עפתי לתרמילאים

מידע שימושי על רישיקש

כמו הביטלס בזמנו כך גם כיום מטיילים רבים נוהרים לרישיקש לספוג רוחניות. רישיקש עצמה הינה מרכז יוגה ענק מלאה במקדשים, באשרמים ובקורסים. בנוסף לרוחניות, רישיקש מציעה גם רפטינג ומסלולי טיול באזור, והמפורסם בטרקים הוא הטרק למקורות הגנגס
נילי לנדאו - צוות למטייל ברשת
תמונה ראשית עבור: מידע שימושי על רישיקש

מתי לנסוע ואיך

חם, חם ברישיקש- בחודשי הקיץ הטמפרטורות יכולות להגיע עד ל- 41 מעלות צלזיוס, ולכן חשוב לשים לב מתי מגיעים אליה. כדאי לבקר ברישיקש בחורף ובאביב, בין חודש אוקטובר ועד חודש מרץ. הרבה מהמטיילים רואים את רישיקש כמקום שמגיעים אליו בין יעדים (כשנשאר קצת זמן), מגיעים בעונות החמות, ואז הביקור יכול להפוך לסיוט.

ברוב הפעמים תחנתו האחרונה של האוטובוס שהזמנתם מראש לרישיקש תהיה בהרידואר Haridwar. אין מה להיבהל ובטח שלא להתרגז. פשוט ממשיכים באוטובוסים מקומיים כחצי שעה לרישיקש. גם המגיעים ברכבת, יצטרכו לרדת בהרידוואר ומשם להמשיך עוד כחצי שעת נסיעה באוטובוס מקומי. כדאי להתעדכן על פסטיבל הקומבה מאלה - פסטיבל מים אדיר שמתקיים כל שנה בעיר הרידאוור. מדי שנה נוהרים אלפי אנשים לפסטיבל המופלא, אל תחמיצו.
 לעומת זאת, האוטובוסים שתזמינו מרישיקש ליעדים אחרים, ברוב המקרים יצאו מרישיקש עצמה. אבל שוב- דאגו להתעדכן.

התמצאות, לינה ואוכל

הגנגס מפריד בין שני חלקי העיר רישיקש. בחלק הדרומי תוכלו למצוא את המרכז המסחרי והמנהלי של רישיקש, תחנת האוטובוס, סניפי הבנק, הדואר והרבה מהמלונות. אל החלק הצפוני מעבר לנהר הגנגס, ניתן להגיע דרך הגשר Lakshman Jhula Rd. בחלק הצפוני תוכלו למצוא הרבה מהאשרמים והמסעדות. לאורך הכביש הראשי יש הרבה מקדשים כשלידם יושבים הרבה מהסדואים. יתרונו הגדול של החלק הדרומי הוא שלא מגיעות אליו ריקשות ושאר כלי רכב.

לינה
ברישיקש יש מגוון גדול של גסט האוסים. אפשרות נוספת המועדפת על מטיילים רבים היא הלינה האותנטית באשרמים. לא חייבים להיות רוחניים מדופלמים, ולעשות מדיטציה בבוקר וערב על מנת ללון באשרמים.

אוכל
מסעדת Hill Top: מסעדת גג נחמדה, הנמצאת במעלה השביל מול מקדש Trayambakeshwar. הסלט הישראלי ותפוחי האדמה המוקרמים הם מאוד מומלצים.
מסעדת Ganga View: המסעדה נמצאת שמאלה מהגשר. המסעדה, כשמה כן היא, משקיפה על הגנגס. הטוסטים וסלט הפירות הם מאוד מומלצים. שימרו על צלחתכם מפני הקופים.
המסעדה הכחולה Lucky: המסעדה, נמצאת ימינה מהגשר. במסעדה אפשר ליהנות מאוכל הודי מצוין וזול ומנוף מדהים של הגנגס.
מסעדת Elichi Garden: המסעדה ממוקמת במורד השביל מול מלון Om ומשקיפה על נהר הגנגס. במקום מוגש מוזלי מצוין.
 Italian Restorant: המסעדה האיטלקית המעולה, נמצאת בין הגשר הראשון לגשר השני בצד של האשרמים. במסעדה מגישים פיצות, פסטות ועוגות טריות וטעימות. הכי קל להגיע אל המסעדה אם הולכים לאורך הנהר מהגשר הראשון צפונה.

קורסים

אשראמים רבים יציע לכם קורסי מדיטציה, יוגה ופילוסופיה הודית, משולבים בלינה באשרם להשלמת האווירה האותנטית. הרבה מהמטיילים מוצאים את הלינה באשרם כלא כל כך פשוטה, צריך להישמע לכללים קשוחים, יש אשראמים שמקבלים מטיילים רק אם האחרונים מתחייבים לשהות ארוכה. שווה לדבר עם טיילים ותיקים ולהתייעץ עימם, לפני שפונים לאשרם מסויים עוד מומלץ, למי שמחפש גורו, שיילך תחילה להרצאות של גורואים שונים ולאחר שיתרשם יחליט. המוזיקלים שבינינו יוכלו להשתתף בשעורי מוסיקה, בהם ניתן ללמוד לנגן בחליל ובשאר כילים הודים.

הגנגס והפוגו'ת

בבוקר יורדים ההודים לטבילת בוקר, שילוב של רחצה וניקיון, תפילה וריקוד. הדיאלוג המתמשך הזה בין ההינדי לנהר מאדיר את מושג השאנטי. אין חושני יותר מלראות את הנשים יורדות בקבוצות אל הנהר מכבסות את הסארי (בד דק באורך של כחמישה מטר העוטף את גופן), ומתרחצות בנהר בשמלה התחתונה הנצמדת לגופן.

פוגו`ת
פוג`ות הן טיקסי תפילה דתיים היכולים להתקיים הן בבתים פרטיים, כטקסים אינטימיים וצנועים והן במקדשים ציבוריים או בחיק בטבע, כארועים המוניים וחגיגיים. הפוג`ה גם מושפעת מרוח המקום, ופוג`ה מסויימת ברג`סטאן, לעולם לא תהיה דומה לפוג`ה ברישיקש.
 הפוג`ה הגדולה מתקיימת בגאת המרכזית ברישיקש במורד הגנגס, שם משיטים קעריות עלים עמוסות פרחי טגטיס, קטורת ונר. יש ברישיקש גם פוג`ות שכונתיות עם אווירה מקומית, שירים, שימחה ועשרות הילדים. הפוג`ה בגאת ברמג`ולה, מדרום לגשר השני בהמשך השוק, היא היפה, השמחה והמרשימה ביותר. עמוד הנרות מועבר בין הקהל וההינדים מתבסמים באורו, מעבירים כפות ידיהם מעל האש ומלטפים את פניהם.