קצת נתונים על הטיול שלנו

טיול ל 17 יום – מסלול צפוני – סווזילנד – דרך הגנים – מלונות ברמה טובה – נהיגה עצמית ברכבים שכורים – טיסת פנים מדרבן לפורט אליזבט .

סה"כ תקציב כולל כל שקל שיצא בטיול – 3300 דולר לנוסע. 😊.

יצאנו בספטמבר 18 למדינה שבקרתי בה לפני למעלה מ 25 שנים וחזרתי לכאן עם רעב ענק לחוות את עוצמתה המהממת שוב .

יום 1

טיסת אתיופיאן ליוהנסבורג דרך אדיס אבבה . יוצאים באחת בלילה 4 שעות וחצי טיסה עם נחיתת בקר באדיס , המתנה של שעתיים ואח"כ כ 5 שעות ליוהנסבורג .

כ באדיס בונים טרמינל נוסעים בין לאומי חדש והבלגן חוגג , כל הנוסעים מכונסים בקומת הקרקע להמתנה , 4 פתחים משרתים את כולם ומחליפים יעד בכל טיסה . אין שילוט על הפתחים איזו טיסה יוצאת , הרמקול קורא כל הזמן בתקרה באמהרית או צרפתית ואלי גם באנגלית (באקצנט אמהרי) אי אפשר להבין מילה .

הטיסה שלנו צריכה לצאת ב 8:30 ואנחנו ממתינים באיזור שהורו לנו. יש לנו כשעה וחצי להעביר בשיחות סרק. ב8:45 שמנו לב שהגייט טרם נפתח וניגשנו לשאול . התשובה שקבלנו היתה שהטיסה כבר יצאה ב 8:30 כמתוכנן ולהפתעתנו , אפילו עם ארבעה מהחבורה ובהם אישתי.

אם חשבנו שעד עכשיו היה בלאגן בשדה הסתבר לנו שזו רק הפתיחה למבוא. בדלפק המודיעין אומרים לנו שאכן ארבעה עלו למטוס אבל שתיים מהן ירדו בחזרה והן מחכות בקומה השניה . ריצה קלה לדלפק אבדות ומציאות מראה לנו שלא דובים ולא נשים . חיפוש ברשימת הנוסעים מעלה שכולם על הטיסה .

פתיחה טובה לטיול , מס' טלפונים לזוג שהגיע ערב קודם ליוהנסבורג ואני מבקש להודיע לחב' הרכב על הגעה מאוחרת שלנו , כמו גם למלון וכמובן שידאגו לכל המזוודות שלנו.. מסדרים לנו טיסה בשעה 3 (מזל שיש מקום) ושהיה בטרקלין VIP עם ארוחת צהריים וכבוד . כל הכבוד לאתיופיאן איירליינס שפשלה בגדול ופצתה ברוחב לב. יכלו גם לזרוק אותנו לנפשנו .

נוחתים ב 20:30 ביוהנסבורג ורצים מייד לדלפקי FIRST , החברה להשכרת הרכב הגדולה במדינה. שם אנחנו מתחילים להתוודע למושג זמן וראש אפריקאים. הכל הולך לאט , יש זמן כלום לא בוער והעיקר , אין עם מי לדבר . בשעה 11:00 בערך אנחנו מסיימים טיפול ברכב הראשון שלא היה הרכב שהזמנו אלא קטן ומשונמך ולכן גם לא מתאים לנו כי אין מקום למזוודות . אחרי הרבה יזע ודמעות מקבלים רכב קצת יותר גדול ובהמשך כשיוצאים מהחניה מסתבר שיש לו פנצר . בערך בשעה 12 בלילה אנחנו יוצאים סוף סוף לפרטוריה עם רכב אחד שגלגלו דולף ורכב נוסף קט משהזמנו .

במלון מקבלים אותנו בברכה , הכל מוגן בקונצרטינות וגדרות חשמליות . די מזכיר מראות מדרוום אמריקה בערים כמו לימה . השכונה היא שכונת לבנים אמידה , יפה ומטפחת .

יום 2

בבקר נגלה לנו יופיו של המקום Avalon Apartments , מלון סוויטות עם מרפסת לכל בקתה , גן צבעוני ומטופח , חדרים גדולים ויפים . ארוחת בקר עשירה מוגשת לכל חדר לפי הגחמות של אורחיו. גן עדן. , פתיחה נהדרת ליום חדש . בעלי המלון חביבים וחברותיים ושמחים לגלות שאנחנו מישראל .

נוסעים לבניני האיחוד המשמשים כבית הפרלמנט עם הגנים הגדולים לפניהם ובמרכזם , גדול האומה , נלסון מנדלה בפסל ענק. ברחבה שלפני , המון דוכני מזכרות של פסלי עץ ואבן אופיניים שנמשיך ונפגוש אותם לאורך הטיול.

סיור בגנים , יום של חתונות היום .

לאחר הסיור במקום אנחנו עוברים לפרטוריה ההיסטורית עם כיכר הכנסיה , פסלו של קרוגר במרכזה , בית הדואר הראשון תיאטרון ובנין העיריה . החלק הזה של העיר ממש "לא נחמד" . המון שחורים שמביטים עליך מכל מקום , אין לבנים , די עזוב ומלוכלך ואתה מסתובב שם בתחושת חוסר ביטחון ודריכות שהנה יקרה משהו רע..

את המכוניות הפקדנו בידי "שומרים" בתשלום שניכסו לעצמם איזורים ליד המדרכה.

מגיעים לכיכר הכנסיה עם פסל קרוגר ומצטלמים לידו , הוא היה הנשיא הראשון של טרנסוואל .

שרה , אחת מהחבורה פולטת צעקה ואנו רואים אותה שוכבת על הרצפה , הסתבר שהותקפה ע"י בחורה שעברה לידה ונראתה תמימה וכשהתקרבה אליה קרעה לה שרשרת שהיתה על הצוואר , משתפי פעולה אחרים חיפו על דרך הבריחה שלה ולא הספקנו לראות כלום. היינו המומים . תחושת חוסר הנוחות התממשה . הבנו שדרום אפריקה של היום זו לא זו שלפני 25 שנים. עכשיו יש שלטון שחור ולא לבן והלבנים הם אילו שמותקפים.

מפרטוריה עלינו על האוטוסטראדה לכיוון Nelspruit לאחר כשעתיים של נסיעה עצירה במתחם קניות ואכל ALZO כדי לנוח מעט ולאכול משהו לפני קטע הנסיעה האחרון בדרך לסאבי.

החלטנו לנסוע לסאבי בדרך שעוברת במעבר LONG TOM . יציאה מאוחרת מידי מהקניון מכניסה אותנו לשעות החושך (מתחיל ב 18) . המעבר בשעות הערב נעטף בערפל סמיך שקשה מאוד לראות דרכו יותר ממטרים ספורים לפני הרכב . הנהיגה קשה , איטית ומסוכנת . מפעם לפעם חולפים על פני רכבים שמגיעים מהכיוון הנגדי . הכביש מתפתל בירידות ועליות עם סרפנטינות . קטע הדרך האחרון סוחט את שארית הכוחות שלנו. יום שכולו נהיגה קשה .

ישנים במלון DABLIN , קטן חביב ונחמד עם ארוחת בקר טובה ובעלים מקסימים.

יום 3

אחרי ארוחת בקר מצוינת אנחנו יוצאים לסיור קל במפלי סאבי שנמצאים לא רחוק מהמלון. סיור קצר באתר נחמד עם מפל לא ממש מרשים (בצורת , אין מים) .

עוברים למפל ההינומה שמתחיל בהליכה רגלית קצרה , וגם הוא יבש כמעט לחלוטים . זרזיף קל מעיד שכשיש מים הם נפרשים לרוחב המפל ונראים כהינומת כלה . הפעם זה החתן.

הבאה בתור היא העיירה הפותחת את מסלול הפנורמה , גרסקופ. העיר מתמצה מבחינתנו ב Main Road מלא בחנויות של מזכרות לתיירים ובדוכני רצפה . בית קפה אחד וזהו סימנו את גרסקופ.

ממשיכים לאתר התצפית על הבלייד ריבר "חלון האלוהים" . בדרך עוצרים לתצפית קצרה על PINACLE שהוא עמוד בזלת ענק בלב ערוץ הבלייד.. תצפית יפה ומרשימה עם מסלול הליכה קצר (10 ראנד).

בכניסה לחלון האלוהים , התפצלות , ניתן לחנות בשולי הכביש בחוץ או לנסות להכנס לחניה פנימית . אנחנו החלטנו לחנות בחוץ וכשבאנו להכנס הסתבר לנו שצריך לעבור דרך קופה עם תור ארוך . אילו שנכנסו עם הרכב שילמו במרוכז וחסכו זמן רב בהמתנה . גם אם לא מצאו מקום ונאלצו לצאת .

אנחנו עושים סיבוב במסלול התצפיות, הנוף הנשקף על קניון הבלייד מאשר ומצדיק את שם האתר , אבל הסביבה השרופה השחורה מכבידה על ההרגשה שוב נפלאות הבצורת הקשה שעוברת על המדינה.

מפלי ברלין מתחתרים בערוץ שלהם ויוצרים מדרגות מים יפות רק שמיעוט המים השנה משאיר אותנו בלי קריאות התפעלות . קשה לראות ארץ יבשה.

גולת הכותרת של דרך הפנורמה מחכה לנו בסירי המזל של בורקה עם חניון גדול ומלא (30 ראנד) . זהו אתר יפיפה שבו הנחל נשפך לתוך הבלייד ובדרכו מתחתר בסיבוביות בקרקע עם שכבות סלעים צבעוניות . יש קצת מים באתר והמון אנשים. חלקם הולכים לבלוע את המראות וחלקם משכשכים רגליים. המסלול סיבובי , יפה וקל להליכה אם כי המבוגרים , נכים או מוגבלי הליכה , יתקשו לעבור מצד לצד של הסלעים.

התחנה הבאה היא תצפית נוספת על הקניון העמוק בעולם ובו נשקפות מצידו השני , "שלוש הבקתות" היפיפיות על רקע הקיר הנגדי.. רצינו לעשות את התצפיות היפות ביותר על הקניון אך הן בתחום הריזורט FOREVER . רק לאורחי המלון ניתנת האפשרות להנות מהן. אותנו שלחו לתצפית צידית אחרת.

סוף מסלול.

השעה כבר אחה"צ ויש לנו עוד נסיעה ארוכה לעיר פולבוראה שנמצאת בפתחו של הקרוגר. הלינה במלון בקתות ספארי יפיפה Seapafen שם גם הזמנו ארוחת ערב מזנונית ( 170 ראנד)

יום 4

השכמה מוקדמת לארוחת בקר מצוינת ומתחילים תנועה לפתחו של הקרוגר. כמי שהזמינו לינה בקרוגר, אנחנו פטורים מביורוקרטיה בכניסה והתשלומים יתבצעו במחנה LATABA .

בחרנו דרך עפר צדדית בתקווה לראות יותר חיות ולאורך נהר הלטבה . לאכזבתנו , הכל יבש, הצמחיה צהובה כמו בסוף הקיץ והנחלים כמו גם ערץ הלטבה הרחב יבשי בגלל הבצורת. איך לומר , אפילו לא ספארי יבחושים .

נכנסנו לדיכאון עמוק בתחושה שהבצורת שהרסה את דרום אפריקה , הרסה גם לנו את הטיול . אפילו עצירה ליד האגם המרכזי שליד מחנה לאטבה מעלה לנו שלולית חומה קטנה עם כמה צבאים שבאו לשתות.. נשברנו והחלטנו להכנס למחנה , לפחות נעביר את הזמן שם. הריינג'רים קולטים אותנו ואנחנו מקבלים בקתות . לשאלתי הם מציעים לנו להרשם לסיור הבקר שמתחיל ב 5:00 בבקר ונמשך 3 שעות (306 ראנד) הם לא ממליצים על אף סיור אחר כי אין חיות לראות, גם לא בסיור לילה . היא מציעה לנו לצאת מהמחנה מזרחה שם יש סיכוי שנפגוש עדר או שניים של פילים. קבלנו את העצה ומהר מאד מצאנו עצמנו מוקפים מכל עבר בפילים שמחסלים את הצימחיה במקום . משהו כמו 40 פילים. מצד אחד יש לנו סוף סוף ספארי , מצד שני הסיטואציה מפחידה ומלחיצה .שמא מנהיגת העדר תחליט שאנחנו לא מוצאים חן בעניה ומהקרבה לעדר שלה ותתקוף .

עבר בשלום ואנחנו במסלול שהאיר לנו פנים., השפע נגמר ומפעם לפעם פגשנו גירפות , איילים וגם כמה פילים בודדים נוספים . לא שום דהר משמעותי נוסף. גם נהר האוליפנט העצום , יבש כמו הלטאבה , ממש עצוב ומאכזב.

כדי לאזן את החוויה קבענו להפגש במסעדה שבמרכז המחנה לארוחת ניחומים.. המסעדה מאכזבת גם היא , זהו כנראה המקור לזמן אפריקה כך שלאחר המתנה ארוכה של מעל שעה קבלנו אכל מאכזב ולא טעים , אבל זול באופן מפתיע.

יום 5

השכמה מוקדמת , ב 5:00 אנחנו על משאית ספארי פתוחה ומקפיאת עצמות( איך לא חשבנו על מעיל) מקוים שהפיצוי על אתמול יגיע היום. ההתחלה די מאכזבת כצפוי , אבל בהמשך אנחנו נתקלים בציטה עם גורים קטנים שאנחנו עוקבים אחריה . תצפית מענינת ומהממת אבל חוץ מזה , פה גירפה שם צבי והשיא היה כמה צפרים ליד שלולית שבתוכה ארב להן תנין קטן שמפעם לפעם קפץ לתפוס אחת מהן.

החלטנו לרדת ל Lower Sabie ומשם לעלות ל Skukusa . לכאורה זה אמור להיות הקטע העשיר ביותר בחיות . בדרך דרומה נכנסים לאתר "עץ הבאובאב הענק" . לפחות הוא לא יכול לעזוב את השמורה והוא גם באמת מרשים.

טעות ניווט מובילה אותנו לסקוקוזה ואין לנו ברירה אלא לרדת לאט ללואר סאבי ואחכ לחזור מהר יותר באותה הדרך ולצאת מהפארק . (מהירות מותרת בפארק – עד 50 קמ"ש) .

משמאלנו נהר הסאבי העצום , כמעט יבש למעט זרימה קלה וצרה בתוך אפיקו הרחב . קשה לקרוא לזה ספארי , אבל אנחנו כן פוגשים ג'ירפות , זברות , פילים בודדים , איילים ואפילו נפלנו על אריה שהסתתר בסבך שם ישב וטרף משהו . כל הרכבים התגודדו סביב מקום האירוע בניסיון לראות משהו , החיווי היחידי להתרחשות היתה להקת נשרים שעפה מעל המקום בשמיים ולפי זה הבנו שעוד מעט תהיה להם כנראה גויה לחסל.

האריה ריחם עלינו בסוף ולאחר ששבע יצא בהליכה מגונדרת ובנהימות מתוך הסבך . אמת , היינו מרוגשים.

האגם הענק ליד מחנה Lower Sabie היה רדוד אבל נתן לנו הזדמנות לראות תנינים מרחוק כשהם שוכבים בשמש מחוץ למים.

טיסה מהירה החוצה (יותר מ 50 קמ"ש) מביאה אותנו בשעות הערב ל hazy View , עיירה שחורה עם המוני משוטטים , הלבנים שחיים בה ואין הרבה כאילו , חוששים לחייהם וחוותיהם. הם מקיפים עצמם בגדרות חשמלי ומסביב למתחם , מסביב לחצר ומסביב לביתים (כל אחד לחוד . בין הגדרות משוטטים כלבי תקיפה וגם אווזים להתרעה מפני פולשים. לשאלתנו ענו שאין להם תחושת חוסר ביטחון אישי. (לא מבין את מי הם משקרים)

לנים במלון Rissington ששייך לבעלים לבן שחי בחו"ל , מנוהל ע"י צוות שחור שמנסה לתת לאורחים תחושה ביתית ע"י ארוחת ערב שמוגשת בזמן אפריקה ובתפריט פיוז'ן מוזר. המלון יפה והחדרים גדולים ומעוצבים.

יום 6

אחרי ארוחת בקר מצוינת במלון , פותחים ברכישת גלגל שהתפוצץ יום קודם (1700 ראנד) במתחם שירותים לרכב TIGER .

היום יורדים דרומה לסוואזילנד. מהיזיוויו למלנה ושם מדרימים למעבר הגבול.

תחילה יציאה והחתמת דרכונים בתחנה הדרום אפריקאית ואח"כ הסוואזית . בולט שהסוואזילנד יותר עניה ובמעבר הגבול פזורים בכל מקום קונדומים למין בטוח . גם לנשים מציעים אמצעים אחרים בחינם. במדינה יש שליש מהאוכלוסיה שנגועה באופן כזה או אחר באיידס . 50% מהנשים נגועות במחלה.

זוהי מדינה הררית יפה והדרך למבבנה הבירה ויעדנו להיום עוברת בדרך מהירה ברובה בתוך הנוף הזה.

ב Pigs Peak אנחנו עוצרים לחפש קפה . אין בתי קפה . האוכלוסיה עניה מידי ואין לה זמן לבלות בבית קפה , צריך להתפרנס.

ממשיכים למפעל עבודות הזכוכית שבדרך רק שאנחנו מגיעים ממש לפני סגירה. סיור קצר בחנות מבהיר לנו שלא הפסדנו הרבה . העבודות בסיסיות מאוד ולא מרהיבות במיוחד.

במבבנה אנחנו משתכנים במלון Happy Valey שהוא ריזורט משולב בקזינו כמו רבים מהמלונות האחרים בקומפלקס עם מרכז החנויות והמסעדות הענק . בערב אנחנו אוכלים במסעדה פורטוגזית לא רעה ובפיצריה לא רעה גם כן.

יום 7

רצינו להתחיל את היום בכפר מופעי פולקלור מקומי שעל יד ה VALLEY ולהחשף לריקודים שירים והופעות שונות ברוח המקומית . מקום לתיירים סקרנים כמונו . המופע הראשון מתחיל ב 12:30 אז החלטנו לוותר .

מתחילים באחוזת אנדרטת מלך סווזילנד הסב , לא רחוק מה Valley . המקום מטופח ויפה , תשלום קן בקופה , מדריכה צעירה (שם היא נחשבת למבוגרת), רווקה ונחמדה מוצמדת אלינו והיא מלווה אותנו לאורך כל המסלול . בילוי של כשעה במקום , הרבה תעמולה על המלך .

יורדים בנסיעה דרומה לכיוון מנציני ובדרך עוצרים בשוק מקומי באחד הכפרים. בשוק מוכרים בעיקר פירות וירקות , אין כמעט קונים והמוכרות , רק נשים, יושבות משועממות ליד מרכולתן . ברקע נישאת דרשה דתית של כומר אוונגליסטי בזכות האמונה בישו ולידו שתי זמרות שנונות צבע לדרשות . הם שומעים שאנחנו מישראל , ואוונגליסטים הם אוהבי ותומכי ישראל ולכן בקשו לשיר ביחד שיר על ירושלים . אמיר תפס פיקוד על הפסנתר החשמלי ושרה פצחה בירושלים של זהב .

כל השוק התעורר לחיים ושר הבה נגילה במחיאות כפיים, כאילו שהסתובבו באפס מעשה הגיעו לראות ולשמוע את הפלא מציון. בקיצור עשינו שמח.

אחד הצעירים התנדב להראות לנו את הכפר שלו ולספר על אורחות החיים שלהם . לקחנו אות ברכב והוא ערך לנו סיור מעניין בכפר תוך שהוא מראה לנו את דירת החדר הקטנטן שלו בבנין הרווקים שלדבריו הומה בערב מצעירות שמגיעות לראות עד כמה קטן החדר.

דרך ארוכה של מס' שעות רצופות מביאה אותנו למלון שקה לנד בארץ הזולו בשעה 8:00 בערך.

הלינה בבקתות עגולות הפונות לנוף ולאגם גדול. אין תאורת חצר יש תאורה בצימצום , רק במבנים הציבוריים ובתוך הבקתות.

בקשנו להשתתף במופע הערב ואמרו לנו שנגמר בשעה 5:00 . הולך ופוחת הדור . קצת מוזר בהתחשב בזה שאנחנו ועוד משפחה היינו האורחים היחידים במלון. אז מי הם האלמונים שהגיעו לחזות במופע הזולו והמשיכו לדרכם?

המסקנה שלנו היתה שהזולו אולי היו לוחמים גדולים אבל היום הם עצלנים גדולים . כל צוות המלון הם החדרנים , המלצרים , הטבחים , נושאי המזוודות וגם שחקני המופעים. אז למה כל הערב הם הסתובבו משועממים ? לא עדיף היה שישעשעו אותנו , שהגענו מרחוק כדי ללמוד עליהם , מאשר להתבטל ?

יום 8

לאחר ארוחת בקר טובה מזמינים אותנו אנשי המלון למופע בקר מקוצר בו הם מציגים לנו סצינות מחיי אנשי שבט הזולו בימים רחוקים כמו איזה גבר מחזר אחרי נערה ליד הבאר.

אח"כ מסבירים לנו על חיי הקהילה והכפר אצל הזולו ולבסוף מדגימים לנו זריקת חנית וגם נותנים לנו לנסות את כוחנו . נראה יותר קל כשמשהו אחר עושה את זה.

נפרדים לשלום ועולים לאוטוסטרדה המובילה לדרבן , בדרך עוצרים באומבלנגה שם נמצא המלון שלנו Sahavana App מלון דירות חדש ומפואר .

שכונת אומבלנגה הינה שכונה חדשה , הייטקית ומתקדמת. מלאה בבתים חדשים לבני המעמד הבינוני שחורים ולבנים ויש בה מרכזי בילוי יפים.

העיר דרבן לעומתה הפכה לעיר עסקים תוססת כולה גורדי שחקים בסיגנון ניו יורקי שם אנחנו מחנים ליד מוזיאון השואה וממשיכים ברגל לכיוון מרכז העיר המשומר ב Habour Park שם ניתן לראות את מוזיאון המדע , בית הדואר , בית המשפט ופסלי אנגלים מתקופת הקולוניאליזם. הלכנו לראות את מזרקת השתיה שהובאה לדרבן לזכרו של ואסקו דה גאמה מגלה הארצות הפורטוגלי שהגיע למקום בדרכו להודו. מסתבר שהורידו אותה .

העיר דרבן די משעממת ולא מענינת לתייר היא עברה מהפך במונדיאל ב 2010 ושודרגה לעיר עסקים מודרנית .

בדרך חזרה למלון, אנחנו עוצרים לגלידה קפה ועוגות מפנקים באחת הגלידריות במרכז אומבלנגה .

כללית , דרום אפריקה זולה מאוד באוכל. במסעדות טובות אפשר לאכול טוב בכ 15$ לאדם . כמובן שאוכל פשוט ומהיר זול עוד יותר ויסתכם בעד 10$ לאדם. נסו את רשת מסעדות עוף כאכל מהיר - ננדוס עם רוטב פירי פירי ותהנו.

סיימנו את המסלול הצפוני , מחר מוקדם בבקר טסים לפורט אליזבט להתחיל את מסלול דרך הגנים.

סיכום: אז מה היה לנו

1. הנסיעות ארוכות מידי
  2. המדינה בבצורת ולכן הדברים המיוחדים שלה , כמו הנופים המדהימים כבר לא קיימים.
  3. הכלכלה המקומית בקריסה והמדינה בתהליך של רגרסיה כמעט בכל תחום.
  4. שרותי התיירות יקרים מידי ביחס לתמורות במדינת עולם שלישי מפגרת .
  5. במצב הנוכחי , יש ארצות טובות יותר לספארי חיות.
  6. אוכל טוב טעים וזול
  7. פעם היה פה יותר שמח ויותר מעניין.
  8. הביטחון האישי פגום במקומות רבים ומלווה בחשש.
  9. סעו לתאילנד , תהנו יותר .
  10. לא לפני שתקראו את חלק 2 על ימים נוספים בדרך הגנים.

===============================================================

בקשה – אם הועלתי לך בהחלטה לצאת לדרום אפריקה או לתכנן את הטיול שלך ואתה חושב שיש עוד מי שישמח להנות מהמידע הזה נא שתף והרחב את מעגל הנהנים . אשמח גם לעזור אישית ב 0546740150 רמי , [email protected]  למי שמתלבט ורוצה מידע נוסף.