרושמת" של כל מי שבא במגע איתו. ויחד עם זאת תיתקלו גם בהודים מקסימים שינסו לתת לכם שרות טוב. תבינו אותם, בהודו מנסים מיליארד הודים לשרוד או לחיות בכבוד, זה קשה ומכתיב התנהגות שיכולה להיות לנו השבעים מהמערב לזרה. 

הצעות לגובה התשר -טיפ לנהג ליום נהיגה על פי מה שהמליצו לנו בארץ 50 רופי (1$). אנחנו תגמלנו 100-150 רופי ליום. מנהג שהיינו מאד מרוצים ממנו תיגמלנו ב-50$ על 9 ימי שהייה עימנו. טיפ למדריך ליום על פי מה שהמליצו לנו בארץ 100 רופי (2$). אנחנו תגמלנו בין 100-150 רופי בהתאם לשביעות הרצון שלנו והזמן שהמדריך שהה איתנו.

לשמירה על חפצים, נשיאת מזוודות או שרות אחר שקבלנו במלון 10-20 רופי לאדם; במסעדות השארנו טיפ של 10% לפחות. רצוי מאד לשמור בארנק כמות גדולה של שטרות של 10 רופי, זה מצרך מאד נדרש לאורך כל הטיול. כל טיפ בפני עצמו נראה מעט אבל הסכומים מצטברים. בסך הכל, שילמנו במהלך 19 יום כ- 120$ טיפים לנהגים ומדריכים בלבד, לא כולל הטיפים במסעדות ולנותני השרות האחרים. כדאי להחשיב גם את זה בעלות הטיול.

המלצה חמה- אל תאכלו ברחוב, למרות הפיתוי, אלא אם אתם הרפתקנים המוכנים לסכן את הטיול. אפשר בהחלט לאכול במסעדות מומלצות על ידי הלונלי פלנט או כאלו שהומלצו על ידי חברים, באתר למטייל או סוכן מקומי, מדריך, נהג איתו אתם בקשר במהלך הטיול. קחו בחשבון שבמסעדות מומלצות תשלמו קצת יותר אבל יש סיכוי טוב יותר שתצאו בריאים.

אנחנו ממליצים בחום לתכנן מראש עם הנהג את סדר היום שאתם רוצים על הבוקר טרם היציאה לטיול היומי. אחרת הנהג והמדריך יעשו הכל בכל מיני דרכים יצירתיות כדי למשוך אתכם למקומות בהם הם מרוויחים עמלה עבור ביקורכם במקומות אלו, במיוחד חנויות לממכר בדים וטקסטיל, מוצרי קרמיקה, תכשיטים ושטיחים. אילו יכולים להיות מוסוות כ"אקדמיות לאומנות" ושמות יצירתיים אחרים, בית כפרי המייצר דבר מה שמאחוריו או בתוכו חנות לממכר. כולם יספרו לכם שהם סוחרים עם חנויות ברחבי העולם וישראל וכו` וכו`. 

אל תיתפתו בשום אופן להאמין כשיאמרו לכם שמה שהחלטתם לראות באותו יום סגור, בשיפוצים, יהיה פתוח רק מחר, הוזז למקום אחר, דומה בדיוק לארמון או אתר שראיתם אתמול ולא שווה להוציא על זה עוד כסף, מהווה סכנה עבורכם, תראו יותר מאוחר...... ועוד ועוד. התרגיל נועד לפנות זמן בסדר היום כדי לסחוב אתכם לאן שהמדריך ירוויח יותר. תעמדו על שלכם בתוקף ותבקשו להווכח במו עיניכם. העזרו בספר של הלונלי פלנט כדי לקבל מידע. מנסיוננו הוא אמין מאוד במידע שהוא מספק על כל אתר. אין מה לעשות, בהודו צריך לעמוד על המשמר כל הזמן. על אחת כמה וכמה שמחליפים נהגים ומדריכים לאורך הדרך וכל אחד מהם רוצה לעשות קופה על חשבונכם. אל תשכחו אתם בעלי המאה ובהתאם בעלי הדעה (בג`אייפור נפרדנו ממדריך במהלך סיור כי לא הסכמנו לשתף איתו פעולה והוא מצידו הגיע למסקנה שהוא לא רוצה להמשיך איתנו את היום כי אין סיכוי שיעשה "קופה" מהקניות שלנו. לשמחתנו רק הרווחנו מדריך טוב יותר ביום שלמחרת).

לגבי טלפונים לארץ- העלות הזולה ביותר היא להשתמש בשרותי חיוג מקומיים של ISD המצויים לאורך כל הדרכים, אפילו בעיירות הנדחות ביותר. השרות ניתן בחנויות מיוחדות לכך או בדוכנים המוצבים במגוון רחב של חנויות. העלות נעה בין 8-20 רופי לדקה (80 אג` עד 2 שקל), תלוי באזור וברצון הטוב של בעל הדוכן. בסלולרי העלות לחיוג מהודו לארץ או לקבל שיחה נעה בין 14-16 ¤ לדקה. אפשר לקבל שיחות מהארץ לבתי המלון, העסק עבד טוב וגם זול יחסית, 0.8 ¤ לדקה, זה דורש התקשרות בתוכנית עם אחד מספקי השיחות לחו"ל בארץ (אנחנו התקשרנן עם ברק-013.  עלות התוכנית כ-10 ¤ לחודש).

מומלץ לרכוש במהלך כל יום מספיק בקבוקי מים מינרליים שיספיקו גם לציחצוח שיניים ולתה או למרק חם שאתם מתכננים לשתות בחדר. לזוג לפחות כ- 5 בקבוקים ליום, עלות בקבוק של 1 ליטר כ- 1 ¤. לא העזנו ללגום מהמים בשום מקום בהודו, גם לא במסעדות, ניקינו את מברשות השיניים וצחצחנו רק עם מים מינרלים מבקבוקים שהיו סגורים הרמטית עם פיקוק וסגירת ניילון מעל, רצוי מחברות מערביות מוכרות. יתכן שזה ניראה מוגזם, אך מכיוון שלא לקחנו חיסון נגד טיפוס הבטן העדפנו לנקוט משנה זהירות. השורה התחתונה היא שחזרנו בריאים ושלמים לישראל ללא קילקול קיבה לאורך כל הטיול.

קניות- בזה אנחנו קצת חלשים, תפיסת העולם שלנו אומרת שאפשר לקנות הכל בארץ, אולי קצת יקר יותר אבל יש למי לחזור עם הסחורה פגומה או לא מתאימה. הסתובבנו בעיקר בשווקים של המקומיים ולא בחנויות לתיירים (בזה לא פרנסנו את המדריכים). קנינו קצת תכשיטים בפושקאר ובמאסורי וצעיפים בשוק המקומי של קארול באג בדלהי. ויתרנו על ביקורים בשווקים הגדולים של דלהי ומומבאי כי מוצאים את אותם הדברים כל הזמן לאורך הדרך וחשבנו שחשוב יותר לראות את האתרים במקומות אלו בזמן הקצוב שהיה לנו. לגבי המחירים אז העמידה על המקח די תלויה בגובה המחיר וברצון שלכם לפרנס את ההודים, תמיד הורדתי לפחות מחצי מהמחיר הנקוב, יש מקומות שזה עבד ויש שלא ואז מתחילים בסחר מכר וזה תלוי בכם עד כמה אתם מוכנים ללכת עם זה ועד כמה אתם רוצים לקנות את הפריט. יש מקומות שברצון שלמתי את מלוא המחיר כי כך הרגשתי באינטואציה, הכבוד לדרך התנהלות החנות המוכר וכו`. תזכרו שבקניות יש גם לצד השני מה להרוויח או להפסיד. אני תמיד מרגישה טוב עם הקניה כשהמוכר אומר לי תודה וגם הוא מרוצה.

אוכל- האוכל בהודו חריף מאוד, גם מה שההודים חושבים שלא חריף, עבורנו יהיה חריף. נסו ותראו אם אתם מסתדרים עם האוכל, ואם לא, בכל מסעדה יש גם משהו סיני או בינלאומי למאכל. האוכל החריף במיוחד נקרא "מאסאלה", מומלץ להזהר הוא חריף ברמות על. נסו את כל סוגי הלחמים שלהם, הם נפלאים. מומלץ לנסות מרקים שונים גם הם מצויינים, לאוהבי העוף, עוף טנדורי בדרך כלל טעים מאוד. שלא לדבר על סוגי האורז והדאל (עדשים). לידיעתכם, בערים המקודשות כמו רישיקש, וראנאסי, פושקאר והרידוואר יש רק אוכל צמחוני וללא ביצים ואלכוהול. האוכל הצמחוני שלהם יצירתי מאוד וטעים מאוד, במיוחד הקדרות החמות עם גבינות הקוטג`. אל תסתובבו עם שקיות או אוכל ביד ליד הקופים במקומות השונים בהם הם מצויים כי הם חוטפים את מה שיש ביד, הם פשוט מסוכנים.

המרת כספים אינה בעיתית וניתן לבצעה בכל עיר או עיירה לאורך הדרך. שער ההמרה הממוצע שבו המרנו היה כ- 43.5 רופיי לדולר. לא נתקלנו במקומות שדרשו עמלת המרה. 

הסוכן ההודי שאיתו התקשרנו לשם ביצוע העיסקה, בחור צעיר ונחמד בשם סנג`י (הגענו אליו דרך המלצה מאחד המטיילים באתר למטייל), ההתקשרות איתו לפני הנסיעה הייתה דרך דאר אלקטרוני וטלפונים, הוא היה אדיב בהתנהלותו ואף לא דרש מאיתנו כל פקדון לשם ביצוע ההזמנה. את התשלום ביצענו במזומן בהודו בשני תשלומים, האחד במחצית הטיול שפגשנו אותו בג`איייפור והשני ביום האחרון בפגישתנו בדלהי. הוא היה גמיש איתנו במהלך הטיול ונענה לבקשתינו לבצע שינויים, כמו למשל לשהות לילה אחד בעיירת הנופש מאסורי במקום לילה ברישיקש וכן לוותר על הלינה המתוכננת באשראם בהארידוור ולחזור לדלהי יום מוקדם יותר. בסך הכל קיבלנו את מה שסוכם איתו פרט לדברים שאנו ויתרנו, כמו למשל ויתור על מדריכים משלב מסויים של הטיול והלאה לאחר שהבנו שיעיל לטייל ללא מדריך, כמו כן לא התעקשנו איתו שקיבלנו רכב קטן יותר מהמוסכם בשני מקומות: קאג`וראהו ווראנאסי, שכן הנסיעות במקומות אילו היו קצרות בתוך העיר עצמה ורכב קטן היה אף יעיל יותר. 

רצוי מאד למי שרוצה לשכור את שירותיו לפרט איתו במדוייק לפני ההגעה להודו את כל פרטי הטיול ולא לחוס על הפרטים, לדוגמא, לא להסתפק באמירה של מדריך בכל מקום, אלא לפרט את כל רשימת האתרים בהם אתם מצפים לקבל מדריך.
לכל המעוניינים אנחנו מצרפים כאן את פרטי הסוכן עם המלצתינו החמה:
• Sanjay Saigal
• Tel: +919212606686
info@indian-holidays.com  
indiaexpeditions@hotmail.com  

למעונינים רק בנהג אנחנו בהחלט ממליצים בחום על גאנגה הנהג איתו נסענו את כל ראג`אסטאן. הוא נהג בעל ניסיון רב שנים עם תיירים, מכיר היטב את הודו ומתמצא היטב בכל הערים בהם שהינו איתו. דובר אנגלית ברמה סבירה ויודע להתנהל עם מטיילים מחו"ל. במהלך הטיול קיבלנו ממנו טיפים ועצות שעזרו לנו בהמשך הטיול.
• Ganga Prasad
• Tel: +919910494514
gangapd2001@yahoo.com 

בכתבה הבאה תמצאו את מסלול הטיול שלנו, בסוף כל יום הוספנו במידת הצורך הערות והארות נקודתיות לגבי העיר או האתרים בהם ביקרנו באותו היום. בסיום, מצורפים כל הפרטים של בתי המלון בהם שהינו.

לתחילת הכתבה

לחלקה השני של הכתבה לחצו כאן
לפרטי בתי המלון לחצו כאן

יעדי הכתבה

סגור
×