יום 1 - חמישי , 7 ינואר 2016
יוצאים בטיול עצמאי אסתי רמי גאולה ויוסי לפני שהאמריקאים ישנו את קובה ויכניסו את החוויה הקובנית לתוך גיטו תיירותי.
 טיסה באירופלוט 4 שעות למוסקבה 1.5 שעות 'מעבר והמתנה והמשך להוונה 13 שעות טסים מעל סקנדינביה, הקוטב, קנדה, וארצות הברית טיסות לא רעות וממוסקבה אפילו מפנקים אותנו במים ושתיה + שתי ארוחות כל הדרך . נוחתים בשדה חוזה מרטי בהוונה ומרגישים מיד שהגענו לעולם שלישי , הנהג שהובטח לנו שיבוא לאסוף אותנו לא הגיע . מחליפים כסף אחרי שעומדים כשעה בתור מול 3 כספרים שעובדים בקצב קובני .ממירים יורו ב שעח סביר, הבנו שהגענו לקובה. לוקחים מונית של קובה טקסי ולמרות שכתוב על הקיר בגדול מחיר של 24cuc מהשדה לעיר הסדרן מבקש 30 אנחנו מעירים לו שעל הקיר כתוב 24 והוא אומר טוב בסדר . אגב 1cuc שווה 1 דולר . נהג נחמד וצעיר מסיע אותנו לעיר ובדרך אנחנו קובעים איתו הסעה לשדה ב 9 לחודש ב 4 בבקר . הקזה שלנו נמצאת ליד מלון מליה קוהיבה ממש מול הים בקומה 8 . אנסלמו מחכה לנו ועוזר לעלות לדירה , האמת קצת מדכא להכנס לבית דירות סלמס , לפחות הדירה מרווחת עם סלון גדול פינת אוכל ו 3 חדרי שינה, 60 cuc ללילה . יוצאים לסופר הקרוב הנמצא בתוך קניון מול המלון ו מרגישים סופר קומוניסטי עם מעט מוצרים חסר המון דברים ובעיקר יקר מאוד. קנינו כלום מוצרים 25cuc . שולפים אוכל שהבנו מהבית ושקשוקה פסטה שהכינה גאולה עושים לנו ארוחת ערב. בערב יוצאים לקפיטוליו , עוברים דרך המלקון שהיא טיילת החוף הפרושה לאורך העיר. די מאכזב , אין כמעט אנשים , ליד הקפיטוליו חשוך מעט אנשים הזויים מסתובבים שם ובסהכ משעמם אבל לא מפחיד , בנין האופרה מואר ויפה .אנחנו ממשיכים בעצת אנסלמו ברחוב obispo בו נהג המינגווי לשתות היה חשוך ורק מס' מועדונים שכנראה חיכו לעוד אנשים כדי להתחיל בהופעה. המשכנו משועממים ובעיקר עייפים וכשהגענו לכיכר plaza de armas השוממת החלטנו לעלות על מונית וללכת לישון.מונית מהעיר העתיקה לודאדו , עולה כ 10 cuc במונית רשמית ו 8 בעגלה לא רשמית .נופלים על המיטה ותוך 3 דקות כולנו נוחרים. בגלל הג'ט לג ב 3 בערך כולם מתעוררים ונשארים במיטה עד 7 .הוונה עושה לנו רע ואנחנו חוששים שקובה האמיתית שונה מאוד מזו שבפרסומות.

התיאטרון בהוונה

יום 2 - שישי 8 ינואר
 הבקר מתחיל בסופת גשמים שמאפשרת לנו רק ב 11:30 להתחיל בטיול החלטנו היום להתחיל בככר המהפכה. הכיכר גדולה מאוד , מצד אחד האנדרטה של חוזה מרטי אבי האומה שבסיסה מוזיאון למרטי והשומרות לא יודעות מי זה מרטי ומצד שני בנין משרד הפנים עם פסל הפנים של צה גווארה ובנין נוסף לידו עם פנים חשובות אחרות שאני לא זוכר את שמו . המשכנו ברגל לאורך השדרה והמשכנו לבית הקברות קולון . 3cuc כניסה וסיור קצר במקום , נחמד . אחד המנקים התנדב להסביר לנו את הקברים ובסוף בקש כמובן תמורה נתנו 4 cuc . מונית לוקחת אותנו לסימטת המל. רחוב קצר שכל קירותיו מצוירים והוא מלא פסלים עממיים שונים וגם בלהקות רקדנים בלבוש צבעוני המחכות לפרנסה מתיירים.

מונית נוספת לוקחת אותנו לפלזה דה לרמס 5cuc . הכיכר מלאה הדוכנים למכירת ספרים משומשים ופוסטרים שונים . במרכז הכיכר פסל של סספדס . העיר העתיקה מלאה מבקרים ולהבדיל מאתמול בערב שהאיזור היה מדכא למדי היום האווירה אחרת לגמרי. בתוך הסיור בסמטאות פוגשים באר מפורסם שמציירים וכותבים בו על הקירות והוא מוכר משקה רום עם נענע - מוחיטו , טעים. באיזור כנסיית הוונה מלא מבקרים והאוירה בהתאם . בדרך פוגשים זוג צעיר עם תינוק בעגלה וילדה קטנה, מתחברים אליהם , מסתבר שהוא מורה למתמטיקה ביסודי והיא פועלת במפעל לסיגרים . הם מציעים לנו להתלוות אליהם להופעה של מישהו מפורסם בן 89 שנותן היום הופעה בחינם , הם לוקחים אותנו לבאר הופעות , שותים כוסית 6cuc וכמובן מזמינים גם אותם לכוסית , זו הרי היתה המטרה שהביאו אותנו לשם ,בקובה קוראים להם חינטרוס , יעני עלוקות , אבל נחמדים. ההופעה קצרה ונחמדה ,עושים שמח .

משם ממשיכים לקפיטוליו לידו שורות של מכוניות עתיקות ממתינות להסעת תיירים . אנחנו ממשיכים רגלית לרובע הסיני . מאוד חשוך התאורה ברחובות לא משהו. הגענו לקומפלקס מסעדות של קובנים שהתחפשו למסעדה סינית ושאר האיזור סתמי , חשוך ,מלא חוזרים מהעבודה ובסהכ לא נעים. חוזרים לקפיטוליו ומשם במונית למלון להתקלח לישון מוקדם ולהתארגן , מחר יוצאים לטיסה לסנטיאגו דה קובה השכמה ב 3 בבקר טיסה ב 6.

יום 3 - שבת 9 ינואר
 קמים מוקדם הנהג מחכה ב 4 כמו שקבענו , הטיסה יוצאת בזמן , טסים באנטונוב רוסי , לא רע , נחיתה ב 7:30 בזמן . מונית לא רשמית מחכה לנו ומביאה אותנו לוילה של אורייטה , הוילה מדהימה , מלאה בגן טרופי שבתוכו יחידות מגורים יפיפיות וממוזגות , אורייטה היא טיפוס מיוחד , יזמית ומלאת חיים שמחה וצוחקת , בבית 2 כלבים ותוכי מדבר . היא מארגנת לנו ב 80 cuc מונית ויליס מודל 42 שלוקחת אותנו ליום טיול בכל האיזור . מתחילים בכנסית אל קוברה של גבירתם רבת החסד הנמצאת בראש הר מחוץ לעיר והם מאוד גאים בביקור האפיפיור במקום . המאמינים מביאים איתם זרי חמניות גדולים . מקום נחמד הנוף יפה . חוזרים לעיר , סנטיאגו מאוד צבעונית , מירב התושבים שחורים אפריקאים , בולט לעין שרכב ההסעות ההמוניות הוא משאיות שנראות כממוגנות ולתוכן נדחסים הנוסעים כמו כבשים . האחרים נדחסים לעגלות עם סוסים או לכל כלי תחבורה אחר. עוצרים בבית הקברות בו קבור חוזה מרטי , סספדס, בקרדי שהיה ראש העיר הראשון ומקים מפעל הרום במקום ועוד רבים וטובים אחרים ששירתו או חלבו את קובה. בכניסה ממתינות לנו 2 נשים עם כרטיסים , האחת בהירה עם פנים עגולות ועיניים מלוכסנות סיניות והשניה פנים שחומות , יפה, מאם ספרדיה ועיניים תכלת מאב צרפתי , מדהימה לא ?.

טקס החלפת משמרות על הקבר של מרטי מתקיים כל חצי שעה. בחניה ממתין לנו השומר ופותח לנו את דלתות הרכב כדי שנכנס , הוא גם שם לנו פתק עם מספר על החלון . אחרי שעלינו מתחיל הטקס של בקשת תשלום על משהו לא ברור שהוא ממלמל וכשאנחנו עושים פני תם ולא מבין הוא מוותר . הנהג מסביר לנו שהוא ניסה לקבל כסף על כך שפתח לנו את הדלת .

בית הקברות
 אנחנו ממשיכים לסיבוב הכרות עם מרכז העיר ואתרי העיר האחרים אבל אותנו מעניינים רק אנשים ומבצר מורו הוא כל הזמן מתגאה באתרים צבאיים או שקשורים במהפכה או בפידל וגם לוקח אותנו למוזיאון הרום ואנחנו מסרבים לרדת , במה יכול להיות שונה מפעל לרום ממפעל לערק או ויסקי או צ'צ'ה שכבר ראינו. העיר מלאה אנשים , מאוד צבעונית ונמצאת בתהליך שיפוץ מסיבי . נראה שדי כיף להסתובב בסמטאות הצבעוניות והסואנות . אנחנו מחליטים לדחות את השוטטות ברחובות והמדרחוב למחר .מבקשים מהנהג בפעם המאה לנסוע למטרו הוא אומר כן ונוסע לעוד סמטה שם הוא נעצר ליד אחד הבתים ומוגיע לנו שכאן גר כפיל שלי ואנחנו חייבים לראות אותו. הכפיל יצא במקרה לעבודה ואישתו מתנצלת שיהיה מחר, היא גם מאשרת שאכן אני דומה לו ותשמח אם אני אשאר במקומו.

ממשיכים סוף סוף למבצר מורו שם גאולה פוגשת בקבוצה של איילה את חברתה הספרית מלפני 10 שנים. חיבוקים ,נשיקות ונכנסים למבצר, 4cuc . באופן מפתיע ולא צפוי ,הוא נראה כמו כל המבצרים אבל וכשאנחנו מחליטים לצאת יש טוויסט בעלילה וחולית חיילים מגיעה במצעד למבצר . הם עושים טקס הורדת דגל בסוף יום ואחכ מתחיל טקס ארוך ומייגע של ירי באחד התותחים שהסתיים בקול נפץ שירה סמרטוט לים. אכן מפתיע ושונה משאר המבצרים שראינו עד היום. חוזרים לוילה שלנו לארוחת ערב שהכינה לנו אורייטה . ארוחת פאיאו עם שרימפס, דג ועוף סלט, מיץ פירות ובננות מטוגנות. ארוחה מצוינת ואז אסתי עוברת לתכנית האמנותית שבה בעלת הבית היא הכוכב . מתחילים בדיחות ואחכ שיעור בריקודי בטן ואורייטה מתחרפנת לגמרי. אחרי שעה בערך של צחוקים מהבטן , ריקודים וחיקויים שעושה התוכי המדבר אנחנו מתפזרים לשנת לילה. מחירים: מלון 28 ללילה לזוג ארוחת ערב 30 לזוג ,מונית ליום טיול לכולנו 80 .היה יום כיף.

מדרגות פיקו

יום 4 - א' 10 ינואר
עד 10 מעבירים בצחוקים עם אורייטה שלא מצליחה להרגע מאסתי והשיעורים שהעבירה לה בריקודי בטן . אסתי נותנת לה במתנה סיכה לאיסוף השיער והיא נכנסת לבית ויוצאת עם מתנה נגדית , פסלון של אינדיאני יושב עם סיר בין הרגליים ואומרת שזה פסל בקשות , נותנת לגאולה לבקש ראשונה , כשהיא מסוימת הפסל עובר לאסתי שמבקשת בלב גם היא . אז אורייטה אומרת שהבקשות בטוח יתגשמו ומרימה את המכסה שמתחתיו נמצא זין גדול של האינדיאני.
 יוצאים במונית 15cuc לטיול עיר ומתחילים ב כיכר marte , הולכים לאורך המדרחוב הצבעוני , כל הדרך מצלמים טיפוסים שונים ברחוב וכולם מתמסרים בקלות , לחלק מהם יש רק בקשה אחת - סבון , מוזר. בכיכר דולורס המון אנשים , במה ולהקה שסימה הופעה אבל DJ ממלא את האויר במוסיקה קופצנית והאנשים מתנועעים לפי הקצב. הרחוב מלא אוירה בירה וריתמוס. כולם ניגשים אלינו המבקשים סבון וכדי לקבל אותו הם מתחילים לרקוד ולהתנועע לפנינו ברור שאם היינו מביאים ארגז סבונים יכולנו להרקיד את כל הכיכר .

משם ממשיכים לאורך הרחוב ומחפשים את בית הכנסת של סנטיאגו. לא מצאנו. ביקרנו את כיכר סספדס , הקתדרלה המרכזית , מדרגות פיקו , רובע טיבולי הצבעוני עם מתיישבים צרפתים מהאיטי . העיר מלאה התערבות של אנשים ואפילו מולטית משבט ארוכות הצוואר בתאילנד מצאנו. שאלנו אם יש לה קשר אליהם והיא אישרה שכן. חוזרים עם נהג מונית אקראי הפעם ב 10cuc ו מחליטים לעשות איתו עיסקה של הסעות לערב להופעת קברט טרופיקנה וחזרה , מחר יום טיול לשמורת גראן פיידרה ומחרתיים הסעה לאוטובוס ויאזול שיקח אותנו לקמגווי והכל ב 125cuc .

בקזה אורייטה מכינה לנו ארוחת דג חידקן מצוינת . ב8:30 מתיצב הנהג ולוקח אותנו למופע הטרופיקנה שם אנחנו יושבים ומחכים לתחילת ההופעה עד 11:00 נשברים וחוזרים לחדר לעשות טרופיקנה לבד.חבל אבל בסהכ יום טוב .
יום 5 - שני 11 ינואר
 היום יוצאים עם נהג הטקסי לשמורת גראן פיידרה זה איזור הררי ליד סנטיאגו שהוכרז כאיזור ביוספרי עי אונסקו , יש בו מונוליט אבן גדול בראש אחד ההרים , יש בו שרידי חוות קקאו ישנות , חוף ים ארוך ומפורץ , דולפינריום גן קקטוסים , גן בוטני לצמחים טרופיים וכולו מכוסה יער טרופי מוגן. והכי חשוב פה התארגנה המחתרת נגד בטיסטה ויש גם מבנה עם חורי כדורים ממתקפת נגד של הממשלה שבקשה לדכא את המרד.

הדרך מתפתלת , כמו כל הדרכים בקובה היא גם משובשת , מפעם לפעם יש דוכנים למכירת פסלים ותכשיטים אפריקאים .אסתי נפלה אתמול במלון והיום כואבת לה הרגל ונפוחה .שלושתנו עולים ברגל למונוליט לתצפית מרהיבה על האיזור. נכנסים לגן הבוטני 2 cuc לאדם עם מדריכה מלווה, שם אנחנו רואים את כל צמחי המשתלה הטרופים שלנו. יורדים לחוף סיבוניי שהוא החוף הטרופי של תושבי סנטיאגו . כבר בכניסה ברור שנפלנו , לא טרופי ולא חוף לבן , הרבה מקומיים בחוף מלוכלך גם בחוץ וגם אצות במיים. הפיצוי נמצא בטמפרטורת המים הנעימה ,שם אנחנו מבלים כשעתיים וחוזרים למלון לארוחת ערב שהכינה אורייטה והיום זה שולה , תבשיל אורז עם עוף , שניצלוני בננה , סלט ירקות מקושט מקנחים בגלידה ושיק פירות . אחרי האוכל יושבים לצחוקים ואורייטה מבקשת המלצות כלכליות של קובה לאן? מחר צריך לקום ב 4 כדי להספיק לאוטובוס לקמגווי שיוצא ב 6 .

יום 6- ג' ,12 ינואר
 מתעוררים ב 4 , התארגנות וקפה ו ב 5:15 מגיעה המונית , נפרדים מאורייטה ורנה העוזר שלה . האיסוף במלון מליה סנטיאגו , הנסיעה 18 cuc לאדם לסנטיאגו לקמגווי באוטובוס תיירים נוח. בדרך הפתעה האוטובוס עוצר ומחליפים אוטובוס , מסתבר שזה הנוהל רק שאף אחד לא מספר , אחרי שכולם יורדים אומרים לנו לקחת מזוודות ולהעביר לאוטובוס אחר . כאן מתחיל בלגן קובני , אלה שירדו עולים חזרה לקחת תיקי יד ובינתיים יש אחרים שיורדים ויעלו חזרה , העברת המזוודות מסורבלת והכי חשוב שכולם נדחקים לתפוס מקום באוטובוס החדש בסוף כמובן יש ויכוחים על מקום ומתחילים סיפורים טרגיים של קריעת זוגות בין ספסלים. בנוסף מצטרף אלינו גם בחור נוסף שמציג עצמו כמדריך , מאנפף משהו בספרדית , באנגלית ולבסוף גם בצרפתית , הוא עובר באוטובוס ומבקש כרטיסים וכולם נלחצים כי כבר לקחו אותם באוטובוס הקודם , אחכ מסתבר שהוא מחפש רק את החדשים שעלו כאן לראשונה , הגיון קובני לניהול .עצירה גם במלון טונס בלאס טונס .

כל הדרך מלאס טונס לקמגווי צמחיה טרופית בצידי הדרך והמון חוות בקר וקנה סוכר. מגיעים לקמגווי שם מחכה לנו מונית מאולתרת שברולט 53 הזויה לחלוטין אבל נוסעת . מסתבר שבקזה שהזמנו יש פיצוץ בביוב ואנחנו עוברים לקזה אחרת , 28 cuc ללילה כולל ארוחת בקר ואנחנו מזמינים גם ארוחה לערב . יוצאים לטייל בעיר והיא מתגלה כיפיפיה , נקיה ומאוד נעימה . העיר הוכרזה ע'י אונסקו כאתר לשימור והיא אכן קולוניאלית יפה .יש גם מדרחוב יותר מודרני רק 30 שנה לאחור . לסיום אנחנו לוקחים סיור אופניים של כל האתרים במרכז אכן עיר יפה ונעימה. הסיור נגמר בויכוח על המחיר כי הם מנסים להכפיל את המחיר וטוענים שסיכמנו מחיר לפי שעות ושהסיור נמשך שעתיים ולא שעה . כמובן שלבחור אין שעון ושעברה רק שעה וכמובן שגם לא סיכמנו מחיר לפי שעות , ההנחה שלו היא שכתיירים נרצה להמנע מויכוח ולכן נשלם , הוא רק לא ידע שאת התרגיל ניסו עלינו בהרבה מדינות ויש לנו את הפתרון מוכן לנוכלים כאילו, אסתי מתעקשת ומבקשת להזמין משטרת תיירות כדי שתקבע מי צודק , הם נרגעים מיד לפני שיאסרו על פגיעה במשאב הלאומי התיירים והם מחליטים להסתלק משם במהירות. (בויאנם נשפט ונשלח ל5 שנים בכלא גנב שלקח לי ארנק ברכבת לספא במשפט מהיר לידי ). אכן מקום מומלץ קמגווי . מחר נבקר בבית הכנסת ובית הקברות היהודי בעיר ונמשיך לטרינידד במונית כי האוטובוס יוצא ב2 בלילה , 4 שעות נסיעה בערך ו 90cuc .

יום 7 ד' - 13 ינואר
 היום אנחנו מבלים חצי יום בקמגווי ברח הרפובליקה בחיפוש בית הכנסת היהודי של קהילת לקמגווי . הרחוב סואן ומלא חיים מקומיים , חנויות המקומיים מסוגים שונים , טיפוסים שונים ומענינים. הרחוב ארוך ואנחנו מחכים להגיע למלון Puerto principal , כשמגיעים סוף סוף כי הרחוב ארוך ומרכזי , המקומיים מפנים אותנו לכל מיני קתדרלות באיזור , אף אחד לא שמע על יהודים או בית כנסת . אחרי כיתות רגלים ושאלות רבות של המקומיים מצאנו אחד שמזהה מגן דוד ומחזיר אותנו ליד המלון. הבטחון שלו בזיהוי הסמל והתיאור שלו שזה הסמל על הדלת משכנע אותנו שהוא יודע על מה הוא מדבר . אכן הליכה קצרה בסמטה הראשונה שאחרי המלון ואנחנו עומדים מול דלת הכניסה של בית הכנסת תפארת ישראל, מרגש .

חוזרים באופניים לקזה , מחכה לנו שם רכב שנראה כמו מונית שמחכה לנו. נהג צעיר וזחוח יוצא ומתקרב אלינו שואלים אם הוא הנהג שצריך לקחת אותנו לטרינידד והוא עונה שכן. ואז מתחיל לרטון שלא אמרו לו שאנחנו ארבעה ויש גם מזוודות . אנחנו מריחים שהוא רוצה להקפיץ מחיר , ההוא רוצה להתחיל להעמיס אבל אסתי שואלת מה המחיר לפני שמעמיסים הוא רצה 125cuc אסתי מנפנפת אותו ומציעה מכס 90 שזה המחיר שאמרו לנו סביר הוא דוחה בבוז כי באוטובוס עולה 100 לארבעה , אסתי מתקנת אותו שהמחיר הוא רק 72 באוטובוס , הוא משחק את הנעלה ואומר שאנחנו לא מבינים , הבנו שאם ניקח אותו מתווכח כל הדרך ואז הודענו לו שאנחנו לא רוצים לנסוע איתו והפסקנו להתיחס אליו . הוא היה בשוק להתחיל לנסות לתקשר והוריד את המחיר ל 90 . אנחנו מסרבים לנסוע איתו והוא רוטן שהפסיד יום עבודה, אנחנו מגחכים , הכח עבר אלינו . בקשנו מבעל הקזה שיזמין מונית אחרת , גם הוא היה המום מהתרגיל , כבר 30 שנה שלא קרה דבר כזה לקמגווי . אחרי כמה טלפונים הוא אומר לנו שיש מונית שמגיעה לטרינידד ואפשר לחזור איתה רק שזה יהיה בעוד שעתיים וחצי בערך. התזמון מאוחר כי יגיע בערך ב4 ונגיע אחרי 8 . מחליטים לחכות על גלידה במרכז 0.25cuc למנה. המונית מגיעה ב 4:30 בערך שברולט 56 ענקית . זזים לדרך והנהג מתחיל לטוס , כל הדרך קופצים ודי מפחיד בדרך עוברים גשם וגם מחשיך , די מפחיד לטוס ברכב כזה בחושך ובגשם . מגיעים ב 8:30 בערך. הקזה החדשה צפופה ומבולגנת הבעלים מנהל מרכז הצלילה ואישתו אדריכלית , החדרים לא משהו מחפשים מסעדה לארוחת ערב ופדרו מפנה אותנו למרכז הקרוב שם יש מסעדות . יום מתיש מנסיעה ארוכה אבל קמגווי השאירה בנו תחושה של עיר כיפית ומהנה .

יום 8 ה - 14 ינואר
 היום מטיילים בעיר טרינידד אחרי ארוחת בקר טובה , יש בעיר פייסטה לכבוד התרבות הקובנית. העיר יפה ול צבעונית הריצוף חלוקי נחל והמון טיפוסי תערובת איספנו- אפריקאית סהכ מכוערים . לכ הסיסטה הכיכר המרכזית עש חוזה מרטי והרחוב שעל שמו מלאים דוכנים ואנשים . מוסיקה קובנית ברקע וכולם אוכלים סנדביצי בשר חזיר שותים בירה ממשאיות מיכל ונעים בקצב הסלסה . שמח ונחמד.

הסיור הבא הוא לעמק מטחנות הסוכר. תופסים פונטיאק 50 עם נהג מבוגר ונחמד ותמורת 25cuc הוא יעשה לנו טיול בעמק . אחרי נסיעה של מספר דקות הוא עוצר לנו התצפית על העמק , יפה . ממשיכים לחוות עבדים ששרדה עם מגדל שמירה בן 5 קומות לגובה 45 מ' . מטחנה, פעמון שבו קראו לעובדים ואפילו ביקתות עבדים שם . בבית האחוזה מסעדה שבה ישבו אכלו והאזינו ללהקה קבוצת תיירים גרמנים. מחוץ לבית האחוזה רוכלות רבות שמציעות מפות רקומות או שרשרות מזרעי פירות . אחת מהן מתקרבת אלינו ואומרת 'עשר באחד " בעברית ונראה לנו חבילת שרשראות שרק לפני יומיים קנינו בקמגווי אחד ב 2.4 cuc . אסתי קונה חבילה והן רואות בה פוטנציאל וכולו מבקשות שתקנה גם מהן , הן גם מוכנות להחלפה בסבון או בגד או כל דבר אחר מישראל. אסתי קובעת עם אחת מהן שגרה לטרינידד שתבוא עם כובעי קש ויוכלו לעשות החלפות. ממשיכים עם נהג העתיקה שלנו תמור 12cuc נוספים לחוף אנקון המפורסם

. כרגיל החוף הטרופי מתגלה כחוף רגיל עם כמה עצי קוקוס . אנחנו שרגילים לחופים לבנים בישראל לא מתרגשים מהחופים שלהם. .הנהג מציע להמשיך לעיירה קטנה עם חוף יפה בשם לה בוקה והיא אכן יפה . חצי האי אנקון נמתח לתוך הים שמשני צידיו , דבר שנותן הרגשה מיוחדת. חוזרים למלון לנוח .

בערב מגיעה המוכרת המקומית ואסתי עם גאולה מנהלות מו'מ אגרסיבי שבסופו קבלו כובע קש , ארנק קש ומס' מזכרות נוספות בתמורה למס' חולצות משומשות שגאולה הביאה , החזיה של אסתי מחצית מהשמפו שלנו וקשקושיות אחרות.. יוצאים לארוחת ערב בכיכר המרכזית ובדרך יוסי ואני זוכים למס' הזמנות מנערות עובדות , נכנסים למסעדה עם חצר גדולה ולהקה . כשהם מתחילים לנגן אסתי וגאולה מצטרפות אליהם רוקדות ומנגנות מה שמעלה את מפלס בעליזות במסעדה. מזמינים קנצ'נצ'רה שהוא משקה רום עם דבש שמייוחד לטרינידד דגים ועוף .לסיכום : הארוחה זוועה המשקה בסדר. מאוכזבים הולכים לקזה דה לה מוזיקה שנמצאת לא רחוק , המוני אנשים יושבים על המדרגות , בגלל שבוע התרבות לטרינידד המופעים של הלהקות בחוץ ומחיר הכניסה 1 cucבלבד ואנחנו מצטרפים , שמח , להקות קובניות עולות בסגנונות שונים והקהל משתף פעולה . עולה להקת סלסה והרחבה מתמלאת רוקדים ובתוכם מספר ציידים קובניים שמתלבשים על נשים ללא בני זוג וגם על אסתי וגאולה . אנחנו יושבים בנפרד .אסתי מפלרטטת עם כושי יפה וגבוה שמתחרה בקובני ערס שמנסה כוחו מצד שני שלה , גאולה נסוגה ועוברת אלינו הבנים. אסתי מחזיקה יפה בלחץ ובסוף מראה להם שיש לה בעל . הם נעלמים באלגנטיות ועוברים לאחרות .ההופעות תמשכנה עד 2:30 ואנחנו קמים ב 12 בערך . היה כיף של ערב.

יום 9 - ו' 15 ינואר
 בגלל מזג האויר הסגרירי אנחנו מחליטים לשנות תוכניות לוותר על יום שנורקלינג וטיול להרים לטרינידד ולעבור לסיינפואגוס . מונית ב 50 ואנחנו בדרך , מגיעים בצהריים . עיר יפה עם מדרחוב סואן ומודרני שבסופו כמה מפתיע נמצא פרק חוזה מרטי שסביבו קתדרלה בנין תאטרון טרי , בנין דמוי הקפיטול ועוד כמה יפים ומפוארים. נכנסנו לתיאטרון 2 cuc לאדם . בפנים נחמד ומפואר מאוד דבר המעיד על עושרם של בעלי אחוזות הסוכר שגרו בעיר. אנחנו לוקחים 2 אופניים לתחנת ויאזול כדי לקנות כרטיסים להוונה . כבר בכניסה מתלבש עלינו גבר לבוש יפה שמציע שירותי מוניות באותו מחיר כמו חברת האוטובוסים 80cuc לנסיעה ו 60 למחר לטיול בשמורת אל ניצו בהרי אסקמבריי .נהג שעובר לידנו מסמן לנו שלא לעשות איתו עסקים ואנחנו ממשיכים פנימה לתחנה וגם קונים כרטיסים ל 17:40 ב 17 לחודש . משם ממשיכים עם האופניים לארמון וייאה בסגנון המורי ונמצא בקצה המלכון. הארמון יפה ומדהים בחוץ וגם בפנים. המרפסת למעלה עם בית קפה צופה על המפרץ ועצי הקוקוס שעל החוף . חוזרים לארוחת ערב במלון , דגים ושרימפס , מצוין. יציאה לפרק מרטי מסתברת כטעות הכל חשוך וחסר חיים . בקובה אין אינטרנט בבתים אבל אפשר לרכוש כרטי זמן ב 2-5cuc לשעה. בכל ההיכרות המרכזיות ובפרקים יש WIFI באויר וכולם באים לנהל שיחות ולשלוח מיילים. כל הספסלים והמעקות תפוסים במתקשרים.
יום 10 - שבת 16 ינואר
 ב9:30 אוספת אותנו מונית שהזמנו בקובה תור 80cuc , ליום טיול . הנהג סימפטי עוצר ומסביר בדרך היפה עם כפרים קובניים ויערות טרופיים שבדרך. ב 11:30 מגיעים לשמורת מפלי אל ניצ'ו שמורכבת משני חלקים משני צידי הכביש . 9 cuc לאדם מסלול נחמד ביער טרופי עם רכוז מפלים יפים ובריכות צלולות שאפשר לשחות בהן.

אנחנו העדפנו רק לצפות בשוחים. הנהג מציע להסיע אותנו להוונה ושנבטל את האוטובוס אנחנו מנהלים מו'מ מי סופג את דמי הביטול של הכרטיסים 20 cuc אני מציע לחבר את יום הטיול המתוכנן למחר והנהג משפר ואומר שאפשר להמשיך ישירות להוונה מה שיחסוך את זמן החזרה לעיר ואת היציאה ממנה . לנו יחסך הצורך להגיע במונית לתחנת האוטובוס וגם בהוונה יגיע ישירות למלון ותחסך מונית

בנוסף יש גמישות במועד היציאה להוונה + זמן נסיעה קצר בשעה 3 שעות במקום 4, סה'כ כסף דומה , גמישות גדולה האפשרות לצאת בערב בהוונה.מסכמים על 120cuc ליום טיול באתרי מפרץ החזירים והמשך להוונה . עיסקה לא רעה לשנינו. בדרך חזרה עוצר לנו הנהג בבית של זוג כפרי מקסים כדי לקנות בננות ולראות קפה . הם מזמינים אותנו לתפוזים וקפה , נחמדים ממש , אסתי לא מוותרת בקלות ומרקידה את הזקנה סלסה מה שמעלה את מפלס המצב רוח, נפרדים לשלום וחוזרים לסיינפואגוס. עושים ביטול כרטיסים לויאזול ופוגשים את המעכרים מאתמול .

יוסי ואני יוצאים לקניית מצרכים להוונה המוצרים שאין מה לקנות בחנויות מסתפקים העגבניות קטנטנות שבחרנו בקושי מעט פילפלים בצל ושום ובחנות אפית הלחם לקחנו 2 לחמים אחידים ואווריריים של 200 גרם שעלו פחות מ1 . הוספנו מספר בקבוקי רום מיושן ב 4 לאחד . נחים עד ארוחת ערב ואחריה יוצאים לארמון וייאה לקפה שעל המרפסת וגם לקזה דה לה מוסיקה. אכזבה הכל ריק והקזה לא פועלת חוזרים למלון .

יום 11 - ראשון, 17 ינואר
 נפרדים מבעלי הקזה ויוצאים לחוף חירון ליד מפרץ החזירים . כאן ניצח לראשונה הקומוניזם את הקפיטליזם . כאן נכשל ניסיון אמריקני להנחית כוחות מקומיים שיבצעו הפיכה כנגד בטיסטה ב שנת 58 . גאוה קובנית גדולה.

המוזיאון במתכונת קומוניסטית מיושנת המחיר לאדם 2cuc ולמצלמה עוד 1 . המוזיאון כולל 2 חדרים עם כלי נשק כבדים במרכז מרגמות תולרים ומקלעים שונים , פריטי לבוש מוסמכים בתאי זכוכית ועל הקיר תמונות שחור לבן מאותם ימים וכמובן את כל תמונות הדבורים. נוסעים לחוף חירום הכי נחשב ומגיעים לחוף סוער , גם היום זה לא היום שלנו לים החוף יפה עם עצי קוקוס ומנגרובים לאורכו אבל קצת צניעות לעומת חוף ראשון לציון. אנחנו מטיילים לאורכו וממשיכים לאורך החוף כשנוסף גם גשם והשמיים מחירים יותר ביותר . מגיעים לאתר נוסף ובו בריכה סגורה ושקטה שמחוברת לים , עומקה כ 70 מ' והיא מהווה אטרקציה לצוללנים ולשנורקלינג . נחמד אבל לא בא לנו להכנס . משם ממשיכים לפלייה לרגה שבקצה מפרץ החזירים וממשיכים לחוות תנינים 10 cuc לאדם , סיור קצר ונחמד שבסופו בריכה עם מספר גדול של תנינים קובניים מכוערים ועצבניים. זהו סיימנו ומתחילים לנוע להוונה , עוד כ 2.5 שעות נסיעהרצופה ב אוטוסטרדה רחבה של 3 מסלולים שרובה לא מתוחזקים.

נכנסים להוונה מכיוון דרום במנהרה שמתחת למפרץ וליד מבצר מורו ומתחילים לעלות על כביש הטיילת המלקון , כבר בהתחלה חסום וצריך להסתובב ולנסוע ב דרך חלופית כיון שהגלים סוערים מאוד ומציפים את המלקון ולכן אין אפשרות מעבר למכוניות. הנהג בוחר דרך חלופית ומביא אותנו למלון . סהכ 120 cuc לטיול והנסיעה אנסלמו מחכה לנו ואנחנו עולים לדירה המוכרת ומחליטים לאכול ב paladera שהיא מסעדה ביתית לא רחוקה ועליה המליץ בעל הבית כטעימה ובעלת מחירים סבירים וזולים יחסית. יורדים אחרי קפה וחשכו עיננו , ממש לא להאמין אבל כל הרחוב מוצף במים כנהר זורם בגובה של כ 20-30 סמ' . אנחנו הולכים למלון קוהיבה

לצפות בגלי הענק המתנפצים על המלקון מראה מרהיב ביופיו ובעוצמתו ומגלים גם שלפני המלון אגם ענק בעומק 1-1 .5מ' ובו מכונית אחת כמעט טבועה והשניה שקועה חלקית . אגם זה מזין את הנהר שברחוב שלנו. אנחנו מבלים כשעה נוספת בצילומי סטילס הווידאו של גלי הענק מול המלון. זה ממש מרתק , אנשי המקום אומרים לנו שהצפה כזו קורית אחת לעשר שנים לערך וזכינו לחוות זאת. מזל שעשינו קניות יום קודם כי אין אפשרות לעבור את הכבישים ולקנות משהו בסופר הקרוב שלפני מלון קוהיבה. חוזרים הביתה ומכינים ארוחת אורז ובצל מטוגן שהכינה גאולה , חתכנו סלט וקינחנו בכוס תה עם ריבה על פרוסה מהלחם האוורירי שקנינו אתמול . ארוחה לתפארת , מאוד טעימה ומשביעה. מחר יוצאים לויאנלס בטיול מאורגן וצריך לקום מוקדם . לפני השינה עוד צופים דרך החלון בטיילת הסוערת ובגלים הענקיים הנשברים עליה.

יום 12 - ב , 18 ינואר
היום טיול מאורגן לפינר דל ריו ווינאלס איזור גידול הטבק של קובה 60 cuc לאדם . קמים 6:30 מתקתקים סנדביץ חביתות ומשהו חם .המצור סביב הבית הסתיים בלילה והמים נעלמו מרחובות , הרוח עדין חזקה אבל פחות והגלים קטנו באופן משמעותי . האיסוף בלובי דל מלון קוהיבה לידנו , סהכ די נעים שם ובהתחשב בזה שאנחנו משלמים 30 ללילה ולא 300 לחדר זה עושה לנו עוד יותר נעים. האוטובוס מגיע ב 8:30 וממד
 יך איסוף עד 10:00 כמעט ואז יוצא על האוטוסטרדה לכיוון פינר שעתיים וחצי לערך של נסיעה עשה מדריכה מסבירה מפעם לפעם על הצמחיה הגדלה בצד הדרך .הדקל המלכותי הקובני מככב בצידי הדרך עם בטנו הכרסתנית , הרבה עיירות קטנות חקלאיות והצבע השולט ירקרק . עולים עם האוטובוס את רכס וינאליס המלא צימחיה טרופית

. העמק מקסים העיירה וינאליס יפה וצבעונית המון קזות להשכרה . מגיעים לאיזור ההרים הקרסטיים מחוררי המערות ומומסי המעטפת , שם אנחנו עוצרים לסקור במערת האינדיאני שהיא מערת נטיפים בשלהי פעילותה , מרוצפת בטון ותאורות , תצורות סתמיות ורוב הזקיפים והנטיפים שבורים או יבשים. לאחר כ 200 מ' במערה עוברים לסירות מנוע מזהמות השטות על נהר תת קרקעי וכשיוצאים ממנו נכנסים לחדר אוכל מסעדה . ארוחה לא רעה עוף או דג , ירקות מבושלים, מג'דרה שעועית , בירה ולקינוח קפה ופרוסת לחם טבולה במי דבש . לסיום לוקחים אותנו לראות את אתר הציור הפרה הסטורי שצויר על אחד ההרים בגדול מאוד ..עכשיו ברור למה המציאו את הביטוי "מה הקשר בין מחט לתחת". זיהום סביבתי ובדיחה קובנית גרועה של חברות הטיולים המאורגנים.

שעתיים וחצי נסיעה בחזרה וסגרנו יום טיול נוסף . מגיעים ב 7:00 בערך למלון , אין מה לאכול ואנחנו מאלתרים ממה שיש וזה לא הרבה מכינים קפה נמס ומעבירים ערב לראות בנוסטלגיה על הטלויזיה את תמונות הטיול . הכל נראה יפה ומושך אין מה להגיד אכן היה טיול מקסים, כייפי מעניין ומחזיר אחורה בזמן . השותפות ביננו והדינמיקה החברתית מצוינים ונתראה בטיול הבא.

סיכום
2 וינאלס ומעבר להוונה
לילה אחרון בהוונה ולמחרת טיסה
.סהכ 14 ימי טיול
.תקציב - לינה בקזות כ25-30 לזוג ללילה בעונה.
ארוחות : בקר 3 ערב 8-12 תלוי מה רוצים לאכול. צהריים חוטפים בדרך
 ככלל אין היצע של אוכל זמין והסופרים מלאים בעיקר בירה ושתיה חריפה . מוצרים מיובאים מאוד יקרים , ללא פרופורציה
טיפים

כדאי ורצוי להביא מישראל שימורים מסוגים שונים לפי הטעם, ביסקויטים חטיפים מתוקים וכל מה שתרצו לאכול בטיול ואין סיכוי שתוכלו לקנות, כי אין.
צריך להביא עבור המקומיים : סבונים מכל סוג , בגדים משומשים במצב טוב , ממתקים , בלונים לילדים, חזיות וכל מה שתוכלו להכניס למזוודה. הכל יתקבל בברכה.
לא בקשו בכניסה אישורי לינה ללילה ראשון.
במאי 2014 בוטל מס יציאה אישי בשדה והוכנס למחיר כרטיסי הטיסה.
אפשר לנוע בקלות מעיר לעיר באוטובוס ויאזול וצריך להזמין כרטיסים מראש , המחיר סביר . אנחנו היינו ארבעה ונענו במוניות באותו מחיר של האוטובוס. בנוסף חסכנו הגעה לתחנה בהתחלה , העברה לקזה ביעד ןנוספה לנו גמישות של טיול בדרך עם עצירות באתרי עיניו.
 סה"כ עלות לאדם מארבעה כולל הכול הכל הכל 650 יורו + 160 דולר טיסה פנימית + 970 דולר טיסה באירופלוט + 60 דולר לויזה בארץ סהכ כ 1850 דולר לאדם. לא היה חסר לנו כלום, קנינו כל מה שאפשר היה , בילינו איפה שאפשר וגם הבאנו לארץ כ 5 בקבוקי שתיה חריפה מקומית של רום טוב.

בקשה – אם הועלתי לך בהחלטה לצאת לקובה או לתכנן את הטיול שלך ואתה חושב שיש עוד מי שישמח להנות מהמידע הזה נא שתף והרחב את מעגל הנהנים . אשמח גם לעזור אישית ב 0546740150 למי שמתלבט ורוצה מידע נוסף